Önkormányzati belépés | |
|
Képviselő-testületi ülések
2024. Május 23., Csütörtök, 09:00
2007. Január 30., Kedd, 14:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
7. napirendi pont:
Jelentés az Árpád-házi Óvodával kötött szerződés felülvizsgálatáról
ELŐTERJESZTÉS
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
2007. január 30-i ülésének
7. napirendi pontjához
JELENTÉS
az Árpád-házi Óvodával kötött megállapodás felülvizsgálatáról
A munkacsoport célja:
a Kőszeg Város Önkormányzata által az Árpád-házi Szent Margitról Nevezett Szent Domonkos Rendi Nővérek Apostoli Kongregációjával óvodai nevelési feladatok ellátására kötött közoktatási megállapodás felülvizsgálatának lehetőségei.
Megvizsgált területek
1. Az egyházi fenntartó szerepe az önkormányzati kötelező feladatok ellátásában.
2. A közoktatási megállapodás megkötésének időpontja, körülményei, változásai.
3. Önkormányzati jogi kötelezettségek a megállapodásban.
4. Az óvoda működése (a feladatellátás helyszíne, feltételei, körülményei, költségvetési kondíciók).
5. A megtakarítás lehetőségei.
Alapvető megállapítások
1. Az óvodai ellátás megszervezése kötelező feladat az önkormányzatok számára. Kőszeg Város Önkormányzata 50 gyermek óvodai ellátását egyházi fenntartóval kötött közoktatási megállapodás alapján biztosítja.
2. Az Árpád-házi Óvodában a gyermekek elhelyezésének és ellátásának színvonala kimagaslóan jó.
3. A 6. pont értelmében a megállapodás 10 évre szól, módosítása júniusban lehetséges a megállapodó felek egyetértésével:
4. A 7. pont alapján a megállapodás felmondása csak súlyos szabálysértés, vagy súlyos szerződésszegés, vagy érdekmúlás esetén lehetséges.
5. A város lakossága igényli az egyházi óvodai nevelést.
6. A lakosság igénye és az önkormányzat lehetőségei nem esnek egybe.
7. Az önkormányzatnak olcsóbb az egyház által fenntartott óvoda működését támogatni, mint a saját óvodájában szolgáltatni.
8. Az intézmény a 2007-es költségvetési adatokat hamarosan rendelkezésre bocsátja.
Megállapítások részletezése
1. Az önkormányzatoknak kötelességük gondoskodni a település területén az óvodai nevelésről. A feladat ellátása történhet intézmény fenntartásával, vagy más fenntartóval történő megállapodás alapján. Kőszeg Város Önkormányzata 50 gyermek óvodai neveléséről közoktatási megállapodás keretében gondoskodik.
2. Az Árpád-házi Óvodában a gyermekek elhelyezésének és ellátásának színvonala kimagaslóan jó. Az intézményegység egyesítette az SOS-Gyermekfalu Óvoda kiváló szakmai tapasztalatait, gyakorlatát az egyházi fenntartó erkölcsi értékrendjével és gondoskodó szemléletével.
3. A 6. pont értelmében a megállapodás 10 évre szól, módosítása júniusban lehetséges a megállapodó felek egyetértésével:
"Szerződő felek ezt a megállapodást a 2006/2007. tanévtől kezdődően 10 tanévre kötik. A szerződés teljesítését minden tanév végével felülvizsgálják, és kölcsönösen értékelik a megállapodásban foglaltakat. A szükséges módosításokat közös megegyezéssel minden év június 30-ig elvégzik."
Külön kötött közoktatási megállapodást az önkormányzat az Árpád-házi iskolára és külön az Árpád-házi Óvodára. A közoktatási megállapodást úgy kell megkötni, hogy a megállapodás megkötésekor óvodát kezdőknek lehetőségük legyen a szolgáltatás igénybevételére az iskolába lépés időpontjáig, ez óvodánál 5 év. Az iskolára kötött megállapodás is 10 évre szól. Az óvoda a többcélú intézmény intézményegységeként működik, ezért célszerű volt az óvodai megállapodást is 10 évre megkötni. A domonkos rend azzal a feltétellel vállalta az óvoda fenntartását, hogy az önkormányzat a működéshez biztosítja a megállapodásban vállalt támogatást. A megállapodás évente történő felülvizsgálatát a gyermeklétszám és a költségvetési paraméterek folyamatos változása szükségessé teszi.
4. A 7. pont alapján a megállapodás felmondása súlyos szabálysértés vagy súlyos szerződésszegés, vagy érdekmúlás esetén lehetséges.
"A szerződő felek megállapodnak, hogy jelen szerződést súlyos jogszabálysértés, vagy súlyos szerződésszegés miatt felmondhatja bármelyik fél a tanév végével."
A munkacsoport megállapította, hogy sem súlyos jogszabálysértés, sem súlyos szerződésszegés, sem érdekmúlás nem következett be a működés megkezdésétől eltelt négy hónap alatt.
5. A város lakossága igényli az egyházi óvodai nevelést, az intézmény működése biztosítja a szülőknek a szabad óvodaválasztás jogát. Az Árpád-házi Óvoda két csoporttal, 50 férőhellyel, 100 %-os kihasználtsággal működik. A gyerekek láthatóan jól érzik magukat az óvodában, a szülők elégedettek az óvodai szolgáltatás minőségével.
6. A lakosság igénye és az önkormányzat lehetőségei nem esnek egybe. Az óvodát igénylők száma indokolja városi szinten a 16-17 óvodai csoport működtetését. Az óvodások jelenlegi létszámát az önkormányzati óvodák - férőhely hiányában - nem tudnák ellátni. (Az önkormányzati óvodák kapacitása 375 fő, az ellátottak száma 352 gyermek.) Az önkormányzati rendszer csak akkor tudna befogadni 50 óvodást, ha az öt év alattiak közül 20-25 kisgyermek nem kerülne felvételre.
7. Az önkormányzatnak olcsóbb az egyházi fenntartású óvoda működését támogatni, mint a saját óvodájában szolgáltatni. A kistérség adatai szerint az egy gyermekre jutó önkormányzati támogatás a kistérségi normatívák mellett is a Felsővárosi Óvodában 171329 Ft, a Kőszegfalvi Óvodában 461500 Ft, a Központi Óvodában 230000 Ft, az Újvárosi Óvodában 322720 Ft. Az egyházi intézmények állami normatívája a költségvetési törvény alapján 2007-ben 145 ezer Ft/fő, az óvoda egyházi fenntartása 2007-ben plusz 7,25 millió Ft állami támogatást hoz be a kőszegi közoktatásba.
8. Az intézmény költségvetési adatokat ugyan még nem szolgáltatott, de a fenntartó jelezte, hogy folyamatban van. Az igazgatónő elmondta, hogy az óvoda költségvetését beépítik a többcélú intézmény költségvetésébe, lebontva nem jelenik meg. A működési kiadások áttekintése tapasztalati adatok hiányában egyelőre nem lehetséges.. Becsült adat, hogy a rendnek éves szinten kb. 400 ezer Ft-tal ki kell egészítenie az állami és önkormányzati forrásokat. Tapasztalati adataik - a 2006. szeptember 1-vel történő kezdés miatt – nincsenek. A fenntartó tapasztalati adatokkal a hét csoporttal működő hódmezővásárhelyi intézményéről rendelkezik. A nevelési, illetve naptári év végén célszerű a kérdésre visszatérni rá.
Javasoljuk, hogy Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő Testülete a demográfiai adatok és az állami normatívák változásainak figyelembevételével a feladatellátás leggazdaságosabb megszervezésére törekedve folyamatosan számoljon az oktatási feladatok ellátásában való egyházi részvétel lehetőségével, és erre hívja fel a Kistérségi Társulás figyelmét is!
HATÁROZATIJ JAVASLATOK
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő Testülete kezdeményezi az Árpád-házi Szent Margitról Nevezett Szent Domonkos Rendi Nővérek Apostoli Kongregációjával kötött közoktatási megállapodás felülvizsgálataát a megállapodásban foglaltaknak megfelelően kölcsönös megegyezés útján.
Határidő: 2007. június 30.
Felelős: Polgármester
2.A demográfiai adatok és az állami normatívák kiszámíthatatlansága miatt keresse az önkormányzat az óvodai feladatellátás optimális lehetőségeit, esetlegesen az egyházi fenntartási szándék kiterjesztésének esélyét.
Kőszeg, 2007. január 15.
A munkacsoport tagjai:
Básthy Béla s. k.
elnök
Keszei Balázs s. k.
képviselő
Bakács Nóra s. k.
jogtanácsos
Bognár-.Varga Szilvia s. k.
pénzügyi osztályvezető helyettes
Dobos Róbert s. k.
gyámügyi és szociális osztály ügyintézője
Maitz Mária s. k.
oktatási, közművelődésügyi, sport és ifjúsági referens, jegyzőkönyvvezető
Jelentés az Árpád-házi Óvodával kötött szerződés felülvizsgálatáról
ELŐTERJESZTÉS
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
2007. január 30-i ülésének
7. napirendi pontjához
JELENTÉS
az Árpád-házi Óvodával kötött megállapodás felülvizsgálatáról
A munkacsoport célja:
a Kőszeg Város Önkormányzata által az Árpád-házi Szent Margitról Nevezett Szent Domonkos Rendi Nővérek Apostoli Kongregációjával óvodai nevelési feladatok ellátására kötött közoktatási megállapodás felülvizsgálatának lehetőségei.
Megvizsgált területek
1. Az egyházi fenntartó szerepe az önkormányzati kötelező feladatok ellátásában.
2. A közoktatási megállapodás megkötésének időpontja, körülményei, változásai.
3. Önkormányzati jogi kötelezettségek a megállapodásban.
4. Az óvoda működése (a feladatellátás helyszíne, feltételei, körülményei, költségvetési kondíciók).
5. A megtakarítás lehetőségei.
Alapvető megállapítások
1. Az óvodai ellátás megszervezése kötelező feladat az önkormányzatok számára. Kőszeg Város Önkormányzata 50 gyermek óvodai ellátását egyházi fenntartóval kötött közoktatási megállapodás alapján biztosítja.
2. Az Árpád-házi Óvodában a gyermekek elhelyezésének és ellátásának színvonala kimagaslóan jó.
3. A 6. pont értelmében a megállapodás 10 évre szól, módosítása júniusban lehetséges a megállapodó felek egyetértésével:
4. A 7. pont alapján a megállapodás felmondása csak súlyos szabálysértés, vagy súlyos szerződésszegés, vagy érdekmúlás esetén lehetséges.
5. A város lakossága igényli az egyházi óvodai nevelést.
6. A lakosság igénye és az önkormányzat lehetőségei nem esnek egybe.
7. Az önkormányzatnak olcsóbb az egyház által fenntartott óvoda működését támogatni, mint a saját óvodájában szolgáltatni.
8. Az intézmény a 2007-es költségvetési adatokat hamarosan rendelkezésre bocsátja.
Megállapítások részletezése
1. Az önkormányzatoknak kötelességük gondoskodni a település területén az óvodai nevelésről. A feladat ellátása történhet intézmény fenntartásával, vagy más fenntartóval történő megállapodás alapján. Kőszeg Város Önkormányzata 50 gyermek óvodai neveléséről közoktatási megállapodás keretében gondoskodik.
2. Az Árpád-házi Óvodában a gyermekek elhelyezésének és ellátásának színvonala kimagaslóan jó. Az intézményegység egyesítette az SOS-Gyermekfalu Óvoda kiváló szakmai tapasztalatait, gyakorlatát az egyházi fenntartó erkölcsi értékrendjével és gondoskodó szemléletével.
3. A 6. pont értelmében a megállapodás 10 évre szól, módosítása júniusban lehetséges a megállapodó felek egyetértésével:
"Szerződő felek ezt a megállapodást a 2006/2007. tanévtől kezdődően 10 tanévre kötik. A szerződés teljesítését minden tanév végével felülvizsgálják, és kölcsönösen értékelik a megállapodásban foglaltakat. A szükséges módosításokat közös megegyezéssel minden év június 30-ig elvégzik."
Külön kötött közoktatási megállapodást az önkormányzat az Árpád-házi iskolára és külön az Árpád-házi Óvodára. A közoktatási megállapodást úgy kell megkötni, hogy a megállapodás megkötésekor óvodát kezdőknek lehetőségük legyen a szolgáltatás igénybevételére az iskolába lépés időpontjáig, ez óvodánál 5 év. Az iskolára kötött megállapodás is 10 évre szól. Az óvoda a többcélú intézmény intézményegységeként működik, ezért célszerű volt az óvodai megállapodást is 10 évre megkötni. A domonkos rend azzal a feltétellel vállalta az óvoda fenntartását, hogy az önkormányzat a működéshez biztosítja a megállapodásban vállalt támogatást. A megállapodás évente történő felülvizsgálatát a gyermeklétszám és a költségvetési paraméterek folyamatos változása szükségessé teszi.
4. A 7. pont alapján a megállapodás felmondása súlyos szabálysértés vagy súlyos szerződésszegés, vagy érdekmúlás esetén lehetséges.
"A szerződő felek megállapodnak, hogy jelen szerződést súlyos jogszabálysértés, vagy súlyos szerződésszegés miatt felmondhatja bármelyik fél a tanév végével."
A munkacsoport megállapította, hogy sem súlyos jogszabálysértés, sem súlyos szerződésszegés, sem érdekmúlás nem következett be a működés megkezdésétől eltelt négy hónap alatt.
5. A város lakossága igényli az egyházi óvodai nevelést, az intézmény működése biztosítja a szülőknek a szabad óvodaválasztás jogát. Az Árpád-házi Óvoda két csoporttal, 50 férőhellyel, 100 %-os kihasználtsággal működik. A gyerekek láthatóan jól érzik magukat az óvodában, a szülők elégedettek az óvodai szolgáltatás minőségével.
6. A lakosság igénye és az önkormányzat lehetőségei nem esnek egybe. Az óvodát igénylők száma indokolja városi szinten a 16-17 óvodai csoport működtetését. Az óvodások jelenlegi létszámát az önkormányzati óvodák - férőhely hiányában - nem tudnák ellátni. (Az önkormányzati óvodák kapacitása 375 fő, az ellátottak száma 352 gyermek.) Az önkormányzati rendszer csak akkor tudna befogadni 50 óvodást, ha az öt év alattiak közül 20-25 kisgyermek nem kerülne felvételre.
7. Az önkormányzatnak olcsóbb az egyházi fenntartású óvoda működését támogatni, mint a saját óvodájában szolgáltatni. A kistérség adatai szerint az egy gyermekre jutó önkormányzati támogatás a kistérségi normatívák mellett is a Felsővárosi Óvodában 171329 Ft, a Kőszegfalvi Óvodában 461500 Ft, a Központi Óvodában 230000 Ft, az Újvárosi Óvodában 322720 Ft. Az egyházi intézmények állami normatívája a költségvetési törvény alapján 2007-ben 145 ezer Ft/fő, az óvoda egyházi fenntartása 2007-ben plusz 7,25 millió Ft állami támogatást hoz be a kőszegi közoktatásba.
8. Az intézmény költségvetési adatokat ugyan még nem szolgáltatott, de a fenntartó jelezte, hogy folyamatban van. Az igazgatónő elmondta, hogy az óvoda költségvetését beépítik a többcélú intézmény költségvetésébe, lebontva nem jelenik meg. A működési kiadások áttekintése tapasztalati adatok hiányában egyelőre nem lehetséges.. Becsült adat, hogy a rendnek éves szinten kb. 400 ezer Ft-tal ki kell egészítenie az állami és önkormányzati forrásokat. Tapasztalati adataik - a 2006. szeptember 1-vel történő kezdés miatt – nincsenek. A fenntartó tapasztalati adatokkal a hét csoporttal működő hódmezővásárhelyi intézményéről rendelkezik. A nevelési, illetve naptári év végén célszerű a kérdésre visszatérni rá.
Javasoljuk, hogy Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő Testülete a demográfiai adatok és az állami normatívák változásainak figyelembevételével a feladatellátás leggazdaságosabb megszervezésére törekedve folyamatosan számoljon az oktatási feladatok ellátásában való egyházi részvétel lehetőségével, és erre hívja fel a Kistérségi Társulás figyelmét is!
HATÁROZATIJ JAVASLATOK
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő Testülete kezdeményezi az Árpád-házi Szent Margitról Nevezett Szent Domonkos Rendi Nővérek Apostoli Kongregációjával kötött közoktatási megállapodás felülvizsgálataát a megállapodásban foglaltaknak megfelelően kölcsönös megegyezés útján.
Határidő: 2007. június 30.
Felelős: Polgármester
2.A demográfiai adatok és az állami normatívák kiszámíthatatlansága miatt keresse az önkormányzat az óvodai feladatellátás optimális lehetőségeit, esetlegesen az egyházi fenntartási szándék kiterjesztésének esélyét.
Kőszeg, 2007. január 15.
A munkacsoport tagjai:
Básthy Béla s. k.
elnök
Keszei Balázs s. k.
képviselő
Bakács Nóra s. k.
jogtanácsos
Bognár-.Varga Szilvia s. k.
pénzügyi osztályvezető helyettes
Dobos Róbert s. k.
gyámügyi és szociális osztály ügyintézője
Maitz Mária s. k.
oktatási, közművelődésügyi, sport és ifjúsági referens, jegyzőkönyvvezető