2016. Október 27., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Az egészségügyi alapellátás körzeteinek kialakításáról szóló új önkormányzati rendelet megalkotása.
2. - A gyermekjóléti ellátási formákról és a gyermekétkeztetésről szóló 8/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelet módosítása.
3. - A 2017. évi belső ellenőrzési terv jóváhagyása.
4. - A kőszegi köztemetők jövőbeni üzemeltetése.
5.a - Az Állami Számvevőszék hulladékgazdálkodásra vonatkozó jelentése.
5.b - Döntés a Városüzemeltető Kht. alapításakor elmaradt ingatlan apport ingatlan-nyilvántartási átvezetéséről.
6. - Jelentés a város környezeti állapotáról.
7.a - A Csók István Művészkör Egyesülettel együttműködési megállapodás.
7.b - A Kőszegi Sporthorgász Egyesülettel feladatátvállalási megállapodás.
8. - A Szociális Gondozási Központ önkormányzati fenntartásba vétele (rendkívüli előterjesztés).
9.a - Vagyonügyek: A Vas Megyei Levéltár Kőszegi Fióklevéltárának ingyenes raktárhasználata.
9.b - Vagyonügyek: A Kőszeg, Dózsa Gy. u. 21. fsz. 2. sz. alatti lakás értékesítése.
10. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló átruházott jogkörben hozott döntésekről.
11. - Egy mappában a 2016. október 27-i képviselő-testületi ülés anyagai.
8. napirendi pont:
A Szociális Gondozási Központ önkormányzati fenntartásba vétele (rendkívüli előterjesztés).

Tisztelt Képviselő-testület!


Ez év elejétől az egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények módosításáról szóló 2015. évi CXXXIII. törvény alapján a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás rendszere jelentősen átalakult. A törvénymódosítás alapján 2016. január 1-jétől a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás kizárólag egy szolgáltató keretében (család- és gyermekjóléti szolgálat elnevezéssel) működtethető, továbbá bevezetésre került a család- és gyermekjóléti központ fogalma, amelyet a járásszékhely település lakosságszámtól függetlenül köteles működtetni, ellátási területe pedig a járás lakosságára terjed ki.

A család- és gyermekjóléti szolgálatot az önálló polgármesteri hivatallal rendelkező települések mellett a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti települési önkormányzat lakosságszámtól függetlenül köteles biztosítani, amely önálló intézményként vagy egészségügyi, nevelési-oktatási intézmény szervezeti és szakmai szempontból önálló intézményegységeként vagy jogszabályban meghatározott képesítési előírásoknak megfelelő személy foglalkoztatásával történhet.

A család- és gyermekjóléti központot önálló intézményként vagy szervezeti és szakmai szempontból önálló intézményegységként kellett létrehozni és működtetni.
Ennek megfelelően Kőszegen és a társulás 14 településén a család- és gyermekjóléti szolgálat, valamint a család- és gyermekjóléti központ működtetése továbbra is a Kőszeg Város és Térsége Társulása fenntartásában álló Kőszegi Szociális Gondozási Központ keretein belül történik.

A döntést megelőző, rendelkezésre álló szakmai és költségvetési információk alapján az tűnt a legcélszerűbbnek, hogy a család- és gyermekjóléti központ az intézmény szervezeti és szakmai szempontból önálló intézményegységként hozza létre a képviselő-testület, illetve a társulás.

Tájékoztatom a T. Képviselő-testületet, hogy az Országgyűlés megalkotta Magyarország 2017. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2016. évi LXVII. törvényt. Ennek 50. §-a módosította a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 40/A. § (3) bekezdését a következők szerint: „(3) A gyermekjóléti központ kizárólag a 94. § (4) bekezdése szerinti települési önkormányzat fenntartásában működhet. A fenntartó a (2) bekezdés a) pont ad) alpontja, valamint a (2) bekezdés b) és c) pontja szerinti feladatok ellátására egyházi fenntartóval és nem állami fenntartóval ellátási szerződést nem köthet.”

A Gyvt. 94. § (4) bekezdése szerint a járásszékhely település, a fővárosban a fővárosi kerületi önkormányzat és a megyei jogú város lakosságszámtól függetlenül köteles gyermekjóléti központot működtetni. A járásszékhely településen működő gyermekjóléti központ ellátási területe a járás lakosságára terjed ki.

A fenti jogszabály módosítás alapján 2017. január 1-jétől család- és gyermekjóléti központ csak járásszékhely települési önkormányzat fenntartásában működhet, így a jelzett határidőig a jelenleg társulási fenntartásban működő család- és gyermekjóléti központok át kell alakuljanak olyan módon, hogy a család- és gyermekjóléti központok fenntartása a kötelezett települési önkormányzati fenntartásába kerüljön.

Tekintettel arra, hogy a Család- és gyermekjóléti központ és Család- és gyermekjóléti szolgálat feladatai egymásra épülnek, továbbá a Kőszegi Szociális Gondozási Központ dolgozói is kapcsolat munkakörben végzik feladataikat, ezért Kőszeg Város Önkormányzatának mindenképpen indokolt továbbra is ezen feladatokat egy intézmény keretében működtetni.
Tájékoztatom a T. Képviselő-testületet, arról is, hogy a 2017. évi feladatmutató felmérés keretében család- és gyermekjóléti központ jogcímhez kapcsolódó támogatást csak feladatellátásra kötelezett települési önkormányzat igényelhet.

2017. január 1-től Kőszeg támogatásra csak akkor lesz jogosult, amennyiben a szolgáltatói nyilvántartásban a szükséges módosítások, vagy – amennyiben szükséges – az új bejegyzés 2017. január 1-jéig jogerőre emelkedik. Egyebekben pedig csak attól az időponttól jogosult a támogatásra, amikor a bejegyzése jogerőre emelkedett.
Mindezek következtében átalakul a társuláshoz tartozó járásszékhelyen kívüli települések jelenlegi szolgáltatási struktúrája is, előttük több lehetőség is van.

Dönthetnek a mellett, hogy
- a községek egymással társulnak, vagy
- önállóan, vagy
- ellátási szerződés keretében biztosítják a jelenleg társulási formában ellátott feladatokat.

A Kőszegi Szociális Gondozási Központ a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.), valamint a Gyvt.-ben meghatározott alábbi feladatok ellátását a biztosítja:
a) étkeztetés (ezen ellátási formában nem vesz részt Gyöngyösfalu)
b) házi segítségnyújtás (ezen ellátási formában nem vesz részt Gyöngyösfalu)
c) családsegítés és gyermekjóléti szolgálat (a rászorult lakóhelyén)
d) nappali ellátás (Idősek klubja, nappali melegedő)
e) Idősek Otthona
f) Hajléktalanok Átmeneti Szállása
g) Család- és Gyermekjóléti Központ (járási illetékességgel)

Az egészségügyi ellátás keretében az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. tv. 5. § (1) bekezdésében meghatározott feladatok közül a védőnői ellátás fenntartását, valamint az iskola-egészségügyi ellátást biztosítja.

A Kőszegi Szociális Gondozási Központ társulási fenntartásának megszüntetése esetében az intézmény által biztosított szolgáltatások közül az önkormányzatoknak egyébként rájuk nézve kötelezően ellátandó vagy önként vállalt szolgáltatásokat kell biztosítaniuk.

Az önkormányzatok feladat ellátási kötelezettségét az Szt. 86. §-a, a Gyvt. 94. § (2a) bekezdése, valamint az egészségügyi ellátás keretében az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. tv. 5. § (1) bekezdése szabályozza.

Kötelező feladatok közül a kistelepülések részéről jelenleg az alábbiak az igények:
étkeztetés: 57 fő,
házi segítségnyújtás 8 fő
Önként vállalt feladat Horvátzsidány részéről:
Idősek klubja: 29 fő
Emellett van még a védőnői, valamint az iskola-egészségügyi ellátás.

Véleményünk szerint egyes feladatokat a települések saját maguk is meg tudnának oldani.
Amire viszont szakmai indokok alapján célszerű lenne ellátási szerződést kötni, az a család- és gyermekjóléti szolgálat.

Amennyiben önállóan látják el a jövőben a települések a számukra jogszabály által előírt kötelező, illetve önként vállalt feladatokat, úgy az önkormányzat önálló intézményt útján vagy megfelelő személy alkalmazásával tehet eleget feladatának.

Önálló intézmény létrehozásának a kisebb településeken megítélésünk szerint nincs értelme.
A települési önkormányzatoknak lehetősége van ellátási szerződés útján is biztosítani az egyes feladatokat. Az ellátási szerződés tartalmát a felek szabadon állapítják meg azzal, hogy a szerződésnek tartalmaznia kell az Szt. 121. §-ában és a Gyvt. 97. §-ában meghatározottakat.

A helyi önkormányzat képviselő-testülete az ellátási szerződés megkötését, a szerződés módosítását, illetve megszüntetését nem ruházhatja át. Az ellátási szerződés létrejöttét a helyben szokásos módon közzé kell tenni. Szakmai szempontból elsősorban az indokolt, hogy a járásszékhely önkormányzattal a társuláshoz tartozó 14 települési önkormányzat kössön ellátási szerződést, így továbbra is egy szervezet keretein belül megoldható a korábban társulás keretében történő feladatellátás és a települések együttműködése zavartalanul működhet tovább és a nagyobb létszámú szakmai szervezetben megoldható a kieső/hiányzó munkavállalók helyettesítése is.

Fentiekre való tekintettel a településeknek mihamarabb határozatot kell hozni ahhoz, hogy 2017. január 1-től új működési engedéllyel rendelkezzen a Kőszegi Szociális Gondozási Központ.

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megvitatni és a határozati javaslatokat elfogadni szíveskedjék.


Kőszeg, 2016. október 21.


A polgármester nevében:


Dr. Zalán Gábor s. k.
jegyző


HATÁROZATI JAVASLAT

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Család- és gyermekjóléti központot a Kőszegi Szociális Gondozási Központ szervezeti és szakmai szempontból önálló intézményegységeként kívánja tovább működtetni azzal, hogy a Kőszegi Szociális Gondozási Központot – mint intézményt – 2017. január 1. napjától saját fenntartásba kívánja venni.

Felelős: Huber László polgármester és dr. Zalán Gábor jegyző.
Határidő: 2016. december 31.


2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri Huber László polgármestert, hogy Kőszeg Város és Térsége Társulása Társulási Tanácsa előtt soron kívül kezdeményezze a társulási megállapodásnak a képviselő-testületi döntésnek megfelelő módosítását, továbbá a társuláshoz tartozó települések döntéseinek ismeretében a Kőszegi Szociális Gondozási Központ szükséges dokumentumainak módosítását terjessze a képviselő-testület elé.

Felelős: Huber László polgármester és dr. Zalán Gábor jegyző.
Határidő: azonnal.