2016. Október 27., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Az egészségügyi alapellátás körzeteinek kialakításáról szóló új önkormányzati rendelet megalkotása.
2. - A gyermekjóléti ellátási formákról és a gyermekétkeztetésről szóló 8/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelet módosítása.
3. - A 2017. évi belső ellenőrzési terv jóváhagyása.
4. - A kőszegi köztemetők jövőbeni üzemeltetése.
5.a - Az Állami Számvevőszék hulladékgazdálkodásra vonatkozó jelentése.
5.b - Döntés a Városüzemeltető Kht. alapításakor elmaradt ingatlan apport ingatlan-nyilvántartási átvezetéséről.
6. - Jelentés a város környezeti állapotáról.
7.a - A Csók István Művészkör Egyesülettel együttműködési megállapodás.
7.b - A Kőszegi Sporthorgász Egyesülettel feladatátvállalási megállapodás.
8. - A Szociális Gondozási Központ önkormányzati fenntartásba vétele (rendkívüli előterjesztés).
9.a - Vagyonügyek: A Vas Megyei Levéltár Kőszegi Fióklevéltárának ingyenes raktárhasználata.
9.b - Vagyonügyek: A Kőszeg, Dózsa Gy. u. 21. fsz. 2. sz. alatti lakás értékesítése.
10. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló átruházott jogkörben hozott döntésekről.
11. - Egy mappában a 2016. október 27-i képviselő-testületi ülés anyagai.
6. napirendi pont:
Jelentés a város környezeti állapotáról.

Tisztelt Képviselő-testület!


A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) a helyi önkormányzatok részére környezetvédelmi feladatokat is megállapít, melyeknek megoldására önkormányzatunk is rendeleteket alkotott:

• 1/2000. (II. 1.) a közterület-használatról és a városkép védelméről
• 16/2015. (VI.26.) a fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről
• 12/2014. (III. 28.) a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről és ártalommentes elhelyezéséről
• 38/2013. (XII. 20.) a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos köztisztasági közszolgáltatás kötelező igénybevételéről
• 17/2014. (IV. 30.) önkormányzati rendelete a környezet- és természetvédelem helyi szabályairól
• 19/2014. (IV. 30.) a talajterhelési díjról
• 35/2005. (XI.1.) a történelmi belváros gépjármű-közlekedésének szabályairól
• 33/2014. (X. 3.) Kőszeg város helyi építési szabályzatáról és a város szabályozási tervéről
• 25/2014. (VI. 25.) önkormányzati rendelete a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről

Az 1995. évi LIII tv. 46. § (1) bek e) pontja értelmében a város környezeti állapotáról évente tájékoztatni kell a lakosságot. Ez évi tájékoztatást ezen előterjesztéssel teszem meg.

Közös érdekünk a környezet tisztaságának megőrzése, a talaj, a levegő, és a víz szennyezésének megakadályozása, így biztosítva az egészséges, élhetőbb környezetet.


a) Települési környezet tisztasága
A Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft.-nek (a továbbiakban: Városüzemeltető Kft.) köszönhetően – bár a terület odafigyelést igényel - a közterületek többnyire tiszták. Az utcai hulladékgyűjtők állapota csak részben mutat pozitív változást. A történelmi belváros területén az utcabútorokkal harmonizáló gyűjtők kerültek beszerzésre és kihelyezésre. A város más területein 2015-ben nem történt csere, 2016-ban több ponton került sor cserére és pótlásra.

A volt posztógyár területe évek óta problémát okoz. Az olajjal szennyezett területre vonatkozóan a Nyugat-Dunántúli Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség (a továbbiakban: KÖF) 2015. április 01-től Vas Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztálya, (a továbbiakban: VMKH KTF) a beruházó Innovációs Park Kőszeg Kft-t szennyezés-mentesítésre kötelezte, azonban Kft még az eljárás ideje alatt felszámolásra került. A felszámoló a 2014. év során értékesítette a telkeket a „Kőszegi Aluker Kereskedelmi és Szolgáltató Kft” valamint a „Kőszegi „Címerpajzs” Plusz Kft” (2917/27 hrsz) illetve a „Pannon Konstruktor Kft” (2917/28 hrsz.) részére. A KÖF 2014. október 13. napján - ismételt - helyszíni szemlét tartott a területeken (2917/27, 2917/28 hrsz.), ahol megállapítást nyert, hogy az új tulajdonosok megkezdték a terület rendezését, az ott korábban felhalmozott építési törmelék azonban elszállításra nem került. Az ügyfelek a terülten található törmelék egy részének alapanyaggá minősítését igazolták, továbbá okiratban igazolták, másik, hulladéknak minősülő hányadának engedéllyel rendelkező kezelő számára történő átadását. A terület ellenőrzése során a VMKH KTF további 15 t nagyméretű betontömb hulladékkezelő számára történő átadását javasolta, egyben megállapította, hogy a hulladékkezelést illetően további ellenőrzést nem lát indokoltnak.
A terület olajszennyezettségére vonatkozóan VMKH KTF 2016. május 25-én helyszíni szemlét tartott, mely során megállapította, hogy a területen (2917/28, 0183/32, 0183/34, 0183/147 hrsz) a szennyezés továbbra is jelen van, mely megszüntetésére a szükséges beavatkozási munkákat megkezdték. A kötelezés alapján az aktív mentesítés határideje 2018. augusztus 31. napja. A környezetvédelmi hatóság a beavatkozást helyszíni szemle keretében ellenőrzi.

2016-ben több jelzés érkezett illegális hulladék-elhelyezésre nézve, melyek eredménye változatos képet mutat.

• Az önkormányzat képviseletében eljáró személyek bejelentése alapján hivatalból négy helyrajzi-számot érintően, két alkalommal kezdeményeztünk büntetőeljárást hulladékgazdálkodás rendjének megsértése tárgyában. A nyomozóhatóság szakértő bevonását követően az eljárásokat arra tekintettel szüntette meg, hogy a szakértő kimondta, az elkövetett cselekmény nem bűncselekmény, hanem szabálysértés. Az önkormányzat tulajdonát képező ingatlan ügyében az elkövetők kiléte megállapítást nyert, mely alapján kezdeményeztük a korábbi, önkormányzat számára kötelezést tartalmazó határozat visszavonását. Azon ügyben, mely nem érint önkormányzati tulajdonú ingatlant, a hulladékelhelyező személyét nem sikerült azonosítani, ezért a környezetvédelmi hatóság az ingatlan tulajdonosait kötelezi a területen lerakott építési törmelék és egyéb hulladék elszállíttatására és jogszerű elhelyezésére.
• A Rőtivölgyi utca végén, szilárdhulladék illegális elhelyezését jelentette be egy helyi lakos. A közterület-felügyelő a helyszínen névvel és címmel ellátott nyomtatványokat talált, mely alapján eljárást kezdeményeztünk az elkövető ellen. Ezzel párhuzamosan a közszolgáltató intézkedett a lerakott hulladék elszállításáról.
• A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal - együttműködve a Városüzemeltető Kft-vel - a város teljes területét illetően szakaszosan lefolytatott ellenőrzést végzett a szilárdhulladék-szállítási közszolgáltatási szerződések meglétét illetően. Az ellenőrzés nem zárult le, részeredményeként a kötelező közszolgáltatást ténylegesen igénybevevők által megkötött szerződések számának emelkedése, a bevétel növekedése állapítható meg.
• A szilárdhulladék szállítás és ártalmatlanítás tárgyában a jogalkotó új, az eddigi működési mechanizmustól eltérő szervezeti egységet hozott létre. 2016. április 01. napját követően a Nemzeti Hulladékgazdálkodási és Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (a továbbiakban: Koordináló Szerv) jogosult kiszámlázni a közszolgáltatási díjakat, beszedni a kintlévőségeket, valamint koordinálja a fejlesztéseket, gondoskodik a begyűjtött szelektív hulladék kereskedelméről.


b) Zöldterület gazdálkodás, kertészet, parkfenntartás
A munkát a Városüzemeltető Kft. végzi 1 fő kertészmérnök csoportvezetővel és 5 fő állandó fizikai dolgozóval. A közhasznú foglalkoztatott idén is nagy segítséget jelentettek. A karbantartandó területek, parkok, fasorok gondozottsága biztosított.
A zöldfelületgondozás és parkfenntartás turisztikai szempontból is rendkívül fontos. Feladatuk e tárgykörben a zöldfelületek, parkok, fasorok létesítése, fenntartása, kulturált, egészséges környezet kialakítása, közterek, utcák, épületek, intézmények virágosítása, növénykiültetések a lakosság bevonásával, részvételével, továbbá a település műemlékeinek, épületeinek, turisztikai és kulturális tárgyi értékeinek megőrzése, megfelelő környezetben történő bemutatása.
Közterület-felügyelőink több alkalommal hívták fel az ingatlantulajdonosok figyelmét területeik gazosságára. Munkájuk, hivatalunk és a Városüzemeltető Kft-vel való szorosabb kapcsolattartás eredményeként esetlegesen önkormányzati tulajdonú ingatlanjainkon felmerült problémákra is ráirányítja figyelmünket.

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 25/2014. (VI. 25.) önkormányzati rendelete 8. § (1) bekezdése kimondja: „(1) Zöldterületre, vendégjárdára gépjárművel való ráhajtás, illetve a zöldterületen, vendégjárdán való várakozás tilos. Zöldterületre, vendégjárdára való ráhajtásnak, megállásnak, várakozásnak minősül, ha a gépjármű legalább egy kerékkel a zöldterületre, vendégjárdára hajt, illetve azon megáll, várakozik.”
2016. évben a helyi rendelet alapján a közterület-felügyelők 25 esetben kezdeményeztek közigazgatási eljárást, melyből jelentésünk elkészítéséig 23 esetben született közigazgatási határozat, 21 jogerőre emelkedett. A fizetési határidő 20 esetben járt le. A többség önként és határidőben eleget tett fizetési kötelezettségének. Egy fő határidőn túl, de önként teljesített.
A lefolytatott közigazgatási eljárások rávilágítanak a jogsértéssel leginkább terhelt, és/vagy parkolóhely hiánnyal küzdő területekre is.


c) Csapadékvíz-elvezetés
A város csapadékvíz elvezető rendszerének egy része elavult. A felszín alattiak sok esetben több mint száz éves, falazott csatornák és betoncsatornák. A rendszer karbantartása gépesítetten nem megoldható, így funkcióját csak részben tölti be. Intenzív esőzések esetén a csatornák telítődnek, a rendszer nem bírja elvezetni a csapadékot.
2015-ben csapadékvíz-elvezetés kiépítésére egy esetben került sor a Chernel utcában 100,0 % -s támogatottságú Kraft projekt keretében.
Európai Unió 2014-2020–as költségvetési időszakában megjelenő pályázatok közül kiemelt területként kívánjuk kezelni a csapadékvíz elvezetésre vonatkozó kiírásokat. A város csapadékvíz-elvezető rendszere felülvizsgálatának terveztetése folyamatban van.

Kőszeget a 2013-2014-es években több alkalommal is veszélyeztette a hírtelen lezúduló csapadék okozta árvíz, mivel a Gyöngyös patak az országhatárt átlépve kilépett medréből. A 2015. és 2016. években ilyen eseményre nem került sor. A végleges megoldás - a folyómeder vízhozamok fogadására és elvezetésére alkalmassá tétele - érdekében a Nyugat-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (a továbbiakban: NYVI) elkészíttette a szükséges tervdokumentációt. Az engedélyezési eljáráshoz kapcsolódva a kiemelt vizsgálat tárgyává vált a tervezett beruházás környezeti hatása.
A VMKH KTF a benyújtott előzetes vizsgálati dokumentációra nézve sikeresen teljesített hiánypótlások és többszöri személyes szakmai egyeztetés követően arra a megállapításra jutott, hogy a tervezett beruházás megvalósítása jelentős környezeti hatást eredményezne, ezért előírta környezetvédelmi hatásvizsgálat lefolytatását.
NYVI ezen eljárás lefolytatását, a szükséges dokumentáció megrendelését egyenlőre nem kezdeményezte.
Kőszeg Város Önkormányzata pályázatot nyújtott be az elavult főgyűjtő (Puskapor – Auguszt J. utca) bővítése, kiváltása az áteresztő képesség növelése, a belvárosi elöntések megelőzése érdekében, a Hegylábi városrészen nyílt rendszerű árkok kialakítása, fogadása, hordalékfogók létesítése, szűk keresztmetszetű csatornák tehermentesítése céljából. A tervezett beruházás helyszínei: Puskapor u. – Auguszt J. u; Park és Hunyadi utcák, Hosszúlövészárok dűlő. Pályázatunkat egyenlőre nem bírálták el.


d) Kommunális szennyvízkezelés, gyűjtés, elvezetés, tisztítás
A szennyvíz tisztítása a szombathelyi szennyvíztisztítóban történik. A szennyvíztisztító a környező települések közös beruházásában valósult meg.
A szennyvíz rákötések csapadékcsatornába történő esetleges felülvizsgálata folyamatos.
A 2016. évben csatornahálózat rekonstrukciójára nem került sor.
A háztartási szennyvíz megfelelő kezelésének elérése érdekében Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete megalkotta a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről és ártalommentes elhelyezéséről szóló 12/2014. (III. 28.) önkormányzati rendeletét, mely 2014. április 01. napján lépett hatályba. Az új helyi szabályozás jelentős visszhangot váltott ki, mely ráirányította a figyelmet a csatornával el nem látott vagy csatornázott, de a hálózatra rá nem csatlakozott ingatlanokon keletkező háztartási szennyvíz elhelyezésére. A rendelet szabályozása szerint az ingatlantulajdonos köteles szükség szerint, de minimum évi egy alkalommal elszállíttatni az ingatlanon keletkező háztartási szennyvizet és igazolni, hogy a befolyt ivóvíz minimum 60 %-át a kijelölt kötelező közszolgáltatóval szállíttatta el.
A kijelölt kötelező közszolgáltató a Városüzemeltető Kft., mely rendelkezik egy db MTZ gyártmányú, BELORUS-820 típusú traktorral, mely vontatmánya 1 db AGROGÉP gyártmányú, DETK-128 típusú tartály. Az alkalmazott dolgozói létszám 1 fő, ill. további 2 fő rendelkezik a szükséges végzettséggel.

Megnev. 20
14. 20
15. 20
16. %
(A) %
(B)*** %
(C)***
1. 91 140 ** 153,9 -- --
2. 164 232 *227 141,5 232,3 167,7
3. 629 1227 *1088 195,1 296,5 152,0

1.) Igénybevevő háztartások száma-ing. db
2.) Szállítási alkalmak
3.) Szállított menny. (m3)
(A) 2015/2014 %
(B) 2016/2014 %
(C) 2016/2015 %
*2016.07.31-ig
** Nem áll rendelkezésre adat
*** Időarányos adatok éves szintre emelésével számított adat
(A 2013-ban nem történt folyékonyhulladék- szállítás.)

A kötelezésről ill. az új eljárásról az érintettek a több fórumon is tájékozódhattak. A rendeletben foglaltaknak megfelelően a 2014. évi vízfogyasztás alapján, a nem közművel szállított háztartási szennyvíz tengelyen történő szállítása tárgyában megtörtént az ellenőrzés. A kb. 1100 ügyfélből kb. 800 fő érintett (vételezet ivóvizet) kapott levélben tájékoztatást és felhívást.
A 2015. évi vízfogyasztási és szennyvíz szippantási adatok alapján folyamatban van az adott év ellenőrzése. Az érintett ügyfelek száma a csatornarákötéseknek, szikkasztó létesítéseknek köszönhetően csökkenést mutat.
Azon ügyfelek, akik engedéllyel telepített egyedi tisztító vagy szikkasztó berendezéssel rendelkeznek, évi egy szippantás igénybevételére kötelezettek.
Vélhetően a területre irányuló nagyobb figyelem eredménye, hogy Kőszeg város területén emelkedett az egyedi szennyvíztisztító berendezések telepítésének engedélykérelme. Míg 2013. évben, 1 db, jelentésünk elkészítéséig mindösszesen 38 db kőszegi ingatlan rendelkezik létesítési engedéllyel. Jogerős használatbavételei engedélyek száma 17.

Folyékonyhulladék illegális elhelyezése tárgyában két jelzés érkezett.


e) Ivóvízellátás
A város belterületén, és az üdülőövezetekben 95%-ban megoldott az ivóvízellátás.
Kőszeg ivóvizét a szolgáltató Vasivíz Zrt. két vízbázisról biztosítja: Kőszeg Rőti-völgyi – mely 2015-ben a vízigény 45,2 %-át (294 835 m3) – a többi hányadot Perenye vízbázisról (357 813 m3) biztosítja, 2016. szeptember 30. napjáig 43,4 %-ot (182 434 m3) Kőszeg, 236 414 m3-t Perenye szolgáltatta.

Tárolókapacitások:
- Rőti – völgy 2 x 200 m3
- Hunyadi utca 1x 500m3 és 1x 50m3
- Erdő utca 1x400m3
- Szabóhegy 1x100m3 és 1x50m3-s medence.

A településen 2 db gépház üzemel: a központi telepen és a Rőti-völgyben. A rendszerbe 3 db nyomásfokozó került beépítésre: 1-1 a Hunyadi utcában, a Szabóhegyen és a Királyvölgyben.

Az ivóvizet öntöttvas, azbesztcement, KMPVC és KPE csövek szállítják a felhasználóhoz. Európában, hazánkban és Kőszegen is az 50-es évektől a vízellátó hálózatokban egyre nagyobb mértékben használtak azbesztcement csöveket. Magyarországi vízhálózatokban jelen pillanatban is 40% körüli az említett csőtípus részesedése, jelentős részük 40 évnél öregebb, így lassan megközelítik tervezési élettartamuk végét.

2014-ben 57, 2015-ben 38, 2016-ban (09.30-ig) 29 db vízmérőhely meghibásodás történt. A bekötések meghibásodásának száma emelkedést mutat: míg 2014-ben 24, 2015-ben 31, 2016-ban eddig 28 db javítása vált szükségessé. Közterületen, gerincvezetéken 2013-ban időarányosan 15, 2014-ben 20, 2015-ben 22 db, 2016-ban 20 db csőtörés volt.

Az ivóvízhálózat elavult szakaszai közül a Chernel utcában húzódó került korszerű vezetékhálózattal felújításra. A lefektetett KPE cső hossza 284,6 fm, a beruházás költsége bruttó 6,35 millió Ft, mely forrását a hálózati használati díj képezte. 2016-ban Temető utcában 17 db vízbekötés cseréjét végezte el a szolgáltató Vasivíz Zrt.
Jelenleg a Pék utcában folyik a bekötések cseréje, melynek költsége kb. 3,5 mFt.

Az egészséges ivóvízzel való ellátás a Mötv. 13. § (1) bekezdés 21. pontja, a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. tv. 4. § (1)-(2) bekezdése, valamint a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. tv. 1. § (1) bekezdés c) pontja valamint 5/F § (5) bekezdésében foglaltak alapján továbbra is kötelező önkormányzati feladat.
Az emberi fogyasztásra szolgáló víz minőségére vonatkozóan előírásokat fogalmaz meg az EU. Kőszeg település ivóvize megfelel az Unió szigorított előírásainak.


f) Kommunális hulladékkezelés
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény új jogi környezetet teremtett e közszolgáltatás terén. Kőszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete megalkotta a hatályos jogszabályoknak megfelelő 38/2013. (XII. 20.) önkormányzati rendeletét, egyben kijelölte a kötelező közszolgáltatást nyújtó gazdasági társaságot. A kijelölt Városüzemeltető Kft. és Kőszeg Város Önkormányzata - a testület döntése alapján - 2014. február 27. napján megkötötte a hulladékgazdálkodásról szóló közszolgáltatási szerződését, mely 2019. február 28. napjáig hatályos.
A Városüzemeltető Kft. a keletkező hulladékot a Kőszeghegyaljai hulladéklerakón helyezi el. A lerakón inert hulladék feldolgozó, komposztáló telep és hulladékudvar is működik. Ez utóbbin történik a szelektíven gyűjtött hulladék utóválogatása, csomagolása. Itt fogadják a lakosságnál keletkező veszélyes hulladékot is.
A Kft. rendelkezett a közszolgáltatás ellátásához szükséges egységes környezethasználati engedéllyel, valamint 2015 decemberében a Kft. kérelmére megkapta az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőségtől a Minősítési engedélyét.

A Kft. 2015 évben 12 településen látta el hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződések alapján a települési hulladék begyűjtését, szállítását, illetve kezelését. 2015 évben Horvátzsidány községben már nem végzett a Kft. közszolgáltatást. Ellátott lakosság szám kb. 15000 fő.
Velem és Bozsok községekkel 2018.06.30-ig, a Lukácsházi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó 6 településsel 2016.12.31-ig van érvényes közszolgáltatási szerződés.
Peresznye, Kiszsidány és Ólmod községekkel kötött szerződések 2015.12.31-én lejártak. Ezeken a településeken jelenleg a Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság határozata alapján ideiglenes ellátás keretében végezi Városüzemeltető Kft. a hulladékgyűjtési közszolgáltatást.
A szerződésszámok 2015.12.31-én:
Kőszeg: 2346 db, ebből társasházi: 15 db, vállalkozói - intézményi: 248 db, falvak: 932 db.

Kommunális csoport létszáma: 19 fő
1 fő csoportvezető
1 fő ügyfélszolgálatos, hulladékgazdálkodási üi.
1 fő telepvezető
2 fő mérlegkezelő hulladéklerakón
6 fő tehergépkocsi-vezető
6 fő rakodómunkás (hulladékgyűjtő gépkocsin, ill. hulladékudvarban)
2 fő gépkezelő
(+ 1 fő autószerelő és gépszerelő a teljes Városüzemeltető Kft-re)

A csoportból 6 fő 2015 évben beiskolázásra került, mert jogszabályi előírás szerint a régebben megszerzett gépkezelői jogosítványok érvényüket vesztik, 2016.07.01-től OKJ-s képesítés szükséges a speciális gépek általi munkavégzéshez.

2015. évi pénzügyi adatok:
A hulladékgyűjtés, -kezelés
2015. évi árbevétele: 115 673 E Ft
Ebből szelektív hulladékgyűjtés árbevétele:
8 534 E Ft
A hulladékgyűjtés, -kezelés
2015. évi ktg + ráf.: 148 688 E Ft
Eredmény: - 33 015 E Ft

A többi paraméter figyelembe vétele nélkül, az ágazat a lerakási díj fizetési kötelezettség nélkül nullszaldóval lenne működtethető.
Tájékoztatásul a 2014 évi adatok:

A hulladékgyűjtés, -kezelés
2014. évi árbevétele: 109 353 E Ft
Ebből szelektív hulladékgyűjtés árbevétele: 6 293 E Ft
A hulladékgyűjtés, -kezelés
2014. évi ktg + ráf.: 137 251 E Ft
Eredmény - 27 898 E Ft

1.1. A hulladéklerakóban lerakott hulladék mennyisége és fajtái:
azonosító Megnevezés Mennyiség (t)
2014 év Mennyiség (t)
2015 év


20 03 07 Lom hulladék 461,64 1123,91
20 03 01 Egyéb települési hulladék, ideértve a kevert települési hulladékot is 4355,41 4472,55
20 03 03 Úttisztításból származó hulladék 24,62 47,9
17 09 04 Kevert építkezési és bontási hulladékok 12,3 37,99
A lomhulladék növekedését egyrészt az évi lomtalanítás alkalmával begyűjtött hulladékok növekedése, másrészt a lerakón átvett hulladékok szigorúbb minősítése és kategóriába sorolása eredményezte.

1.2. A hulladékudvarba beszállított, előkezelt és hulladékkezelőnek átadott nem veszélyes hulladékok:

azonosító Megnevezés Mennyiség (t)
2014 év Mennyiség (t)
2015 év
15 01 02 Műanyag csomagolási hulladékok 17,42 17,68
15 01 01 Papír és karton 38,72 45,68
15 01 07 Üveg 50,41 59,68
15 01 06 egyéb kevert csomagolási hulladék (zsákos) 34,7 48,66
16 01 03 Termékként tovább nem használható gumiabroncsok 10,39 24,94
16 02 14 kiselejtezett berendezés 1,09 0,24
02 02 02 Hulladékká vált állati szövetek 1,01 1,04
20 01 36 kiselejtezett elektromos és elektronikus berendezés 6,23
A szelektív hulladékok begyűjtött mennyisége nőtt az előző évihez képest, azonban még mindig sok nem hasznosítható kommunális hulladékot (szennyező anyagot) tartalmaznak a szigeten begyűjtött hulladékok, illetve a zsákos szelektív hulladékok is. A nem újrahasznosítható kommunális hulladék aránya eléri a 30%-ot.
Ezen hulladékok válogatását közfoglalkoztatottak alkalmazásával sikerült megoldani.
Az OKTF NHI (Nemzeti Hulladékgazdálkodási Igazgatóság) a vele kötött szerződés alapján a műanyag, papír, üveg, fém, társított italoskarton után fizet támogatást.

Továbbra sem ismert, hogy a szelektív hulladékgyűjtésre alakított Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás tevékenységét mikor kezdi meg, a jövőbeni működésről semmilyen információval nem rendelkezünk.

1.3. A hulladékudvarban begyűjtött és átmenetileg tárolt veszélyes hulladékok:
azonosító Megnevezés Mennyiség (t)
2014 év Mennyiség (t)
2015 év
20 01 27 Vesz. ag-ot tartalmazó festékek, tinták, ragasztók 0,98 1,01
20 01 33 Elemek és akkumulátorok - 0,24
20 01 26 Olaj és zsír, amely kül. 20 01 25-től - 0,45
20 01 35 Veszélyes ag-ot tart., kiselejtezett elektromos és el. berendezések 1,59 -
A veszélyes hulladékok érvényes kezelési engedéllyel rendelkező cégek részére került átadásra.

1.4. Beszállított és komposztált hulladék mennyisége:
azonosító Megnevezés Mennyiség (t)
2014 év Mennyiség (t)
2015 év
20 02 01 Biológiailag lebomló hulladékok 288,02 565,68
02 01 03 Hulladékká vált növényi szövetek 50,23 43,57
A komposzt a városi parkfenntartásban kerül felhasználásra

1.5. Begyűjtött inert hulladékok:
azonosító Megnevezés Mennyiség (t)
2014 év Mennyiség (t)
2015 év
17 01 01 Beton 419,07 696,12
17 01 02 Téglák 724,68 1251,45
17 01 03 Cserép és kerámiák 223,57 245,1
17 03 02 Bitumen keverékek 0,82 2,31
17 05 04 Föld és kövek 574,14 2410,91
20 02 02 Talaj és kövek 1555,25 1234,34

Hivatalunknál négy esetben folyt illegális hulladék ügyében eljárás, egy esetben - a volt posztógyár területének kármentesítése kérdésében - a VMKH KTF előtt folyamatban lévő eljárásban bejelentett státuszunk alapján ügyfél jogokat gyakorlunk.
Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője előtt indult eljárásokból egyet - tekintettel arra, hogy az elkövető személye nem volt megállapítható – megszüntettünk, egy esetben – mely még 2015-ben indult – többszöri felszólítás követően lezártunk, egyet hatáskör hiánya miatt más hatósághoz tettünk át, kettő pedig jelenleg is folyamatban van.


g) Lakossági és közszolgáltatási eredetű zaj-, rezgés- és légszennyezés elleni védelem
Városunkban 2011-ben 61, 2012-ben 47, 2013-ban 52, 2014-ben 57, 2015-ben 58, 2016-ben 60 telepengedéllyel rendelkező, ill. bejelentett teleppel működő vállalkozást tartottunk nyilván. Ezeket a zaj- és légszennyezés szempontjából az érintett szakhatóságok az engedélyek kiadása előtt megvizsgálták és azokat működésre alkalmasnak találták.

Zajkibocsátási ügyben 2016. évben három lakossági panasz érkezett, melyre nézve az ügyfelek eljárást - egyenlőre - nem kezdeményeztek.

Jelenleg 19 vállalkozás rendelkezik zajkibocsátási határérték megállapítással, melyből 1 üzemi jellegű, 18 pedig szabadidős zajforrás. Utóbbiból 2 az idei év során került megállapításra.

Bejelentés-kötelezett légszennyező forrás kevés van, és mindenhol határértéken belüli az emisszió.

Kőszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete új környezet- és természetvédelemi rendeletet alkotott. A 17/2014.(IV.30.) önkormányzati rendelet összesen 27 terület számára biztosít helyi védelmet, melyből 10 pontszerűen védett, 3 vonalas jellegű, míg 14 egybefüggő természetvédelmi terület.
A rendelet tartalmazza a védett területek kezelési terveit. A helyi szabályozás 58 utca ill. tér ingatlanhasználói számára tilalmazza a hulladék égetéssel történő megsemmisítését.
A közeljövőben a rendelet minél magasabb szintű érvényesülése érdekében annak módosítására kívánunk javaslatot tenni.

Míg a 2014. évben nem indult eljárás parlagfű elleni védekezés elmulasztása miatt, a 2015. esztendőben három, 2016-ban egy esetben indult kőszegi ingatlan esetében.
Míg a belterület jegyzői, a külterületi ingatlan esetében kezdeményezett eljárás a Kormányhivatal hatásköre. Tájékoztatásuk szerint a külterületi ingatlantulajdonos az ellenőrzés lefolytatása előtt elvégezte az ingatlan gazmentesítését.


h) Helyi közlekedésszervezés
A város jó színvonalú közlekedéséhez jó állapotú utakra, megfelelő számú parkolóra, jó tömegközlekedésre, és a megváltozott igényekhez igazodó forgalmi rendre lenne szükség.

Az utak állapotának javítása érdekében pályázatot nyújtottunk be, mely a Temető utcát érintette. Pályázatunkat pozitívan bírálták el, mely eredményeként az út állapotára vonatkozó a korábban jelentős és jogos kritika megszűnt, a visszajelzések elismerést és megelégedettséget tükröznek.

Idén volt lehetőségünk felavatni az Egészségházat a Velemi és Rohonci úttal összekötő kerékpárutat, mely szintén pozitív visszhangot váltott ki.
A kerékpárutat a helyi lakosság birtokba vette, kihasználtsága folyamatos emelkedést mutat.

A belvárosban fizetőparkoló rendszer működik. A központi szabályozásnak megfelelően Kőszeg városában is biztosításra került a mobilparkolás.

A megvalósítani tervezett Kraft projekt a város tömegközlekedésének csomópontjait is érintheti, mely gyökeres változást jelenthet.
Elfogadásra került az Integrált Településfejlesztési Stratégia (ITS), melynek része Kőszeg város tömegközlekedésének korszerűsítése.
Magyarország Kormánya a közösségi közlekedés fejlesztésére Kőszeg Város Önkormányzata számára támogatást biztosít, mely döntés Kormányhatározatban került rögzítésre.

A környezetvédelmi szempontok érvényesülése a közlekedés terén – többek közt - a környező lakott területek kerékpárutakkal való összeköttetésével valósulhat meg. E szempontot Kőszeg Város szem előtt tartva, pályázatot nyújtott be városunk Ausztriával, valamint Kőszegfalvával és az Abért tóval történő kerékpárúttal történő összeköttetésének biztosítása céljából.
Pályázatunkat egyenlőre nem bírálták el.

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet a beszámoló elfogadására.

Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság megtárgyalta. A határozati javaslatot egyhangúlag elfogadásra ajánlja azzal, hogy a városba bevezető önkormányzati közutakra kerüljön kihelyezésre 20 t súlykorlátozó tábla kivéve autóbusz kiegészítő táblával.

Kőszeg, 2016. október 20.

A polgármester nevében és megbízásából:

Németh Ildikó s. k
mb. városüzemeltetési osztályvezető






HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elfogadja a „Jelentés a város környezeti állapotáról- 2016” című beszámolót, és elrendeli annak közzétételét a város lakosainak és szervezeteinek tájékoztatása céljából.

Határidő: azonnal.
Felelős: Huber László polgármester.