Önkormányzati belépés | |
|
Képviselő-testületi ülések
2024. Május 23., Csütörtök, 09:00
2012. Május 31., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
17. napirendi pont:
A Felső körút forgalmi rendjének felülvizsgálata.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete 2011. szeptember 29-én 153/2011. (IX.29.) számú képviselő-testületi határozatával elrendelte a Műszaki Tudományi Egyesületek Szövetsége Vas Megyei Szervezete (MTESZ) tervdokumentációja által javasolt egyirányúsítás bevezetését a Felső körúton.
A döntést 2011. november 24-én 195/2011. (XI.24.) számú határozatával az alábbiak szerint egészítette ki:
„A Felső körút legyen egyirányú a Dózsa Gy. utcától a Felső-Gyöngyös hídig északi, tehát a Gyöngyös folyásával ellenkező irányba. A jövőben foglalkozni kell a kerékpárút kialakításának a lehetőségével.”
A MTESZ felülvizsgálata kimutatta, hogy a hatályos ágazati jogszabályok és műszaki előírások alapján a Felső körút kétirányú közúti forgalomra nem alkalmas, ugyanis egy forgalmi sáv minimális szélessége 2,75 m kell legyen.
Az alábbi útszakaszokon az útburkolat teljes szélessége:
Dózsa Gy. – Bertalan E. u. között: 3,9-2,8 m
Bertalan E. – Bezerédy I. u. között: 3,3-3,5 m
Bezerédy I. – Lehmann G. u. között: 3,5 m
Lehmann G. – Munkás u. között: 3,4 m
Munkás u. – Meskó u. között: 3,2 m
Az egyirányú utca kialakítása indokolt, mely a jelenlegi burkolatszélességek mellett a kétirányú forgalom levezetésére folyamatosan nem biztonságos. Balesetek előfordulása az utcára nem jellemzőek, mely talán a rossz burkolatállapotnak, és a járművezetők egymásra látásának, továbbá a gyenge járműforgalomnak tudható be.
A burkolatszélesség és a burkolat rossz állapota miatt a kerékpárosok részére kerékpárnyom, vagy kerékpársáv kijelölésére (egyirányú utcával szemben) nincs lehetőség, ugyanis a kialakításhoz szükséges minimális 1,0 m széles terület összefüggően nem áll rendelkezésre a 2,75 m felett.
Fentiek alapján az utca egyirányúsítására 2012 január végén került sor.
Dr. Mátrai István, Kőszeg Város Önkormányzata I. számú választókörzetének képviselője 2012. május 7-ére 17:00 órai kezdettel lakossági fórumot hívott össze. A fórumra az egyirányúsítás mentén lévő utcákban lakók értesítést kaptak lakóegységenként. Az értesítés mellett egy nyilatkozat kérő űrlap megküldésére is sor került, melyen az érintett 142 lakóegység az egyirányúsításról véleményt nyilváníthatott.
Az értesítéssel megküldött 142 nyilatkozatból mindösszesen 39 érkezett vissza a polgármesteri hivatalhoz, melyből 8 az egyirányúsítással egyetértő, 31 azt ellenző válasz volt. Érkezett egy leveles észrevétel is, az illető az egyirányúsítás ellen foglalt állást.
A nyilatkozatokhoz az alábbi egyetértő észrevételek érkeztek többek között:
1. „Naponta közlekedek az érintett útvonalon. Tapasztalatom megegyezik a szakemberek véleményével, mely szerint az utca kétirányú közlekedésre nem alkalmas.”
2. „A jelenlegi útviszonyok, megnövekedett forgalom mellett a kétirányúsítás balesetveszélyes. Egyetértek az egyirányúsítással abban az esetben, ha a gyalogos és biciklis forgalom kétirányú marad.”
3. „Az ingatlan melletti forgalom jelentősen csökkent. Az út felújítását azonnal is késő lenne már elkezdeni, így ha ennek feltétele az egyirányúsítás, akkor fenn kell tartani - függetlenül a jelen felmérés eredményétől.”
Az egyirányúsítást ellenzők a teljesség igénye nélkül az alábbiak szerint nyilatkoztak:
1. „Az egyirányú közlekedés bevezetését azért nem tartjuk megfelelőnek, mert a kiskorú biciklivel járó gyerekeknek a Széchenyi parkon keresztül biztonságosabb és rövidebb reggel az iskola megközelítése, minthogy az Árpád térnek körbe menjenek. Az út minősége mindenképp felújításra szorul a végleges döntéstől függetlenül. Az egyirányú forgalmi rend bevezetését követi az, hogy az egész forgalom a Dózsa Gy. utca felé terelődik, amelyik ugyanolyan rossz állapotban van és keskeny, mivel rengeteg autó parkol az utcában pl.: Dózsa Gy. u. 21. szám előtt. Bármilyen döntést hoznak, az utak felújítása nem maradhat figyelmen kívül.”
2. „Ha megvalósulna is a fejlesztés, az még hosszú éveket venne igénybe, addig felesleges a változtatás. Az egyirányúsítás legfeljebb a kétirányú kerékpáros forgalommal együtt képzelhető el.”
3. „Naponta többször kell használnunk ezt az útszakaszt (autóval, kerékpárral) 250 m helyett 1400 m-t kell megtennünk alkalmanként 450 Ft-os benzin ár mellett.”
Összefoglalva az észrevételeket a környék lakosai a kerékpáros és gyalogos közlekedés biztosítását tartják a legfontosabbnak.
Kőszeg város 2006. évi Szabályozási Terve már foglalkozott ezzel a kérdéssel, a Felső körút teljes hosszában a Gyöngyös patak mentén kerékpárutat jelöl.
A kétirányú forgalmi rend a 2012 január előtti állapot szerint visszaállításának nincs akadálya.
A végső megoldás - mely a biztonságos kétirányú gépjármű forgalom, gyalogos és kerékpáros közlekedési lehetőséget biztosítaná - az út átépítése lenne, terveztetés, engedélyeztetés után valósulhat meg.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni, és a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen!
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta, és 3 igen, 1 nem szavazattal 1 tartózkodás mellett az „A” változat elfogadását ajánlja.
Kőszeg, 2012. május 25.
A polgármester nevében:
Rimányi Krisztina sk.
városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 195/2011. (XI.24.) számú határozattal kiegészített 153/2011. (IX.29.) számú Kőszeg, Felső körút forgalmi rendjének egyirányúsítását elrendelő döntést
a. helybenhagyja.
b. visszavonja, elrendeli a 2012 január előtti kétirányú forgalmi rend visszaállítását.
Felelős: Huber László polgármester
Hivatali felelős: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető
Határidő: azonnal
(A mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)
A Felső körút forgalmi rendjének felülvizsgálata.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete 2011. szeptember 29-én 153/2011. (IX.29.) számú képviselő-testületi határozatával elrendelte a Műszaki Tudományi Egyesületek Szövetsége Vas Megyei Szervezete (MTESZ) tervdokumentációja által javasolt egyirányúsítás bevezetését a Felső körúton.
A döntést 2011. november 24-én 195/2011. (XI.24.) számú határozatával az alábbiak szerint egészítette ki:
„A Felső körút legyen egyirányú a Dózsa Gy. utcától a Felső-Gyöngyös hídig északi, tehát a Gyöngyös folyásával ellenkező irányba. A jövőben foglalkozni kell a kerékpárút kialakításának a lehetőségével.”
A MTESZ felülvizsgálata kimutatta, hogy a hatályos ágazati jogszabályok és műszaki előírások alapján a Felső körút kétirányú közúti forgalomra nem alkalmas, ugyanis egy forgalmi sáv minimális szélessége 2,75 m kell legyen.
Az alábbi útszakaszokon az útburkolat teljes szélessége:
Dózsa Gy. – Bertalan E. u. között: 3,9-2,8 m
Bertalan E. – Bezerédy I. u. között: 3,3-3,5 m
Bezerédy I. – Lehmann G. u. között: 3,5 m
Lehmann G. – Munkás u. között: 3,4 m
Munkás u. – Meskó u. között: 3,2 m
Az egyirányú utca kialakítása indokolt, mely a jelenlegi burkolatszélességek mellett a kétirányú forgalom levezetésére folyamatosan nem biztonságos. Balesetek előfordulása az utcára nem jellemzőek, mely talán a rossz burkolatállapotnak, és a járművezetők egymásra látásának, továbbá a gyenge járműforgalomnak tudható be.
A burkolatszélesség és a burkolat rossz állapota miatt a kerékpárosok részére kerékpárnyom, vagy kerékpársáv kijelölésére (egyirányú utcával szemben) nincs lehetőség, ugyanis a kialakításhoz szükséges minimális 1,0 m széles terület összefüggően nem áll rendelkezésre a 2,75 m felett.
Fentiek alapján az utca egyirányúsítására 2012 január végén került sor.
Dr. Mátrai István, Kőszeg Város Önkormányzata I. számú választókörzetének képviselője 2012. május 7-ére 17:00 órai kezdettel lakossági fórumot hívott össze. A fórumra az egyirányúsítás mentén lévő utcákban lakók értesítést kaptak lakóegységenként. Az értesítés mellett egy nyilatkozat kérő űrlap megküldésére is sor került, melyen az érintett 142 lakóegység az egyirányúsításról véleményt nyilváníthatott.
Az értesítéssel megküldött 142 nyilatkozatból mindösszesen 39 érkezett vissza a polgármesteri hivatalhoz, melyből 8 az egyirányúsítással egyetértő, 31 azt ellenző válasz volt. Érkezett egy leveles észrevétel is, az illető az egyirányúsítás ellen foglalt állást.
A nyilatkozatokhoz az alábbi egyetértő észrevételek érkeztek többek között:
1. „Naponta közlekedek az érintett útvonalon. Tapasztalatom megegyezik a szakemberek véleményével, mely szerint az utca kétirányú közlekedésre nem alkalmas.”
2. „A jelenlegi útviszonyok, megnövekedett forgalom mellett a kétirányúsítás balesetveszélyes. Egyetértek az egyirányúsítással abban az esetben, ha a gyalogos és biciklis forgalom kétirányú marad.”
3. „Az ingatlan melletti forgalom jelentősen csökkent. Az út felújítását azonnal is késő lenne már elkezdeni, így ha ennek feltétele az egyirányúsítás, akkor fenn kell tartani - függetlenül a jelen felmérés eredményétől.”
Az egyirányúsítást ellenzők a teljesség igénye nélkül az alábbiak szerint nyilatkoztak:
1. „Az egyirányú közlekedés bevezetését azért nem tartjuk megfelelőnek, mert a kiskorú biciklivel járó gyerekeknek a Széchenyi parkon keresztül biztonságosabb és rövidebb reggel az iskola megközelítése, minthogy az Árpád térnek körbe menjenek. Az út minősége mindenképp felújításra szorul a végleges döntéstől függetlenül. Az egyirányú forgalmi rend bevezetését követi az, hogy az egész forgalom a Dózsa Gy. utca felé terelődik, amelyik ugyanolyan rossz állapotban van és keskeny, mivel rengeteg autó parkol az utcában pl.: Dózsa Gy. u. 21. szám előtt. Bármilyen döntést hoznak, az utak felújítása nem maradhat figyelmen kívül.”
2. „Ha megvalósulna is a fejlesztés, az még hosszú éveket venne igénybe, addig felesleges a változtatás. Az egyirányúsítás legfeljebb a kétirányú kerékpáros forgalommal együtt képzelhető el.”
3. „Naponta többször kell használnunk ezt az útszakaszt (autóval, kerékpárral) 250 m helyett 1400 m-t kell megtennünk alkalmanként 450 Ft-os benzin ár mellett.”
Összefoglalva az észrevételeket a környék lakosai a kerékpáros és gyalogos közlekedés biztosítását tartják a legfontosabbnak.
Kőszeg város 2006. évi Szabályozási Terve már foglalkozott ezzel a kérdéssel, a Felső körút teljes hosszában a Gyöngyös patak mentén kerékpárutat jelöl.
A kétirányú forgalmi rend a 2012 január előtti állapot szerint visszaállításának nincs akadálya.
A végső megoldás - mely a biztonságos kétirányú gépjármű forgalom, gyalogos és kerékpáros közlekedési lehetőséget biztosítaná - az út átépítése lenne, terveztetés, engedélyeztetés után valósulhat meg.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni, és a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen!
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta, és 3 igen, 1 nem szavazattal 1 tartózkodás mellett az „A” változat elfogadását ajánlja.
Kőszeg, 2012. május 25.
A polgármester nevében:
Rimányi Krisztina sk.
városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 195/2011. (XI.24.) számú határozattal kiegészített 153/2011. (IX.29.) számú Kőszeg, Felső körút forgalmi rendjének egyirányúsítását elrendelő döntést
a. helybenhagyja.
b. visszavonja, elrendeli a 2012 január előtti kétirányú forgalmi rend visszaállítását.
Felelős: Huber László polgármester
Hivatali felelős: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető
Határidő: azonnal
(A mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)