2007. Március 27., Kedd, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1.a - Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló új rendelet
1.b - A polgármesteri hivatal működési rendjéről szóló szabályzat jóváhagyása
2. - A történelmi belváros gépjármű-közlekedésének szabályairól szóló 35/2005. (XI. 1.) valamint a parkolási rendről szóló 5/2001. (IV. 1.) önkormányzati rendeletek mó-dosítása
3. - Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló
4. - A szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól és a
5. - Tájékoztató a közrendről és a közbiztonságról
6. - A képviselő-testület foglalkoztatási stratégiája és gazdasági (cselekvési) programja 2007-2010. között
7. - Beszámoló a Jurisics-vár felújításának előkészületeiről
8. - Beszámoló a többcélú kistérségi társulás szakmai és pénzügyi munkájáról
9. - Beszámoló a Chernel Kálmán Városi Könyvtár munkájáról
10. - A házi gyermekorvosokkal kötött szerződések módosítása
11. - Beszámoló Kőszeg Város külkapcsolatairól
12. - A Szombathelyi Rádió és Televízió Kht.-val kötött szerződés meghosszabbítása és pályázati kiírás előkészítése
13. - A Vas Megyei Regionális Rádióért Közalapítvány megszüntetése
14.a - Kht. 2007. évi szolgáltatási díjainak elfogadása
14.b - Kht. 2007. évi útkarbantartási tervének elfogadása
14.c - Kht. 2007. évi a köztéri berendezések üzemeltetési, karbantartási tervének
14.d - Kht. 2007 évi parkfenntartási tervének elfogadása
14.e - Kht. 2007. évi ingatlankezelési, karbantartási és felújítási tervének elfogadása
15. - A Csónakázó tóra vonatkozó haszonbérleti szerződés módosítása
16. - Az Idősek Gondozóháza bővítés beruházásának jóváhagyása
17.a - Elővásárlási jog - Kőszeg 7054
17.b - Elővásárlási jog - Várkör 6.
6. napirendi pont:
A képviselő-testület foglalkoztatási stratégiája és gazdasági (cselekvési) programja 2007-2010. között

ELŐTERJESZTÉS
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
2007. március 27-i ülésének
6. napirendi pontjához


Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
foglalkozási stratégiája és gazdasági (cselekvési) programja
2007-2010. között




Kőszeg nagy múltú magyar szabad királyi városként kiemelkedő jelentőségű település volt a középkorban egészen az 1800-as évekig. Erősen polgárosodott társadalma igényes, művelt részét képezte a Nyugat Pannon térségnek. Sajnos városunk e kiemelkedő jelentősége sokat csorbult azóta.
Megmaradt viszont egy jogos igény a város lakosságában, melynek értelmében a célkitűzések meghatározásánál a város korábbi önmagához kíván viszonyítani.
Ezen elvárások tiszteletben tartása mellett le kell szögezni, hogy Kőszeg nem egy tipikus kisváros. Történelmi öröksége fejlett korábbi önmaga az ország műemlékileg egyik legjelentősebb épített környezete, lakói polgárosodottsága az elvárások tekintetében igényesebb célkitűzéseket követel meg, mint egy átlagos 12 ezer lakosú magyar település. Ma még jellemző a városra, hogy agglomerációs vonzása csak félkörös, s Szombathely közelsége miatt egyébként is nagyon árnyékolt. Az előttünk álló 3-4 év egyik fő célkitűzése, hogy ezen változtassunk és szerezze vissza a város régi, eredeti természetes vonzáskörét.
Örvendetes, hogy a város lakossága nem csökken, hanem évről évre növekszik, köszönhetően az ország belsejéből és külföldről idetelepülőknek. Üröm az örömben, hogy a lakosság - hasonlóan az országos trenddel – sajnos öregszik, kevés a születendő gyermek.
Kedvező a városra, hogy nem alakult ki a környezetre káros ipari tevékenység, amely a térségre jellemző és nagyon kedvező szubalpin klimatikus viszonyokat befolyásolná. Ezt az állapotot továbbra is meg kell őrizni.
Kőszeg legfőbb értéke a természeti és az épített környezet harmóniája, ezért városunk fejlődésének irányát meghatározva továbbra is alapelv kell, hogy maradjon: meg kell őrizni épített és természeti értékeink szépségét, levegőnk tisztaságát. Városunk elsősorban ideális lakóhely legyen, s mint ilyen az idegenforgalom számára vonzó célponttá, a turisták számára kellemes pihenést nyújtó településsé fejlődjön.
Továbbra is döntő fontosságú, hogy gazdasági programunk képessé tegye városunkat a város és térsége fejlesztése szempontjából fontos és elérhető támogatások igénybevételére, bevonására.
A cselekvési program megvalósíthatóságának alapvető feltétele az, hogy a város egész lakosságát a céloknak megnyerve, a lokálpatriotizmust erősítve mozgósítani tudjuk céljaink megvalósítása érdekében.

A 2007. és 2010. közötti cselekvési program nagymértékben támaszkodik a korábbiakban elfogadott programokban meghatározott célkitűzésekre, figyelembe kell, hogy vegye az azóta történt változásokat, illetve a korábbi programok eddig megvalósult részeit is. Ezek figyelembevételével ez a program a korábbi stratégiai terveknek kiegészítéseként is felfogható, de semmiképpen nem képzelhető el ezen célkitűzések ismerete nélkül.

Képviselő-testület, polgármesteri hivatal

A képviselő-testület és a polgármesteri hivatal között kölcsönös bizalmon alapuló együttműködésre van szükség a hatékonyság és a minőségi, gyors ügyintézés érdekében. Célunk, hogy a képviselő-testület és a polgármesteri hivatal egyaránt képes legyen a lakosság igényeit elvárható színvonalon teljesíteni.
A képviselő-testület munkáját a következő években alapvetően a város intézményeinek megfelelő színvonalú működtetése, a költségvetési egyensúly fenntartása határozza meg. Ez óriási kihívás elé állítja a testületet, mivel a város bevételei várhatóan nem fedezik majd a működés költségeit. A népszerűtlen döntések meghozatala is velejárója lesz sajnos a következő időszaknak.
Munkánk alapelve, hogy a döntések a legnagyobb nyilvánosság mellett szülessenek meg. Hasonlóan fontos az önkormányzat rendeleteinek, határozatainak szélesebb körű megismertetése, melyben a helyi televíziónak és írott sajtónak nagyobb szerepet kell vállalnia.
Tovább kell növelni a bizottságok előkészítő szerepét és lehetőségek szerint döntéshozói felelősségét.
A pályázatok folyamatos figyelésére, a lehetséges projektek előkészítésére és koordinálására alkalmas munkatársat kell haladéktalanul a polgármesteri hivatalban alkalmazni. Az apparátus szakmai felkészültségét tovább kell fokozni, fel kell készíteni a folyamatos változásokra. Teljessé kell tenni az úgynevezett elektronikus önkormányzat kiépítését, majd bevezetését. Ennek érdekében – a kistérség önkormányzataival együtt – az erre vonatkozó pályázaton részt kell venni az önkormányzatnak. Fokozott figyelemmel kell kísérni a szakember utánpótlás biztosítása érdekében a városból szakirányú főiskolákon, egyetemeken tanulók helyzetét.

Lakásgazdálkodás, otthonteremtés

A Kőszegre érkezők többségének meggyőződése, hogy nagyon jó városunkban élni. Kőszeg nyugalmával, polgári kultúrájával, biztonságával, iskoláival kifejezetten vonzó a gyermeknevelésre készülő fiatal házasok és a nyugdíjasok számára. A városunkba települők gazdagítják, erősítik városunkat. A megfelelő választékban rendelkezésre álló lakások fontosak a fiatalok megtartása érdekében.
Folytatni kell a lakóépületekkel beépíthető területek feltárását, beépítési, közmű, út-igénybevételi és telekalakítási tervek készítését, hogy a lakástörvénynek megfelelően az önkormányzat által kialakított építési támogatások elérhetősége érdekében építési telkek megfelelő árszinten és beépíthető módon álljanak rendelkezésre. Ilyen területek a Köböl-dűlő, Kiss János lakótelep V-ös ütemének területe, a Kiss János utca végében az ún. Csingilingi mögötti tömbbelső, a volt kórház mögötti terület. Ezen kívül az önkormányzat feltárja a foghíjtelkek lehetőségeit is és ezek hasznosítására lehetőséget teremt. Ahol a terület beépíthetősége csak új utca nyitásával érhető el ott az önkormányzatnak az út-igénybevételi eljárásokat le kell folytatni.
Dönteni kell a meglévő lakásállomány felújításról, s a későbbi hasznosítás módjáról. Mindenképpen cél a lakásmobilitás biztosítása a lakásigénylők igényeihez és anyagi lehetőségeihez legjobban igazodó kínálattal. Folyamatosan pályázatokat kívánunk benyújtani szociális bérlakások építésére, vásárlására.

Városrendezés, épített környezet, közlekedés

Kőszeg hosszútávú városrendezési céljának tekintjük az országosan is egyedülálló műemléki értékek megóvását az élhető város igényeinek összehangolásával. Ennek a célnak kell alárendelni a fejlesztési elképzeléseket és a közlekedés rendjét is. Első szakaszban a történelmi belváros rehabilitációját kell elvégezni, melyre a II. Nemzeti Fejlesztési Terv nyújtana megfelelő forrást. Ezen a területen először a közműhálózat rekonstrukcióját kell megoldani, valószínűleg saját forrásból. A város egész területén teljessé kell tenni a közművek kiépítését, különösen összhangban a közúthálózat felújításával.
A Malomárok és a Gyöngyös patak közötti területet "Kőszeg zöld szíve"-ként kell intenzíven kialakítani és parkosítani (revitalizálni) az Interreg III. pályázat segítségével.
Fontos feladatunk továbbra is a városképileg meghatározó épületek karbantartása, felújításainak támogatása annak érdekében, hogy azok méltók legyenek az idegenforgalom elvárásaihoz is. Az önkormányzati tulajdonban lévő épületekre folyamatosan felújítási tervet kell készíteni.
Idegenforgalmi szempontból kiemelt feladatunk a belváros területén nyilvános illemhelyek kialakítása és üzemeltetése.
Nem tűr további halasztást a megnövekedett gépjármű forgalomnak megfelelő – a belváros nyugalmát és kényelmét is szolgáló – új közlekedési rend kialakítása - a teherforgalom korlátozásával a belvárosban. Biztosítani kell a kerékpárosok biztonságos közlekedési feltételeit.
A Liszt Ferenc utcai autóbusz-pályaudvar esetleges áthelyezésének megoldása a közlekedési rend felülvizsgálatával együtt kezelve pályázati lehetőség esetén lehetséges.
Szorgalmazni kell a város úthálózatának és méretének jobban megfelelő kisebb autóbuszok beállítását a helyi személyszállításba.
A Petőfi téri játszóteret meg kell szüntetni és helyette parkolók létesítése szükséges azon a területen. Új játszóteret a volt KRESZ-park területén kell kialakítani.
A nagyobb befogadóképességű parkolók megépítése után felül kell vizsgálni és fizetőparkoló rendszert, melynek fő szempontja a belváros tehermentesítése kell, hogy legyen. A központi helyeken korlátozott várakozási övezeteket kell bevezetni, a kevésbé frekventált helyeken a fizetőparkolást meg kell szüntetni.
A piac helyén fizetőparkolót alakítunk ki, a Fő tér hiányzó parkolóinak pótlására. A zöldségpiacot a tervezett virágpiac helyén helyezzük el, melynek kivitelezését sürgősen el kell végezni. Városképbe illeszkedő, mobil berendezésekkel, melyek csak meghatározott napokon kerülnének kihelyezésre bérleti díj ellenében.
Jogos lakossági igényként fogalmazódik a város területén a gépjárműforgalom sebességének csillapítása sebességkorlátozással vagy segédeszközök igénybevételével.
Együttműködést kell elérni az Erdészeti ZRt.-vel az általuk leginkább használt és igénybevett szabóhegyi út teljes felújítása terén. Ellenkező esetben meg kell gondolni a teherforgalom korlátozását, illetve forgalom csillapítását – súlykorlátozás – ezen útszakaszon.
Tovább kell fejleszteni és kistérségi szinten teljessé kell tenni a kerékpárút hálózatot, melyet össze kell kötni az osztrák kerékpárúttal.
Célszerű lenne az Auguszt J. utca folytatásában a Gyöngyösön egy gyalogos híd létesítése, tekintettel arra, hogy a volt Kiss János laktanya területe lakóterületként kerül hasznosításra. Ott valamikor régen volt híd de az árvíz elvitte.
Fontos városrendezési és közbiztonsági feladat a Városi Tűzoltóság kihelyezése a Városmajorból a volt posztógyár területére.
Az új temető kialakítását meg kell kezdeni a VÍZMŰ által felajánlott terület megvásárlásával.
Folytatni kell a belvíz elvezetési program megvalósítását. Folyamatossá kell tenni parkjaink felújítását, játszóterek átépítését az új EU-szabványnak megfelelően.
Fontos feladat a fiatalok és a gyermekek szabadidős tevékenységének színesítése céljából egy élményjátszótér kialakítása, továbbá olyan terület biztosítása, ahol a mai szabadidős eszközöket – görkorcsolya, BMX kerékpár, gördeszka stb. – balesetmentesen használhatják.
Ehhez egyik lehetséges helyszín a csónakázó-tó, illetve a Gyöngyös patak – Malomárok revitalizációja során kialakítandó szabadidős terület lehetne.
Az intézmények középületek akadálymentesítésére intézkedési tervet kell készíteni és sürgősen pályázatot kell beadni a forrás megszerzésére.
A városfejlesztés konkrét feladatainak meghatározásánál folyamatosan tekintettel kell lenni, és figyelembe kell venni a városkörnyék és a térség települései részéről felmerült igények kielégítésére, illetve Kőszeg kiemelt kistérségi központ jellegéből adódó igények megvalósítására is.

Oktatás

A város történelme során hagyományosan diákváros volt, melynek következményei, hatásai jelenleg is érzékelhetőek, s főként intézményhálózatunk és iskolarendszerünk ennek fenntartására továbbra is predesztinálja városunkat. Ezért prioritásként kívánjuk megfogalmazni a jelenlegi iskolarendszer megóvását, különös tekintettel a gimnázium megőrzésére.
A városban működő oktatási intézmények közül jelenleg a Központi és Felsővárosi, az Újvárosi és Kőszegfalvi Óvoda, a Béri Balog Ádám és Bersek József Általános iskola, valamint a Budaker Gusztáv Zeneiskola jelenleg kistérségi fenntartású, az Evangélikus Mezőgazdasági, Kereskedelmi és Informatikai Szakközépiskola, az Árpádházi Szent Margit Általános Iskola és Óvoda egyházi, a Dr Nagy László Gyógypedagógiai Intézmény megyei, az ISES alapítványi, a Jurisich Miklós Gimnázium városi fenntartásban működik. A város feladata, hogy fenntartótól függetlenül kísérje figyelemmel, és lehetőségeihez képest segítse az oktatási intézményekben folyó munkát. Az oktatásügy szempontjából jelentős városunk számára, hogy mindezek az oktatási intézmények továbbra is sikeresen folytassák eddigi tevékenységüket. Változatlanul be kell vonni őket a város oktatási elképzeléseinek kidolgozásába, a városi rendezvények kivitelezésébe.
A megye legöregebb középiskolája, a Jurisics Miklós Gimnázium képzési szerkezetét megőrizzük azzal a továbbfejlesztési szándékkal, hogy mind több gyermek folytathassa tanulmányait helyben. Továbbra is nagy figyelmet fordítunk az idegen nyelv és az informatika oktatásának támogatására. Ezt szolgálja a két tanítási nyelvű (angol) tagozat, az emelt óraszámú angol, német nyelvi és a matematika-informatika csoport működtetése. Továbbra is éltetni kell a nagy hagyományokkal rendelkező biológia-kémia csoportot. Kőszeg adottságait még jobban kihasználva folytatni kell az idegenforgalmi ismeretek oktatását. A széles iskolai kínálat biztosításával kollégiumaink kihasználtsága is növelhető. Az Arany János programba történő bekapcsolódás a kistelepüléseken élő tehetséges diákok beiskolázását szolgálja. A gimnázium esti tagozatának működtetésével a szakmával rendelkező kőszegi és Kőszeg környéki felnőttek továbbtanulási esélyét segítjük.
Új színfolt lehetne a középfokú német nemzetiségi oktatás a gimnáziumban, mellyel városunkban teljes lenne a német nemzetiségi oktatás az óvodától a gimnáziumig. Ezzel Zala és Vas megyének itt lehetne a bázisa ennek az oktatási formának, amely jelentős többlet normatívát jelentene az intézménynek.
A két jelenleg kistérségi fenntartásban lévő általános iskolában a szükséges felújításokat és korszerűsítéseket az önkormányzatnak kell elvégezni, a kistérséggel együttműködve.
Kőszegen a folyamatos felújítási munkák mellett az óvodák biztosítani tudják valamennyi óvodáskorú gyermek elhelyezését. Be kell fejezni a Központi Óvoda felújítását.
A zeneiskolánál adottak a jó színvonalú munka feltételei. Tevékenysége alapvetően járul hozzá a városban működő művészeti csoportok sikereihez.
Az ISES az eddigiekben is számos olyan programot szervezett, amely oktatási tevékenységétől függetlenül is hasznos volt a város számára. A továbbiakban is keresni kell az együttműködés lehetőségét, többnyelvű rendezvényeiken való részvételre kell ösztönözni a fiatalságot.
Folytatni kell, fel kell erősíteni a kiemelkedő tanulmányi, kulturális és sporteredményeket elérő diákok elismerését, megfelelő nyilvánosságot biztosítva a sikereknek, diákok és tanáraik vonatkozásában egyaránt.
Nevelési szempontból tovább kell segíteni a városi diákönkormányzat munkáját, működését, hogy ezzel is felkészülhessen az ifjúság a minél nagyobb társadalmi szerepvállalásra.

Kultúra

Kőszeg kiemelkedő értéke a sokszínű, gazdag kulturális élet. A város sok nemzedéket, nemzetiséget, vallási és szokásbeli hagyományt ötvöző kulturális szövetének megőrzése nem csak érdekünk, de a jövő generációival szembeni felelősségünk is erre kötelez.
A Jurisics Vár Művelődési Központ és Várszínháznak folytatnia kell azt a munkát, amely az elmúlt években a programok bővülésével a rendezvények sokszínűbbé tételével járt együtt. Meg kell vizsgálni több új állandó rendezvény beindítását, amely szorosabban kapcsolódhat a város turisztikai arculatához. Kiemelten fontos támogatni a város tradicionális művészeti együtteseit az önkormányzattal kötött hosszabbtávú megállapodás alapján.
A képviselő-testület törekszik arra, hogy az amatőr kulturális és művészeti csoportok minél kulturáltabb körülmények között végezhessék tevékenységüket. Ennek érdekében közreműködik a város számos ilyen lehetőségének elérhetővé tételében, illetve az együttműködések erősítésében.
A Chernel Kálmán Városi Könyvtár tevékenységében a csökkentett létszám ellenére a könyvtári szolgáltatásokat helyben igénybevevők igényeinek kielégítése mellett kapjon mind szélesebb teret az új információhordozók terjesztése is. Törekedni kell az online adatbázisok előfizetési feltételeinek megteremtésére, a közhasznú információs szolgálat bővítésére, az Európai Unióval, illetve partnervárosainkkal kapcsolatos információs gyűjtemény fejlesztésére, az internetes munkaállomások növelésére.
A kulturális célok szolgálatára létrehozott Kőszeg Kultúrájáért Közalapítvány fenntartását továbbra is szükségesnek tartjuk, s a lehetséges módon az önkormányzat éves költségvetésében ezek működéséhez anyagilag is hozzá kíván járulni. A kultúra területén továbbra is számítunk a város polgári egyesületei, civil szervezetei részvételére, s azok önkormányzati támogatásával is erősíteni szándékozunk a polgárosodást, ezen belül is a civil társadalom önmegvalósítási szándékait.
A képviselő-testület a megyei múzeummal és a megyei levéltárral kialakult jó kapcsolatokat továbbra is fontosnak tartja, ezek ápolásával törekszik az egyre magasabb színvonalú ellátás biztosítására. A város múzeumai továbbra is törekedjenek a megszokott szakmai igényességgel a város múltjának bemutatására olyan kiállítások szervezésével, amelyek az iskolai oktatást is szolgálni tudják. Különösen fontos olyan együttműködés kidolgozása, amely lehetővé teszi, hogy a múzeumok látogathatók legyenek.

Sport

Városunk életében is fontos szerepet játszik a sport.
Ennek legfontosabb szervezője a több szakosztállyal működő Kőszegi Sport Egyesület, amelynek működését önkormányzatunk lehetőségeihez képest a továbbiakban is támogatja egyrészt intézményeiben, illetve ingatlanjaiban biztosított edzéslehetőségekkel, másrészt pénzeszközzel. A szűkös anyagi forrásokra tekintettel a szponzorok további felkutatása, megnyerése fontos feladata mind a sportegyesületnek, mind az önkormányzatnak.
A sport célok szolgálatára létrehozott Kőszeg Sportjáért Közalapítvány fenntartását továbbra is szükségesnek tartjuk, s a lehetséges módon az önkormányzat éves költségvetésében ezek működéséhez anyagilag is hozzá kíván járulni.

Nemzetközi kapcsolatok

Nemzetközi tevékenységünk az elmúlt 16 évben alapvetően megőrizte a már meglévő testvérvárosi kapcsolatokat, s egyre szélesebb társadalmi alapokra helyezte a vaihingeni és mödlingi együttműködést. Mödling javaslatára nyertünk felvételt az ún. Jumelage partnervárosi körbe, amelyben kisebb nagyobb intenzitással 8 város tartja a kapcsolatot. Kőszeggel Velletri (Olaszország) és Offenbach (Németország) tartja a kapcsolatot. 2004 májusában hivatalosan is tagja lett Kőszeg a jelenleg 20 tagot számláló Douzelage-nak.
Partnervárosi megállapodás jött létre 1999-ben a horvátországi Senj városával. Emellett szoros kapcsolatot ápolunk Nyitragerencsérrel és Fiume Venetoval. A város intézményeinek, egyesületeinek azonban mindezek mellett számtalan egyéb kapcsolata is van.
Általánosságban elmondható, hogy kapcsolataink elsősorban a kultúra és sport területére szorítkoznak. Örömteli, hogy egyre több a családok közötti baráti kapcsolat, és számos civil szervezet alakította ki társszervezetével az együttműködés kezdeti, vagy már előrehaladott formáit.
Sajnálatosan kevés egyelőre a gazdasági jellegű együttműködés, amely az anyagi alapjait is képes lenne erősíteni a további együttműködéseknek. Erre leginkább alkalmas a Douzelage kör lehet, amely céljai között is szerepelteti a gazdasági együttműködést.
A nemzetközi kapcsolatok dinamikus növekedése egyre nagyobb szervezési és kapcsolattartási feladatokat ró az ebben közreműködőkre, s természetesen e kapcsolatok költségvetési alapjának megteremtése is komoly gondokat okoz. A programok szervezéséhez minden pályázati lehetőséget meg kell ragadni, s azt tervezni is kell. Partnereinket is meg kell győznünk arról, hogy sikeres pályázataik a mi utazási költségünket csökkentik.
A kapcsolatok szervezésében az Önkormányzat számít a Testvérvárosi Egyesületre, amelynek aktív tagjai bizonyos feladatokat átvállalnak a várostól. Közreműködésükkel még inkább biztosítható lesz e kapcsolatok személyes jellege. Ezáltal a költségek is csökkenthetők lesznek. Ugyanakkor ki kell használnunk széles kapcsolatrendszerünket többek között idegenforgalom további fellendítésére, az ide látogató csoportok szervezésére.

Idegenforgalom, turizmus

A város következő négy évének fejlődésében kiemelt, meghatározó szerepet kap az idegenforgalom fejlesztése. Ez nemcsak Kőszeg vonzerejét növeli, hanem jelentős foglalkoztatóvá is válik. Infrastrukturális fejlesztésekkel elő kell segítenünk – elsősorban pályázatok útján –, hogy a Kőszegi Hegység, mint kiemelt turisztikai vonzerő jelenjen meg a következő években.
Kőszeg idegenforgalmának hosszú távú meghatározó tényezője a gyógyturizmus lehetne. Meg kell teremteni az asztmás gyermekek gyógyüdültetésének felté-teleit, hiszen ennek már a rendszerváltás előtt nagy hagyománya volt. Ehhez a programhoz kell kapcsolni a volt határőrizeti őrsök és a MÁV nevelőotthon hasznosítását. A képviselő-testület tegyen lépéseket ezen ingatlanok városi tulajdonba kerüléséért.
A város idegenforgalmi vonzerejét az épített és természeti környezeten túl a történelmi örökségre kell építeni. Fel kell tárni azokat a helyi, megyei, országos illetve nemzetközi szinten történt fontos, kiemelkedő, eseményeket melyek a város életében meghatározó szerepet játszottak. E történésekre építve kell olyan rendezvénysorozatot elindítani, amely hosszútávon biztosítja a vendégforgalmat.
Nagyon jelentős hatással lehet a város idegenforgalmára a Jurisics vár felújítása és turisztikai fejlesztése. A cél a látogatók számának a megháromszorozása és az önfenntartás elérése. A fejlesztés a Regionális Operatív Program turizmus fejlesztésének Pannon kulturális út alfejezetében kaphat támogatást. A beruházás nagy költséggel járna és több évig is eltarthat.
A turinform irodát a funkciójának megfelelő helyre kell költöztetni.
Szorgalmazni kell a volt SZOT üdülő területén félbeszakadt beruházás mielőbbi befejezését.
Meg kell valósítani az egységes információs és utcanévtábla rendszert.
Bővíteni és erősíteni kell a családi turizmus lehetőségét és feltételeit.
A városi strand megépítésére és üzemeltetésére befektető vállalkozó felkutatása szükséges.
Szükségesnek tartjuk egy legalább négy csillagos szálloda megépítését a minőségi turizmus kiszolgálása érdekében.

Egészségügy

Az előző években kialakult háziorvosi ellátás beváltnak mondható, jó színvonalú. A továbbiakban is ennek fenntartására törekszünk, szerződés szerint hozzájárulva az eszköz- és műszerállomány fejlesztéséhez, az ellátási körülmények javításához (akadálymentesítés).
A közeljövő fontos feladata az "egészségház megépítése, melyben a gyermekorvosi és a háziorvosi ellátás mellett helyet kapna a mentőszolgálat és az orvosi ügyelet is. Ezzel az önkormányzat kötelező akadálymentesítési feladatait is teljesítené az egészségügyi intézményekben amellett, hogy a kor követelményeinek megfelelő körülményeket teremt ezen kiemelkedő szolgáltatást nyújtó területen.
A gyógyturizmus keretében ösztönözzük és támogatjuk klíma- és mozgásterápiás intézmények létrehozását, működtetését.
Az önkormányzat továbbra is támogatja az egészségmegőrzés és rehabilitáció megfelelő szakmai vezetéssel működő civil szervezeteit.

Szociális gondoskodás

A jelenlegi kormányszintű gazdasági szabályozás lehetőségein belül kell meghatározni a szociális gondoskodás területeit és feltételrendszerét. Ez a jogszabályi előírásoknak való megfelelést, a központi támogatások és pályázati lehetőségek maximális kihasználását jelenti a lakosság rászorult rétegeinek minél jobb ellátása érdekében. /A központi szabályozás iránya a finanszírozás és szociális rászorultság tekintetében megváltozik 2008-tól, sokkal szigorúbb, központi költségvetést kímélő direktívák lépnek érvénybe! Ezáltal az önkormányzatok és az egyén/család felelőssége megnő!/ A szociális ellátások tervezésénél figyelembe vesszük azokat a társadalmi, szociális folyamatokat (elöregedés) és állapotokat (szegénység, kiszolgáltatottság), amik az igényeket meghatározzák.
Javítani kívánjuk a Szociális Gondozási Központ működési feltételeit./ Nevelési Tanácsadó jelenleg is van, kistérségi fenntartással a Bersek iskolában, de a heti 4 óra nagyon kevés , azt kellene legalább heti 20 órásra fejleszteni!/ Az önkormányzat továbbra is támogatja a magánbölcsődét. További megoldandó gyermekvédelmi feladat a helyettes szülői státus betöltése és a gyermekek nyári ellátásának, felügyeletének intézményes megszervezése.
Törekedni kell a kötelezően ellátandó feladatok legalább jelenlegi színvonalon történő fenntartására mind a pénzbeli és természetbeni ellátások, mind pedig a szociális szolgáltatások tekintetében. Az új szolgáltatások (közösségi ellátások, támogató szolgálat, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás) megszervezésére és működtetésére pályázati források és egyéb megoldási lehetőségek felkutatása elengedhetetlenül szükséges.
Az időskorúak ellátását jogszabályban meghatározott módon és formában – étkeztetés, idősek klubja, házi segítségnyújtás, idősek gondozóháza - biztosítjuk.
Az ágazatban jelentős előrelépés az új Idősek Gondozóháza megépítése férőhelyszám bővítéssel, valamint a hajléktalanok nappali és éjszakai ellátásának emberi léthez méltó biztosítása. Az idősek bentlakásos intézményének esetleges további bővítése és ezáltal tartós intézményi elhelyezés biztosítása magas szintre emelné ezen ellátást városunkban.
A foglalkoztatási mutatók javításával, speciális munkakörülményeket igénylők részére védett munkahelyek támogatásával, tartósan munkanélkülieknek közcélú munkavégzéssel kívánjuk megteremteni mindenki részére a megélhetés feltételeit.

Ösztönözni és segíteni kell a felsőoktatási intézményekben tanuló kőszegi fiatalok hazatérését munkahely és lakáslehetőség megteremtésével ("Hazatérés – cselekvési terv és modellprogram" Nyugat-dunántúli Régió).
Fontos feladatunk a közösségi célú épületek és közterületek akadálymentesítésének teljes körű kiépítése.

Finanszírozás, foglalkoztatás

A következő időszakban várhatóan tovább erősödik a normatív támogatás szerepe a kötelező feladatok megvalósítása terén, s országos kiegyenlítési törekvés tapasztalható az önkormányzatok gazdasági helyzetének szabályozásában.
Ennek ellenére a kötelező feladat főként az oktatás és egészségügy területén még mindig lényegesen alulfinanszírozottak, ezért az önkormányzat saját szabad felhasználású bevételeinek jelentős részével továbbra is a működést, az intézmények fenntartását támogatja.
Speciális helyzetet idéz elő a város alig 12 ezres lélekszáma, amely olyan intézményhálózat fenntartását igényli, ami a jelenleginél jelentősen nagyobb lakosságszám ellátására is képes lenne, de ennek hiányában költségvetési szempontból rendkívül nehezen optimalizálható. Ezért a helyi bevételekből az ideálisnál lényegesen nagyobb összegeket kell működtetésre fordítani.
A finanszírozás biztonságát és mozgáskörét csak az iparszerkezet jelentős átalakulásán keresztül várhatjuk, amely a város adóerő-képességét a jelenleginél lényegesen hatékonyabbá tehetné. Ennek hiányában, de ezzel együtt is feltétlen nagy figyelmet kell fordítani a különböző pályázatok útján nyerhető forrásbevonásra.
Az előző ciklusban sikerült megvásárolni a volt posztógyár területét, melynek a hasznosítása, a gazdasági életbe való bevonása elengedhetetlen és halaszthatatlan feladat. A hasznosítás fő szempontja a minél előbbi és nagyobb számú munkahely teremtés kell hogy legyen, mivel városunkban ez a legszorítóbb probléma az aktív lakosság körében. A II. Nemzeti Fejlesztési Terv óriási lehetőségeket kínál városunk és a kistérség számára a következő hét évben a városfejlesztés, a turizmus fejlesztés, a környezetvédelem, a humán erőforrás és a lakosság egészségügyi ellátásának fejlesztése terén. A fejlesztések megvalósulásával kvalifikált új munkahelyek is létesülnének Kőszegen és a kistérségben. A Regionális Operatív Programhoz meghirdetésre kerülő pályázatokhoz szükséges önerő előteremtése kulcskérdés a fejlesztési források elnyeréséhez, ezért ennek érdekében a felhalmozási bevételeinket növelni kell. Ennek egyik eszköze az új vagyongazdálkodási koncepciónk. Ugyancsak ezen cél érdekében hoztuk létre a Kőszegi Városfejlesztő Kft-t.
Az elkövetkező évek gazdálkodásában nem mondhatunk le a beruházási hitelek felvételének lehetőségéről, amennyiben a beruházás célja, vagy későbbi jövedelmezősége ezt szükségessé teszi. Továbbra is elkerülendő azonban a túlzott eladósodás, mely a későbbi működést veszélyeztethetné.
Támogatjuk – a kár a terület biztosításával - zöldmezős beruházással megvalósuló jelentős árbevételt elérő és munkahelyeket teremtő ipari, energetikai üzem megépítését.
Nem mondhatunk le, továbbá a finanszírozás területén a lakossági és intézményi, illetve vállalkozói szféra anyagi részvételéről sem, meghatározott célkitűzések esetében.
A város gazdasági programjának alapvető kérdése, hogy a társadalom, a civil szféra, a lakosság milyen mértékben képes azonosulni a városi célkitűzésekkel, s azok megvalósításában milyen mértékben vállal anyagi, vagy erkölcsi részvételt.


Kőszeg, 2007. március 27.




Huber László s. k.
polgármester





HATÁROZATI JAVASLAT


Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2007-2010. közötti évek foglalkozási stratégiáját és gazdasági (cselekvési) programját elfogadja.

Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: értelemszerű.