2006. Augusztus 29., Kedd, 13:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1.a - Az önkormányzat 2006. évi költségvetéséről szóló 4/2006. (III. 3. ) önkormányzati rendelet módosítása
1.b - Beszámoló az önkormányzat gazdálkodásának 2006. I. félévi módosításáról
1.c - Az önkormányzat 2006. évi költségvetéséről szóló 4/2006. (III. 3. ) önkormányzati rendelet módosítása
1.d - Az önkormányzat tulajdonában lévő részvények értékesítése
2. - A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2003. (VII. 3.) önkormányzati rendelet módosítása
3. - Kőszeg Város Önkormányzatának kitüntetéseiről szóló 11/1993. (V. 27.) valamint az önkormányzat által adományozható kitüntető címekről és díjakról szóló 37/2005. (XI. 27.) önkormányzati rendeletek módosítása
4. - Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 10/2004. (IV. 1.) önkormányzati rendelet kiegészítése
5. - A szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól és a gyermekek védelméről szóló 10/1993. (V. 27.) önkormányzati rendelet módosítása
6. - Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló 26/2004. (X. 1.) rendelet módosítása
7. - A közterület használatáról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet kiegészítése és módosítása
8. - A távhőszolgáltatásról szóló 22/1999. (XII. 17.) önkormányzati rendelet
9. - Kőszeg város helyi építési szabályzatáról és a város szabályozási tervéről szóló 23/2000. (X. 1.) önkormányzati rendelet kiegészítéséről szóló 7/2006. (III. 3.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezése
11. - A lejárt temetői sírhelyek felülvizsgálatára létrehozott munkacsoport jelentése
12. - A Szociális Gondozási Központ szakmai, gazdálkodási beszámolója 2005
13. - A Chernel Kálmán Városi Könyvtár alapító okiratának módosítása
14. - A Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Kht. felügyelő bizottságának ügyrendje
15. - A polgármesteri hivatal pénzügyi integrált rendszerének megvalósítása
16. - Az iskola-egészségügyi szakfeladat fejlesztési kiadásai
17. - Az őszi nagyrendezvények összevonásának a vizsgálata
18. - A tömegközlekedési díjak ÁFA tartalmának változásából eredő különbözet ellentételezése
19.a - A Kőszeg, Meskó u. 1. önkormányzati tulajdonba vétele
19.b - A HOVI-ÉP Kft.-vel kötött szerződés felülvizsgálata
19.c - A 3179 hrsz-ú és a 0183/38 hrsz-ú ingatlanok elővásárlási jogáról való nyilatkozat
19.d - A 2869/6 hrsz-ú területre új beépítési kötelezettség előírása
19.e - Üres önkormányzati bérlakások hasznosítása
20. - Belterületbe vonási kérelmek elbírálása
21. - Az Idősek Gondozóháza építés és Hajléktalanszállás korszerűsítés beruházás eszközbeszerzésére vonatkozó közbeszerzési felhívás jóváhagyása
22. - A képviselő-testület 148/2006. (VII. 26.) határozata 23. pontjának végrehajtására vonatkozó javaslat
23. - Kőszeg város és kistérsége fejlesztési programja (2007-2013) a II. Nemzeti Fejlesztési Tervhez kapcsolódóan
5. napirendi pont:
A szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól és a gyermekek védelméről szóló 10/1993. (V. 27.) önkormányzati rendelet módosítása

ELŐTERJESZTÉS
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
2006. augusztus 29-i ülésének 5. napirendi pontjához

Részletes indokolás



Tisztelt Képviselő-testület!

A 2005. évi CLXX. törvény módosította a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényt ( a továbbiakban: Szt.) .
A törvénymódosítás a pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások területén nem új támogatások bevezetésére irányul, hanem egyes ellátási formák működésének hatékonyabbá tételét szolgáló változásokat tartalmaz. Ez alapvetően két ellátási formát érint, egyrészt a legjellemzőbb rászorultsági típusú pénzbeli ellátást, a rendszeres szociális segélyt, másrészt a természetben nyújtott leggyakoribb támogatási formát, a közgyógyellátást.
A rendszeres szociális segély a jövőben a felnőtt korú, jövedelemmel nem rendelkező személy és egész családja részére nyújtott szociális támogatássá alakul át.
A családnagyság figyelembevétele feltételezi a család kiadási szerkezethez igazodó, ún. fogyasztási egység bevezetését. Ez azt jelenti, hogy a jogosultság elbírálása nem az egy főre, hanem a fogyasztási egységre vetített jövedelem alapján történik, és a támogatási összeg is e szerint kerül megállapításra. A segély nem fix összegű, hanem a jogosultsági jövedelemhatárig (ez a nyugdíjminimum 90%-a) egészíti ki a család tényleges jövedelmét. Ennek megfelelően a segély összege a legszegényebb családok esetében a legnagyobb, és a jövedelemhatárhoz közelítve csökken. Mivel a segély a család meglévő jövedelmét egészíti ki, nem fordulhat elő, hogy a segély folyósításával az érintett család jövedelmi helyzete kedvezőbb legyen annál a családnál, amelyik a jogosultsági jövedelemhatárt alig meghaladó jövedelemből él.
A segélyezettek foglalkoztatásának elősegítése érdekében két fontos rendelkezést tartalmaz a törvény. Az egyik, hogy az alkalmi munkavállalás időtartama alatt a segélyt változatlan összegben kell folyósítani. A másik rendelkezés szerint a segély a segélyezett munkába állása esetén részösszegben és csökkenő mértékben továbbra is jár. A munkaerő-piacon történő elhelyezkedéskor a keresőtevékenység első három hónapjában a segély 50%-a, további három hónapban pedig annak 25%-a illeti meg a segélyben részesülő személyt. A munka melletti segélyfolyósítás nem vonatkozik az államilag támogatott foglalkoztatási formákra (közcélú munka, közhasznú munka).
A közgyógyellátás esetén az átalakítás célja, hogy a közgyógyellátás keretében igénybe vehető szolgáltatások jobban igazodjanak az érintettek szükségleteihez, a támogatás rendszere áttekinthetőbb és igazságosabb legyen. A változás eredményeképpen a támogatás váljon célzottabbá, fokozottabban érvényesüljön a rászorultsági elv. A kialakításra kerülő új rendszerben a jogosultsági feltételek és a nyújtott szolgáltatások köre lényegében változatlan marad. A közgyógyellátás kiadásainak 80%-át kitevő gyógyszerek esetében történik lényeges változás.
A közgyógyellátottak gyógyszerellátásában jelentős változást hoz a krónikus betegséghez igazodó keretösszegű támogatás bevezetése a jelenleg igen szűkre szabott közgyógyellátási lista helyett. Személyre szabott, a krónikus betegségnek megfelelő, maximálisan 12 000 forintos havi keret meghatározására kerül sor egy olyan keret-megállapítási lista alapján, mely a legalacsonyabb napi terápiás költségű hatóanyagokat tartalmazó készítményeket sorolja fel. A közgyógyellátott az egyéni gyógyszerkeret összegét bármely, a társadalombiztosítás által támogatott gyógyszerkészítményre költheti. Az egyéni gyógyszerkeret mellett évi 6000 forintos, eseti keret áll a közgyógyellátott rendelkezésére abból a célból, hogy akut megbetegedés esetén is támogatással tudja gyógyszerét kiváltani.
A rendelet további apró módosításait szerkezeti változások (az oktatási intézmények kistérségi társulási fenntartás alá kerülése), illetve egyéb a gyakorlatot könnyítő intézkedések indokolják.

1-3.§-hoz

A törvény a rendszeres szociális segély megszüntetését eredményező együttműködési kötelezettségszegésre vonatkozóan határoz meg új, az ellátottra nézve kedvezőbb szabályokat.
Az együttműködési kötelezettség megszegése esetén differenciált szankciórendszer bevezetése indokolt. Abban az esetben, ha a kötelezettség megszegése első alkalommal fordul elő és nem minősül súlyosnak, akkor a segély megszüntetése helyett átmenetileg csökkentett összegben történő folyósítása kerül sor. Amennyiben azonban súlyosnak minősül a megszegés, az az ellátás megszüntetését vonja maga után.

4.§-hoz

A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem szükséges a lakásfenntartási támogatásnak a "csak "félévre történő megállapítása, mert jelentéktelen azon ügyfelek száma, akiknél a jogosultsági feltételekben oly mértékű változás következik be, hogy ez a támogatás megszüntetését vonná maga után.

5.§-hoz

A képviselő-testület a 148/2006. számú határozatával elrendelte a karácsonyi segély megszüntetését.

6.§-hoz

A térítési díjakhoz nyújtott támogatások megállapítása más – más hatáskörbe tartozott az önkormányzat által fenntartott (oktatási intézmény vezetője), illetve az egyéb fenntartású nevelési-oktatási intézmények (polgármester) esetében.
A jövőben valamennyi nevelési-oktatási intézménybe járó kőszegi tanuló esetén a támogatás megállapítása a polgármester hatásköre lesz.

7.§ - hoz

A törvény szerint a közgyógyellátásra való jogosultság feltételei nem változnak érdemben. Változást az jelent, hogy az ún. méltányossági jogcímen történő közgyógyellátás esetén az önkormányzat rendeletében a jogosultsági feltételeket úgy kell meghatározni, hogy az egy főre számított havi családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-ánál, egyedül élő esetén annak 200%-ánál alacsonyabb nem lehet, továbbá a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértékeként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át meghaladó összeget nem lehet előírni. A hatályos önkormányzati rendeletünkben ez utóbbi feltétel 30 %-ban van meghatározva, ezért ezt módosítani szükséges. Változás továbbá az, hogy a jövőben a jegyző gyakorolja a hatáskört.
A közgyógyellátás finanszírozása tekintetében az új rendszerben nincs változás. Az ellátás finanszírozása továbbra is döntően központi költségvetési forrásból történik, az önkormányzat az általa szabályozottak szerint, méltányossági jogcímen megállapított közgyógyellátás esetében az eddigiekhez hasonlóan hozzájárul a kiadásokhoz. Az önkormányzati szerepvállalás annyiban változik, hogy fokozottabb lesz a helyhatóságok érdekeltsége azáltal, hogy nem átalány jellegű lesz a befizetési kötelezettségük (19.350,-Ft.), hanem a gyógyszerkeret összegéhez igazodva, annak 30%-ában kerül meghatározásra.

8.§-hoz

A Szt. 38. § (1) bekezdése szerint a települési önkormányzat lakásfenntartási támogatást nyújt
a) a törvényben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak (a továbbiakban: normatív lakásfenntartási támogatás),
b) az adósságkezelési szolgáltatásban részesülő személynek,
c) az önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek szerinti jogosultnak (a továbbiakban: helyi lakásfenntartási támogatás).
Tekintettel arra a tényre, hogy az adósságkezelési szolgáltatásban részesülő számára kötelezően jár a lakásfenntartási támogatás - melynek 90 %-át a központi költségvetésből biztosítja - szükséges az önkormányzat saját költségvetéséből nyújtott ún. helyi lakásfenntartási támogatás ezzel egyidejű kizárása a párhuzamos folyósítás elkerülése végett.


9 – 11.§-hoz

Az Elamen Kereskedelmi és Vendéglátó Zrt. kereskedelmi igazgatója 2006. augusztus 23-án levélben tájékoztatta a Polgármester Urat, hogy mivel az Országgyűlés 2006. július 10-én az új adó- és járulék törvények értelmében elfogadta az áfa kulcs 15%-ról 20%-ra történő emelését, ezért 2006. szeptember 1-jétől az étkeztetés tekintetében új szolgáltatási árakat állapított meg.
A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 147. § (1) bekezdése értelmében a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások intézményi térítési díját a fenntartó állapítja meg.
Figyelemmel arra, hogy Kőszeg Város Önkormányzata fenti ellátások tekintetében 2006. július 1-jétől csak a Jurisich Miklós Gimnázium és Kollégium, valamint a Szociális Gondozási Központ esetén gyakorol fenntartói jogokat, így a képviselő-testület csak ezen intézményekben állapíthat meg térítési díjakat.

Fentiekre figyelemmel készítettem el a rendelet-tervezetet, melynek megtárgyalására és elfogadására kérem a T. Képviselő-testületet.
Az előterjesztést az Egészségügyi és Szociális Bizottság, valamint az Ügyrendi és Jogi Bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlja.

Kőszeg, 2006. augusztus 1.


A polgármester nevében:

Dr. Tóthné Dolgos Zsanett
gyámügyi és szociális
osztályvezető








Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…./2006. (IX. 1.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól
és a gyermekek védelméről szóló
10/1993.(V.27.) önkormányzati rendelet módosításáról



Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól és a gyermekek védelméről szóló 10/1993. (V.27.) önkormányzati rendeletét (továbbiakban: Szr.) az alábbiak szerint módosítja:

1.§

A Szr. 4/A § (2) bek. helyébe a következő rendelkezés lép:

" (2) A beilleszkedést segítő program a rendszeres szociális segélyben részesülő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva kiterjedhet:
a) az együttműködésre kijelölt szervvel való kap-csolattartásra,
b) a felajánlott és számára – a Szt. 37/H § (6) bekezdése szerint – megfelelő munkalehetőség elfogadására,
c) a munkaügyi központnál álláskeresőként történő nyilvántartásba vételére és az elhelyezkedés érdekében a munkaügyi központtal való együttműködésre,
d) a nem foglalkoztatott személy számára előírt egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg a munkavégzésre történő felkészülési programban való részvételre.
e) a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére."

2.§

A Szr. 4/A.§ (4) bek. b, pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

" (4) b) tájékoztatja a nem foglalkoztatott személyt a beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,"




3.§

A Szr. 4/A § (6) bek. helyébe a következő rendelkezés lép, illetve a 4/A § az alábbi új (7) és (8) bekezdésekkel egészül ki, ezzel egyidejűleg a további bekezdések eredeti számozása értelemszerűen megváltozik:

"(6) Ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának időtartama alatt a (2) bekezdés a) és d) pontjai szerinti együttműködési kötelezettségét megszegi, akkor a segély összegét hat hónapig 75%-os mértékben kell folyósítani.
(7) Ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának időtartama alatt:
- az együttműködési kötelezettségét két éven belül ismételten megszegi,
- az önkormányzat által szervezett foglalkoztatásból eredő munkaviszonyát a munkáltató rendkívüli felmondással szüntette meg,
- az önkormányzat által felajánlott megfelelő munkalehetőséget elfogadja, de a meghatározott időpontban és helyen a munkavégzést nem kezdi meg és az akadályoztatásáról, távolmaradásának okáról szóló igazolást a munkamegkezdésre megjelölt naptól számított 3 munkanapon belül nem mutatja be, illetve
- a (2) bek. b), c) és e) pontjai szerinti együttműködési kötelezettségét megszegi
súlyos kötelezettségszegést követ el, és ez esetben a rendszeres szociális segélyt - az együttműködésre kijelölt szervnek, illetve a foglalkoztatásra kijelölt munkáltatónak az együttműködés megszűnéséről szóló értesítésében megjelölt időponttól kezdve - meg kell szüntetnie. Az ellátás ismételt megállapítására csak a 12 havi előzetes együttműködés ismételt teljesítése esetén kerülhet sor.
(8) A (7) bekezdés harmadik francia bekezdésének alkalmazása során a keresőképtelenség miatti távolmaradás csak háziorvosi vagy szakorvosi igazolás alapján fogadható el, az igazolás tartalmazza a pillanatnyi egészségi állapot alapján a munkavégzésre való alkalmasságot és a várható keresőképesség időpontját; az akadályoztatás ténye hitelt érdemlő egyéb módon is bizonyítható."



4. §

A Szr. 5/A § (6) bekezdésének első mondata az alábbiak szerint módosul:

" (6) A helyi lakásfenntartási támogatást egy évre kell megállapítani."


5.§

A Szr.7/C §-a hatályát veszíti.

6.§

A Szr.11/A.§ (2) és (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(2) A térítési díj átvállalására irányuló kérelmet a törvényes képviselő a polgármesteri hivatal gyámügyi és szociális osztályán nyújthatja be.
(4) A támogatás megállapítása a polgármester hatáskörébe tartozik."

7.§

A Szr.13. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul, egyúttal a (3) bekezdés hatályát veszíti:

"(2) Méltányosságból közgyógyellátásra jogosult az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem:
- az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át,
- egyedül élő esetén annak 200 %-át
nem haladja meg és a havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át eléri."

8.§

A Szr. 13/B § (2) bekezdésének harmadik mondata az alábbiak szerint egészül ki:

"(2) Az e jogcímen lakásfenntartási támogatásban részesülő személy egyidejűleg normatív és helyi lakásfenntartási támogatásra nem jogosult."

9.§

A Szr. 15. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(2) A gyermekétkeztetés térítési díja
- a Jurisich Miklós Gimnázium és Kollégiumban:

nyersanyag- 15% fizetendő
norma áfa térítési díj (Ft.
reggeli: 69 14 83
tízórai: 37 7 44
ebéd 170 34 204
vacsora 148 30 178
napi 424 85 509

10.§

A Szr. 16. § (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(5) Az intézményi térítési díj a Szociális Gondozási Központban: ebéd 324 Ft/adag (áfával növelt).


11.§

A Szr. 20. § (7) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(7) Az Időskorúak Gondozóházában az intézményi térítési díj 4.291 Ft/nap, 128.730 Ft/hó.


12.§

Záró rendelkezések

A jelen rendelet a kihirdetésének napján lép hatályba.

Kőszeg, 2006. augusztus 29.


Kuntner Ferenc s. k. Dr. Tóth László s. k.
Polgármester jegyző