2016. Szeptember 29., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Tájékoztató Kőszeg város 2015. évi népegészségügyi helyzetéről.
2. - A helyi építészeti értékek védelméről szóló 7/2008. (III. 31.) önkormányzati rendelet módosítása.
3. - Cák község településrendezési eszközei módosításának véleményezése.
4. - Az önkormányzat által adományozható elismerésekről szóló új önkormányzati rendelet megalkotása.
5. - A közterületek elnevezésének rendjéről és a házszám-megállapítás szabályairól szóló 5/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
6. - A Chernel u. 14. és a Jurisics tér 7. alatti ingatlanokra vonatkozó szerződések felülvizsgálata.
7. - Művészeti és kulturális civil szervezetekkel kötendő együttműködési megállapodások felülvizsgálata.
8. - Beszámoló a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről.
9. - A Kőszegi Címerpajzs Plusz Kft. parkoló építési kérelme.
10. - Hütter Mária szolgalmi jog bejegyzés iránti kérelme.
11. - A 6761 hrsz.-ú és a 6779 hrsz.-ú közutak elnevezése.
12. - Szándéknyilatkozat a 2. sz. felnőtt háziorvosi körzet praxisjogára vonatkozóan (rendkívüli előterjesztés).
13. - A Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház előirányzat átcsoportosítási kérelme közművelődési érdekeltségnövelő pályázatban megjelölt célokra.
14. - A köztemetők üzemeltetésére vonatkozó közbeszerzési eljárás megindítása.
15.a - Vagyonügyek: A 0153/9 hrsz-ú ingatlanrész felajánlása.
15.b - Vagyonügyek: A Kőszeg, Liszt F. u. 26. fszt. 6. sz. lakásra érkezett vételi szándék.
15.c - Vagyonügyek: A Várkör 35-37. alatti raktárok hasznosítása.
16. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
17. - Egy mappában a 2016. szeptember 29-i képviselő-testületi ülés anyagai.
8. napirendi pont:
Beszámoló a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről.

Tisztelt Képviselő-testület!

A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Vgt.) a nem közművel begyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére vonatkozó közszolgáltatásra nézve a 2014. év során új szabályozást vezetett be.
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - a Vgt. , valamint az akkor hatályos, közbeszerzésről szóló 2011. évi CVIII. törvény alapján 2014. január 30-i ülésén hozott 6/2014. (I. 30.) képviselő–testületi határozatával, 2014. március 1. napjától 2019. február 28. napjáig a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft-t (a továbbiakban: Közszolgáltató) jelölte ki a nem közművel begyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére vonatkozó közszolgáltatás teljesítésével, egyben a Vgt. módosított szabályozásának megfelelően megalkotta a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről és ártalommentes elhelyezéséről szóló 12/2014. (III. 28.) önkormányzati rendeletét (a továbbiakban: Ör.).
A Vgt. hatályos szabályozását áttekintve megállapítást nyert, hogy annak az Ör. megalkotását követően történő módosításai nem érintik a hatályos Ör-t, mely így továbbra is megfelel a jogszabályi előírásoknak.
A Vgt., az Ör., valamint a 6/2014.(I.30.) határozat alapján Kőszeg Város Önkormányzata és a Közszolgáltató között létrejött a közszolgáltatási szerződés (a továbbiakban: Szerződés).

A kijelölt Közszolgáltató a Vgt. 44/H. § (1) bekezdése, a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére vonatkozó közszolgáltatási tevékenység részletes szabályairól szóló 455/2013. (XI.29.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Korm.) 14. § (2) bekezdése, továbbá a Szerződés V. fejezet 7.) pontja alapján benyújtotta a 2015. évre vonatkozó részletes beszámolóját, amely az előterjesztés mellékletét képezi.

A Kőszegi Városüzemeltető Kft. beszámolójának pénzügyi adatai alapján megállapítható, hogy a szippantott szennyvízre vonatkozó rezsicsökkentésről, valamint egyes törvényeknek a további rezsicsökkentéssel összefüggő módosításáról szóló 2013. évi CXIV. törvény (a továbbiakban: Szrt.) 1. § (1) bekezdés rendelkezése, valamint az Ör. előtt hatályban lévő önkormányzati rendelet alapján megállapított közszolgáltatási díj - 1.714,- Ft/m3 – alacsonyabb a szolgáltató által a közszolgáltatás indulásakor előzetesen kalkulált valamint a ténylegesen felmerült költségnél.

Az Szrt. rezsicsökkentésre vonatkozó szabályai változatlan tartalommal ma is hatályosak, így a közszolgáltatás díja nem emelhető.

A Közszolgáltató beszámolójában foglaltak, az ügyfelek jelzése, valamint a kötelező közszolgáltatás igénybevételére irányuló folyamatos ellenőrzéseink nyomán megállapítható, hogy az ártalommentes szennyvízelhelyezés elmarad az elvárható szinttől, de javuló tendenciát mutat.

Megnevezés 2013. 2014. 2015. %
Igénybevevő háztartások száma-ing. db
0
91
140
153,85
Szállítási alkalmak
0
164
232
141,46
Szállított
menny. (m3)
0
629
1227
195,07

A Vasivíz Zrt-től kapott 2015. évi adatok feldolgozása jelenleg is folyamatban van, az idei évben már a tavalyi figyelmeztetéseket követően eljárást kezdeményezünk a szolgáltatást nem igénybevevőkkel szemben az Ör. be nem tartása esetén.
Szintén a folyamatos ellenőrzés eredménye, hogy jelentős mértékben emelkedett a létesítési engedéllyel, ill. engedélykérelemmel rendelkező szennyvízszikkasztó létesítmények száma. Míg 2013-ban 1, jelen előterjesztés készítéséig (2013-tól összesen) 37 kőszegi ingatlanra nézve kérelmezték szikkasztó létesítésének engedélyezését.

A közszolgáltatást eddig igénybevevők kb. 15 %-a esetében a közszolgáltatás teljesítése akadályba ütközik. Ezek száma a folyamatos ellenőrzés során várhatóan növekedni fog.
2015-ben a sikertelen 22 szippantási kísérletből 18 esetben a derítő elhelyezkedése, a terepviszonyok, továbbá a 6 m-s szintkülönbség és 50 m távolság, 2 esetben a 6 m-s szintkülönbség és 50 m távolság, míg 2 esetben a szennyvíztároló állapota miatt hiúsult meg a szippantás. A szolgáltatást igénybe venni nem tudók közül két ügyfél a 2016. év során szennyvízszikkasztó létesítésére kért engedélyt.

Amennyiben igazolást nyer, hogy a kötelező közszolgáltatás teljesítése a tároló nem megfelelő elhelyezése miatt hiúsul meg, az ingatlan tulajdonosa ellen a Vgt-ben és az Ör-ben előírt kötelezettségek nem teljesítése, ill. elmulasztása miatt eljárás kezdeményezhető. Az eljárások minden esetben a konkrét helyszín és tároló-elhelyezés vizsgálatával kerülhetnek lefolytatásra.

A nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz gyűjtésével és ártalommentes elhelyezésével kapcsolatos 2015. évi ellenőrzéseink során az ügyfelek e kérdéskörre is kiterjedő tájékoztatást kapnak.

A leggyakoribb meghiúsulási ok, hogy az ingatlanon elhelyezett tároló a rendelkezésre álló szerelvénnyel nem megközelíthető, ill. a szolgáltatás nem teljesíthető, ezért e célnak megfelelő géppel rendelkező alvállalkozó bevonására lenne szükség, azonban a Szerződés IV. fejezet 4.) pontja kimondja, hogy a „ A közszolgáltató a közszolgáltatás tejesítésére közreműködőt, teljesítési segédet nem vehet igénybe.”

A Közszolgáltató képviselője, Kovács István igazgató úr tájékoztatása szerint jelenleg, gazdasági értelemben releváns távolságban, Vas megye területén működő, ismert szolgáltató jelen előterjesztés benyújtásáig, a lehetséges helyszínek megtekintését követően, előzetesen úgy nyilatkozott, hogy a rendelkezésére álló gépekkel, azok műszaki, ill. az ingatlanok terep és egyéb viszonyai mellett nem tudná biztosítani a szolgáltatást a területen.
Tekintettel arra, hogy a Korm. előírja, hogy a közszolgáltatási szerződésnek tartalmaznia kell azokat a feltételeket, amelyek mellett a közszolgáltató közreműködőt vagy teljesítési segédet vehet igénybe, a szerződésmódosításra a lehetséges alvállalkozó ismeretében lesz lehetőség.

Fentiek alapján kérem a Tisztelt Képviselő – testületet, a Közszolgáltató nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére és ártalommentes elhelyezése tárgyában a 2015. évre vonatkozó beszámolóját elfogadni, szíveskedjék.

Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi, valamint a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta. A határozati javaslatot mindkét bizottság egyhangúlag elfogadásra ajánlja.

Kőszeg, 2016. szeptember 22.


A jegyző nevében:




Németh Ildikó
Városüzemeltetési mb. osztályvezető


HATÁROZATI JAVASLAT

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság, mint közszolgáltató nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére és ártalommentes elhelyezése tárgyában a 2015. évre vonatkozó beszámolóját elfogadja.

2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli, hogy a Közszolgáltató képviselője járjon el a megfelelő közreműködő vagy teljesítési segéd felkutatása és bevonása érdekében.

Felelős: Huber László polgármester
Kovács István igazgató
Határidő: folyamatos

(A mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)

Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft.
9730 Kőszeg, Kossuth L. u. 3.
Adószám: 22141882-2-18; Tel.: 94/562-210; e-mail:varosgondnoksag.koszeg@axelero.hu
Iktatószám: 7844 /2016.



Tisztelt Képviselő-testület!

A nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz gyűjtésével kapcsolatos közszolgáltatási szerződés V/7. pontja alapján elkészítettük a közszolgáltatásra vonatkozó jogszabály szerinti beszámolót.

Elöljáróban tájékoztatom önöket, hogy a közszolgáltatásról szóló 2015. évi statisztikai jelentést 2016. március 01-ig a Polgármesteri Hivatal részére megküldtük és a Városüzemeltető Kft. 2015 évi beszámolójában a közszolgáltatás főbb adatairól tájékoztattam Önöket.

A jelenlegi beszámolóval jogszabály szerinti kötelezettségünknek teszünk eleget.
A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. a szolgáltatást a Képviselő-testület 6/2014 (I.30.) számú határozata, valamint a 2014.03.27-én kelt közszolgáltatási szerződés alapján végzi,
1 db MTZ Belarus-820 összkerékhajtású erőgéppel és a hozzá csatlakoztatott DETK-128 szippantós tartálykocsival.

Az eszközök főbb műszaki adatai:
teljesítmény: 60 kW
vontatási sebesség: 25 v. 30 km/h
szívási idő: 8-10 perc
ürítési idő szabad kifolyással: 12-16 perc
ürítési idő túlnyomással: 6-8 perc
legnagyobb szívási mélység: 6 m

A 2015 évben elvégzett szolgáltatás főbb teljesítményi adatai:
szippantások száma: 232 db
elszállított mennyiség lerakóhelyre: 1227 m3
ürítések száma lerakóhelyen: 180 db

A szolgáltatás főbb pénzügyi adatai:
árbevétel: 2.128.712 Ft

kiadás:
1 fő munkabér és közterhei: 3.064.839 Ft (bár nem csak 1 fő végzi a szippantást)
üzemanyag ktg.: 837.519 Ft
javítás + egyéb anyag: 90.215 Ft
biztosítás: 21.887 Ft
lerakási díj: 653.159 Ft
amortizációs ktg.: 1.643.000 Ft
6.310.619 Ft
eredmény: - 4.181.907 Ft


A szolgáltatás tapasztalatai, felmerülő gyakorlati problémák, azok kezelésére tett intézkedések

A szolgáltatási adatokból kitűnik, hogy a szolgáltatási terület nagysága, a szippantások száma, az elszállított szennyvíz mennyisége alapján a rendelkezésre álló eszköz kapacitása március 1. és november 30. közötti időszakban közel 100 %-os kihasználtságú.
A szolgáltatás körülményeire jellemző, hogy túlnyomó részt nehezen megközelíthető területeken, szűk utakon, kapubejárókon keresztül kell a szennyvíztartályt megközelíteni.
Ezeknek az akadályoknak a leküzdéshez a rendelkezésünkre álló gépcsoport tulajdonságai (összkerékhajtású erőgép, egytengelyes tartály) segítséget nyújtanak.
A szolgáltatási területre ugyancsak jellemző, hogy a tárolótartály és a legjobban megközelíthető pont közötti szintkülönbségek jelentősek, esetenként meghaladják a rendelkezésre álló eszköz maximális emelőmagasságát is. Mivel sok helyen a megközelíthetőségi határ és a tartály közti távolság elérheti az 50-70 m-t is, a súrlódási veszteségek miatt a tartálykocsi szivattyújának emelőképessége jelentősen csökken.
Más esetekben előfordul, hogy a szűk kapubejárók miatt csak az utcáról történhet szippantás, vagy a tulajdonos nem engedi be a füvesített területére az eszközünket.
A szolgáltatási területen 20 olyan hely volt 2015-ben, ahol a szippantást nem tudtuk elvégezni a rendelkezésre álló eszközzel, az igénybejelentők kb. 10%-ánál, jellemzően a Felsőerdő és Napsugár utcában.


Ezekben az esetekben megoldás lehet idegen szolgáltatóval elvégeztetni a szolgáltatást (bár minden esetben ő sem tudja elvégezni a szippantást) magasabb díjért, amit a Városüzemeltető fizet, míg az ügyfél részére a helyi rendelet szerinti díjat számlázza. Ez társaságunknak a körülményektől függően 2000 Ft /m3 veszteséget okoz.
Azoknál az igénybevevőknél, ahol a szolgáltatás semmilyen módon nem végezhető el, az Önkormányzat intézkedése (kötelezése) lenne szükséges ahhoz, hogy az igénybevevő a szennyvíztartályát megközelíthető helyre rakassa át, vagy létesítsen egyedi biológiai szennyvíztisztítót.

Ha elemezzük a szolgáltatás költségeit, látható, hogy a szolgáltatási díj (1714 Ft/m3) az amortizációs költséggel növelt költségek (5143 Ft/m3) 34 %-át fedezi. Az önköltség (amortizáció nélküli) 4.667.619 Ft → 3804 Ft/m3.
A költségösszetevőkből látható, hogy a főbb összetevők a munkabér és járulékai, üzemanyag költség és lerakási díj. Ezeknek a költségeknek a szolgáltatási terület jellegéből adódóan (nehezen megközelíthető utak, helyek, szintkülönbség) a lerakóhely távolsága és a rendelkezésre álló eszköz sebessége miatt (max 25 km/h), valamint a fogadó szolgáltató fix átvételi díjai miatt nincs lehetőségünk változtatni. Ezért a társaságunk, mint ahogy az éves beszámolóban jeleztem, mintegy 4,2 M Ft-os veszteséget kénytelen elkönyvelni.
Amíg a szolgáltatás díja jogszabályban meghatározott, a szolgáltatást igénybevevőt sem ösztönzi semmi arra, hogy a keletkező szennyvízét közműhálózatba vezesse vagy a szennyvízgyűjtő tartályát megfelelő helyre helyezze el vagy egyedi biológiai szennyvíztisztítóval tisztítsa és hasznosítsa a szennyvizet.
A költségek, ráfordítások alapján minimum a jelenlegi díj (1714 Ft/m3) 2,2-szerese lenne szükséges ahhoz, hogy a ráfordításaink az amortizációs költség kivételével megtérüljenek.
A következő évi költségvetés elfogadása előtt meg kellene vizsgálni a díjemelés lehetőségét, mivel a Vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény előírja, hogy a díjak megállapításánál a tényleges költségeket kell figyelembe venni, a közszolgáltatási szerződés is lehetővé teszi, hogy a szolgáltató kezdeményezze a szolgáltatási díjak módosítását. Ugyanakkor nem tudjuk, hogy a rezsicsökkentésről szóló törvény mennyiben írja felül az előbb említett törvényt. Amennyiben a Képviselő-testület lehetőséget lát a díjemelésre, akkor elkészítjük a részletes díjkalkulációt a törvény alapján.


Összességében elmondható, hogy a problémás helyek - kb. 10% - kivételével a szolgáltatást folyamatosan elláttuk.
Igyekeztünk a szolgáltatás pontos - órára, percre történő – elvégzését megvalósítani, hiszen a szolgáltatás elvégzésekor a tulajdonosnak jelen kell lennie.
Emiatt a szolgáltatás szervezése és koordinálása is jelentős terhet ró az ügyfélszolgálatos kolleganőre, munkaidejének 10%-át igénybe veszi. A járulékos költségekről (telefon, pénztári elszámolások stb.) nem is beszéltünk.

További jogszabályváltozásig a szolgáltatást a jelenlegi színvonalon és költségekkel tudjuk elvégezni.

A problémás helyekkel kapcsolatban kérjük az Önkormányzat intézkedését és támogatását.



Kérjük a beszámolót elfogadni szíveskedjenek.



Kőszeg, 2016. szeptember 8.


Tisztelettel:

Kovács István
igazgató