2007. Április 17., Kedd, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Mi tartozik még az előterjesztéshez:
Mellékletek olvasása
Levelek
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Az önkormányzat 2006. évi költségvetéséről szóló 4/2006. (III. 3.) önkormányzati rendelet módosítása.
2. - Az önkormányzat 2006. évi gazdálkodásának teljesítéséről (zárszámadásáról) szóló önkormányzati rendelet megalkotása
3. - Az üzletek éjszakai nyitvatartási rendjéről szóló önkormányzati rendelet megalkotása
4. - A temetőkről és a temetkezésekről szóló 16/2000. (VII. 1.) önkormányzati rendelet módosítása
5. - Az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 1/2007. (II. 2.) önkormányzati rendelet módosítása
6. - Egyes költségvetési rendeletek hatályon kívül helyezése
7. - Beszámoló a 2006. évben végzett gyermekvédelmi munkáról
8. - Városi tájékoztató táblák elhelyezése
9. - A Kőszegi Önkéntes Tűzoltósággal kötendő feladatátvállalási megállapodás jóváhagyása
10. - A Kőszegi Sportegyesülettel kötendő ingatlanhasználati és vagyonkezelési szerződés jóváhagyása
11. - A Kőszegi Kerékpáros Egyesülettel kötött ráépítési megállapodás módosítása
12. - A városi televíziós műsor készítésére vonatkozó ajánlattételi felhívás jóváhagyása
13. - A Kőszeg volt Posztógyár hasznosítására kiírt pályázat elbírálása
14. - Az önkormányzat és intézményei részére nyújtandó számlavezetési, pénzforgalmi-lebonyolítási szolgáltatások, hitelek és a számlavezetéshez kapcsolódó szolgáltatások tárgyában kiírt közbeszerzési felhívásra érkezett ajánlatok
15. - Az Idősek Gondozóháza és Hajléktalanszállás építésével összefüggő beépített és mobil berendezésekre vonatkozó ajánlattételi felhívás jóváhagyása
16. - Jelentés a többcélú kistérségi társulás fenntartásában lévő intézmények 2006. évi előirányzat túllépésének vizsgálatáról
17. - Jelentés a Kőszegi Városüzemeltető Kht. egyes tevékenységeinek vállalkozási formában történő ellátásának lehetőségeiről
18. - A 2007. évi közmunkaprogram jóváhagyása
19. - A Kőszegi Címerpajzs Kft. kérelme a 3584 hrsz-ú út hasznosítására
20. - A kőszegi 4107 hrsz-ú ingatlan kisajátítási ügye
21. - A Gábor Áron utcai telek (2975/17 hrsz.) hasznosítása
22. - A Vas Megyei Önkormányzattal kötendő, a Jurisics tér 7. alatti ingatlanra vonatkozó haszonkölcsön szerződés jóváhagyása
23. - A 6001 és 6002 hrsz-ú ingatlanok átminősítése
24.a - A Jurisics tér 14. alatti lakások értékesítése
24.b - A Rohonci u. 22. alatti kényszerbérlet ügye
24.c - A 15/2007. (I. 30.) képviselő-testületi határozat visszavonása
24.d - A Rákóczi u. 95. alatti üres lakás hasznosítása
3. napirendi pont:
Az üzletek éjszakai nyitvatartási rendjéről szóló önkormányzati rendelet megalkotása

ELŐTERJESZTÉS

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
2007. április 17-i ülésének
3. napirendi pontjához



Tisztelt Képviselő-testület!

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2007. évi munkaprogramjában előírta az üzletek éjszakai nyitva tartásáról szóló önkormányzati rendelet megalkotását. Ezzel kapcsolatban a legfőbb rendelkezéseket a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény (továbbiakban: Tv.) és az üzletek működéséről és a belkereskedelmi tevékenység folytatásának feltételeiről szóló 4/1997. (I. 22.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) tartalmazza.

A Tv. 3. § (8) bekezdése alapján a kereskedelmi hatóság az üzletekről, az üzletek nyitva tartásáról nyilvántartást vezet. A Tv. 6. §-a és a Korm.rendelet 18/A. §-a tartalmazza az üzletek nyitva tartásának rendjéről szóló rendelkezéseket. Eszerint az üzletek nyitvatartási idejét a kereskedő állapítja meg, és azt írásban köteles bejelenteni az üzlet helye szerint illetékes kereskedelmi hatóságnak. Az abban bekövetkező változást az azt megelőző öt munkanapon belül kell a kereskedőnek írásban bejelenteni.

A nyitvatartási idő közigazgatási eszközökkel való korlátozásának lehetőségét a Tv. 6. § (5)-(6) bekezdése és a Korm. rendelet 18. § -a szabályozza.
Eszerint a jegyző a külön jogszabályban meghatározott zajterhelési határérték – 8/2002. (III. 22.) KöM-EüM együttes rendelet 4. számú mellékletének 10. pontja értelmében: 60db - figyelmeztetés ellenére való ismételt túllépése, vagy a külön jogszabályban meghatározott veszélyes mértékű zaj esetén az üzlet éjszakai (22 óra és 6 óra között) nyitva tartását korlátozhatja, illetve kötelező zárva tartási időszakot rendelhet el. Ha a zajterhelési határérték mérési eredménye a határérték túllépését állapítja meg, vagy a hangszigetelési követelmény nem teljesül, a zajszintmérési eljárás költsége a kereskedőt terheli.

A Korm. rendelet 17. §-a alapján vendéglátó üzletben a vendégek szórakoztatására műsoros előadás, zene, tánc rendezhető továbbá szerencsejátéknak nem minősülő szórakoztató játék (teke, biliárd, kártyajáték, játékautomata stb.) folytatható. A jegyző megtiltja a műsoros előadás, zene, tánc rendezését, valamint a szórakoztató játék folytatását, ha az jogszabálysértő, vagy a közízlést, a lakosság jogos érdekeit, nyugalmát sérti. Azt, hogy mivel valósítható meg a lakosság jogos érdekének, nyugalmának sérelme, a jogszabály nem határozza meg, e rendelkezés gyakorlati alkalmazása az érdekek gondos összemérésével, igazságos, méltányos és életszerű döntéssel történhet. Erre legutóbb 2001-ben került sor.

Az üzlet nyitvatartási idejét tehát a kereskedő maga állapítja meg, amely a vállalkozás szabadsága és a versenyképesség javítása tekintetében lényeges kérdés. A kereskedelmi vállalkozások, különösen a mikro-, kis- és középvállalkozások számára a működőképesség megtartásához, vagy javításához fontos eszköz, hogy a kereskedő az üzlet nyitva tartását a vásárlói, turisztikai igényekhez - a lehetőségek szerint rugalmasan - alkalmazkodva állapítsa meg. Az éjszakai (éjjel 22 óra és reggel 6 óra között) nyitva tartást a jegyző a lakók pihenéshez való jogának biztosítása érdekében, a külön jogszabályokban meghatározott szempontok - zajra vonatkozó környezetvédelmi előírások - figyelembevételével egyedi ügyekben korlátozhatja. E megoldás előnye, hogy érvényesíti a liberalizált kereskedelmi szabályozás elvét, ugyanakkor kivételesen, közérdekből helyi szinten lehetővé teszi a társadalmi szükségleteknek megfelelő - az éjszakai időszakra vonatkozó - nyitvatartási (zárvatartási) szabályok alkalmazását, illetve az egészséges környezethez és a pihenéshez való jog biztosítását.

A lakosság védelmét szolgálják az alábbi rendelkezések is:
A Tv. 5. § (7) bekezdése és a és a Korm. R. 16. § (1) bekezdése értelmében alapján a 18. életévét be nem töltött személy részére szeszes italt kiszolgálni, illetve értékesíteni tilos. Ennek betartását mind a Rendőrség, mind Fogyasztóvédelemi Felügyelőség ellenőrizheti, a szükséges szabálysértési feljelentést a egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet 12. § -a alapján megteheti.
Az érkező és a távozó vendégek zavaró magatartása ellen az üzletvezető határozottsága mellett szintén a gyakoribb rendőri jelenlét és a veszélyesebb csoportok elleni rendőri fellépés bírhatja kulturáltabb magatartásra a vendégeket. A hulladékok eldobásával kapcsolatban utalni kell a köztisztasággal és a települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenységről szóló 1/1986. (II. 21.) ÉVM-EÜM rendelet 6. § (4) bekezdése alapján a szórakozó-, vendéglátó- és árusító helyek, üzletek előtti járdaszakaszt a nyitva tartás ideje alatt – ettől eltérő megállapodás kivételével – a használó köteles tisztán tartani és a hulladékot eltávolítani.
További védelmi eljárás a bíróság előtt indítható szomszédjogi per, ahol a bíróságnak széles körben van szabályozási és korlátozási lehetősége.

A fenti jogszabályhelyek ismertetéssel azt szeretném bemutatni, hogy jelenleg a kereskedelmi hatóságnak, - azaz a jegyzőnek - milyen eszközei vannak a lakosság nyugalmának megóvása érdekében. Mindezek előnye, hogy konkrét, egyedi ügyben, a helyi sajátosságok figyelembe vételével tudunk dönteni az elsősorban vendéglátó egységek éjszakai nyitva, illetve zárva tartásáról, nehézsége viszont a bizonyítás. A különböző hatóságok összefogásával a jelen szabályozások mentén megoldhatóak a problémák, erre önmagában a kereskedelmi hatóság (jegyző) nem képes. A sorozatos ellenőrzések kellő visszatartó erőt jelenthetnek.

Az önkormányzati rendelet megalkotásának ezzel szemben vannak nehézségei.
A Tv. 6 § (4) bekezdése és a 12. § (5) bekezdése adja meg a felhatalmazást a települési önkormányzat képviselő-testületének, hogy a helyi sajátosságok figyelembevételével az üzletek éjszakai (22 óra és 6 óra közötti) nyitva tartási rendjét rendeletben szabályozhatja.
Nyilvántartásunk alapján Kőszegen összesen 62 vendéglátó-ipari egység működik. Rendeletben csak általános körű szabályokat lehet megállapítani, ebben az esetben a többségükben jogszabályszerűen működő vendéglátó egységeknek is korlátozzuk a nyitva tartását. Nehéz egységesen, felelősségteljesen, érdeksérelem nélkül meghatározni, hogy mely időpontban zárjanak be a vendéglátó egységek. Különösen nehéz az olyan vendéglátó egységekkel kapcsolatban meghatározni a nyitva tartást, amelyek jellegüknél fogva kifejezetten éjjel tartanak nyitva pl.: bár. A felhatalmazó jogszabály sem határozta meg a szabályozás kereteit. Emiatt Vas megyében – tudomásunk szerint az országban sem - nem alkotott egy képviselő testület sem ilyen tárgyban rendeletet.


A rendelet megalapozott előkészítéséhez 8 szervezetet – így a Kőszegi Rendőrkapitányságot, Kőszeg és Vidéke Ipartestületet, Ny-D Regionális Közigazgatási Hivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségét, KÖH Soproni Irodáját, Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület Vas Megyei Szervezetét, Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamarát, Vasi Vendéglősök Klubját, Kereskedők és Vendéglátók Vas Megyei Érdekvédelmi Szervezetét - kerestem meg, hogy a helyi sajátosságok figyelembevételével ismertessék véleményüket az éjszakai nyitva tartás korlátozásával kapcsolatban. Az előterjesztéshez csatoltam a megküldött véleményeket (2 szervezet nem válaszolt). Sajnos, a vélemények nem hozták a várt eredményt, ugyanis konkrét javaslatokat nem tartalmaznak, véleményük megosztott atekintetben, hogy alkossunk-e rendeletet vagy sem. A rendeletalkotással kapcsolatos aggályokat viszont szinte valamennyi vélemény tartalmazza.

Fentiek alapján kettő változatot terjesztettem a T. Képviselő-testület elé: egy határozati javaslatot, melyben a Képviselő-testület elhatározza, hogy ebben a témakörben nem alkot rendeletet. Másrészt előkészítettem egy rendelet-tervezetet, azonban itt a Képviselő-testületnek kell dönteni a szabályozás keretéről figyelembe véve nemcsak a lakosság, hanem a jogszerűen működő vendéglátó egységek üzemeltetőinek érdekeit is. A Rendelet megalkotásának előnye, hogy a nehézkes bizonyítási eljárás helyett mind a rendőrség, mind a kereskedelmi hatóság munkája egyszerűbb, könnyebb érvényre juttatni e Rendeletet, mint egyedi ügyek elbírálásánál a bizonyítási eljárást lefolytatni.

A Rendelet megalkotása esetére az alábbi javaslatokat teszem:
- A rendelet hatálya csak a vendéglátó-ipari egységekre terjedne ki, minden üzletre kiterjedő szabályozás felesleges, tekintettel arra, hogy csak a vendéglátás terjed ki az éjszakai órákra, illetve zavarhatja a lakókat.
- A legfontosabb és legnehezebb kérdés, hogy hány órában határozzuk meg a kötelező zárás idejét. A 211. Melegkonyhás vendéglátó üzletek, 212. Cukrászda, 213. Bár, borozó, italbolt, kocsma, 214. Egyéb nem melegkonyhás vendéglátóhely, 220. Munkahelyi vendéglátó üzletek üzletkörű vendéglátó-ipari egységek hétfőtől csütörtökig és vasárnap 05.00 – 23.00 óráig, pénteken és szombaton, valamint munkaszüneti napokon 05.00 - 24.00 óráig tarthatnak nyitva. A 215. Zenés szórakozóhely és a 216. Diszkó üzletkörű vendéglátó-ipari egységek hétfőtől csütörtökig és vasárnap 22.00 - 24.00 óráig pénteken és szombaton, valamint munkaszüneti napokon 22.00 - 02.00 óráig tarthatnak nyitva. A Zenés szórakozóhely és a Diszkó üzletkörökben elsődleges az éjszakai működés, itt indokoltabb a hosszabb nyitva tartás. Diszkó üzletkörű vendéglátó egység jelenleg nincs Kőszegen.
- Szilveszter éjszakájára, lakodalmak, valamint a hagyományos, illetve szokásokon alapuló bálok (pl.: farsangi bál, Katalin-bál, szüreti mulatság) alkalmára felmentést ad a rendelet.
- Időszakos szabályozás nem szükséges, mivel nyáron van igény a hosszabb nyitva tartásra, az idegenforgalom is akkor élénkebb, télen pedig éppen az a cél, hogy megtartsuk a vendégeket.

A rendelet 2007. május 15-én lép hatályba, ezen időpontig megismerhető a szabályozás, és a vendéglátó-egységek üzemeltetői és a lakosság is felkészülhet a rendelet alkalmazására.

A rendeletben szabályozott nyitva tartási időt be nem tartó kereskedők elkövetik az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet 76.§ (1) bekezdésében meghatározott kereskedésre vonatkozó szabályok megszegése szabálysértést, amely elkövetője ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható, így külön szabálysértési tényállást nem kell alkotni.

Az előterjesztést a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta, 5 igen, 1 nem és 1 tartózkodással az I. változatot ajánlja elfogadásra. A rendelet-tervezetbe ettől függetlenül az elhangzott észrevételeket beépítettem.

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megvitatni, és a határozati javaslatról, illetve a rendeletet elfogadásáról dönteni szíveskedjenek.

Kőszeg, 2007. április 11.


A jegyző nevében:


Dr. Nagy Edina s. k.
a hatósági osztály vezetője





I. Változat

H A T Á R O Z A T I J A V A S L A T


Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Az üzletek éjszakai nyitva tartásáról szóló önkormányzati rendeletet nem kívánja megalkotni.



II. Változat

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének …/2007. (IV.20.) rendelete az üzletek éjszakai nyitva tartási rendjéről


Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény (a továbbiakban: Kereskedelmi törvény) 12.§ (5) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az üzletek éjszakai - 22 óra és 6 óra közötti - nyitva tartásának rendjéről az alábbi rendeletet alkotja:

1.§

A rendelet hatálya a Kőszeg város közigazgatási területén található, a Kereskedelmi törvény és az üzletek működéséről és a belkereskedelmi tevékenység folytatásáról szóló 4/1997. (I. 22.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó, működési engedéllyel rendelkező vendéglátó-ipari egységet üzemeltető kereskedőkre terjed ki.

2.§

(1) A 4/1997. (I. 22.) Korm. rendelet 1. számú mellékletében felsorolt 211., 212., 213., 214. és 220. üzletkörű vendéglátó-ipari egységek hétfőtől csütörtökig és vasárnap 05.00 - 23.00 óráig, pénteken és szombaton, valamint munkaszüneti napokon 05.00 - 24.00 óráig tarthatnak nyitva.
(2) A 215. és 216. üzletkörű vendéglátó-ipari egységek hétfőtől csütörtökig és vasárnap 05.00 - 24.00 óráig, pénteken és szombaton, valamint munkaszüneti napokon 05.00 - 02.00 óráig tarthatnak nyitva.
(3) Szilveszter éjszakáján, lakodalmak, valamint a városi hagyományos, illetve szokásokon alapuló bálok (pl.: farsangi bál, Katalin-bál, szüreti mulatság) alkalmával az e rendeletben megállapított korlátozó rendelkezéseket nem kell alkalmazni.

3. §

E rendelet 2007. május 15-én lép hatályba.



Kőszeg, 2007. április 17.



Huber László s.k. Dr. Tóth László s.k.
polgármester jegyző






Kereskedők és Vendéglátók
Vas Megyei Érdekvédelmi Szervezete
KISOSZ




Kőszeg Város Polgármesteri Hivatala
Hatósági Osztály

Dr. Nagy Edina osztályvezető

Kőszeg
Jurisics M.tér 8.



Tisztelt Asszonyom!

Örömmel vettük megkeresésüket, az üzletek nyitva tartásával kapcsolatban.

Véleményünk nem tér el, a kereskedelemről szóló 2005.évi CLXIV.törvényben foglaltaktól, melyben – idézem – "az üzlet nyitvatartási idejét a vásárlási szokások, a foglalkoztatottak és a lakókörnyezet érdekeinek figyelembevételével a kereskedő állapítja meg; valamint az illetékes önkormányzat jegyzője közérdekből (környezetvédelmi szempontok alapján, a zajterhelés csökkentése érdekében, a lakók életkörülményeinek biztosítása céljából) az üzletek nyitva tartását – este 10 óra és reggel 6 óra között – korlátozhatja."

Ha Önök úgy vélik, hogy megkülönböztetett szabályozás megalkotása szükséges a különböző városrészeken, ehhez fontos kikérni a helyi kereskedő és vendéglátó vállalkozók véleményét is.

Kőszegi tagjaink véleménye szerint, nem szükségszerű a megkülönböztetett szabályozás, kivételt képez természetesen a környezetvédelmi szempontok és a lakók életkörülményeinek biztosításának figyelembe vétele.

Szombathely, 2007. március 19.


Tisztelettel és üdvözlettel:


Kovács Ferencné s.k.
elnök


Levélcím: 9700.Szombathely, Jászai Mari u. 6/A. Telefon: 94/345-900 Telefon / Fax: 94/318-360
Internet: E-mail: vasikisosz@t-online.hu

NYILVÁNTARTÁSI SZÁM: 18-0172-05 AKKREDITÁCIÓS LAJSTROMSZÁM: 0715


KULTURÁLIS ÖRÖKSÉGVÉDELMI HIVATAL
SOPRONI RODA
9400 Sopron, Kolostor u. 13.
Levelezési cím: 9401 Sopron, Pf.:160
Tel.: 99/508-830 Fax:99/508-829
e-mail: sopron@koh.hu


Üi.sz.: 410/1657/1/2007.
Üi.: Figler A/Ivicsics P.
Hiv.sz.: 6338/2017.
Tárgy: Kőszeg, üzletek nyitvatartási rendje
vélemény


Kőszeg Város Polgármesteri Hivatala
Hatósági Osztály
Dr. Nagy Edina osztályvezető

9730 Kőszeg
Jurisics tér 8.


Tisztelt Osztályvezető Asszony!

Őszintén szólva fogós kérdést tett fel, de megkísérlem rendezetten közölni a tárgy körüli gondolataimat:

1. Valamilyen szabályozás mindenképpen kell, és egy szabályozás akkor használható, ha egyértelmű, mindenki számra világos, kevés benne a kivétel.

2. Két érdeket kell egyeztetni:
• Egyik oldalon áll belváros történeti környezetének és ott lakóknak a nyugalma, a hagyományos életmód, életritmus zavartalansága.
• A másik oldal az idegenforgalmi igény. Ha nem talál magának a látogató esti programot (pl. vacsora, esti szórakozás), akkor csak átutazóként jelenik meg Kőszegen, és nem marad ott. Ráadásul a turisták nagy része nem szeret korán lefeküdni, és egy este kihalt városban nem szívesen időznek! (Példaként említem: Egy neves építész ismerősöm, közölte, hogy ő legközelebb meggondolja, mikor jön Szombathelyre, mivel vasárnap este érkezvén, nem talált olyan helyet, ahol vacsorázhatott volna!)

3. A szabályozás mértéke:
• Nagy zajjal járó egységeket (pl. disco) nem szabad a belvárosba beengedni. Tehát kell egy területi és típus szerinti lehatárolás. (A mulatós helyek 200 éve is a város szélén voltak!)
• A fentieken belül is ajánlott az időszakos szabályozás (téli-nyári), de ezt talán a piac (igény) is szabályozza.
• Fontos az esetenkénti rendezvények körének meghatározása. Karnevál, vagy ahhoz hasonló rendezvények külön elbírálást igényelnek, s ezektől nem kell félni. (A helyi lakosok tűrőképessége ilyenkor magasabb!)

Remélem, valamit tudtam segíteni! Ha a konkrét dolgok kikristályosodnak, szívesen megnézem!
Sopron, 2007. március 22.

Üdvözlettel:


Figler András
irodavezető