2018. Május 31., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1.a - Kőszeg Város és Térsége Társulása 2017. évi költségvetésének módosítása (IV. negyedév).
1.b - Kőszeg Város és Térsége Társulása 2017. évi költségvetéséről szóló beszámoló (zárszámadás).
2. - Kőszeg Város Önkormányzata 2017. évi költségvetéséről szóló 1/2017. (II. 15.) önkormányzati rendelet módosítása.
3. - Kőszeg Város Önkormányzata 2017. évi költségvetésének teljesítéséről szóló önkormányzati rendelet (zárszámadás) megalkotása.
4. - Javaslat költségvetési előirányzat módosítására.
5. - A 20 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó járművek korlátozott forgalmú övezetbe történő behajtásának szabályairól szóló új önkormányzati rendelet megalkotása.
6. - A fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló 16/2015. (VI. 26.) valamint a történelmi belváros gépjármű közlekedésének szabályairól szóló 35/2005. (XI. 1.) önkormányzati rendeletek módosítása.
7. - A köztemetőkről és a temetkezésről szóló 6/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelet módosítása.
8. - Beszámoló a Kőszegi Sporthorgász Egyesület 2017. évi tevékenységéről, valamint a halgazdálkodási jog haszonbérletéről szóló szerződés és a feladatátvállalási megállapodás módosítása.
9. - Beszámoló a Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. 2017. évi munkájáról, mérlegbeszámoló.
10. - Beszámoló a Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. Felügyelő Bizottságának 2017. évi munkájáról.
11. - Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 7. sz. módosításával kapcsolatos döntés meghozatala.
12. - A „Kőszeg klímastratégiájának elkészítése és szemléletformálás” c. KEHOP pályázat benyújtása.
13. - A 2018. évi „Félhold és telihold” Kőszegi Ostromnapok rendezvénysorozatra vonatkozó megállapodás jóváhagyása.
14. - Az önkormányzat fenntartásában lévő óvodák létszámának meghatározása.
15. - A Központi Óvoda és Bölcsőde Többcélú KIKI, az Újvárosi Óvoda, valamint tagóvodáik Honvédelmi Intézkedési Tervének jóváhagyása.
16. - A Chernel Kálmán Városi Könyvtár és a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház képzési tervének jóváhagyása.
17. - A Kőszeg, 7249 hrsz-ú ingatlan átminősítése.
18. - Szolgalmi jog bejegyzése iránti kérelem.
20. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
9. napirendi pont:
Beszámoló a Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. 2017. évi munkájáról, mérlegbeszámoló.

Beszámoló a Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. 2017. évi munkájáról


Tisztelt Képviselő-testület!

Törvényi kötelezettségünknek eleget téve, munkaprogramjuknak megfelelően tájékoztatom Önöket a társaság 2017. évi munkájáról, eredményeiről.
A tájékoztatóhoz mellékelem a 2017. évi egyszerűsített éves beszámolót és a hozzá tartozó kiegészítő mellékletet, amely minden, a törvény által előírt adatot tartalmaz, részletesen bemutatja a társaság pénzügyi eredményeit és tevékenységét ágazatonként (feladatonként is). Mellékelem továbbá a 2017. év mérlegbeszámolóról készített könyvvizsgálói jelentést és a közhasznúsági jelentést.
A beszámoló tartalmazza a társaság tevékenységének 2017. évi bemutatását, elemzését.

1. A társaság tevékenységének általános ismertetése, jogszabályi keretek

A Kft. Kőszeg Város Önkormányzata 100 %-os tulajdonú társasága. Többnyire az Önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződések alapján, az Alapító Okiratban foglalt tevékenységi körökben, az Önkormányzat Képviselő-testülete által elfogadott felújítási, karbantartási tervek és szolgáltatási díjak szerint végezzük feladatainkat, együttműködve a Városfejlesztési és Üzemeltetési Osztállyal.
A hulladékgazdálkodási tevékenységet és a fizető parkoló üzemeltetését külön szerződés alapján, a többi városüzemeltetési feladatot további egy közszolgáltatási szerződés keretein belül látjuk el.
A hulladékgazdálkodással kapcsolatos kötelező közszolgáltatást Kőszegen és a kőszegi kistérségben vállalkozási keretek között végezzük. A fizető parkoló és a piac működtetéséhez önkormányzati támogatást nem kapunk. Ugyancsak saját bevételéből gazdálkodik a társaság ingatlankezelő részlege, amely bevételeiből fedezetet biztosít az önkormányzati intézmények részben műszaki fenntartásához is.

A településtisztasági, parkfenntartási, út- és csapadékelvezető rendszer karbantartási feladatokat, a köztéri berendezések karbantartását az Önkormányzat finanszírozza előre elfogadott költségvetés szerint a Városfejlesztési és Üzemeltetési Osztály megrendelése alapján és ellenőrzése mellett végezzük.

A gyepmesteri tevékenységet az Önkormányzat megbízásából részben vállalkozóval végeztetjük (kóbor állatok befogása) részben magunk végezzük (állati hullák begyűjtése, tárolása, elszállítása, nyilvántartása). A költségeket utólagosan számlázzuk bizonylatok alapján az Önkormányzat felé.
Esetenként segítséget nyújtunk civil szervezeteknek programjai végrehajtásához, főként térítésmentes vagy kedvezményes szállítási, takarítási szolgáltatások, parkolási lehetőségek biztosításával.
A tevékenységi körünk, a szolgáltatási terület, a 2016. évihez képest jelentősen nem változott. A társaságot érintő 2016. évi jelentős jogszabályváltozás a hulladékgazdálkodás területén tovább éreztette a negatív hatásait, melyeket az ágazati értékelés keretein belül részletesebben ismertetem.

2. A társaság gazdálkodásának főbb költségvetési mutatóinak alakulása, elemzése

Mindenekelőtt szeretném rögzíteni, hogy a társaság a 2017-es gazdasági évet állami és önkormányzati működési célú támogatás nélkül, az Önök előtt is ismert nehézségek ellenére pozitív eredménnyel zárta.
A társaság gazdasági, pénzügyi eredményét az egyszerűsített mérleg és annak kiegészítő melléklete részletesen bemutatja. Fontosnak tartom azonban néhány lényeges elemét kiemelni és összehasonlítani az előző gazdasági évvel, bemutatva a változások okait, és hatását a társaság rövid- és középtávú működésére.

2.1. A társaság éves nettó árbevétele 404.962 e Ft — 55.575 e Ft-tal magasabb az előző évinél.
Egyéb bevételek: 48.072 e Ft — 30.387 e Ft-tal alacsonyabb az előző évinél.
Összes bevétel: 453.034 e Ft — 25.188 e Ft-tal magasabb az előző évinél.





Tevékenységenkénti árbevétel alakulása e Ft
2015 2016 2017
Ingatlankezelés 72 350 75 130 75 019
Bérleti díjak 15 885 13 986 17 857
Központi irányítás 16
Hulladékgazdálkodás közszolgáltatás 115 673 100 507 122 930
Hulladékgazdálkodás egyéb 22 461 Településtisztaság 35 372 34 076 35 517
Parkfenntartás 33 552 31 873 34 080
Műszaki tevékenység 31 993 46 105 36 183
Város és községgazdálkodás 1 577 2 776 15 661
Fizető parkoló pótdíj és egyéb bev. 4 190 2 181 2 613
parkoló díj bev. 20 897 21 030 21 853
Telephely 11 876 12 441 12 040
Gyepmesteri tev. 1 378 2 173 1 574
Szennyvíz szippantás 2 129 3 507 4 582

Mint a fenti adatokból látszik a bevételi oldal szerkezet egyes elemei jelentősen módosultak. Az üzemi tevékenység árbevétele főleg a hulladékgazdálkodási és a város- és községgazdálkodási ágazat árbevétele miatt jelentősen nőtt. A hulladék-gazdálkodási ágazat 2017. évi árbevételénél 5 negyedévi árbevétel jelenik meg. Ennek okát a kiegészítő melléklet 4. old. „Egyebek” fejezetében megtalálják. Az 5. n.-év 28.542 e Ft-tal növeli a bevétel mértékét. További bevétel növekedés származik a szolgáltatási terület 20%-os növekedéséből, amelynek természetesen költség oldalon is jelentkeznek a hatásai (lásd: üzemanyag fogyasztás).
A város és községgazdálkodási bevétel 12.885 e Ft-tal magasabb az előző évinél, ez a temető üzemeltetés átvételéből (Vas Megyei Temetkezési Kft által fizetett díj) és az I. világháborús hadisírok felújításából származó bevételből adódik. Ezeknek a többletbevételeknek azonban a kiadási oldala is jelentkezik.
A műszaki ágazat önkormányzattól származó bevétele csökkent jelentősen, a csökkenés mértékével arányosan többet szolgáltatott a többi ágazatnak (Város és községgazdálkodás, hulladékkezelés, ingatlankezelés, parkfenntartás).
A többi ágazat az előző évihez hasonló árbevételt teljesített. Jelentősen csökkent az egyéb bevételek mértéke. Míg 2016. évben a hulladékgazdálkodási ágazat 41.293 e Ft állami támogatást kapott, 2017. évben nem volt ilyen irányú pályázati lehetőség, mindössze a 2016. évre megítélt támogatás elszámolás utáni 2017. évben megkapott maradék 20%-a jelentkezett bevételként 7.257 e Ft értékben. Jelentősen, mintegy 10 millió Ft-tal csökkent a közcélú foglalkoztatásra kapott támogatás összege, melynek okaként a kormány foglalkoztatáspolitikai céljainak módosulását lehet megjelölni. Az önkormányzattól városfejlesztési célokra kapott átvett pénzeszköz szerepel még jelentős tételként 10.399 e Ft értékben az egyéb bevételek között.

Főbb támogatások mértéke: 2016 2017
Közmunka program 29 096 e Ft 19 202 e Ft
Hulladékgazdálkodás NFM 41 293 e Ft 7 257 e Ft
Önkorm. fejlesztési célú átadott pénzek 10 399 e Ft

2.2. Ráfordítások bemutatása

Éves költségek 450 566 e Ft — 28 183 e Ft-tal magasabb az előző évihez képest.
Anyagjellegű ráfordítások 180 497 e Ft — 12 164 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest.
Személyi jellegű ráfordítások 192 612 e Ft — 8 787 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest. (4,8 %)
Értékcsökkenési leírás 20 471 e Ft — 8 244 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest.
átadott eszközök + új beszerzés
Egyéb ráfordítások összesen: 56 986 e Ft — 1 012 e Ft-tal kevesebb az előző évinél.
Költségek összesen: 450 566 e Ft

A ráfordítások alakulását ugyancsak jelentős változások jellemezték, nagyjából a bevételek növekedésének arányában, illetve annál mintegy 10%-kal magasabban növekedtek.
A személyi jellegű ráfordítások az előző évihez képest 4,8%-kal nőttek. Ennek oka a kötelező béremelés, melynek részleteivel a létszám és bérgazdálkodás fejezetben foglalkozunk.
Az anyagjellegű ráfordítások a kiterjesztett szolgáltatási tevékenység és a temető üzemeltetés, valamint az ott elvégzett felújítási beruházás eredménye. Ezeknek az ellentételezése bevételi oldalon rendelkezésre áll.
Jelentősen nőtt a ráfordítások mértéke az önkormányzat által térítésmentesen átadott ingatlanok, gépek, járművek után képzendő amortizációval, melynek költsége a Városüzemeltetőnél jelentkezik a továbbiakban. A növekedés mértéke 8 244 e Ft. Ez a költség a termeléshez közvetlenül nem kapcsolódik, de költségként a mérlegben megjelenik, és az eredményt csökkenti.
Az egyéb ráfordítások mértéke minimális mértékben csökkent, annak ellenére, hogy a lerakási járulék mértéke 32 968 e Ft-ról 37 718 e Ft-ra 4.750 e Ft-tal nőtt. Ez a követelés leírás (kintlévőségek értékvesztése) csökkenő mértékének köszönhető.

Mérleg szerinti eredmény 2014 2015 2016 2017
Adózás előtti eredmény - 9 970 -742 + 5 465 + 2 469
Adózott eredmény - 9 970 -742 + 5 465 + 2 468
Üzemi (működési) eredmény - 4 719 -1 487 + 5 465 + 2 468
Az adózás előtti eredményt sikerült pozitív tartományban tartani úgy, hogy a számviteli törvény szerinti leírási kötelezettségnek is maximálisan eleget tettünk. (értékvesztés, behajthatatlan követelés leírása)


2.4. Kintlévőségek, követelések, kötelezettségek

A 360 napot meghaladó kintlévőségek követelések nyilvántartott összege 53 543 e Ft, az előző évihez képest 22 259 e Ft-tal csökkent.
Kötelezettségek: 45 109 e Ft az előző évinél 5 616 e Ft-tal kevesebb.


2.5. Létszám, munkaügy

Létszám, munkaügy 2017.év

A 2017. évet 46 fő 8 órás, 1 fő 6 órás /piac/ 2 fő 4 órás /takarító, autószerelő/, létszámmal indítottuk az évet év végére 51 fő 8 órás, 1 fő 6 órás és 2 fő 4 órás alkalmazottunk volt. A közfoglalkoztatottak átlaglétszáma 15,5 fő volt az adott évben.

Tavalyi évben is előző évről áthúzódóan 20 fő közfoglalkoztatottat alkalmaztunk 2016.04.01-2017.02.28ig/, majd 2017.04.01-től-2018.02.28-ig 16 főt, akik dolgoztak.

Ezen felül beiskolázás miatt alkalmaznunk kellett /ők csak iskolába jártak, nem dolgoztak/:
2017.05.26-2017.08.15-ig 1 főt, 2017.12.01-2017.12.31-ig 8 főt, 2017.05.12-2017.06.15-ig 2 főt, mely hosszabbításra került 2017.11.30-ig, Bérük és járulékaik növelik a költségeket, produktív munka foglalkoztatásukhoz nem kapcsolódik.


Bérjellegű kiadások alakulása:

2016.év 2017.év
183.825 e Ft 192.612 e Ft
Ebből:

közfoglalkoztatásra kifizetett bér és járulék:
2016.évben 2017.évben
29.096 eFt 19.202 e Ft


Állományi létszám bér és járulékai+bérjellegű kiadások:
2016. évben 2017.évben
154.729 e Ft 173.410 e Ft

A növekedés 12% amely a kötelező bérminimum emelkedéséből adódik.
Ennek mértéke segédmunkások esetén : 111.000,-Ft-ról 127.500,-Ft-ra ez 14,86%
szakmunkások esetén: 129.000,-Ft-ról 161.250,-Ft-ra ez 25 % emelést jelent.

A bértömeg növekedés csak azért nem nagyobb mértékű mert a minimálbért elérő dolgozók nem, vagy maximum 5%-os béremelést kaptak, amely egyébként meglehetősen nagy bérfeszültséghez vezetett. A 2018. évre vonatkozó további 8,23%-os illetve 12%-os kötelező béremelés a társaság gazdálkodásában jelentős problémát fog okozni, hiszen a 2015-2018 évekre vonatkozó összesen segédmunkás esetében 31,4%-os, szakmunkás esetében 47,9%-os béremelés okozta bértömeg és járulék növekedés összegét sem az általunk végzett közszolgáltatások díjaiban sem a városüzemeltetési feladatok díjaiban nem tudjuk érvényesíteni.
Mivel a városüzemeltető létszáma így is a kritikus szinten van /valamikor jogelődök létszámának harmada/ létszámcsökkentés nem jöhet szóba. A biztonságos és kielégítő feladat ellátásához inkább /legalább 5 fő/ fizikai dolgozó felvételére lenne szükség. A megnövekedett bértömeg fedezetére kizárólag a szolgáltatási díjaink piaci szinthez való közelítésével látok lehetőséget.



László Katalin sk.
munkaügyi előadó



3. Tevékenységek szerinti értékelés

3.1. Ingatlankezelés

2018. január 1-én a kezelt ingatlanok száma:
Lakások száma: 293 db
Nemlakás bérlemények: 23 db
Garázs+ terület: 56 db
Földterület: 27 db

Bevételek: 2016 év 2017. év
Az ingatlankezelés árbevétele lakbérből: 54.372.826,- 54.425.997,-
Közüzemi díjakból: 19.103.966,- 19.122.648,-
Összesen: 73.476.792,- 73.548.645,-
Nem lakáscélú bérlemények árbevétele: 14.019.134,- 14.375.958,-
Garázs + terület: 2.027.119,- 2.098.840,-
Haszonbérleti díj: 870.660,- 453.757,-
Összesen: 16.916.913,- 16.928.555,-
Mindösszesen: 90.393.705,- 90.477.200,-

Kiadások 2016.év 2017. év
Közüzemi díjak:
23.324.506,- 20.217.805,-
Üzemelési ktg: (dugulás elhárítás, rágcsáló irtás stb.) 640.922,- 293.385,-
Iroda működési ktg.+ bér. + közterhek, posta, telefon,áram, fűtés, 5.597.657,- 6.848.863,-
Ügyvédi ktg. Szakértői díjak, végrehajt. Ktg. 2.080.485,- 2.520.628,-
Áfa bef.: 3.451.231,- -
Társasházi kiadások 11.128.256,- 13.687.447-
Lakás leadás: 104.679,- -
üres lakás helyreállítása 27.247.511,- -
Karbantartás 11.690.944,- 28.601.104.-
Közvetett ktg. ingatlankezelésre jutó árbevétel arányos része - 15.969.667,-
Összesen: 85.266.191.- 88.138.899,-
2017. december 31.-ig az Ingatlankezelés tényleges bevétele: 90.477.200,-Ft ebből lakbér és közüzemi díj: 73.548.645,-Ft, bérleti díjak (üzlet, iroda, garázs) 16.928.555,-Ft.
2017. év végén a halmozott lakbér és közüzemi díj hátralék 58.270.151,-Ft.
Szociális helyzet alapján 54 bérlő részesül lakbérkedvezményben, 63 bérlő részére a Polgármesteri Hivatal lakásfenntartási támogatást biztosít, melyet közvetlenül lakbérfizetésre utal.
148 bérlőnek küldtünk felszólítót, 65 db ügyvédi megállapodás, feljegyzés született, 15 bérlőnek küldtünk ki felmondást. 8 bírósági ítélet született, 6 fizetési meghagyást bocsátottunk ki. Az idei évben 1 kilakoltatás történt, 2 család a kilakoltatás előtt megállapodást kötött a hátralék törlesztésére.
Karbantartásra 10.600 munkaórát fordítottunk 23.320 e Ft értékben. Ráfordított anyag: 5.282 e Ft.
A lakások üresedésének (és az anyagi lehetőségek) függvényében folytatni fogjuk a megüresedett és nem eladásra szánt bérlakások teljeskörű felújítását.
A Társasházaknak felújítás címén az 2017. évben 13.687.447,-Ft-ot fizettünk ki.
A hátralékok behajtása a törvénynek megfelelő keretek között folyamatosan történik. Felszólítás, felmondás kiküldése után megállapodást kötünk azokkal, akik rendezni szeretnék a hátralékukat , akikkel nem sikerül megállapodást kötni átadásra kerülnek az ügyvédnek aki jogi úton érvényesíti a felmondást, kilakoltatást.
A hátralékok behajtása a bérlők szociális helyzete miatt nagyon nehéz, mivel nagy részük nem rendelkezik munkahellyel, jövedelemmel.
A továbbiakban tovább kívánjuk folytatni az adósságkezelő programot, elsősorban nem a végső kilakoltatási megoldást, hanem a lehetséges megállapodásokat előtérbe helyezve.
Térítésmentesen bérbe adott ingatlanok listája:

Név Cím használat jogcíme bérleti díj kiesés Ft/hó megjegyzés
Vas m. Múzeumok Rákóczi F. u. 3. ingyenes használat 113.951,- üzlethelyiség 158.655,- múzeum 55 m2 üzlethelyiség, 210 m2 múzeum
ISES Jurisics tér 7. ingyenes használat 424.701,- 263 m2 iroda
üres (volt KMB) Kossuth L. u. 7. ingyenes használat 127.572,-,- 79 m2 iroda
Horvát Kisebbség Kossuth L. u. 15. ingyenes használat 28.260,- 17,5 m2 iroda
Polgárőrök Kossuth L. u. 15. ingyenes használat 60.556,- 37,5 m2
Horváth Kisebbség Kossuth L. u. 15. ingyenes használat 68.307,- 42,3 m2
Concordia Kossuth L.u. 15. ingyenes használat 33.266,- 37 m2
Német Kisebbség Chernel u. 6. ingyenes használat 98.505,- 61m2
Ises Alaspítvány Európaház Chernel u. 14. ingyenes használat 99.828,- lakások
64.838,- pince
482.431,- emelet 86 + 70 m2 lakás, 21,20 vendégszoba, 204 m2 pince, 298,75 m2 I. emelet
Cigány Kisebbség Rákóczi u. 91. ingyenes használat 60.438,- 56 m2 iroda
Járási Hivatal Kossuth L. u. 15. ingyenes használat 335.885,- 149 m2 + 59 m2

Segítő Kéz Alapítvány Liszt F. u. 3. ingyenes használat 40.042,- 25 m2,
28 m2 váróterem
FITT Boksz Egyesület Petőfi tér 37. Ingyenes használat 177.543,- 235 m2
Kőszegi Fúvósok Petőfi tér 37. Ingyenes használat 167.721,- 222 m2
Katasztrófavédelem Kossuth L. u. 3. ingyenes használat 35.526,- 22 m2
Irottkő Natúrpark Fő tér 2. ingyenes használat 143.720,- 89 m2
Levéltár Kossuth L.u. 3. ingyenes használat 85.372,- 113 m2
Spektrum Zenekar Kossuth L.u. 7. ingyenes használat 46.841,- 62 m2
Csók István művészkör
Kőszegi Borbarát Hölgyek egyesülete Kossuth L. u. 7. ingyenes használat 24.176,-
17.377,- 32 m2
23 m2
Önkormányzat (Vár) Felső krt. 14. 45.500,- 84 m2
2.941.011,-/hó

Ezen ingatlanok bérleti díja az általunk jelenleg alkalmazott tarifával, 2.941.011-Ft/hó, 35.292.132,-Ft/év lenne 100 %-os bérleti díj megfizetése mellett. Bár tisztában vagyunk azzal, hogy várospolitikai szempontból fontos a különböző egyesületek, civil szervezetek támogatása, érdemes végiggondolni (felülvizsgálni) hogy miközben a nemlakás célú ingatlan bérbeadásából származó bevétel évi 16.928 eFt, indokolt-e 35.292.132 Ft értékben térítésmentesen az egyes szervezetek részére rendelkezésre bocsátani. A javítást, karbantartást ezeknél az ingatlanoknál ugyanúgy elvárják a használók.

Vargáné Szlávich Hajnalka sk.
ingatlankezelési előadó


3.2. Fizető parkoló 2017. évről

A városban 2001. óta működik a jelenlegi parkoló automatás rendszer. Célja elsősorban a rendezett közlekedési parkolási lehetőségek biztosítása, de természetes elvárás a nyereséges üzemeltetés is.
Annak ellenére, hogy a parkolási terület meglehetősen széttagolt és a fizető parkolás rendszerbe bevont parkolóhelyek száma viszonylag alacsony /410 db a három zónában/ az üzemeltetés eredményes.

A parkoló helyek 3 zónára vannak felosztva.
Az I zónában 213 a parkolóhelyek/ 4 mozgáskorlátozott/ száma, 7 db automatával, II. zónában 108 parkolóhely /2 mozgáskorlátozott//+ 6 db busz/ 3 db automatával a III. zónában 89 parkolóhelyek száma /+ Brenner udvar/ 3 db automatával.

Parkolójegyek árai az egyes zónákban:

I. zóna II.zóna III. zóna
1 órai várakozási díj /alapegység/ 160,-Ft 125,-Ft 250,-Ft
Napijegy 800,-Ft 625,-Ft 1250,-Ft
Autóbuszok 1 órai várakozási díja 375,-Ft
Pótdíjak /hétfő-péntek/
/szombat/ 1920,-Ft
1120,-Ft 1500,-Ft
875,-Ft 3000,-Ft
1750,-Ft



2017. évi összes bevétel: 24.473.706,-Ft /nettó/,

1. Automatákból származó bevétel: 15.262.800,- Ft

2. 2017. évben 469 db bérlet került eladásra ebből származó bevétel: 3.477.544,-Ft,

Éves lakossági bérlet 30%-os lakóhelyhez közeli 180
Kedvezményes éves bérlet 88
30%-os Éves magánszemély összevont bérlet (I.-II.-III.) 7
30%-os Éves parkolóbérlet magánszemély r. (I. zóna) 17
30%-os Éves parkolóbérlet magánszemély r. (II. zóna) 12
30%-os Éves parkolóbérlet magánszemély r. (III. zóna) 3
Éves lakossági bérlet lakóhelyhez közeli 58
Éves összevont bérlet gazd. szerv. (I.-II.-III.) 1
Éves összevont magánszemély (I-II-III.) 1
Éves parkolóbérlet gazd. szerv. (I. zóna) részére 5
Éves parkolóbérlet gazd. szerv. (II. zóna) részére 2
Éves parkolóbérlet magánszemély (I. zóna) részére 12
Éves parkolóbérlet magánszemély (II. zóna) részére 7
Éves parkolóbérlet magánszemély (III. zóna) részére 1
Havi parkolóbérlet magánszemély (I. zóna) részére 1
Havi parkolóbérlet magánszemély (II. zóna) részére 1
Havi parkolóbérlet magánszemély (III.zóna) részére 4
Kezelési költség 49
Turista bérlet eladás 15


3. Parkolási pótdíjból származó bevétel: 2.612.724,- Ft,
4. Pótdíj várakozási díj része: 244.080,-Ft
5. Mobilparkolásból származó netto bevétel: 2.869.028,-Ft,
6. Egyéb ktg. /befizetett postaktg, dolg.telefon térítés: 7.530,-- Ft

2016. évtől egy magyar behajtó céggel állunk kapcsolatban, akikkel olyan szerződést kötöttünk, hogy jutalék levonása nélkül átutalják részünkre a behajtott díjat, ugyanakkor ők az ügyfél részére felszámíthatják az összes költségüket. Ennek eredményeképpen nagyon sokat javult a befizetési morál, külföldi ügyfeleink is már egyre inkább odafigyelnek a pótdíj időbeli befizetésére a helyi és környékbeli lakosok pedig. kihasználják az 50%-os pótdíj fizetési lehetőséget.

2017.évben 1316 db büntetés helyeztek ki parkoló ellenőreink belföldi rendszámú gépkocsikra. 1173 db büntetés rendezve lett, 95 db lett stornírozva,/ 2017. évben többször történt frissítés a parkolási rendszerben melyhez kapcsolódóan a parkoló ellenőrök a gépük működését „teszt” büntetéssel ellenőrzik, melyek utána stornírozásra kerülnek/
2017. évben 48 db felszólító lett átadva a behajtó cég felé időbeni nem fizetés miatt.

Az adott időszakban 362 db büntetést helyeztek ki parkoló ellenőreink külföldi rendszámú gépkocsikra.
275 db. időben befizetésre került, 46 db felszólítót storníroznunk kellett, 41 db behajtásra átadott büntetésből 270.805,-Ft bevételünk keletkezett 2017.évben.

Tapasztalataink szerint egyre többen vásárolják meg a parkolójegyeket és bérleteket. A legtöbb nem fizető ügyfél más városokból, falvakból idelátogató turisták és a külföldi állampolgárok közül kerül ki.

A mobilparkolás emelkedése miatt ez előző évekről csökkent a váltott jegyek száma. 2015-ban 117.152,-db, 2016-ban 111.251,-db. jegyet váltottak, míg 2017.évben csak 108.855 db.-ot

2017.évi a mobilparkolás nettó bevétele: 2.869.021,- a 2016. évi 2.164.144,-Ft a 2015. évi 1.612.448,-Ft-tal szemben.

Reklamáció általában két dolog miatt történik. Vásároltak jegyet, de az ajtó becsukása során átfordul a jegy és így ellenőrizhetetlen, vagy rendelkezik az illető rokkantkártyával, de elfelejtette kitenni a szélvédő mögé.
Pozitívumként értékelhető hogy a Mobil parkolásból származó bevétel folyamatosan emelkedik. Rendeződtek a tömbbelső pakolóval kapcsolatos problémák. Az Irottkő Hotel és Portré étterem is megvásárolta a kedvezményes bérleteket, és használja azokat.
Továbbra is veszteséges a Brenner parkoló üzemeltetése, mivel az érte fizetett bérleti díj 3-4 szeresen meghaladja az ott elért bevételeket. A parkoló üzemeltetése azonban várospolititkai szempontból szükséges. Önkormányzati alkalmazottak, képviselők, Jurisich Vár Művelődési Központ dolgozói használják kedvezményes bérlet vásárlásával, valamint az egyház részére 6 db ingyenes parkolót biztosítunk.
2016. év július 01-től beüzemeltetésre került a Rajnis utcában egy parkoló automata. Mivel oda csak behajtási engedéllyel lehet behajtani az automata bevétele havonta a nyári hónapokat kivéve még a 10.000,-Ft-ot sem éri el.

2017. október 01-től új parkoló ellenőr kolléga került felvételre. Így ettől az időponttól már két ellenőrünk dolgozik a város területén..

2017.évben dologi kiadás: /áram, gáz, fűtés, anyagok alkatrészek, nyomtatványok, posta, telefon, javítási költség nettó 2.231.344,-Ft.
Ezen felül bérleti díj, egyéb igénybevett szolgáltatás, értékszállítás, programkövetési,nemzeti mobil ért. dija, felügyeleti díj:nettó: 1.590.378,-FT
Bér és járulékai 2017. évben összesen: 14.679.669,-Ft

A fennálló problémák mellett az automaták üzembiztonságának javulásával, az előző években használt automata és alkatrész beszerzésnek és a hatékonyabb külföldi adósságkezelésnek köszönhetően a fizető parkolási rendszer pozitív eredménnyel üzemelt a 2017.évi eredmény: 5.972.315,-Ft,, melyet terhel még 6% üzemi általános költség 4.166 e Ft mértékben.

Jövőbeni cél a két éve bevezetett mobil fizetési rendszer fejlesztése. Amennyiben a város vezetése hosszú távon üzemeltetni kívánja ezt vagy hasonló rendszert, 4 éven belül gondoskodni kell a jelenleg 16 éves automaták cseréjéről. Biztonságos üzemeletetésük megítélésem szerint még 4 évig biztosítható a Szombathelyen leszerelt és megvásárolt automaták alkatrészként történő felhasználásával.

A kintlévőségek, parkolási pótdíjak kezelése jól megoldott, ezt a gyakorlatot szeretnénk tovább folytatni.


László Katalin sk.
parkolási előadó


3. 3. Hulladékgazdálkodás

Hulladékgazdálkodás

Települési szilárd hulladék gyűjtés, - szállítás, - kezelés

1. A Kft. 2017.01.01-től 15 településen, majd 2017.04.18-tól 16 településen látta el a települési hulladék begyűjtését, szállítását. Kőszeg, Velem és Bozsok településeken közszolgáltatóként, a többi településen a Soproni STKH Kft., mint regionálisan kijelölt közszolgáltató alvállalkozójaként végeztük a szolgáltatást.
Az eddigi szolgáltatási területünk Lukácsháza, Gyöngyösfalu, Perenye, valamint Horvátzsidány településekkel bővült. Ellátott lakosság száma kb. 20000 fő.
A Kft. rendelkezett a feladat ellátásához szükséges Egységes környezethasználati engedéllyel, az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség által kiállított Minősítési engedéllyel.
Az NHKV Zrt. a közszolgáltatás végzéséhez szükséges Megfelelőségi véleményt 2017.04.03-án visszavonta, így 2017.05.01-től már minden településen csak a Soproni STKH Kft. alvállalkozójaként végezhettünk hulladékgyűjtést, -szállítást.
Az alvállalkozói szerződésünk 2018. október 31.-ig érvényes.


2. Kommunális csoport létszáma: 18 fő
1 fő telepvezető és szállításvezető
1 fő ügyfélszolgálatos, hulladékgazdálkodási üi.
2 fő mérlegkezelő hulladéklerakón
6 fő tehergépkocsi-vezető
6 fő rakodómunkás (hulladékgyűjtő gépkocsin, ill. hulladékudvarban)
2 fő gépkezelő
(+ 1 fő autószerelő és gépszerelő a teljes Városüzemeltető Kft-re)



3. Pénzügyi adatok:
A közszolgáltatás 2017. évi árbevétele: 137 493 E Ft
A közszolgáltatás 2017. évi ktg+ráf.: 139 477 E Ft
Eredmény: - 1 984 E Ft

Egyéb hulladékgazdálkodási tev. 2017. évi árbevétele: 22 477 E Ft
Egyéb hulladékgazdálkodási tev. 2017. évi ktg+ráf.: 25 593 E Ft
Eredmény: -3 116 E Ft



Tájékoztatásul a 2016 évi adatok:

A közszolgáltatás 2016. évi árbevétele: 134 908 E Ft
A közszolgáltatás 2016. évi ktg+ráf.: 108 036 E Ft
Eredmény: 26 872 E Ft

Egyéb hulladékgazdálkodási tev. 2016. évi árbevétele: 11 197 E Ft
Egyéb hulladékgazdálkodási tev. 2016. évi ktg+ráf.: 21 863 E Ft
Eredmény: -10 666 E Ft

A hulladékgazdálkodás 2017 évi árbevétele, ezáltal az eredménye az elhúzódó elszámolások és kifizetések miatt sajnos nem mutat valós képet.
Az elszámolások és kifizetések nagyon nehézkesen történtek meg az NHKV Zrt. és a Soproni STKH Kft. részéről egyaránt. A 2016. IV. negyedéves szolgáltatási díjat majd egy év elteltével kaptuk meg az NHKV Zrt-től. Több kérelmet írtunk az NHKV Zrt-nek, személyes találkozót kértünk 2 alkalommal, melyek közül egyiken Polgármester Úr is részt vett, Ágh Péter országgyűlési képviselő úr segítségét is igénybe kellett vennünk az elvégzett szolgáltatás díjának kifizetéséhez.
A 2017. IV. negyedéves szolgáltatási díjat a mai napig nem kaptuk meg, de a könyvvizsgáló és a pénzügyi tanácsadó egybehangzó állásfoglalása alapján a 2017 évi árbevételben szerepel (biztosan várható bevétel).
A 2017 évi 137 493 E Ft-os árbevétel így tartalmazza a 2016. IV. negyedéves szolgáltatási díjat (18 946 E Ft), ugyanakkor az ezzel kapcsolatos költségek 2016 évre kerültek elszámolásra, továbbá tartalmazza a 2016. II. féléves támogatást a szelektív gyűjtéshez (1 881 E Ft), a 2015 év és 2016. I. negyedévre NFM által juttatott támogatás utolsó kiutalt összegét (7 258 E Ft).
Mindezek alapján a tényleges eredményről akkor kapunk valós képet, ha a mérleg szerinti eredményt csökkentjük a 2016. IV. negyedévi bevétellel, a 2016. II. félévi szelektív gyűjtési támogatással és a 2017. évre áthúzódó állami támogatással (28 085 E Ft). Így a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenység támogatás nélküli valós eredménye – 30 069 E Ft.
Támogatás a tevékenységgel kapcsolatban 2018. évre nem várható. A további veszteséges működés elkerülése végett javasolt a tevékenység 2018. június 30.-i hatállyal történő beszüntetése, függetlenül az eszköz és vagyonátadás ütemétől. Alvállalkozói szerződésünk 2018. október 30.-ig szól, melyet a szerződés értelmében 30 napos határidővel lehet felmondani. A feladat ellátás továbbra is biztosított marad az önkormányzat által kötött közszolgáltatási szerződés alapján.


A 2017 évre elszámolt szolgáltatási díjak (NHKV Zrt-től és a Soproni STKH Kft-től):

I. negyedév: 23 037 115 Ft
ebből: NHKV Zrt.: 16 241 609 Ft
STKH Kft.: 6 795 506 Ft

II. negyedév: 25 682 498 Ft
ebből: NHKV Zrt.: 4 718 603 Ft
STKH Kft.: 20 963 895 Ft

III. negyedév: 26 722 858 Ft (csak STKH Kft.)

IV. negyedév: 28 541 734 Ft (Várható összeg, az STKH Kft. még nem utalta)
Összesen: 103 984 205 Ft





Szelektív gyűjtés bevétele

2017 évben ténylegesen már csak a 2016 év végi és 2017. I. negyedéves készlet eladásából keletkezett bevételünk (379 957 Ft), hiszen alvállalkozóként a hulladékot társaságunk nem értékesíthette, valamint a támogatást sem társaságunk kapta meg a begyűjtött mennyiség után. Összehasonlításul a 2015 évi szelektív hulladékgyűjtés árbevétele 8 534 E Ft. Legalább ekkora összeggel nem számolhattunk bevételként az elvonás miatt.


Látható, hogy a 2017 évre járó díjazás valójában nem fedezte a 2017 évi kiadásokat, költségeket.
Ugyan a Soproni STKH Kft-vel sikerült megegyezni, hogy legalább a jogszabályban meghatározott standard 2,737 Ft/liter szolgáltatási díjat fizesse a Városüzemeltető részére, az NHKV Zrt. mindig eltért ettől negatív irányba, bár a szolgáltatás tartalma nem változott.
A standard díj elegendő fedezetet nyújt a hulladékgazdálkodásban dolgozók bérére, azok járulékaira, valamint az üzemanyagra, de nem nyújt fedezetet fejlesztésre, amortizáció képzésre, pedig a gép- és eszközállomány már elöregedett. Ugyancsak nem nyújt fedezetet a felmerülő üzemi általános költségekre sem.
Mivel a hulladékgazdálkodás végzése alvállalkozóként is veszteséges, eszközfejlesztési pályázat alvállalkozók részére biztosan nem várható, felmerült az ágazat átadásának ötlete a regionális közszolgáltató (STKH Kft.) részére.
Önkormányzati döntés alapján megkezdődtek a tárgyalások az STKH Kft-vel, a tájékoztató ajánlat elküldése megtörtént az STKH részére, aki hajlandóságot mutat az átvételre. Időközben megtörtént a Kőszeg-hegyaljai Regionális Hulladéklerakó telep megosztása, a terület és építmények értékbecslése is elkészült. Az átadandó gépjárművek, gépek és eszközök értékbecslése is átadásra került. Várjuk a Soproni STKH Kft. reagálását.

A ráfordítások között szereplő 4 960 E Ft-os követelés leírás a 2005-2012 évek behajthatatlan hulladékszállítási díjainak leírása. A leírt követelések 5 éven túli, főként 10.000 Ft alatti követelések összessége, valamint az időközben felszámolt gazdasági társaságok behajthatatlan követeléseit tartalmazzák. A leírt követelés összege a 2005-2012 évek hulladékszállítási díj bevételének 1 %-a.




4. Begyűjtött hulladékok

4.1. A hulladéklerakóban lerakott hulladék mennyisége és fajtái:
azonosító Megnevezés Mennyiség (t)
2017 év Mennyiség (t)
2016 év
20 03 07 Lom hulladék 1364,82 1131,98
20 03 01 Egyéb települési hulladék, ideértve a kevert települési hulladékot is 4862,4 4341,93
20 03 03 Úttisztításból származó hulladék 51,55 20,13
17 09 04 Kevert építkezési és bontási hulladékok 7,42 0,61


4.2. A hulladékudvarba beszállított, előkezelt és hulladékkezelőnek átadott nem veszélyes hulladékok:
azonosító Megnevezés Mennyiség (t)
2017 év Mennyiség (t)
2016 év
15 01 02 Műanyag csomagolási hulladékok 19,1 26,585
15 01 01 Papír és karton 38,19 47,873
15 01 07 Üveg 66,51 49,628
15 01 06 egyéb kevert csomagolási hulladék (zsákos) 131,31 68,33
16 01 03 Termékként tovább nem használható gumiabroncsok 18,22 23,2
02 02 02 Hulladékká vált állati szövetek 1,46 0,777
20 01 36 kiselejtezett elektromos és elektronikus berendezés 16,82 12,39
Összesen 291,61 228,783

A táblázatban látható, hogy a begyűjtött műanyag és papír hulladékok (hulladékgyűjtő szigeteken gyűjtött) mennyisége kevesebb az előző évinél, viszont a háznál gyűjtött egyéb kevert zsákos hulladék (sárga és kék zsákok együttvéve) mennyisége majdnem a duplájára emelkedett. Összességében a szelektíven begyűjtött hulladék mennyisége 27,46%-kal nőtt, miközben az ebből származó bevételt elvonták. A zsákban gyűjtött szelektív hulladékok válogatása a Soproni STKH Kft. által üzemeltetett szombathelyi válogatóműben történik.

4.3. A hulladékudvarban begyűjtött és átmenetileg tárolt veszélyes hulladékok:
azonosító Megnevezés Mennyiség (t)
2017 év Mennyiség (t)
2016 év
20 01 27 Vesz. ag-ot tartalmazó festékek, tinták, ragasztók 0,83 0,36
20 01 33 Elemek és akkumulátorok 0,16 0,21
20 01 26 Olaj és zsír, amely kül. 20 01 25-től 0,09 0,04
20 01 19 Növényvédő szerek 0,03 -
A veszélyes hulladékok érvényes kezelési engedéllyel rendelkező cég részére kerültek átadásra.

4.4. Beszállított és komposztált hulladék mennyisége:
azonosító Megnevezés Mennyiség (t)
2017 év Mennyiség (t)
2016 év
20 02 01 Biológiailag lebomló hulladékok 449,91 449,52
02 01 03 Hulladékká vált növényi szövetek 149,94 144,28
20 01 08 Biológiailag lebomló konyhai hulladék 27,8 100,09
A komposztot a hulladéklerakó takarására használtuk fel.

4.5. Begyűjtött inert hulladékok:
azonosító Megnevezés Mennyiség (t)
2017 év Mennyiség (t)
2016 év
17 01 01 Beton 280,78 445,67
17 01 02 Téglák 842,16 486,57
17 01 03 Cserép és kerámiák 311,3 56,69
17 03 02 Bitumen keverékek 1,7 5,65
17 05 04 Föld és kövek 1990,64 1,112,02
20 02 02 Talaj és kövek 543,32 507,1
Összesen: 3969,9 2613,7



5. Hulladékgazdálkodást érintő ellenőrzések:

5.1. A Vas Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztálya 2017 évben egy alkalommal tartott hatósági ellenőrzést a hulladéklerakón végzett hulladékkezelési tevékenységgel kapcsolatban.

5.2. Az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőség (OKTF) egy alkalommal a hulladéklerakási járulékkal kapcsolatos kötelezettségek teljesítésére irányuló hatósági ellenőrzést végzett, egy alkalommal pedig helyszíni ellenőrzést tartott.
Fenti ellenőrzések alkalmával megállapított hiányosságok az előírt határidőre pótlásra kerültek.

5.3. Az ÁNTSZ éves ellenőrzését 2017 októberében végezte.
A hulladékkezelő létesítmények vonatkozásában jelentős hiányosságot nem állapított meg.

Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz gyűjtése

A Városüzemeltető Kft. 2017 évben a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz szippantását a Képviselő-testület 6/2014 (I.30.) számú határozata, engedélye, valamint szerződései alapján Kőszeg, Velem, Bozsok területén végezte.
2017. július 1. hatállyal Lukácsháza és Gyöngyösfalu települések önkormányzataival is kötött szerződést a Kft.

A szennyvíz szippantása és lerakóhelyre történő elszállítása a 2014-ben vásárolt MTZ Belarus-820 összkerékhajtású erőgéppel és a hozzá csatlakoztatott DETK-128 szippantós tartálykocsival történt.

Főbb műszaki adatok:
teljesítmény: 60 kW
vontatási sebesség: 25 v. 30 km/h
szívási idő: 8-10 perc
ürítési idő szabad kifolyással: 12-16 perc
ürítési idő túlnyomással: 6-8 perc
legnagyobb szívási mélység: 6 m


A 2017 évben elvégzett szolgáltatás főbb teljesítményi adatai.
(Tájékoztatásul közöljük a 2016, 2015, 2014. évi adatokat is.)
2017 2016 2015 2014.03
szippantások száma: 496 db 348 db 232 db 126 db
elszállított mennyiség lerakóhelyre: 2399 m3 1974 m3 1227 m3 629 m3
ürítések száma lerakóhelyen: 356 db 290 db 180 db
ingatlanok száma: 205 db 195 db 140 db

2017-ben azon ingatlanok száma, ahol a szolgáltatást elvégeztük, nem sokkal nőtt a 2016 évihez képest, azonban a szippantások száma (valószínű a katasztrófavédelmi büntetéseknek köszönhetően) jelentősen növekedett. Ugyancsak jelentősen növekedett (21,5%-kal) az elszállított szennyvíz mennyisége. Ez a mennyiség a 2015. bázisévhez (első teljes év) képest 195,5%. Ha ilyen mértékben növekszik tovább, nem csak a veszteségeink nőnek, de a rendelkezésre álló géplánc kapacitása, műszaki paraméterei is alkalmatlanná válnak a feladat ellátására, már 2019-ben.
A szennyvíz lerakása a VASIVÍZ Zrt-vel kötött vállalkozási szerződés szerint a szombathelyi szennyvíztelepen történt.

Pénzügyi adatok:
A folyékony hulladék gyűjtéséből származó
árbevétel: 4 582 E Ft
költségek: 10 337 E Ft
Eredmény: - 6 519 E Ft
Melyet terhel még 763.767 Ft üzemi általános költség


Az adatokból látható, hogy a szolgáltatás veszteséges.
A költségek főbb összetevői:
- 2 fő munkabére és járulékai (5 301 E Ft),
- üzemanyag költség (1 872 E Ft),
- lerakási díj (1 251 E Ft).
Ezeken a költségeken nincs lehetőségünk változtatni. A szennyvizet fogadó szolgáltató a lerakási díj mértékét 2017.02.01-től megemelte (526 Ft/m3 + ÁFA-ról 539 Ft/m3 + ÁFA-ra), amelyet kénytelenek vagyunk elfogadni. A tavalyi évben az alkatrészek és javítási költség 1 749 E Ft-ot tettek ki.


Nagyné Benczik Judit sk.
hull. gazd. ügyintéző


3.4. Kertészet, parkfenntartás, köztisztaság

Kertész csoport által végzett feladatok
Rendszeres feladatok
Fák metszése vegetációs időn kívül (januártól márciusig) ~1000 db
vegetációs időben (törzs- és tőtisztítás, Celtisek visszavágása) ~ 400-400 db
Rózsametszés – 1000 db, és rózsák kapálása – 490 m2
Cserjék metszése szükség szerint, gyomtalanítás, kapálás – a Jurisics tér, Diákköz, Várárok (Chernel utcánál)
Ágyások, virágtartók beültetése évi 2 alkalommal (6000 illetve 4000 db palánta), és ezek gondozása (öntözés, gyomlálás, kapálás) – 1 m2 virágfelület élőmunka-igénye 14- szerese egy ugyanakkora füves területhez viszonyítva
Fűnyírás – intenzíven nyírt terület 17 ha, a havonta nyírt terület nagysága 22 ha, eszerint kb. 3 hetente kerülünk vissza ugyanarra a területre az időjárási viszonyoktól és a meghibásodásoktól függően
- külterületek – 1-4 alkalommal nyírjuk évente ( csónakázótó előtti területek, Ólmodi u., elkerülő út melletti belátási háromszögek, körgarázsok, kerékpárút, Alsó krt., Festetich u., Borostyánkő u., Kálvária u., Károlyi u., Királyvölgy, Panoráma út, Szabóhegyi u., 5-ös ütem, strand, Nemezgyári u., Óház környéke)
- nyílt vízelvezető árkok kaszálása évi 2-3 alkalommal (Kethelyi úti árok, Rőtivölgyi árok, Szombathelyi úti árok, Szent György úti árkok, Cáki úti árkok)
A fűnyírást április közepétől október végéig végezzük, a legnagyobb volumenű tevékenysége a csoportnak. Belterületen két önjáró fűnyíró traktorral, 1-2 bozótvágóval történik a fűnyírás, valamint a csapatot takarítók követik (járdaseprés, szemétszedés). A külterületeken traktorral, szárzúzóval nyírjuk a füvet.
Gyomirtás – szükség szerint évi 2 alkalommal permetezzük a játszótereket, kavicsos utakat, kockaköves utcákat és tereket, folyókákat, járdaszegélyeket.
Sövénynyírás – szintén évi 2 alkalommal nyírjuk meg a 3060 folyóméter sövényt.
Hegyi utak űrszelvényeinek tisztítása igény és lehetőség szerint (Szabóhegyen, Kálvárián, Mélyúton)
Bérlő nélküli önkormányzati ingatlanok, kertek, gyümölcsösök tisztítását végezzük az önkormányzat megrendelése alapján.
Lombgyűjtés – közösen a köztisztaságiakkal végezzük.
Kertészeti hulladékszállítás és a köztisztasági hulladék elszállítása szükség szerint a 2 autónkkal történik.
Favágást többnyire lakossági kérésre, az indokot mérlegelve, illetve veszélyesség miatt az önkormányzat megrendelése alapján végzünk. Csoportunk 62 db fát vágott ki megrendelés alapján. A tuskókat lehetőség szerint kimarjuk.
2017-ben a városban elültettünk 96 db facsemetét és 20 db cserjét.
Létszám: A csoport létszáma 6 fő, közülük egy fő kertész technikus, két fő kertész szakmunkás. 4 fő rendelkezik B kategóriás jogosítvánnyal, ötüknek van kisgépkezelői végzettsége. Munkájukat közfoglalkoztatottak segítik, a Munkaügyi Központ által biztosított keretek között.
Eszközállomány: Rendelkezünk egy Etesia és egy Kubota fűnyíróval, egy Volkswagen Transporterrel, egy Peugeot tehergépkocsival, egy KIOTI traktorral. 3 db Stihl bozótvágónk, 1 Stihl sövényvágónk, 2 db Stihl fűrészgépünk, 1 ágvágó fűrészgépünk, 1 tuskómarónk, 1 kapálógépünk, 1 hómarónk van.
Pénzügyi adatok: árbevétel: 34.080.000,- Ft, költségek: 28.600.000,- Ft, eredmény: 5.480.000,- Ft, melyet terhel 8 % üzemi általános költség 5.554.667,- Ft mértékben.

Köztisztasági csoport által végzett feladatok

Létszám, feladatok: Az úttisztítást rendszeresen 4 fő végzi. A Főtéren és a belvárosban naponta (szombat, vasárnap is) takarítunk, ürítjük a szeméttartókat. A lakótelepen hétfőtől szombatig dolgozunk minden nap. A külső területeken hetente szedjük a szemetet. Tavasztól őszig hetente kétszer, téli időszakban egyszer ürítjük autós segítséggel a város külterületein lévő hulladékgyűjtőket. A víznyelőket tavasszal és ősszel tisztítjuk, a folyókákat folyamatosan takarítjuk. A szökőkutakat évente 4-szor takarítjuk. A piac takarítását piac napok előtt és után, valamint szükség szerint végezzük. Télen a hó eltakarítás élőmunka szükségletét a kertészeti és a köztisztasági csoport biztosítja. Takarítjuk a nyilvános vécéket a hét minden napján.
Városi rendezvényeken rendszeresen jelen vagyunk, folyamatos ügyeletet, takarítást biztosítunk, majd másnap takarítjuk a területet. Elszállítjuk az összegyűjtött hulladékot, több konténernyit rendezvényenként.
Turisztikai helyszínek: Rendszeresen szedjük a szemetet és takarítjuk a Kálvária templom, a Koronabunker környékét, a Szulejmán kilátót, a Túra és Szabadidő központot. Tisztán tartjuk a buszmegállókat. Takarítjuk a szelektív hulladékgyűjtők környezetét.
Az állandó létszám közfoglalkoztatottakkal egészül ki. Nélkülük nem tudnánk ellátni feladatunkat. A fűnyírásban, ágyások gondozásában, WC-k takarításában, utcák, közterületek tisztántartásában alkalmazzuk őket. Szükség szerint besegítenek más munkaterületeken is. Sokan évek óta megbízhatóan dolgoznak nálunk, a közmunkaprogramok adta lehetőségek szerint visszajárnak hozzánk.
Foglalkoztatjuk a közmunkára ítélt szabálysértőket, elítélteket. Problémát jelent, hogy ők heti 4 óra közmunkára vannak csak kötelezve. Kiszámíthatatlan, hogy mikor jönnek, dolgozni nem akarnak. A kiadott szerszámok időnként eltűnnek. Előfordult, hogy megfenyegették az állandó dolgozókat. 100-200 óra közmunkára ítélt emberek járogatnak hozzánk dolgoz(gat)ni.
Pénzügyi adatok: árbevétel: 35.517.000,- Ft, költségek: 29.735.000,- Ft, eredmény: 5.782.000,- Ft, melyet terhel 9 % üzemi általános költség 6.249.000,- Ft mértékben.

Település tisztasági feladatok ellátásánál tapasztalt problémák, javaslatok
1. A köztisztasági csoport állandó létszáma 4 fő + 1 fő gépkocsivezető, aki a kertészeti csoport munkáját is segíti. Ez a létszám figyelembe véve a szolgáltatási terület nagyságát, jellegét, a városba látogató vendégek magas számát, rendkívül kevés, de a költségvetés nem nyújt fedezetet magasabb állományi létszám alkalmazására.
Munkánkat csak közfoglalkoztatottak segítségével tudjuk ellátni, de ez a lehetőség folyamatosan beszűkül, és a közfoglalkoztatottak munkája nem mindig egyenértékű az állandó dolgozókéval. Folyamatos ellenőrzést igényel, ami sok energiát von el más területekről.
2. Az út-, járda-, térburkolatok minősége a Jurisics tér – Főtér kivételével nagyon rossz. Takarításuk nehézkesebb, lassúbb és folyamatos takarítás ellenére is rendezetlen képet mutat.
3. Gépi eszközökkel nem rendelkezünk, amelyek alkalmazásával gyorsabbá, hatékonyabbá lehetne tenni a munkát. Új, közepes méretű seprőgép beszerzése 26-32 millió Ft, éves üzemeltetési költsége 4,8-5,5 millió Ft. Ez a jelenleg rendelkezésre álló költségvetésből nem elérhető.
4. A közterületeken (járdákon és zöldterületeken egyaránt) sok a kutya ürülék. Speciális hulladékgyűjtők és zacskók kihelyezésével (erre korábban már tettünk javaslatot), valamint szigorúbb szankcionálással javítani lehetne a helyzeten.
5. Köztisztasági, közegészségügyi szempontból is problémát jelent a rengeteg elszórt cigaretta csikk, takarítása a kockaköves burkolatokon, zöldterületeken szinte lehetetlen. Szeretnénk kampányt indítani a csikkmentes városért. Ehhez várunk ötleteket, segítséget.
A szigorúbb szankcionálás ezen a területen is javíthatna a helyzeten.
6. A nyilvános WC-k állapota a folyamatos takarítás ellenére is hagy kívánni valót. Napközben állandóan nyitva vannak, térítésmentesen használhatók. Sokan melegedőnek, étkezőnek használják. A berendezést rongálják, a kihelyezett tisztító szereket, papírt ellopják.
Komoly problémának érzem, hogy Kőszegen a társasházak nem felelnek a környező járdák tisztaságáért, téli csúszásmentességéért. A családi házaknál még tapasztalunk odafigyelést. A tömbházak lakói az évi lomtalanítási akciók ellenére rendszeresen pakolnak a hulladékgyűjtők mellé mindenféle lomot (ágy, matrac, TV, autógumi, ablakok, stb.), pedig azt kivihetnék a hulladéklerakóra. De hozzászoktattuk őket, hogy hetente több autóra való lomot elszállítunk ingyen. Ilyenformán nem várható el az sem, hogy ne szemeteljenek. Egy maroknyi embernek kell a sok szétszórt szemetet nap mint nap összeszedni.

Kertészeti, parkfenntartási feladatok ellátásával kapcsolatos problémáink, javaslatok
7. A város méreteihez képest – az üdülő területet is figyelembe véve – rendkívül nagy a kezelt zöldfelület. A kezeléshez szükséges alapgépekkel rendelkezünk. A kézi gépek karbantartása, cseréje folyamatos. Fűnyíró traktoraink 8-10 évesek. A nagy igénybevétel miatt éves karbantartási, felújítási költségük egyre magasabb. Cseréjük egyre inkább időszerű lesz. Nagymértékben segítene és hatékonyabbá tenné a munkánkat néhány műszaki fejlesztés. Pl.: Markolóra vagy traktorra szerelhető nagyteljesítményű tuskómaró adapter; zöld anyag, lomb szállítására alkalmas nagytérfogatú rakterű pótkocsi; ágrakodó villa adapter; stb. A jelenleg rendelkezésre álló költségvetési forrásból ezeket a fejlesztéseket nem tudjuk végrehajtani.
8. A városban örökös problémát jelent a fakivágások ügye. Az indokolt eseteken túl sajnos elszaporodtak az olyan, kivágásra irányuló igények, melyeknek indoka, hogy a fa „szemetel”, (Ezalatt azt értik, hogy ősszel hullatja a lombját) vagy túl nagyra nőtt és a szél majd biztosan kidönti. Véleményünk szerint a kellő indok nélküli igényeket az engedélyt megadó önkormányzatnak is határozottan el kell utasítani.
9. Problémát jelent a közterületek gyomirtó permetezése. Egyrészt az alkalmazható vegyszerek fajtáit nagyon beszűkítette a jogszabály, másrészt csak növényvédelmi szakmérnök irányításával végezhető el a munka. Ilyen szakembert, aki vállalja is a feladatot, nehéz találni.
10. Csúcsidőszakban a rendelkezésre álló létszám kevés. A biztonságos feladat ellátásához még két fő kertészeti dolgozóra lenne szükség.

Markovics Emőke sk.
parkfenntartási és köztisztasági csoportvezető


3.5. Város és Községgazdálkodás (piac üzemeltetés)
2014 2015 2016 2017
Éves árbevétel: 1 812 e Ft 1 577 e Ft 2 776 e Ft 15 661 e Ft
kiadás: 1 717 e Ft 2 513 e Ft 2 258 e Ft 11 910 e Ft

Eredmény: 3 751 e Ft, melyet terhel 2 777 e Ft üzemi általános költség.
A termelői piac árus létszáma csökkent, a virágpiac népszerűsége nőtt.
A városi piac műszaki állapota Önök előtt ismert. A Városmajor rehabilitációja során a piac sorsa 2018-2019 évben rendeződik, ezért a műszaki karbantartást csak az üzemeltetéshez szükséges mértékben végezzük el.
A városi piac egyébként népszerű, egyfajta közösségi tér. Üde színfoltja a városnak az Irottkő szálló melletti úgynevezett virágpiac, ahol őstermelők, kézművesek termékeinek is helyt adunk lehetőség szerint.
A piaci helypénzek mértékét az előbbiekben felsorolt okok miatt több mint 10 éve nem emeltük.
A hatósági ellenőrzések során bírságolásra okot adó körülmény nem merült fel.
3.6. Műszaki csoport

Tevékenységi kör
- Önkormányzati ingatlanok (lakás, nem lakás) intézmények karbantartása, felújítása, műszaki fenntartása
- Köztéri berendezések (szökőkutak, ivókutak, padok, asztalok, térelzárók, információs rendszer, hulladékgyűjtők, virágtartók, nyilvános WC-k, közlekedési jelzőtáblák) javítása, karbantartása, új eszközök kihelyezése
- Karácsonyi díszvilágítás szerelése
- Játszóterek karbantartása
- Út, járda, híd, közterületi burkolatok javítása, karbantartása


Létszám
Csoportvezető 1 fő
Raktáros + anyagbeszerző 1 fő
Kőműves 3 fő
Vízvezeték szerelő 1 fő
Villanyszerelő 1 fő
Lakatos 1 fő
Asztalos 2 fő
Ács 1 fő
Szippantógép kezelő 1 fő
Gépkezelő 2 fő
Összesen: 14 fő


Éves árbevétel: (Önkormányzat felé számlázott munkák) 36 183 e Ft
Más ágazatoknak teljesített szolgáltatások értéke: 25 861 óra 45 550 e Ft
82 733 e Ft
Költségei:
Dologi + Bérjellegű 78 481 e Ft

Eredmény: 4 252 e Ft, melyet terhel 6 249 e Ft üzemi általános költség.


4. Összefoglaló értékelés


Társaságunk az Önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződés keretében rábízott feladatokat teljesítette.

Biztosította az önkormányzati intézményhálózat és a város technikai működésének feltételeit. Működési célú önkormányzati támogatás nélkül - működőképességét megőrizte, ellátta az Önkormányzat által rábízott kötelező közszolgáltatási feladatokat.

A feladat ellátás színvonalát továbbra is nagymértékben befolyásolja és szűk keretek közé szorítja a városüzemeltetési feladatokra rendelkezésre álló pénzügyi fedezet, amely gyakorlatilag évek óta nem változik és az egyre öregedő eszközállomány.

Utóbbi műszaki fejlesztésére csak nagyon korlátozott lehetőségeink vannak, részben nonprofit szervezeti formánk miatt (önkormányzat és törvények által szabályozott piacitól messze elmaradó szolgáltatási díjak), részben pályázati és fejlesztési hitellehetőség hiányában. Mint 100%-os önkormányzati tulajdonú társaság ki vagyunk zárva minden KKV-k részére kiírt pályázatból. A hulladékgazdálkodás területén tapasztalható bizonytalanság és káosz erősen rányomta bélyegét a teljes gazdálkodásra, folyamatos bizonytalanságot okozott.

A műszaki fejlesztések hiánya, a géppark elöregedése folyamatosan növeli az üzemeltetés költségeit, csökkenti kapacitásainkat és már rövid távon (3-4 éven belül) veszélyezteti működőképességünket.

A természetes fluktuáció miatt szükséges megfelelő képességű szakember utánpótlás már jelenleg is problémát okoz, miközben a kötelező minimálbér emelés okozta bértömeg növekedés kigazdálkodása már a 2018. évben gondot fog jelenteni. A működőképesség fenntartásához rövidtávon el kell érnünk egy a piacihoz közelítő szolgáltatási díj rendszer kialakítását, valamint a városüzemeltetési feladatokra fordítható keretösszeg növelését mely jelenleg a város éves költségvetésének kb. 4,5-5%-a. A kívánatos mérték 10% lenne. Ez nem csak a műszaki fejlesztést és megfelelő humán erőforrást biztosítaná, hanem egy magasabb színvonalú, minden körülmények közt elérhető biztonságos városüzemeltetés alapjait is.

Ehhez kérem az Önök támogatását. Kérem a beszámolót javaslataikkal kiegészítve szíveskedjenek elfogadni.
Az előterjesztést megtárgyalta a pénzügyi és a városfejlesztési bizottság, mindkét bizottság a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlja.
Kőszeg, 2018. május 25.



Kovács István s. k.
ügyvezető igazgató




HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. 2017. évi munkájáról szóló beszámolót elfogadja.

(A mérlegbeszámolót lsd. a letölthető formátumban.)