2006. Augusztus 29., Kedd, 13:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1.a - Az önkormányzat 2006. évi költségvetéséről szóló 4/2006. (III. 3. ) önkormányzati rendelet módosítása
1.b - Beszámoló az önkormányzat gazdálkodásának 2006. I. félévi módosításáról
1.c - Az önkormányzat 2006. évi költségvetéséről szóló 4/2006. (III. 3. ) önkormányzati rendelet módosítása
1.d - Az önkormányzat tulajdonában lévő részvények értékesítése
2. - A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2003. (VII. 3.) önkormányzati rendelet módosítása
3. - Kőszeg Város Önkormányzatának kitüntetéseiről szóló 11/1993. (V. 27.) valamint az önkormányzat által adományozható kitüntető címekről és díjakról szóló 37/2005. (XI. 27.) önkormányzati rendeletek módosítása
4. - Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 10/2004. (IV. 1.) önkormányzati rendelet kiegészítése
5. - A szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól és a gyermekek védelméről szóló 10/1993. (V. 27.) önkormányzati rendelet módosítása
6. - Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló 26/2004. (X. 1.) rendelet módosítása
7. - A közterület használatáról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet kiegészítése és módosítása
8. - A távhőszolgáltatásról szóló 22/1999. (XII. 17.) önkormányzati rendelet
9. - Kőszeg város helyi építési szabályzatáról és a város szabályozási tervéről szóló 23/2000. (X. 1.) önkormányzati rendelet kiegészítéséről szóló 7/2006. (III. 3.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezése
11. - A lejárt temetői sírhelyek felülvizsgálatára létrehozott munkacsoport jelentése
12. - A Szociális Gondozási Központ szakmai, gazdálkodási beszámolója 2005
13. - A Chernel Kálmán Városi Könyvtár alapító okiratának módosítása
14. - A Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Kht. felügyelő bizottságának ügyrendje
15. - A polgármesteri hivatal pénzügyi integrált rendszerének megvalósítása
16. - Az iskola-egészségügyi szakfeladat fejlesztési kiadásai
17. - Az őszi nagyrendezvények összevonásának a vizsgálata
18. - A tömegközlekedési díjak ÁFA tartalmának változásából eredő különbözet ellentételezése
19.a - A Kőszeg, Meskó u. 1. önkormányzati tulajdonba vétele
19.b - A HOVI-ÉP Kft.-vel kötött szerződés felülvizsgálata
19.c - A 3179 hrsz-ú és a 0183/38 hrsz-ú ingatlanok elővásárlási jogáról való nyilatkozat
19.d - A 2869/6 hrsz-ú területre új beépítési kötelezettség előírása
19.e - Üres önkormányzati bérlakások hasznosítása
20. - Belterületbe vonási kérelmek elbírálása
21. - Az Idősek Gondozóháza építés és Hajléktalanszállás korszerűsítés beruházás eszközbeszerzésére vonatkozó közbeszerzési felhívás jóváhagyása
22. - A képviselő-testület 148/2006. (VII. 26.) határozata 23. pontjának végrehajtására vonatkozó javaslat
23. - Kőszeg város és kistérsége fejlesztési programja (2007-2013) a II. Nemzeti Fejlesztési Tervhez kapcsolódóan
23. napirendi pont:
Kőszeg város és kistérsége fejlesztési programja (2007-2013) a II. Nemzeti Fejlesztési Tervhez kapcsolódóan

ELŐTERJESZTÉS
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
2006. augusztus 29-i ülésének
23. napirendi pontjához




Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, valamint Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulásának Fejlesztési Tanácsa szándékát figyelembe véve Kőszeg város polgármestere 2005. évben egy széles körű társadalmi párbeszédet kezdeményezett Kőszeg és kistérsége, vállalkozásaival, intézményeivel, civil szervezeteivel, valamint az itt élő lakossággal.
A társadalmi párbeszéd keretében megvalósult programok, valamint az előterjesztés mellékletét képező fejlesztési programtervezet elkészítésével Wächter Balázs programkoordinátort bízta meg. A terv egy általános helyzetelemzést követően bemutatja mindazon projektjavaslatokat, melyek a párbeszéd során igényként jelentkeztek, s megvalósításuk a következő években reális célkitűzés lehet.
A terv területekre felosztva tartalmazza a priorizált projektjavaslatokat indoklással, a szükséges elvégzendő feladatok, felelősök és határidők meghatározásával.

Az Egészségügyi és Szociális Bizottság az előterjesztést megtárgyalta, a határozati javaslatot a képviselő-testületnek elfogadásra javasolja.
A Környezetvédelmi és Közbiztonsági Bizottság az előterjesztést megtárgyalta, a határozati javaslatot a képviselő-testületnek elfogadásra javasolja.
A Kulturális, Oktatási és Sport Bizottság, a Városfejlesztési és Műemléki Bizottság, valamint a Pénzügyi, Vagyonügyi és Idegenforgalmi Bizottság nem tárgyalta az előterjesztést.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet a javaslat megtárgyalására, az előterjesztés elfogadására!

Kőszeg, 2006. augusztus 23.


A polgármester nevében:


Schlögl Krisztián s. k.
szervezési ügyintéző

















Kőszeg város és kistérsége fejlesztési programja
2007-2013

1. Program célja
Magyarország Európai Uniós csatlakozásával jelentős változás állt be az állami fejlesztési források elosztásának rendjében. Az országnak az elkövetkezendő 7 évre el kell készítenie a II. Nemzeti Fejlesztési Tervet (Új Magyarország Program). A terv ágazati és regionális programokban valósul meg. A programok alapján írják ki a minisztériumok és a regionális fejlesztési ügynökségek a jövő időszak fejlesztéseire vonatkozó pályázati felhívásokat. Az elkövetkezendő 7 évben az országban állami támogatásokra, fejlesztésekre 6 ezer milliárd Ft áll majd rendelkezésre az EU társfinanszírozásának köszönhetően.
Előzetes nagyvonalú becslések alapján a kőszegi kistérségben állami támogatással mintegy 12-15 milliárd forint értékű fejlesztés valósulhatna meg. Ezen támogatásokba beleértendők a vállalkozók nyertes pályázatai és az esetleges nagyméretű állami infrastrukturális beruházások (pl. kormányzati támogatás esetén a Felsőpulya-Szombathely gyorsforgalmi út).
Ahhoz, hogy a lehetőségeit a Kőszegi kistérség maximálisan kihasználja, rendelkeznie kell egy világos tervvel és a pályázatokra benyújtandó jelentős nagyságrendű projektek gyűjteményével. A fejlesztési terv sikerének záloga, ha az a lakosság, vállalkozók, települések részéről széles társadalmi elfogadottságra talál.
Ennek jegyében 2005. novemberében Kuntner Ferenc polgármester levélben kereste meg Kőszeg és kistérsége civil szervezeteit, intézményeit, valamint vállalkozóit, és arra kérte őket, hogy projektötleteikkel, fejlesztési javaslataikkal segítség a város és környékének jövőbeli célzott és hatékony fejlesztését. A kiküldött közel 350 levélre összesen 38 helyről érkezett válasz. A jövő fejlesztési céljainak kijelölése, a jelentős kulcsprojektek meghatározása és a társadalmi konszenzus megteremtéses érdekében egy három részből álló fórum sorozatot szervezett Kőszeg Város Önkormányzata a Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulása közreműködésével 2006. júniusban. A fórumok témái: 1. munkahelyteremtés, gazdaságfejlesztés, 2. turizmus, 3. önkormányzatok közszolgáltatásai voltak. Az egyes fórumokon a témában érintett vállalkozókat, civil szervezeteket, intézmények képviselői vettek részt. A fórumsorozat zárásaként a fejlesztési terv és a jövő meghatározó projektjei a lakosság széles nyilvánossága előtt került megvitatásra 2006. július 4-én közmeghallgatás keretében.
Összefoglalva, a fórum sorozat következtében a fejlesztési terv részeként széles társadalmi konszenzust övezve kijelölésre kerülnek azok a projektek, melyek megvalósítására a város és a kistérség 2007-13 között EU pályázok keretében keres forrást. A város és a kistérség jövőbeni fejlődését meghatározó tervet végül Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete és a Kőszegi Többcélú Kistérségi Tanács fogadja el.
Jelen előterjesztés részletes megvitatása szükséges ahhoz, hogy lehetőség szerint a döntéshozók mind szélesebb körű konszenzusa kísérje a tervezést. Az elfogadott program alapját képezi a jövőbeli projektek előkészítési megbízásainak, illetve a 4 éves önkormányzati, kistérségi program, valamint az éves költségvetési tervek kialakításának.
2. Város és kistérsége aktuális helyzete
2.1. Társadalom
 A kistérség lakossága: 18 345 fő volt 2004-ben, ami 2001 év végéhez képest 1,9 %-os növekedést jelent. A növekedés alapvetően a megyei szinten is kiugró pozitív vándorlási egyenlegnek köszönhető, amely éves szinten átlagosan mintegy 150-200 fő, ami próbálja ellensúlyozni a negatív természetes szaporodást. A számokból azt a következtetést lehet levonni, hogy a kistérség, ezen belül is Kőszeg vonzó lakókörnyezetet kínál.
 A lakosság ellátó rendszerének modernizáláshoz célszerű ismerni, hogy a korábbi időszak alapján milyen népesedési tendenciákkal lehet számolni. A www.nepinfo.hu a következő előrejelzést teszi:

Mutató 2001 2006 2011 2016 2021
0-19 évesek 4444 4013 3844 3714 3654
20-64 évesek 10809 11440 11707 11638 11088
65+ évesek 2507 2610 2821 3166 3688
Népesség száma 17760 18063 18372 18518 18430
www.nepinfo.hu
Az európai, országos tendenciáknak megfelelően várható az idősebb korosztály létszámának növekedése, míg 15 év alatt mintegy egy tanosztállyal csökkenhet a fiatalok száma a kistérségben. Ezt az előrejelzést csak egy vonzó környezet és a további jelentősebb bevándorlás változtathatja meg pozitív irányba.
 A térségben országos viszonylatban relatív alacsony a munkanélküliség, ugyanakkor 2006. I. negyedévének végén 663 munkanélkülit tartott nyílván a Vas Megyei Munkaügyi Központ. Ez utóbbi magas szám indokolja, hogy további munkahelyek teremtésének elősegítése továbbra is fontos cél legyen a kistérség számára.
 Iskolázottság átlagos, országos összehasonlításban alacsonyabb a felsőfokú végzettségűek és magasabb a legfeljebb 8 általánost végzettek aránya. Ennek oka lehet a relatív kevés munkalehetőség a felsőfokú végzettségűek számára, ami több esetben a helyi fiatalokat elvándorlása készteti a nagyobb városokba.

2.2. Gazdaság
 A kistérségben alacsonyabb az országos átlagnál az egy főre vetített jövedelem. Ennek lehet oka a közszféra átlagosnál nagyobb súlya, a szürke gazdaságban tevékenykedő vállalkozások, szolgáltatások nagyobb aránya, az Ausztriában végzett feketemunka is. Ugyanakkor a statisztikai adatok figyelmeztetőek, a nagyvállatoknál sok betanított munkást foglalkoztatottnak alacsony bérköltséggel. Törekedni kell a magasabb hozzáadott értéket és magasabb végzettséget igénylő munkahelyek kialakítására. Ehhez szükséges új vállalkozások térségbe vonzása, meglévők innovációs tevékenységének ösztönzése és elengedhetetlen a szakképzés rendszerének javítása.
 Kistérségben négy-öt jelentősebb termelő vállalkozás kivételével mindegyik vállalkozás 50 főnél kisebb, de leggyakoribbak a 10 fő alatti mikro-vállalkozások. A nagyvállalatok többségének külföldi tulajdonosa van, melyek sikeresen szerepelnek saját piacaikon. Kisebb vállalkozások többsége a helyi piacra termel, szükséges a segítésük, hogy termelékenységük, szolgáltatási minőségük javuljon, illetve növekedési esélyeik javuljanak.
 Mezőgazdaságban meghatározó a gyümölcs-, szőlőtermesztés, ezen területen jelentős telepítések is voltak az elmúlt időszakban. Törekedni kell a térségben a termékek feldolgozottsági szintjének és eladhatóságának javítására. A kistérségben megjelent a biotermesztés, biotermékek előállítása. Ezen termékek iránti kereslete várhatóan bővül a jövőben köszönhetően a társadalomban az egészség- és környezettudatosság elterjedésének.
 Turizmus szerepe jelentős a kistérségben, a vendégéjszakák száma duplája az országos átlagnak. A kereskedelmi és a magán szállásférőhely 2004-ben a KSH adatai alapján összesen 1492 volt a kistérségben, miközben mintegy 65 ezer vendégéjszakát töltöttek el a látogatók. 2003-hoz viszonyítva mintegy 10 %-os csökkenés volt a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák számában. A negatív tendenciát ellensúlyozása érdekében szükséges a térség turisztikai kínálatának megújítása, egyedi vonzerők kiépítése!

2.3. Infrastruktúra
 A környezetvédelmi infrastruktúra mutatói kedvezőbbek az országos átlagnál a kistérségben szinte teljes mértékben megoldott az ivóvízellátás, csatornázottság, korszerű hulladékgazdálkodás folyik. Ugyanakkor nő a közműolló, ami annak köszönhető, hogy a külterületen a kiskertek egyre nagyobb részében kiépül az ivóvízellátás, amit nem követett a szennyvízelvezető rendszer kiépülése.
 Miközben a kistérség minden településén elérhető a vezetékes gáz, csak a lakások mintegy 50%-a csatlakozott az ellátásra.

2.4. Korábbi időszak jelentősebb fejlesztései

Az alábbi fejlesztések közel 1,350 milliárd forint értékben, többnyire EU támogatással valósultak meg a kistérségben 2002 és 2006 között
 A kőszegi Fő tér és Rákóczi utca rekonstrukciója (2003)
 Hulladék mennyiségének csökkentése feldolgozással Kőszegen (2004)
 Kerékpáros fejlesztések (régiós kerékpáros centrum, programok)
 Írottkő Natúrpark által szerzett marketing támogatások
o Közösségi és turisztikai borút központ Kőszegen (2005)
o Az egészségturizmus lehetőségei a Kőszegi-hegységben (2003)
o Ökoturizmus és partnerség az Írottkő Natúrparkban (2003)
o A Kőszegi-hegység határátlépő pontjainak tájékoztató rendszere (2002)
 Természetvédelmi Látogatóközpont létesítése Kőszegen (2005)
 A CAMPHILL módszer és a gyógyító nevelés meghonosítása Magyarországon a fogyatékos emberek érdekében
 Leader program (falusi turizmus, közösségfejlesztés, képzés, mezőgazdasági fejlesztések)
 Gyümölcs ültetvénytelepítés, feldolgozó építés
 Útépítés, szennyvíz, járdafelújítások, belterületi vízrendezés
 Szélessávú internet kiépítése
 Idősek gondozóháza, hajléktalan szálló építése

3. Stratégia

3.1. A város és térsége fejlesztését, az identitást meghatározó alapértékek:
A város múltja, az azzal összefüggő "büszkesége" és a kulturális értékek gondozása,
 a térségnek mély történelmi múltja van, gyökerekből táplálkozik - árulkodó műemlék épületek;
 gazdag kulturális örökség jellemzi - napjainkban is színes kulturális kínálat;
 népszerű, híres emberek, tudósok térséghez kötődése és történelmi szerepük.

A természeti értékekben gazdag környezet ápolása,
 értékes természeti környezet, az országban egyedülálló szubalpin klíma - jelentős a természetvédelem tudományos háttere és öröksége;
 a rekreáció minden szükséges feltétele megtalálható - igazi kikapcsolódást nyújt a térség a kistelepüléseivel;

3.2. Általános fejlesztési célok
 Kőszeg és a környező települések (Írottkő Natúrparkért Egyesület) gazdasági és turisztikai vonzerejének növelése a turisztikai, szabadidős, kulturális és tudományos kínálatának továbbfejlesztése révén;
 olyan vonzó életminőség kialakítása, mely alapján biztonságos körülmények között megéri a városban és környékén dolgozni, élni, szabadidőt eltölteni;
 egymás iránti tisztelet és bizalom erősítésével olyan partnerségi légkör kialakulásának elérése, mely a jövőbeni feladatok szakmai döntéseken és a társadalmi elfogadottságon alapuló teljesítését lehetővé teszi.

3.3. Fejlesztési területek:
A jövő fejlesztési projektjeit az alábbi területek mentén határoztuk meg:

 Gazdaságfejlesztés: vállalkozások versenyképességének javítása és a munkahelyteremtés érdekében;
 Turizmus fejlesztése: látogatók számának növelése, a turisztikai szezon meghosszabbítása, a turizmusból származó jövedelem növelése érdekében;
 Társadalmi célú közszolgáltatások fejlesztése: a társadalmi szükségleteknek megfelelő ellátás biztosítása, illetve a szolgáltatások minőségének és elérhetőségének javítása érdekében;
 Települési infrastruktúra fejlesztése, környezetvédelem: a magasabb színvonalú lakókörnyezet és a természeti, táji értékek megóvása miatt;
A fenti területek sikeres fejlesztéshez szükséges a térség fejlesztési céljainak széles körben való kommunikálása, egyfajta lobby tevékenység végzése és a kistérségben élő, tevékenykedő szereplők közti párbeszéd rendszeressé tétele.

Fejlesztések sikerességét javító tényező:
A térség elérhetőségnek javítása. Ez két irányból várható 2007-13 között:
 Budapest elérhetősége biztosan javul a Győr-Csorna 2*2 sávos út megépítésével
 Bécs elérhetősége is javul Felsőpulya és Olmód 2*2 sávos út megépítésével. Kérdéses, hogy a magyar fél folytatja-e a következő tervezési időszakban Szombathely felé az út építését. Mindenestre ez a város, a kistérség érdeke, mert különben a várhatóan növekvő forgalom valamely települést, vagy annak egy részét terhelné.

3.4. Priorizálás
Fejlesztések közt szükséges a végrehajtás szempontjából sorrendiséget felállítani, mert a kistérségnek, önkormányzatoknak nincs annyi forrásuk és kapacitásuk, hogy egyszerre az összes szándékolt fejlesztést megvalósítsák. Ezért az első két évben az alábbi kulcsprojektek fejlesztése javasolt.


Kevés forrással, odafigyeléssel megvalósítható projektek
 Gazdaságfejlesztés kapcsán a vállalkozások számára folyamatos tanácsadás nyújtás biztosítása, illetve a kistérséget érintő adminisztratív terhek csökkentése.
 Turizmus esetén a helyi táblázás javítása, nyilvános wc-k működtetése, turizmusban dolgozók továbbképzésének támogatása, marketing koncentrálása a tavaszi, téli, őszi szezon kiemelt propagálása érdekében, illetve a helyi rendezvények támogatása.
 Közszolgáltatások javításánál az oktatási, gyermekgondozási intézmények együttműködésének ösztönzése, valamint az egészséges életmód elterjesztése.

Jelentősebb finanszírozással rendelkező projektek
 Munkahelyteremtés érdekében a Kisvállalkozói Ipari Park és Szolgáltató Központ kialakítása.
 Turisztikai vonzerő növelése érdekében a vár turisztikai célú fejlesztése, a belváros további fejlesztése, a klimatikus gyógyhely kialakítás ösztönzése, további parkolóhelyek biztosítása.
 Közszolgáltatások minőségének javítása érdekében a kistérségi egészségközpont fejlesztése, valamint a kistelepülési kulturális központok felújítása.

3.5. Fejlesztések finanszírozása
Köztudomású, hogy a kőszegi önkormányzat napi gondokkal küzd, ami átmenetileg kisebb beruházások, illetve a vagyon értékesítését teszi szükségessé. Ezért javasolt a következő időszakban több éves költségvetési előrejelzés részeként a fejlesztési források, különösen a saját erő tervezése az egyes projektekhez. Ez évről évre további priorizálásra készteti az önkormányzatot, illetve a kistérségi fejlesztési tanácsot. A nehéz pénzügyi helyzet még inkább felhívja a figyelmet a gondos, közvetlen, vagy közvetett eredményeket hozó projekttervezésre. Minden egyes projekt számára meg kell fogalmazni a valós elvárásokat, illetve még a döntéshozatali szakaszban kell végig gondolni a működtetés kérdését. A gazdasági célú fejlesztésnél törekedni kell olyan feltételek megteremtésére, amely további beruházására, illetve gazdaságosabb működtetésre késztetik a magán tőkét.
A jelentősebb projektek reális megvalósíthatóság érdekében megjelölésre kerültek a lehetséges finanszírozási eszközök. A közvetlenül nem jelentős jövedelmet termelő, azaz elsősorban a társadalmi-gazdasági-környezeti hasznosságuk miatt megvalósuló projektek a II. Nemzeti Fejlesztési Terv (Új Magyarország Program) alábbi programjaiból nyerhetnek – leginkább - támogatást:
o Nyugat-Dunántúli Regionális Operatív Program;
o Osztrák-magyar területi együttműködés.
Ezen kívül törekedni kell, hogy humán célú fejlesztésekre, illetve az agrárium, vagy a vállalkozások modernizációjára rendelkezésre álló állami támogatási kereteket is mindjobban kihasználja a kistérség.
Az EU társfinanszírozással járó állami támogatások mellett a bevetélt generáló projektek esetén meggondolandó a fejlesztési célú hitel felvétel, illetve a magán tőke ésszerű bevonása.
Az egyes projektjavaslatok információk hiányában nem tartalmazzák a megvalósításukhoz szükséges összeget. A projektekből csak az következtethető, hogy melyek azok amik kizárólag támogatással, vagy csak saját erőforrással valósulhatnak meg.

3.6. Fenntarthatóság
Miután a térség gazdag természeti értékekben, csodálatos tájjal, számos műemléképülettel hagyománnyal rendelkezik, ezért alapvető érdeke, hogy ezen identitását erősítő értékeket a fejlesztések ne rombolják le, hanem lehetőség szerint erősítsék. Ennek megfelelően minden egyes projekt megvalósításakor törekedni kell arra, hogy elsődleges céljaik elérése érdekében a lehető legkisebb mértékben okozzanak kárt környezetükben.
Ami a fenntarthatóság gazdasági oldalát érinti, annak evidensnek kell lennie a város és a kistréség számára, hogy úgy ne szülessen döntés projekt finanszírozásáról, hogy annak a projektnek nem ismeretesek az üzemeltetési körülményei és feltételei.

4. A FEJLESZTÉS KULCSTERÜLETEI
Az alábbiakban azok a stratégiai jelentőségű "kulcsprojektek" kerülnek bemutatásra, melyek megvalósítása szükséges és további fejlesztésekre ösztönzi a vállalkozásokat, a civil szférát.

4.1. PÁRBESZÉD, KOMMUNIKÁCIÓ A TÉRSÉG FEJLŐDÉSÉÉRT
A térség sikeres fejlesztése érdekében szükséges a kommunikáció javítása, mely céljai a következők:
 A fejlesztési lehetőségek értékesítése, bemutatása befolyásos, döntéshozók számára való megismertetése;
 A kistérségen belül kapcsolatok erősítése és a közös ügyek megtalálása érdekében, a helyi szereplők közti párbeszéd rendszeressé tétele.

1. Térség lobby erejének javítása
Leírás: Alapvető igény a helyi vállalkozók, lakók részéről, hogy legyen jó a város lobby ereje. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy legyen képviselete a helyi vállalkozók, a város érdekeinek, különösen az állami feltételek, támogatási rendszerek kialakításakor. Pl. egyszerűbb legyen a vállalkozások számára a támogatásokhoz való hozzáférés, illetve a középvállalatoknak is legyen lehetőségük támogatási forráshoz jutni.

A lobby fontos a támogatásokról döntéshozók számára is, hogy időben ismerjék, majd megszeressék a város és a térség számára fontos projekteket. Azaz a szakmai racionalitás mellett a helyi, országos szintű politikai döntéshozóknál az érzelmi kötődés is alakuljon ki.
A lobby tevékenységnek egy fontos iránya, hogy a magyar vállalkozásokat, szolgáltatókat ne érje negatív diszkrimináció Ausztriában, felhívják a szabályok túlzott értelmezésére a figyelmet.
A város sikeres lobby tevékenysége érdekében be kell vonni kőszegi kötődésű, Kőszegről elszármazott embereket (pl. JMG öreg diákok egyesülete) a jövő lehetőségeinek kiaknázásba. Folyamatosan tájékoztatni kell őket a város számára fontos ügyekről.
További feladatok: A várost, kistérséget képviselő politikai szereplők között megállapodás a térség céljainak képviseletében.
Kőszeghez kötődő személyek felkeresése és tájékoztatása a város eddig fejlesztéseiről és a jövőbeli fejlesztési terveiről.
Felelős: Kőszeg város polgármestere
Megvalósítás megkezdésének ideje: 2006. november
Lehetséges finanszírozás Nem igényel támogatást



2. Rendszeres Egyeztető Fórum a közszféra, vállalkozások és civilek között
Leírás: Sok olyan ügy van, amit kommunikációval, párbeszéddel, információ cserével könnyen megoldható és nem igényel különösebb forrást. Ezen ügyek megoldásához szükséges az érintett szereplők egymás iránti nyitottsága, és az együttműködés teljes készsége. A fórumok célja az lehet, hogy szervezzük életünket jobban. A párbeszéd nem helyettesíteni akarja a döntéshozó testületek (pl. kistérségi tanács, települési önkormányzatok) bizottságait, hanem azoktól eltérően a napi működés hatékonyabb lehetőségeit keresi. A fórumok segítenek túllépni az intézmények tulajdonos felelősségéből következő korlátokon és egyúttal teret kínálnak a különböző fenntartású intézmények együttműködési lehetőségeinek. A párbeszédet javasolt kistérségen belül legalább évente egyszer, de inkább kétszer rendszeresíteni, az aktuális témáktól függően. A párbeszédek tématerületei:
o Gazdaság, munkahelyteremtés
o Turizmus - az Írottkő Natúrparkért Egyesület vezetésével
o Oktatás, egészségügy, szociális ellátás.
A tématerületek igény szerint tovább bővíthetők: pl. kultúra, civil egyesületek.
A fórumok gyakorlatilag a programalkotás folyamatában megindított párbeszédek folytatása lenne, egyúttal nyomon tudná követni a programban megfogalmazott célok, projektjavaslatok teljesülését.
További feladatok: A fórumok szervezési felelőseinek kijelölése, illetve az egyes tématerületeken érintett szerveztek összegyűjtése.
Felelős: Kistérségi Fejlesztési Tanács elnöke
Megvalósítás megkezdésének ideje: 2007. január
Lehetséges finanszírozás: Nem igényel támogatást


3. Befektetés-ösztönzés
Leírás: A térség számára fontos, hogy a fejlesztési lehetőségek megjelenjenek azoknál a közvetítő szervezeteknél, melyek dolga, hogy befektetőt keressenek egy-egy ipari parkba, vagy ingatlan hasznosítására. Ilyen állami közvetítő szerveztek: ITDH, illetve a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Ugyanakkor az ipari parkba való betelepülés elősegítése érdekében talán össze lehetne fogni a szombathelyi ipari parkkal, egy nagyobb térségi telephelyi és munkaerő kínálatot biztosítva.
Ugyanakkor az önkormányzatnak, és az ipari park menedzsmentjének összefogva biztosítania kell, hogy a jelentősebb számú munkahelyet teremtő betelepülő vállalkozás engedélyezési eljárásai a jogszabályi keretek között rugalmasan történjen.
További feladatok: Kőszegi befektetési lehetőségek megfogalmazása (telephelyi, munkaerőpiaci kínálat)
Az üresen álló ingatlanok hasznosítási tervének elkészítése, hogy a befektetők ne csak egy ingatlan spekulációt, hanem egy jövedelemtermelő funkciót lássanak az értékekben.
Felelős: Kőszeg város polgármestere
Megvalósítás megkezdésének ideje: 2007. január


4.2. GAZDASÁGFEJLESZTÉS
"Segítsük a helyi vállalkozókat, teremtsünk új munkahelyeket!!!"
Alapvetően arra kell törekedni, hogy a helyi vállalkozások piaci lehetőségei bővüljenek, kisvállalkozások munkakörülményei javuljanak és új, magasabb képzettségi szinten igénylő munkahelyek jöjjenek létre. A célok megvalósulásával számítni lehet a jövedelmek növekedésére és a helyi fogyasztói kereslet bővülésére.
Javasolt projektek:
4.2.1. Jelentős fejlesztési forrást igényelő projektek
1. Kisvállalkozói Ipari Park és Szolgáltató Központ (vállalkozói terület) fejlesztése
Leírás: A város tulajdonában lévő volt Posztógyár területét minél hamarabb alkalmassá kell tenni a vállalkozók betelepítésére (I. ütem). Erre kisebb (100 M Ft alatti) beruházással a terület Rákóczi úthoz közeli része (irodaépület, kultúrház) és a zöldmezős fejlesztésre a gyár másik vége alkalmas.
A középső területen a műemlékké nyilvánított nagycsarnok felújítása több forrást igényel, valamint szükséges a területen lévő olajszennyezések kármentesítése is (II. ütem).
Célszerű lenne az iparterület határon átnyúló hatásának biztosítása, pl. határon túlnyúló szolgáltatások nyújtása, közös munkavállalási lehetőségek, ami növelhetné a lehetséges támogatási források körét.
A területre célszerű kedvezményekkel ösztönözni a tevékenységét bővítő, vagy kedvezőbb környezetbe helyező helyi vállalkozások, illetve magasabb hozzáadott tevékenységet végző vállalkozások betelepülését. Csak környezetkímélő tevékenységet végző vállalkozások betelepedése lenne lehetséges.
A fejlesztésekhez szükséges támogatások megszerzésének lehetőségét javítja az ipari park címre 2006. június közepén beadott pályázat.
A Bútorszövetgyár területén lévő épületek, volt raktárak (összesen 3 és ½ ha) hasznosítását termelő tevékenységet folytató vállalkozások letelepítése céljából ösztönözni kell .
Továbbá, amennyiben a város térségben nem áll rendelkezésre közepes méretű üzem betelepítésére alkalmas ipari célra minősített terület, akkor szükséges a lehető legközelebbi alkalommal a rendezési terv módosítása.
Az ipartelepítés feltételezi, hogy az önkormányzatnak az alábbi szolgáltatásokat kell biztosítania: befektetők keresése; a térségbe érkező befektetők letelepedésének segítése; a területek értékesítése; a térségben működő vállalkozások általános üzleti, finanszírozási tanácsadással való segítése.
További feladatok:  I. ütem kiviteli terveinek elkészítése
 Pályázat benyújtás támogatási forrásra
 Fejlesztések megvalósítása
 II. ütem kármentesítési, majd építési terveinek elkészítése
 Támogatás megszerzése a kármentesítésre
 Támogatás megszerzése a fejlesztésre
Felelős: Kőszeg város polgármestere
Megvalósítás megkezdésének ideje: 2006. november az I. ütem előkészítésére
Lehetséges támogatás Nyugat-Dunántúli Regionális Operatív Program, osztrák-magyar területi együttműködés

2. Piactér fejlesztése
Leírás: A város tulajdonában lévő egyik legértékesebb belvárosi ingatlan a jelenlegi piac és a mögötte lévő terület. Javasolt a heti két alkalommal működő őstermelői, mezőgazdasági piacnak az áthelyezése a Jurisics térre, míg a ruhapiac áthelyezése a város arra alkalmas ingatlanára (pl. volt Balog iskola sport udvara, lakótelep Balog iskola előtti területe. Ehhez szükséges új, a környezetbe illő mobil elárusító helyek tervezése és megépítése.
A felszabaduló piactéren a parkolási gondok enyhítésére mélygarázs építése és a felszín felett kereskedelmi funkciók bővítése szükséges.
További feladatok:  Mobil elárusítóhelyek tervezése és építése
 Piactér új funkciójának megtervezése
 Az új funkciókra finanszírozási terv készítése
 Piacok áthelyezése
Felelős: Kőszeg város polgármestere
Megvalósítás megkezdésének ideje: 2007. január
Lehetséges támogatás Alapvetően magánforrás és kis részben saját erő, esetleg Nyugat-Dunántúli Regionális Operatív Program forrásai

4.2.2. Összefogást és nem jelentős forrást igénylő projektek
1. Adminisztrációs terhek csökkentése
Leírás: A vállalkozások, különösen a kisvállalkozások részéről merült fel az az általános igény, hogy a hivatalnokok rugalmasan intézzék a hatósági ügyeket, engedélyek megadását. A vállalkozások és a közszféra, önkormányzatok kapcsolata többféleképpen javítható:
 szükséges a vállalkozások folyamatos tájékoztatása az eljárásokról, az új eljárásokról;
 a Hivataloknak, önkormányzatoknak, egyszerűsíteni kell szabályaikat, eljárásaikat;
 a kistérség minden körjegyzőségének biztosítania kell az elektronikus adatlapokat, eljárásokról való internetes tájékoztatást;
 a vállalkozóknak, lakosságnak tanfolyamokat kell szervezni az internet, szövegszerkesztő használat megismertetésére;
 Hivatalok figyelmének felhívása, hogy ne a fejlesztési szándékok megvalósíthatatlanságát bizonyítsák be, hanem a célok megvalósításának lehetséges módját mutassák be.
További feladatok: Az önkormányzat hatáskörébe tartozó feladatoknál át kell tekinteni a szabályzatokat és törekedni kell az egyszerűsítésükre, míg az önkormányzat hatáskörén lévő szervezetekkel párbeszédet kell kezdeményezni az adminisztrációs eljárások tapasztalatairól, a rugalmas munkavégzésről.
Felelős: Kőszeg város polgármestere
Megvalósítás megkezdésének ideje: Azonnal
Lehetséges finanszírozás: Nem igényel támogatást

2. Kistérségen belüli piaci lehetőségek bővítése
Leírás: A vállalkozások bevételeinek kétféle forrása van:
 kistérségen kívüli értékesítésből szereznek bevételt;
 A kistérségen belül jelentkező lakossági, önkormányzati, vállalkozói források minél nagyobb hányadát kötik el értékesítéssel.
Mivel a kistérségben jelen lévő mikro-, kisvállalkozásoknak kis hányada (turizmus természeténél fogva kivétel) szerzi bevételeit a kistérségen kívüli értékesítésből, ezért törekedni kell arra, hogy a kistérségben keletkező jövedelem minél nagyobb hányada maradjon a kistérségben.
 Az önkormányzati jövedelmek esetén a pályázati felhívások kialakításánál figyelemmel kell arra lenni, hogy adminisztratív korlátokkal feleslegesen ne zárjanak ki kistérségben működő vállalkozásokat. A nagyobb értékű közbeszerzési pályázatok megnyerése érdekében a kis vállalkozásoknak (pl. építőipar vállalkozásoknak) csak konzorciális összefogást, vagy közös vállalat kialakítását kell szorgalmazniuk.
 A vállalati jövedelmek megtartására a kistérségen belüli alvállalkozói kapcsolatok segíthetnek. Ehhez a vállalkozások jobb megismerése érdekében a vállalkozásokat bemutató hírportál, rövid tájékoztató kiadvány készítése lehet szükséges a jövőben.
 A lakossági jövedelmek kistérségen belül tartására és a helyi lakosok helyben történő fogyasztásának növelése érdekében javasolt a (pl. ruházatot, tartós fogyasztási cikkeket értékesítő) kereskedők, szolgáltatók összefogásával, magán alapon megszervezett Helyi Vásárlási Kártya megszervezése. A kártya tulajdonosai a kistérség állandó lakosai lehetnek, akik kereskedelmi, vendéglátó, szolgáltató egységenként meghatározott kb. 3-10 % kedvezményben részesülhetnek az adott üzletekben vásárlásaik alkalmával.
További feladatok: Közbeszerzési feltételek egyszerűsítése
Helyi Vásárlási Kártya megszervezése
Vállalkozásokat bemutató információs portál, tájékoztató készítése
Felelős: Közbeszerzési feladatoknál az önkormányzatok és intézményeik
Kártya esetén egy-két vállalkozó személy indíthatja el a szervezést
Vállalkozásokat bemutató információs portál, tájékoztató kiadványt a Kőszeg és Vidéke Ipartestület készíttetheti el
Megvalósítás megkezdésének ideje: Azonnal
Kártya, Információs portál 2007. január
Lehetséges finanszírozás: Saját erő, magánforrás

3. Szakképzés, képzési színvonal javítása
Leírás: A gazdasági fejlődésnek, a versenyképességének lassan a legfőbb gátja a kellő helyen és időben, valamint a megfelelő képességekkel, képzettséggel rendelkezésre álló munkaerő.
Ugyan, ez a szakterületet részben az állam szabályozza, míg másrészről a szabad piac befolyásolja, mégis törekedni kell arra, hogy a megfelelő képességet megszerezzék a vállalkozások munkavállalói.
Gyakran választanak lakóhely szerint középiskolát a diákok, ami sokszor az igényektől és a megélhetési lehetőségektől eltérő képzést nyújt. Ezért törekedni kell arra, hogy a gyerekek a szakképesítésüket is a térséghez kötődően szerezzék meg. A fentiekhez kapcsolódóan az alábbi tevékenységek valósítandók meg:
o Kőszegi középiskolák és a szombathelyi szakközépiskolák együttműködése, hogy bizonyos szakmák (pl. vendéglátás) esetén a közismereti tárgyak elsajátítására Kőszegen, míg a szakmai tárgyak esetén Szombathelyen kerülne sor, miközben a szakmai gyakorlatra a helyi cégek adnának helyt.
o Városi ösztöndíj nyújtása felsőoktatási intézményben tanulóknak arra az estre, ha a kistérségben telepedne le a diák
o Tanulói szerződések ösztönzése a helyi cégekkel.
o A számítógépes felhasználói ismeretek és idegen nyelvtudás elterjesztése a lakosság minél szélesebb körében. A képzéseknek jó alapjai a kőszegi iskolák, míg az ECDL vizsgáztatásra jogosult evangélikus szakközépiskola lehet a számítástechnikai oktatás bázisa.
o Ösztönözni kell a kistérség gazdasági sajátosságaihoz illeszkedő szakmák elsajátítását, hogy a gazdasági lehetőségeket minél jobban kihasználják a vállalkozók. (kézműves és hagyományos mesterségek, pl., borászat, méhészet, gyümölcsfeldolgozás)
További feladatok: A kistérségi társulásnak a feladatok szétosztása a munkaszervezeten belül
Felelős: Kistérségi Fejlesztési Tanács elnöke
Megvalósítás megkezdésének ideje: 2007. január
Lehetséges finanszírozás: Saját erő, magán forrás, vagy esetleg emberi erőforrás fejlesztési program

4. Tanácsadás fejlesztési támogatási lehetőségekről
Leírás: Folyamatos, legalább negyedévenkénti tájékoztatás szükséges a vállalkozások, különösen a kisvállalkozások számára a fejlesztéseikhez rendelkezésre álló támogatott finanszírozási eszközök, különösen a pályázatok feltételeiről. A tájékoztatás sikeres pályázatok esetén nemcsak többletforrást jelenthet, hanem további fejlesztéseket is ösztönözhet.
A tájékoztatást az Ipartestület felkérése alapján a Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség kistérségbe delegált munkatársa (jelenleg Polgár András) tarthatja. Ez a munkatárs tanácsadással is szolgálhat a sikeres pályázatok elkészítése érdekében
További feladatok: Állandó kapcsolatfelvétel az Ipartestület és az érintett munkatárs között.
Felelős: Kőszegi Ipartestület, Nyugat-Dunántúli RFÜ
Megvalósítás megkezdésének ideje: Azonnal
Lehetséges finanszírozás: Nem igényel forrást

4.2.3. További, jelentős és preferált fejlesztési irányok, projektötletek
 Biogazdálkodás
 Mezőgazdasági vállalkozók összefogásával feldolgozók létesítése (hűtőház, szárító, aszaló, palackozó, pálinkafőzde stb.)
 Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának elősegítése.



4.3. TURIZMUS FEJLESZTÉSE
A meglévő adottságok minőségi fejlesztésével olyan vonzerőt kell kialakítani, ami növeli a látogatók számát, hozzájárul a térségben tartózkodás idejének meghosszabbításához, illetve nemzetközi szinten is javítja Kőszeg, valamint térsége ismertségét. A turizmus bővülése a helyben elköltött jövedelmek növelését, így a kereskedelem számára is pótlólagos keresletet jelenthet.

4.3.1. Jelentősebb finanszírozást igénylő kulcsprojektek

1. "Klimatikus Gyógyhely" program
Leírás: Kőszeg tiszta levegője és vonzó környezete kiváló lehetőséget kínál a természetben való barangolásra, kerékpározásra, ami együttesen kedvező hatást kínál a légúti megbetegedésben szenvedők gyógyítására. A természetes, hideg vizes gyógymódoknak a Dreiszker Intézet múltja kapcsán is van hagyománya Kőszegen.
Hosszú távú cél, hogy a várost nyilvánítsák klimatikus gyógyhellyé, amihez szükséges egy intézmény állandó, szakképzett nővérfelügyelettel és szakorvosi rendeléssel. Erre a funkcióra leginkább a MÁV Nevelőotthon volt épülete lenne alkalmas.
Addig is, amíg magánbefektetők bevonásával megvalósul az említett projekt, törekedni kell a meglévő értékek (tiszta levegő, kirándulási lehetőségek stb.) értékesítésére.
Javasolt helyben feltárni azokat a szolgáltatásokat, melyek lehetőségeket kínálnak a légúti megbetegedésben szenvedők kőszegi pihenésére, kezelésére. Ennek lépései a következők:
 Családbarát szálláshelyek biztosítása;
 Orvosi kezeléseknek a turisztikai kínálatban való értékesítése;
 Közoktatási intézmények vállalása diákok alkalmi tanításra való befogadására;
Középtávon a Kistérségi Egészségközpont építésével az orvosi kezelés infrastrukturális feltételeinek megteremtése szükséges, továbbá a gimnázium leánykollégiuma felújítás után fogadhatna a nyári időszakban csoportokat. Csoportok és egyéni kezelésre jelentkezők bentlakásának biztosításához szakképzett nővérek biztosítása szükséges.
További feladatok: Tiszta, gyógyító levegőhöz, egészséges környezethez kapcsolódó turisztikai termékcsomag összeállítása és kínálata
Befektető keresése érdekében üzleti terv készítése a MÁV Nevelőotthonra, mint klimatikus gyógyhelyre
Felelős: Írottkő Natúrparkért Egyesület
Megvalósítás megkezdésének ideje: Turisztikai kínálat megszervezése, illetve
Üzleti terv készítése 2006. november
Befektetők, finanszírozás keresése 2007. január
Lehetséges finanszírozás: Nyugat-Dunántúli Regionális Operatív Program és magánforrás

2. Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház turisztikai célú (történelmi múlt interaktív alapokon történő bemutatása) fejlesztése, szabadtéri színpadok felújítása, bővítése
Leírás: Célok
 A kőszegi vár és környéke turisztikai vonzerejének növelése építve a térség kulturális, történelmi adottságaira és természeti értékeire;
 A turisztikai attrakció fejlesztésével cél, hogy a város egyedi hangulatára és szubalpin klímájára, színes rendezvénykínálatára építve a turisztikai látogatók száma – csökkentve a szezonalitást - legalább megháromszorozódjon;
 A turisztikai szolgáltatások fejlesztése mellett szükséges a közművelődési funkciók magasabb minőségű biztosítása;
 Az attrakció színvonalának javításához szükséges a vár épületének és környezetének felújítása;
Tevékenységek
A várnak és közvetlen környezetének két fő funkciót kell szolgálnia: turisztikai és közművelődésit. A tervezés során az egyes funkcióknak, tevékenységeknek a pontos helyét, helyiségét még fizikai lehetőségekkel összhangban meg kell határozni.
A turisztikai funkcióhoz kapcsolódó fejlesztési célok:
 hagyományos múzeumi kiállítás (alaptéma: Kőszeg és környéke történelme a középkortól napjainkig) interaktívvá tétele
 régi várhelységek bemutatása hagyományos berendezéssel, mely alkalmas használatra (pl. konyha, börtön, mellékhelység, hálószoba, kézműves műhelyek, stb.) – vár különböző helyiségeiben
 északi toronyban kiállítás berendezése modern technikai eszközökkel
 törökök elleni harcnak állított emlékmű
 vár történetének bemutatása interaktív módon (pl. kisvasúton utaznának a látogatók, akik képet kapnánk a török időkből, bemutatva a harcokat és az akkori életet) – pl. a padláson kialakítva
 Játékok, ügyességi, kézműves tevékenységek a vár történetének bemutatása, a vár minél több helyiségének, terének hasznosítása
 Vár csata jelenet heti 2-3-szori, csúcsidőben, akár maximum fél órás napi bemutatása
 Vár történelmét feldolgozó max. 20 perces kisfilm vetítése több nyelven
 Vidám felvonulás a város utcáin a történelmi korok megjelenítését szolgáló korhű jelmezekben (pl. heti 1-2 alkalom)
 Várárokban alkalmanként középkori vásár és élet megjelenítése
 vár építészetének bemutatása egy-egy vár részleten

Közművelődési célok
 a vár külső udvarában lévő helyiségek hasznosítása: közművelődési iroda, tárgyaló, ifjúsági klub céljára,
 Lovagterem felújítása tradicionális megjelenéssel

Egyéb bevételt növelő, illetve állagmegőrző fejlesztések
 a várépület földszintjén bérbeadásra alkalmas előadó, kis konferenciaterem, üzlet kialakítása "a turista forgalom útjába állítva"
 várépület korszerűsítése (világítás, fűtés felújítása)
 állandó napközbeni büfé üzemeltetése
 lebontott tornyok visszaállítása
 Vár hagyományos várjellegének visszaállítása (pl. tornyok visszaépítése, gyilokjárók, védművek visszaépítése)
 Vár JUK felújítása, berendezésnek megújítása, mely alkalmas zenei programokkal fűszerezett korhű lovagi vacsorák megtartására
 Jegyárusítás egységes helyen való kialakítása (ruhatárral, értékmegőrzővel), azaz a turista célokra szolgáló belső várba egy belépővel lehetne bejutni;
 a vár belső udvarában és a Károly Róbert téren szabadtéri színpad kialakítása és működtetése, a kapcsolódó kiszolgáló helyiségek kialakításával együtt

További feladatok: Tulajdonjogi, jogi viszonyok rendezése: 2006. október 31.
Megvalósíthatósági tanulmány, üzleti terv elkészítése: 2006. november 30.
Szolgáltatási funkciók részletes megtervezése: 2007. január 31.
Felújítási építészeti terv igazítása a szolgáltatási funkciókhoz: 2007. április 30.
Felelős: Kőszeg város polgármestere, Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház igazgatója
Megvalósítás megkezdésének ideje: értelemszerűen
Lehetséges finanszírozás: Nyugat-Dunántúli Regionális Operatív Program

3. Történelmi belváros (Jurisics tér) további rehabilitációja
Leírás: A város turisztikai szempontból akkor lesz igazán vonzó, ha legalább a teljes történelmi belváros megújul. Ez gyakorlatilag érinti a Jurisics teret a vár környékét, illetve a belváros észak-keleti részét. A belvárosban nem csak a közterület egyszerű megújítása, illetve a közművek korszerűsítése a feladat, hanem az épületek folyamatos felújítási lehetőségnek biztosítása. Továbbá szükséges a belváros különböző funkcióinak meghatározása, különösen a volt Balog iskolát övező területeken a tulajdonosokkal egyeztetve. A belvárosnak a rendezvényhelyszín, illetve a kereskedelmi, vendéglátóipari funkcióját javasolt ösztönözni. A funkciók kialakításába szükséges a területen lakók, működő vállalkozások, hivatalok bevonása .
A belváros megújításának része lehet az un. Graben projekt. Ugyanakkor a fejlesztéseket javasolt ütemezni az önkormányzat erőforrásainak ismeretében.
A lakóházak felújításának ösztönzést részben vagy vissza nem térítendő támogatással segíti az állam, de ami valószínű törekedni kell arra, hogy a műemlék épületek felújításra létrehozott és vissza térítendő támogatást nyújtó alapot feltőkésítse az állam. Ezáltal több épület újulhat meg, illetve tehermentesítené az önkormányzat költségvetését.
További feladatok: Terület funkcióinak meghatározása, projektjavaslat kidolgozása
Felújítási terv elkészítése
Tanácsadás az érintetteknek az országos jelentőségű műemlék-felújítási pályázatok elkészítéséhez
Felelős: Kőszeg város polgármestere
Megvalósítás megkezdésének ideje: 2007. március
Lehetséges finanszírozás Nyugat-Dunántúli Regionális Operatív Program

4. Nyári élményfürdő, strand fejlesztése
Leírás: Törekedni kell arra, hogy a határtól, de különösen a csónakázó-tótól kezdődően a sportpályáig egy rekreációs övezet alakuljon ki. Ennek az övezetnek lehet a központja az uszoda, mint téliesített vizes létesítmény és egy kis élmény elemekkel rendelkező szabadtéri strand. Ez utóbbi elsősorban a város lakosságát szolgáló, jóléti beruházás. A strandfejlesztésnél olyan létesítmény kialakítása szükséges, amely élményt nyújt a gyerekeknek, viszonylag alacsony fenntartási költségekkel rendelkezik és a magas minőség miatt vonzó szolgáltatások, pl. étterem, szálláshely működtetésének. A strand felújítására egy kőszegi fiatalember készített építészeti tervet, mely jó kiindulópontja lehet egy végső terv elkészítésének.

További feladatok: Építészeti tervvel párhuzamosan üzleti terv készítése
Fejlesztésekbe külső forrás, magántőke bevonása pl. potenciális szálláshely fejlesztés kapcsán érkezett tőkét lehetne a strand fejlesztésre fordítani
Kiviteli tervek elkészítése
Felelős: Kőszeg város polgármestere
Megvalósítás megkezdésének ideje: 2007. január
Lehetséges finanszírozás Esetleg Nyugat-Dunántúli Regionális Operatív Program és magánforrás

4.3.2. További kulcsprojektek
1. Kézműves mesterségek interaktív, élő skanzen jellegű bemutatása
A város történelmében megjelenő hagyományos mesterségek felelevenítése a kistérségben. Azaz hagyományos eszközökkel dolgoznának a mesterek, amit a látogatók is kipróbálhatnak.
Lehetséges finanszírozás: Nyugat-Dunántúli Regionális Operatív Program
Felelős: Írottkő Natúrparkért Egyesület
2. Rekreációs övezet kialakítása a Gyöngyös mentén
 Csónakázó-tó mellett kerékpáros, görkorcsolyás, deszkás szabadidőközpont építése, minigolf pálya kialakítása
 Gyöngyös mentén gyalogos utak, kocogó ösvények kialakítása
Az övezet kialakításának megvalósíthatósági tanulmányát és terveit készítik. A fejlesztéseket fokozott figyelemmel kell kísérnie a kőszegi önkormányzatnak. Javasolt, hogy a közcélú, alapvetően közterület fejlesztések révén felértékelődő területekből a város minél nagyobb gazdasági hasznot húzzon.
Lehetséges finanszírozás: osztrák-magyar területi együttműködés program, saját erő, illetve magánforrás
Felelős: Kőszeg város polgármestere

3. Libegő építés
Elsődlegesen a turisztikai téli holtszezon kihasználása, míg másodlagosan a Kőszegi–hegységnek a várostól távolabbi területeinek feltárása a célja egy libegő építésének. A libegő egész évben üzemelne, így egy sípályaépítéssel a síelők, illetve a gyalogosok, kerékpározók szolgálatába egyaránt állhatna. A sípálya elsősorban a kezdők, családosok, nyugdíjasok igényeit elégíthetné ki. A fejlesztés megvalósításához szükséges az osztrák partnerekkel való együttműködés. A fejlesztésnek fontos alapfeltétele, hogy a természetvédelmi hatóság, illetve az erdészet egyaránt támogassa az ötletet és különböző feltételekkel is, de segítse annak megvalósítását, és ne korlátokat keresve magyarázza a projekt ellehetetlenülését. A projekt megvalósításához szükséges megvalósíthatósági tanulmány készítése környezeti hatástanulmánnyal, üzleti tervvel, majd partner keresése az üzemeltetésre. A libegő, vagy a Rőtfalva-Tábor-hegy irányában, vagy a Hörmann-forrás térségében, illetve harmadik lehetőségként a jelenlegi sípálya környezetében épülhetne meg.
Lehetséges finanszírozás: osztrák-magyar területi együttműködés program
Felelős: Kőszeg Város polgármestere

4. Túrázás feltételeinek javítása, ökoturizmus fejlesztése
 Túraútvonalak fenntartása, tanösvények fejlesztése, források tisztítása;
 Vendéglátóhelyek üzemeltetése a Kőszegi-hegységben;
 Különböző erősségű túraútvonalak kijelölése, Nordic walking túravezetés
 Kapcsolódás az Alpenntour projekthez, túravezetés
 Túravezetői szolgáltatás biztosítása
Lehetséges finanszírozás: saját erő és osztrák-magyar területi együttműködés program
Felelős: Írottkő Natúrparkért Egyesület

5. Kerékpáros turizmus szervezése, kerékpárutak fejlesztése, karbantartása
 Kőszeg-Cák-Bozsok kerékpárút fenntartása
 Kőszeg-Olmód-Bük kerékpárút fejlesztése meglévő tervek alapján
 Gyöngyös menti fejlesztésekkel kapcsolódás osztrák kerékpárútvonalakhoz, valamint Sopronnal való összekötés biztosítása
 Kerékpár-útvonalak kijelölése a kistérségben
 Kerékpáros központ működtetése
Lehetséges finanszírozás: Nyugat-Dunántúli Regionális Operatív Program és osztrák-magyar területi együttműködés program
Felelős: Kőszeg város polgármestere

6. Helyi mezőgazdasági termékek (bor) értékesítése és turizmus összekapcsolása
Ösztönözni kell a vendéglátóhelyeket, szálláshelyeket, hogy értékesítsék a kistérségben előállított termékeket. Tájékoztatással és kisebb támogatással, valamint marketing tanácsadással segíteni kell a helyi termelőket, hogy termékeik értékesítése bővüljön. A helyi termékek elismertségét, minőségét az Írottkő Natúrpark által adományozott elismerő védjeggyel lehetne továbbra is biztosítani.
Lehetséges finanszírozás: Nemzeti Vidékfejlesztési Terv, Leader program
Felelős: Írottkő Natúrparkért Egyesület

7. Rendezvények további bővítése
Az elmúlt időszakban látványosan fejlődött a város rendezvény kínálata, a nyári szezonban szinte mindennapossá váltak a kulturális rendezvények. Ez a tendencia jó, miközben külön kínálat kialakítására kell törekedni a téli, de a kora tavaszi és a késő őszi időszakban is. Ezek a rendezvények tökéletesen alkalmasak arra, hogy a térség turisztikai kínálatát mind teljesebbé tegyék, illetve a helyi lakosok kulturális kínálatát bővítsék.
Ugyanakkor a városban kevés az olyan rendezvény, ami egyediségével önmagában vonzaná a látogatókat. Ezért egyrészről törekedni kell a meglévő rendezvények egyediségének, kiválóságának erősítésre. Másrészről a városnak és kistérségnek kell kialakítania egy rendezvény helyszín funkcióit, amely alkalmas lehet más szervezők programjainak helyt adásra.
Lehetséges finanszírozás: Nemzeti Vidékfejlesztési Terv, Leader program
Felelős: Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház, Írottkő Natúrparkért Egyesület, egyéb civil szervezetek

8. Legalább egy magas minőségű (4 vagy 5 csillagos) szálláshely létrehozása
A szálláshelyekkel kapcsolatos statisztikák sok mindent eltakarnak, például a kistérségből hiányzik olyan magas minőségű szálláshely, ami egy fizetőképesebb kereslet vonzására lenne alkalmas. Ilyen szálláshely létesítése több használaton kívüli épületben lehetséges (pl. volt SZOT üdülő, MÁV iskola). Ennek érdekében javasolt egy kis megvalósíthatósági tanulmányt készíteni, amely egy befektető számára ismerteti egy magas minőségű szálláshely üzleti lehetőségeit.
Ugyanakkor elképzelhető a térségben magas minőségű szálláshely zöld mezős beruházás révén is. Ez esetben szerencsés lenne, ha egy napjainkban egyre népszerűbb sportolási módhoz, a golfozáshoz kapcsolódna. Össze kell állítani egy befektető csomagot, ami egy golfpálya és magas kategóriájú szálláshely létesítési lehetőségeit mutatja be, majd ezt kelen kiajánlani befektetőknek.
Lehetséges finanszírozás: Nyugat-Dunántúli Regionális Operatív Program
Felelős: Írottkő Natúrparkért Egyesület

4.3.3. Turizmus feltételei
Az alábbi fejlesztések, illetve szolgáltatások megvalósítása szükséges, annak érdekében, hogy a turizmusszervezés minősége javuljon.
• Nyilvános wc-k építése, működtetése
• Parkolóhelyek bővítése
• Tourinform iroda információszolgáltatási szempontból történő jobb elhelyezése
• Vállalkozók aktívabb részvétele a turizmus szervezésében
• Együttműködés szomszédos térségekkel (Naturpark Geschriebenstein, gyógyfürdők, Szombathely – Római út, Fertő-tó - Sopron)?
• Natúrpark minősítési rendszer átdolgozása (pl. családbarát, kerékpáros szálláshelyek)
• Termékcsomagok összeállítása
• Turisztikai információs táblarendszer
• Folyamatos információáramlás biztosítása a szálláshelyek, vendéglátóegységek, turisztikai célú szolgáltató létesítmények között
• Szakképzett munkaerő biztosítása
• Táborok szervezésének ösztönzése (pl. íjászat, lovaglás, népművészet-királyvölgy lovaglás, jóga taj-csi)




4.3.4. Vidéki turisztikai értékek
Az alábbi fejlesztéseket a Nemzeti Agrár- és Vidékfejlesztési Program finanszírozhatja.
• Tájházak felújítása (Cák, Olmód, Bozsok, Velem)
• Elhagyott, vagy funkció nélküli műemlékek (Kőszegpatyi kastély, Bozsok Batthyányi kastélyrom) felújítása és turisztikai célú hasznosítása
• Horgászturizmus fejlesztése – Csónakázó-tó, Kiszsidány, Peresznye, Lukácsháza
• Borászat és gasztronómia lehetőségei
o sajátos agrár- és élelmiszeripari termékek, gasztronómiai specialitások készítésének, árusításának ösztönzése
o "nyitott porták" támogatása
o Borászat, borút fejlesztése, helyi értékesítés bővítése

4.3.5. Használaton kívüli létesítmények fejlesztése
Az alábbi létesítmények állnak kihasználatlanul: Kőszeg, Kőszegi-hegység volt katonai és egyéb objektumainak turisztikai célú hasznosítása (pl. kőszegszerdahelyi volt TSZ épület, SZOT-üdülő, MÁV Nevelőintézet, volt Balog iskola, zsinagóga)
Ahhoz, hogy befektető érkezzen ezeknek az épületeknek a hasznosításra, szükséges egy egyszerűsített üzleti terv készítése többféle hasznosításai opcióval. Ez azt jelentené, hogy a potenciális befektetőnek egy jövőbeli nyerség reményét és nem pusztán az ingatlanokat kell értékesíteni. Ahhoz, hogy az ingatlanok hasznosítása megtörténjen, szükséges az érintett önkormányzatoknak a fejlesztési koncepciónak tulajdonosokkal való egyeztetése és a közös hasznosítási szándékok meghatározása.

4.4. Társadalmi célú közszolgáltatások fejlesztése

A társadalmi célú közszolgáltatások fejlesztése kapcsán kevés, közmegegyezéssel rendelkező konkrét projekt javaslat született. E témában megrendezett műhelyfoglalkozás eredménye az volt, hogy érdemes a szociális, oktatási, egészségügyi, kulturális szférának egy asztalhoz ülni, ahol az intézmények fejlesztési céljainak megvitatása mellett, az együttműködési területek feltárása lehet a másik cél.
A szociális szférában egy nagy beruházás a szociális férőhelyek bővítése zajlik a jelenleg a kistérségben, mely területen a jövőben további kapacitás bővítésre lehet szükség. Abban mindenki egyetért, hogy a következő kulcsberuházás a kistérségi egészségközpont megépítése, bővítése lenne, korszerűbb diagnosztikai műszerek (pl. röntgen) beszerzésével.
Az oktatás területén főként rekonstrukciós igények, illetve a testneveléshez, a mozgáshoz, az egészséges életmódhoz kapcsolódó beruházási célok merültek fel (pl. tornatermek építése). Továbbá törekedni kell olyan szolgáltatások nyújtására, mely egyedülálló, tán a legjobb minőségű nagytérségi (regionális, fél országos) viszonylatban. Ebbe a sorba tartozna a Dr. Nagy László Gyógypedagógiai Intézmény regionális központi szerepének megvalósítása a dyslexia, logopédia területén.
A társadalom modernizálása érdekében ösztönözni kell a térség nemzetközi, a szomszédos határterületeken túl nyúló kapcsolatait. Egyúttal törekedni kell arra, hogy a térség mind több szereplője számára nyíljon ki a világ kapuja, azaz ismerjen meg más népeket, kultúrákat.
Ezen tématerület végleges fejlesztési javaslataihoz további párbeszéd és elemzés szükséges. Mindenesetre törekedni kell egy jobb minőségű és fenntartható ellátás biztosítására!
A fejlesztések során az alábbi dimenziókat kell végig gondolni:
o Módszertani fejlődés, azaz korszerűbb megoldások, ellátások;
o Infrastrukturális fejlesztés, azaz beruházás;
o Intézmények közti együttműködés, azaz jobb szervezés.
A műhelymunkák során az alábbi fejlesztési igények fogalmazódtak meg:

4.4.1. Egészségügy
• Kistérségi egészségközpont –alapellátás, szakrendelések;
• Egészséges életmód terjesztése minden eszközzel és intézményben;
• Szakrendelés tárgyi feltételeinek javítása, pl. röntgen;
• Gyógytorna ellátás biztosítása;
• Rendszeres mozgás, sportolás már gyerekkorban;
• Falvakban a rendelők felújítása, műszerek beszerzése;

4.4.2. Nevelés-oktatás
• Dr. Nagy László Gyógypedagógiai Intézmény regionális módszertani, továbbképző központi szerepének megteremtése a logopédia, dyslexia területén;
• Horvátzsidányi iskola felújítása, horvát nemzetiségű oktatásra specializálása, falu életébe való bevonása;
• Tanár-továbbképzés megoldása;
• Óvodák felújítása;
• Iskolák sportoktatási feltételeinek javítása;
• Iskolák kollégiumainak felújítása, gyermeküdültetésre alkalmassá tétele;
• Pályaorientációra több kapacitás szükséges!
• Országosan sikeres oktatási modell működtetése (pl. 6+6 osztály)

4.4.3. Szociális ügyek, ifjúság
• Átmeneti és a bentlakásos gondozást nyújtó intézmények (idősek gondozóháza, szociális otthon) felújítása (speciális gépjármű, jelzőkészülékek beszerzése, diszpécserközpont kialakítása);
• Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának, életkezdésének támogatása – utógondozás;
• Szociális lakások építése;
• Köz- és egyéb épületek akadálymentesítése;
• Ifjúsági klubok nyitása;
• Játszóterek felújítása;
• Szabadtéri sportpályák, egyéb sportlétesítmények fejlesztése (pl. jégpálya, műfüves focipálya);

4.4.4. Egyéb intézmények
Az alábbiakban egyaránt megtalálhatók a helyi lakossághoz kötődő szolgáltatások, illetve a regionális, országos, tán nemzetközi jelentőségű intézmények. A helyi lakosságot és a tágabb hatáskörű intézmények fejlesztése között szükséges az egyensúly megtalálása.
• Kőszegi Európai Egyetemi Intézet – posztgraduális képzések, doktori iskola;
• Regionális Irodalomtörténeti Kutatóintézet;
• Könyvtári állomány bővítése, mozgó könyvtár fejlesztése;
• Civil élet bátorítása, állandó civil ház működtetése.

4.5. Települési infrastruktúra fejlesztése, környezetvédelem

A relatív jó közmű-ellátottság ellenére az infrastruktúrákban lemaradás van. A közterületek, utak felújításra, illetve némely esetben fejlesztésre szorulnak. Ezen a tématerületeken a projektek nem kerülnek részletes ismertetésre, többségében önkormányzati felelősségű feladatok. A fejlesztések finanszírozása saját erőből, illetve még nem ismert állami támogatások révén valósulhatnak meg.

• Elsődlegesen a mezőgazdaságot érintő fejlesztések:
o Mezőgazdasági utak felújítása, elsősorban a szőlők, vendégházak, borospincék irányába, illetve kapcsolódóan a csapadékvíz-elvezetés megoldása;
o Szennyvíz-csatornázottság arányának javítása, elsősorban belterületen, majd külterületen;
• Lukácsházi tározó megépítése árvízvédelmi, illetve jóléti víztárózó céljából
• Hulladékgyűjtés színvonalának javítása, szelektív gyűjtés jobb alkalmazása;
• Közterek (pl. Nagy Platánfa) rendben tartása;
• Kőszegen a távolsági buszpályaudvar áthelyezése a városközpontból az önkormányzat és a Vasi Volán közös fejlesztésével, míg a régi pályaudvar területén üzletek felújítása kereskedelem, szolgáltatások céljára;
• Közutak, járdák felújítása, karbantartása, ami szinte minden települést érint, és folyamatos feladatot igényel;
• Kőszeg-Szombathely vasúti közlekedés modernizálása;
• E-önkormányzati szolgáltatások további fejlesztése;
• Önkormányzati, illetve egyéb telekkialakítások (építési telkek) piaci alapon a lakosság további bővülésének elősegítésére.

Kőszeg, 2006. augusztus 10.

Wächter Balázs s. k.
program-koordinátor


HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Kőszeg Város és Kistérsége 2007-2013 időszakra szóló Fejlesztési Programját elfogadja, egyben felhatalmazza a polgármestert, hogy az elfogadott tervet a benne szereplő intézkedéseknek a II. Nemzeti Fejlesztési Tervbe történő beépülése elősegítése céljából a Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség részére megküldje.

Felelős: Kuntner Ferenc polgármester
Határidő: a terv megküldése esetében azonnal, az intézkedések esetében értelemszerűen