2017. Február 14., Kedd, 14:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2017. évi költségvetésének jóváhagyása.
2. - A 2017-2020. évekre vonatkozó középtávú tervezés keretszámainak jóváhagyása.
3. - Kőszeg Város Önkormányzata 2017. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
4. - A Kőszegfalvi SE pályázatához önerő biztosítása a Rábai Gábor Sporttelep felújításához.
5. - A 2017. évi vagyonhasznosítási koncepció jóváhagyása.
6. - Támogató nyilatkozat a Bálház épületének a Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete részére történő vagyonkezelésbe adásához.
7. - Az általános iskolai körzethatárok véleményezése.
8. - Egy mappában a 2017. február 14-i ülésének anyagai.
3. napirendi pont:
Kőszeg Város Önkormányzata 2017. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.

Kőszeg Város Önkormányzata 2017. évi költségvetéséről




Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény és végrehajtási rendelete alapján az önkormányzat 2017. évi költségvetését az alábbiak szerint terjesztem elő:


A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában a gazdaság további erősítése és a gazdasági növekedés megőrzése áll. A 2017. évben kiemelt szerepet kap a minimálbér, valamint a garantált bérminimum emelése, a pedagógus életpálya modell folytatása.

A feladatellátás szerkezetében az alábbi változások kerültek átvezetésre az önkormányzat költségvetésén:
• a Kőszegi Szociális Gondozási Központ fenntartását 2017. január 1-jétől Kőszeg Város Önkormányzata látja el (korábban társulási fenntartásban működött)
• szintén 2017. január 1-jétől hatályos változás, hogy a gyermekétkeztetés a társulástól, illetve a társulás által fenntartott intézményektől átkerült az intézmények székhelye szerinti helyi önkormányzatokhoz. Így az önkormányzat látja el közvetlenül a közigazgatási területén elhelyezkedő óvodákban, bölcsődében, valamint iskolákban és kollégiumokban a gyermekétkeztetési feladatokat.
• A köznevelési intézmények működtetéséhez korábbi években megállapított évi 113 976 E Ft befizetési kötelezettségek az önkormányzatnak 2017. évtől nem kell tejesíteni, mivel az állam teljesen átvállalta a köznevelési intézmények működtetési feladatait. Ehhez bizonyos adóerő-képesség felett az önkormányzatoknak szolidaritási hozzájárulást állapítottak meg, mivel Kőszeg adóerő képessége nem éri el a 32 000 Ft/főt, így ilyen befizetési kötelezettség nem került az önkormányzat részére megállapításra.


Központi forrásból származó bevételek:

A 2017. évben az önkormányzati feladatellátás finanszírozási rendszere az előző évit követi, lényeges változás a finanszírozási struktúrában nem várható. Minden bevétel kötött felhasználású, tételesen kimutatott elszámolással kell a felhasználásukat bizonyítani.

Az általános működési támogatáson belül a településüzemeltetési, fenntartási feladatokhoz (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvilágítás és a köztemetők üzemeltetése) kapcsolódó támogatás az önkormányzat 2015. év végi statisztikai adatai, és a támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege alapján történik. A központi költségvetés továbbra sem biztosít támogatást például a településtisztasági feladatokra.
Az önkormányzati hivatal támogatásánál a közös hivatal székhely települése jogosult a teljes támogatás igénylésére. A közös hivatal fenntartásához így Velem és Bozsok önkormányzata a normatíva felett járul hozzá.
A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jelentős összeget tesz ki (68 267 E Ft), mely települési támogatásokra, a Kőszegi Szociális Gondozási Központ által ellátott szociális, gyermekvédelmi gyermekjóléti feladatokra, bölcsődei ellátásra, valamint gyermekétkeztetésre használható fel.
Az egyes feladatokra célzottan kapott támogatásokat csökkenti a beszámítás összege, amelynél figyelembe veszik az önkormányzat adóerő-képességét is, a beszámítás összege így 2017. évben 22 768 E Ft-ot jelent Kőszeg esetében.

A gyermekétkeztetés támogatási rendszere követi a 2014-től kialakított struktúrát. A feladathoz az ellátottak arányában számolt bértámogatás (48 683 E Ft) illetve üzemeltetési támogatás kapcsolódik (77 054 E Ft) amely az előző évben eredeti előirányzatként kapott összeggel majdnem azonos mértékű. A fentiek alapján a gyermekétkeztetésre célzottan kapott összegen túl az önkormányzatnak a kiadások 16 %-át kell hozzátennie (kb. 35 millió Ft-ot), ugyanakkor ez is elszámolható a szociális feladatokra kapott egyéb támogatás terhére.
A tartózkodás utáni idegenforgalmi adó bevételhez forintonként 1 Ft támogatás kapcsolódik.
A gépjárműadó bevételéből 40% marad az önkormányzatnál.
Az intézményi feladatok támogatásánál a könyvtári és közművelődési feladatokhoz az előző évivel azonos összegű fajlagos támogatás kapcsolódik, lakosságszám alapján 1 140 Ft/fő összegű támogatás illeti meg az önkormányzatot. A múzeum támogatása az előző évi összeggel azonos (27 728 E Ft).

Mivel a Kőszegi Szociális Gondozási Központ fenntartása a társulástól átkerült a Kőszeg Város Önkormányzatához, így kiegészítő támogatásra a szociális feladatok miatt már nem jogosult az önkormányzat.

A társulásban ellátott feladatokhoz kapcsolódó támogatásokat a székhely önkormányzat, azaz Kőszeg igényli. A társulás intézményeire és feladataira igényelt támogatás 269 805 E Ft, amelyet az önkormányzat államháztartáson belüli támogatásként ad át a társulás részére. A költségvetés tartalmazza az intézmények normatíva feletti támogatásának átadását is a társulási megállapodásnak megfelelően megosztva.

Az eredeti előirányzatként megállapított központi támogatások a minimálbér emelkedésének fedezetét nem tartalmazzák. Előzetes információk alapján későbbiekben kiegészítő támogatás formájában fogják ezen összegekre támogatást biztosítani.


A társulásnál tervezett feladatok finanszírozása:

A köznevelés területén az óvodai ellátás finanszírozás során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. A szakmai dolgozók bértámogatása a pedagógusok esetében (a pedagógusok új illetmény és előmeneteli rendszerét figyelembe véve) 2017. szeptemberétől emelést is tartalmaz. A bölcsődében foglalkoztatott felsőfokú végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelőket besorolták a pedagógus életpálya-modellbe, melynek pénzügyi fedezetét központi forrásból biztosítják. Emellett kötött felhasználású támogatás igényelhető az óvodák működtetéséhez.

A működés bevételi forrásai:

A működési saját bevételek az előző évihez képest jelentős növekedést mutatnak, melynek indoka egyrészt, hogy a gyermekétkeztetés térítési díjai 2017. évtől már az önkormányzatot illeti meg. Másrészt a Kőszegi Szociális Gondozási Központ működési bevételei 58 067 E Ft-ot tesznek ki, ez tavaly még a társulás költségvetésében jelentkezett.
A költségvetési működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a tervezett adóbevétel 454 978 E Ft, amely tartalmazza a gépjárműadók (31 425 E Ft), valamint a kedvezmények, mentességek összegét is.

A működési kiadások tervezése:

Az önkormányzat számára elsődleges cél az intézményrendszer és az önkormányzat működőképességének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe.

A költségvetési törvény elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.

A Kőszegi Szociális Gondozási Központ önkormányzati fenntartásba vétele miatt a működési kiadások között jelentkező valamennyi kiemelt előirányzaton emelkedés tapasztalható.

A működési kiadások között szerepel kettő, már elnyert pályázat is. Az Alpannónia pályázathoz 10 510 E Ft összegű működési kiadás kapcsolódik 2017. évben, mely magában foglalja az Irottkő Naturpark Egyesülettel kötött megállapodás alapján az egyesületnek utalandó előfinanszírozás és önerő összegét is.
A TOP-5.2.1 Helyi foglalkoztatási együttműködés pályázathoz (Foglalkoztatási paktum) 2017. év elején meg is érkezett előfinanszírozásként a támogatás összege 65 410 E Ft összegben, ebből 2 380 E Ft fejlesztésre költhető, 2017. évben várhatóan 31 366 E Ft kerül működési kiadásokra kifizetésre, a következő évek kiadásainak fedezete 31 664 E Ft összegben tartalékba helyezésre került. A pályázatban szerepel egy paktum iroda vezető bére 4 éves időtartamra, az irodavezetőt az önkormányzatnál szükséges alkalmazni, így Kőszeg Város Önkormányzatának engedélyezett létszámát 1 fővel szükséges megemelni. Ezen felül a pályázat egy szakmai vezető 4 órás bérének fedezetét szintén tartalmazza. A szakmai vezető a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalnál kerülne köztisztviselőként alkalmazásra 8 órában, a beadott többi TOP-os projektekből a másik 4 órai foglalkoztatásának kiadásai elszámolhatóak lesznek. Ezáltal a TOP projektek megvalósításához szükséges létszám a hivatalnál és az önkormányzatnál rendelkezésre állna. A fentiek alapján kérjük a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy járuljon hozzá a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának 1 fővel történő megemeléséhez.

A személyi juttatásoknál a központi bértábla szerinti bérek nem emelkedtek, ugyanakkor a minimálbér jelentősen változott. A pedagógusok illetményemelkedését, valamint a pedagógus munkát közvetlenül segítők béremelését (ezeket ágazati jogszabályok tartalmazzák) valamint a kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat a tervezésnél figyelembe vettük.
Az alapilletmények előirányzatának tervezése 100%-on történt (kivétel a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal, ahol a tervezése 97%-on történt), nem rendszeres juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, a pótlékok köre nem bővült.

Mivel a minimálbér kötelező emelkedésével számolni kellett, ugyanakkor fedezete egyenlőre nem biztosított, így béren kívüli juttatások tervezésére nem nyílt lehetőség az intézmények esetén.

A köztisztviselők illetményalapja nem változott. A közös hivatal személyi kiadásainál az átsorolásokkal, illetve a minimálbér emelkedésével számoltunk.

A hivatalnál a társulás munkaszervezeti feladatai tekintetében az előző évivel azonos létszámmal számoltunk. A munkaszervezeti feladatokhoz a települési önkormányzatok részéről hozzájárulást nem terveztünk, azokat a társulás maradványából finanszírozni lehet.

A munkaadót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 27 %-ról 22 %-ra csökkent.

A dologi kiadásoknál a meglévő szerződéseket, valamint a teljesített kiadásokat vettük figyelembe. A városüzemeltetési feladatoknál a kft. által 2017. évre tervezett keret került beépítésre a költségvetésbe (141 736 E Ft). Az előterjesztéshez csatoljuk a kft. által részletesen, feladatonként kidolgozott 2017. évi díjakat.
A dologi kiadások között jelentősen emelkedtek a vásárolt élelmezés kiadásai, mivel a társulás által ellátott feladatok közül az óvodai és iskolai gyermekétkeztetés is átkerült az önkormányzat feladatai közé.
A gyermekétkeztetési feladatoknál az ellátottak számának változásával, az önkormányzati rendelet szerinti nyersanyagnorma összegével, valamint az új szolgáltatóval megkötött szerződés szerinti rezsiköltséggel számoltuk a kiadásokat.

A társulás által fenntartott óvodáknál a normatíván felüli önkormányzati támogatásról kell majd döntést hozni, hiszen a fenntartás a társulásnál marad. A 2017. évi költségvetést a társulás által fenntartott és finanszírozott intézményeknél is egységes (a saját intézményeknél alkalmazott) elvekkel terveztük.

Az ellátottak pénzbeli juttatásait a tavalyi szinthez hasonló összegben terveztük. Ezen kiadások elszámolhatóak a települési önkormányzatok egyéb szociális feladatainak támogatása terhére.

A civil szervezetek, önkormányzati feladatot ellátó egyesületek támogatási összegei a kérelmeket, a megkötött feladat átvállalási és együttműködési megállapodásokat, illetve az önkormányzat anyagi lehetőségeit figyelembe véve kerültek megállapításra. A KSE esetében a 2017. évi támogatás összegéből levonásra került a 157/2016 (VIII.25.) sz. testületi határozat, és az ez alapján aláírt támogatási szerződés szerinti 933 E Ft.

Az év közbeni váratlan események kezelésére 1 500 E Ft összegű vis maior tartalék került elkülönítésre. Amennyiben a minimálbér emelkedéssel kapcsolatos kifizetésekre későbbiekben érkezik támogatás, akkor annak egy részével lehet a tartalék összegét növelni.

A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek (tulajdoni lap másolatok, értékbecslések, telekalakítások) fedezetére 2 000 E Ft összeget tartalmaz a költségvetés, ezen felül 1 000 E Ft tartalékot képeztünk.

A fejlesztési tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja, mely a tervezetben biztosított. A fejlesztések között szereplő Eszterházy oltár restaurálása a 2016. évben megkapott, valamint a 2017. és 2018. évben várható támogatásból teljes egészében fedezhető. A beruházás teljes összege a két évben összesen 30 000 E Ft lesz, ebből a 2017. évben 21 568 E Ft kerül kifizetésre.
Az önkormányzat a 1818/2016. (XII.22.) Korm. határozatban megítélt támogatást a tűzoltóság áthelyezésére fordíthatja. A fenti támogatások képezik a felhalmozási bevételek 50 %-át. Ezen felül az Alpannónia és a Foglalkoztatási paktum pályázatból fejlesztések is megvalósulnak, így a támogatások egy részét felhalmozási bevételként terveztük. A fentieken túl 13 357 E Ft összegben számoltunk kölcsön törlesztéssel. Azonban a vagyonhasznosítási bevételek (87 248 E Ft) teljesítése rendkívül fontos, mert a saját beruházások csak a bevételek teljesítése után indíthatók el.

A fejlesztési kiadások (5. melléklet) között elsősorban a már megítélt, illetve folyósított támogatásokból megvalósítandó kiadások szerepelnek. Ezek tételesen: Eszterházy oltár restaurálása 21 568 E Ft összegben (a többi része 2018. évben kerül kifizetésre). A kormányhatározat alapján teljes támogatásból megvalósul a tűzoltóság áthelyezése 100 000 E Ft összegben. Szintén pályázati pénzből valósul meg az Alpannóniához kapcsolódóan az 5. melléklet I./12-17. pontjaiban felsorolt beruházások.
A TOP projektek előkészítési költségeire 46 315 E Ft került elkülönítésre, melyre a projektek zavartalan lebonyolításához a likviditás miatt volt szükség.
Az 5. mellékletben szereplő, többi beruházás és pénzeszközátadás fedezete a vagyonhasznosítás bevétele lesz, így azok csak vagyonértékesítésből befolyó bevételek teljesülése esetén valósulhatnak meg. A kiadások között 1 630 E Ft-tal szerepel a KFC által elnyert pályázatok saját erejéhez történő hozzájárulás is.

A költségvetéssel egy időben szükséges elfogadnia az önkormányzat középtávú tervét is a saját bevételek és az adósságot keletkeztető ügyletek értékéről. A korábbi években elfogadott középtávú tervezéshez képest a 2017-2020. évre vonatkozó adatok eltérésének indokai (az Áht. 24. § (2) bekezdése alapján) a következők:
A 2016-2019. évre vonatkozó – előző évben elfogadott – adatokat a költségvetési rendelettervezet elkészítésekor felülvizsgáltuk a változó gazdasági környezet, az önkormányzat rendeletei, az ingatlanok és egyéb vagyon iránti kereslet tapasztalatai alapján, illetve figyelembe vettük az előző év teljesítési adatait is, és ennek megfelelően állapítottuk meg a főbb keretszámokat. A helyi adók esetén évek óta jelentősen meghaladja a teljesítés az előző középtávú tervezésben szerepeltetett bevételek összegét, így a tervezett helyi adó bevételt minden évben emelésre került a középtávú tervezésben.

Összegezve elmondható, hogy a költségvetés egyensúlyát úgy lehetett fenntartani, hogy minimális összegű tartalék képzésére volt lehetőségünk. Ahhoz hogy a 2017. évi költségvetés egyensúlyát tartani tudtuk legnagyobb mértékben az járult hozzá, hogy a köznevelési intézmények működtetése miatti befizetési kötelezettséget nem kell teljesíteni. Ugyanakkor a váratlan előre nem látható kiadások fedezésére nagyon csekély tartalékkeret áll rendelkezésünkre, mivel a minimálbér emelésének fedezete egyenlőre nem biztosított. Ahhoz, hogy a rendelettervezetben szereplő keretösszegek tarthatóak legyenek egy nagyon szoros és fegyelmezett gazdálkodásra van szükség a 2017. évben.


A rendelet-tervezetet a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság, a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság, valamint a Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság megtárgyalta, és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.



Kőszeg, 2016. február 3.

Huber László s. k.
polgármester

(Az információs táblákat és a mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2017.(II. …) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről



Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, az 5.§ (4) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143.§ (4) bekezdés h) pontjában, a 12.§ (2) bekezdés tekintetében a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 226.§ (7) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testületére és annak bizottságaira, a képviselő-testület hivatalára, és az önkormányzat intézményeire terjed ki, és meghatározza az önkormányzat bevételeit és kiadásait, figyelemmel az önkormányzat és az általa fenntartott költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, valamint a 2017. évi gazdálkodás főbb szabályaira.
(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete, pénzügyi bizottsága, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett költségvetési ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatásával ellenőrzi.

2. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, és finanszírozásának módja

2. §

A képviselő-testület az önkormányzat és az irányított intézmények együttes 2017. évi költségvetését
1 871 624 E Ft költségvetési bevétellel
1 947 831 E Ft költségvetési kiadással
76 207 E Ft hiánnyal
29 068 E Ft finanszírozási kiadással
105 275 E Ft belső finanszírozási bevétellel
0 E Ft külső finanszírozási bevétellel

állapítja meg.

3. Az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegének megoszlása

3. §

Működési célú költségvetési bevételek:
 működési célú támogatások áht-n belülről 981 525 E Ft
 közhatalmi bevételek 454 978 E Ft
 működési bevételek 212 983 E Ft
 működési célú átvett pénzeszköz E Ft
Működési célú költségvetési bevételek összesen: 1 649 486 E Ft

Felhalmozási célú költségvetési bevételek:
 Felhalmozási célú támogatások áht-n belülről 121 533 E Ft
 Felhalmozási bevételek 87 248 E Ft
 Felhalmozási célú átvett pénzeszközök 13 357 E Ft
Felhalmozási célú költségvetési bevételek összesen: 222 138 E Ft
Költségvetési bevételek összesen: 1 871 624 E Ft

Működési célú költségvetési kiadások:
 a személyi jellegű kiadások 434 996 E Ft
 a munkaadókat terhelő járulékok 104 056 E Ft
 a dologi jellegű kiadások 744 617 E Ft
 ellátottak pénzbeli juttatásai 26 800 E Ft
 egyéb működési célú kiadások 394 949 E Ft
Működési költségvetési kiadások összesen: 1 705 418 E Ft
Felhalmozási célú kiadások:
 beruházások 160 180 E Ft
 felújítások 73 253 E Ft
 egyéb működési célú kiadások 8 980 E Ft
Felhalmozási kiadások összesen: 242 413 E Ft

Költségvetési kiadások összesen: 1 947 831 E Ft

Költségvetési egyenleg (bevételek és kiadások különbözete)
 működési bevételek és kiadások egyenlege - 55 932 E Ft
 felhalmozási bevételek és kiadások egyenlege - 20 275 E Ft

Költségvetési egyenleg: - 76 207 EFt

Belső finanszírozás bevételei
 működési célú 2016. évi pénzmaradvány 85 000 E Ft
 fejlesztési célú 2016. évi pénzmaradvány 20 275 E Ft

Külső finanszírozás bevételei
 működési célú hitelfelvétel 0 E Ft
 fejlesztési célú hitelfelvétel 0 E Ft

Külső finanszírozás kiadásai
 fejlesztési hitelek törlesztése
 államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 29 068 E Ft

Külső finanszírozás egyenlege(bevétel-kiadás): - 29 068 E Ft


Finanszírozási célú műveletek egyenlege: 76 207 E Ft


Az 1. melléklet az önkormányzat bevételeit és kiadásait tartalmazza kiemelt előirányzatonkénti bontásban.
A 3. §-ban megállapított bevételek jogcímenkénti és intézményenkénti, valamint a kiadások intézményenkénti részletezését a 2. és a 3. melléklet, a felhalmozási bevételek célonkénti részletezését a 4. melléklet, a felhalmozási kiadások célonkénti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.
A 6. melléklet az önkormányzat - a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 3.§ (1) bekezdése szerinti - adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit, illetve a 45.§ (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit, a 7. melléklet az európai uniós forrásból finanszírozott projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait tartalmazza.


4. A 2017. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

4. §

(1) A költségvetési szervek vezetői felelősek saját költségvetésükért és a költségvetési rendeletben foglaltak megtartásáért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért.
(2) A feladat elmaradásból származó személyi és dologi megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül köteles gazdálkodni. Valamennyi költségvetési szerv köteles a jóváhagyott kiemelt előirányzatokat betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

5. §

(1) Az önkormányzat nevében hitel felvételéről, a folyószámla hitelkeret szerződés megkötéséről, illetve az önkormányzat részesedésként kimutatott értékpapírjainak értékesítéséről, vagy ilyen értékpapírok vásárlásáról a képviselő-testület jogosult dönteni, az elfogadott feltételekkel a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően előkészített hitelszerződés, illetve értékpapír értékesítési szerződés aláírására a polgármestert felhatalmazza.
(2) Forgatási célú, rövid lejáratú (éven belüli) értékpapírok vásárlásáról – az átmenetileg le nem kötött források terhére - , illetve eladásáról, amely műveletek célja kamat, hozam elérése a polgármester jogosult dönteni.
(3) Az önkormányzattal szemben fennálló elismert követelések faktorálására vonatkozó nyilatkozat tételéről a polgármester jogosult dönteni.
(4) A képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68.§ (4) bekezdésében meghatározott forrásfelhasználás mértékét 0 Ft-ban határozza meg.

6. §

(1) A költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A polgármester a Magyar Államkincstár felé teljesítendő havi adatszolgáltatások megfelelő teljesítése érdekében a kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre úgy, hogy az átcsoportosítás a rendeletben meghatározott feladat ellátását nem érinti.
(3)A rendelet 5. mellékletében felsorolt beruházások felhasználási kötöttséggel járó előirányzatként kezelendőek. Egyúttal az intézményvezetői hatáskörben kezdeményezett felújítási, fejlesztési kiadás céljára történő átcsoportosítás és teljesítés kizárólag a képviselő-testület előzetes engedélyével történhet.
(4) Az önkormányzat a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetését rendeletmódosítással megváltoztathatja.

(5) A költségvetési rendelet módosításáról a képviselő-testület az első negyedév kivételével legalább negyedévenként, augusztus 31-ig, november 30-ig, illetve a tárgyévet követően a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt. A költségvetési szerv költségvetési beszámolóját a tárgyévet követően legkésőbb február 28-ig megküldi az irányító szerv részére.
(6) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv előirányzatainak változtatását a szerv vezetője kezdeményezi a meghatározott pénzügyi- gazdasági feladatainak ellátását végző költségvetési szervnél. A változtatás végrehajtásához az irányító szerv egyetértése szükséges.
(7) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól a költségvetési szerv előirányzat módosítás nélkül is eltérhet. A költségvetési szerv a kiadási kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatokat megváltoztathatja, kivéve a szolgáltatási díjak csökkentését. A költségvetési szerv a bevételi kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatait megváltoztathatja.
(8) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között előirányzat átcsoportosítást csak a képviselő-testület jóváhagyásával hajthat végre.
(9) Az intézményeknél túlóra-, készenléti-, helyettesítési díj, ügyeleti díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor. Az intézményvezető köteles a tételes túlóra-, készenléti-, helyettesítési, ügyeleti díj elszámolásához, kifizetéséhez naprakész, ellenőrizhető analitikus nyilvántartást kialakítani, melynek ellenőrzött vezetéséért felelősséggel tartozik.
(10) A tartósan üres álláshelyre jutó személyi juttatások 4 hónapot meghaladó előirányzata év közben jutalmazásra nem használható fel, az kizárólag a feladatellátás zavartalanságát szolgáló többletmunka jogszabály szerinti formában történő elismerésére fordítható.

7. §

Az önkormányzat által az államháztartás alrendszerein kívülre nyújtott támogatások esetében nem indulhat pályázóként, és nem részesülhet támogatásban az, aki a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt korlátozás alá esik.

8. §

Az önkormányzat által nem tervezhető, többletbevételként jelentkező forrásokat, és feladat elmaradásból eredő előirányzat maradványt elsődlegesen a tervezett bevételi elmaradás pótlására, illetve a működési hitel visszafizetésére kell fordítani.

9. §

(1) Az önkormányzat a maradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg és hagyja jóvá.
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a maradvány felhasználását korlátozhatja.

10. §

A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet.

11. §

(1) Az év közben megjelenő, előre nem tervezhető pályázatokhoz előírt saját erő biztosítása céljából – amennyiben az a költségvetési szerv saját költségvetéséből nem biztosítható - a költségvetési szerv vezetője köteles a pályázatot benyújtás előtt a képviselő-testület elé jóváhagyásra előterjeszteni.
(2) Az elnyert pályázatokkal kapcsolatos előirányzat-módosítást a legközelebbi költségvetési rendeletmódosításban szerepeltetni kell.
(3) A képviselő-testület elrendeli, hogy azon felújítási, fejlesztési és egyéb feladatok végrehajtása, amelyeknek bevételi forrása részben vagy egészében átvett pénzeszköz (kivéve pályázatok), csak abban az esetben indítható, ha a költségvetési elszámolási számlára ezen összegek befizetésre kerültek.
(4) Többletfeladat csak a forrás és előirányzat egyidejű biztosításával vállalható.
(5) Az önkormányzat olyan fejlesztési célt nem tervez, amelyhez a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé.

12. §

(1) Az Önkormányzat engedélyezett létszámkeretét intézményi bontásban a 8. melléklet tartalmazza.
(2) A hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 143.§ (2) bekezdése alapján nyújtott bankszámlahozzájárulás 1 000 Ft/hó/fő, azaz 12 000 Ft/év/fő, amelyet a tárgyév március 31-éig készpénzben kell biztosítani.
(3) A hivatal, továbbá az önkormányzat költségvetési szervei dolgozóinak lakásépítési és –vásárlási támogatására fordítható keretösszeg 2017. évben az előző években odaítélt támogatások törlesztőrészleteiből visszafolyt összeg lehet.
(4) A városrehabilitációs támogatásra fordítható keretösszeget 2017. évben a rendelet nem tartalmaz.

13. §

Önkormányzati beruházás csak a beruházási szabályzat figyelembe vételével, és a képviselő-testület jóváhagyásával indítható. Beruházási kiadásoknál az előirányzatot várhatóan meghaladó teljesítésről a képviselő-testületet a legközelebbi ülésén tájékoztatni kell.


5. Záró rendelkezések

14. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2017. január 1. napjától kell alkalmazni.


Kőszeg, 2017. február 3.




Huber László s.k Dr. Zalán Gábor s.k.
polgármester jegyző



Előzetes hatásvizsgálat


Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a 2017. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelete megalkotásához.


A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a szerint a jogszabályok előkészítése során előzetes hatásvizsgálat elvégzésével kell felmérni a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat megállapításai a rendelettervezet esetében az alábbiak:

1. Társadalmi hatások
A költségvetési rendelet biztosítja a választópolgárok számára az önkormányzat és intézményei 2017. évre tervezett bevételeinek és kiadásainak, pénzügyi-gazdálkodási működésének megismerhetőségét. A rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről, lehetőséget teremt az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzésére. A rendeletben foglaltak végrehajtása hatással van a társadalomra.

2. Gazdasági hatás
A rendelet nemzetgazdasági hatással bír, mivel az önkormányzat költségvetése az államháztartás része. A rendelet helyi gazdasági hatása közvetett.

3. Költségvetési hatás
A költségvetési rendeletbe foglalt szabályok szigorú betartásával az önkormányzat és a finanszírozott intézmények működése, valamint a tervezett fejlesztések megvalósítása biztosítható.

4. Környezeti, egészségi következmény
A rendeletnek környezeti és egészségügyi következményei nincsenek.

5. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendelet megalkotásának adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs, a szükséges adminisztratív állomány rendelkezésre áll.

6. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23.§ (1) bekezdése alapján a rendelet megalkotása kötelező. A rendelet megalkotásának elmaradása a Kormányhivatal törvényességi intézkedését vonja maga után.

7. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti és tárgyi feltételek rendelkezésre állnak. A költségvetési rendelet elfogadása esetén, a költségvetésben meghatározott pénzügyi feltételek biztosíthatók.