2006. Augusztus 29., Kedd, 13:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1.a - Az önkormányzat 2006. évi költségvetéséről szóló 4/2006. (III. 3. ) önkormányzati rendelet módosítása
1.b - Beszámoló az önkormányzat gazdálkodásának 2006. I. félévi módosításáról
1.c - Az önkormányzat 2006. évi költségvetéséről szóló 4/2006. (III. 3. ) önkormányzati rendelet módosítása
1.d - Az önkormányzat tulajdonában lévő részvények értékesítése
2. - A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2003. (VII. 3.) önkormányzati rendelet módosítása
3. - Kőszeg Város Önkormányzatának kitüntetéseiről szóló 11/1993. (V. 27.) valamint az önkormányzat által adományozható kitüntető címekről és díjakról szóló 37/2005. (XI. 27.) önkormányzati rendeletek módosítása
4. - Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 10/2004. (IV. 1.) önkormányzati rendelet kiegészítése
5. - A szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól és a gyermekek védelméről szóló 10/1993. (V. 27.) önkormányzati rendelet módosítása
6. - Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló 26/2004. (X. 1.) rendelet módosítása
7. - A közterület használatáról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet kiegészítése és módosítása
8. - A távhőszolgáltatásról szóló 22/1999. (XII. 17.) önkormányzati rendelet
9. - Kőszeg város helyi építési szabályzatáról és a város szabályozási tervéről szóló 23/2000. (X. 1.) önkormányzati rendelet kiegészítéséről szóló 7/2006. (III. 3.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezése
11. - A lejárt temetői sírhelyek felülvizsgálatára létrehozott munkacsoport jelentése
12. - A Szociális Gondozási Központ szakmai, gazdálkodási beszámolója 2005
13. - A Chernel Kálmán Városi Könyvtár alapító okiratának módosítása
14. - A Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Kht. felügyelő bizottságának ügyrendje
15. - A polgármesteri hivatal pénzügyi integrált rendszerének megvalósítása
16. - Az iskola-egészségügyi szakfeladat fejlesztési kiadásai
17. - Az őszi nagyrendezvények összevonásának a vizsgálata
18. - A tömegközlekedési díjak ÁFA tartalmának változásából eredő különbözet ellentételezése
19.a - A Kőszeg, Meskó u. 1. önkormányzati tulajdonba vétele
19.b - A HOVI-ÉP Kft.-vel kötött szerződés felülvizsgálata
19.c - A 3179 hrsz-ú és a 0183/38 hrsz-ú ingatlanok elővásárlási jogáról való nyilatkozat
19.d - A 2869/6 hrsz-ú területre új beépítési kötelezettség előírása
19.e - Üres önkormányzati bérlakások hasznosítása
20. - Belterületbe vonási kérelmek elbírálása
21. - Az Idősek Gondozóháza építés és Hajléktalanszállás korszerűsítés beruházás eszközbeszerzésére vonatkozó közbeszerzési felhívás jóváhagyása
22. - A képviselő-testület 148/2006. (VII. 26.) határozata 23. pontjának végrehajtására vonatkozó javaslat
23. - Kőszeg város és kistérsége fejlesztési programja (2007-2013) a II. Nemzeti Fejlesztési Tervhez kapcsolódóan
12. napirendi pont:
A Szociális Gondozási Központ szakmai, gazdálkodási beszámolója 2005

ELŐTERJESZTÉS
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
2006.augusztus 29-i ülésének
12. napirendi pontjához


Tisztelt Képviselő-testület!


A képviselő-testület 2006. évi munkaterve alapján az alábbi beszámolót terjesztem elő:

A Szociális Gondozási Központ szakmai, gazdálkodási beszámolója
2005.

A Szociális Gondozási Központ alapfeladata a szociálisan rászorult egyének, családok számára személyes gondoskodást nyújtó ellátások- szociális alapszolgáltatások és szakosított ellátások – biztosítása.

Szakmai munkáját:
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Szt.),
a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban Gyvt.),
a törvényekhez kapcsolódó végrehajtási rendeletek, a szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól, és a gyermekek védelméről szóló 10/1993. ( V.27. ) sz. önkormányzati rendelet ( Szr.), valamint az alapító okiratban rögzítettek szerint végzi.

2005. évben az intézmény az alábbi ellátási formákat biztosította:

Szociális alapszolgáltatások keretein belül:
• étkeztetést,
• házi segítségnyújtást,
• családsegítést,
• szociális információs szolgáltatást,
• nappali ellátási formákat .
(nappali melegedő, idősek klubja)

Szakosított ellátás keretén belül:
• időskorúak átmeneti elhelyezését,
• hajléktalanok átmeneti elhelyezését.
Gyermekjóléti alapellátás keretén belül:
• gyermekjóléti szolgáltatást.
.
Egészségügyi ellátás keretén belül:
• iskola egészségügyi ellátást,
• sportorvosi ellátást.

Egyéb:
• adósságkezelési szolgáltatást,
• nem foglalkoztatott személyek együttműködésének szervezését.

Az intézmény ellátási kötelezettsége az Szr. 1. §-ban meghatározott személyekre terjed ki, de 2005.01.01-től a Gyermekjóléti szolgálat és az Idősek Gondozóháza tekintetében a Kőszeg és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulás területére nézve is ellátási kötelezettsége van.

Szociális alapszolgáltatások:

ÉTKEZTETÉS

A szolgáltatás célja
Az ellátást igénylő részére étkezést (ebédet) biztosít szociális, illetve népkonyha jelleggel.

A szolgáltatás feladata
Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak és eltartottjaiknak, illetve azoknak, akiknek kora, egészségi állapota indokolja, az év minden napján napi egyszeri meleg étkezéséről (ebéd) intézményünk gondoskodik. Az étkezésért a Szr. alapján térítési díjat kell fizetni.
Az intézmény idény jelleggel a népkonyhán nov. 01 – április 30 –ig ingyen étkezést biztosít azoknak a szociálisan rászorult személyeknek, akik a kedvezményes étkezést sem tudják igénybe venni.

Az ellátottak köre
A 2005-ös év folyamán az év minden napján átlagosan naponta 150 fő részére szociális, a népkonyhán az idényben naponta átlagosan 25 fő részére biztosította az étkezést az intézmény. Orvosi igazolás alapján diétás étkezést is biztosítunk.

A feladatellátás szakmai tartalma
2005. február 06.-tól a konyhaüzemet az Elamen Rt. működteti. A konyhaüzem átadása-
átvétele zökkenőmentesen történt. Általánosságban elmondható, hogy az étkezést igénybevevők elégedettek, elvétve akadnak kifogások, melyek inkább az egyéni elvárások különbségéből adódnak. Az intézményvezető figyelemmel kíséri a szolgáltatott étel mennyiségét, minőségét és megállapításait jelzi az Rt. munkatársai felé, akik rövid időn belül intézkednek a hiányosság megszüntetéséről.
Igény szerint lehetőség van az étel helyben fogyasztására, elvitelére és házhoz szállítására.
A szolgáltatást 365 napon keresztül biztosítjuk, hétvégenként és ünnepnapokon is mind az elvitel, mind a helyben fogyasztás lehetőségét. A konyhaüzem működéséből fakadóan 11-14 óráig van erre lehetőség. Népkonyha november 01-április 30-ig 11.30-13 óráig működik.

Működési feltételek

Tárgyi feltételek
Az étel előállításával, kiadagolásával kapcsolatos tárgyi feltételek biztosítása az Elamen Rt. feladata. Az étel tálalása a helyben fogyasztók részére az erre a célra elkülönített étteremben történik. Az étkészlet biztosítása szintén az Elamen Rt. feladata.




Személyi feltételek
Az étel előállításával, kiadagolásával kapcsolatos személyi feltételek biztosítása az Elamen Rt. feladata.


HÁZI SEGÍTSÉGNYÚJTÁS

A szolgáltatás célja
Az igénybevevő önálló életvitelének fenntartását – szükségleteinek megfelelően – lakásán, lakókörnyezetében biztosítsa, elvégezze mindazokat a gondozási feladatokat, amelyekre az ellátást igénylő személy nem vagy csak segítséggel képes, ugyanakkor ne korlátozza abban a cselekedetében, tevékenységében, amelyet önállóan el tud végezni.

A szolgáltatás feladata
A házi gondozó feladatai ellátása során segítséget nyújt ahhoz, hogy az ellátást igénybe vevő fizikai, mentális, szociális szükségleteinek kielégítése saját környezetében, életkorának, élethelyzetének és egészségi állapotának megfelelően a meglévő képességeinek a fenntartásával, felhasználásával, fejlesztésével biztosított legyen.

Az ellátottak köre
2005. év folyamán a házi segítségnyújtásban 14 fő időskorú részesült. Ebből 11 fő nő, 3 fő férfi. Bentlakásos intézményi helyre közülük nem várakozik senki, a szolgáltatást főleg a 70 év feletti korosztály veszi igénybe. Évek óta ez a létszám stagnál, és az ellátotti kör sem változik.

A feladatellátás szakmai tartalma
A házi segítségnyújtás személyre szabott, konkrét módját, formáját és gyakoriságát a gondozás irányítója, az ellátást igénybe vevő állapota, a szociális helyzete, valamint a háziorvos javaslatának figyelembevételével határozza meg. A házi gondozó a házi segítségnyújtás során együttműködik a háziorvosi szolgálattal, a körzeti védőnővel, a kórházi szociális munkással, valamint egyéb egészségügyi ellátást, vagy személyes gondoskodást nyújtó szociális intézménnyel.
A házi segítségnyújtás keretébe tartozó gondozási módok és formái:
• az orvos előírása szerinti alapvető gondozási, ápolási feladatok ellátása, továbbá orvoshoz kísérés, orvos lakásra hívása, gyógyszerkiváltás, gyógyszeradagolás elvégzése, folyadékbevitel ellenőrzése, kórházi elhelyezés esetén látogatás vagy kapcsolattartás,
• segítségnyújtás a személyi higiéné megtartásában (mosdatás, körömápolás, külön szakértelmet nem igénylő esetekben hajvágás, berakás stb.),
• közreműködés a háztartás vitelében,
• meleg étel biztosítása,
• segítségnyújtás az ellátást igénybevevőnek a környezetével való kapcsolattartásában, rokon és ismerősök látogatásának megszervezése, levélírás, szociális ügyek, ellátások intézése,
• közreműködés a gondozottat esetlegesen érintő veszélyhelyzet kialakulásának megelőzésében, a kialakult veszélyhelyzet elhárításában, az ellátott mentális és fizikai állapotának folyamatos figyelemmel kísérése, orvos, mentő értesítése,
• egyéni illetve csoportos szabadidős programokon, kultúrprogramokon való részvétel biztosítása, (szükség esetén szállítással) ,
• igény esetén gondoskodunk azokról a gyerekekről is, akik részére nappali vagy bentlakásos intézményben történő állandó vagy időszakos ellátás nem biztosítható és a szülők a gyermek ellátását nem, vagy csak részben tudják megoldani.
A gondozást munkanapokon biztosítjuk, naponta 8 és 16 óra között. Az ebéd házhozszállítása 365 napon keresztül, 11 és 14 óra között történik.

Működési feltételek

Tárgyi feltételek
A gondozást végzők részére a szükséges közlekedési eszköz (kerékpár, szükség esetén autó, védő-és munkaruha), valamint a munkavégzéshez szükséges anyagok (pl. tisztítószer) biztosítottak. Adminisztrációs munkájuk végzéséhez szükséges önálló helyiség, valamint öltözőhelyiség nem biztosított.

Személyi feltételek
Megfelelnek a jogszabályi előírásoknak.

Ezen ellátási forma személyi feltételek teljesítése tekintetében határozatlan idejű működési engedélyt kapott, a tárgyi feltételeket folyamatosan, de legkésőbb 2008. december 31-éig kell biztosítani.

IDŐSEK KLUBJA

A szolgáltatás célja
Alapszolgáltatás keretein belül nappali ellátást biztosít azoknak az önmaguk ellátására részben képes időskorúaknak (vagy 18. évet betöltött személy egészségi állapotára figyelemmel), akik saját otthonukban élnek, de napközben ellátást igényelnek.

A szolgáltatás feladata
Az ellátást igénybe vevők részére szociális, egészségi, mentális állapotának megfelelő napi életritmust biztosító közösségi szolgáltatásokat szervez.

Az ellátottak köre
2005. év folyamán az idősek klubja szolgáltatásait 30 fő vette igénybe. Nemek szerinti megoszlás: 16 fő férfi és 14 fő nő. Többségük egyedülálló. Jellemzően a 60-70 év körüli korosztály igényli ezt a szolgáltatási formát.

Feladatellátás szakmai tartalma
Az idősek klubja szolgáltatásai:
• szociális konyhánkról az év minden napján meleg ebédet biztosítunk helyben fogyasztással, illetve éthordós kiszolgálással,
• szabadidős programok keretében Vas Népe, Nők Lapja, Családi Lap, illetve könyvek állnak rendelkezésre, kártya és társasjáték, TV. Havi rendszerességgel egy nagyobb rendezvényt szervezünk. (kirándulás, ismeretterjesztő előadás, idősek napja, ünnepek, név és születésnapok megünneplése, gesztenyesütés, virsliparti, farsang, stb.), a kínálat bővítése céljából más szociális intézményekkel is együttműködünk,
• egészségügyi ellátás körében mentális gondozás, tanácsadás az egészséges életmódról, ezzel kapcsolatos felvilágosító előadások szervezése. Családsegítő szolgálatunk családgondozói hivatalos ügyek intézésében segítséget nyújtanak.


Klubunk nyitott. Nem csak klubtagok, hanem a klubtagok hozzátartozói, barátai is részt vehetnek programjainkon.
A szolgáltatást munkanapokon biztosítjuk, hétfőtől csütörtökig 8-16 óráig, péntekenként 8-14 óráig.

Működési feltételek
Tárgyi feltételek
A rendelkezésre álló közösségi együttlétre klubszoba, külön ebédlő, melyben éttermi kiszolgálás folyik. A férfiak és nők részére külön nemenkénti WC, a személyes tisztálkodáshoz zuhanyzó, a ruházat tisztításához automata mosógép és szárítógép biztosított. Külön pihenőszoba nem áll rendelkezésre, és nincs lehetőség ételmelegítésre.

Személyi feltételek
Nem felelnek meg a jogszabályi előírásoknak. ( képzettség tekintetében)

Az Idősek klubja szolgáltatás ideiglenes működési engedélyt kapott , ezen belül a személyi feltételeket folyamatosan, de legkésőbb 2007. december 31-éig, a tárgyi feltételeket folyamatosan, de legkésőbb 2008.december 31-éig kell biztosítani.


CSALÁDSEGÍTÉS

A szolgáltatás célja
A szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítséget igénylő személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okokat megelőzze, a krízishelyzetet megszüntesse, valamint az életvezetési képesség megőrizze.

A szolgáltatás feladata
A családsegítő szolgálat segítséget nyújt a települési önkormányzat működési területén élők szociális és mentálhigiénés problémái vagy krízishelyzete miatt segítséget igénylő személynek, családnak. Felderíti az ilyen helyzethez vezető okokat, közreműködik a krízishelyzet megszüntetésében, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából.

Az ellátottak köre
A lakosság mintegy 10 %-át érintő szolgáltatás. Az igénybevevők problémái sorrendben:
• anyagi gondok, krízissegélyezés (pénzbeli és természetbeni juttatások),
• több probléma együttes előfordulása,
• ügyintézés és segítségkérés, életviteli problémák,
• gyermeknevelési kérdések, információkérés,
• foglalkoztatással kapcsolatos problémák,
• egészségügyi problémák, lelki, mentális gondok,
• családi és kapcsolati problémák.
Gazdasági aktivitás szerint többségben munkanélküliek és az inaktívak veszik igénybe. Az aktív keresők arány kb. fele az előzőeknek.
Család összetétele szerint egyforma arányba veszik igénybe az egyedülállók, illetve házastársi kapcsolatban gyermekekkel együtt élők, a gyermek nélkül házastársi kapcsolatban élők aránya a kevesebb.
2005. évben a szolgáltatást 1131 fő /család/ vette igénybe, anyagi segítségnyújtásban 411-en részesültek. 1 600 000 Ft összegű krízissegély kiosztására került sor.

A feladatellátás szakmai tartalma
A családsegítő szolgálat segítő szolgáltatást biztosít, családgondozói feladatokat lát el, ellátásokat közvetít, közreműködik hivatalos ügyek intézésében, szükség esetén pszichológiai, jogi és egyéb tanácsadást szervez.
Családsegítés keretében az intézmény:
• szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást,
• családgondozást, így a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok megoldásának elősegítését,
• veszélyeztetettséget és krízishelyzetet észlelő rendszer működtetését,
• humán jellegű civil kezdeményezések elősegítését, közösségfejlesztő, önsegítő csoport, terápiás csoport programjainak szervezését,
• egyéb, szociálisan rászorult személyek és családok részére tanácsadás nyújtását biztosítja,
• a gyermekjóléti szolgálattal együttműködve szabadidős programokat szervez.

A szolgálat krízissegélyezést is folytat. A segély nyújtása igazolt/igazolható krízishelyzethez kötött, szükség esetén környezettanulmány készítésével.
A családsegítő szolgálat családgondozói látják el a szociális információs szolgáltatás feladatait, valamint adósságkezelési tanácsadás is folyik. A szociális információs szolgáltatást 154-en, az adósságkezelési tanácsadáson 43 fő jelent meg.
A szolgáltatást munkanapokon biztosítjuk, hétfőtől csütörtökig 8-16 óráig, péntekenként 8-14 óráig, illetve ettől eltérően rendezvény, klubfoglalkozás esetén.
A szolgálat 2 éve segíti-koordinálja a fogyatékos gyereket nevelő szülőcsoport működését. Teljes egészében pályázati pénzből működik a csoport. ( 2005-ben 589 000 Ft) Ebből finanszírozzuk a meghívott előadók munkadíját, útiköltség térítéseit, a foglalkozások, programok anyagköltségét és a kirándulásokat.

Működési feltételek

Tárgyi feltételek
A munkafeltételek nem biztosítottak megfelelően. A személyes segítő munka körülményeihez igazodó önálló munka szobát nem tudjuk biztosítani, erre a célra a gyermekjóléti szolgálattal csak egy 6 m2-es interjúszoba áll rendelkezésre. A nappali melegedővel közösen használatos helyiségek miatt a melegedőbe érkező egyének gyakran zavarják a családgondozók és klienseik közötti érdemi munkát.
A munkavégzéshez szükséges tárgyi eszközök csak minimális mértékben biztosítottak. Önálló, csak e szolgálat használatában lévő számítógép és telefonvonal nincsen, ezeket az eszközöket a két szolgálat együttesen használja, amely nem csak munkatorlódást okoz, hanem használatuk gyakran zavaró is az ott dolgozó, gyakran más munkát végző munkatársak számára. A zavartalan munkavégzéshez szükség lenne a családgondozók számára még egy dolgozószobára és az ehhez kapcsolódó interjúszobára, valamint a szolgálat számára külön számítógépre a szükséges felszereléssel együtt.

Személyi feltételek
Megfelelnek a jogszabályi előírásoknak.

A Családsegítő szolgálat személyi feltételek teljesítése tekintetében határozatlan idejű működési engedélyt kapott, a tárgyi feltételeket folyamatosan, de legkésőbb 2008. december 31-éig kell biztosítani.


NAPPALI MELEGEDŐ


A szolgáltatás célja
A napközben utcán tartózkodó, önellátásra részben vagy teljes mértékben képes személyek számára biztosít szolgáltatásokat az utcai életmódból eredő veszélyek megelőzésére, elhárítása és csökkentése, emberi méltóságuk megtartása, önellátásuk és társadalmi integrációjuk érdekében.

A szolgáltatás feladata
Az igénybevevők részére szociális, egészségi, mentális állapotuknak megfelelő napi életritmust biztosító közösségi szolgáltatásokat szervez.

Az ellátottak köre
A 25 férőhelyes nappali melegedő hajléktalan, összetett szociális deficittel (nincs jövedelem + nincs lakás, min. jövedelem + rezsi költség nem fizetése, fűtés, világítás hiánya, stb.) élő személyek nappali tartózkodására illetve a napközbeni idő kultúrált eltöltéséhez nyújt lehetőséget. Az ellátást igénybe vevők főleg a férfi lakosság köréből kerülnek ki, többségében a 40 és 50 éves korosztály. Szinte valamennyien jövedelem, munka nélkül vannak, esetleg nyáron alkalmi munkavállalóként vagy a közmunka keretein belül dolgoznak.
A melegedő igénybevétele ciklikus. A nyári hónapokban lecsökken az érdeklődés ( több a munkalehetőség, nincs szükség fűtésre, világításra, könnyebb a megélhetés. ) 2005 évben a gondozási napok száma 4615 volt.

A feladatellátás szakmai tartalma
Szociális munka keretében életvitelre vonatkozó tanácsokat, szociális ügyekben tájékoztatást, eligazítást ad, személyes ügyek intézéséhez (elveszett iratok pótlásához segítségnyújtás, nyugdíjazással kapcsolatos ügyek, idősek otthoni elhelyezéssel kapcsolatos feladatok, eseti pénzbeli javak közvetítése, munkavégzés lehetőségének megszervezése főleg közmunka program keretein belül).
Szükség esetén az egészségügyi alapellátáshoz jutás megszervezése és a szakorvosi ellátásokhoz jutás segítése.
A személyes tisztálkodásra a szükséges tisztálkodó szerek biztosításával két zuhanyzó áll rendelkezésre. Mosószerrel együtt biztosított személyes ruházat tisztítására automata mosógép.
A szabadidő kultúrált eltöltéséhez színes TV, napilap, heti lap, könyvek, stb. állnak az ellátást igénybe vevők részére.
Utcai szociális munka keretében – az utcán tartózkodó hajléktalan személyek helyzetének, életének figyelemmel kísérése, szükség esetén ellátásának kezdeményezése, illetve a szükséges intézkedések megtétele.
A nappali melegedőben idényjelleggel (november 01- április 30-ig) a népkonyhán ingyen étkezést – reggelire zsíros kenyeret, meleg teát, ebédre legalább egy tál meleg ételt adunk. A szolgáltatást munkanapokon biztosítjuk, hétfőtől csütörtökig 8-16 óráig, péntekenként 8-14 óráig, illetve a népkonyhai nyitva tartás idején szombatonként 10-14 óráig.

Működési feltételek:

Tárgyi feltételek
A 25 m2 közösségi helyiség a szükséges felszerelésekkel ellátott (étkezési asztalok, székek, színes Tv, újságok, könyvek, stb.) WC, a tisztálkodáshoz zuhanyzó, a mosáshoz automata mosógép biztosított. A mosáshoz mosószert biztosítunk. Nem biztosított azonban hely a pihenésre és ételmelegítésre.

Személyi feltételek
Megfelelnek a jogszabályi előírásoknak.

A nappali melegedő személyi feltételek teljesítése tekintetében határozatlan idejű működési engedélyt kapott, a tárgyi feltételeket folyamatosan, de legkésőbb 2008. december 31-éig kell biztosítani.


Szakosított ellátások:
ÉJJELI MENEDÉKHELY


A szolgáltatás célja
Szakosított ellátás keretein belül, lakással, lakhatással nem rendelkező önellátásra és a közösségi együttélés szabályainak betartására képes hajléktalan személyek éjszakai pihenését és időleges tartózkodását személyes gondoskodással biztosítsa.

A szolgáltatás feladata
Az igénybevevő alapvető jogainak és emberi méltóságának figyelembe vétele mellett, segítséget nyújtani a hajléktalan személyek életviteléhez, elősegítve a szociális ellátások igénybevételét, elérését. Társadalomba való visszailleszkedés segítése (munkahely-, lakhatási lehetőség keresése).
A feladatellátást két telephelyen:
a Kőszeg, Kiss J. u. 36. alatt 10 férőhellyel (férfirészleg)
a Kőszeg, Sáncárok u. 36. alatt 4 férőhellyel (női részleg) biztosítjuk.

Az ellátottak köre
A társadalom perifériájára sodródott főleg hajléktalan férfiak, akik válás, munkanélküliség, miatt elvesztették társadalmi kötelékeiket.
Hajléktalanjaink egy sajátos rétege is az állami gondoskodásból kikerült gyökértelen fiatal. Igyekszünk a rossz egészségi állapotú hajléktalanokat tartós bentlakásos intézményben elhelyezni. Az általunk nyilvántartott hajléktalanok száma 12-14 fő, de a városban 4-5 fő alkalmi lakáshasználóként ismerősöknél húzza meg magát.
Ez utóbbiak a nappali melegedő szolgáltatásait igénybe veszik, de az éjjeli menedékhelyekre nem költöznek be.
Női hajléktalanjaink a családi kötelékből, erőszakoskodás miatt menekülők köréből kerülnek ki. A férfiakkal ellentétben csak egy-két napra veszik igénybe a menedékhelyet, kihasználtsága évek óta minimális.
A szolgáltatást 365 napon keresztül biztosítjuk 16-08 óráig, de rugalmasan igazodunk a nappali melegedő nyitva tartásához és az igénybe vevők állapotához.


A feladatellátás szakmai tartalma

Szociális és mentális gondozás keretében:
• szociális információk biztosítását, ezzel kapcsolatos tanácsadást végzünk,
• segítséget nyújtunk hivatalos ügyek intézéséhez (nyugdíjazás, rokkantosítás, iratpótlás),
• családi és társadalmi kapcsolatok ápolását, illetve visszaállását segítjük,
• egyéni esetkezelést, konfliktuskezelést végzünk.
Fizikai és egészségügyi gondozás keretében:
• a szállást, fekvőhelyhez szükséges textíliát,
• folyamatos melegvíz ellátást,
• a tisztálkodáshoz és mosáshoz szükséges anyagokat (szappan, WC papír, mosószer, mosógép),
• személyes használati tárgyak zárt szekrényben való megőrzését,
• a téli időszakban népkonyháról ingyen étkezést, illetve azon túl is – szükség szerint – élelmiszerrel való ellátást,
• az elsősegélynyújtáshoz felszerelést, szükség esetén orvosi ellátást,
• szükség esetén az éjszakai műszakban vagy az időszakosan beteg, hajléktalan személyek napközbeni bent tartózkodási lehetőséget biztosítunk.

Ez utóbbiak a nappali melegedő szolgáltatásait igénybe veszik, de az éjjeli menedékhelyekre nem költöznek be.

Működési feltételek

Tárgyi feltételek
A Kiss J u. 36. sz. alatt férfiak részére fenntartott menedékhely egy kétszobás lakásból kialakított részleg. Egy 4 és egy 6 személyes hálószobából, egy fürdőszobából, egy konyhából (mely közösségi helységként is szolgál), és egy betegszobából áll. Hiányzik az egyéni beszélgetés lebonyolítására a helyiség, a fürdető a három oldalról körüljárható káddal, külön közösségi terem, személyes tárgyak megőrzésére tároló hely, raktárhelyiség. Az ügyeleti ill. adminisztrációs szoba, és a hozzá tartozó szociális létesítmények hiánya miatt a nyitvatartási időben nem tudunk folyamatos felügyeletet biztosítani.
A Sáncárok utca 36. szám alatt a gondozóházban működik a 4 férőhelyes női menedékhely, mely egy hálószobából áll. Nem különíthető el az idősellátástól. Csak közösen használható helyiségek vannak (fürdő, ebédlő, társalgó, stb.) Ez a megoldás a beteg idős emberek ellátását és nyugalmát, biztonságos ellátását nagymértékben zavarja.

Személyi feltételek
Nem felelnek meg a jogszabályi előírásoknak. ( létszám)

A hajléktalanok éjjeli menedékhelye mind a személyi, mind a tárgyi feltételek tekintetében ideiglenes működési engedélyt kapott, úgy, hogy a személyi feltételeket folyamatosan, de legkésőbb 2007. december 31-éig, a tárgyi feltételeket folyamatosan, de legkésőbb 2008. december 31-éig kell biztosítani.

IDŐSEK GONDOZÓHÁZA

A szolgáltatás célja
Teljes körű ellátás biztosítása azon időskorú, valamint a 18. életévüket betöltött beteg személyeknek, akik önmagukról betegség miatt vagy más okból időlegesen nem képesek gondoskodni.

Feladata
Az ellátásban részesülő személy emberi és állampolgári jogainak érvényesülése mellett, az egyén autonómiáját elfogadva, a szükségletéhez igazodva biztosítja az ellátott korának, fizikai, egészségi, mentális állapotának megfelelő személyre szabott gondozását 365 napon keresztül.

Az ellátottak köre
A 20 férőhelyes Idősek Gondozóháza személyes gondoskodást nyújtó, átmeneti elhelyezést biztosító bentlakásos intézmény. Szakosított ellátás keretein belül Kőszeg város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulást alkotó települések közigazgatási területén élő személyek számára nyújt ellátást, akik állandó felügyeletre, gondozásra szorulnak.
Az elmúlt években jelentősen változott a gondozóházba bekerülők gondozási – ápolási szükséglete. Az ágyhoz kötött, mozgásképtelen beteg ellátottak aránya 60 %, és ehhez társul mintegy 30 % demencia kórkép. Ezeknél az időseknél elsősorban az ápolási feladatok kerülnek előtérbe.

Életkor szerinti megoszlás 2005.12.31-én:

Életkor Nő Férfi
50-59 2 fő
60-69 1 fő
70-79 5 fő 1 fő
80-89 9 fő
90-x év 2 fő
Összesen 16 fő 4 fő

Tartós bentlakásos idősek otthoni elhelyezésre 17 fő vár.

A Gondozóház adatainak alakulása :

ÉV GONDOZÁSI NAPOK SZÁMA GONDOZOTTAK SZÁMA/ÉV/FŐ ÁTLAG FŐ/NAP KIHASZNÁLTSÁG %-BAN
2005 7224 32 19,8 98%

A 20 fő elhelyezését biztosító Gondozóház férőhely kihasználtsága a 2005. évben 98 %-os volt, az ellátottak éves átlaga 19, 8 fő. A gondozási napok száma 7224 volt.
A kistérség területéről 1 fő nyert elhelyezést az intézményben az elmúlt évben. Várakozólistánkon jelenleg 7 fő jelentkezését tartjuk nyilván.

A feladatellátás szakmai tartalma

Fizikai gondozás
Az étkezést az igénybevevők életkori sajátosságainak valamint az egészséges táplálkozás követelményeinek figyelembe vételével biztosítjuk. Napi háromszori étkezést, ebből a napi meleg ebéden kívül hetente háromszor meleg vacsorát is biztosítunk. Ha az ellátást igénybevevő egészségi állapota indokolja orvosi javaslatra diétát ill. gyakoribb étkezést biztosítunk. A fekvőbetegek részére naponta rendszeres teával biztosítjuk a megfelelő folyadékbevitelt.

Textíliával való ellátás keretében, valamint a személyi higiéné keretében biztosítjuk ellátottanként:
• a három váltás ágyneműt
• tisztálkodást segítő három váltás textíliát
• tisztálkodási eszközöket
• inkontinens betegeknek szükséges pelenkát, és egyéb anyagokat.
Egészségügyi ellátás keretében:
• heti két órában, illetve szükség esetén ezen túl is orvosi ellátást biztosítunk (egészségi állapot folyamatos ellenőrzése, egészségügyi tanácsadás), valamint gondoskodunk szakorvosi ellátáshoz és kórházi kezeléshez, való hozzájutáshoz,
• gondoskodunk a jogszabályban meghatározott gyógyszerellátásról. A gyógyászati segédeszközök körében az inkontinens betegek ellátásához szükséges pelenkát, a nem testen viselt eszközöket az intézmény költségén (mankó, tolószék, stb.), a testen viselt segédeszköznek az ellátott költségén (szemüveg, protézis) biztosítjuk.
• biztosítjuk a kórházi körülményeket nem igénylő gyógykezelést, tiszta környezetet, steril eszközöket,
• biztosítjuk az önellátási képesség megtartása érdekében a mobilizálást, pihenést,
• biztosítjuk az ellátottak vérnyomásmérését, sebek, sérülések elsődleges ellátását, gyógyszerelést, injekciózást, oxigén adását.

Mentálhigiénés ellátás
Annak érdekében, hogy gondozottjaink megőrizzék testi – lelki egyensúlyukat, társas kapcsolataikat, hangsúlyt fektetünk arra, hogy a családi kapcsolatok, viszonyok folyamatosan fenntarthatóak legyenek. Ennek érdekében biztosítjuk a hosszúra nyújtott látogatási időt.
A városba való kijutást nem korlátozzuk, eltávozások engedély, kérés nélkül, bejelentéssel történnek. A szabadidő hasznos eltöltése céljából otthonosan berendezett klub (könyvek, TV, társasjátékok, folyóiratok, beszélgetések, imaóra) várja az ellátottakat.

Működési feltételek:

Tárgyi feltételek
A gondozóház épülete, mivel a század elején épült, rendkívül korszerűtlen, leromlott műszaki állapotú, teljes rekonstrukcióra szoruló, gazdaságosan nem felújítható.
• indokolt a gondozóház víz-, gáz-, csatornarendszerének felújítása, nyílászárók, ajtók, ablakok cseréje,
• a különböző helyiségek szintkülönbsége az épület szinteltolódása miatt az esélyegyenlőségi törvény értelmében szükséges padozat átépítése,
• a vizesblokkok, WC-k, zuhanyzók, fürdők, a melegítőkonyha elhasználódott, teljes rekonstrukcióra szorul,
• az épület egy része vizes, ezért állandóan hullik a vakolat, a csempe. A főfalak szigetelése elkerülhetetlen,
• a lakószobák méretei csak kettő illetve egy gondozott elhelyezését tennék lehetővé,
• hiányzik az orvosi szoba, látogatók fogadására szolgáló helyiség, betegszoba, az ellátottak részére teakonyha, a tornaszoba, házi kápolna és a személyzet számára megfelelő szociális helyiségek.

Személyi feltételek
Megfelelnek a jogszabályi előírásoknak.

Az Idősek Gondozóháza személyi feltételek teljesítése tekintetében határozatlan idejű működési engedélyt kapott, a tárgyi feltételeket folyamatosan, de legkésőbb 2008 december 31-éig kell biztosítani.



Gyermekjóléti szolgáltatás:

GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT

A Gyermekjóléti Szolgálat működését elsősorban A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) határozza meg. E jogszabályban foglaltak szerint a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásnak hozzá kell járulnia a gyermek testi, érzelmi, értelmi és erkölcsi fejlődéséhez, a jólétet biztosító családban történő nevelkedéséhez. Ez a közvetlen személyes segítség a gyermekek védelmének rendszerén keresztül, a gyermekjóléti szolgáltatások keretein belül biztosítható.
A Gyvt. továbbá kimondja, hogy a gyermekjóléti szolgálat feladata: a családban nevelkedő gyermek veszélyeztetettségének megelőzése, megszüntetése, védelembe vételével kapcsolatos feladatok, javaslattétel gyermekvédelmi gondoskodás alkalmazására, családjából kiemelt gyermek saját családjába történő visszaillesztése, helyettes szülői hálózat működtetése és egyéb feladatok az örökbefogadással kapcsolatosan.
A kistérségi feladatellátás első lépéseként megtörtént az ellátási terület felosztása, melynek során az ellátás területfelelősi rendszerben történik az alábbiak szerint:
• Horvátzsidány térsége: Horvátzsidány, Kiszsidány, Ólmod, Peresznye (0,5 fő főfoglalkozású családgondozó),
• Lukácsháza térsége: Gyöngyösfalu, Kőszegpaty, Lukácsháza, Nemescsó, Pusztacsó (1 fő főfoglalkozású családgondozó),
• Hegyalja térsége: Bozsok, Cák, Kőszegdoroszló, Kőszegszerdahely, Velem (0,5 fő főfoglalkozású családgondozó),
• Kőszeg ( 3 fő főfoglalkozású családgondozó) .

Ezt követően az intézményvezető és a szolgálat munkatársai felvették a kapcsolatot a térség közigazgatási és közoktatási intézményeivel. Megtörtént a települések helyzetének felmérése, a gondozásban lévő családok, gyermekek áttekintése. A lakosság tájékoztatása szórólapok, plakátok kihelyezésével történt és természetesen ebben számítottunk a jelzőrendszer tagjainak közreműködésére is.
A családgondozók egységes szemléletének kialakítása, egységes dokumentáció bevezetése érdekében rendszeres TEAM megbeszéléseket tartottak a szolgálat munkatársai. A családgondozók tevékenységéhez az intézmény megfelelő szakmai hátteret biztosít, ami nagymértékben hozzájárul a szakszerű, hatékony feladatellátáshoz.

A területfelelősi rendszerben dolgozó szolgálat 2005-ben 134 gyermeket gondozott alapellátás illetve védelembe vétel keretében. A korábbi évek adataival összehasonlítva jelentős változás a gondozottak számának tekintetében nem történt. A veszélyeztetettségi okok között első helyen szerepel az anyagi helyzet (megélhetés, lakhatási körülmények), ezt követik a beilleszkedési zavar, magatartási problémák, majd a családi konfliktusok. A szolgálathoz érkező jelzések alapján az utóbbi két esetben emelkedés tapasztalható. Az ellátásban részesülő gyermekek családjainál a fent említett problémák halmozottan, összetetten fordulnak elő. Az anyagi, lakhatási problémák miatt az érintett családoknál gyakoribbak a családi konfliktusok (szülők között, szülők és gyermekeik között). A gyermekek tünethordozóként az óvodában, iskolában beilleszkedési, magatartási, teljesítményi illetve pszichés problémákkal küzdenek, amelyeknek a megoldásához szükséges más szakemberek bevonása is. A gyermekjóléti szolgálat munkáját nagyban segíti a kőszegi Nevelési Tanácsadó tevékenysége is. Az alapellátásban részesülő gyermekek családjai leggyakrabban hivatalos ügyek intézéséhez kértek segítséget. Nőtt az információnyújtások és a tanácsadások száma. A jelzőrendszerek folyamatosan figyelemmel kísérik az ellátásban részesülő és a potenciálisan veszélyeztetett gyermekeket valamit családjaikat is, a felmerülő problémákat jelzik a családgondozóknak. A jelzőrendszer tagjaival jó a szolgálat kapcsolata, rendszeresek az esetmegbeszélések. Mindezt alátámasztották az éves tanácskozáson elhangzottak is. A szolgálat nyitott új ötletek, javaslatok iránt, a lehetőségekhez mérten igyekszünk bővíteni a szolgáltatásokat.

Nagy hangsúlyt fektetünk a prevencióra, ennek érdekében a gondozási tevékenységen túl:
• Szabadidős programokat (játszóház) szervezünk.
• Több településen részt vettünk a nyári étkeztetésben, melynek keretében 60 gyerek 15 napig ingyen ebédben részesülhetett.
• "Nálunk ilyen a karácsony" címmel prózaíró és rajzpályázatot hirdettünk a gondozott gyerekek számára, a legjobb alkotásokat oklevéllel és ajándékokkal díjaztuk, a résztvevők számára szervezett délutánon a gyerekeket süteménnyel, forró csokival vendégeltük meg.
• Kapcsolatban állunk a "Változó világért" Alapítvánnyal, akik elsősorban a 16-30 éves korú fiatalok képzésében, elhelyezkedésében tudnak segíteni.
• Rendszeresen gyűjtünk ruhaneműt, bútorokat, játékokat, melyeket a rászoruló családok számára házhoz is szállítunk.
• Korrepetálást, egyéni fejlesztő foglalkozásokat szervezünk a tanulási problémákkal küzdő gyermekek számára.
• Az iskolák egészségnevelő programjait is támogattuk, programjaikon részt veszünk.


A 2006. évi terveink között prevenciós illetve szabadidős tevékenységként az alábbiakat szeretnénk megvalósítani:
• "Kreatív játszóházi foglalkozások" címmel a kistérség valamennyi településén játszóházak szervezése (pályázati forrásból), a drogprevenció, a bűnmegelőzés körében előadások, bemutatók is szerepelnek a programtervben.
• Nyári táborokat (napközis és bentlakásos) szervezünk a gyermekek részére pályázati források segítségével.
• Éves programként évszakonként más-más településen közös szabadidős programokat szervezünk (kirándulások, szalonnasütés, számháború, gesztenyesütés, rajzpályázat, játszóház).


Működési feltételek:

Tárgyi feltételek
A kistérségi feladatellátás megszervezésével a tárgyi feltételekben változás nem következett be. A feltételek javítása szükséges ( számítógép, telefonvonal, irodahelyiség).

Személyi feltételek
Nem felel meg a jogszabályi előírásoknak. (képzettség megszerzése folyamatban van)

A Gyermekjóléti szolgálat határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkezik.






Nem foglalkoztatott személyek együttműködésének szervezése

2005. 09.01-től tartozik az intézmény feladatai közé. Célja a rendszeres szociális segélyben részesülők nyilvántartásba vétele, rendszeres kapcsolattartás, a munkába állást, beilleszkedést segítő programok szervezése, közcélú munka szervezése. A segélyben részesülő részéről kötelező együttműködést jelent. Jelenleg 83 személyt érint.


Egészségügyi ellátások:

ISKOLAEGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS

Az iskolaegészségügyi szolgálat jelentése tanév alapján történik.
A tanulók létszáma nőtt:
2005. évben: 2010 fő
2006. évben: 2075 fő.
Oka: a vidékről bejárók száma növekedett, valamint a MÁV iskola megszűnése.
Tevékenységei
A szűrések megtörténtek az általános iskolák teljes létszámára, illetve a középiskolák 9. és 11. osztályaira.
2005. évben: 1457 fő
2006. évben: 1530 fő
Acut ellátást tanév közben 7 30-16 óráig végeznek. Forgalmi füzetben történik ezen ellátások rögzítése.
2005. évben: 642 fő
2006. évben: 815 fő
Gondozás: a különböző betegségek miatt gondozásba vett tanulók visszarendelése tanítás után, illetve a szűrések alkalmával észlelt elváltozások miatt ellenőrzött tanulók.
2005. évben: 245 fő
2006. évben: 379 fő
Egészségnevelés osztályfőnöki órák keretében, illetve a szűrések alatt történik.
5. osztályban: egészséges táplálkozás
6. osztályban: serdülőkor, higiéne, dohányzás
7. osztályban: megtermékenyítés, terhesség,
8. osztályban: családtervezés, fogamzásgátlás,
9 és 11. osztályban: mell és here önvizsgálata.
Táborozás előtti szűrések, valamint helyi táborok ügyelete. Cél: az egészséges gyerekek ne menjenek háziorvoshoz, a betegek közé.
2005. évben: 122 fő
2006. évben: 86 fő
Védőoltások: 6. osztályban szeptemberben 2 alkalommal, 8. osztályban 2 alkalommal.
2005. évben: 562 fő
2006. évben: 578 fő.
A fentieken kívül minden évben közreműködnek csecsemőgondozási, elsősegélynyújtási és egészségnevelési versenyek szervezésében és lebonyolításában .





Működési feltételek:

Tárgyi feltételek
A rendelő használatát az Árpádházi Szent Margit RK. Általános Iskola biztosítja. Megfelelően felszerelt, a tárgyi feltételek jónak mondhatóak.

Személyi feltételek
Megfelelnek a jogszabályi előírásoknak.

Az ellátás határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkezik.

SPORTORVOSI ELLÁTÁS


Megbízásos jogviszony keretében 2005.01.01.-2005.12.31-éig tartozott az intézmény feladatai közé. A Kőszegi Sportegyesülethez leigazolt sportolók szűrése történt egyéb jogszabályban előírt módon.


Az intézmény 2005. évi gazdálkodása

Az intézmény 2005. évi működése és feladatellátása zavartalan volt. Az intézmény alapfeladatainak ellátásában elmaradás nem volt.
Intézményi fejlesztés, felújítás nem történt. A személyi jellegű kiadások a tervezettnek megfelelően alakultak. Dologi kiadásoknál képződött pénzmaradványból levonva az áthúzódó és elkötelezett, valamint a 2004. évi negatív pénzmaradványt 4 692 e Ft pénzmaradvánnyal zárta az intézmény a 2005-ös évet.

A költségvetés teljesítése 2005. évben
( e Ft-ban)


A beszámolót megtárgyalta az Egészségügyi és Szociális Bizottság és egyhangúlag elfogadásra ajánlja.

Raposa Helga s. k.
Szociális Gondozási Központ
intézményvezető
Határozati javaslat


Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Szociális Gondozási Központ 2005. évi munkájáról szóló beszámolót elfogadja.


Felelős: Raposa Helga intézményvezető
Határidő: azonnal