2007. Június 26., Kedd, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - A szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól és a gyermekek védelméről szóló 10/1993. (V. 27.) önkormányzati rendelet módosítása
2. - Az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 1/2007. (II. 2.) önkormányzati rendelet módosítása
3. - A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos köztisztasági közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 21/2001. (XI. 1.) önkormányzati rendelet módosítása
4. - A Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulás működéséről szóló megállapodás módosítása
5. - A II. Nemzeti Fejlesztési Terv helyi feladatai és projekt elképzelései
6. - A 2007. évi vagyonhasznosítási terv időarányos teljesítése
7. - A Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Kht. alapító okiratának módosítása
8. - A belváros forgalmi rendjének felülvizsgálata
9. - A Kossuth L. utca és a Táncsics M. utca közötti terület (városmajor) hasznosítására, fejlesztésére kiírandó pályázat elkészítésének elrendelése
10. - A lakótelep V. ütem területének hasznosítására pályázat elkészítésnek elrendelése
11. - Beszámoló a Városi Diákönkormányzat tevékenységéről.
12. - Tájékoztató a Jurisich Miklós Gimnázium és Középiskolai Kollégium helyzetéről
13. - Beszámoló a Jurisics-vár felújításnak előkészületeiről
14. - A Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház létszámába intézménytakarító átvétele.
15. - Tájékozató a nyilvános WC-k elhelyezésnek lehetőségeiről.
16. - Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Kht. telephely racionalizálá-sa.
17. - Az Ólmódi út és a Rohonci úti járda felújítása
18. - A helyi közérdekű televíziós műsorok készítésére vonatkozó ajánlattételi felhívás jóváhagyása
19. - A Kőszegi Sportegyesület támogatási kérelme.
20. - A Kőszegi Sportegyesület Ökölvívó Szakosztályának támogatási kérelme
21. - Állásfoglalás a Vas Megyei Markusovszky Kórház megszüntetéséről, átszervezésé-ről
22. - Beszámoló a polgármesteri hivatal 2006. évi munkájáról
23. - Törvényességi észrevétel megtárgyalása
24.a - Az új temető kialakításához szükséges területek megvásárlása
24.b - Lakás és ingatlancsere kérelem
24.c - A Liszt F. u. 30. alatti ingatlan hasznosítása
24.d - A Velemi u. 36/C. alatti bérlakás átminősítése
25. - Az Idősek Gondozóháza építés és Hajléktalanszálló korszerűsítés beruházás mobília III. közbeszerzési eljárás eredményhirdetése
26. - Jelentések a lejárt határidejű határozatokról
22. napirendi pont:
Beszámoló a polgármesteri hivatal 2006. évi munkájáról

ELŐTERJESZTÉS
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselőtestülete
2007. június 26-i ülésének
22. napirendi pontjához



Tisztelt Képviselőtestület!

A 2007. évi képviselő-testületi munkatervben foglaltaknak megfelelően előterjesztem a Polgármesteri Hivatal 2006. évi munkájáról készült összefoglaló beszámolót.
A beszámoló elkészítésének módszeréül azt a megoldást választottam, hogy az egyes osztályok vezetői maguk fejtsék ki gondolataikat, tárják fel az elmúlt év során felmerült jellemző gondokat és egyúttal sikereiket is. Az egységesség szempontjából csak alapvető tartalmi követelményeket fogalmaztam meg feléjük. Jómagam, mint hivatalvezető, az itt folyó munka általános jellemzésére és a következtetések levonására vállalkoztam, illetve az általam közvetlenül vezetett szervezési osztály (volt jegyzői iroda) tevékenységének bemutatására.
A Polgármesteri Hivatal jelenlegi szervezeti felépítését 2004. augusztusában nyerte el az SZMSZ módosítása nyomán. A rákövetkező évben történt meg az épületen belüli teljes átmozgatása az egyes egységeknek oly módon, hogy - hosszú idő után először – minden osztály összefüggő helyiségcsoportban kaphatott elhelyezést. Az azóta eltelt idő is bizonyította, hogy az elképzelés jó volt, beváltotta a hozzá fűzött reményeket. (Javaslati szinten már korábban kidolgoztam, de nem talált politikai támogatásra, így a fiókban maradt!)
Az átszervezés legfontosabb pozitívuma az építéshatósági ügyek törvényességi, eljárásjogi helyzetének rendezése (jogász osztályvezető felügyelete alatt a hatósági osztályon), az intézményi pénzügyek feletti közvetlen diszponálás (kiskincstári rendszer bevezetése), a városfejlesztési- és üzemeltetési önkormányzati feladatok egy szervezeti egységbe koncentrálása, az elkülönült, sajátos térségi és országos feladatot ellátó, minisztériumi felügyelet alatt működő okmányiroda önállósítása, a törzskari feladatok egybegyűjtése (jegyzői iroda) volt. A referensi rendszer ez évi felszámolása tovább erősítette ez utóbbi megoldást.
A fentieken túlmenően 2005-2006-ban ugyanakkor nyitott maradt még a kistérségi és a városi feladatok precíz elkülönítése, a pontos feladatelhatárolás, a hivatali és az intézményi (egyre bonyolultabb és fokozottabb követelmények előtt álló) belső ellenőrzés feltételeinek megteremtése. Folyamatos gondot okozott a városfejlesztési és településüzemeltetési osztály zökkenőmentes működtetése, amely területen elsősorban személyi jellegű problémák merültek fel.
A fentebbi gondokat mára sikerült jórészt kiküszöbölni. Az egyeztetések igénybevételével, az alapdokumentumok korrigálásával letisztultak a kistérségi feladatok, 2007-től önálló belső ellenőrt alkalmazunk és a városfejlesztési- és üzemeltetési osztály törvényességi, adminisztrációs, szervezési gondjai is megoldódni látszanak a megfelelő vezető kinevezésével.
Az átszervezéseket követően a minőségirányítás fejlesztésére helyeztük a fő hangsúlyt, bevezetésre kerültek a minőségi munkát biztosító folyamat modellek, munkaszervezési megoldások. Ennek köszönhető, hogy 2006. áprilisában hivatalunk (Szombathelyt leszámítva egyedül a megyében) áttért az európai CAF minőségirányítási rendszerre és megszerezte az ISO 9001:2001 minőségi tanusítványt is. Megújítása e hónapban történik.
Az elmúlt év során számos szakmai ellenőrzést éltünk át (ügyészség, közigazgatási hivatal, ÁNTSZ, stb.), amelyek mindegyike igen pozitív megállapításokkal zárult.
Némileg más jellegű volt az Állami Számvevőszék átfogó vizsgálata, melynek során a legaprólékosabb módon átvilágították a pénzügyi-számviteli működés szabályosságát, a gazdálkodás törvényességét, a belső ellenőrzés helyzetét, a közpénzek felhasználásának megfelelőségét és más számos, kapcsolódó területet. Vizsgálódásuk nyomán felelősségre vonással járó, kirívó szabálytalanságra nem bukkantak. , viszont számos javításra szoruló hibát feltártak. Sajnos ez a számviteli munka megtöbbszöröződésével járt együtt, amely a pénzügyi osztályra olyan mértékű többlet munkát rótt, amelynek megfelelni fizikailag nem lehet. A vagyongazdálkodásra, belső ellenőrzésre irányuló javaslataik megvalósultak az új vagyonrendelet keretében, illetve a belső ellenőrzési rendszer átszervezésével. Jelenleg még a belső ellenőrzési és a minőségirányítási rendszer összehangolása van folyamatban.
A "mozgalmas" 2005-ös évet követően tavaly alacsonynak volt mondható a munkavállalói mozgás mértéke. Év közben egy munkatársunk távozott közös megegyezéssel, egy pedig felvételre került mint térségi (3 település) félállású építéshatósági ügyintéző. Egy kolléganőnk gyermekáldás miatt táppénzre, illetve szabadságra ment. A 2007-es év sajnos nem ilyen nyugodt, nyugdíjazások, gyesről történő visszajövetel, stb. miatt számos átmeneti nehézséggel kell megküzdenünk.
2006-ban - miként az előző évek során – is igyekeztünk kiemelt hangsúlyt fektetni dolgozóink szakmai fejlődésére. Két fő közbeszerzési referensi végzettséget, egy ügykezelő felsőfokú számítógép-kezelői oklevelet szerzett a támogatásunkkal. Felsőfokú, szakirányú (egyetemi, főiskolai) tanulmányokat folytatott 3 fő, amely hivatali munkájukhoz szükséges. Rendelkezünk személyre lebontott képzési tervvel, amelynek alapján a Közigazgatási Hivatal által szervezett szakmai tanfolyamok közül 14-re írattunk be összesen 26 kollégát. Öt fő tette le a közigazgatási alapvizsgát, egy fő pedig a közigazgatási szakvizsgát.
Ezt követően kérem, hogy a T. Képviselő-testület részletesen is ismerkedjen meg az egyes osztályok által tavaly elvégzett munkával:

Jegyzői Iroda (Szervezési Osztály)

A beszámolási időszakban az osztály működését strukturális és feladatköri változások nem befolyásolták, ilyen tekintetben az állandóság volt a jellemző
Feladatkörünk az elmúlt évben nem változott, tehát nagy csoportokra osztva egyrészt a képviselő-testület, a bizottságok, a tisztségviselők működésével kapcsolatos feltételek biztosítását (és a hozzá kapcsolódó szervezési és nyilvántartási feladatokat), másrészt a polgármesteri hivatal – mint munkaszervezet – feladatellátásához szükséges tárgyi és személyi feltételek megteremtését jelentette.
A képviselő-testületi munkával kapcsolatos információk a 2006-os évre vonatkozóan:
A képviselő-testület 25 alkalommal ülésezett. Ezek megbontása a következő: 11 rendes ülés volt a munkatervnek megfelelően, 10 rendkívüli ülést kellett tartani, 1 alakuló ülés volt, 1 ünnepi és 1 együttes ülés volt a kistérségi társulás többi képviselő-testületével együtt. 2006-ban a képviselő-testület 2 közmeghallgatást tartott: az NFT II-ve,l valamint a költségvetési koncepcióval kapcsolatban. A rendkívüli ülések száma sajnos évek óta nagyon magas és ez – meglátásom szerint – nem jó tendencia. Vannak ugyan esetek, amikor elkerülhetetlen az ülés összehívása, de azért általában megfigyelhető, hogy egy gyorsan, sietve kidolgozott előterjesztést követve rossz döntés is születhet a kapkodás miatt. Nem beszélve arról, hogy ez milyen terhet jelent a hivatal számára. A kitüntetésekről szóló rendelet módosítását pld. a képviselő-testület a július 26-i rendkívüli ülésén rendelte el, az augusztusi ülésen el lett fogadva a módosítás, majd ez a döntés az októberi ülésen hatályon kívül lett helyezve.
A képviselő-testület 2006-ban 46 rendeletet alkotott és 273 határozatot hozott. A rendeletek tartalmukban 9 új rendeletet, 34 rendeletmódosítást illetve kiegészítést, valamint 3 rendelet esetében hatályon kívül helyezési rendelkezést tartalmaztak. A kőszegi képviselő-testület által hozott döntések száma az önkormányzatiság 16 éve alatt még soha nem volt ilyen magas. Tájékoztatásul: 1992-ben – amikor még nem volt megalkotva a szociális törvény, nem voltak átadva a hatáskörök és amikor a vagyonátadások zajlottak – 223 határozat született. 1996-ban 111 volt a határozatok száma, 2000-ben 138, 2003-ban 190, 2004-ben 228, 2005-ben pedig 242. Ezekből a számokból is látszik, milyen nagy arányban növekedett meg a napirendek száma és ez mekkora leterheltséget jelent az egész hivatalnak. Egyik következménye mindennek az, hogy a nagyszámú - és általában hosszú – ülések jegyzőkönyveit nem tudtuk 15 napos határidőben elkészíteni, több esetben csak igen jelentős késéssel lettek megküldve a Közigazgatási Hivatalnak. A probléma feloldására az egyik szervezési ügyintézőt bíztuk meg jegyzőkönyvvezetői feladatokkal ez év május 1-én az oktatási ügyek másra történő áttelepítésével egyidőben.
A képviselő-testület döntéseivel kapcsolatban a Vas Megyei Közigazgatási Hivatal 2006-ban 2 esetben tett törvényességi észrevételt: a korábbi polgármester úr fegyelmi ügyét tárgyaló üléssel illetve a rendezési terv 2006. márciusi ülésén történt kiegészítésével kapcsolatban.
A képviselő-testületi ülések szervezése az SZMSZ-ben foglaltak szerint történt. Az ezzel foglalkozó szervezési ügyintéző feladata a rendes ülések előtt a napirendek előterjesztői részére a felhívások kiküldése, a lejárt határidejű határozatokról a jelentések illetékesektől való bekérése és összeszerkesztése, az átruházott hatáskörben hozott döntésekről szóló jelentés összeállítása, az egész képviselő-testületi anyag napirendbe való szerkesztése, oldalszámozása. A tárgyalt időszakban hatályos SZMSZ szerint a képviselőknek 5 nappal az ülés előtt kellett az előterjesztéseket megkapniuk. Sajnos meg kell állapítani, hogy ezt a határidőt sok esetben nem lehetett tartani, de ennek nem a szervezési osztály dolgozói az okai. A jelenleg hatályos SZMSZ szerint 4 nappal az ülés előtt kell a képviselőknek megkapniuk az anyagot és ez azt jelenti, hogy az egy héttel későbbre csúsztatott bizottsági üléseket követően nem áll rendelkezésre az eddigi 3-4 nap a bizottsági vélemények előterjesztésben való megjelenítéséhez. Már másnap az előterjesztőknek be kell írniuk a bizottsági véleményeket és a szervezési ügyintézőnek a pénteki napon postázni kell a keddi ülésnap anyagát. Ez a változás sokkal intenzívebb munkát igényel a folyamat minden résztvevőjétől, kezdve az előterjesztőkön át egészen a kézbesítő gépkocsivezetőig. Mindez együtt jár azzal, hogy ezeken a napokon minden más munkájukat félre kell tenni és ez további torlódásokat okoz.
Az ülést követő feladatok közül a jegyzőkönyv elkészítése, a határozat kivonatok megküldése, a rendeletek kihirdetése, majd a rendeletek egységes szerkezetbe való foglalása a szervezési ügyintéző feladata. A képviselő-testületi ülésekről elvárható színvonalú jegyzőkönyvek készültek, a döntéseket az illetékesek mindig megkapták.
A képviselő-testületi munka és az egész önkormányzatiság alapvető elve a nyilvánosság. 2006-ban sikerült ezen a téren nagyot fejlődni, mert megújult a kőszegi honlap és ez új lehetőséget teremtett arra, hogy az állampolgárok még jobban megismerhessék az önkormányzat működését. Valamennyi előterjesztés és melléklete, valamennyi határozat és a rendelet megtalálható az interneten, bár van a rendszeren némi finomítanivaló, pld. pontosítást, könnyebb elérhetőséget szeretnénk elérni a rendeletek jelenlegi megjelenítésén él is.

A kisebbségi önkormányzatok 2006-ban megtartották a kötelező 6 ülésüket és a közmeghallgatást. Az üléseiken való részvételhez – amennyiben igénylik – jegyzőkönyvvezetőt biztosít a hivatal. A jegyzőkönyvek elkészítésében segítséget nyújtunk, továbbá a kisebbségi önkormányzatokkal kötött megállapodás értelmében ellátjuk a számviteli és adminisztrációs teendőiket.


A bizottságok 2006. szeptember 30-áig 76 ülést tartottak, ebből 16 volt az együttes ülések száma. Október 1-jétől december 31-éig pedig 16 ülést tartottak és ebből 2 volt az együttes ülés. Ezen területen szeretném megemlíteni, hogy a késő délutáni időpontban tartott bizottsági ülések miatt nagymértékű a hivatal dolgozóinak a leterheltsége, ennek kompenzálására anyagi fedezet nem áll rendelkezésre. Az így keletkező jelentős számú túlórákat a köztisztviselők a megnövekedett feladatok miatt igénybe venni nem tudják, mert ez más munkaköri feladat elmaradáshoz vezet. Ez törvénysértő állapot. A bizottsági jegyzőkönyvek minősége a korábbi évekhez képest mind tartalmi, mind formai szempontból számottevően javult, mely a jegyzőkönyvvezetők oktatásának köszönhető.

A tisztségviselők és a vezető köztisztviselők munkafeltételeinek biztosítása úgy gondolom zökkenőmentesen megy, e vonatkozásban jó az együttműködés van a többi hivatali osztállyal is.
Jelentős időráfordítást és szakértelmet igényel a képviselő-testület, a polgármester és a jegyző munkáltatói jogkörébe tartozó döntések előkészítése, a köztisztviselők és a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvények előírásai alapján szükséges személyzeti feladatok (képzések, továbbképzések, átsorolások, nyilvántartások, adatszolgáltatások) feladatok ellátása, a személyi állomány változása következtében jelentkező pályáztatási, alkalmazási, elszámolási műveletek elvégzése.
Az év során sok időt és energiát kellett fordítanunk az ügyiratkezelési feladataink ellátására, tekintettel arra, hogy a 2005. év végén hatályba lépett Közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény következtében az ügyiratforgalom és az ezzel járó adminisztráció a sokszorosára növekedett, mely jelentős terhet rótt nemcsak az ügyiratkezelést végző – lecsökkentett létszámú- dolgozókra, hanem az érdemi ügyintézőkre is. Év végén a központi szabályozás változása következtében új iratkezelési szabályzat került elfogadásra, ugyanakkor jelezni kívánom, hogy a központi előírások miatt 2008. január 1-jétől új – tanúsított – iktató programmal kell az ügyiratkezelés feladatát megvalósítani. Ilyen programmal sajnos nem rendelkezünk, ennek a beszerzésére 2007-ben sort kell keríteni.
2006-ban 11 718 főszámra iktatott ügyiratunk volt. A főszámok alszámaira 19 319 iratot iktattak
2006. kiemelt teendője volt még 3 választás (országgyűlési, önkormányzati, kisebbségi) lebonyolítása is, melyben a hivatal dolgozóinak jelentős része feladatot kapott. Kevesen tudják, hogy egy-egy választás előkészítése 3-4 havi intenzív munkával jár, majd ezt követően is számos záró intézkedésre van szükség.
A Polgármesteri Hivatal működésének biztosításával kapcsolatos feladataink közül anyagilag is, és munkaszervezésben is jelentős részt képvisel a kezelésünkben lévő épületek jókarban tartása. Nagyon jelentős feladat volt a városháza fűtéskorszerűsítése, amely határidőre elkészült és megoldotta a korábbi gondokat, reméljük, hogy a korszerű kazánok működése számottevő megtakarítást eredményez.
Súlyos gondunk maradt viszont a padozatok igen rossz állapota, a helyiségek festésére-mázolására felhasználható keret szűkössége( évente 2-3 iroda!),de leginkább az elektromos hálózat elavultsága. A kötelezően elvégeztetett éves érintésvédelmi vizsgálatok is megállapították, hogy a megnövekedett gépállomány terhelését már nem bírja, több helyütt a földelő vezeték is hiányzik.
Említésre méltó fejlődés mutatkozott az elmúlt évben a számítógépparkunk tekintetében, ezzel párhuzamosan ezen a területen minőségi fejlesztés is folyt. Sajnálatos, hogy ezt a minőségi fejlesztést 2007. évben a szűkös anyagi forrásokra figyelemmel nem tudjuk tovább folytatni. Sikerült megújítani a város honlapját, melyen a közérdekű információk mellett lehetőség nyílt a képviselő-testületi és bizottsági anyagok elektronikus úton való hozzáféréséhez is. Célunk az, hogy a jövőben minden képviselő a testületi és bizottsági ülések anyagához ilyen módon férjen hozzá, ezzel kiváltva a több száz oldalas papír alapú előterjesztések költségigényes előállítását. Az informatika fejlesztésével az elektronikus ügyintézés is gyorsabbá válhat.
A hivatali működést biztosító napi tennivalóink részben ismétlődőek, részben sajátosak, de mindenesetre szerteágazóak. Ezekről mást nem is kívánok elmondani, minthogy a hozzájuk rendelhető anyagi eszközök behatároltak, de nézetem szerint takarékos eszközkímélő módon működik hivatalunk.

Okmányiroda


Az okmányiroda 2000. január 1-jén kezdte meg működését.
Feladatkörébe tartozik a személyazonosító igazolvány, a személyi adat és lakcímnyilvántartás, a személyi azonosítóról és lakcímről szóló hatósági igazolvány /lakcímkártya/ kiállításával kapcsolatos hatósági ügyintézés, az útlevél adat-felvételezés, az egyéni vállalkozással kapcsolatos ügyintézés, a közlekedés igazgatási – járműigazgatási és vezetői engedélyekkel kapcsolatos – hatósági ügyek, a mozgáskorlátozottak parkolási igazolvány ügyei, az elektronikus közigazgatási szolgáltatások igénybevételére szolgáló ügyfélkapu regisztrációs eljárások, a központi nyilvántartásokból történő adatszolgáltatások nyújtása, valamit a választással, népszavazással, népi kezdeményezéssel kapcsolatos nyilvántartási és informatikai feladatok ellátása.
Az okmányirodák feladatkörébe utalt feladatokon kívül Kőszeg város közigazgatási területére kiterjedően ellátjuk a népesség nyilvántartási és egyes mezőgazdasági ügyeket.
Az okmányiroda feladatkörébe tartozó ügyeket a személyi adat és lakcímnyilvántartás és az egyéni vállalkozással kapcsolatos ügyek, valamint a hivatalból indult közlekedés igazgatási hatósági ügyek kivételével az ország területére kiterjedő illetékességgel látjuk el.
Az említett, nem országos illetékességű ügyek esetén illetékességi területük kiterjed Kőszeg városra, valamint Bozsok, Cák, Gyöngyösfalu, Horvátzsidány, Kiszsidány, Kőszegdoroszló, Kőszegpaty, Kőszegszerdahely, Lukácsháza, Nemescsó, Olmód, Peresznye, Pusztacsó és Velem községekre.
Az osztály létszáma 6 fő. A személyazonosító igazolvány, a lakcímigazolvány és útlevél ügyintézést valamint a település szintű népesség nyilvántartási feladatokat 2 fő, a közlekedés igazgatási ügyeket és a mozgáskorlátozottak parkolási igazolvány ügyeit 3 fő látja el. Az osztályvezető látja el az egyéni vállalkozással kapcsolatos az ügyfélkapu és a mezőgazdasági ügyeket.
Az okmányiroda 2006. évi munkájában kiemelt, és csaknem egész éven át tartó feladatot jelentett az országgyűlési képviselők 2006. április 9-i választásának, valamit a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a kisebbségi önkormányzati képviselők 2006. október 1-i választásának előkészítésével és lebonyolításával kapcsolatos névjegyzék vezetési és informatikai feladatok zökkenőmentes ellátása. E feladatokat a napi munkavégzés mellett feszített munkatempóban, sok esetben túlóra elrendelésével láttuk el.

Az elmúlt évben végzett munkánk nagyságrendje a következő adatokkal jellemezhető:
2006. évben 2635 db lakcímigazolványt, 1630 db személyazonosító igazolványt, 1337 db vezetői engedélyt, 42 db mozgáskorlátozottak parkolási igazolványát adtunk ki. Az útlevél felvételezések száma 864 db volt, az egyéni vállalkozói igazolványokkal kapcsolatos ügyek száma 293, az ügyfélkapu eljárások száma 639 volt. A közlekedés igazgatási eljárások során 1039 törzskönyvet és 1317 forgalmi engedélyt állítottunk ki.
A hivatalból indult közlekedés igazgatási ügyekben 321 határozatot hoztunk. Három határozatunk ellen éltek fellebbezéssel, melyek közül kettő helybenhagyással, egy hatályon kívül helyezéssel zárult. A gépjárművek forgalomból történő kivonását a kötelező felelősségbiztosítás hiánya miatt 15 esetben, lefoglalás miatt 24 esetben, műszaki érvényesség hiánya miatt 25 esetben, súlyadó fizetési kötelezettség elmulasztása miatt 62 esetben, átírás elmulasztása miatt 57 esetben kellett elrendelnünk. A forgalomból történő végleges kivonások száma 92, a hivatalból történő átmeneti kivonások száma 46 volt. A vezetési jogosultság szünetelését 77 esetben rendeltük el. Az elveszett okmányok körözéséről 177 határozattal rendelkeztünk, melyek közül 127 személyazonosító igazolvány, 24 vezetői engedély, 18 forgalmi engedély, 5 törzskönyv, 2 rendszám és 1 parkolási igazolvány körözésére került sor.
Hatósági eljárásaink során az állampolgárok által befizetett illetékek összege 25.653.500,- Ft, az igazgatási szolgáltatási díjbevételek önkormányzatunkat megillető összege 2.182 800,- Ft volt.
Tevékenységünket a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (továbbiakban: KEKKH) által a polgármesteri hivatal részére használatba adott számítástechnikai géppark és alkalmazások használatával végezzük, melyek központi megújítása és karbantartása a KEKKH irányításával szervezetten történik.
Feladataink ellátásában legnagyobb munkaszervezési feladatot az országos illetékesség jelentette. Az állampolgárok az ország bármely területéről - de jellemzően a megye távolabbi településeiről - érkezve intézhetik ügyeiket, mely az ügyfélforgalom kiszámíthatatlanságát, ezáltal munkatorlódást eredményezett. Az említett okok miatt 2006. tavaszától telefonon, személyesen illetve az interneten történő időpontfoglalással /előjegyzéssel/ fogadjuk ügyfeleinket.
Munkánkat a KEKKH kétévenként ellenőrzi. A legutóbbi, 2005. májusában lefolytatott ellenőrzés a kőszegi okmányiroda munkáját jó színvonalúnak, működését kiegyensúlyozottnak minősítette.


Bács Balázsné
osztályvezető

Városfejlesztési és Üzemeltetési Osztály

A városfejlesztési-és üzemeltetési osztály működését illetően osztályvezetőként az alábbi tájékoztatót adom:

Az osztályunk működését illetően a túlzsúfolt jelzőt használnám, amit az ügyintézők nagyfokú leterheltsége okoz. Az osztály munkája 6 jól elhatárolt működési körbe sorolható, aminek külön ügyintézőkre való osztása 2006. december 31.-éig nem valósult meg létszám hiány miatt.
Városfejlesztés:
A 2006. évi költségvetés előkészítése során a korábbi években és a képviselő-testület iránymutatása mellett fejlesztési költségek előkészítése történt meg. A folyamatban lévő beruházások menete megfelelően haladt.
Az Idősek Gondozóháza építési munkálatai folyamatban vannak, eddig az épület építőmesteri munkálatai készültek el. A Fő tér beruházás építési munkálata egész évben folyt és 2006. szeptember közepén zárult le, pénzügyi elszámolása folyamatos, valamint a pótmunka igények elbírálása és rendezése folyik. A Vadvirág utcai útépítés 2006. szeptember közepével befejeződött és a szerződés szerinti 2007. évi kifizetéssel pénzügyileg is rendezés alatt áll. A "Gyöngyszemünk-e Gyöngyösünk" projekt engedélyes tervezése folyamatban van és a finanszírozási szerződés megkötésre került. A 2006. évi intézményi felújítások elkészültek, és pénzügyileg el lettek számolva.
1. Településüzemeltetés:
A településüzemeltetést a város közszolgáltatási szerződés formájában a Kőszegi Városüzemeltetési Kht.-val láttatja el. A kht.-val való kapcsolattartás nem volt zökkenőmentes. A közszolgáltatási szerződés elnagyoltsága miatt a pénzügyi elszámolás nem volt megfelelő, ez okozta az év végén előidézett költségkeret túllépést, amire az új képviselő-testület 2007. februárjában osztályunk előterjesztése és a felügyelő bizottság javaslatai alapján módosította és megfelelően leszabályozta az osztályunk üzemeltetési munkáját, de az többlet terhet rótt az ügyintézőre, mivel azokat két lépcsős eljárásban kell végrehajtani, tehát műszaki felmérés alapján való megrendelés előkészítése, majd pénzügyi költség mozgás figyelése és a teljesítési igazolás kiadása. A településüzemeltetés egyéb ügyire az ügyintézőink megfelelően válaszoltak és az intézkedéseket minden esetben megtették.
2. Vagyonhasznosítás:
A vagyonhasznosítás 2006. évben részben teljesült, mivel a képviselő-testület sok esetben nem tudott dönteni az eladandó ingatlanok sorsáról, valamint az új képviselő-testület a vagyonhasznosítási koncepcióban kívánta újra meghatározni az eladandó ingatlanok körét. A vagyonhasznosítás a képviselő-testületi elvárásoktól elmaradt, főként a vagyonhasznosítás koncepciótlansága, illetve annak előkészítetlen volta miatt.
3. Közbeszerzés:
A közbeszerzést az Idősek Gondozóháza kivitelezésére kiírt nyílt közbeszerzési eljárás esetén megbízás alapján a Zalaber Kft. végezte. Majd két kollegám Ujvári Csaba és Németh Ildikó közbeszerzési referensi vizsgája után már ők készítették a közbeszerzési munkákat. A törvényi előírás miatti személyi feltételek megteremtése tette fontossá a hivatalon belüli közbeszerzési ügyintézést.
A közbeszerzési munkákat 2006. december 1-je után az előkészítési munkacsoport végzi, akik a munkájukat gyorsan és precízen végzik, ám az ügyintézési feladatköreik átfedése miatt a további ügyintézői munkájuk sok esetben e törvényes teher miatt késedelmet szenved. Különösen a mélyépítési (út, közmű)munkatárs esetében okoz ez gondot, aki alapvető, mindennapos lakossági ügyekkel nem tud foglalkozni, az utak, közművek állapotáról, a felbontási és helyreállítási ügyekről, hidak felülvizsgálatáról nem is szólva.
4. Közterület-foglalási, útbontási engedélyezés:
A közterület-foglalási engedélyek kiadása folyamatosan történik, ami a főként éves díjfizetések miatt az első hónapokban fokozottabb. Az ügyintézése zökkenőmentes, bár az ügyintéző más irányú munkái miatt fokozott terhelést jelent.
Az útbontási engedélyek télen kisebb számban márciustól novemberig azonban nagy tömegben kerültek kiadásra, valamint az újonnan belterületbe vont területeken és a külterületeken sok helyütt az új vízvezeték építés miatti elégedetlenség tapasztalható, de a szabálytalanságok nem számottevőek. Az ellenőrzés az ügyintézők leterheltsége miatt nehézkes és sok esetben nincs lehetőség a más irányú ügyintézés miatt azonnali intézkedésre.
Behajtási engedélyeket 2006. novemberéig az osztályunk adta ki, de az ezt végző ügyintéző kollegám nagyfokú leterheltsége, illetve munkájának nem megfelelő végzése miatt távozása után a hatósági osztály vette át a feladatkört. A behajtási engedélyek kiadása teljesen adminisztratív jellegű, így a műszaki végzettségű ügyintéző nem szükséges hozzá.

5. Közterület felügyelet:
A közterület felügyelő munkája 2006. évben a Fő tér beruházása miatti belvárosi közlekedés folyamatos változása miatt sok esetben annak normalizálására terjedt ki, ami miatt nem vált lehetővé a város átfogó ellenőrzése, illetve október elejétől hosszabb betegség hátráltatta a munkáját. Az egy szem közterület felügyelő munkáját nehezen látja el, mivel sok esetben a belvárosi forgalmi rend biztosításának fontossága teljes munkaidejét leköti, így a külterületeik és város peremterületei az utóbbi időben héttérbe szorultak. E feladatkör ellátása még legalább 1 közterület-felügyelő beállítását igényelné. Hasonló – élenjáró – településeken nem ritka a tucatnyi felügyelő sem. Ezen kívül a külterületeken, üdülőterületeken 2 fő hegyőr (mezőőr) jelenléte lenne szükséges, akik a vagyonbiztonságon, a közterületi rend betartásán, a parlagterületek jelzésén, az engedély nélküli építkezések felderítésén kívül számos feladatot elláthatnának még.

A mindennapi munkánk elengedhetetlen kellékei, és a személyi feltételek hiánya okozza osztályunk nem megfelelő működését és azt, hogy a város minden lakosának panaszát, valamint a képviselő-testület elfogadott döntéseit időben és sok esetben gyorsan nem tudjuk teljesíteni. Úgy ítélem ügyintéző kollegáim és saját magam is általában a maximumot tesszük Kőszeg város zökkenőmentes működése és fejlődése érdekében.
A gyors és zökkenőmentes ügyintézés követelményeinek a jelenlegi tárgyi és személyi feltételek mellett csak időbeli csúszással tudunk eleget tenni.




________________
Bodovics László Jan
mb. városfejlesztési osztályvezető





Hatósági Osztály

Szabálysértési ügyek:
2006. évben a beérkezett feljelentések száma 89 volt. 6 esetben hatáskör, vagy illetékesség hiányában a feljelentés áttételre került a hatáskörrel rendelkező, illetékes szabálysértési hatósághoz. 48 esetben került sor az eljárás megszüntetésére, 11 esetben szabálysértés hiánya, 34 esetben ismeretlen elkövető, 3 esetben egyéb ok miatt. 10 esetben került sor az eljárás alá vont személlyel szemben figyelmeztetés alkalmazására, 25 esetben pedig pénzbírság kiszabására.
Összesen 367.000,- Ft pénzbírság került kiszabásra, ez átlagosan 14.682,- Ft összegű bírságot jelent. Ebből Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési elszámolási számlájára 138.000,- Ft folyt be (a bírság lerovása csak a második félévben kiszabott pénzbírságok esetén történt meg a költségvetési elszámolási számlára, az első félévben illetékbélyegben rótták le a bírságot az elkövetők).
A szabálysértési eljárás során hozott határozatok ellen összesen 2 kifogást nyújtottak be. A másodfokon eljáró Kőszegi Városi Bíróság egy esetben helyben hagyta az I. fokú határozatot, egy esetben pedig megváltoztatta azt.
A Vas Megyei Közigazgatási Hivatal 2006. májusában célellenőrzést tartott a 2005. évi szabálysértési ügyintézés törvényességének értékelése és színvonalának fejlesztése érdekében. Az ellenőrzés során megállapította, hogy a szabálysértési ügyintézés magas szakmai színvonalúan történik.
A Kőszegi Városi Ügyészség törvényességi ellenőrzés keretében vizsgálta a 2006. évi szabálysértési ügyeket. A munkát magas színvonalúnak értékelte, mindössze két esetben volt szükség ügyészi intézkedés megtételére.
A Vas Megyei Főügyészség a gyermekkorúakkal és fiatalkorúakkal kapcsolatos ügyekben hozott határozatokat folyamatosan vizsgálta év közben, pár alkalommal tett – inkább jogértelmezést elősegítő – ügyészi intézkedést.

Birtokvédelmi ügyek:
Az elmúlt évben 12 birtokvédelmi kérelmet nyújtottak be osztályunkhoz, további két esetben a Közigazgatási Hivatal jelölte ki Kőszeg Város Jegyzőjét más településen folyó birtokvédelmi ügyben ügyintézőként. Jellemzően szomszédos ingatlantulajdonosok nem tudták egymás között rendezni vitás ügyeiket, így hatósági úton reméltek birtokvédelmet nyerni. Három esetben kellett a kérelmet elutasítani amiatt, hogy a birtoksértő állapot egy évnél régebben állt fenn. Három esetben sikerült egyezséget létrehozni a felek között, a többi esetben a kérelemnek helyt adó határozat született.
A Kőszegi Városi Ügyészség év közben vizsgálta a 2005. január 1. és 2006. június 30. között keletkezett birtokvédelmi ügyeket. A munkát jó színvonalúnak értékelte, az ügyek kapcsán ügyészi intézkedésre nem került sor.

Kereskedelmi igazgatási ügyek:
Az elmúlt évben 49 új működési engedély került kiadásra, 51 esetben töröltünk üzletet a nyilvántartásból. Ezek a számok magukban foglalják azokat az eseteket is, amikor csak az üzemeltető személyében történt változás, az üzlet profilja változatlan maradt, illetve amikor az üzletkörök bővítése miatt került sor új működési engedély kiadására. (Jelenleg 351 működési engedéllyel rendelkező üzlet szerepel nyilvántartásunkban.)
Adatváltozás miatt 16 esetben folytattunk le eljárást.
A Fogyasztóvédelmi Felügyelőséggel együttműködve részt vettünk különböző típusú üzletek, vendéglátóhelyek ellenőrzésében. Ezen együttműködést fenn kívánjuk tartani a jövőben is.

Számos esetben adott ki a Hatósági Osztály szakhatósági hozzájárulást II. kategóriájú játékterem létesítéséhez, valamint egyre növekvő számban kértek hozzájárulást mozgóbolt működéséhez.

A fizető-vendéglátók nyilvántartásába 4 új magánszállásadó került felvételre, négyen kérték a nyilvántartásból való törlésüket.

Építéshatósági ügyek
2006. január 1-től hatóságunk látja el kiemelt építésügyi hatóságként Horvátzsidány, Kiszsidány, Ólmod községek építéshatósági feladatait is.
Elsőfokú építéshatósági kérelem összesen 648 érkezett hivatalunkhoz. Ebből 61 a telekalakítási engedélyek száma, építési engedély határozatok száma 150, bontási engedélyek száma 10, használatba vételi engedélyek száma 109, rendeltetés megváltozási engedélyek száma 11, fennmaradási engedélyek száma 2, bontási, átalakítási, helyreállítási kötelező határozatok száma: 14, egyéb, közbenső határozatok száma: 4, más. Ebből a három községből összesen 21 kérelmet nyújtottak be. Más szakhatóság eljárásában szakhatósági közreműködés, nyilatkozatok száma: 89.
63 ügyben a Vas Megyei Közigazgatási Hivatal kijelölése alapján jártunk el.
2006. évben építéshatósági ügyben összesen 8 fellebbezés érkezett, ebből a felettes hatóság határozatainkat 3 ügyben helyben hagyta, 3 esetben megsemmisítette és új eljárásra utasított, 2 ízben pedig megváltoztatta.
Ez az arány a beérkezett ügyek számához viszonyítva jó színvonalú ügyintézést jelent.

Telepengedély ügyek
2006. évben összesen 11 kőszegi és 1 szombathelyi telepengedély iránti kérelem érkezett. Fellebbezés nem érkezett ezen ügyiratok ellen.

Anyakönyvi ügyek
2006. évben Kőszegen 64 haláleset és 84 házasságkötés történt. 1 kőszegi lakos kapott magyar állampolgárságot, további 7 fő nyújtott be magyar állampolgárság megszerzésére irányuló kérelmet.
2006. március 1-től bevezetésre került az új, magasabb biztonsági követelményeknek megfelelő anyakönyvi okmányok kezelésére alkalmas Anyakönyvi Szolgáltató Alrendszer.

Hagyatéki ügyek
2006. évben összesen 173 hagyatéki ügy volt, ez nagyjából tükrözi az elhunyt kőszegi lakosok számát.

Adóügyek:
1. Negyedévente felszólításra kerültek a hátralékosok adótartozásaik rendezésére, melynek eredményei:
Gépjármű adó:
- forgalomból való kitiltás: 49 db gépjármű esetében (az intézkedés eredményeként 2006.09.10-ig befolyt adó: 561.656,- Ft)
- jövedelemből való letiltás: 22 fő esetében van folyamatban
- 2006.évi hátralékok alakulása gépjárműadó tekintetében: 2006. 04. 25. napján 10.200.000,- Ft volt, ennek összege 2006. 12. 20-án 5.607.097,- Ft-ra csökkent
- Inkasszó benyújtására 2006.12.10-án került sor, ennek eredményeként 321.580,- Ft folyt be.

Telekadó, építmény utáni idegenforgalmi adó, kommunális adó:
Felderítések száma:
- telekadó: 26 db, melyből befolyt összeg: 764.635,- Ft
- építmény utáni ifadó: 12 db, melyből befolyt: 270.150,- Ft
- kommunális adó: 330 db melyből befolyt: 3.446.000,- Ft
A fentiek közül visszamenőlegesen kivetett adóból befolyt összeg: 2.123.000,- Ft.
Inkasszó benyújtása 2006.12.10-án történt melyből befolyt összeg: 163.800,- Ft.

Iparűzési adó, vállalkozók kommunális adója, beszedett idegenforgalmi adó:
Inkasszó benyújtásának eredményeképpen 5.341.352,- Ft folyt be.

2. Iparűzési és beszedett idegenforgalmi adó ellenőrzések:
Felderítések:
- állandó jellegű iparűzési adó: 25 adózó adózói körbe vonása
- ideiglenes jellegű iparűzési adó: 12 adózó adózói körbe vonása
- 8 adózó kiválasztása teljes körű ellenőrzésre
Beszedett idegenforgalmi adó:helyszíni ellenőrzések száma: 10 db

Napi feladatok:
3. 14 db adófolyószámla naprakész vezetése, változások átvezetése, ügyfélszolgálati feladatok ellátása, adóalanyok száma kb. 6.500, adótárgyak száma: 10.079
4. Adóügyi eljárásban benyújtott fellebbezések száma 2006.év folyamán: 1 db.

Egyéb

A Hatósági Osztály összesen 7 db előterjesztést készített a Képviselő-testület üléseire.

A Hatósági Osztály ügyiratainak száma évről évre emelkedő tendenciát mutat, míg az ügyintézők száma – 2006-ban: 9,5 fő – csak fél fővel emelkedett, tekintettel a három község átvett építésügyi ügyeire.
A 2005. november 1-től hatályba lépett új eljárási törvény – a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. – jelentős plusz adminisztratív terhet ró a hivatali dolgozókra. Tekintettel arra, hogy a hatósági osztály munkájának túlnyomó többsége közigazgatási hatósági ügy, ezért ezt az osztályt terhelik leginkább az ebből fakadó többletfeladatok.
Bár létszám helyzetünk általánosságban véve feszített, a legnagyobb gondot mégis az építéshatósági munka terén tapasztaljuk. A beérkező sok kérelem – főként a nagy volumenű városi beruházásokhoz kapcsolódó szombathelyi ügyek – miatt csak igen lassan tudjuk elintézni a polgárok ügyeit, helyszíni felderítéseket, ellenőrzéseket (pl.: engedély nélküli, vagy engedélytől eltérő építkezések, csapadék és szennyvíz bekötések helyessége, stb.) szinte egyáltalán nem tudunk végezni. Mindennek közvetlen negatív kihatásai vannak a lakosságra nézve.
2008. január 1. napjával megszűnik a Kőszeg Környéki Építéshatósági Társulás, melynek következtében további 10 község fog hozzánk tartozni. Ez elengedhetetlenné teszi további 1 fő munkába állítását és a tárgyi feltételek megteremtését.

Gyámügyi és Szociális Osztály


I. Feladat- és hatáskörök

Az osztály létszáma hét fő, az osztályvezető mellett két fő gyámügyi és négy fő szociális ügyintéző dolgozik. Egy fő középfokú végzettséggel, a többi felsőfokú végzettséggel rendelkezik.
A szociális igazgatás területén – önkormányzati-és jegyzői hatáskörben – több, mint húsz ellátás biztosításáról gondoskodnak.
Szociális területen feladat- és hatáskörébe tartozik továbbá a szociális intézmények működésének engedélyezése, a szociális intézmények ellenőrzése, valamint a szociális intézmények vezetői pályázatának előkészítése.

A gyámügyi igazgatás rendkívül szerteágazó területe, a hatóság feladatkörébe tartoznak a családi jogállással, örökbefogadással, szülői felügyeleti joggal, a gyámsággal - gondnoksággal, vagyonkezeléssel, perindítással kapcsolatos ügyek.
A kőszegi gyámhivatal illetékessége városunkon túl még 14 településre terjed ki.

A szociális- és gyámügyi igazgatáson túl az osztály látja el az egészségügyi alapellátással (háziorvosi, házi gyermekorvosi, fogorvosi) kapcsolatos és az egyéb egészségügyet érintő feladatokat, valamint a hadigondozási és kárpótlási ügyeket is.

II. Kimutatások az igazgatási tevékenységekről

1. A szociális igazgatás területén 2006. évben:

- ügyiratforgalom: 5.150 db

- elsőfokú határozatok száma: 3.785 db
ebből: jegyzői hatáskörben: 808 db
polgármesteri hatáskörben: 2.945 db
bizottsági hatáskörben: 32 db

- államigazgatási úton megtámadott: -
önkormányzati úton megtámadott: 3 db
bírósági úton megtámadott: -

- a megtámadott határozatokból:
önkormányzati úton helyben hagyott: 3 db

- a meghozott határozatok száma: 0-15 napon belül: 2.525 db
16-30 napon belül: 1.243 db
31-60 napon belül: 17 db

2. A gyámügyi igazgatás területén 2006. évben:

- ügyiratforgalom: 3.775 db
ebből: jegyzői hatáskörben: 47 db
gyámhivatali hatáskörben: 3.728 db

- első fokú határozatok száma: 862 db
ebből: jegyzői hatáskörben: 13 db
gyámhivatali hatáskörben: 849 db

- államigazgatási úton megtámadott: 2 db
bírósági úton megtámadott: -
egyéb jogorvoslattal megtámadott: -
ügyészi óvással megtámadott: -

- a megtámadott határozatokból:
államigazgatási úton helybenhagyott: 2 db

III. Más szervek által végzett ellenőrzések

1. A szociális igazgatás területén 2006. évben:

A Szombathelyi Városi Ügyészség a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési támogatása, a temetési segély, valamint a közgyógyellátási igazolvánnyal kapcsolatos eljárások, a Kőszegi Városi Ügyészség pedig a lakásfenntartási támogatás, valamint az időskorúak járadékával kapcsolatos eljárások tárgykörében végzett vizsgálatokat.

A vizsgálatok törvénysértést nem állapítottak meg, egy esetben csekély jelentőségű hibát észleltek, de a szakmai munkát minden esetben jó színvonalúnak értékelték.

2. A gyámügyi igazgatás területén 2006. évben:

A Vas Megyei Főügyészség a gyermektartásdíj megelőlegezésével kapcsolatos eljárások törvényessége tárgyában végzett vizsgálatot. Ügyészi intézkedés megtétele nem vált szükségessé, a munkát jó színvonalúnak értékelte. A Vas Megyei Közigazgatási Hivatal Szociális és Gyámhivatal a kiskorú gyermekek vagyonának kezelése törvényességének vizsgálatát végezte el és a gyámhivatal ezen tevékenységét összességében megfelelő színvonalúnak értékelte.
Az osztály tekintetében jelentkező igen súlyos gond, hogy a képviselő-testület által elrendelt létszámleépítés 1 fő vonatkozásában (kényszerből) érintette, az osztályvezető szülési szabadságra ment, továbbá az osztály egyik- korábban oktatási feladatokat ellátó- dolgozóját meg kellett bízni a jegyzői, oktatási-nevelési intézményekkel kapcsolatos ügyintézéssel, amelyhez év közepétől társul a térségi ilyen jellegű kötelezettség is. A nevezett kolléganő szociális feladatkörét is tovább kellett osztani az osztály maradék dolgozói között. Igy legalább 1 fős, igen súlyos létszámhiány keletkezett, amely a rendkívül túlterhelt osztályon beláthatatlan következményekkel fenyeget.


Dr. Tóthné Dolgos Zsanett
osztályvezető

Pénzügyi Osztály

A pénzügyi osztály feladatait az önkormányzat Szervezeti és Működési rendjéről szóló szabályzat melléklete határozta meg.
A feladatok alapvetően a gazdálkodás körébe tartoznak: önkormányzati pénzügyek, számvitel, költségvetési ügyek, önkormányzati intézmények gazdálkodási feladatai, kisebbségi önkormányzatok gazdálkodási feladatai, vagyonnyilvántartás, pénzügyi analitikus nyilvántartások vezetése, lakossági elszámolások, pénzügyi szabályzatok elkészítése és aktualizálása, költségvetési pályázatok figyelése és elkészítése.

Személyi feltételek:
Az osztály munkáját 2005. januártól 9 fő létszámmal látta el. /1 fő osztályvezető, 1 fő költségvetési ügyintéző (helyettes), 3 fő költségvetési ügyintéző (hivatali feladatok), 1 fő pénztáros, 3 fő költségvetési ügyintéző (kiskincstár: intézményi feladatok)/ 2006. szeptembertől a kiskincstárból 1 fő ügyintéző belső ellenőri feladatokat látott el, ugyanakkor augusztustól a lakossági elszámolásokat végző kolléganő tartós táppénzen volt, akinek a helyettesítése a napi feladatok mellett problémát okozott. Így 2006. év végéig gyakorlatilag 7 fő létszámmal dolgoztunk.

Tárgyi feltételek:
Az osztály munkájához a tárgyi feltételek biztosítottak voltak. A 2005-ben lízing keretében beszerzett számítástechnikai eszközök a megfelelő hardver ellátottságot biztosították. A könyveléshez, folyószámla nyilvántartáshoz, beszámoló, pénzforgalmi jelentés, mérlegjelentés, bérszámfejtés, a MÁK által biztosított programokat használtuk. Az egyéb programok (szövegszerkesztő, táblázatkezelő) szintén rendelkezésre álltak. Az analitikus nyilvántartások gépi vezetése nem volt megoldott, de reményeink szerint a 2007. január 1-jétől használt integrált pénzügyi rendszer ezen a problémára is megoldást jelent.

Feladatellátás:
A Kőszegi Városgondnokság megszűnése után az intézményi feladatok átvétele (11 önkormányzati intézmény gazdálkodási feladatai), a feladatellátás megszervezése komoly terhelést jelentett az osztály számára /A Kőszegi Városgondnokságon 6 fő látta el az önálló és részben önálló intézmények gazdálkodási feladatait/. 2005. augusztus 15-től további 2 intézmény (Kőszegszerdahelyi iskola, Kőszeghegyaljai Óvoda) gazdálkodásának átvételére került sor.
A fenti feladatokat 2006. június 30-áig láttuk el, amikor a képviselő-testület döntése értelmében az oktatási intézmények a többcélú társulás fenntartásába kerültek. Az átadott intézmények könyvelési feladatait már 2006. január 1-jétől a társulás munkaszervezete látta el megállapodás alapján. A beszámolók és költségvetési rendeletmódosítások a könyvelési adatok átvételével, összesítve készültek el.

A napi feladatok elvégzése folyamatos terhelést jelent az osztály dolgozói számára, ugyanakkor számos határidős feladatnak kell eleget tenni, egyrészt a központi költségvetés felé a MÁK-on keresztül - amelyek elmulasztása komoly pénzügyi konzekvenciát vonna maga után (állami támogatások megvonása) – másrészt a képviselő-testületi tárgyalásra előterjesztett pénzügyi anyagok esetében.
Jelentősebb határidők:
- előző évi költségvetés végrehajtásáról szóló beszámoló, elszámolás központi előirányzatokkal (március)
- elfogadott költségvetésről információszolgáltatás a központi költségvetés számára (március)
- a költségvetés I. félévi teljesítéséről szóló beszámoló és információszolgáltatás a központi költségvetés számára (augusztus)
- pénzforgalmi jelentés készítése negyedévente (január, április, július, október)
- mérlegjelentés készítése negyedévente (január, április, július, október)
- képviselő-testületi előterjesztések: költségvetési rendelet (február), költségvetési rendelet módosítása (augusztus, november, március), a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámoló, ill. zárszámadás (augusztus, november, április), költségvetési koncepció (november-december)
- normatív támogatások mutatószámainak felmérése (október-november), negyedévente felülvizsgálata (lemondás: április, július, október, ill. júliusban pótigénylés)
- negyedéves és éves beruházás statisztikai jelentés
- jelentés az önkormányzat naturális mutatószámairól (október)
- havi kifizetések számfejtése, és jelentése
- áfa bevallás havonta
- normatív kötött támogatások igénylése (havonta, ill. negyedévente)

A határidős feladatok az általános terhelés mellett csak az operatív pénzügyi munka rovására végezhetők el. Az önkormányzat pénzügyi helyzete, a magas költségvetési hiány, az önhiki elmaradása, a források rendelkezésre állásának biztosítása az elmúlt évben az előzőekhez képest jelentősen több egyeztetést, és nagyobb figyelmet igényelt. Az önkormányzati választások után a felálló képviselő-testület, és tisztségviselők szintén információigénnyel léptek fel, amely külön kimutatások készítését tette szükségessé. Ugyanakkor egyre több feladatot jelent a többi osztály részére történő adatszolgáltatás, tájékoztatás is.

A beruházások területén 2006. évben olyan jelentős pályázatok pénzügyi elszámolása, bonyolítása történt, mint a Fő tér rekonstrukciója, illetve a folyamatban lévő Idősek Gondozóháza beruházás címzett támogatás pályázata. Az önkormányzatnál szinte minden időszakban folynak olyan pályázatok, amelyek pénzügyi bonyolítását az osztály végzi.

A lakossági elszámolások területén a következő tételszámban tartunk nyilván követeléseket: bérlakás értékesítéssel kapcsolatos részletfizetés 303 fő, kamatmentes kölcsönök 404 fő, város- rehabilitációs kölcsön 26 fő, munkáltatói kölcsönök 31 fő. Az év folyamán, illetve 2005. év végén vettük át a megszűnt viziközmű társulatoktól a lakossági közműtartozások nyilvántartását: Királyvölgyi társulat 214 fő, Mohás u. társulat 159 fő.

Az Állami Számvevőszék 2006. május 22-június végéig Kőszeg Város Önkormányzatánál átfogó vizsgálatot végzett, jelentésében kisebb hibákon túl a pénzügyi folyamatokkal kapcsolatos alapvető szabálytalanságot nem állapított meg.

Összességében elmondható, hogy a pénzügyi osztályra évről-évre egyre több feladat hárul, amelyet 2007-től 7 fő létszámmal – ez a 2005. évi intézmény átvétel előttivel egyezik meg – látunk el, ugyanakkor jelenleg 4 részben önálló intézmény gazdálkodási feladatait végezzük, és a viziközmű követeléseket is nyilvántartjuk. A feladatellátás zavartalansága számos esetben csak rendkívüli munkavégzés elrendelésével volt biztosítható.

Sőbér Aurélia
osztályvezető

Az egyes osztályok részletes beszámolóit olvasva úgy vélem egyértelművé válik, hogy a legfőbb gond majdnem minden területen az akut létszámhiány. A 2007. évi létszámcsökkentés előtti 50.5 fős állományunk (beleértve a polgármestert, jegyzőt, aljegyzőt, fizikai állományt is) a hasonló nagyságú települések között is az alsó tartományba volt sorolható.(Néhány példa: Szigetvár 56 fő, Mezőberény 55 fő, Celldömölk 54 fő, Heves 58 fő, Dorog 59 fő, Nagyatád 64 fő, Edelény 57 fő. Mindegyik felsorolt település lélekszáma11.000-12.000 közötti.)Ez az alacsony létszám már akkor is okozott időszakos problémákat amelyek a folyamatos túlórázásban, annak ki nem adhatóságában, a lakossági ügyintézés lelassulásában (gyakori határidő hosszabbítások), az előkészítések felületességében, a jogszabályok késve követésében, a háttérmunka elmaradásában(pl.:leltározás, vagyonnyilvántartás stb.)az átfogó elemző munka hiányában jelentkeztek leggyakrabban. Ezt tetézte az egyre növekvő feladattömeg (jogszabályi eredetű, illetve helyi többletfeladat), amelyeket nem tudott ellensúlyozni az, hogy az intézmények egy része kistérségi fenntartásba került. Ráadásul a velük járó hatáskörök egy része(oktatásigazgatás) továbbra is itt maradt, sőt a vidéki oktatási nevelési intézmények beintegrálásával még nőni is fog július 1.-től.
Ez mondható el a pénzügyi területről is. A valamikori Városgondnokság 6 fővel látta el az intézmények számviteli feladatait, a Kincstár létrejöttével mi 3 fővel tettük ugyanezt, ami túlzottan kevés létszám volt. A kistérséghez átadott 7 intézmény után 4 intézményünk maradt( Gimnázium, Gondozási Központ, Művelődési Központ, Könyvtár), amelyet a létszámcsökkentés miatt 1 (!) fővel kénytelen kiszolgálni a pénzügyi osztály. Ez csak úgy lehetséges, hogy mindenki túlórázik, és az osztályvezető is kénytelen aprómunkát végezni a stratégiai jellegű helyett. A Számvevőszéki elvárások miatt ugyanakkor a dokumentációs munka mennyisége 3-4 szeresére nőtt.Ez évtől már a kistérségi tervtanács,valamint az idősügyi tanács működtetése is ránk hárul. A nagytömegű vagyonhasznosítás megindulása 2 osztály esetében is úgy köt le dolgozókat, hogy eredeti munkakörükre alig marad idejük. Ugyanez mondható el a nagyszámú és bonyolult közbeszerzési eljárás, pályáztatás stb. hatásairól is. Az "ütőképes" dolgozók ráadásul általában jegyzőkönyvet is vezetnek valamely bizottságnál, így a jegyzőkönyv elkészítése szintén az eredeti feladatkörük ellátásainak rovására megy a gyakori ülésezés miatt. A túlórák kiadása tovább feszíti a húrt – vagy ki sem veszik a dolgozók, ez pedig jogellenes és büntetéssel járhat.
A teljesség kedvéért hozzá kell fűznöm, hogy az elmúlt 3 év állandó átszervezéseinek (Városgondnokság, Kiskincstár, Kistérség, hivatali változások) és eközben a pénzügyi nehézségekkel járó többszöri válságkezelésnek, szükségintézkedéseknek, a terhei jórészt a hivatal vállaira nehezedtek s ez egyfajta "reformfáradtságot"idézett elő, ami a teljesítőképességet nem jó irányba befolyásolja. Ráadásul időközben elvesztek azok az anyagi, létbiztonsági előnyök, ösztönzők is, amelyeknek köszönhetően sok fiatal jól képzett szakembert tudtunk ide vonzani. A kedvezmények, juttatások, jutalmazás teljes megvonása mellett negyedik éve nem kaptunk fizetésemelést, korábbi előnyünk elinflálódott. Sőt az elmúlt év szeptemberétől az egészségbiztosítási járulék megemelése miatt a nettó illetmények 8-20 ezer forinttal ténylegesen is csökkentek. Ez évben a hivatalos számítások szerint 9,7%-kal csökken a közszféra reáljövedelme. Jellemző adat, hogy a középfokú végzettségű 20-25 éves munkaviszonnyal rendelkező dolgozóink 70-80 ezer forintot visznek haza havonta. Ez nem a lelkes munkára sarkall.
Kérjük tehát a T. Képviselő testülettől, hogy a Polgármesteri Hivatal létszámát 2007. augusztus 1-től megemelni szíveskedjen összesen 4 fővel, majd december 1.-től még 1 fővel az alábbi bontásban:
- Városfejlesztési és Üzemeltetési Osztály 2 fő
- Pénzügyi Osztály 1 fő
- Gyámügyi és Szociális Osztály 1 fő
- Hatósági Osztály 2007. december 1.-től 1 fő
Tisztában vagyunk ezen kérdés anyagi vonzatával ( ez évben max. 2.760.000Ft.) de azzal is, hogy a tisztességes jó színvonalú munka, amelyet a nyugodtabb munkatempó biztosíthatna, messze behozza az árát. Így több energia jutna az önkormányzat stratégiai jelentőségű feladatainak ellátására, de a lakosság jobb kiszolgálására is.
Kérem beszámolóm szíves elfogadását.

Kőszeg, 2007. június 26.

Dr Tóth László s. k.
jegyző




Határozati javaslat
1.) Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Polgármesteri Hivatal 2006. évi munkájáról szóló beszámolót elfogadja.
2.) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal létszámát 2007.augusztus 1. napjától 4 fővel megemeli. Fedezetét a vagyonhasznosítási tartalékból biztosítja .Egyúttal a 21/2007. (II.13.) határozatának 4. pontját visszavonja.
Felelős: Dr. Tóth László jegyző
Határidő: értelemszerűen


Városfejlesztési Osztály: 2 fő (1 mélyépítési ügyintéző+1 közterület felügyelő
Pénzügyi Osztály: 1 fő (könyvelő)
Szociális Osztály: 1 fő ( szociális ügyintéző)
Hatósági Osztály: 1 fő ( építéshatósági ügyintéző)