2007. Március 27., Kedd, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1.a - Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló új rendelet
1.b - A polgármesteri hivatal működési rendjéről szóló szabályzat jóváhagyása
2. - A történelmi belváros gépjármű-közlekedésének szabályairól szóló 35/2005. (XI. 1.) valamint a parkolási rendről szóló 5/2001. (IV. 1.) önkormányzati rendeletek mó-dosítása
3. - Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló
4. - A szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól és a
5. - Tájékoztató a közrendről és a közbiztonságról
6. - A képviselő-testület foglalkoztatási stratégiája és gazdasági (cselekvési) programja 2007-2010. között
7. - Beszámoló a Jurisics-vár felújításának előkészületeiről
8. - Beszámoló a többcélú kistérségi társulás szakmai és pénzügyi munkájáról
9. - Beszámoló a Chernel Kálmán Városi Könyvtár munkájáról
10. - A házi gyermekorvosokkal kötött szerződések módosítása
11. - Beszámoló Kőszeg Város külkapcsolatairól
12. - A Szombathelyi Rádió és Televízió Kht.-val kötött szerződés meghosszabbítása és pályázati kiírás előkészítése
13. - A Vas Megyei Regionális Rádióért Közalapítvány megszüntetése
14.a - Kht. 2007. évi szolgáltatási díjainak elfogadása
14.b - Kht. 2007. évi útkarbantartási tervének elfogadása
14.c - Kht. 2007. évi a köztéri berendezések üzemeltetési, karbantartási tervének
14.d - Kht. 2007 évi parkfenntartási tervének elfogadása
14.e - Kht. 2007. évi ingatlankezelési, karbantartási és felújítási tervének elfogadása
15. - A Csónakázó tóra vonatkozó haszonbérleti szerződés módosítása
16. - Az Idősek Gondozóháza bővítés beruházásának jóváhagyása
17.a - Elővásárlási jog - Kőszeg 7054
17.b - Elővásárlási jog - Várkör 6.
8. napirendi pont:
Beszámoló a többcélú kistérségi társulás szakmai és pénzügyi munkájáról

ELŐTERJESZTÉS
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
2007. március 27-i ülésének 8. napirendi pontjához

Beszámoló a többcélú kistérségi társulás szakmai és pénzügyi munkájáról


A többcélú társulások létrehozásának lehetőségét először a 65/2004 (IV.15.) Korm. rendeletben szabályozták . Ezen jogszabályhelyen jelent meg a többcélú kistérségi társulások 2004. évi támogatása mértékének, igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának és elszámolásának részletes feltételei. Ezzel a társulások létrehozásának ösztönzése volt a cél, hogy egyáltalán legyen egy kiindulópont, hogy az önkormányzatok kezdjenek közösen gondolkodni, annak érdekében, hogy az intézményhálózatot hatékonyabban, olcsóbban működtethessék.
Az első terv szerint – mely esetben mind a 15 település belép a társulásba – közel 120 millió forintra pályázhattunk volna. Azonban az alakuló ülésen, 2004. június 24-én Gyöngyösfalu nemet mondott, ezért ez az összeg sokkal kevesebb lett.
A pályázatban végül Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulása (Társulás) 44 000 000 Ft egyszeri jellegű, vissza nem térítendő támogatásban részesült.
A létrehozott társulás ma az alábbi feladatokban működik együtt:
 közoktatás ( és ezen belül a pedagógiai szakszolgálat keretében a logopédiai szolgálat és a nevelési tanácsadás)
 egészségügyi alapellátás ( védőnői szolgálat, orvosi ügyelet )
 területfejlesztés
 nyilvános könyvtári feladatok ( mozgó könyvtári szolgálat működtetése )
 közbeszerzési eljárások közös szervezése
 belső ellenőrzés.
 Szociális feladatok
- Kistérségi főépítészi , tervtanácsi feladatok.
- Kommunális feladatok
A kőszegi Bersek József Általános Iskola felvállalta a Pedagógiai szolgálatnak a megszervezését, az iskolaépületben helyet biztosítottak a szakszolgálat munkatársainak, valamint felépült egy fejlesztő szoba, ahol lehetőség van komplett mozgásfejlesztésre, csoportos foglalkozásokra is. A pályázati pénzből sikerült még beszerezni a beszéd-, olvasás-, írás-, és magatartásvizsgálatokhoz szükséges diagnosztikai eszközöket.
A tárgyi feltételek megteremtése után 2005 nyarán a szakszolgálat munkatársai is alkalmazásra kerültek, egy megbízási jogviszonyban foglalkoztatott pszichológus és két főállású logopédus, valamint több megbízási szerződéssel alkalmazott logopédus. Összehangolt, komoly munka nyomán 2005 őszére megtörtént a kistérség egész területén a gyermekek szűrése, és elindultak a terápiás foglalkozások is. A nevelési tanácsadási tevékenység a Bersek iskolában történik, a logopédusok viszont utaznak, így minden gyermek helyben jut az ellátáshoz.
A többcélú kistérségi társulások megalakulásának 2005. évi ösztönzéséről és modellkísérletek támogatásáról szóló 36/2005. (III. 1.) kormányrendelet alapján Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulása (Társulás) 36 376 000 Ft egyszeri jellegű, vissza nem térítendő támogatásban részesült az előbb leírt feladatok közös, társulás keretében történő ellátására
A pályázat keretében a közoktatáson belül fejlesztési beruházások megvalósítására 29.308.000 Ft-ot igényelt a társulás.
Tovább folytatódott a hiányzó kötelező eszközök beszerzése, régi bútorok cseréje az intézményekben.
Nyolc intézményben megtörtént az ablakok, illetve a bejárati ajtók cseréje, valamint vizesblokk felújítások, járólap, parketta cserék.
Három óvodában az EU-szabványoknak megfelelő, korszerű játszótér került kialakításra.
Kistérségi szinten a közoktatás területén történt a legtöbb változás, melyeknek a jövőre nézve nagy kihatásai lesznek.
Ahhoz, hogy a közoktatásban a Társulás jogosult legyen többlet-normatíva igénylésre, 2005. évben fontos lépés volt, hogy a Bozsoki és a Velemi óvodát összevonták, és Kőszeghegyaljai Óvoda néven egy intézményként működött tovább. Hasonló lépés megtétele volt szükséges Kőszegszerdahelyen, ahol az iskolát 2005. augusztus 15-ével beintegrálták a kőszegi Bersek József Általános Iskolába, így a kőszegszerdahelyi intézményegységként működik tovább. Ennek a lépésnek a megtétele nem jelentett hátrányt a kőszegi intézménynek, sőt ezáltal a szerdahelyi gyermekek után, mint bejáró tanulók után magasabb összegű normatívát igényelhettünk. Több másik iskolában is felmerültek létszámproblémák, de ezeket mindenhol sikerült áthidalni (évközbeni beiratkozás).
2007.évben döntés született a Horvátzsidányi Általános Iskola tagintézménnyé történő átszervezéséről, ott a felsőtagozat megszüntetéséről, valamint azon mikrotérségben lévő óvodák kőszegi tagintézménnyé történő átszervezéséről is.
Átszervezéssel kapcsolatos prblémák felmerülhetnek a beiratkozásokat követően ( március végén lesz ) a Nemescsói Tagoskola fennmaradását illetően is.
Átszervezésre került az óvodai intézményhálózat is az előzetes szándékok szerint. Az egyeztető tárgyalások szakaszában tartunk, ezt követően születhet meg a végső döntés.
A Tanács döntése alapján kimondható az a szándék, amely szerint az óvodai hálózat 2 intézményben szerveződik a 2007/2008-as tanévtől kezdődően.
Központi és az Újvárosi Óvoda központokkal. A Központi Óvoda tagintézménye lehet a Felsővárosi Óvoda, a Horvátzsidányi és a Peresznyei Óvoda. Az Újvárosi Óvoda tagintézménye a Kőszegfalvi, Velemi és a Bozsoki Óvodák lehetnek a szándékok ismeretében.
A Munkaszervezetben az oktatási feladatok bővülése miatt szükségessé vált saját szakember alkalmazása, jelenleg még csak részmunkaidőben.
Szociális feladatok terén a pénzügyi lehetőségek bővítésére kerülhetne sor. Megoldás lehetne, ha a Szociális Gondozási Központ fenntartója a kistérségi társulás lenne, mert a legmagasabb mértékű normatív finanszírozás abban az esetben jár, ha saját intézménnyel történik a feladat-ellátás. Ennek a lépésnek a megtételére év közben is van lehetőség, ez esetben időarányos normatíva igényelhető. (pl. intézményi feladat /Idősek Gondozóháza, Hajléktalanszálló/ esetén 210 000 Ft/ellátott/év)
Az egészségügyi alapellátáson belül a Társulás a központi orvosi ügyelet, valamint a védőnői szolgálat megszervezését vállalta kistérségi szinten.
Az orvosi ügyelet esetében a kitűzött cél az volt, hogy a közösségi szempontok a települések autonómiájának tiszteletben tartásával is dominánsabbá, a központi orvosi ügyelet munkája pedig szervezettebbé, hatékonyabbá váljon. Ezt a célt egyrészt a településektől a kistérségi társuláshoz átkerülő, egységesebbé váló döntéshozatal és finanszírozás, másrészt a társulási formában eredményesebb fejlesztések biztosították. 2005 évben a társulási tanács a központi orvosi ügyelet működtetésére nyílt közbeszerzési eljárást hirdetett, melynek eredményeképpen a nyertes vállalkozó háziorvossal öt éves időtartamra kötöttek szerződést az ügyeleti feladatok ellátására. A megállapodás alapján a szolgálat finanszírozása a térség egészére kiterjedően, lakosonként egységesen megállapított hozzájárulás és az OEP által nyújtott támogatás kombinációjával történik. A közbeszerzése eredményeképpen a lakosonként havonta fizetendő hozzájárulás mértéke lecsökkent. A közös finanszírozásból biztosítandó fejlesztések jobban megtérülnek és gazdaságosabbak, mert a beszerzett nagyobb értékű eszközök a térség valamennyi lakosa számára hozzáférhetővé válnak.
A fent leírt célokat, szempontokat figyelembe véve a társulás a pályázati lehetőséget az ügyleti ellátás fejlesztésére, a sürgősségi eszközpark bővítésére kívánta felhasználni.
Az ügyeletet szervező Bt. beszámolási kötelezettségének a Tanács felé eleget tett a februári ülésen.
A védőnői szolgálat fenntartását 2005. január 1. óta integrált formában működteti a társulás. A védőnők a Munkaszervezet dolgozói, a munkáltatói jogokat a munkaszervezet vezető gyakorolja felettük. A kezdetektől fogva probléma volt a körzetek meghatározásával, vagyis hogy az OEP finanszírozás elegendő-e a költségek fedezésére, mekkora összeggel kell az önkormányzatoknak hozzájárulni a finanszírozáshoz. Az integráció következménye a költségcsökkentő munkaszervezés lehetősége.
Ahhoz, hogy a szolgálat megfelelő hatékonysággal működjön, szükséges volt megtenni bizonyos lépéseket. A finanszírozás sajátossága szerint ugyanis pontokat finanszíroznak, mely létszámon alapul. A társulási tanács 2006. június 29-i ülésén elfogadott határozata szerint az alábbi változtatások történtek a védőnői szolgálatban.
Bekerült a rendszerbe a Dr. Nagy László Gyógypedagógiai Intézmény, így egy új körzet jött létre. Ezen körzetben a dologi kiadások az intézményt terhelik és nem a kistérséget. Ezzel együtt egy körzet megszüntetésre került, viszont így nem kellett senkinek felmondani. A horvátzsidányi védőnő önként vállalta az új iskolavédőnői körzet ellátását. A horvátzsidányi térségben lévő kettő óvoda és egy iskola védőnői teendői a Kőszeghegyaljai védőnőhöz kerülnek.
Ezen túl a Kőszeg I. körzethez Kiszsidány (7 ellátott), II. körzethez Horvátzsidány (38 ellátott), III. körzethez Peresznye (34 ellátott), IV. körzethez Ólmod (5 ellátott) fog tartozni. Ezzel az OEP finanszírozás szempontjából a legideálisabb elosztási arány alakult ki.
Ezekkel a lépésekkel elértük, hogy a védőnői szolgálat költségeit jelenleg teljes egészében fedezi az OEP finanszírozás.
A társulási megállapodásban nyilvános könyvtári ellátás kistérségi szintű megvalósítását fektették le a tagok, illetve a könyvtár-ellátási szolgáltató rendszer kiépítését a Chernel Kálmán Városi Könyvtár és a települési könyvtárak között.
A 2004. évi ösztönző pályázat benyújtásakor a kistérség területéhez tartozó 15 település közül kilenc részesült központi ellátórendszeri ellátásban az önkormányzati testületekkel megkötött együttműködési megállapodás alapján. A nyilvános könyvtári ellátásról a Chernel Kálmán Városi Könyvtár gondoskodott. Az ellátó központ tevékenysége a könyvek beszerzésétől, a gyarapítási munkálatoktól kezdődően a felhasználókig, való eljuttatásig terjed. A települési önkormányzat feladata a működtetéshez szükséges anyagi eszközök, tárgyi és személyi feltételek biztosítása volt. Emellett a települések lakosságuk számarányában járulnak hozzá a központ által vállalt feladatok kiadásaihoz, a dokumentumgyűjtemény gyarapításához.
Az ellátórendszernek nem volt tagja öt település, Horvátzsidányban a könyvtári ellátás iskolai könyvtári funkcióval párosult, négy településen (Kiszsidány, Ólmod, Peresznye, Kőszegdoroszló) pedig átmenetileg szünetelt a könyvtári ellátás.
A pályázat benyújtásakor eredményként a kőszegdoroszlói könyvtárhelyiség kialakítását jelöltük meg.
A fentieken túl a 2005 évi normatív támogatás felhasználásával Kőszegdoroszlóban, valamint a többi három településen is sikerült újra beindítani a könyvtári ellátást, így az ellátórendszer most már a kistérség mind a 15 települését lefedi.
2007. évben e feladatkörre 18.200.000 forintot kaptunk. A megszületett döntés értelmében 1.400.000 forint ezen bevétel terhére a Chernel Kálmán Városi Könyvtárat illet. A mozgókönyvtár központi intézményeként jogosult ezen előirányzatra.
A belső ellenőrzési feladatok az Áht. 120/A § (2), (3) bekezdésében előírt, és a 121/A § (1) bekezdésében meghatározott belső ellenőrzési tevékenység ellátására 2004. január 1-től alkalmazandók a 193/2003. (XI.26.) Korm.rendelet előírásai. Ezek a jogszabályok a belső ellenőrök általános és szakmai követelményeit tekintve olyan komoly előírásokat tartalmaztak, amelyeket az egyes önkormányzatok önállóan nem tudtak volna megoldani, vagy rendkívül magas költséggel járt volna. Ezért döntött úgy a társulás, hogy közös feladatként felvállalja, így minden önkormányzatnál biztosítható a függetlenített belső ellenőri szervezet, mely egyben a fajlagos költségek csökkentésével is járt.
A pályázatban igényelt pénz személyi juttatásokra, dologi kiadásokra és fejlesztési kiadásokra vonatkozott.
A társulás Munkaszerveztében egy fő belső ellenőr került alkalmazásra, valamint a fennmaradó személyi kiadások terhére külső szakértőket bíztunk meg ellenőrzések elvégzésével.
A fejlesztési kiadások terhére számítógép, nyomtató, fénymásológép és irodabútor került beszerzésre. A tervezett belső ellenőrzések rendben lezajlottak, a cél, hogy az ellenőrzések költséghatékonyabban történjenek, megvalósult.
A belső ellenőrzési feladtok ellátására folyamatosan jelentős összegű többletnormatívát igényelhetett a Társulás (4 050 000 Ft, ill. 3 240 000 Ft). Ez az összeg amellett, hogy teljes egészében fedezi a belső ellenőr személyi kiadásait, nagyban hozzájárul a Munkaszervezet dologi kiadásaihoz is, illetve fedezhetőek belőle azok a költségek, amelyek esetleg külső szakértő bevonásakor felmerülnek.
A választható feladatokon belül a társulás közbeszerzési eljárásainak közös szervezését és bonyolítását is vállalta. Erre a feladatra a 2004-es pályázat támogatási megállapodása értelmében 3 315 000 Ft-ot kapott. A pályázat szerint a feladatot a Munkaszervezetben alkalmazott két fő közbeszerzési ügyintézővel látja el a Társulás, 2005. június 16-tól egy fő jogi végzettségű, közbeszerzési referens szakképesítésű munkatárs végzi ezt a feladatot. A felhasználható támogatásból béreket, járulékokat, villamos energia, fűtés, víz-és csatorna, valamint távközlési szolgáltatás díját fedeztük, irodaszereket, irodabútorokat, valamint számítástechnikai eszközöket vásároltunk.
A megjelölt cél értelmében elkészült 2005 és 2006 évben is a kistérség egész területére az éves közbeszerzési terv, az éves statisztikai összegzés, közbeszerzési szabályzat készült a Társulás számára, mely alapján eddig 14 közbeszerzési eljárást folytattunk le, melyből egy a nemzeti értékhatárt elérő nyílt eljárás volt, egy pedig uniós értékhatárt elérő eljárás, mely esetben hivatalos közbeszerzési tanácsadó részvétele is szükséges az eljárásban.
Jelen pillanatban a kőszegi iskolák takarítására kiírt eljárás van folyamatban, valamint a lukácsházi mikrotérségben iskolaépítési közbeszerzés kiírása van folyamatban.
E lehetőség ugyancsak minden önkormányzat részére adott. A 15 önkormányzat válláról leveszi a Társulás a feladatot. A 15 településből Kőszeg kivételével a felmerült kötelezettség teljesítésére igénybe vették a szolgáltatást.
A területfejlesztési feladatok a Többcélú Társulás megalakulásakor a területfejlesztést, mint kötelező feladatot vállalta fel és a törvényi előírások alapján ezt a feladatot a Társuláson belül működő Kistérségi Fejlesztési Tanács keretében látja el. A Fejlesztési Tanács munkaszervezete keretében egy fő terület- és vidékfejlesztési menedzser látja a szakmai feladatokat, a kistérségi megbízottal együttműködésben.
A területfejlesztési feladatellátás célja a kistérségi fejlesztések előmozdítása, a pályázati aktivitás növelése és a kistérségi szintű partnerség ösztönzése.
Folyamatos kistérségi fejlesztési munka folyik a különböző területfejlesztési témákban. A különböző feladatokra szakértői bizottságok jöttek létre, illetve egyéb szakembereket, civil szervezeteket is bevontunk a fejlesztésekbe. A széleskörű nyilvánosságban végzett fejlesztési tevékenység, vitafórumokon tárgyalt fejlesztési prioritások biztosítják a munka hatékonyságát.
A területfejlesztési feladatban 2004-ben a társulás projekt előkészítő dokumentum elkészítésére 10 000 000 Ft-ot kapott. A pályázatban meghatározott, hiányzó projektek közül az MTRFH munkatársával egyeztetve került kiválasztásra kettő (a kistérségi egységes közútkezelői terv elkészítése és az önkormányzati tulajdonú bel- és külterületi vízelvezető rendszerek felülvizsgálata, tanulmányterv és-szükség esetén – kiviteli tervek készítése). A két dokumentum elkészítésére egyszerű közbeszerzési eljárást folytattunk le, de a közútkezelői terv elkészítésére nem érkezett be egyetlen ajánlat sem. Emiatt végül az önkormányzati tulajdonú bel- és külterületi vízelvezető rendszerek felülvizsgálata, tanulmányterv készítése, valamint ez alapján a vízelvezető rendszerek kiviteli terveinek tervezése valósult meg.
A dokumentumok a jogszabályok figyelembe vételével készültek el, és a kész tervek alapján nagyobb az esély pályázati források elnyerésére is.
2006. évben a működéshez 4.109.000 forinttal járult hozzá a Országos Területfejlesztési Hivatal, 2007. évre is ezen összeggel fogja a kistérségünket támogatni. Ezt az előirányzatot költségvetésünk elfogadásakor még nem ismertük, így abban nem is szerepeltettük.
A Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium támogatást nyújt a vidékfejlesztési menedzser foglalkoztatására. A támogatás összege változó, a menedzser személyi és dologi költségeinek támogatására számolható el. 2006. második felében már csak a személyi kiadásokat támogatják.
2007. évtől a Helyi Vidékfejlesztési Irodában kerülnek foglalkoztatásra valószínűsíthetően a terület – és vidékfejlesztési menedzserek. Az Iroda cím elnyerésére kiírt pályázatban részt vesz a kistérségünk munkaszervezete. Döntés április hónapban várható. Hozzávetőlegesen 5.000.000 ft. támogatás jár az iroda cím elnyerésével.
A 2006. június 21-én jóváhagyott társulási megállapodásba bekerült, hogy ezentúl a kistérségi társulás alkalmazza a főépítészt, és működteti a tervtanácsot. A Kőszegi Önkormányzat által ezideig alkalmazott városi főépítész tölti be a kistérségi főépítész szerepét. Ezzel a kőszegi megállapodás hatályát vesztette. A 15 település együtt finanszírozza a megbízási díját. A kistérségi társulás megalakulása óta merültek fel olyan problémák a kistérségi társulásban lévő önkormányzatok részéről, hogy ők nem rendelkeznek e térség, illetve a település rendezési terveinek elkészítetéséhez, koordinálásához megfelelő szakértelemmel, szakmailag nem tudják az érdekeiket érvényesíteni, ezért merült fel az ötlet, hogy alkalmazzák közösen a főépítészt, aki ezt a segítséget a településeknek meg tudja adni. Ezzel az ötlettel a tanács egyet is értett, azért került be a megállapodásba.
A tervtanács ötlete azért merült fel, mert az új építési törvény szerint a rendezési terveknek a tervtanács elé vitele kötelező. Ha a kistérség nem hozza létre, akkor a megyében ezt a szerepet az Építész Kamara tölti be, ez viszont azt jelenti, hogy a véleményezés és a szakmai állásfoglalás nem helyben történik, hanem kívülről, Győrből egy egész más szervezet fogja megmondani, és ez egy településnek sem érdeke. A tervtanács létrejöttéhez szükséges határozat megszületett, ezzel a működtetés feltételei körvonalazódtak. A technikai részletek kidolgozása a főépítész feladata lesz.
A tervtanács működése időszerű az Építési Törvény módosulásai miatt.
Várható, hogy 2007. március hónapjától rendszeresen fog ülésezni. A Mérnöki kamara a delegált személyek listáját megküldte, a Tanács pedig legutóbbi ülésén megválasztotta őket.
A Többcélú Kistérségi Társulás vállalta a települési szilárd hulladék gyűjtésének és kezelésének megoldását, valamit a települési folyékony hulladék gyűjtését a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Kht. feladatellátására építve, vagy más vállalkozó szolgáltató közreműködésével.
Az Európai Uniós jogszabályi előírásoknak megfelelő Kőszeg-hegyaljai Regionális Hulladéklerakó 2000 áprilisában került átadásra. A szelektív hulladékgyűjtés bázisát jelentő hulladékudvar 2002 év végén került megépítésre, mely biztosítja a lakossági veszélyes hulladék térítésmentes befogadását, valamint a lomhulladék kezelését is. 2004-től működik Kőszegen szelektív hulladékgyűjtés, melynek 8 további településre (Cák, Kőszegszerdahely, Kőszegdoroszló, Velem, Bozsok, Nemescsó, Pusztacsó, Kőszegpaty) történő kiterjesztése során további gyűjtőszigetek kerültek kiépítésre 2005-2006 évben.
Kőszegen 2004-től működik a 1500t/év kapacitású komposztáló telep. EU-s szabályok szerint a települési szilárd hulladék mennyiségében 2014-ig 35%ra kell csökkenteni a lerakóra kerülő szerves hulladék tartalmat. A Kőszegi szolgáltató vállalta, hogy a 11.568 fős lakosú Kőszeg városban térítésmentesen ad ki hulladékgyűjtőt azon lakosoknak, aki vállalják a biohulladék gyűjtését.
A kistérség további 6 településén (Horvátzsidány, Peresznye, Kiszsidány, Ólmod, Lukácsháza, Gyöngyösfalu) egyelőre csupán a rendszeres lakossági hulladékgyűjtés, valamint lomtalanítás működik. Hosszútávon elsődleges cél a kistérségben jelen lévő és EU-s szabályozásoknak megfelelő hulladékgyűjtés és kezelés kiterjesztése ezekre a településekre is.
A Társulás által létrehívott Munkaszervezet tagjai folyamatos munkakapcsolatban vannak a kistérség önkormányzataival, az oktatási intézmények (iskolák és óvodák) vezetőivel, a Szociális Gondozási Központ munkatársaival, a kistérségnél alkalmazott védőnőkkel, a helyi könyvtárakkal.
Az első másfél év tapasztalatai azonban azt mutatták, hogy az információáramlás és ezzel együtt a mindennapi kapcsolattartás a kezdetleges infrastrukturális körülmények következtében nagyon nehézkesen működött. Különösen az önkormányzatokkal és oktatási intézményekkel nagyon fontos a napi kapcsolat, ahol sajnos előfordult, hogy nemhogy e-mail elérhetőség, de még számítógép, sőt fax sem állt rendelkezésre, amivel a gyors kommunikációt lehetséges lett volna megoldani.
Emellett gondot okozott az is, hogy nem volt megfelelő információs csatornánk (a települési hirdetőtáblákon túl), melyen a helyi lakosság részére információt tudtunk volna nyújtani. A kistérségi intézkedéseknek a lakosság részére történő közvetítéséhez szükség volt egy külső információs rendszerre.
A Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) elektronikus önkormányzati részstratégiájában megfogalmazódik, hogy Kistérségi informatikai együttműködések kialakítása, közös rendszerfejlesztések megvalósítása, rendszerek közös üzemeltetése fontos feladat. Természetesen ezt csak erőnkhöz és a településeken meglévő lehetőségekhez mérten tudjuk alakítani, azonban az ügyintézés terén ez is nagy előrelépést jelent.
A kistérségi információs rendszer kialakításának keretében:
- azon önkormányzatoknál, illetve intézményeknél, ahol nem volt internetes kommunikációra megfelelő számítógép, oda ebből a pályázati forrásból beruháztunk. Ennek keretében egyszerű közbeszerzés útján beszereztünk 17 db korszerű számítógépet, nyomtatókat, valamint faxkészülékeket.
- a kistérségi Munkaszervezet számára 2 laptopot és 2 asztali számítógépet vásároltunk.
- e-mail címet biztosítottunk a fenti helyek közül ott, ahol ez nem volt megoldott, valamint hozzásegítjük az intézményeket az internet hozzáféréshez, modemes kapcsolat elérésére mindenkinek lehetősége nyílt.
- létrehoztunk egy internetes honlapot (www.koszegikisterseg.hu), aminek tripla funkciója van:
 a helyi lakosság tájékoztatása, a többcélú társulás intézkedéseinek bemutatása
 a többi többcélú kistérségnek segítségnyújtás, tapasztalatcsere céljával
 egy jelszóval védett adatbázis, és aktuális információk feltöltése, tárolása a kistérségi szereplők számára;
 továbbá minden településnek egy hasonló design-al rendelkező honlap készült, illetve van folyamatban.
A fejlesztés révén folyamatos és közvetlen kapcsolat alakul ki a kistérségi feladatellátásban résztvevő szereplői között, ami nagyon fontos a hatékony működés eléréséhez, a szereplők folyamatos kapcsolattartásához és a lakosság tájékoztatásához egyaránt.
A későbbiek folyamán - megfelelő infrastrukturális háttérrel rendelkezve – lehetősége lesz a kistérségnek arra is, hogy a közszolgáltatások ellátása során a 2004. évi CXL. törvény rendelkezéseivel összhangban mind szélesebb körben biztosítsa az elektronikus ügyintézési formát.
A III. szint kiépítéséhez szükséges infrastruktúrális és egyéb háttér kiépítéséhez pályázaton veszünk részt Szombathelyi Kistérség gesztorálásával.
Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulásának célja egyes önkormányzati intézmények közös fenntartása, egyes közszolgáltatások integrált formában történő működtetése a magasabb szakmai színvonal, valamint a hatékonyabb, költségtakarékosabb működés érdekében. Ezen kívül speciális szakértelmet vagy magas szervezettséget igénylő önkormányzati feladatok közös ellátása az elvárt szakmai minőség garantálása érdekében. A területfejlesztés tekintetében pedig a kistérséghez tartozó települések összehangolt fejlesztése, közös területfejlesztési programok kialakítása, a fejlesztések megvalósítását elősegítendő közös pénzalapok létrehozása, valamint a kistérségi fejlesztési tanács feladatkörébe tartozó döntések meghozatala.
A társulás alapító tagjai az a Kőszegi statisztikai kistérséghez tartozó települési önkormányzatok: Kőszeg város, valamint Bozsok, Cák, Gyöngyösfalu, Horvátzsidány, Kiszsidány, Kőszegdoroszló, Kőszegpaty, Kőszegszerdahely, Lukácsháza, Nemescsó, Ólmod, Peresznye, Pusztacsó és Velem községek önkormányzatai.
A társulás szervei: társulási tanács,a társulási tanács elnöke,a mikrotérségi bizottságok,a pénzügyi bizottság és az oktatási bizottság,jegyzői kollégium,a társulás munkaszervezete
A pénzügyi Bizottság A bizottság feladata a pénzügyi, költségvetési döntések előkészítése, képviselő-testület elé történő terjesztése, javaslattétel. / 7 tag; elnök, három polgármester, három külső szakértő /
Oktatási Bizottság 2006. július 1-től állandó bizottságként működik, szükség szerint ülésezik, az ülést a bizottság elnöke hívja össze és vezeti./ 9 tag; elnök, négy polgármester, négy külső szakértő /
Az oktatási bizottságot azon önkormányzatnak kell létrehoznia az oktatási törvény szerint, amely háromnál több oktatási intézményt tart fenn.
A jegyzői kollégium a statisztikai kistérség jegyzőiből, körjegyzőiből álló szakmai tanácsadó szerve. Vezetője a társulás székhely településének jegyzője.
A társulási tanács felkérésére véleményezi a döntési tervezeteket szakszerűségi és törvényességi szempontból, illetve elkészíti a társulás magas szintű szakértelmet és jogi ismereteket, igénylő dokumentumait.
A jegyzői kollégium a társulási tanács elnökének felkérésére a társulási tanáccsal együttes ülést is tarthat.
A Munkaszervezet a társulási tanács döntéseinek előkészítésére, feladatainak végrehajtására, a feladatkörbe tartozó, részben önállóan gazdálkodó szervek gazdálkodásának bonyolítására, valamint bizonyos, közszolgáltatások (pl. közbeszerzés, területfejlesztés, belső ellenőrzés) biztosítására elkülönült munkaszervezetet hozott létre, mely 2005.01.25-étől költségvetési szervként működik.
Ennek alapján jelenleg 11 munkatársa van a munkaszervezetnek: a munkaszervezet vezető, egy közbeszerzési és jogi előadó, a gazdasági részlegben a kistérségi belső ellenőrrel együtt 5 fő ( pénzügyi csoportvezető, 3 könyvelő, belső ellenőr ), a fejlesztési részlegben egy terület- és vidékfejlesztési menedzser, valamint részmunkaidősként ( 4 órában foglalkoztatott ) oktatási referens, ügykezelő, takarító.
A jogszabályok változása, valamint a szándékok körvonalazódása miatt elképzelhető, hogy a közeljövőben megszűnik a terület – és vidékfejlesztési menedzser álláshelye a munkaszervezetben.
Ennek oka az, hogy a mai ismereteink szerint ezentúl egy fejlesztő iroda létrehozásán fáradoznak és ott fogják a továbbiakban alkalmazni a menedzsert is. Ezzel párhuzamosan megszüntetik a munkaszervezet támogatását a menedzser jogán. Erről a korábbiakban már tettünk említést jelen előterjesztés keretében.
A munkaszervezet szolgál egyúttal a Többcélú Társulás keretein belül működő kistérségi Fejlesztési Tanács munkaszervezeteként is.
Kezdetben a Munkaszervezet az átmeneti időszakban a Chernel u. 6. szám alatt került elhelyezésre a végleges megoldást keresve. A rezsiköltséget és az egyéb járulékos költségeket a Társulás fizette.
A Társulási Tanács a legmegfelelőbb elhelyezést próbálta megtalálni hivatal számára. Többek között Horvátzsidány és Gyöngyösfalu is felajánlott egy-egy iroda-együttest térítésmentesen. Végül a Kőszegi Önkormányzat tulajdonában lévő irodaegységre esett a választás. A Tanács ekkor még reménykedett abban, hogy a Kőszegi Önkormányzat is partner lesz a térítésmentes használatba adásban. Ezen tárgyalások nem vezettek eredményre. Kialakult egy olyan sajátos helyzet, mely szerint 80 000 Ft + ÁFA összegért béreljük havonta az irodát. Itt a 2006. év első hónapjaiban teljes felújítást végeztettünk a kistérségi költségvetés terhére mintegy 4 500 000 Ft összegben.
A munkaszervezet irodája 2006 márciusától a Kőszeg Város Önkormányzatától bérelt Kőszeg Kossuth u. 15. szám alatt található. Bérleti díjban részben ( 50 %) betudták a felújítási munkálatokra befektetett pénzösszeget.


Kőszeg, 2007. március 22.

Huber László s. k.
a társulási tanács elnöke



HATÁROZATI JAVASLAT


Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a többcélú kistérségi társulás szakmai és pénzügyi munkájáról szóló beszámolót tudomásul veszi.