Jegyzőkönyv: 2008. November 27., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1.a - Beszámoló Kőszeg Város Önkormányzata gazdálkodásának 2008. III. negyedévi
1.b - Az önkormányzat 2008. évi költségvetéséről szóló 4/2008. (III. 1.)
2. - A közterület-használatról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkor-mányzati rendelet módosítása
3. - A menetrendszerinti helyi tömegközlekedési díjak megállapításáról szóló 1/1992. (I. 22.) önkormányzati rendelet módosítása
4. - Javaslat a lakbérek 2009. évi megállapítására
5. - Javaslat a 2009. évi parkolási díjak megállapítására
6. - Javaslat a települési szilárd hulladék gyűjtési, szállítási és lerakási díjainak 2009. évi megállapítására
7. - A 2009. évi ellenőrzési terv jóváhagyása
8.a - Az ideiglenes bölcsőde kialakítása
8.b - A Kőszegfalvi Óvoda épületére vonatkozó, használati jogot alapító szerződés
8.c - A többcélú kistérségi társulás megállapodásának módosítása (rendkívüli előterjesztés)
9. - Az ELÁMEN Rt-vel kötött szerződés módosítása
10. - A rendezési terv módosításával kapcsolatos döntések
11. - Néhai Tornay Endre András hagyatéki elszámolása
12. - Kőszeg város életvédelmi létesítményei állapotának értékelése
13. - Tájékoztató a szelektív hulladékgyűjtésről
14. - Tájékoztatás a Kőszegi Városüzemeltető Kht. kintlévőségeinek a behajtására tett
15. - A Chernel Kálmán Városi Könyvtár pályázata
16. - A Rohonci u. 48. alatti társasház külső homlokzatának helyreállítása
17.a - Vagyonügyek: Károly Róbert téri nyilvános WC elhelyezése
17.b - 0147/3 hrsz-ú terület belterületbe vonása
17.c - A FÉNY SZOFT Kft. és a TREND-OPTIK Kft. vételi szándéka
17.d - Rákóczi F. u. 91. alatti udvarrész értékesítése
17.e - 6225 hrsz-ú ingatlan önkormányzati tulajdonba vétele
19. - 2009. évi költségvetési koncepció
20. - Jelentések
1156-18/2008. szám

J E G Y Z Ő K Ö N Y V


Készült Kőszegen, 2008. november 27-én, 9 órai kezdettel, a Városháza tanácskozó termében, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Huber László polgármester, Básthy Béla alpolgármester,
Gyarmati Kálmán, Keszei Balázs, Kiss Péter, dr. Mátrai István, dr. Őri-Horváth Andrea, Preininger Ferenc, Racker Béla, Raposa Helga, Rába László, Schläffer József, Stampf Ferenc és Táncsics András képviselő (14 fő).

Igazoltan van távol:
Földesi Zoltán, Simonits Zsolt és dr. Sujbert Pál képviselő (3 fő).

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Tóth László jegyző, dr. Zalán Gábor aljegyző, Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető, Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető, Dobos Róbert mb. gyámügyi és szociális osztályvezető, dr. Nagy Edina hatósági osztályvezető és Kovács István igazgató.

Huber László polgármester üdvözli a november havi rendes ülésen megjelenteket és megállapítja, hogy a képviselő-testület ülése határozatképes.

Elsőként a meghívón kiküldött napirenddel kapcsolatban várja a képviselők kérdését vagy észrevételét. Mivel ilyen nem hangzik el, szavazásra bocsátja a napirendet, amit a képviselő-testület 14 igen szavazattal el is fogad.

N A P I R E N D:

1/a. Beszámoló Kőszeg Város Önkormányzata gazdálkodásának 2008. III. negyedévi teljesítéséről.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
1/b. Az önkormányzat 2008. évi költségvetéséről szóló 4/2008. (III. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
2. A közterület-használatról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
3. A menetrendszerinti helyi tömegközlekedési díjak megállapításáról szóló 1/1992. (I. 22.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
4. Javaslat a lakbérek 2009. évi megállapítására.
Előterjesztő: Kovács István, a Kőszegi Városüzemeltető Kht. ügyvezető igazgatója.
5. Javaslat a 2009. évi parkolási díjak megállapítására.
Előterjesztő: Kovács István, a Kőszegi Városüzemeltető Kht. ügyvezető igazgatója.
6. Javaslat a települési szilárd hulladék gyűjtési, szállítási és lerakási díjainak 2009. évi megállapítására.
Előterjesztő: Kovács István, a Kőszegi Városüzemeltető Kht. ügyvezető igazgatója.
7. A 2009. évi ellenőrzési terv jóváhagyása.
Előadó a jegyző nevében: Fehér Csaba belső ellenőr.
8/a. Az ideiglenes bölcsőde kialakítása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
8/b. A Kőszegfalvi Óvoda épületére vonatkozó, használati jogot alapító szerződés kiegészítése.
Előterjesztő: Huber László polgármester.
8/c. A többcélú kistérségi társulás megállapodásának módosítása. (rendkívüli előterjesztés)
Előterjesztő: Huber László polgármester.
9. Az ELÁMEN Rt-vel kötött szerződés módosítása.
Előterjesztő: Dobos Róbert, mb. gyámügyi és szociális osztályvezető.
10. A rendezési terv módosításával kapcsolatos döntések.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető valamint Szima Andrea főépítész-helyettes.
11. Néhai Tornay Endre András hagyatéki elszámolása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
12. Kőszeg város életvédelmi létesítményei állapotának értékelése.
Előadó a polgármester nevében: Schlögl Krisztián szervezési ügyintéző
13. Tájékoztató a szelektív hulladékgyűjtésről.
Előterjesztő: Kovács István, a Kőszegi Városüzemeltető Kht. ügyvezető igazgatója.

14. Tájékoztatás a Kőszegi Városüzemeltető Kht. kintlévőségeinek a behajtására tett intézkedésekről.
Előterjesztő: Kovács István, a Kőszegi Városüzemeltető Kht. ügyvezető igazgatója.
15. A Chernel Kálmán Városi Könyvtár pályázata
Előterjesztő: Lajos Tiborné igazgató.
16. A Rohonci u. 48. alatti társasház külső homlokzatának helyreállítása.
Előterjesztő: Huber László polgármester.
17. Vagyonügyek:
a) Károly Róbert téri nyilvános WC elhelyezése.
b) 0147/3 hrsz-ú terület belterületbe vonása.
c) A FÉNY SZOFT Kft. és a TREND-OPTIK Kft. vételi szándéka.
d) Rákóczi F. u. 91. alatti udvarrész értékesítése.
e) 6225 hrsz-ú ingatlan önkormányzati tulajdonba vétele.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.

Zárt ülés keretében:
1. Mezőőri járulék kivetése ügyben beadott fellebbezések elbírálása.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.

A napirend megtárgyalása előtt Huber László polgármester az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről az alábbiak szerint számol be:
• November 4-én a többcélú kistérségi társulás Társulási Tanácsa ülésezett. Ezen Kőszeget érintő témák a következők voltak: a Tanács elfogadta a bölcsőde építésére készített ajánlat-tételi felhívást (az ajánlatok beadási határideje december 8.) és elfogadta a társulási megállapodás módosításának tervezetét. (ami a jelen ülés napirendjén is szerepel), valamint döntött a közmunkaprogram keretén belül pályázat benyújtásáról. Ez Kőszegen 16 fő foglalkoztatását jelentheti december 15 – február 15-ig.
• November 5-én egy kínai városi delegáció kereste fel a város vezetését azzal a céllal, hogy esetleg testvérvárosi kapcsolatot szeretnének kialakítani a két település között. A tárgyaláson a polgármester elmondta, hogy Kőszeg testvérvárosi kapcsolatokkal már rendelkezik, ami a lehetőségeit kimeríti, de szívesen venné az együttműködést velük gazdasági téren, például örömmel fogadna az önkormányzat befektetőt az idegenforgalom fellendítése érdekében.
• Az idén is hagyományosan november 6-án került megrendezésre a "Királyi Városnap". A program központjában a Jurisich Miklós Gimnázium épületének 100. évfordulója állt, melynek keretében a gimnázium egykori épületét díszítő szobrok felhasználásával készült emlékhely avatására került sor, majd az ünnepi képviselő-testületi ülés keretében először egy dokumentumjátékot láthatott a közönség a 331 éves gimnázium és a 100 éves épület történetéről. Utána Gy. Lovassy Klára a Magyar Építőipari Múzeum igazgatója, Kós Károly-díjas, volt diák előadását hangzott el "Alpár Ignác, az iskolák építésze" címmel. A rendezvény végén a "Jó tanuló, jó sportoló" díjak, Vas megye Önkormányzata kitüntető oklevelei, illetve Kőszeg Város Önkormányzata kitüntetéseinek átadására került sor.
• "Határok nélkül" címmel került sor arra a találkozóra, amely a Trianon előtti, volt kőszegi járáshoz tartozott osztrák és magyar települések vezetői részére került megrendezésére, november 7-én. A találkozóra 8 osztrák és 8 magyar település vezetője illetve elöljárója jött el, valamint több érdeklődő, köztük az Európa-ház Burgenland és Kőszeg Egyesületek vezetői, kőszegi levéltár volt és jelenlegi vezetője. A találkozó célja a kölcsönös bemutatkozás volt, ami teljesen kitöltötte a rendelkezésre álló időt. A vendégek közül többen is jelezték, hogy várják a folytatást. A polgármester ezúton is megköszöni dr. Tóth László jegyző úrnak és a polgármesteri hivatal munkatársainak alapos előkészítés.
• Fenti rendezvénynek a részeként "Kőszegi impressziók" címmel nyitotta meg a polgármester Palcsó Julianna festményeinek kiállítását a Hotel Írottkőben.
• Szintén ezen a napon nyílt kiállítás a Szecessziós Házban a Kőszegi Művészeti Egyesület rendezésében.
• Kőszeg Város Horvát Kisebbségi Önkormányzata november 8-án tartotta hagyományos Horvát Napját a várban, amelyet istentisztelet előzött meg a Szent Imre templomban.
• November 9-én a református templom csillagtermében Vermes István hagyományőrző fafaragó és lovasíjász kiállítása nyílt meg.
• Az Írottkő Natúrparkért Egyesület "Őszi turisztikai fórum"-ot tartott november 10-én a Sgraffitós házban, melyre meghívást kapott Kőszeg város polgármestere és jegyzője is.
• A Kőszegi Borbarátok Egyesülete november 11-én a Jurisics várban tartotta hagyományos Szent Márton napi újbor bemutatóját, melyen Söptei Imre levéltárvezető tartott érdekes előadást Szent Mártonról. Új tagot is avatott az egyesület.
• November 12-én a képviselő-testület tagjai tettek látogatást Tornay Jula asszonynál és megtekintették Tornay Endre András hagyatékát.
• Ugyanezen a napon tárgyalásokat folytatott a polgármester Budapesten az Egészségház projekt előkészítése érdekében.
• November 13-án Mödling testvérvárosból érkezett egy népes nyugdíjas csoport, akik a polgármesteri hivatalban tett rövid látogatásuk után Kőszeg nevezetességeivel ismerkedtek.
• Szintén ezen a napon kereste meg a polgármestert egy kis csoport Kű Lajos, az Aranycsapat Alapítvány elnöke vezetésével, akik a november 28-30 között Kőszegre tervezett IV. Kárpát-medencei Összmagyar Nemzeti Diákbajnoksággal kapcsolatos előkészítést végzik. Kőszeg mellett Bük városa is otthont ad a rendezvénynek. A versenyen résztvevők kézilabdában, asztaliteniszben, birkózásban és sakkban mérik össze tudásukat, erejüket.
• November 14-én a Kőszegi Baráti Kör szervezésében közös emlékezésre került sor a temetőben, a két éve elhunyt Hauer Tamás volt alpolgármester, egyesületi titkár, valamint a vezetőség volt tagjainak sírjánál.
• A Kőszegi Polgári Kaszinó november 14-én a Sgraffitós-házban tartotta megalakulásának 175. évfordulójának jubileumi, ünnepi közgyűlését. A polgármester ezúton is gratulál a város legrégebbi egyesületének és további sikeres működést kíván nekik!
• A Kőszegi Borbarát Hölgyek és az Európai Borlovagrend a Hotel Írottkő fővédnökségével november 15-én rendezte meg az V. Kőszegi Borbált. A bál közönsége a nevezett borok közül a Láng pincészet Cabernet borát értékelte a legjobbnak és ezzel a bormesteri címet Láng Letícia vehette át.
• A Magyar Snapszer Szövetség november 15-én rendezte a Kőszegi Kártya Napot a Jurisics-várban. Három különböző játékban mérhették össze tudásukat a versenyzők: snapszer, póker és römi.
• Hetedik alkalommal szervezett mesemondó versenyt a kőszegi SOS-gyermekfalu, a város és városkörnyék általános iskolásainak november 15-én "Éltető mesék" címmel.
• November 17-én a Burgenlandi Nyugdíjas Szövetség meghívására utazott egy kis delegáció Eisenstadtba, ahol a jövő évi együttműködés volt napirenden.
• "Erzsébet nap – Sisi versekkel" címmel Pálfy Margit színésznő előadását hallgathatta meg a közönség november 19-én a Chernel Kálmán Városi Könyvtárban.
• "TézEUsz 2011 – Tézisek az EU-elnökségi stratégiához" című több fordulós tanulmányi verseny került megrendezésre az Európa-házban, amelyet az ISES alapítvány szervezett.
• Az Írottkő Natúrparkért Egyesület a Sgrafittós-házban november 21-én nyitotta meg a hagyományos "Advent a Natúrparkban" című kiállítást és vásárt, mely december 21-ig tart nyitva.

• November 21-én és 22-én az országos Arany János Tehetséggondozó Program gimnáziumai tantestületei részére kiírt labdarúgó tornán a Jurisich Miklós Gimnázium tanárai által alkotott csapat a 8. helyezést érte el.
• November 22-én – a Megyei Védelmi Bizottság anyagi támogatásával és együttműködésével – polgári védelmi gyakorlat keretében frissítették fel a résztvevők az árvízi védekezéssel kapcsolatos tudnivalókat, mind elméleti, mind gyakorlati szinten. A gyakorlatnak az is célja volt, hogy a katasztrófa elhárításában résztvevők – a tűzoltóság, a rendőrség, a polgárőrség, a vízügyi hatóság, a vöröskereszt – munkáját összehangolja. A résztvevők a gyakorlatot hasznosnak ítélték meg.
• November 22-én a Jurisics-várban került megrendezésre a fúvószenekar jótékonysági Erzsébet – Katalin bálja, melyen a zenekar új próbatermének hangszigetelésére gyűjtöttek. Az új próbatermet várhatóan jövő héten vehetik birtokba a zenészek.
• November 22-én tartották a hagyományos Bersek Kupa asztalitenisz versenyt az iskola sportcsarnokában.
• A Katolikus Karitász november 23-án a Jézus Szíve templomba hívta az adakozni kész híveket és érdeklődőket jótékonysági hangversenyükre. A hangversenyen közreműködött: a Jézus Szíve templom énekkara, az Árpádházi Szent Margit Óvoda és Általános Iskola Énekkara, a Mécses Együttes, a Kőszegfalvi Nemzetiségi Kórus, Bazsó Cecília, Gyenge Mihaela, Virág Kristóf és Virágné Geiszler Éva.
• November 24-én Bécsben tárgyalást folytatott a polgármester a Kőszegi Távhő Kft. Többségi tulajdonosának képviselőivel a lehetséges együttműködésről, annak érdekében, hogy a kőszegi távhő díjait miként lehetne a jövőben mérsékelni illetve visszafogni annak növekedését. A Wiener Kraftwerke ennek érdekében hajlandó jelentős fejlesztést is finanszírozni Kőszegen.
• Tegnapelőtt ismét ülésezett a Kistérségi Társulás Tanácsa, mely tárgyalta, de nem fogadta el a költségvetési koncepciót. Elfogadta viszont a étkezési térítési díjakat és az Egységes Pedagógiai Szakszolgálat beszámolóját. Döntött a tanács a bölcsődei ellátás 2009. január 1-i indítása tárgyában szükséges SZMSZ, házirend és használati szerződés módosításáról.
• November 26-án a művelődési központ szervezésében került sor a Kőszegi Középiskolások VETélkedőjére.
• A "Középkori magyar várak térhatású fotókon" című kiállítás tekinthető meg a vár reneszánsz folyosóján december közepéig. Speciális szemüvegeket a helyszínen biztosítanak.
• November közepén kapta meg a Városüzemeltető KHT az értesítést arról, hogy a szeméttelep rekultivációjára beadott pályázat 69 892 E Ft támogatást nyert. Ez a teljes beruházás (82 226 E Ft) 85%-a. A támogatási szerződést 60 napon belül kell megkötni. A munka elvégzésére közbeszerzési eljárás lefolytatásával kell kiválasztani a kivitelezőt. A munka várhatóan tavasszal indulhat meg.
• Huber László polgármester a napokban kapott levelet a MÁV Zrt. jogi igazgatójától a volt MÁV nevelőotthonnal kapcsolatban. Mint ismeretes az önkormányzat peres eljárást indított a MÁV ellen annak érdekében, hogy ha az ingatlant értékesítik – mert ez a szándék – a város kapja meg azt az értéket, amennyivel hozzájárult annak megépítéséhez 100 évvel ezelőtt. A peres eljárás szüneteltetése alatt szakértői véleményt szerzett be az önkormányzat, amely alapján 331 622 E Ft a jelenlegi értéke a város akkori hozzájárulásának. A jogi igazgató peren kívüli egyezségként 50 000 E Ft+ÁFA összeget ajánl Kőszeg számára a befolyó vételárból. Kihangsúlyozta, hogy ez részükről nem jelent még kötelezettségvállalást, mert a döntéshozók még nem hagyták jóvá. Ezzel az egész anyaggal kapcsolatban ki fogja természetesen kérni a képviselő-testület véleményét a decemberi ülésen, most csak tájékoztatásról van szó.

Hozzászólások a beszámolóhoz:

Stampf Ferenc tájékoztatja a jelenlévőket arról, hogy a Kőszegi SE labdarúgó csapata megnyerte az őszi bajnokságot, mivel megverte a Király SE csapatát a rangadón és ezzel az I. helyen végzett.

Dr. Mátrai István elmondja, hogy a Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Dunántúli Régiójának 24 órás vetélkedőjén vett részt Győrben a kőszegi gimnázium egy csapata, ahol remek csapatépítő feladatok megoldása révén a megyeiek közül az 1. helyen, míg a dunántúli régióban a 6. helyen végeztek.

Gyarmati Kálmán nagyon érdekesnek tartotta a volt kőszegi járáshoz tartozó települések találkozóját, de nehezményezi, hogy Kőszegfalva ezen a konferencián egyáltalán nem is lett megemlítve. Kőszegfalva 1713 óta létezik és csak 1969-ben "integrálták" Kőszeghez, vagyis "szlovák módon el lett tüntetve". Más, Kőszegfalvánál jóval kisebb települések (pld. Kis-Pöse meg Kis-Csömöte is) meg lettek említve. Az igaz, hogy közigazgatásilag Kőszeghez tartoznak, de fizikailag, meg egyébként is, mégiscsak 3 km távolság van a város és a falu között. Sajnálatos, hogy az is felmerült már a civil szervezetek kapcsán, hogy esetleg sport vagy kultúra terén kőszegfalvi egyesület összevonásra kerülne a hasonló kőszegivel. Ez ellen a legmesszebbmenőkig tiltakozik, annak érdekében, hogy a földjük és saját hagyományaik – amiért őseik és ők is küzdöttek – megmaradjon.
Egyébként a faluban is gondolnak minden évben az idősekre. November 15-én, egy kis ünnepség keretében köszöntötték az új nyugdíjasokat, Kőszegfalva legidősebb polgárát és az 50 éves házasokat.

Dr. Tóth László fő szervezőként visszautal a "Határok nélkül"c. rendezvényre. Kőszegfalva pusztán abból az okból maradt ki, mert a konferencia tárgyát a korábban közigazgatásilag önálló települések képezték. Tervei szerint az elhangzott előadások egy kis füzetben is meg fognak jelenni, és bár nem önálló település, de abban meg lesz említve Kőszegfalva is.

Gyarmati Kálmán viszontválaszában ismét kiemeli, hogy Kőszegfalva önálló település volt 1969-ig, csak éppen körjegyzőséghez tartozott, mint a többi kis település.

Básthy Béla elsőként az ülés előtt elhangzott viccelődésre tér vissza, amit szerinte a kőszegfalvi képviselő úr kicsit túl komolyan vett, illetve kéri a képviselőtársait, hogy óvatosan bánjanak ilyenekkel.
A továbbiakban kiegészíti a beszámolót az alábbiakkal:
November 13-án nagyon színvonalas előadást tartott az Észak-keleti Kárpátokról dr. Németh Csaba, a természetvédelmi hatóság osztályvezetője, a Bechtold István Látogatóközpontban.
A Kőszegi Művészeti Egyesület november 14-én tartotta tisztújító közgyűlését. Az elnök újra dr. Lőrincz Zoltán lett, az alelnöki tisztet pedig Koppándi József tölti be.
November 17-én, Kőszegen volt annak a projekt indító megbeszélésnek a helyszíne, amelyet a Kelet-Stájerországi régi regionális menedzsmentje szervezett és ez nagyon megtisztelő volt a város számára. Egy turisztikai képzési hálózat létrehozásáról van szó. A tanácskozáson részt vettek a munkaügyi központ valamint a Vas megyei Kereskedelmi és Ipari Kamara képviselői is.
November 24-én szintén Mödlingből érkeztek vendégek, mivel remélhetőleg az ottani Vienna Business Schooll és a kőszegi Evangélikus Mezőgazdasági, Kereskedelmi, Informatikai Szakképző Iskola között tartós együttműködés fog kialakulni, főleg a gyakorlati oktatás terén.
Tájékoztatja a képviselő-testületet arról, hogy november 4-7. között megyei önkormányzati képviselőként részt vett abban a delegációban, amely Vas megye horvát testvér-megyéjébe: Licko-Senjka megyébe látogatott. Büszkeséggel győződött meg arról, hogy ennek a kapcsolatnak a legintenzívebb láncszeme a Kőszeg és Senj települések közötti viszony, ami remélhetőleg továbbra is megmarad.

Rába László országgyűlési képviselőként tájékoztatja a jelenlévőket, hogy tegnap reggel tudatta vele Gyenesi István miniszter úr, hogy a működésképtelen önkormányzatok részére kiírt pályázaton Kőszeg számára 10 M Ft-os támogatást hagyott jóvá, a korábban ígért 3-4 M Ft-os összeg helyett.

Huber László megköszöni a miniszteri úr döntését, Rába László országgyűlési képviselőnek pedig az ez ügyben végzett közbenjárását is.

További észrevétel a két ülés között történt eseményekkel kapcsolatban nem hangzik el, így a képviselő-testület azt 14 igen szavazattal elfogadja.

A lejárt határidejű határozatokról szóló jelentéssel, valamint az átruházott döntésekről szóló beszámolóval kapcsolatban sem kérdés, sem hozzászólás nem hangzik el, így a képviselő-testület azokat 14-14 igen szavazattal fogadja el.


Az 1/a. és 1/b. napirendi pont tárgyalása:

Az önkormányzat gazdálkodásának III. negyedéves gazdálkodásáról szóló beszámoló, valamint a 2008. évi költségvetésről szóló 4/2008. (III. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy az I.-III. negyedévet a IX. 30-ig teljesült bevételek és kiadások alapján tekintették át. A módosított bevételek 89,77%-on, a kiadások pedig 62,82 %-on állnak. A kiadásoknál a működési előirányzatok időarányos teljesítést mutatnak. A felhalmozási előirányzatok felhasználása az időarányosnál alacsonyabban van: 53%-os. A módosítások és a beszámoló is a rendeleten átvezetésre került. Annak levezetését, hogy a III. negyedév során milyen tételekkel módosult a költségvetés, a rendelettervezet 1. melléklete tartalmazza. A központi előirányzatok változásai, saját hatáskörben végrehajtott módosítások, illetve a képviselő-testület által jóváhagyott döntések szerepelnek e mellékletben. A működési hiány szintjét főként az előre tervezett tartalékkeretből csökkentették, így a hiány összege jelenleg: 65,64 M Ft.

Hozzászólás:

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét ismerteti. A bizottság is együtt tárgyalta a beszámoló és a költségvetési rendelet módosításának a tervezetét. A bizottság tagjai megállapították, hogy nagyon nehéz év végéhez közeledik az önkormányzat. A 134 M Ft-os hiány ledolgozása szép teljesítmény ugyan, de év végéig még 65 M Ft-os hiányt kell ugyanígy ledolgozni és ez nem kis feladatot jelent ebben a hátralévő néhány hétben. A polgármesteri hivatal és az intézményvezetők eredményes pénzgazdálkodást folytattak az elmúlt időszakban és megértették a képviselő-testület döntéseit, valamint együttműködtek vele. A pénzügyi osztályvezető említette a bevételek pozitív teljesítését, de a kiadások 64%-os teljesítése azt sejteti, hogy az utolsó hetekben magasabb kiadások várhatók és ez pénzügyi szempontból erőteljes kontrolt igényel. Tájékoztatja a képviselőket arról, hogy milyen módon sikerült a hiányt 130 M Ft-os mértékben csökkenteni. Ez elsősorban takarékossággal, pályázati pénzek igénybe vételével, vagyonértékesítéssel sikerült. A pénzügyi folyamatok ellenőrzése állandósult. Az önkormányzat 950 M Ft támogatást nyert a vár felújításának projektjéhez. A kőszegi víztározó 2,7 milliárdos beruházása rendkívül fontos a város szempontjából.
Az önkormányzat 500 M Ft-os kötvénybefektetéséből származó bevételét kamatoztatta, ami első ízben augusztus elején járt le, majd ez év végéig ismét meg lett fialtatva. Ebből egészen jelentős: 40 M Ft-ot meghaladó bevétel képződött. Az önkormányzat más pénzeszközeit is megpróbálja kamatoztatni. Úgy tűnik, mintha a világgazdasági válság hatása alig érintette volna Kőszeget, pedig ez nem így van. Nagyon súlyosak az önkormányzatokkal szembeni intézkedések, amelyek a közeljövőben fognak megjelenni. A városban a magántőkével kapcsolatos beruházások nem hozták a várt eredményeket. Ez jelentheti Kőszegnek a legsúlyosabb pénzügyi-gazdasági problémáját. A jelenleg működő vállalkozások is nagyon veszélyes pénzügyi helyzetben vannak és nehezen képesek fenntartani teljesítményeiket, valamint a munkavállalókat. Mindez a következő időben érezteti majd a hatását és le fog csapódni az önkormányzatnál is. A pénzügyi bizottság az év első 9 hónapját jónak értékelte, a gazdálkodás jól szolgálta a város érdekeit. Már most világossá kell tenni, hogy a fájdalmas döntésekkel szembe kell nézni, de ez majd a költségvetési koncepció témája lesz.
A pénzügyi bizottság a beszámolót is és a rendelettervezetet is 8-8 igen szavazattal elfogadásra ajánlotta.

[A bizottság elnökének hozzászólás közben Racker Béla kiment az ülésteremből, így 13 képviselő van jelen.]

A költségvetés III. negyedévi beszámolójával kapcsolatban és a rendelettervezettel kapcsolatban további észrevétel nem hangzik el, így a képviselő-testület 13 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:

264/2008. (XI. 27.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2008. I-III. negyedévi gazdálkodásáról szóló beszámolót elfogadja.
Felelős: Huber László polgármester.
Hivatali felelős: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
Határidő: azonnal.

[A határozat meghozatala után visszatért az ülésterembe Racker Béla képviselő, így a képviselő-testület létszáma ismét 14 fő.]

Ezután a képviselő-testület 14 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
31/2008. (XI 27.) önkormányzati rendelete
a 2008. évi költségvetés megállapításáról szóló
4/2008. (III. 1.) önkormányzati rendelet
módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


A 2. napirendi pont tárgyalása:

A közterület-használatról szóló önkormányzati rendelet módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Rimányi Krisztina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a közterület-használatról szóló rendelet módosítása két tekintetben vált szükségessé. Az egyik a közterület igénybevétele miatt fizetendő díjak emelése, amely utoljára 2006-ban lett megállapítva, ezért gondoltak az egyes tarifák korrekciójára, illetve egységesítésére. A másik szigorítás, illetve pontosítás a közterületek bontás utáni helyreállításra vonatkozik. Azért szigorítás a rendelettervezetben foglalt szöveg a jelenlegihez képest, mert pld. a téli időszakban, november 15. és február 28. között csak kivételesen indokolt esetben lehet engedélyt adni közterület felbontására, illetve a helyreállítás szabályai is szigorodnának. Közút felújítását követő 5 évben is csak nagyon szigorú feltételek esetén lenne kiadható bontásra közútkezelői hozzájárulás és mindez a teljes pályaszerkezet újraépítését tenné kötelezővé.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét tolmácsolja. A bizottság tagjai szerint egyes helyeken a parabolaantennák rontják a városképet. Ezért a városfejlesztési osztály segítségét kéri a bizottság a lehetséges műszaki-esztétikai megoldások tekintetében.
A bizottság a rendelettervezetet elfogadásra ajánlja.

Kiss Péter a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság elnökének a távollétében a bizottság véleményét ismerteti. A bizottság a 37. (2) bekezdésének az utolsó mondatrészét javasolja kivenni, ami az útbontással kapcsolatos talajmechanikai mérésekre vonatkozik. Az útbontáshoz szükséges engedélyben úgyis 5 év garanciát kell előírni, amit jogi vagy egyéb úton érvényesíteni lehet. Ha az 5 év alatt bármi történik, erre lehet hivatkozni, viszont a talajmechanikai vizsgálat plusz költséget jelentene és nehezítené a műszaki átadást.

Rimányi Krisztina hozzáfűzi még, hogy bizottsági üléseken felmerült az útigénybevételi díj újbóli bevezetése. Ezt régen egy miniszteri rendelet tartlamazta, amit az Alkotmánybíróság hatályon kívül helyezett. Ha az önkormányzat ezt be kívánná vezetni, akkor saját rendeletében ezt megtehetné. Mindkét bizottság javasolta, hogy nézzék meg: az útigénybevételi díj bevezetése milyen bevétellel és milyen kiadással járna.

Stampf Ferenc örömmel konstatálja, hogy szigorítva lenne az utak bontása, de a városfejlesztési bizottsággal ellentétben ő nem hagyná ki a 37. § (2) bekezdésének végét. Mert akkor a tömörséget és az utak helyreállítás minőségét ki fogja ellenőrizni folyamatában? Ha valami be van már takarva, senki sem tudja megállapítani, hogy mi van az út felszíne alatt. Van-e a olyan műszaki végzettségű személy a hivatalban, aki ezt meg tudná tenni, munkaidő után is?

Rimányi Krisztina véleménye szerint a munka minőségéért, a bontásért és a helyreállításért a kivitelező felel. Egyébként a városfejlesztési osztályon 2 kolléga is megfelelő végzettséggel rendelkezik az ellenőrzéseket illetően.

Dr. Tóth László szerint az útbontásokkal kapcsolatos szigorításra szükség van, mert mindenki tapasztalhatja, hogy ez az egyik rákfenéje a jelenlegi rossz utaknak és elejét kell venni az anomáliáknak. Azzal egyet tud érteni a városfejlesztési bizottsággal, hogy az az bizonyos talajmechanikai mérés megnehezítené a munka átadását, plusz költséget is jelentene. Ez az egész dolog műszeres mérést igényel, ilyen műszer pedig se a hivatalban, se a kivitelezők rendelkezésére nem áll. A megfelelő garanciát szerinte nem ez, hanem az jelenthetné, ha az új eljárási szabályok értelmében un. hatósági szerződést kötne az önkormányzat a kivitelezővel. Ebben részletesen taglalni lehet a kivitelező kötelezettségeit és a helyreállításra vonatkozó összes előírás is oda kerülhet bele. Ha ezt pedig a vállalkozó nem teljesíti, akkor polgári jogi úton lehet kikényszeríteni tőle.

Rimányi Krisztina kiegészíti a változtatásokat azzal, hogy a megfelelő minőségű munka érdekében az a vállalkozó, aki az előző, hasonló munkát nem végezte el a szükséges színvonalon, addig útbontásra nem kaphat ismét engedélyt. Szerinte ez is biztosíték az önkormányzat számára.

Keszei Balázs a Gyöp utcai lakók nevében üdvözli a rendeletnek azt a részét, melyben az önkormányzat farakásra alkalmas területet jelöl ki a számukra, de lehet-e ezt a megnevezést pontosítani? A farakások eddigi helyének megfelelő ez a megjelölés, de mivel többször volt lopás, ott veszélyben voltak a tüzelők, ezért az utcába más részén vannak elhelyezve.
A "Gyöp u. 1. alatti épület nyugati oldala melletti terület" elnevezést kéri, hogy fogadja el a képviselő-testület.

Dr. Mátrai István is üdvözli az útfelújítással kapcsolatos szigorításokat, a 37. § (2) bekezdésének a végét ő sem tartja szükségesnek. Viszont nagyon komolyan kellene venni az ezzel kapcsolatos ellenőrzést és ha valaki nem tartja be a szabályokat, akkor az legyen szankcionálva és számonkérve. Hiába hoz rendeletet a képviselő-testület, ha az nincsen betartva. Azzal ő is egyetért, hogy téli időszakban, fagyban jó minőségű útfelújítást nem lehet végezni, ismerve az aszfalt reológiai tulajdonságait. Éppen ezért kötve hiszi, hogy a jelenlegi útfelújítás, a Szent Imre herceg utcában, eredményes lesz.

Rimányi Krisztina szerint az az osztálynak is kontroll, ha megtagadhatja az engedélyt attól, aki korábban nem megfelelően végezte el az útfelújítással kapcsolatos munkákat. Kicsit más technológiát igényel egy teljes útrekonstrukció és egy út felbontás utáni helyreállítás. Egy útszakasz csíkjának a helyreállítása nehezebb, mint ha az egészet kellene aszfaltozni.

Stampf Ferenc nem nyugodott meg az ellenőrzéstől és a technológiai folyamatok betartatásától. Továbbra is kétségesnek érzi, hogyan tudja ezeket az önkormányzat betartatni. Később már ez kevés vigasz, ha esetleg leszakad egy utcán az árok nyomvonala. Az sem nyugtatja meg, hogy nem kap a vállalkozó utána engedélyt, mert akkor meg létrehoz egy másik céget. Javasolja, hogy az ellenőrzési jogosultságot ki kellene terjeszteni a közterület-felügyelőkre is. Ha egy munka befejeződik, betemetik az árkot, viszont nem tartják be az előírásokat és nem tömörítenek 30 cm-enként, akkor az utca leszakad és az önkormányzatnak kára keletkezik. A városfejlesztési osztály dolgozói le vannak terhelve, viszont az utak helyreállításnál fontos, hogy a helyszínen legyen ellenőrizve a technológia, amit fényképekkel kell bizonyítani.

Huber László egyetért Stampf Ferenccel abban, hogy az önkormányzat utólag mindig hiába reklamál. Akkor kell ott lenni a hivatal részéről egy hozzáértő személynek, amikor elkészül egy munka, neki kell ellenőriznie és aláírásával átvenni azt.

Rimányi Krisztina szerint a közterület-felügyelőknek az ilyen jellegű szakmai ellenőrzés nem feladatuk, viszont az útbontásokkal kapcsolatban van tennivalójuk, ezért nem kell e tekintetben a rendeletet kiegészíteni. Napjainkban elsősorban a belvárosi forgalmával kapcsolatban vannak feladataik, de remélhetőleg, ha a rendőrség ebbe a munkába jobban belefolyik, akkor szabadul fel energiájuk más területekre. De ők egyébként annak nem is szakemberei, hogy a technológiai folyamatokat ellenőrizzék. A műszaki átadásnak meg vannak a szabályai: arra meg kell hívni a hivatal ügyintézőjét, stb. A kollégái figyelmét viszont fel fogja hívni, hogy az útbontások és a helyreállítások ellenőrzésére fordítsanak kellő figyelmet.

Huber László szerint az a lényeg a dologban, hogy utólag már nem lehet megállapítani, hogy szakszerűen végezték-e el a munkát. Szemrevétellel nem lehet az átadáskor megállapítani, hogy mi van a lefedett réteg alatt, csak akkor, ha ott van a helyszínen valaki, amikor végzik az út helyreállítást.

Schläffer József szakértőként szól hozzá, így szerinte bizonyítható dolgot kellene jóváhagyni, olyant, mint amikor egy épületnél a tartószerkezetet állítják be. A felbontott utak betöltésénél is meg kellene jelentetni a műszaki ellenőrt, aki arra az időre odamegy és ellenőrzi, hogy a tömörítést megfelőlően készült-e el. Sajnos neki is az a tapasztalata, hogy a teherautó belebillenti a földet az árokba, de szó sincs 20-30 cm-enkénti tömörítésről. A döngölő ott van ugyan az út szélén, de nem használják, 80 cm-1 m-t pedig már nem lehet tömöríteni.

Rimányi Krisztina szerint éppen ezért javasolták a rendelet szövegében, hogy a tömörséget a kivitelező igazolja, amit végül is a bizottság nem ajánl elfogadásra. Mivel a kivitelező felel teljes mértékben a bontásért meg a helyreállításért, ezért azt szerinte neki kell igazolni, hogy a megfelelő módon végezték el.

Huber László szerint az csak egy papír, ami beszerezhető lesz, aztán az önkormányzat majd megint futhat utána, ha valami probléma lesz.

Básthy Béla alapvetően egyetért a rendelettervezetben foglaltakkal. Viszont a 38. § -ban az szerepel, hogy attól a vállalkozótól, akinek a korábbi munkájával kapcsolatban kifogás merült fel, az újabb bontási engedély megtagadható. Szerinte ez a rész legyen világosan megfogalmazva, és legyen kikötve, hogy az ilyen vállalkozótól az újabb engedélyt meg kell tagadni. Ezt ő elég garanciának érzi a jövőre nézve, bár a mérést is pártolná, természetesen a vállalkozó költségére. Ez szerinte azért garancia, mert bizonyára egy vállalkozó nem csak egyszer akar Kőszegen dolgozni.

Stampf Ferenc megjegyzi, hogy egy vállalkozó nem minőségi munkája csak akkor derül ki, ha már gödör van az utcán.

Básthy Béla folytatja. Neki vannak különböző javaslatai a 3. melléklettel kapcsolatban, kérdés, hogy ezek most módosító indítványként lesznek-e kezelve vagy, vagy pedig beépülnek a következő rendeletmódosításba, mert ő az utóbbi megoldást is el tudja fogadni.
A 3. melléklet 6. pontjában, az "Idényjellegű árusítás" kategória szerinte jelentősen olcsóbb, mint az egyéb árusítás kategória, vagy pld. az üzlet előtti árubemutató vagy vásárnál, illetve a vendéglátóipari előkerteknél szereplő tételek. Mi ennek az oka, illetve az a cél-e, hogy a belváros nem legyen idényjellegű árukkal megterhelve? Javasolja, hogy itt a díjak a 9. és a 10. pontokban foglaltakkal egyezzenek meg.
A 8. pontban szereplő tételeket (film, videó és televíziós felvétel) javasolja legalább a duplájára megemelni, mert már saját maga is tapasztalata amikor ilyenre sor került Kőszegen, hogy a tévés szakemberek maguk csodálkoztak, mennyire alacsony díjak vannak e téren Kőszegen.
A 6. és a 10. pontokban (üzlet előtti bemutató vagy vásár) ő javasolja a Fő tér kategóriát bevezetni, hiszen itt jobban lecsapódik a forgalom a város más részeihez képest és ha a kamerázás majd megvalósul, akkor az is sokat fog jelenteni.
A 12. pontban a díjak (mutatványos tevékenység) csak hóra vannak megadva, amit ő nehezen tud elképzelni, hogy ki is lenne használva, ezt inkább napokban kellene megadni.
Van egy javaslata a vendéglátóipari előkertekkel kapcsolatban is: tapasztalatai szerint más településeken, pld. Szombathelyen van különbség az ilyen előkertekre vonatkozó díjak között a nyári és a téli hónapok között. Télen sem kellene feltétlenül felszedni ezeket az építményeket, mivel a fel, illetve lerakás is költségbe kerül. Szerinte ha az üzlettulajdonosok ezeket kint hagynák télen, akkor jelentősen csökkentett értéket kellene utánuk megállapítani. Úgy tűnik számára, hogy ez máshol működik és érdemes lenne ezt Kőszegen is meggondolni. Persze, a hó eltakarításnál lehet, hogy gondot okoznának. De szerinte arra lehetőséget kellene adni, hogy a november, december, január, február, március hónapokra mintegy 20%-os áron, összesen 1 nyári hónap áráig kint maradhassanak ezek az építmények.
A 7. pontban pedig az a javaslata, hogy különbséget kellene tenni az alkalmi és a mozgóárus díja között.

Rimányi Krisztina azért nem javasolja ez utóbbit, mert az alkalmi árus napra vonatkozik, a mozgó árus pedig szintén engedélyhez kötött, amiben pontosan meg vannak határozva a napok számai.
A vendéglátóipari előkertek téli kint hagyását meg lehet gondolni, mivel valóban lehet olyan az időjárás, hogy lehet őket használni. Viszont ha hó van, akkor biztosan nehéz a közterületek takarítása. Mivel ezek a szerkezetek jellemzően fából készülnek, arra is gondolni kell, hogy jót tesz-e nekik az, ha hóban, fagyban, állandóan kint vannak.

Kovács István is egyetért az osztályvezető által elmondottakkal. Ezek az előkertek "összegyűjtik a hulladékot", bár a tisztán tartásuk a tulajdonos feladata. A téli időjárás bizonyára megviseli ezeket a szerkezeteket, a felújításukhoz meg ugyancsak szét kell szedni őket.

Dr. Tóth László az alpolgármester úr kérdésére válaszol, amely az idényjellegű és az alkalmi árusítás különbségére vonatkozott. Ez tradicionális különbséget jelent, hiszen az idényjellegű árusítás esetében egy-egy hosszabb ideig tartó mezőgazdasági termékre (pld. dinnye, virág) kér valaki engedélyt, ami a lakosság ellátása érdekében fontos, ugyanakkor méltánytalan lenne, ha az önkormányzat esetleg magas díjakkal visszafogná az ilyen termékek árusítását. (Básthy Béla szerint ő elsősorban az üzlet előtti árusítással vetette ezt össze). A mutatványos tevékenységre vonatkozó, jelenlegi szabályozásra is azt lehet mondani, hogy idejét múlta, így maga is egyet ért azzal, hogy havi összeg helyett napokban legyen megadva a rendeletben a fizetendő díj. Elsősorban körhintásokra, viharvasútra kell gondolni, amelyek viszonylag nagy területet vesznek igénybe, ha ilyen rendezvény van a városban. Ő 30 Ft/nap összeget javasol elfogadni a belvárosban, az egyéb területen pedig 15 Ft/nap összeget, mert ez mindenképpen reális.

Racker Béla egyetért az alpolgármester úr azon felvetésével, hogy a vendéglátóipari előkerteket télen is lehessen kinn hagyni, mert ezeket téliesíteni is lehet, pl. gázpalackról való fűtéssel. Szerinte magát, a lehetőséget meg kell hagyni a vállalkozóknak, amivel nem kötelező élniük. Arra viszont kötelezni kell őket, hogy ha télen is kint maradnak ezek az építmények, akkor takarítsák is őket.

Stampf Ferenc módosító indítványt tesz. A vendéglátóipari előkertek után fizetendő díj szerinte a Fő téren jelenleg is nagyon magas. A rendelettervezetben mindenütt 1500 Ft/m2 szerepel, ő ezt javasolja 1200 Ft/m2-re csökkenteni. A Fő téri rendezvényeknél az önkormányzat igenis számít a vállalkozókra és ő szívesebben venné, ha a vállalkozók nagyobb mértékben vennének részt a rendezvényekben. Ez szerinte így lenne a számukra kárpótolva. Mindazonáltal ő azt is szeretné, ha minél nagyobb területen lenne a Fő téren vendéglátóipari előkert.

Básthy Béla megjegyzi, hogy a vendéglátóipari előkertek téli használatát ő maga is úgy gondolta, hogy az igénybe vett közterületek tisztán tartása csakis az üzemeltető feladata lehet, egyébként meg nem is muszáj nekik ezzel a lehetőséggel élni.

Rimányi Krisztina úgy véli, hogy városképi szempontból sem mindegy, hogy a télre otthagyott előkertek hogyan néznek ki, ha nincsenek megtöltve élettel, mint nyáron. Javasolja, hogy ebben ne döntsön most a képviselő-testület. Ő szeretné erről a műemlékvédelmi szakemberek véleményét is kikérni.

[A vita közben elhagyta az üléstermet Rába László és Raposa Helga képviselő, így 12 képviselő van jelen.]

További észrevétel a tárgyban nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja a módosító indítványokat.
Elsőként a városfejlesztési bizottság azon indítványáról várja a szavazatokat, mely szerint a 37. § (2) bekezdésének második része maradjon el. Ezzel 9 képviselő ért egyet, 2 ellenzi, 1 pedig tartózkodik, tehát nem kell talajmechanikai mérésekkel igazolni a helyreállítás minőségét.

Básthy Béla indítványát – mely szerint a 38. § szövege úgy változzon, hogy a korábban nem megfelelő minőségű munkát végző vállalkozótól az újabb engedélyt meg kell tagadni – 12 igen szavazattal elfogadja a képviselő-testület.

Keszei Balázs azon indítványát, amellyel a Gyöp utcában engedélyezett farakások helyét pontosította, szintén 12 igen szavazattal fogadja el a képviselő-testület.
Ezután a rendelet 3. sz. mellékletét érintő módosító javaslatokról szavaznak a képviselők.
Huber László jelzi, hogy az első tétel a 6. pont lenne, ahol Básthy Béla javasolta a Fő tér kategóriát bevezetni, 1500 Ft/m2/nap díjjal, ami így elég nagy emelést jelentene, ugyanis most 430 illetve 220 Ft/m2 tételek vannak érvényben.
Básthy Béla kéri, hogy először Stampf Ferenc módosító indítványáról döntsön a képviselő-testület, mert ha elfogadásra kerül, akkor minden Fő tér kategóriában az a tétel lenne érvényben értelemszerűen.

[Raposa Helga visszatért az ülésterembe, így a képviselő-testület létszáma 13 fő lett.]

A polgármester szavazásra is bocsátja Stampf Ferenc indítványát, amelyet a képviselők 10 igen, 3 tartózkodás mellett elfogadnak, így a Fő térre vonatkozó tételek a 9. pontban 1200 Ft-ban kerülnek megállapításra.

Ezután a 6. pontra vonatkozó tételeket 1200 Ft (Fő tér), 1000 Ft (belváros) és 500 Ft (egyéb terület) összegben fogadja el a képviselő-testület, 11 igen, 1 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett.

Básthy Béla 8. pontra vonatkozó indítványát 13 igen szavazattal fogadja el a képviselő-testület.

Ezután a 10. pontban is a Fő tér kategória bevezetéséről dönt a képviselő-testület, mely szerint az üzlet előtti bemutató vagy vásár esetében is 1200 Ft legyen a közterület-használati díj. Huber László ezzel csínján bánna, mivel ez éppen azokat a kereskedelmi egységeket érintené, ahova járművel nem lehet bemenni. Mindez az üzletek forgalmát visszavetheti. Végül a képviselő-testület a módosító indítványt 9 igen, 3 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett elfogadja.

A 12. pontban szereplő tételeket az eddigi, hóra kiszámolt díj helyett dr. Tóth László jegyző 30 Ft/nap, illetve 15 Ft/nap összegben javasolja megállapítani.
Básthy Béla szerint azért a közterület használat után fizetendő díjból származó bevétel kevesebb ne legyen, mint eddig volt. Szerinte a mutatványos tevékenységek 1-1 alkalommal -1-1 hétnél tovább nem tartanak, ezért 100 Ft-ot javasol megállapítani. Az nem lehet az önkormányzat célja, hogy olcsóbb árakat állapítson meg, mint jelenleg érvényben vannak.
Dr. Tóth László szerint a 30 Ft-os összeg is emelést jelent, illetve eddig is arányosan számolták ki az 1 hóra megállapított díjakat. A másik tényező pedig az, hogy olyan forgalomcsökkenés van ezen a területen, hogy ezt a díjat is sokallják a vállalkozók.
Básthy Béla elfogadja a jegyző úr érveit, így marad a 30 illetve 15 Ft-os díjra vonatkozó javaslat, amit a képviselők 11 igen szavazattal, 2 tartózkodás mellett elfogadnak.

Végül már csak a vendéglátóipari előkertek téli kinn hagyásáról szóló javaslat van hátra. Mivel ez úgyis csak a következő idényt érintené, Básthy Béla kéri, hogy a következő rendeletmódosításánál vegye ezt figyelembe a képviselő-testület és kéri arra való előkészítését, így erről a képviselő-testület nem szavaz.

Gyarmati Kálmán megjegyzi még, hogy sok olyan dolog elhangzott, amiket a bizottsági ülések szakaszában kellett volna megtárgyalni, kéri, tehát, hogy a jövőben a képviselő-testület elé összeszedett anyag kerüljön.

Végül a képviselő-testület 12 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
32/2008. (XI. 27.) önkormányzati rendelete
a közterület-használatról
és a városkép védelméről szóló
1/2000. (II. 1.) rendelet módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)

[A szavazás után visszatért az ülésterembe Rába László is, így a képviselő-testület létszáma ismét 14 fő.]


A 3. napirendi pont tárgyalása:

A menetrendszerinti helyi tömegközlekedési díjak megállapításáról szóló önkormányzati rendelet módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Rimányi Krisztina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a Vasi Volán Zrt. javaslatot tett az önkormányzatnak a 2009. évi tarifák megállapítására, két változatban. Az egyik változat az önkormányzat költségvetését jobban, a lakosságot pedig kevésbé terheli, a másik pedig fordítva. A két változat között 5 Ft a különbség, egy vonaljegy tekintetében, illetve ezzel arányosan változnának a bérletek árai is. Tájékoztatja a képviselőket arról is, hogy idén a ráfordítás 11,9 M Ft körüli, a nettó bevétel viszont meghaladja az 1,7 M Ft-ot, így a 2008. évi fedezet hiány várhatóan 2,2 M Ft lesz, ami viszont a támogatás összegével csökkenhet.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét tolmácsolja. A Vasi Volán Zrt.-vel kötött szerződés 5 évre szól, amit 2005-ben kötött meg a szolgáltatóval az önkormányzat. Ennek értelmében nyújtották be a 2009. évi javaslataikat, amelyek közül a bizottság az "A" változatot ajánlja elfogadásra.

Rimányi Krisztina pontosítja az elnök úr hozzászólását, mely szerint 2012. december 31-ig érvényes a szerződés.

Stampf Ferenc a Volán Zrt. képviselőjének a részvételét hiányolja az ülésről. Úgy érzi, hogy a kőszegi tömegközlekedés megreformálását jövőre napirendre kell tűzni. Egyébként közösségi közlekedésnek hívják ezt a szolgáltatást, tömegközlekedésnek vagy helyijáratnak hívni nagyképűség szerinte és ez meg is látszódik a kihasználtságon. 15 éves, régi buszok közlekednek a városban, azok minden hátrányával együtt. Ezt az egész szolgáltatást felül kell vizsgálni, mert ez az együttműködés szükséges kényszer szerinte a Volán részéről is. Ugyanilyen kényszer a tarifaemelés is, de ő ezt nem ajánlja elfogadásra a képviselő-testület számára.

Huber László jelzi, hogy amennyiben a képviselő-testület nem fogadja el a tarifaemelést, akkor ezt a hiányt az önkormányzat lesz köteles kipótolni a saját költségvetéséből.

További észrevétel nem hangzik el, így a polgármester elsőként a bizottság által támogatott "A" változatot bocsátja szavazásra, amit a képviselő-testület 12 igen, 1 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett elfogad, tehát a képviselők az alábbi rendeletet alkották:


Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
33/2008. (XI. 27.) önkormányzati rendelete
a menetrendszerinti helyi tömegközlekedési díjak megállapításáról szóló
1/1992. (I. 22.) rendelet módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


A 4. napirendi pont tárgyalása:

A 2009. évi lakbérek megállapításáról szóló javaslat csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Kovács István szóbeli kiegészítésében elsősorban a televízió nézők számára elmondja, hogy az önkormányzat hatályos rendelete kötelezi az ingatlankezelőt arra, hogy minden év novemberében tegyen javaslatot a lakbérek megállapítására. Ennek értelmében inflációkövető lakbéremelésre tesz javaslatot, amit ők elfogadhatónak tartanának. A javaslathoz megvizsgálták a lakások komfortfokozatát, a bérlakások jellegét. A rendelet szerinti kedvezmények továbbra is természetesen megmaradnának, továbbá ha a bérlő a lakás műszaki szempontjából értéknövelő beruházást, pld. komfortfokozat növekedést végez el, akkor ez a beruházás bérbeszámítással továbbra is "lelakható". Az egyes komfort kategóriáknál más-más emelést javasoltak, mivel az összkomfortos lakás lakbére már jelenlegi is megközelíti a piaci szintet. Meglátása szerint ez a emelés nem terheli meg elviselhetetlenül a bérlőket. Ezzel együtt nagyon magas a kht. kintlévősége, még akkor is, ha ezen a téren az elmúlt időben sokat léptek előre.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc ismét a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét tolmácsolja. A bizottság megállapította, hogy az előterjesztő kellő gondoskodással járt el és a legkevésbé érzékeny megoldásokat választotta a lakbéremelést illetően, de ezt az emelést mindenképpen meg kell lépni. Ennek értelmében a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság elfogadásra ajánlja az előterjesztést.

Raposa Helga a szociális és egészségügyi bizottság véleményét ismerteti. Ez szerint a bizottság egyhangúan elfogadásra ajánlotta a határozati javaslatot.

Stampf Ferenc kérdezi az előterjesztőtől, hogy a kintlévőségek magas számát tekintve, nem azért kell-e a lakbért megemelni, mert vannak bérlők, akik nem fizetnek?

A kérdésre Kovács István nemmel felel.

További észrevétel nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot. A képviselő-testület 14 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:

265/2008. (XI. 27.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Kht-nak a 2009. évi lakbérek megállapítására vonatkozó javaslatát elfogadja és elrendeli a 13/2006. (IV. 20.) önkormányzati rendelet módosításának előterjesztését.

Felelős: Kovács István igazgató.
Hivatali felelős: Dobos Róbert mb. gyámügyi és szociális osztályvezető.
Határidő: 2008. december havi ülés.


Az 5. napirendi pont tárgyalása:

A 2009. évi parkolási díjakról szóló javaslat csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Kovács István szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy nem népszerű dolog ismét emelést kezdeményezni, de a fizető parkolási díjak 2005. óta nem lettek felemelve. Ezért gondoltak egy minimális emelésre, figyelembe véve a parkolóórák jellegzetességeit is, ezért célszerű 20 Ft-os összegekkel emelni az 1 órai várakozási időt. Az anyagban szerepel a pénzügyi bizottság módosító indítványa is, ezekkel ő, mint előterjesztő egyetért és ezeket is elfogadásra javasolja.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc ismerteti a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét. A bizottság a következő módosító indítvánnyal együtt ajánlja elfogadásra az előterjesztést: A III. parkolási zónában az 1 órai várakozási díj mértékét 240,- Ft-ban javasolják megállapítani, ebből következően a napijegy 1200,- Ft, a pótdíj 2400,- Ft legyen.
A bizottság javasolja, hogy a minimális várakozási idő minhárom zónában 30 perces legyen. Ennek megfelelően az I. parkolási zónában a legrövidebb várakozási idő díja 80,- Ft, a II. zónában 60,- Ft, a III. zónában 120,- Ft legyen.

Stampf Ferenc kérdezi, hogy van-e lehetőség a külföldi kintlévőségek behajtására?

Básthy Bélát pedig meglepte, hogy a külföldiek részére kiküldött felszólítások aránya milyen magas a belföldiek aránya is az, ott is van 25-30%-os arány.

Kovács István válaszában elmondja, hogy a külföldiek és a belföldiek hátraléka is be lesz hajtva, erre nézve nemrég szerződést kötöttek egy irodával.

Az előterjesztéssel kapcsolatban további észrevétel nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja a pénzügyi bizottság módosító indítványát, amit a képviselők 14 igen szavazattal el is fogadnak, majd szintén 14 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:

266/2008. (XI. 27.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Kht. parkolási díjtételek megállapítására vonatkozó javaslatát elfogadja és elrendeli egyúttal az 5/2001. (IV. 1.) önkormányzati rendelet módosításának előterjesztését azzal, hogy a III. parkolási zónában az 1 órai várakozási díj mértékét 240,- Ft-ban javasolják megállapítani, ebből következően a napijegy 1200,- Ft, a pótdíj 2400,- Ft legyen. A minimális várakozási idő minhárom zónában 30 perces legyen. Ennek megfelelően az I. parkolási zónában a legrövidebb várakozási idő díja 80,- Ft, a II. zónában 60,- Ft, a III. zónában 120,- Ft legyen.

Felelős: Kovács István igazgató.
Hivatali felelős: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
Határidő: 2008. december havi ülés.


A 6. napirendi pont tárgyalása:

A települési szilárd hulladék gyűjtési, szállítási és lerakási díjainak megállapítására vonatkozó javaslat csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Kovács István szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy az elmúlt ülésen született döntés a Regionális Hulladéklerakó Önkormányzati Társuláshoz való csatlakozásról. Ennek figyelembe vételével 8%-os, inflációkövető díjemelésre tesznek javaslatot a szolgáltatásra nézve, amihez jön még a lakosonként fizetendő 300 Ft/fő fizetendő rész.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét ismerteti. A bizottság úgy találta, hogy az önkormányzatnak meg felelnie a korszerű hulladékszállítás és elhelyezés igényeinek. Más városokban is meglépték ezeket, így a bizottság összességében elfogadásra ajánlja az előterjesztést.

Kiss Péter a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság véleményét tolmácsolja. A bizottság örömmel vette, hogy a törmelékek lerakásánál magasabb díjat javasol az előterjesztő, mivel sokan szállítják más településről is a törmeléket a kőszegi lerakóba.

Básthy Béla kérdezi, hogy a 8%-os infláció miatti emelés hogyan jött ki?

Kovács István ez utóbbira válaszként elmondja, hogy a számításaik természetesen az idei évre vonatkoznak, utólagos inflációkövetésről van szó.

Básthy Béla kéri, hogy azért ez a következő ármegállapításnál legyen figyelembe véve.

Kovács István tisztázza még, hogy a kht. speciális területen dolgozik, ahol az átlagosnál magasabb szállítási költségek merülnek fel.

További észrevétel nem hangzik el, így a képviselő-testület 14 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:

267/2008. (XI. 27.)
képviselő-testületi határozat


Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Kht. települési szilárd hulladék 2009. évi díjaira vonatkozó javaslatát elfogadja és elrendeli egyúttal a többször módosított 21/2001. (XI. 1.) rendelet módosításának előterjesztését.

Felelős: Kovács István igazgató.
Hivatali felelős: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
Határidő: 2008. december havi ülés.


A 7. napirendi pont tárgyalása:

A 2009. évi ellenőrzési terv jóváhagyásáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Fehér Csaba szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a jövő évi ellenőrzési terv összeállításakor a jogszabályok előírásait, külső szervek által végzett ellenőrzések tapasztalatait és kockázatosnak ítélt belső tevékenységek vizsgálatát vette figyelembe. Az önkormányzatnál végzett belső ellenőrzéseket a kistérségi társulásnál végzendő ellenőrzésekkel is összhangba kell hozni.

Hozzászólás:

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság álláspontját ismerteti. Az ellenőrzési tervet a bizottság minden évben kiemelten kezeli, az előterjesztést a bizottság összességében elfogadásra ajánlja azzal, hogy az utóellenőrzésekre is kiemelt figyelmet kell fordítani. Eddig is megfelelő volt ez, de a "kiemelt" szónak e tekintetben is helye van.

További kérdés, vélemény nem hangzik el, így a képviselő-testület 14 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:

268/2008. (XI. 27.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az előterjesztés 1. sz. melléklete szerinti tartalommal elfogadja az önkormányzat 2009. évi ellenőrzési tervét.

Felelős: Dr. Tóth László jegyző.
Hivatali felelős: Fehér Csaba belső ellenőr.
Határidő: azonnal.

2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulása Társulási Tanácsát, hogy az általa fenntartott, de Kőszeg Város Önkormányzata által alapított intézmények esetében 2009. évi ellenőrzési tervében irányozza elő a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.). Korm. sz. rendelet 2.§. a). pontjában megfogalmazott szabályszerűségi ellenőrzés elvégzését a 2008. évi intézményi költségvetési koncepciók, a költségvetések, valamint a 2008. évi költségvetési beszámolók vonatkozásában.

Felelős: Huber László polgármester.
Hivatali felelős:
Dr. Tóth László jegyző,
Fehér Csaba belső ellenőr.
Határidő: azonnal.


A 8/a, 8/b. és 8/c. napirendi pontok tárgyalása:

Az ideiglenes bölcsődével kapcsolatos előterjesztések csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Az ideiglenes bölcsőde kialakításával kapcsolatosan [a) pont] Rimányi Krisztina szóbeli kiegészítést tesz. Mivel a képviselő-testület döntése szerint a Kőszegfalvi Óvodában működik majd az ideiglenes bölcsőde, néhány technikai-műszaki kérdést meg kell oldani. Az ÁNTSZ több, kisebb-nagyobb kötelezettséget (átalakításokat, eszközbeszerzéseket) írt elő.
Ezek teljesítésére vonatkoznak a határozati javaslatban foglaltak.

Huber László a b) és a c) pontokkal kapcsolatban tesz szóbeli kiegészítést.
Korábban már jóváhagyta a képviselő-testület a Kőszegfalvi Óvoda épületére vonatkozó, használati jogot tartalmazó szerződést. Mivel itt tervezi az önkormányzat a bölcsőde beindítását, ezt a szerződést is kiegészíteni szükséges, így csak formalitás a b) pont.
A c) pont pedig a többcélú kistérségi társulás megállapodásának újbóli jóváhagyását foglalja magába. A szövegen a közigazgatási hivatal észrevételei, valamint a bölcsőde működéséhez szükséges módosítások vannak átvezetve. Ezt az anyagot a Társulási Tanács már elfogadta és minden önkormányzatnak jóvá kell hagynia.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét tolmácsolja, mely szerint az a), a b) és a c) pontokat a bizottság megtárgyalta és a képviselő-testület felé elfogadásra ajánlja.

[Az üléstermet elhagyta Stampf Ferenc valamint dr. Őri-Horváth Andrea, így a képviselő-testület létszáma 12 fő.]

Keszei Balázs a kistérségi társulási megállapodás 6.2.3. pontjával kapcsolatosan emel kifogást, ami a legutóbbi ülésen is felmerült. A Bersek iskolának csak a kőszegszerdahelyi tagintézményére vonatkozik az a megjegyzés, mely szerint az ellátott létszámmal arányosan viselik az illetékes önkormányzatok a felmerülő költségeket, tehát a horvátzsidányi iskola esetében ez nem így van.

Huber László szerint sokat volt ez a kérdés napirenden az elmúlt időben, de ha nincsen ezzel kapcsolatban közmegegyezés, akkor nem lehet a szövegen módosítani, így minden önkormányzat kényszerpályán van. Az iskola nevének a módosítása egyébként is folyamatban van, ez miatt van változás, de a megállapodásban a finanszírozásról szóló rész úgy szerepel, ahogyan korábban.
Hozzáfűzi még az ideiglenes bölcsőde kialakításához, hogy felröppent az a hír a városban, mely szerint megszűnik a kőszegfalvi óvoda. A nyilvánosság számára is kiemeli, hogy erről szó sincs, inkább további funkciót kap az épület.

A három előterjesztéssel kapcsolatban további észrevétel nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat.

A képviselő-testület 12 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:

269/2008. (XI. 27.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg, Kőszegfalvi u. 50. szám alatti Kőszegfalvi Óvodában elhelyezésre kerülő ideiglenes bölcsőde kialakítása érdekében elrendeli az intézmény előtti 42 m hosszú nyílt vízelvezető árok zárt csapadékcsatornává történő átépítését, az intézmény kapubejárója előtti járdaszakasz újraaszfaltozását, valamint 6 db útszegélyek közötti, palakő zúzalékos parkoló kialakítását 2 db víznyelővel.

2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képvise