Jegyzőkönyv: 2008. Április 17., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Beszámoló Kőszeg Város Önkormányzata 2007. évi gazdálkodásának teljesítéséről, az önkormányzat zárszámadásáról szóló rendelet megalkotása
2. - A szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól és a gyermekek védelméről szóló 10/1993. (V. 27.) önkormányzati rendelet módosítása
3. - A mezei őrszolgálatról szóló 37/2007. (XII. 21.) önkormányzati rendelet módosítása
4. - Beszámoló a városban 2007. évben végzett gyermekvédelmi munkáról
5. - Kőszeg Város Egészségtervének jóváhagyása
6. - A 2007. évi ellenőrzési terv végrehajtásáról szóló jelentés
7. - A lakótelep V. ütem területének hasznosítására új pályázat kiírása
8. - A "Kőszeg és Vidéke" újság kiadása
9. - Vezetékjogi szerződés és ingatlan átminősítés
10. - A horgásztavak haszonbérleti szerződéseinek módosítása
11. - A Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával kötendő együttműködési megállapodás
12. - A MÁV Zrt.-vel kötendő megállapodás
13. - A bölcsőde ügye
14. - A Szociális Gondozási Központ fejlesztéséhez pályázati önerő biztosítása
15. - A "Városfallal rendelkező városok együttműködése"c. projekthez pályázati önerő biztosítása
16. - A posztógyár hasznosítási pályázatában foglaltak teljesülése
17. - Az ÖNHIKI pályázat benyújtása (feltételes előterjesztés)
18.a - A 2425 hrsz-ú ingatlan megvásárlása
18.b - A 0205/62 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása
19. - A "Kőszeg és Vidéke" újság felelős szerkesztői posztjára kiírt pályázat elbírálása
1156-6/2008. szám
J E G Y Z Ő K Ö N Y V


Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete által 2008. április 17-én, 9 órai kezdettel, a Városháza tanácskozó termében megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Huber László polgármester,
Földesi Zoltán, Gyarmati Kálmán, Horváth Andrea, Keszei Balázs, Kiss Péter, Preininger Ferenc, Raposa Helga, Racker Béla, Schläffer József Stampf Ferenc, Simonits Zsolt, dr. Sujbert Pál és Táncsics András képviselő (14 fő).

Igazoltan van távol:
Básthy Béla alpolgármester és Rába László képviselő (2 fő).

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Tóth László jegyző, dr. Zalán Gábor aljegyző, Dobos Róbert mb. gyámügyi és szociális osztályvezető, Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető, Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető, dr. Bokányiné Boda Gyöngyi pályázati és turisztikai koordinátor, Lajos Tiborné a könyvtár, valamint Horváthné Kutasi Mária a gimnázium igazgatója.

Huber László polgármester köszönti a képviselő-testületi ülésen megjelenteket és megállapítja, hogy a 14 képviselő jelenlétével határozatképes a testület. Dr. Mátrai István képviselő jelezte, hogy később érkezik az ülésre.
Elsőként a napirenddel kapcsolatban várja a képviselői észrevételeket. Javasolja, hogy a MÁV megállapodásról szóló előterjesztést (meghívón szereplő 12. pont) elsőként tárgyalja meg a képviselő-testület, mivel a MÁV képviselői már jelen vannak.
Javasolja továbbá a meghívón szereplő 16. napirendi pontot, a posztógyári pályázattal kapcsolatos előterjesztést zárt ülés keretében megtárgyalni.

Hozzászólások a napirendhez:

Rimányi Krisztina kéri, hogy a 10. napirendi pontot ("A horgásztavak haszonbérleti szerződéseinek módosítása") ne tárgyalja meg ma a képviselő-testület, mivel most érkezett egy levél a Kőszegi Horgász Egyesülettől, amelyben további egyeztetéseket kérnek.

Dobos Róbert szintén egy napirendi pont elhagyását javasolja, amely a meghívón 2. napirendként szerepel, a szociális rendelet módosítása tárgyában. Ebben a térítési díjakról is szó van és ezt a közigazgatási hivatal álláspontja szerint a kistérségi társulás javaslata alapján kell benyújtani.

Sőbér Aurélia pedig a 17. napirendi pont levételét javasolja, amely az esetleges ÖNHIKI pályázat benyújtásáról szólt volna. Az államkincstár által szerzett információk és a jogszabályok alapján Kőszeg nem jogosult beadni pályázatot erre az állami támogatásra.

A napirenddel kapcsolatban további észrevétel nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja az elhangzott indítványokat, amit a képviselő-testület külön-külön, 14-14 igen szavazattal el is fogad. A posztógyárral kapcsolatos előterjesztés zárt ülésen való megtárgyalását a képviselők 12 igen, 1 nem, 1 tartózkodás szavazati aránnyal fogadják el.
Ezután 14 igen szavazattal a képviselők az alábbi tárgysorozatot hagyják jóvá:


N A P I R E N D:

1. A MÁV Zrt.-vel kötendő megállapodás.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi ügyintéző.
2. Beszámoló Kőszeg Város Önkormányzata 2007. évi gazdálkodásának teljesítéséről, az önkormányzat zárszámadásáról szóló rendelet megalkotása.
Előterjesztő: Huber László polgármester.
3. A mezei őrszolgálatról szóló 37/2007. (XII. 21.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előterjesztő: Dr. Tóth László jegyző.
4. Beszámoló a városban 2007. évben végzett gyermekvédelmi munkáról.
Előterjesztő: Raposa Helga, a szociális és egészségügyi bizottság elnöke.
5. Kőszeg Város Egészségtervének jóváhagyása.
Előterjesztő: Raposa Helga, a szociális és egészségügyi bizottság elnöke.
6. A 2007. évi ellenőrzési terv végrehajtásáról szóló jelentés.
Előterjesztő: Fehér Csaba belső ellenőr.
7. A lakótelep V. ütem területének hasznosítására új pályázat kiírása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
8. A "Kőszeg és Vidéke" újság kiadása.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi ügyintéző.
9. Vezetékjogi szerződés és ingatlan átminősítés.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
10. A Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával kötendő együttműködési megállapodás.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi ügyintéző.
11. A bölcsőde ügye.
Előadó a polgármester nevében: Dobos Róbert mb. gyámügyi és szociális osztályvezető.
12. A Szociális Gondozási Központ fejlesztéséhez pályázati önerő biztosítása.
Előterjesztő: Raposa Helga intézményvezető.
13. A "Városfallal rendelkező városok együttműködése"c. projekthez pályázati önerő biztosítása.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi ügyintéző.
14. Vagyonügyek:
a) A 2425 hrsz-ú ingatlan megvásárlása.
b) A 0205/62 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.

Zárt ülés keretében:

1. A "Kőszeg és Vidéke" újság felelős szerkesztői posztjára kiírt pályázat elbírálása.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi ügyintéző.
2. A posztógyár hasznosítási pályázatában foglaltak teljesülése.
Előterjesztő: Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság elnöke.


A napirend megtárgyalása előtt Huber László polgármester az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről az alábbiak szerint számol be:
• Március 28-án "Magyarország mezőgazdasága az európai unióban" címmel a Kőszegi Polgári Kaszinóban tartott előadást a vendég előadó, dr. Őry Teréz.
• Március 29-én a Kertbarátok Szövetkezete tartotta meg éves közgyűlését, melyen az önkormányzat részéről jelenlevő Rimányi Krisztina osztályvezetőtől tájékoztatást kapott a tagság az általuk bérelt földek sorsáról is.
• A kőszegi Hunyadi Mátyás szobor áthelyezése tárgyában benyújtott helyi népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő ívét a Választási Iroda március 31-én hitelesítette. Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzata alapján a kőszegi választópolgárok 15%-a, azaz 1381 fő kezdeményezheti a helyi népszavazást, 20%-ot meghaladó támogatás esetén kötelező kiírni.
• Március 31-én a Kistérségi Társulás Tanácsa ülésezett. A Kőszeget érintő fontosabb döntések a következők: A tanács beszámolót hallgatott meg az orvosi ügyelet 2007. évi tevékenységéről; támogatta a KEF kistérségi szintű megalakulását; 2 M Ft-ot hagyott jóvá az intézmények minimális kötelező eszközbeszerzésre; valamint elfogadta a költségvetésről szóló zárszámadást és döntött a pénzmaradványok felosztásáról.
• Április 3-án a MÁV Területi Igazgatóságán egyeztető megbeszélést folytatott a polgármester azokról a tervezett fejlesztésekről, amelyek a Szombathely-Kőszeg vasútvonalat érintik. A megbeszélésen jelen volt a polgármesteri hivatal munkatársai mellett a főépítész úr és a kőszegi Városfejlesztő Kft. ügyvezetője is.
• Április 3-án, az Országos Népdaléneklési Versenyen, Tóth Flóra, a 3-4. osztályosok kategóriájában a 10 legjobb énekes közé jutott. Április 5-én a "Tiszán innen, Dunán túl" Országos Népdaléneklési Versenyen Schwahofer Zsófia, a 7-8. osztályosok kategóriájában ezüst minősítést szerzett. Felkészítőjük Bakosné Berkényi Bernadett. A szép eredményekhez az önkormányzat nevében is gratulál.
• Április 3-án a Sgrafittós házban az Írottkő Natúrparkért Egyesület közgyűlésén az önkormányzatot az alpolgármester úr képviselte.
• Április 5-én a vár lovagtermében népes közönség előtt tartotta meg jótékonysági hangversenyét a Hangvilla Alapítvány és a Budaker Gusztáv Zeneiskola. Most először – hagyományteremtő szándékkal – a zenész növendékekkel együtt léptek fel a családtagok, oktatók és barátok is. A tartalmas, szép rendezvény ékes bizonyítéka annak, hogy Kőszegen és környékén óriási a zene iránti kötődés és szeretet, amelyet támogatni érdemes.
• Április 7-én, szintén a Sgrafittós házban a Kőszegi és az Alsó-Répcementi Kistérségek szervezésében szakmai fórum volt az önkormányzatok részére kiírt és kiírásra kerülő HÖF CÉDE, TEUT és ROP-os pályázatokról.
• Április 9-én a Jurisics várban volt véradás, melyen 111 fő jelent meg, és 99-en ebből adhattak is vért. Nagy öröm, hogy sok-sok fiatal is nyújtotta karját és közülük sokan első alkalommal. Köszönet a szervezőknek és az önzetlen véradóknak.
• Április 10-én a polgármester Győrben részt vett a Nyugat-Dunántúli Regionális Egészségügyi Tanács ülésén, melyen a megye kistérségeit képviselte. Az ülés anyagából kiderült, hogy a kőszegi kistérség járóbeteg ellátásának fejlesztésére 2009-2010-ben lesz lehetőség.
• Az Írottkő Natúrparkért Egyesület és Tourinform iroda április 10-én tartott turisztikai fórumot a Sgrafittós-házban, melyen a város turisztikai fejlesztéseiről az alpolgármester úr tartott előadást.
• "Chernel Kálmán történész portréja" címmel dr. Bariska István tartott előadást a Kőszegi Polgári Kaszinó vendégeként, április 11-én.
• Szintén ezen a napon, a Költészet Napján, a Chernel Kálmán Városi Könyvtár vendége volt Tóthárpád Ferenc költő, aki bemutatta legújabb, "Hajszálrepedések" című kötetét.
• A 100 éve született Lelkes István és felesége Dergács Mária emlékkiállítása nyílt meg április 11-én a Szecessziós házban.
• Április 14-én tartotta éves rendes ülését a Kőszeg Székhelyű Helyi Védelmi Bizottság.
• A Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Kht. április 15. és május 7. között lomtalanítást végez. A részletes, utcák szerinti tervet a városi honlapon és a plakátokon lehet megtekinteni.

Szomorú esemény is történt az elmúlt időszakban: elhunyt Tornay Endre András, Munkácsy-díjas szobrászművész, aki Kőszeg város kiemelkedő művésze volt. Búcsúztatása szombaton, 11 órakor lesz a Jézus Szíve templomban. Kéri a jelenlévőket, hogy emlékére egy perces néma felállással adózzanak.
A tiszteletadás után folytatódik az ülés.

Hozzászólások a beszámolóhoz:

Kiss Péter, a lomtalanítás kapcsán megköszöni a rendőrség munkáját, ugyanis megjelentek a városban olyan személyek, akik az utcára kirakott dolgokat szanaszét szórták és a rendőrök részéről tegnap határozott fellépést tapasztalt.

Stampf Ferenc elmondja, hogy április 12-én ifjúsági horgászverseny volt a Csónakázó-tavon, amin 30 fő vett részt és nagyon jól sikerült.
Április 16-án, azaz tegnap volt a Kőszeg és környéke általános iskolások KRESZ és kerékpáros ügyességi versenye, ahova Bükről és Csepregről is érkeztek gyerekek. A rendezvényt a rendőrség IPA szervezete és Kerékpáros Egyesület szervezte.

[A beszámoló közben megérkezett dr. Mátrai István képviselő, így a képviselő-testület létszáma: 15 fő.]

A képviselők további kiegészítés nélkül, a két ülés között történt eseményekről szóló beszámolót 15 igen szavazattal elfogadják.

A lejárt határidejű határozatokról szóló jelentést, valamint az átruházott jogkörben hozott döntésekről szóló beszámolót a képviselő-testület 15-15 igen szavazattal, kérdés és hozzászólás nélkül fogadja el.


Az 1. napirendi pont tárgyalása:

A MÁV Zrt.-vel kötendő megállapodás tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A MÁV ZRt. Szombathelyi Területi Igazgatósága képviseletében jelen van Balogh Ernő.

Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a MÁV szorosabb együttműködési szándékát fejezte ki az önkormányzat felé, ugyanis a hosszú és rövidtávon is céljaik között szerepel a Szombathely-Kőszeg vasúti közlekedés fejlesztése, kiemelten a vasútvonal végállomásának belvároshoz való közelítése, a Vasútállomás felújítása, közös hasznosítása.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét ismerteti. A bizottság örömmel vette tudomásul, hogy a MÁV-nak fejlesztési elképzelései vannak és a Szombathely-Kőszeg közötti vonallal kapcsolatban nem ellenkező előjelű lépésekre készülnek. A bizottság természetesen elfogadásra ajánlja az előterjesztést.

Földesi Zoltán a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság véleményét tolmácsolja, mely szerint ez a bizottság is támogatta a megállapodás jóváhagyását.

Gyarmati Kálmán már a bizottsági ülésen is felvetette, hogy a Kőszegfalvi megállót a biztonságosabb közlekedés miatt át kellene helyezni a másik oldalra. Viszont ennek nyomát nem látja a megállapodásban.

Huber László szerint ez egy keret-megállapodás, így a részleteknek sem kell itt szerepelniük. Középtávon természetesen elképzelhető a képviselő úr kérésének megvalósulása.

Balogh Ernő elmondja, hogy a MÁV Zrt. szeretne komfortosabb közlekedést megvalósítani a Szombathely-Kőszeg közötti térség irányába. Ő maga is most vonattal érkezett az ülésre és így megtapasztalhatott mindent, amivel az utazóközönség találkozhat és ami miatt esetleg nem szívesen használják a vasutat. A jelenlegi vasút végét mindenképpen szeretnék közelebb vinni a városhoz, a felszállóhely körül a parkolást megoldani. A vonalon komoly fejlesztések várhatóak, sajnos fel kell készülni 1,5-2 hónapos vágányzárra is a munkálatok elvégzése miatt. A céljuk az, hogy sokkal magasabb színvonalú legyen a szolgáltatás, remélhetőleg 1 órán belül sikerül a vonatokat megfordítani a Kőszeg-Szombathely közötti vonalon. További terveik szerint ez az idő még csökkenthet is. Napjainkban közel 80 Volán-busz közlekedik naponta a két város között, szeretnék ezt a forgalmat vissza szorítani és az utasokat visszacsábítani a vasúthoz.

Stampf Ferenc kérdezi, hogy ha a vasútállomás épülete felújítása megtörténik, nem marad-e funkció nélkül, ha belvárosba kerül az állomás?

Balogh Ernő szerint a funkciót megtartaná az épület, mert forgalmi területként használnák továbbra is és ott lenne a jegyváltás is. A belvárosban csupán egy peron megépítését (fel és leszállóhellyel) tervezik, ami 800-1000 m-el hozná közelebb a vasutat. Lesznek egyébként fennmaradó helyiségek, amelyeket a megfelelő átalakítás után közösen lehet majd hasznosítani az önkormányzattal. A MÁV Zrt. nevében megköszöni az önkormányzat azon lépéseit, amelynek során a vasútra épülő turisztikai lehetőségek is adódhatnak a jövőben.

Huber László úgy látja, hogy a fejlesztési elképzelések megvalósulásával egészséges verseny alakulhat ki a MÁV és a Volán között, amelyen csak az utasok nyerhetnek. Nem tudni, hogy a jelenlegi vonatok maradnak-e a járaton, remélhetőleg ebben is lesz előrelépés.

További észrevétel nem hangzik el, így szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 15 igen szavazattal el is fogadnak.

89/2008. (IV. 17.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elfogadja a MÁV – Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság – és Kőszeg Város Önkormányzata közötti együttműködési megállapodást és felhatalmazza a polgármestert annak aláírására.

Felelős: Huber László polgármester.
Hivatali felelős: Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi ügyintéző.
Határidő: azonnal.


A 2. napirendi pont tárgyalása:

A 2007. évi zárszámadásról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A napirendi pontnál tanácskozási joggal van jelen Kőhalminé Major Judit könyvvizsgáló.

Huber László szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a 2007-es volt az első olyan év, amikor a költségvetés tervezését is és a végrehajtást is ez a képviselő-testület végezte. A kiindulás sem volt szokásos, mert a 2006-os évet 58 M Ft-os hiánnyal zárta az önkormányzat, amire még 238 M Ft lett tervezve. Összességében közel 300 M Ft deficitet kellett ledolgozni, ami nagyon nagy feladat volt. Ehhez a komoly "attrakcióhoz" az is hozzájárult, hogy a kiadásokat 76%-ban sikerült teljesíteni. A likviditás egész évben problémát jelentett, de szerencsére a volt fiúkollégiumért kapott kártalanítás összegéből átmenetileg sikerült pénzeszközt átcsoportosítani. Ez természetesen visszakerül egy külön számlára, aminek a felhasználásról a képviselő-testület fog dönteni.
A pénzmaradvány is jelentős: 761 M Ft-ot tesz ki, amiből 500 M Ft a kötvénykibocsátásból származik, a többi vagyonhasznosításból. Az intézményeknél is pozitív pénzmaradványok keletkeztek, egyet kivéve, ahol is a negatív pénzmaradvány csekély, csupán 82 000 Ft-ot tesz ki. Fejlesztési hitelfelvételre az önkormányzat nem kényszerült 2007-ben, a folyószámlahitel is 0-ra csökkent. A vagyon változásában pozitív elindulás mutatható ki.
A kistérségnek átadott összegből kb. 12 000 M Ft kerül majd visszajuttatásra, illetve ebből használt fel a tanács 2 M Ft-ot kötelező eszközbeszerzésre. Az ÁSZ által vitatott 5 M Ft jogosságáról (normatíva elszámolásból) még nincs végleges döntés.
Végül kihangsúlyozza, hogy sok ember áldozatos munkájának eredménye ez a zárszámadás: a hivatal, a bizottságok és a képviselő-testületé, meg természetesen az intézményeké is, hiszen rajtuk csapódik le minden. Ezúton is megköszöni az intézményekben dolgozók áldozatos munkáját és kéri, hogy a tavalyihoz hasonlóan, felelősségteljes gazdálkodást folytassanak az idén is.

Sőbér Aurélia hozzáteszi még, hogy a képviselő-testületnek fontos feladata a pénzmaradványokról való döntés. Erre vonatkozóan javaslatot a 11. § tartalmaz. A bizottságok bizonyára elmondják a véleményeiket, általában a pénzmaradvány intézményekhez való visszajuttatását javasolják, illetve a művelődési központnál a kigazdálkodását.

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét ismerteti. A bizottság természetesen megtárgyalta rendelettervezetet és úgy találták, hogy a képviselő-testület intézkedései összességében eredményesek voltak. Nem szokványos helyzetben volt a város, hiszen pld. háromszor versenyeztette meg a bankokat (kötvénykibocsátás, számlavezetés, befektetés) és ezek mind hoztak a konyhára. Az intézmények és a költséghelyek átvilágítása megtörtént 2007-ben, ezeket az idei évben is folytatni kell. Fegyelmezett pénzügyi gazdálkodásról lehet számot adni, a hivatal és az intézmények is sokat tettek azért, hogy a képviselő-testület által megfogalmazott célok és feladatok teljesüljenek. Közben pedig még a 2008. évi költségvetést is meg kellett alapozni, amelynél ez évben első alkalommal sikerült a hiányt 200 M Ft alá szorítani. Az új vagyonrendelet számos bevételi forrást eredményezett, ami a pályázatokkal együtt nagyon sok lehetőséget adott. Ezzel együtt, senki se gondolja, hogy a város pénzügyi helyzete nyugvóponton van és lehet költekezni, mert erről szó sincs. A bizottság számos ellenőrzést szeretne tovább szorgalmazni.
Az önkormányzat a 2008. évben rendelkezik olyan forrásokkal, amelyeket a különböző pályázatoknál saját erőként szerepeltethet. Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy a pályázatok általában utófinanszírozásúak, ez az oka pld. a művelődési központ negatív pénzmaradványának is. A pénzmaradványok valóban kedvezően alakultak. A gimnázium esetében a 12 M Ft-os pénzmaradványból a bizottság is 8 M Ft-ot pályázati célra javasol felhasználni, hiszen számtalan, halaszthatatlan feladatot áll az intézmény előtt a maradékot pedig elvonásra javasolja az előterjesztő által leírtak szerint.
A 2007. évi zárszámadást tehát a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testület felé.
A bizottsági ülésen szó volt még az idegenforgalmi adó bevételről, ami a 2006. évi 9 M Ft-ról 2007-ben lecsökkent 8,5 M Ft-ra. Sürgősen meg kell vizsgálni, hogy mi ennek az oka. Az Írottkő Natúrparkért Egyesület munkájához csak gratulálni lehet, mert számos olyan lépést tettek, ami az idegenforgalom fellendítése ügyében történt, de a bevételi adatok változásán el kell gondolkodni.
A bizottság javasolja, hogy folytatódjanak továbbra is az átvilágítások 2008-ban. Azt is meg kell nézni, hogy a társulás milyen feladatokat tudna még átvenni az önkormányzattól.
Összességében: a 2007. évi gazdálkodás teljesítése eredményes volt, de számos feladat és nyitott kérdés vár még megoldásra.

Kőhalminé Major Judit könnyvizsgáló áttekintette a rendelettervezetet, melynek során azt vizsgálta, hogy a 2007. évi beszámoló a számviteli törvénnyel, a költségvetési szervekre vonatkozó kormányrendelettel, továbbá a mérleggel összhangban van-e. Miután az előírásoknak a rendelettervezet megfelel, korlátozás nélküli hitelesítési záradékkal látta el a dokumentumot.
Részletesen elemzi a tavalyi év beszámolóját. Ez volt a 2. olyan év, amikor ÖNKIKI támogatásra nem lehetett számítani, jóllehet az korábban a kőszegi költségvetés szerves része volt.
A költségvetés egészét tekintve változatlanul nagy a működési kiadások forrásigénye. Az, hogy a 2007-es évet hiánnyal indította az önkormányzat, szigorú szervezettséget és gazdasági fegyelmet igényelt. Megjegyzi, hogy a pénzügyi gazdálkodásban a fegyelem nem dicséret, hanem alapvető követelmény.
A 238 M Ft hiány 0-ra való lokalizálását 9,2 M Ft központi forrás többlettámogatásból, 97 M Ft bevétel növekedésből illetve 178 M Ft-os kiadás csökkentésből, tehát feladat elmaradásból sikerült elérni.
A tényleges teljesítésre vonatkozóan 225 M Ft olyan működési kiadás keletkezett, amelyhez működési bevétel nem keletkezett, tehát még mindig forráshiányos a költségvetés.
A vagyon alakulásában egyértelműen a kötvénykibocsátásból származik a növekedés, ami még nem került felhasználásra. Az a kötelezettség, amit vissza kell majd fizetni erre vonatkozóan, a hosszú távon osztja meg el az önkormányzat terheit.
Új információkat is tudat a képviselő-testülettel. Ő gondot lát a polgármesteri hivatal költségvetésében a lassú és behajthatatlan kintlévőségek terén, főleg a garázs és lakáskintlévőségek terén. 9,7 M értékvesztést kellett elszámolni és mindössze 440 000 Ft jött be ezen a területen év végéig.
Jó hír viszont, hogy az év végi 35 M Ft-os rövid lejáratú szállítói állományból a héten sikerült valamennyi számlát kifizetni.
A beszámoló összességében az önkormányzat pénzügyi-vagyoni helyzetéről hiteles képet ad, ezért a korlátozás nélküli hitelesítési záradékot megadja rá.

Földesi Zoltán a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság véleményét tolmácsolja, amely szintén elfogadásra ajánlja a zárszámadást.

Dr. Mátrai István elsőként megköszöni a könyvvizsgálónak, hogy az anyaghoz kiküldött könyvvizsgáló jelentés mellett egy külön, részletes kiegészítést is kaptak.A kulturális, idegenforgalmi, oktatási és sport bizottság olyan részletességgel, mint a pénzügyi bizottság nyilván nem foglalkozott a beszámolóval. Megállapították, hogy az intézmények szakmai munkájához a szükséges és elégséges feltételek biztosítottak voltak. Az intézmények a pályázatok révén plusz feladatokat is el tudtak látni, sőt megtakarításokat is elértek. Ez utóbbiakból komolyabb fejlesztések is elképzelhetők. A negatív pénzmaradvány valóban az utó-finanszírozású pályázatból adódik. Sajnálatos, hogy a működési kiadásokat nem fedezik a bevételek, ez szerinte így van az egész országban. Ez azt jelenti, hogy csak a normatívákból és a saját bevételekből nem lehet intézményeket fenntartani, de az önkormányzati támogatást befektetésnek kell tekinteni.
A bizottság támogatta a rendelettervezet elfogadását. Annyit tett hozzá, hogy a gimnáziumnál javasolják a 3,8 M Ft-ot is az intézménynél szabad felhasználás céljából hagyni. Tisztában vannak az elvonás esetleges jogosságával, hiszen az intézmény a kollégiumi szállásdíj-bevétel elmaradása miatt tavaly pótelőirányzatot kapott a várostól, de végül is – hihetetlen erőfeszítések árán – a kieső bevételek nem teljesen realizálódtak, így ez az intézmény gazdálkodási eredményének tekinthető.

Raposa Helga elmondja, hogy a szociális és egészségügyi bizottság változatlan tartalommal ajánlja elfogadásra az előterjesztést.

Dr. Mátrai István kérdése a könyvvizsgálóhoz: az anyagban több ízben is előfordul az a kifejezés, mely szerint a beszámolóban "lényeges hibás állítások nincsenek". Ez azt jelenti-e, hogy nem lényeges hibák vannak-e benne?

Kőhalminé Major Judit válaszában elmondja, hogy az eredeti, egy oldalas könyvvizsgálói jelentést a magyar könyvvizsgálói standard alapján állította ki. Ez utóbbi alapján többféle véleményt, ennek nyomán megfogalmazást jogosult kiadni. Ha ellentmondást látna az adatokban, és arra sem látna lehetőséget, hogy ki lehetne a hibákat javítani, akkor elutasító záradékot kel kiadnia. Azért is lehet elutasító záradékot kiadni, ha esetleg a könyvvizsgáló nem kapta meg időben az adatokat. Ezekben az esetekben mindig a standard szerinti szöveget fogalmazhatja meg. A megfogalmazás azért ilyen, mert soha, senki nem tökéletes, tehát kisebb hibák előfordulhatnak ugyan, ám azok az adott éves beszámoló nagyságrendjét és ami a megítélését illeti, azokat nem változtathatják meg. Ez a beszámoló tehát valós képet ad bárkinek az önkormányzat 2007. évi gazdálkodásáról.

Racker Béla szintén az 500 M Ft-os vagyon növekedésről kérdez, amit Sőbér Aurélia pontosít a számára.

Keszei Balázs visszatér a KIOS bizottság által javasolt pénzmaradvány kérdésre. Amint azt a 3. sz. információs tábla is evidensen bemutatja – és az előterjesztő is úgy így látja –, hogy a pénzmaradvány nagy részét kötelező eszközbeszerzésre és a gimnázium körmére égett karbantartási feladatokra célszerű felhasználni úgy, hogy azok pályázatok révén "legyenek megnagyobbítva". Viszont ezek a pályázatok nem 100%-os biztonságúak. Ezért kéri, hogy a 8,2 M Ft sikertelen pályázat révén is maradjon meg az intézménynél és az különböző eszközbeszerzésekre, karbantartásra legyen felhasználva. Úgy érzi, ezt az anyag nagy végül is tartalmazza, de legyen konkrétan is megfogalmazva.

Dr. Mátrai István is egyetért Keszei Balázs javaslatával. Valóban nem a pénzmaradvány "elvonásáról" lenne szó, hanem az intézmény számára való visszajuttatásról, hiszen ez a felelősen gondolkodó intézményvezető érdeme. Az ő gazdálkodása miatt maradt meg a pénz, hogy pályázatokon fel lehessen használni.

Stampf Ferenc javasolja még, hogy a 3,8 M Ft is maradjon mindenképpen a gimnáziumnál és azt lehessen karbantartásra felhasználni, attól függetlenül, akár sikeres a pályázat, akár nem. Az eszközbeszerzésről nem is beszélve, mert ahhoz messze nem elég.

Simonits Zsolt egyetért ugyan az előtte szólókkal és nem is vitatja a gimnázium részére az összeg szükségességét, de ez rossz gyakorlatot szülne. A gimnázium tavaly jelentős pótelőirányzatot kapott, amiből szép összeget sikerült megtakarítania. Végül is a teljes összeget el kellene vonni az intézménytől. A következetes magatartás miatt ő a 3,8 M Ft elvonását javasolja. Más intézményeket is fenn kell tartani.

Dr. Mátrai István szerint valóban kapott a gimnázium tavaly egy jelentős pótelőirányzatot, de a maradvány nemcsak abból származik. A 3,8 M Ft elvonását azért javasolja az előterjesztő, mert ennyivel több lett a saját bevétel a prognosztizálthoz képest. A többi tudatos gazdálkodás eredménye a pályázatokon való indulás reményében. Ha ezeket a pénzeket erre fel lehet használni, meg lehet a nagyságukat két és félszerezni.

Huber László leszögezi, hogy 8,2 M Ft mindenképpen az intézménynél maradna a javaslat szerint, a 3,8 M Ft elvonása pedig nem lehet kérdés. Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy a gimnázium épülete az idén lesz 100 éves és a különböző karbantartási feladatok nagyon az intézmény körmére égtek. Tulajdonképpen a fűtéskorszerűsítésen kívül már régóta semmi sem történt.

Keszei Balázs tudatja a képviselőtársaival, hogy idén, augusztus 30-án lejár a kötelezően előírt eszközbeszerzés határideje. Ezek súlyos kötelezettségeket jelentenek, amik ha nem teljesülnek, akár büntetésre is számíthat az önkormányzat. Olyan irrealitások is vannak az előírások között, mint pld. a szabványos tornaterem, ami biztosan nem lesz meg augusztus 30-ig, de ez egy szélsőséges példa.

Racker Béla a zárszámadást összességében tekintve úgy látja, hogy a tavalyi évet – a polgármester úrral az élen – a képviselő-testület jól teljesítette. Sikerült megőrizni a város likviditását, ráadásul sikerült forrást szerezni azokhoz a jövőbeni fejlesztésekhez, amik éppen a költségvetést hivatottak majd egyensúlyba hozni. Ettől függetlenül egyetért Preininger Ferenc szavaival, mert nem kell az önkormányzatnak "elszállnia". Az 500 M Ft-os vagyonnövekedés mögött mégiscsak hitelfelvétel van, amit előbb-utóbb vissza kell fizetni. Összességében tehát jól vizsgázott a képviselő-testület és a hivatal is, de a források felhasználását komolyan kell venni. Azokat az improduktív fejlesztéseket, amelyek nem hoznak adóbevételt, el kell vetni. Kizárólag olyan projekteket lehet támogatni, amelyek a gazdaság fejlesztését jelentik és iparűzési adóbevételt hoznak, ugyanis éves szinten 200 M Ft hiánnyal kell számolnia a városnak a továbbiakban is. Meglepődve hallotta az idegenforgalmi adóbevétel csökkentésére utaló adatokat, jóllehet rengeteget tesz a város, pályázatot ad be az idegenforgalom növelése érdekében. Kéri a szabad pénzeszközök felhasználását fokozott figyelemmel kezelni.

Huber László egyetértve Racker Bélával természetesnek véli, hogy a kötvénykibocsátásból származó bevételt a képviselő-testület csak arra használhatja fel, amiből a pályázatok révén megtöbbszörözheti az összegeket. Ez a forrás jelenleg le van kötve. A támogatott projekteknek önfenntartónak kell lenniük és pozitív szaldóval kell zárniuk.

További észrevétel a zárszámadással kapcsolatban nem hangzik el, így a polgármester lezárja a vitát és szavazásra bocsátja a módosító indítványokat.
Keszei Balázs azon módosító indítványát – mely szerint a HÖF CÉDE pályázatok eredménytelensége esetén is maradjon feltétlenül az intézménynél a 8,2 M Ft összegű pénzmaradvány – 13 igen, 1 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett elfogadja a képviselő-testület.
Stampf Ferenc módosító javaslatát pedig – mely szerint a 12 M Ft-os pénzmaradványból a 3,8 M Ft összegű rész is maradjon a gimnáziumnál és azt az intézmény szabadon használhassa fel – szintén jóváhagyja a képviselő-testület, 9 igen szavazattal, 6 tartózkodás mellett.

A pénzmaradványokról való döntés után a polgármester jelzi, hogy ezek nem határozatba lesznek belefoglalva, hanem a rendelet 11. §-ába lesznek beépítve.


Ezzel együtt bocsátja szavazásra a rendelettervezetet. A képviselő-testület 14 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testülete
11/2008.(IV. 17.) önkormányzati rendelete a 2007. évi költségvetés teljesítéséről

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)

[A szavazás után elhagyta az üléstermet Racker Béla és Földesi Zoltán, így 13 képviselő van a teremben.]


A 3. napirendi pont tárgyalása:

A mezei őrszolgálatról szóló rendelet módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.
Az előterjesztő szóbeli kiegészítést nem tesz.

Hozzászólás:

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét ismerteti. Mivel határidő-módosításról van szó, a bizottság a rendelettervezetet egyhangúan elfogadásra ajánlja.

A képviselő-testület további észrevétel nélkül, 13 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
12/2008. (IV. 17.) önkormányzati rendelete
a mezei őrszolgálatról szóló 37/2007.(XII. 22.)
önkormányzati rendelet módosításáról


(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


A 4. napirendi pont tárgyalása:

A 2007. évben végzett gyermekvédelmi munkáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Raposa Helga szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy ennek a beszámolónak az elkészítését és a tartalmi követelményeit is jogszabály írja elő. Az előző évekhez hasonló szempontok alapján készítették el az anyagot.
Felhívja a figyelmet arra, hogy a szöveg végén szerepel ugyan az a megállapítás, mely szerint a város gyermekvédelmi rendszerében jelentősebb hiányosságok nincsenek, ennek ellenére felhívja a figyelmet arra, hogy a szociális területről 15 M Ft-ot vont el a képviselő-testület. Ez az összeg kikerült a rendszerből, nagyon hiányzik és ha a gazdasági helyzetben kedvező változás lesz, akkor kéri ennek visszaállítását.
Az anyagban hiányosságként írta le a helyettes szülői hálózatot, amit végül is tudtak más módon pótolni.
Felhívja a figyelmet a 3. táblázat adataira, ahol a gyermekek veszélyezettségének okait probléma típusonként mutatják be. Az anyagi problémák mellett nagy számban merültek fel gyermeknevelési problémák is. Remélhetőleg ebben a nevelési tanácsadó szakemberei tudnak segíteni.
Kiemeli a területen tevékenykedő civil szervezetek, egyesületek jelentős szerepét is.

Kérdések és hozzászólások:

Dr. Mátrai István elmondja, hogy bár elsősorban szociális területről szól az anyag, a kulturális, idegenforgalmi, oktatási és sport bizottság is részletesen foglalkozott vele. Sok család szorul anyagi segítségre, amihez kevés a rendelkezésre álló keret. A képviselő-testület több támogatást is megnyírbált,, amit – ha lesz rá lehetőség – pótolni kell. Alkalmanként 3-5000 Ft-ot kapnak a rászorulók. Rosszabb a helyzet, ha a családban gyereket hanyagolnak el vagy veszélyeztetnek. Ezek száma a lakosság számához viszonyítva kevés ugyan (41 ilyen van), de ez persze az érintettek számára egyáltalán nem mindegy. Nem biztos, hogy az önkormányzat az összes esetről tud, de hála a területtel foglalkozóknak, talán kevés lehet a számuk.
A bizottság részletesen foglalkozott a jövővel, a bűnmegelőzési programokkal. Fontos a kábítószer kérdésével való foglalkozás, mert Kőszeg nem is annyira érintetlen e téren, mint korábban. A megelőzésben nagy szerepe van a fiatalok megfelelő programokkal való lekötésének, főleg a sport és a kultúra területén. Ezért az önkormányzat nagyon hálás minden olyan egyesületnek, civil szervezetnek, akik a fiataloknak hasznos szabadidő eltöltést kínál. A szenvedélybetegségek kapcsán felmerült, hogy az önkormányzatnak milyen lehetőségei vannak. A fogyasztóvédelem munkatársai sajnos csak hivatali időben dolgoznak és az esetleges bírságok kiszabása sem jelent túl nagy szankciót. A bizottság ezért javasolta, hogy az önkormányzat célozza meg a II. kategóriájú játéktermek betiltását.

[A terembe visszaérkezett Racker Béla, így a képviselő-testület létszáma 14 fő lett.]

Táncsics András kérdezi az 1. sz. táblára vonatkoztatva: jól látja-e, hogy tankönyvtámogatás 2007-ben nem volt? Javasolja a szociális területtel foglalkozóknak, hogy a különböző ellátási formák közül inkább a természetbeni támogatásokat részesítsék előnyben.

Raposa Helga elmondja, hogy amikor a képviselő-testület elvonta a 15 M Ft-os összeget a szociális területről, akkor a tankönyvtámogatás és a felsőoktatási támogatás szűnt meg. Tankönyvtámogatást a rászorulók a gyermekvédelmi támogatás keretén belül kapnak. Eddig is működött az az elv, hogy ha a jogszabály megengedte, természetben nyújtotta a hivatal az egyes támogatási formákat.

Huber László a KIOS bizottság módosító javaslatáról kérdezi a jegyzőt, abban a tekintetben, hogy az kivitelezhető-e.

Dr. Tóth László szerint igen. A II. kategóriájú játéktermekkel kapcsolatos adatgyűjtés több hónapot igénybe vesz ugyan, de megoldható. Azután leteszik a javaslatukat a képviselő-testület elé.

Ezután a polgármester a KIOS bizottság kiegészítő javaslatait bocsátja szavazásra az előterjesztésben írtak szerint. Ezt a képviselő-testület 12 igen, 1 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett el is fogadják.

Végül a gyermekvédelmi munkáról szóló beszámolót a képviselő-testület 14 igen szavazattal fogadja el.

90/2008. (IV. 17.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Kőszeg városban 2007-ben végzett gyermekvédelmi tevékenységről szóló beszámolót elfogadja.
A képviselő-testület ki köszönetét fejezi ki a civil szervezeteknek és valamennyi, a gyermekvédelem területén dolgozó szakembernek a gyermekvédelmi tevékenységük során végzett áldozatos munkájukért.

2. A képviselő-testület felkéri a jegyzőt, hogy vizsgálja felül a városban található II. kategóriájú játéktermek működésének további lehetőségét, szükség esetén kezdeményezze ezen szabályozás módosítását.

Felelős:
az 1. pontra vonatkozóan: Raposa Helga, a szociális és egészségügyi bizottság elnöke.
a 2. pontra vonatkozóan: dr. Tóth László jegyző.
Hivatali felelős: a 2. pontra vonatkozóan dr. Nagy Edina hatósági osztályvezető.
Határidő:
az 1. pontra vonatkozóan: azonnal.
a 2. pontra vonatkozóan: 2008. szeptember 30.

[Földesi Zoltán visszatért az ülésterembe, így a képviselők létszáma 15 fő.]


Az 5. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város Egészségtervének tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Raposa Helga szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy 2004-ben fogadta el először a város az egészségtervét. Az azóta eltelt idő és a pályázati lehetőségek indokolják a dokumentum felülvizsgálatát. A szociális és egészségügyi bizottság ennek érdekében egy munkacsoportot hozott létre, melyben az ÁNTSZ, a hivatal képviselői, az orvosok és a védőnők, az intézmények és különböző szakemberek mondhatták el véleményüket és amely nyomán összeállt az egészségterv tervezete.
Ismerteti az egészségterv fő fejezeteit. A bizottság nevében elfogadásra ajánlja az egészségtervet.

Kérdések és hozzászólások:

Stampf Ferenc a d) pont alatt olvasta az anyagban, hogy a város az 1. csoportba van sorolva a levegő minőségét tekintve. Ez jó vagy sem, mivel tudomása szerint van olyan felmérés, amely azt mutatta ki, hogy Kőszegen romlott a levegő minősége.

Raposa Helga szerint ez a jó kategóriát jelenti. Ő nagyon el lenne keseredve, ha Kőszeg a legrosszabb osztályba lenne sorolva.

Dr. Sujbert Pál tájékoztatja a képviselő-testületet arról, hogy a tavaly szeptemberi döntés után létrejött egy külön bizottság, amely a lakosság mortalitási mutatóit hivatott vizsgálni. Különösen a szív, érrendszeri és daganatos betegségekre irányították a figyelmet. Ennek a bizottságnak a tagjai egészségügyi szakemberek és az a céljuk, hogy a káros hatásokat, a kedvezőtlen jellemzőket feltárják. Bizonyos szűrések már megkezdődtek a lakosság körében. E munka tekintetében is kiemelt jelentőségűnek tartja az egészségtervet. Ez a körültekintő dokumentumnak a populáció valamennyi tagját átfogja. Ezek alapján elfogadásra ajánlja.

Táncsics András jó szerkezetű, alapos anyagnak tartja az előterjesztést. Kiderült számára belőle, hogy sajnos a fiatalok 50-60%-a dohányzik, pedig a drogosok a dohányosokból kerülnek ki nagyobb részben. A drogok nagyon is jelen vannak a városban, sőt elég szélés skálájukkal lehet találkozni a könnyű drogoktól kezdve a "nehézig". Az ezek elleni megelőzésnek már nagyon korán, az általános iskolában el kell kezdődnie.

Stampf Ferenc azért kérdezte a légszennyezési adatokat, mert a halandósági mutatók ezekkel összefüggésben vannak. A keringési problémák a stressz és a mozgáshiányból adódnak eredendően. Sajnálatos, hogy megszűnt a városban a kerékpársáv és ez olyan mértékű forgalmat eredményezett, amit már nem lehet kiváltani, a gyerekek iskolába való járása pedig baleset veszélyes is. A szép, új Fő tér miatt egyre több a teher a város részén. Ő még emlékszik arra, hogy régen locsolókocsival rendszeresen mosták az utcákat. Most viszont a por rátapad az egész városra. A Mobilitási Nap és az Autómentes Nap is szerinte itt Kőszegen álszent módon van megrendezve, kár ezekkel ámítania magát az önkormányzatnak, ugyanis ez itt nem arról szól hogy csökkenne a gépjármű forgalom. Még a hegyekbe is buszokkal viszik fel a kirándulókat és mindenki autóval hordja a gyerekeket az iskolába (sajnos ő is). Van min tehát javítani. Egy szabadidő park nagyon kellene a városba. A História-futás kampányjellegű rendezvény ugyan, de mégis nagyon jó a megítélése.
A nyári táborok nagyon népszerűek és jó lenne, ha minden sportágban szerveznének ilyent. Az úszás tábor mellett tenisz táborra, foci táborra és hasonlókra is nagy szükség lenne, de szervezhetnének a cserkészek is hasonlót.

Schläffer József nagyon egyet ért a szűrővizsgálatok kiterjesztésével. Ne csak tüdőszűrő legyen a városban hanem az érrendszer szűrése is és hasonlók. Viszont meg kellene szervezni, hogy ne kelljen mindenért lemenni Szombathelyre, mert sokan ezért is nem mennek el a szűrésekre. Egy ilyen úttal ugyanis mindenkinek elmegy egy egész napja, arról nem is beszélve, hogy először a körzeti orvosnál kell beutalót kérni.

Raposa Helga jelzi, hogy a szűrővizsgálatok kiterjesztésével az 1/B pont foglalkozik. A beadandó pályázat révén éppen ezekhez lehetne pénzt szerezni. A programba ezért is hívták meg a háziorvosokat, akik vállalnák az ezekben való részvételt.

Racker Bélának is az a véleménye, hogy nagyon jó anyag született: kicsit ugyan általánosságnak tűnik, de első lépésnek mindenképpen megfelelő. Felhívja a figyelmet arra, hogy a szenvedélybetegségek megelőzésére (alkohol és drog) nagy gondot kell fordítani. Nagyon jó döntés volt az imént a játékszenvedélyek visszaszorítását kezdeményező döntés. Ennek a végrehajtását ki kell dolgozni és a forrásoldalt is meg kell találni hozzá.

Raposa Helga elmondja, hogy mint minden terv, ez sem tartalmaz felelőst meg határidőket. Tavaly októberben kezdték meg a munkát és várták a pályázati lehetőségeket, de ennek részleteit még most sem ismerik. Ezért nem szűkítettek az egészségterv egyes részeiből.

Huber László összefoglalja a vitát. Szakmailag magas színvonalú anyag állt össze, de ebben az önkormányzatnak is van mit tennie. Az egészség javítása főleg a fiatalokra nézve fontos. Az aktív testmozgást kell megszerettetni velük annak érdekében, hogy később ez természetes igényüké váljon. Persze a stressz és a megélhetési problémák is nagyban befolyásolják az egészséget. Olyan ötletekre lenne szükség, mint pld. a diákok jutalmazása uszodabérlettel. Az ilyen kis lépésekkel lehetne előbbre lépni, fel is hívja az intézményvezetők figyelmét, hogy próbálkozzanak ilyen kezdeményezésekkel.
Tudatja továbbá, hogy az iskolaorvos jelezte számára: véglegesen nyugdíjba megy, így a helyét pótolni kell.

Stampf Ferenc jelzi még, hogy a kőszegi honlap információi szerint éppen ingyenes hallászűrés van a városban.

Ezután a képviselő-testület 15 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:

91/2008. (IV. 17.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Kőszeg város egészségtervét a határozat melléklete szerint elfogadja.


A 6. napirendi pont tárgyalása:

A 2007. évi ellenőrzési terv végrehajtásáról szóló jelentés csatolva a jegyzőkönyvhöz.
Fehér Csaba belső ellenőr szóbeli kiegészítést nem tesz.

Hozzászólások és kérdés:

Preininger Ferenc elmondja, hogy a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság behatóan foglalkozott a 2007. évi ellenőrzési terv végrehajtásával, amelyet a jogszabályok előírása szerint a zárszámadási rendelettervezettel együtt kell benyújtani. Részletesen ismerteti a vizsgált területeket. A bizottság a határozati javaslatot egyhangúan elfogadásra ajánlja.

Kiss Péter kérdezi, hogy az anyag milyen ellenőrzési időszakot ölel át, mivel sokat találkozott 2005-2006-os adatokkal.

Fehér Csaba szerint az előírtak szerint végezte a belső ellenőrzéséket, ami természetesen a további adatokkal is folytatódik.

További észrevétel nem hangzik el, így a polgármester a határozati javaslat egyes pontjait külön-külön bocsátja szavazásra. A képviselő-testület ezeket 15-15 igen szavazattal fogadja el.

92/2008. (IV. 17.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete:
1. a) a 2007. évi ellenőrzési terv végrehajtásáról szóló jelentést elfogadja,
b) elrendeli a 2007. évi ellenőrzési terv 8. pontjának 2008. évben történő elvégzését.

Felelős: Dr. Tóth László jegyző.
Hivatali felelős: Fehér Csaba belső ellenőr.
Határidő:
az a) pontra vonatkozóan: azonnal.
a b) pontra vonatkozóan: 2008. december 31.

2. Felkéri az érintett intézmények, illetve szervezetek vezetőit a feltárt hiányosságok megszüntetésére.

Felelősök:
Dr. Tóth László jegyző,
Kovács István igazgató,
Raposa Helga intézményvezető,
önkormányzati támogatásban részesült nem önkormányzati szervezetek vezetői.
Hivatali felelős: Fehér Csaba belső ellenőr.
Határidő: 2008. június 30.

3. Elrendeli a 2. pontban meghatározottak utóellenőrzését.

Felelős: Dr. Tóth László jegyző.
Hivatali felelős: Fehér Csaba belső ellenőr.
Határidő: 2007. november 30.


[Raposa Helga képviselő más elfoglaltsága miatt végleg elhagyta az üléstermet, így a képviselő-testület létszáma 14 főre csökkent. ]


A 7. napirendi pont tárgyalása:

A lakótelep V. ütem területének hasznosítására vonatkozó új pályázat tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Rimányi Krisztina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy harmadszorra ugrik neki a képviselő-testület a terület megpályáztatásának, két pályázati eljárás eddig eredménytelen volt. Ismerteti az új pályázatban szereplő változásokat az előterjesztésben írtak szerint.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc elmondja, hogy a pályázati felhívást a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság újólag megtárgyalta. A bizottság hosszasan foglalkozott azzal, hogy kik adhassanak be pályázatot, ismerteti a pályázati felhívás főbb pontjait. A legalacsonyabb vételárat 220 000 M Ft + áfa összegben javasolják megállapítani. Az ajánlattevők szembeni elvárások közé bekerült az 1 milliárd Ft nagyságú árbevétel kötelezettsége.
Mivel a bizottság a szavazati arányok alapján nem hozott döntést, kéri a képviselő-testületet, tegye ezt meg a pályázati kiírás jóváhagyásával.

Földesi Zoltán a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság véleményét tolmácsolja. A bizottság ajánlása az anyagban vastag betűvel van szedve. A bizottság ezzel együtt elfogadásra ajánlja az előterjesztést és az volt a véleménye, hogy mindenképpen pályáztatni kell a területet.

Stampf Ferenc úgy látja, hogy elég komoly követelményeket támaszt az önkormányzat a jelöltek felé, elsősorban a bérlakások építése miatt. Vannak-e erre nézve tapasztalatok más városokra vonatkozóan?

Rimányi Krisztina elmondja, hogy nem egészen ebben a konstrukcióban, de hasonlóban Körmenden épületk önkormányzati bérlakások. Ott kb. 34 bérlakás épület az önkormányzat és a vállalkozó együttműködési megállapodása alapján és az önkormányzatnak volt a lakásokra bérlőkijelölési joga. Ezeket a lakásokat folyamatosan meg lehet vásárolni. Szerinte Kőszegen is szükség lenne ilyenre, mert sokan vannak olyanok, akik lakást vennének, de most nincs rá lehetőségük. Az ilyen típúsú bérlakások több év használat után is újnak számítanak és az állami támogatás rájuk nagyon kedvező.

Földesi Zoltán tudomása szerint kb. 200 állandó lakásigénylőről tudnak a hivatalban. Ez is olyan konstrukció lenne, amikor az önkormányzat és a vállalkozó együttműködési megállapodást kötne. A bérlőnek 9 éven belül lenne lehetősége a lakás megvásárlására, minden új lakásra vonatkozó kedvezményekkel együtt. Ez nagyon nagy lehetőség szerinte, mert közben a bérlők tudnak takarékoskodni is. Akár az első lakáshoz jutók támogatását is ki lehetne ezzel váltani. Ő felsorolhatatlannak érzi a az előnyök számát.

Racker Béla részletesen átnézte az anyagot és több módosító indítványa is van. A pályázati kiírásban 50 lakás építéséről van szó, de mivel az az önkormányzat célja, hogy minél több ilyen legyen, azt is bele kellene foglalni, hogy maximum mennyi legyen, pld. 100.
A pályázati kiírás szerint az ingatlanokra elidegenítési és terhelési tilalmat kell bejegyeztetni. Neki ezzel az a problémája, hogy 290 M Ft-ért megveszi egy vállalkozó az ingatlant, 200-250 M Ft-ért közművesíti, durván 500 M Ft-ért bérlakásokat épít, ugyanakkor nem tud majd hitelt felvenni rá, mert ezt a város kikötötte. Ő nagyon kevés olyan vállalkozót ismer, aki az említett 1-1,2 milliárdnyi összeg beinvesztálását készpénzben vállalni tudná és ez benne lenne a területben neki több évig. Ezért javasolja, hogy az elidegenítési és terhelési tilalom legyen törölve. Legyen inkább a vállalkozónak pénzbeli megváltási kötelezettsége: ha nem végzi el a terület hasznosítását, akkor fizessen egy bizonyos összeget, meg persze az önkormányzat tulajdonba vissza is vehesse az ingatlanokat. Mivel az ilyen nagy beruházásokat nem egy cég fogja végezni, hanem bizonyára több projektcég összefogásával jönnek létre, javasolja, hogy az 1 milliárd Ft-nyi árbevételt egy projektcégre vonatkozóan jelölje meg a képviselő-testület. Kevés olyan vállalkozás van, akinek egyedül ennyi készpénze lenne.

Rimányi Krisztina szerint a lakások számát döntse el a képviselő-testület, de ő 50-et mindenképpen javasol benne hagyni az anyagban. A jelzálogjog törlése a képviselő-testületen múlik.

Dr. Tóth László az utóbbival kapcsolatban elmondja, hogy minden más ingatlan megterhelésnél is általában az önkormányzat nyilatkozik, hogy a követelését más elé engedi. Ezt a bankok el szokták fogadni. Ebben az esetben is ez lenne a járható út. Az a lényeg, hogy a felvett hitelállomány összege ne legyen nagyobb az ingatlan értékénél. Természetesen az önkormányzatnak is fontos a biztosíték.

Földesi Zoltán kéri, hogy menjenek újra végig Racker Béla javaslatain. Ezeket pontosan meg kellene fogalmazni, mielőtt bekerülnének az anyagba. Nagyon fontos az építendő bérlakások számának a kikötése. A vállalkozóval megkötendő szerződés is tartalmazhat még további részleteket. A városnak az az érdeke, hogy megkapja a vételárat, legyenek közművesítve a telkek és épüljenek meg a lakások.

Racker Béla szerint 50 lakást mindenképpen építsen meg a vállalkozó és ez a szám 50-el lehessen esetleg több.

A képviselő által felvetett részletekről (projektcég, kártérítés stb.) további vita folyik.

[Az üléstermet elhagyta Stampf Ferenc, így a képviselő-testület létszáma 13 főre csökkent. ]

Dr. Zalán Gábor szerint azt mindenképpen el kell kerülni, nehogy egy esetleg minimális összeggel létrehozott kft. nevére kerüljön az ingatlan-együttes, amelyik aztán semmit sem kezd vele. Az önkormányzat fő célja valóban a lakások megépítése. Felhívja a figyelmet, hogy a képviselő-testület közpénzből gazdálkodik. Részletesen ismerteti a körmendi példát, de ott közművesített telkeket adott el az önkormányzat. Azt is elképzelhetőnek tartja, hogy nem mindegyik ingatlanra kerülne be elidegenítési és terhelési tilalom.

Preininger Ferenc egyáltalán nem ért egyet a terület esetleges megosztásával. A szóban forgó terület már 20 éve egy gaztenger. A cél, hogy a város rendezett részévé váljon.

Végül Huber László lezárja a vitát. Az a véleménye, hogy alaposan át kell gondolni az elhangzott javaslatokat. A két eredménytelen pályázatot nem kudarcként kell megélni, mert a város szerinte most kezd felébredni "Csipkerózsika álmából", és a terület hasznosítása is ennek a része. Nem szabad tehát elkapkodni, ezért javasolja, hogy a képviselő-testület a mai napirendről vegye le ezt a pályázati kiírást és alapos átgondolás után a május 8-i rendkívüli vagy a május végi rendes képviselő-testületi ülésen foglalkozzon vele.

A képviselők 11 igen, 1 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett elfogadják a polgármester indítványát.

[Az üléstermet elhagyta még Horváth Andrea is, így a képviselő-testület létszáma: 12 fő.]


A 8. napirendi pont tárgyalása:

A "Kőszeg és Vidéke" újság kiadásával kapcsolatos előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a képviselő-testület márciusi döntése nyomán került újra ide a helyi újság ügye. A javaslat szerint a kiadói feladatokkal a polgármesteri hivatal lenne megbízva és a kiadásra vonatkozóan egy szabályzat tartalmazná az új működési struktúra elemeit. Ez szerint a felelős kiadó a mindenkori jegyző lenne. Ismerteti ennek, valamint a főszerkesztőnek a fontosabb feladatait. Új elem lenne az újság kiadásban a Kiadói Tanács. Az ezzel kapcsolatos részt pontosítja a kiadott szöveghez képest a következők szerint:
– az alapító képviselője az önkormányzat legyen,
– a kiadó képviselője maga a felelős kiadó legyen,
– a kiadói tanács összetétele (és nem a tagjai).

Kérdések és hozzászólások:

Dr. Mátrai István elmondja, hogy a kulturális, idegenforgalmi, oktatási és sport bizottság megtárgyalta az előterjesztést, benne több pontosítást tett, ami az anyagban megjelent, így elfogadásra ajánlják.
Egyúttal képviselői saját módosító javaslatait is ismerteti.
Az lap adatainál szóló részben szerinte nagyon mereven vannak jelenleg rögzítve a megjelenéssel kapcsolatos részek. Ezt az alábbiak szerint javasolja elfogadni:
"A Kőszeg és Vidéke havonta 4500 példányban, évente 12 alkalommal jelenik meg. A kiadvány A/4-es méretű, legalább 20 oldal terjedelmű. Ebből minimum 12 oldal színes és legfeljebb 4 oldalnyi a hirdetés. Amennyiben a lap 20 oldalnál nagyobb terjedelmű, legfeljebb 8 oldalnyi hirdetés közlésére van lehetőség."
A 2.6. pontban a hirdetésszervezőről szóló részben se kösse ki a képviselő-testület kategórikusan, hogy 4-8 oldal legyen, mert ez nem minden hónapban tartható egyformán. A lényeg az, hogy éves átlagban fedezze a lap kiadásait 50%-ban a hirdetési bevétel.

Racker Béla azt vette alapul, hogy ha 24 oldalas lesz az újság, ő nem látja a pénzügyi részét tisztázottnak. A kiadói tanács összetételét tekintve, pedig ő nem látja a lap függetlenségét sem biztosítottnak.

Dr. Tóth László leendő felelős kiadóként úgy véli, hogy az újsággal kapcsolatos hatásköröket markánsan el kell választani. Ő a kiadói tanácsot inkább alapítói tanácsnak nevezné, mert végül is e szervnek lenne a feladata, hogy a tulajdonos által meghatározott irányelveket számonkérje és a pártatlanságot figyelje. Ő és a hivatal is ebből a részből szeretne kimaradni, mert a kiadónak csupán az a feladata, hogy a lap technikai-operatív megjelenését és a gazdasági hátterét biztosítsa.

Huber László úgy véli, hogy akceptálni lehet a jegyző úr álláspontját, meg végül is a kiadói tanács feladatait át lehet testálni egy vagy több bizottságra is. Szerinte az nem lenne baj, ha köztisztviselő is lenne benne. Egyébként a Kőszeg és Vidéke egy önkormányzati tulajdonú, lap, ami az önkormányzat érdekében jelenik meg, a lakosság tájékoztatására és a kapcsolatok ápolására. Ennek értelmében szerinte nem baj, ha a képviselő-testület politikai összetétele és ennek változása is megjelenik benne.

Racker Béla ez utóbbival egyáltalán nem ért egyet, nem is erről volt szó korábban, hanem arról, hogy a Kőszeg és Vidékének függetlennek kell lennie.

Dr. Mátrai István is akceptálja a jegyző úr álláspontját, de ha úgy látja, hogy a felelős kiadó részvétele nem szükséges a kiadói tanácsba. Sajnálatos, hogy ez nem a bizottsági ülésen vetődött fel, hanem most, mert ott bőven lett volna lehetőség ezt megvitatni.

Táncsics András szerint elkésett már ez az előterjesztés, mert már múlt hónapban kellett volna dönteni róla. A múltkor az egyik képviselőtársa tréfásan jól fogalmazta meg a véleményét, amikor azt mondta az illetékeseknek, hogy "máskor úgy írjátok ki a pályázatot, hogy akit akartok felelős szerkesztőnek az legyen nyertes". Ő is úgy látja, hogy a képviselő-testület "politikai jobb oldali részének" határozatott elképzelése van arról, ki legyen a felelős szerkesztő és ennek értelmében a lapban csak a saját eredményeik leközlése a céljuk.

Gyarmati Kálmán régi képviselőként emlékszik rá, hogy az önkormányzat korábban milyen sokat küszködött a lappal és éppen ezért nem véletlenül adta ki. Ebbe az előterjesztésbe le kellett volna írni azt, hogy nem kerülhet többe a lap kiadása 2008-ban, mint a pályázaton részt vett, legjobb ajánlattevő ajánlott. Szerinte nyűg lesz a hivatal számára és ez az előterjesztés nincs is pénzügyileg alátámasztva. Ilyen körülmények között ő nem tudja elfogadni.

Huber László szerint az természetes, hogy nem kerülhet többe az újság kiadása, mint ami a pályázati kiírásban szerepelt.
Táncsics András pontosítja: még annyiba sem kerülhet, mert azóta egy lapszám (az áprilisi) kimaradt.

Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi úgy véli, hogy a pártatlanságot és a semlegességet az újság tekintetében a felelős szerkesztő személye biztosíthatja, mert a tartalmi részért ő felel. Elképzelhetőnek tartja, hogy a kiadói tanácsba akár még civil szervezetek képviselői is bekerülhetnek.

Dr. Mátrai István külön számításokat végzett arról, hogy valóban nem kerülhet többe az újság kiadása, mint a kiadói pályázat elfogadásakor meghatározott 2,8 M Ft. Ez a költségvetésben is így szerepel. Kiemeli, hogy minden bizottsági ülés nyilvános és minden képviselőnek tudomása van ezekről. Sajnálatos, hogy nem ott derülnek ki a különböző kifogások. Az, hogy független lesz a lap, az szerinte nem lehet kérdéses.

Gyarmati Kálmán szerint nem lehet minden bizottsági ülésen egy képviselőnek jelen lennie, továbbá az SZMSZ-ben rögzített joga, hogy a képviselő-testületi ülésen elmondhatja a véleményét.

Racker Béla úgy látja, hogy a Kiadói Tanács már eleve felesleges. Ő az itt felsorolt feladatokat a KIOS bizottságra bízná. A pártatlanság felügyeletét is, hiszen a bizottságnak vannak külső, civil tagjai is és minden politikai oldal képviselve van benne.

Dr. Tóth László szerint elhangzott, hogy az összeg 11/12-ed része áll majd az újság rendelkezésre. Kéri, hogy ez az összeg az I. határozatba legyen belefoglalva, ne a szabályzatba, mert az "stabil", a forrást pedig évente állapítja meg a képviselő-testület.

Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi kéri, hogy maradjon meg a 2,8 M Ft teljes egészében, mert kimaradt ugyan az áprilisi szám, de az új grafikai terv készíttetése is pénzbe kerül.

Huber László úgy látja, hogy éves szinten kell kigazdálkodni az összeget. Módosító javaslatként kéri, hogy a felelős szerkesztő most ne 2, hanem 1 évre legyen megválasztva, mintegy próbaévként kezelje ezt a képviselő-testület.

Végül a polgármester először a szabályzat szövegére vonatkozó módosító indítványokat bocsátja szavazásra. Dr. Mátrai Istvánnak a lap terjedelmére vonatkozó módosító javaslatát a képviselő-testület 10 igen, 1 nem, 1 tartózkodás mellett elfogadja.
Racker Béla azon módosító javaslatát, mely szerint a Kiadó Tanács szerepét a KIOS bizottság vegye át, 8 igen, 1 nem, 3 tartózkodás mellett elfogadja a képviselő-testület. A polgármester megjegyzi, hogy ez az SZMSZ szabályozásával is megegyezik.
A polgármester azon javaslatával, mely szerint 1 évre legyen megválasztva a felelős szerkesztő, mind a 12 képviselő egyetért.
A 2.6 pontban, a hirdetésszervezőről szóló részben dr. Mátrai István módosító indítványával – mely szerint a cél legyen laponként 4-8 oldal hirdetési terjedelem értékesítése – 11 képviselő ért egyet, 1 tartózkodik. Ugyanilyen szavazati aránnyal fogadja el a képviselő-testület a reklámbevételeknél az "éves átlag"-ra vonatkozó kiegészítést.

A jegyző úr I. határozati javaslat kiegészítéséről szóló javaslatáról való döntés előtt Kiss Péter ismét felveti, hogy a költségvetésben 3,6 M Ft szerepel. A polgármester szavazásra bocsátja azt, hogy a képviselő-testület a 2008. évi kiadásaira 2,8 M Ft biztosítson, amit a képviselők 12 igen szavazattal el is fogadnak.

Ezután 9 igen, 3 nem szavazattal az alábbi határozat születik:

93/2008. (IV. 17.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Kőszeg Város Polgármesteri Hivatalát bízza meg a Kőszeg és Vidéke időszaki lap kiadói feladatainak ellátásával. A lap kiadás 2008. évi költségeire 2,8 M Ft-ot biztosít a költségvetési rendeletben e célra elkülönített előirányzat terhére.

Felelős: Huber László polgármester.
Hivatali felelős: Dr. Tóth László jegyző.
Határidő: azonnal.

Majd szintén 9 igen szavazattal, 3 nem szavazattal a képviselők a