Önkormányzati belépés | |
|
Képviselő-testületi ülések
2024. Május 23., Csütörtök, 09:00
2012. Február 16., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
1. napirendi pont:
Egészségügyi koncepció.
Tisztelt Képviselő-testület!
Már több alkalommal szóba került, hogy milyen rossz helyzetben van az egészségügyi alapellátás Kőszegen.
A problémák alapvetően két dologban rejlenek: egyrészt tárgyi-, másrészt személyi okai vannak.
Tárgyi jellegű problémák
A gyermekorvosi rendelők megközelíthetőség és akadálymentesítés szempontjából is alkalmatlanok a feladat ellátására. Az épület teljes külső-belső és gépészeti felújításra szorulna, de az akadálymentesítés és fűtés-átalakítás a műemlék épület és a magas költségek miatt nem valósítható meg. Az ellátott gyermekek száma szerint 2 orvosi rendelő, a hozzá kapcsolódó védőnői szolgálat és az iskolaorvosi helyiségek lennének szükségesek az ellátáshoz. Jelenleg ez 3 helyiségben valósul meg, az első emeleten. Az emeletre csak egy szűk csigalépcsőn lehet feljutni, ahol már számos baleset is történt. Az épület elavultsága miatt a személyzeti, és a vendég WC-k higiénés állapota nem felel meg a jogszabályokban foglalt előírásoknak. A burkolatok repedezettek, a vakolat hiányos, a padozat balesetveszélyes, ami nem teszi lehetővé a megfelelő fertőtlenítő takarítást sem.
A felnőtt orvosi rendelők Munkácsy utcai épülete több szempontból is alkalmatlan a feladat ellátására. A rendelők akadálymentes megközelíthetősége a földszinten nem megfelelően, az emeleten egyáltalán nincs megoldva.
Az akadálymentesítés külső-belső lifttel sem valósítható meg az épület szerkezete miatt. A személyzeti, és a vendég WC-k higiénés állapota itt sem felel meg a jogszabályokban foglalt előírásoknak.
Közegészségügyi szempontból nem szerencsés, hogy az egyik háziorvosi rendelőt ügyeleti rendelőnek is használják. Az ügyeleti dolgozók és az ügyeletes orvos számára előírt helyiségek mérete és száma sem felel meg az előírásoknak. Az épület bővítése nem lehetséges, az akadálymenetesítés sem oldható meg.
A második emeleten található rendelő a tetőszerkezet rossz állapota miatt folyamatosan, több helyen is beázik.
Az épület teljes elektromos-, víz és fűtésrendszere felújításra szorulna az állandó meghibásodások miatt, ezek cseréje azonban gazdaságtalan.
Személyi jellegű problémák
Kőszegen jelenleg 6 háziorvos lát el területi ellátási kötelezettséggel betegeket. A háziorvosok közül 4 már napjainkban is nyugdíjas, azaz bármikor, egyik napról a másikra azt mondhatja: „Holnaptól nem dolgozom.”
Ez esetben tehát rövid idő alatt négy háziorvosi állást kell majd betöltetni. De, vajon kivel? Nézzünk néhány országos adatot:
Jelenleg Magyarországon 6801 háziorvosi körzet van (146 helyen egyébként nincs doktor), ám az itt dolgozó orvosok kétharmada már elmúlt ötven éves. Közülük minden második már a 60-at is betöltötte.
Hogy pótolni lehessen a kieső doktorokat, 3000-3200 új szakemberre lenne szükség, ám jó, ha ennek a harmada, fele áll munkába. Az utóbbi tizenkét év tapasztalatai ugyanis azt mutatják, hogy a rendszer mindössze 1052 háziorvost „termelt ki”.
Az egyébként 1992 óta tartó fogyás oka egyszerre szakmai és pénzügyi. Egyrészt a friss diplomás doktorok számára ez a terület nem rejt szakmai kihívást, és nem kínál karrierlehetőséget. Másrészt a házi orvosi praxisok vonzereje mindenkor az önkormányzatok lehetőségeitől függ, ugyanis, az orvosok velük kötnek szerződét, márpedig a legtöbb önkormányzat költségvetési hiánnyal küzd.
A helyzet tehát az, hogy versengenünk kell majd ahhoz, hogy fiatal háziorvosokat „ csábítsunk „ Kőszegre. Ehhez azonban rendkívül kevés az, amit ma kínálni, nyújtani tudunk.
Nézzük meg, mire van szüksége egy kezdő, fiatal háziorvosnak, ha praktizálni szeretne:
• praxis megvásárlása,
• eszközök + autó vásárlása,
• rezsiköltségek megfizetése,
• asszisztens alkalmazása,
• lakhatás megoldása.
Mindez az OEP finanszírozásból teljesen lehetetlen, főleg úgy, hogy mindezekhez hitel felvétele nem megengedett.
Megoldási javaslatok
A fent említett súlyos és sürgősen megoldandó problémák miatt elkerülhetetlenné válik Kőszeg város számára az egészségügyi ellátórendszerének teljes megújítása és egy, a XXI. század elvárásainak, a kor igényeinek megfelelő rendszer létrehozása.
Elképzelésünk szerint ennek a legtökéletesebb megoldása az lenne, ha az egészségügyi alapellátás egy helyen, új és korszerű épületben működhetne.
Az alapellátás fogalom körében a gyermek-és felnőtt háziorvosokra, a védőnői, az iskola-egészségügyi, valamint az ügyeleti ellátásra gondolunk. Becsléseink szerint ez az épület kb.: 670 m²-es lenne, a beruházási költségek mintegy 270 millió forintot tennének ki.
Az új épület a korszerű technológiai megoldások miatt a jelenleginél jóval olcsóbb, takarékosabb és hatékonyabb működést eredményezne.
Célunk egy olyan új és korszerű, a térség egészségügyi alapellátását biztosító épület létrehozása, amely:
• közlekedési szempontból könnyen és jól megközelíthető,
• akadálymentes,
• az új előírásoknak és szabványoknak megfelel,
• energiatakarékos, ezáltal működtetése olcsó és hatékony,
• egységes informatikai- és telekommunikációs rendszerben működik,
• a vállalkozó háziorvosok számára arányos költségmegosztást tesz lehetővé a rendelőnkénti külön mérőórák biztosításával,
• a betegek számára kényelmesebb, esztétikus és humánus környezetet biztosít,
• helyben többféle egészségügyi szolgáltatást nyújt.
A helyzet megoldására, a háziorvosi pálya vonzóvá tétele szempontjából az alábbi intézkedések megtételét javasolom:
1. Valamennyi felnőtt-, illetve gyermek háziorvos tekintetében vállalja át az önkormányzat a működésükhöz szükséges rezsiköltségek közül a villany, víz, gáz-, illetve távfűtés költségeinek – a felnőtt háziorvosok tekintetében évi 300.000,-Ft-ig, a gyermek háziorvosok tekintetében évi 400.000,-Ft-ig - megtérítését. A különbözet, vagyis az e feletti rész megfizetése a háziorvos kötelezettsége.
2. A Schneller I.utca 1. I/2., illetve a Várkör 110. szám alatt található, jelenleg üresen álló önkormányzati bérlakásokat orvosi szolgálati lakásnak kell kijelölni, és azokat felújított állapotban készen kell tartani.
Az alábbi két javaslatot csupán átgondolásra terjesztem a képviselő-testület elé azzal, hogy amennyiben elviekben egyetért vele, úgy egy későbbi időpontra kerüljenek részletes kidolgozásra:
1. A vállalkozó háziorvosok és az ügyeletet működtető, az általa az önkormányzatnak befizetett iparűzési adó 50 %-ának, de maximum évi 100.000,-Ft-nak megfelelő összeget támogatás formájában megkaphassák, melyet azonban kötelesek az általuk működtetett körzet, illetve ügyeleti ellátás eszköz fejlesztésére fordítani.
2. Az orvosok mellett működő asszisztensek közalkalmazottként történő foglalkoztatása.
Kőszeg számára ma már létkérdés az egészségügyi alapellátás megújítása, egyébként ennek rendszere bármikor összeomolhat és a város számára pusztán önerőből megoldhatatlan problémává válik.
Az előterjesztést a Humánerőforrás Bizottság, valamint a Pénzügyi, Jogi és Vagyonügyi Bizottság megtárgyalta. A Humánerőforrás Bizottság valamennyi határozati javaslatot elfogadásra ajánlja, a Pénzügyi, Jogi és Vagyonügyi Bizottság az I. számú határozati javaslat elfogadását nem ajánlja, a II-IV. határozati javaslatokkal egyetért, azokat elfogadásra ajánlja.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására és a határozati javaslatok elfogadására!
Kőszeg, 2012. február 10.
A polgármester nevében:
Dr. Tóthné Dolgos Zsanett
gyámügyi és szociális osztályvezető
I. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a felnőtt-, illetve gyermek háziorvosokkal 1993. december 23.-án, illetve 2007. április 1-jén kötött, a háziorvosi feladatok egészségügyi vállalkozás formájában történő ellátásáról szóló szerződést 2012. január 1-jétől úgy módosítja, hogy a működésükhöz szükséges rezsiköltségek közül a víz, villany és fűtés költségeinek – a felnőtt háziorvosok tekintetében évi 300.000,-Ft-ig, a gyermek háziorvosok tekintetében évi 400.000,-Ft-ig – megtérítése az önkormányzat kötelezettsége. Az e feletti rész megfizetése a háziorvos kötelezettsége. Egyben felhatalmazza a polgármestert a szerződés-módosítások aláírására.
Felelős: Huber László polgármester
Hivatali felelős: Dr. Tóthné Dolgos Zsanett gyámügyi és szociális osztályvezető
Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető
Határidő: 2012. március 1.
II. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a Kőszeg, Schneller I. utca 1. I/2.(1782 hrsz.), illetve a Várkör 110.(3505/A/4 hrsz) szám alatti bérlakások orvosi szolgálati lakásként történő kijelölését.
Felelős: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető
Határidő: 2012. március havi képviselő-testületi ülés
III. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli, hogy a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. készítsen részletes költségvetést a Kőszeg, Schneller I. utca 1. I/2., illetve a Várkör 110. szám alatti bérlakások teljes felújításáról és ezt terjessze a képviselő-testület elé.
Felelős: Kovács István igazgató
Határidő: 2012. szeptember havi képviselő testületi ülés
IV. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli, az asszisztensek közalkalmazottként történő foglalkoztatása, valamint a háziorvosok eszközfejlesztési támogatása feltételrendszerének kidolgozását.
Felelős: Dr. Tóthné Dolgos Zsanett gyámügyi és szociális osztályvezető
Határidő: 2012. szeptember havi képviselő testületi ülés
Egészségügyi koncepció.
Tisztelt Képviselő-testület!
Már több alkalommal szóba került, hogy milyen rossz helyzetben van az egészségügyi alapellátás Kőszegen.
A problémák alapvetően két dologban rejlenek: egyrészt tárgyi-, másrészt személyi okai vannak.
Tárgyi jellegű problémák
A gyermekorvosi rendelők megközelíthetőség és akadálymentesítés szempontjából is alkalmatlanok a feladat ellátására. Az épület teljes külső-belső és gépészeti felújításra szorulna, de az akadálymentesítés és fűtés-átalakítás a műemlék épület és a magas költségek miatt nem valósítható meg. Az ellátott gyermekek száma szerint 2 orvosi rendelő, a hozzá kapcsolódó védőnői szolgálat és az iskolaorvosi helyiségek lennének szükségesek az ellátáshoz. Jelenleg ez 3 helyiségben valósul meg, az első emeleten. Az emeletre csak egy szűk csigalépcsőn lehet feljutni, ahol már számos baleset is történt. Az épület elavultsága miatt a személyzeti, és a vendég WC-k higiénés állapota nem felel meg a jogszabályokban foglalt előírásoknak. A burkolatok repedezettek, a vakolat hiányos, a padozat balesetveszélyes, ami nem teszi lehetővé a megfelelő fertőtlenítő takarítást sem.
A felnőtt orvosi rendelők Munkácsy utcai épülete több szempontból is alkalmatlan a feladat ellátására. A rendelők akadálymentes megközelíthetősége a földszinten nem megfelelően, az emeleten egyáltalán nincs megoldva.
Az akadálymentesítés külső-belső lifttel sem valósítható meg az épület szerkezete miatt. A személyzeti, és a vendég WC-k higiénés állapota itt sem felel meg a jogszabályokban foglalt előírásoknak.
Közegészségügyi szempontból nem szerencsés, hogy az egyik háziorvosi rendelőt ügyeleti rendelőnek is használják. Az ügyeleti dolgozók és az ügyeletes orvos számára előírt helyiségek mérete és száma sem felel meg az előírásoknak. Az épület bővítése nem lehetséges, az akadálymenetesítés sem oldható meg.
A második emeleten található rendelő a tetőszerkezet rossz állapota miatt folyamatosan, több helyen is beázik.
Az épület teljes elektromos-, víz és fűtésrendszere felújításra szorulna az állandó meghibásodások miatt, ezek cseréje azonban gazdaságtalan.
Személyi jellegű problémák
Kőszegen jelenleg 6 háziorvos lát el területi ellátási kötelezettséggel betegeket. A háziorvosok közül 4 már napjainkban is nyugdíjas, azaz bármikor, egyik napról a másikra azt mondhatja: „Holnaptól nem dolgozom.”
Ez esetben tehát rövid idő alatt négy háziorvosi állást kell majd betöltetni. De, vajon kivel? Nézzünk néhány országos adatot:
Jelenleg Magyarországon 6801 háziorvosi körzet van (146 helyen egyébként nincs doktor), ám az itt dolgozó orvosok kétharmada már elmúlt ötven éves. Közülük minden második már a 60-at is betöltötte.
Hogy pótolni lehessen a kieső doktorokat, 3000-3200 új szakemberre lenne szükség, ám jó, ha ennek a harmada, fele áll munkába. Az utóbbi tizenkét év tapasztalatai ugyanis azt mutatják, hogy a rendszer mindössze 1052 háziorvost „termelt ki”.
Az egyébként 1992 óta tartó fogyás oka egyszerre szakmai és pénzügyi. Egyrészt a friss diplomás doktorok számára ez a terület nem rejt szakmai kihívást, és nem kínál karrierlehetőséget. Másrészt a házi orvosi praxisok vonzereje mindenkor az önkormányzatok lehetőségeitől függ, ugyanis, az orvosok velük kötnek szerződét, márpedig a legtöbb önkormányzat költségvetési hiánnyal küzd.
A helyzet tehát az, hogy versengenünk kell majd ahhoz, hogy fiatal háziorvosokat „ csábítsunk „ Kőszegre. Ehhez azonban rendkívül kevés az, amit ma kínálni, nyújtani tudunk.
Nézzük meg, mire van szüksége egy kezdő, fiatal háziorvosnak, ha praktizálni szeretne:
• praxis megvásárlása,
• eszközök + autó vásárlása,
• rezsiköltségek megfizetése,
• asszisztens alkalmazása,
• lakhatás megoldása.
Mindez az OEP finanszírozásból teljesen lehetetlen, főleg úgy, hogy mindezekhez hitel felvétele nem megengedett.
Megoldási javaslatok
A fent említett súlyos és sürgősen megoldandó problémák miatt elkerülhetetlenné válik Kőszeg város számára az egészségügyi ellátórendszerének teljes megújítása és egy, a XXI. század elvárásainak, a kor igényeinek megfelelő rendszer létrehozása.
Elképzelésünk szerint ennek a legtökéletesebb megoldása az lenne, ha az egészségügyi alapellátás egy helyen, új és korszerű épületben működhetne.
Az alapellátás fogalom körében a gyermek-és felnőtt háziorvosokra, a védőnői, az iskola-egészségügyi, valamint az ügyeleti ellátásra gondolunk. Becsléseink szerint ez az épület kb.: 670 m²-es lenne, a beruházási költségek mintegy 270 millió forintot tennének ki.
Az új épület a korszerű technológiai megoldások miatt a jelenleginél jóval olcsóbb, takarékosabb és hatékonyabb működést eredményezne.
Célunk egy olyan új és korszerű, a térség egészségügyi alapellátását biztosító épület létrehozása, amely:
• közlekedési szempontból könnyen és jól megközelíthető,
• akadálymentes,
• az új előírásoknak és szabványoknak megfelel,
• energiatakarékos, ezáltal működtetése olcsó és hatékony,
• egységes informatikai- és telekommunikációs rendszerben működik,
• a vállalkozó háziorvosok számára arányos költségmegosztást tesz lehetővé a rendelőnkénti külön mérőórák biztosításával,
• a betegek számára kényelmesebb, esztétikus és humánus környezetet biztosít,
• helyben többféle egészségügyi szolgáltatást nyújt.
A helyzet megoldására, a háziorvosi pálya vonzóvá tétele szempontjából az alábbi intézkedések megtételét javasolom:
1. Valamennyi felnőtt-, illetve gyermek háziorvos tekintetében vállalja át az önkormányzat a működésükhöz szükséges rezsiköltségek közül a villany, víz, gáz-, illetve távfűtés költségeinek – a felnőtt háziorvosok tekintetében évi 300.000,-Ft-ig, a gyermek háziorvosok tekintetében évi 400.000,-Ft-ig - megtérítését. A különbözet, vagyis az e feletti rész megfizetése a háziorvos kötelezettsége.
2. A Schneller I.utca 1. I/2., illetve a Várkör 110. szám alatt található, jelenleg üresen álló önkormányzati bérlakásokat orvosi szolgálati lakásnak kell kijelölni, és azokat felújított állapotban készen kell tartani.
Az alábbi két javaslatot csupán átgondolásra terjesztem a képviselő-testület elé azzal, hogy amennyiben elviekben egyetért vele, úgy egy későbbi időpontra kerüljenek részletes kidolgozásra:
1. A vállalkozó háziorvosok és az ügyeletet működtető, az általa az önkormányzatnak befizetett iparűzési adó 50 %-ának, de maximum évi 100.000,-Ft-nak megfelelő összeget támogatás formájában megkaphassák, melyet azonban kötelesek az általuk működtetett körzet, illetve ügyeleti ellátás eszköz fejlesztésére fordítani.
2. Az orvosok mellett működő asszisztensek közalkalmazottként történő foglalkoztatása.
Kőszeg számára ma már létkérdés az egészségügyi alapellátás megújítása, egyébként ennek rendszere bármikor összeomolhat és a város számára pusztán önerőből megoldhatatlan problémává válik.
Az előterjesztést a Humánerőforrás Bizottság, valamint a Pénzügyi, Jogi és Vagyonügyi Bizottság megtárgyalta. A Humánerőforrás Bizottság valamennyi határozati javaslatot elfogadásra ajánlja, a Pénzügyi, Jogi és Vagyonügyi Bizottság az I. számú határozati javaslat elfogadását nem ajánlja, a II-IV. határozati javaslatokkal egyetért, azokat elfogadásra ajánlja.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására és a határozati javaslatok elfogadására!
Kőszeg, 2012. február 10.
A polgármester nevében:
Dr. Tóthné Dolgos Zsanett
gyámügyi és szociális osztályvezető
I. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a felnőtt-, illetve gyermek háziorvosokkal 1993. december 23.-án, illetve 2007. április 1-jén kötött, a háziorvosi feladatok egészségügyi vállalkozás formájában történő ellátásáról szóló szerződést 2012. január 1-jétől úgy módosítja, hogy a működésükhöz szükséges rezsiköltségek közül a víz, villany és fűtés költségeinek – a felnőtt háziorvosok tekintetében évi 300.000,-Ft-ig, a gyermek háziorvosok tekintetében évi 400.000,-Ft-ig – megtérítése az önkormányzat kötelezettsége. Az e feletti rész megfizetése a háziorvos kötelezettsége. Egyben felhatalmazza a polgármestert a szerződés-módosítások aláírására.
Felelős: Huber László polgármester
Hivatali felelős: Dr. Tóthné Dolgos Zsanett gyámügyi és szociális osztályvezető
Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető
Határidő: 2012. március 1.
II. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a Kőszeg, Schneller I. utca 1. I/2.(1782 hrsz.), illetve a Várkör 110.(3505/A/4 hrsz) szám alatti bérlakások orvosi szolgálati lakásként történő kijelölését.
Felelős: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető
Határidő: 2012. március havi képviselő-testületi ülés
III. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli, hogy a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. készítsen részletes költségvetést a Kőszeg, Schneller I. utca 1. I/2., illetve a Várkör 110. szám alatti bérlakások teljes felújításáról és ezt terjessze a képviselő-testület elé.
Felelős: Kovács István igazgató
Határidő: 2012. szeptember havi képviselő testületi ülés
IV. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli, az asszisztensek közalkalmazottként történő foglalkoztatása, valamint a háziorvosok eszközfejlesztési támogatása feltételrendszerének kidolgozását.
Felelős: Dr. Tóthné Dolgos Zsanett gyámügyi és szociális osztályvezető
Határidő: 2012. szeptember havi képviselő testületi ülés