Jegyzőkönyv: 2008. Augusztus 28., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1.a - Beszámoló Kőszeg Város Önkormányzata gazdálkodásának 2008. I. félévi teljesítéséről
1.b - Az önkormányzat 2008. évi költségvetéséről szóló 4/2008. (III. 1.) önkormányzati rendelet módosítása
2. - Az állatok tartásáról szóló, új önkormányzati rendelet megalkotása
3. - A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény helyi végrehajtásáról szóló 35/2007. (XII.22.) önkormányzati rendelet módosítása
4. - Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 1/2007. (II. 2.) önkormányzati rendelet módosítása
5. - A parkolási rendről szóló 5/2001. (IV. 1.) önkormányzati rendelet módosítása
6. - Egyes településrendezési tervekről szóló önkormányzati rendeletek hatályon kívül helyezése
7. - A Nyugat-Pannon Zrt-vel kötendő városfejlesztési együttműködési megállapodás
8. - A Dr. Batthyány-Strattmann László Kórház Kft. tájékoztatója a járóbeteg szakellátás tapasztalatairól
9. - Az esetleges ingatlanadóval kapcsolatos döntés meghozása.
10. - Beszámoló a 2007. évi adóbevételekről.
11. - Beszámoló az önkormányzati pályázatok tapasztalatairól
12. - A Jurisich Miklós Gimnázium és Középiskolai Kollégium minőségirányítási programjának elfogadása
13. - A gimnázium HÖF Céde pályázatához saját erő biztosítása
14. - A Felsővárosi Óvoda és a Kőszegfalvi Óvoda megszüntetése valamint a Bersek József KIKI, Általános Iskola alapító okiratának jóváhagyása
15. - A Szociális Gondozási Központ alapító okiratának módosítása
16. - A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázathoz való csatlakozás
17. - A Chernel Kálmán Városi Könyvtár pályázata
18. - Településfejlesztési döntések meghozatala
19. - A lakótelep V. ütem fejlesztésére kiírt pályázat értékelése.
20. - Az új temető kialakításához szükséges területek megvásárlása
21. - A 2524 hrsz-ú ingatlan (volt bútorszövetgyári klub) megvásárlásának a fedezete
22. - Az un."rendszer-híd" bontásának költsége
23. - A Jurisics tér 5. mögötti garázsok helyzete.
24.a - Vagyonügyek: a) A 0203/5 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása
24.b - A volt posztógyár igazgatósági épületének értékesítése
26. - EGY MAPPÁBAN LETÖLTHETŐ
27. - Jelentés lejárt határidejű határozatokról
1156-13/2008. szám

J E G Y Z Ő K Ö N Y V


Készült Kőszegen, 2008. augusztus 28-án, 9 órai kezdettel, a Városháza tanácskozó termében, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Huber László polgármester, Básthy Béla alpolgármester,
Földesi Zoltán, Gyarmati Kálmán, Keszei Balázs, Kiss Péter, dr. Mátrai István, dr. Őry-Horváth Andrea, Preininger Ferenc, Racker Béla, Raposa Helga, Schläffer József, Stampf Ferenc, Simonits Zsolt, dr. Sujbert Pál és Táncsics András képviselő (16 fő).

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Tóth László jegyző, dr. Zalán Gábor aljegyző, dr. Nagy Edina hatósági osztályvezető, dr. Bakács Nóra jogtanácsos, Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető, Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető, Dobos Róbert mb. gyámügyi és szociális osztályvezető, Kovácsné Szabó Éva a Bersek iskola, valamint Lajos Tiborné, a könyvtár igazgatója.

Huber László polgármester üdvözli az augusztus havi rendes ülésen megjelenteket és megállapítja, hogy a képviselő-testület ülése a 16 fővel határozatképes. Rába László képviselő úr jelezte, hogy később érkezik majd meg az ülésre.
Elsőként a meghívón szereplő napirendekkel kapcsolatban várja az észrevételeket. Mivel ezzel kapcsolatban más javaslat nem hangzik el, szavazásra bocsátja a meghívón szerepelő napirendet, amit a képviselők 16 igen szavazattal el is fogadnak.

N A P I R E N D:

1/a. Beszámoló Kőszeg Város Önkormányzata gazdálkodásának 2008. I. félévi teljesítéséről.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
1/b. Az önkormányzat 2008. évi költségvetéséről szóló 4/2008. (III. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
2. Az állatok tartásáról szóló, új önkormányzati rendelet megalkotása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
3. A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény helyi végrehajtásáról szóló 35/2007. (XII. 22.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
4. Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 1/2007. (II. 2.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
5. A parkolási rendről szóló 5/2001. (IV. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
6. Egyes településrendezési tervekről szóló önkormányzati rendeletek hatályon kívül helyezése.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Nagy Edina hatósági osztályvezető.
7. A Nyugat-Pannon Zrt-vel kötendő városfejlesztési együttműködési megállapodás.
Előterjesztő: Huber László polgármester.
8. A Dr. Batthyány-Strattmann László Kórház Kft. tájékoztatója a járóbeteg szakellátás tapasztalatairól
Előterjesztő: Dr. Németh Attila ügyvezető igazgató.
9. Az esetleges ingatlanadóval kapcsolatos döntés meghozása.
Előadó a jegyző nevében: Dr. Nagy Edina hatósági osztályvezető.
10. Beszámoló a 2007. évi adóbevételekről.
Előadó a jegyző nevében: Dr. Nagy Edina hatósági osztályvezető.
11. Beszámoló az önkormányzati pályázatok tapasztalatairól.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi pályázati és turisztikai koordinátor.
12. A Jurisich Miklós Gimnázium és Középiskolai Kollégium minőségirányítási programjának elfogadása.
Előadó a polgármester nevében: Szabó Marianna közoktatási ügyintéző.
13. A gimnázium HÖF Céde pályázatához saját erő biztosítása.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
14. A Felsővárosi Óvoda és a Kőszegfalvi Óvoda megszüntetése valamint a Bersek József KIKI Általános Iskola alapító okiratának jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: Szabó Marianna közoktatási ügyintéző.
15. A Szociális Gondozási Központ alapító okiratának módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Dobos Róbert mb. gyámügyi és szociális osztályvezető.

16. A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázathoz való csatlakozás.
Előadó a polgármester nevében: Dobos Róbert mb. gyámügyi és szociális osztályvezető.
17. A Chernel Kálmán Városi Könyvtár pályázata.
Előterjesztő: Lajos Tiborné intézményvezető.
18. Településfejlesztési döntések meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
19. A lakótelep V. ütem fejlesztésére kiírt pályázat értékelése.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
20. Az új temető kialakításához szükséges területek megvásárlása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
21. A 2524 hrsz-ú ingatlan (volt bútorszövetgyári klub) megvásárlásának a fedezete.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
22. Az un."rendszer-híd" bontásának költsége.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
23. A Jurisics tér 5. mögötti garázsok helyzete.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
24. Vagyonügyek:
a) A 0203/5 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása.
b) A volt posztógyár igazgatósági épületének értékesítése.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.

Zárt ülés keretében:

1. Javaslatok megyei kitüntetések odaítélésére.
Előadó a polgármester nevében: Schlögl Krisztián szervezési ügyintéző.

A napirend megtárgyalása előtt a polgármester köszönti Szima Andrea építészmérnököt is, aki a képviselő-testület június 26- ülésén, a 161/2008. (VI. 26.) határozatával a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság külső tagjának meg lett választva. A bizottság munkájában való részvétel elengedhetetlen feltétele, hogy Szima Andrea a képviselő-testület esküt tegyen. Huber László esküvevő kéri, hogy a teremben minden álljon fel, majd Szima Andrea az alábbi esküt teszi:

"Én, Szima Andrea esküszöm, hogy hazámhoz, a Magyar Köztársasághoz, annak népéhez hű leszek, az Alkotmányt és az alkotmányos jogszabályokat megtartom; az állami és szolgálati titkot megőrzöm; megbízatásomhoz híven, pártatlanul, lelkiismeretesen járok el, és a legjobb tudásom szerint, minden igyekezetemmel Kőszeg város javát szolgálom. Isten engem úgy segéljen."

Az eskütétel után Huber László polgármester az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről az alábbiak szerint számol be:
• Június 21-től augusztus 6-ig tartott idén a Kőszegi Várszínház programja, melyen 5.883 fizető néző vett részt, majdnem 11 M Ft-os jegybevételt generálva. Emellett több ezren látogattak ki az ingyenes programokra.
• "Kőszegi Sportnapok" címmel június 27-28-29-én került lebonyolításra egy rendezvény, melynek centruma a Fő tér volt. Ez a program egyben Mountain Bike-Downhill Magyar Kupa is volt.
• A XIII. Nemzetközi Savaria Nyári Egyetem rendezvényeinek keretében június 28-án második alkalommal került sor a kőszegi Európa-házban a Társadalomtudományok és Európa-Tanulmányok Intézet mesterképzésének diplomaosztójára. Idén 9 hallgató vehette át sikeres államvizsgája után mesterfokozatú diplomáját. A végzős diákok a világ számos országából érkeztek: a két magyar hallgatón kívül azerbajdzsáni, kirgíz, török, palesztin, román, nigériai és kanadai állampolgárságú diákok szereztek most mesterfokozatú diplomát Kőszegen.
• Június 30-án az Írottkő Hotel Alpokalja konferencia termében dr. Szepesi Péter homeopata orvos tartott előadást az antibiotikumoktól mentes, szelíd gyógyulás lehetőségeiről, az egyéb természetes gyógymódokról, illetve a védőoltások előnyeiről és hátrányairól.
• Július 2-án az Írottkő Natúrparkért Egyesület önkéntes csapata Tánczos Norbert új elnökségi tag vezetésével "takarításos, karbantartásos" pikniket szervezett a Hétforrásnál. A kellemesen eltöltött néhány óra alatt a kövezet hiányosságait is megszüntették a résztvevők.
• Július 4-én a Művészetek Házában nyílt 4 alkotó: Marosfalvi Antal, Barbara Rittler, Mil Vega, Heinz Tagger kiállítása. A megnyitó után a gimnáziumban a Dumas Trio adott koncertet.
• Az Írottkő Natúrparkért Egyesület Kőszegen július 7-én parlagfű irtást szervezett az országos akcióhoz kapcsolódóan.
• "Hogyan tovább önkormányzatok?" címmel tartott előadást a 3. számú országgyűlési választókerülethez tartozó jegyzőknek dr. Gyenesei István önkormányzati miniszter a Jurisics várban július 8-án.
• A Nagy Reneszánsz Országjárás keretében, a Nagy Reneszánsz Könyv lapjaira több kőszegi személy is bejegyzést tett Kőszegen július 10-én a "Királyi kaland" c. várszínházi darab előbemutatója alkalmából. A könyvet dr. Szurmainé Silkó Mária, az OKM főosztályvezetője és Borbáth Erika, a Magyar Művelődési Intézet és Képzőművészeti Lektorátus főigazgatója kísérte Kőszegre.
• A Kőszegi Polgári Kaszinó és a Szegények Orvosa Alapítvány "Batthyány Boldog László üzenete korunknak" címmel, július 11-én tartott összejövetelt, melyen dr. Gyürki László pápai prelátus tartott előadást.
• Az Írottkő Natúrparkért Egyesület július 12-én várta az érdeklődőket dr. Sóti László allergológus, gyermekgyógyász "Korunk népbetegsége az allergia" című előadására a Sgraffitos-házba.
• Július 16. és 20. között Kőszegen tartották meg "Szélrózsa" elnevezéssel a 7. Országos Evangélikus Ifjúsági Találkozót, melyre több ezer fiatal érkezett.
• Július 21-én az ausztriai Mörbischbe utazott egy busznyi szépkorú és fiatalabb kőszegi, Dercsár Ottó nyugdíjas klubvezető szervezésében, a burgenlandi nyugdíjas szervezet meghívására. A delegáció a szabadtéri színpad operett előadását tekintette meg.
• Július 25-én kapta meg az értesítést az önkormányzat, arról, hogy 800 millió forintos támogatást kap a Regionális Operatív Program keretében a Jurisics vár megújításának I. szakaszára. A projekt az igényelt összeg 100%-át elnyerte.
• Július 25. és 27. között, a "Tarcali Bornapok" részeként első alkalommal megrendezett Országos Borkirálynő-választásra 23, saját régiójában már megválasztott borkirálynő nevezett be. Sárospatak térségének borkirálynője, Götz Mária Ildikó lett Magyarország első borkirálynője, második udvarhölgyének pedig Kőszeg 2002-es borkirálynőjét Láng Letíciát választotta az illusztris tagokból álló zsűri. A polgármester az önkormányzat nevében szívből gratulál a szép sikerhez!
• Július 26-án rendezte az Írottkő Natúrparkért Egyesület a hagyományos Hétforrás-pikniket, amelyen nagyon sokan vettek részt.
• Augusztus 1-jétől kezdetét vette a "Félhold és telihold – Kőszegi Ostromnapok" rendezvény sorozat, amelyről a felelős főszervező, Básthy Béla alpolgármester úr számol majd be részletesen.
• Augusztus 4-én átadásra került a KMB iroda a Kossuth L. u. 7. sz. alatt.
• Augusztus 6-án "Hölgyek palettával" címmel női festőművészek munkáiból nyílt kiállítás a Bálházban, amelyett Básthy Tamás országgyűlési képviselő nyitott meg.
• Ugyanezen a napon Szombathelyen a 41. Savaria Urbanisztikai Nyári Egyetem főépítész fórumán "A kőszegi belvárosi terek rehabilitációja" címmel Szima Andrea és Magliár László építészekkel együtt a polgármester bemutatta az elkészült "Kőszeg történelmi belváros funkcióbővítő megújítása" című projektet, melyet július 29-én befogadott a Regionális Fejlesztési Ügynökség. A pályázat elbírálása őszre várható.
• A Kőszegi Sporthorgász Egyesület megalakulásának 35. évfordulója tiszteletére augusztus 9-10. között színvonalas rendezvény megszervezésével ünnepelt. Szombaton főzőverseny, tanösvény avatás, vasárnap pedig horgászverseny adta a program gerincét. A polgármester az önkormányzat nevében szívből gratulál a jubileumhoz!
• Augusztus 8-10 között a horvátországi Senj városában a hagyományos Nemzetközi Senji Karneválon vett részt a kőszegi horvátokból, önkormányzati képviselőkből és az ATARU ütős együttes tagjaiból álló küldöttség. Ez alkalomból Huber László konzultált a város új polgármesterével, aki kinyilvánította szorosabb együttműködési szándékát. Ennek jegyében látogatnak el a senjiek a "Kőszegi Szüret" rendezvényére az eddigieknél nagyobb delegációval.
• Augusztus 12-én a Kistérségi Társulás Társulási Tanácsa Bozsokon tartotta meg rendes ülését. A Tanács Kőszeget érintő döntései a következők voltak:
– iskola-egészségügyi és védőnői szolgáltatásról megállapodás elfogadása,
– a többcélú társulás munkaszervezete részére iroda megvásárlása,
– a kistérségi főépítész helyettesének megbízása.
• Augusztus 14-én rendkívüli testületi ülést tartott a képviselő-testület, határidős pályázatok beadása okán.
• Augusztus 15-én az "Anyatej Világnapja" alkalmából a Kistérségi Védőnői Szolgálat szervezésében a kisgyermekes édesanyákat köszöntötte a város. Ünnepi beszédet Horváthné Stukics Erzsébet a megyei Egészségügyi és Szociális Bizottság elnöke tartott.
• Ezen a napon az esti órákban a Fő téren élvezetes ökölvívó mérkőzéseken szurkolhatott a közönség a kőszegi boxolóknak.
• Augusztus 16-án került sor első alkalommal a "Kantin-Party" szórakoztató programra a Felső körúton található söröző előtti rendezvénysátorban.
• Augusztus 16-án a Magyar Síszövetség szervezésében Országos Nyílt Síugró Bajnokság került megrendezésre a Kenyérhegyi Síugrósáncon.
• I. Kőszegi Várárok Kupa néven rendezett paintball versenyt és bemutatót a várárokban a Kőszegi Paintball Klub, mely sok érdeklődőt vonzott.
• Augusztus 19-én jelmezes tűzoltó utcabál volt a Fő téren, melynek kezdetén Majthényi László megyei közgyűlés alelnöke köszöntötte a 140 éves Tűzoltó Egyesületet.
• Augusztus 20-a, az államalapító Szent István ünnepe alkalmából dr. Bariska István nyugalmazott főlevéltáros mondott beszédet. Az új kenyeret Harangozó Vilmos esperes-plébános áldotta meg. A Jézus Szíve Plébániatemplomban ünnepi szentmise, majd Szent István-napi koncert emelte az ünnepi hangulatot. A nagyon színvonalas koncertet a Sándor Quartett adta.
• Ugyanezen az ünnepi napon tartotta a Kőszegi Önkéntes Tűzoltó Egyesület a 140 éves évfordulójuk tiszteletére ünnepi közgyűlését a gyógypedagógia intézmény dísztermében. Többen vehettek át kitüntetést és elismerést az önzetlen és áldozatos munkáért. A polgármester az önkormányzat nevében gratulál mindnyájuknak! Hozzáfűzi, hogy a kőszegi egyesület 140 éves múltja rendkívül jelentős országos tekintetben is. 1868. augusztus 23-án alakult meg az egyesület, a soproni után másodikként az országban. Az önkéntes tűzoltók azóta végzik áldozatos és önzetlen munkájukat a lakosság biztonsága, vagyonának megvédése érdekében. Ezen túl a város kulturális életébe is aktívan bekapcsolódtak kezdetektől fogva: fúvószenekart alapítottak, színjátszó-körük is lett. Ez utóbbi hagyományt elevenítették fel a mai önkéntes tűzoltók a karácsonykor megtartott összejövetelükkor, ami nagyon nagy siker volt.

Ezután Huber László visszatér az augusztus 14-i rendkívüli ülésre, ahol szó volt a létesítendő bioetanol üzemről is. Beszámol az azóta történt fejleményekről. A képviselő-testület által elrendelt külső, jogi szakértő felkérése megtörtént, aki augusztus 21-én érkezett meg és vizsgálta át az iratokat. Ennek hatására másnap, augusztus 22-én, az önkormányzat a körzeti földhivatalba fellebbezést nyújtott meg – még a nyitvaálló határidőben – a tulajdonjog bejegyzése ellen.
Augusztus 7-i dátummal, de augusztus 27-én (tehát tegnap) kapta meg ő annak a szerződésnek a másolatát, ami szóban ígért meg Racker Béla ügyvezető úr a pénzügyi bizottság ülésén. Ennek tárgya annak az adásvételi szerződésnek a felbontása, ami nagy felháborodást indított el a képviselő-testület és a közvélemény körében is. Ha Racker Béla hozzájárulna ő felolvasná ennek a szerződésnek a tartalmát a képviselő-testület számára.

Racker Béla szerint ez egy belső szerződés, melynek tartalma nem tartozik a nyilvánosságra és ezért nem járul hozzá a dokumentum felolvasásához.

Huber László a nyilatkozat ismeretében csak annyit mond el a képviselőknek, hogy a szerződés tartalma teljes mértékben megfelel annak a követelménynek, hogy az a bizonyos adásvétel meghiúsuljon és ami a lényeg: ezt a földhivatal is megkapta.
A jövőre nézve neki az a javaslata – és ezzel a külső, jog szakértő is egyetért –, hogy a továbbiakban az önkormányzat csak olyan irányba tegyen lépést, ami a beruházás megvalósulását nem akadályozza meg és a további együttműködést tartsa szem előtt. Ehhez viszont a jelenlegi szerződés nem nyújt megfelelő jogi garanciát sem a város, sem a beruházó fél részére. Ezért új adásvételi szerződés megkötését javasolja, amit a szeptemberi ülésig kellene előkészíteni és a képviselő-testületnek elfogadni. Ennek kidolgozása mindkét fél szakértőinek a bevonásával történhet meg. Az ügyvezető úr nyilatkozata szerint ebben ők partnerek lesznek.
Ismerteti erre vonatkozó határozati javaslatát az alábbiak szerint:
"Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a 127/2008. (V. 29.) határozatával jóváhagyott adásvételi szerződés teljes körű felülvizsgálatát és ennek alapján – a vevővel egyeztetett – új adásvételi szerződés tervezetének benyújtását a 2008. szeptember havi képviselő-testületi ülésre.
A szerződés tervezet kötelező tartalmi elemeit képezze valamennyi, a szerződés tárgyát képező ingatlan megterhelése elidegenítési tilalommal a beruházási cél megvalósulásáig.
Felelős: Huber László polgármester.
Hivatali felelős: Dr. Bakács Nóra jogtanácsos.
Határidő: azonnal, illetve értelemszerűen."
Kéri a képviselőtársait, hogy fogadják el javaslatát, amit szavazásra is bocsát. A képviselő-testület 12 igen szavazattal, 3 tartózkodás mellett az alábbi határozatot hozza: (Racker Béla érintettsége folytán tartózkodott a szavazástól)

184/2008. (VIII. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a 127/2008. (V. 29.) határozatával jóváhagyott adásvételi szerződés teljes körű felülvizsgálatát és ennek alapján – a vevővel egyeztetett – új adásvételi szerződés tervezetének benyújtását a 2008. szeptember havi képviselő-testületi ülésre.
A szerződés tervezet kötelező tartalmi elemeit képezze valamennyi, a szerződés tárgyát képező ingatlan megterhelése elidegenítési tilalommal a beruházási cél megvalósulásáig.

Felelős: Huber László polgármester.
Hivatali felelős: Dr. Bakács Nóra jogtanácsos.
Határidő: azonnal, illetve értelemszerűen.


Dr. Bakács Nóra kiegészíti a polgármester úr által elmondottakat. Azért van szükség új adásvételi szerződés megkötésére és azért nem elegendő a jelenlegi módosítása valamint egységes szerkezetbe való foglalása, mert az ingatlan-nyilvántartás szabályai szerint elidegenítési és terhelési tilalmat csak tulajdon bejegyzésével egyidejűleg lehet bejegyeztetni. Ez indokolja a jelenlegi szerződés felbontására és új alap-szerződés megkötését.

Hozzászólások a beszámolóhoz:

Stampf Ferenc elmondja, hogy a polgármester úr bizonyára nyári számtalan rendezvény miatt hagyta ki a "PR TELECOM - X2S tereptriatlon és enduró MTB maraton – 2008" elnevezésű versenyt, amelynek a Csónakázó tó volt a helyszíne, a horgász egyesület jubileumi rendezvényével egyidőben. 75 sportoló indult a versenyen és a triatlon verseny keretében 700 m-t úsztak, 27 km-t kerékpároztak és 7 km-t futottak. A szervezők csökkentett távot jelöltek ki a sportolóknak a nehéz terepviszonyok miatt. Nagyon jó visszhangja volt a versenynek, és remélhetőleg sikerül majd rendszeresen megrendezni.

Dr. Mátrai István néhány olyan programról szól, amely a Testvérvárosi Egyesület szervezésében valósult meg. Július elején volt a "visegrádi négyek" országainak ifjúsági találkozója, 60 fiatal részvételével.
A "Fiatalok Lendületben Program" keretében 8 fiatal vett részt egy madárgyűrűző táborban, 5 fiatal pedig Svédországba utazhatott, ahol a globális felmelegedésről volt szó.
Az "AEGEE" egy európai, 42 országot tömörítő diákszervezet révén pedig Kiss András (Kiss Péter képviselő úr fia) 60 fiatalt hozott Kőszegre. Érkeztek Törökországból is fiatalok, akiktől érdekes volt megtudni, hogy nekik hogyan tanítják a kőszegi vonatkozású történelmet.

Básthy Béla visszatér a létesítendő bioetanol üzemre, mellyel kapcsolatban közérdekű kérdést szeretne feltenni Racker Bélának, ugyanis szerinte jelentős információkra van még szükség ez ügyben. Huber László megjegyzi, hogy közérdekű kérdést a polgármesterhez és a jegyzőhöz lehet intézni. Végül Básthy Béla egyetlenegy kérdést intéz az ügyvezető igazgatóhoz, amely így hangzik: a Zöld erőmű Zrt. bioetanol üzem létrehozását tervezi-e a megvásárolt területen? Racker Béla a kérdésre igennel felel.

A továbbiakban a két ülés között eseményekkel kapcsolatban további észrevétel nem hangzik el, így a képviselő-testület 16 igen szavazattal elfogadja az elhangzott beszámolót.

A lejárt határozatokról szóló jelentést valamint az átruházott döntésekről szóló beszámolót a képviselő-testület kérdés, hozzászólás nélkül, 16-16 igen szavazattal fogadja el.


Az 1/a és az 1/b. napirendi pont tárgyalása:

A önkormányzat gazdálkodásának 2008. I. félévi teljesítéséről szóló beszámoló valamint a 2008. évi költségvetésről szóló 4/2008. (III. 1.) önkormányzati rendelet módosításának tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Sőbér Aurélia szóbeli kiegészítésben elmondja, hogy a 2008. évi költségvetésről szóló rendelet módosítása az előző rendeletmódosítás (I. negyedéves) óta eltelt változások átvezetése miatt vált szükségessé. Ez tartalmazza az azóta hozott képviselő-testületi döntéseket, pályázatokat és a központi előirányzatok változásait. (1. sz. információs tábla). A működési hiány 174 408 E Ft-ra csökkent a 2007. évi jövedelem-különbség visszaosztása; a többcélú kistérségi társulás pénzmaradványa; valamint a közszféra 2008. évi illetményemelésére kapott 5 M Ft miatt.
A beszámoló mutatja a teljesítéseket is: a bevételek 75,15%-on, a kiadások 79,81%-on állnak. A működési előirányzatok nagyrészt időarányos teljesítést mutatnak, a bevételeknél jelentős a kötvénykibocsátásból illetve értékpapír változásból származó tétel. Ezen értékpapírok egy része augusztus 31-én lejár, ezért célszerű ezekre az év végéig valamilyen befektetést eszközölni. A költségvetési rendelet értelmében erről a polgármester úr jogosult dönteni.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc arra hívja fel a figyelmet, 1,5 évvel ezelőtt elindult egy olyan folyamat az önkormányzatnál, amelynek a hatását most lehet kezdeni érezni. A dolgok most sincsenek rendjén, de azért azt ki kell emelni, hogy tavaly 238 M Ft volt a hiány, amiből 8 M Ft-ot sikerült lefaragni, az idén pedig a 197 M Ft-os hiányból 22 M Ft-ot. Számos olyan intézkedést kellett hozni – és ilyen az említett kötvény kibocsátás is – ami ehhez az eredményhez vezetett. Valóban újra be kell fektetni a most lejárt értékpapírokat, hogy ezzel is a bevételek nőjenek és a hiány csökkenjen. A pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság különböző vizsgálatot rendelt el a költségvetést illetően, különösen a dologi kiadásokra vonatkozóan, melyről írásos jelentés is készül. Vannak lehetőségek a további megtakarításokra, az okos pénzügyi átcsoportosításokra. Mivel önkormányzati szinten összességében kedvezően alakult a költségvetés I. félévi helyzete, a bizottság a beszámolót és a rendeletmódosítást is egyhangúan elfogadásra ajánlja.

Racker Béla átolvasva az I. féléves teljesítésről szóló anyagot úgy találja, hogy a vagyonhasznosítással kapcsolatos bevételek nem egészen világosak és azok elmaradnak a várttól. Remélhetőleg a város meg tudja oldani a likviditási gondjait. A város pénzügyi helyzete most azért stabil, mert vagyont él fel. Tavaly 500 M Ft-nyit,, az idén pedig 250 M Ft-nyit, mivel a működési hiányt nem tudja másból pótolni. Sajnos továbbra is ez a tendencia várható. A mai napirendek között van olyan ami az ebből való kiutat esetleg megmutathatja és szerinte ezen az úton kell elindulni.

Preininger Ferenc is csatlakozik Racker Béla véleményéhez és kiemeli: maga is azt hangsúlyozta, hogy nincsen rendben Kőszeg város költségvetése már 18 éve. Azért, mert nincs olyan iparűzési adó bevétele a városnak, mint pld. Sárvárnak vagy Körmendnek. Ezért van szükség a bioetanol üzemre és más hasonló, ipari foglalkoztatást biztosító cégekre. A hiány pótlására az egyetlen lehetőség az iparűzési adó bevétel növelése.

Huber László szerint Racker Béla egy kicsit túlzott, amikor a vagyonfelélést számszerűsítette. Szerinte a probléma gyökere az, hogy az állam nem nyújt akkora fedezetet az oktatási és egészségügyi feladatok ellátáshoz, mint amekkorára ezek ellátásához szükség lenne. Az intézmények működésének 38%-át az önkormányzatnak saját forrásból kell megoldania és ez Kőszeg esetében 257 M Ft-ot tesz ki. Ha az állam ezt megadná, jelentősen csökkenne a város hiánya. Sajnos vannak tömegével olyan önkormányzatok, ahol már nem lehet mit eladni és eladósodnak. Kőszeg nem ebbe a körbe tartozik és ő reméli, hogy át tudja a város vészelni ezt a nehéz, átmeneti időszakot, ami után fejlődési szakaszba tud lépni. Az adóbevételekről még a mai ülésen külön is lesz szó.

További észrevétel a két napirendi ponttal kapcsolatban nem hangzik el, így a polgármester először az I. félévi beszámolóra vonatkozó határozati javaslatot bocsátja szavazásra, amit a képviselők 16 igen szavazattal el is fogadnak.

185/2008. (VIII. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2008. I. félévi gazdálkodásáról szóló beszámolót elfogadja.

Felelős: Huber László polgármester.
Hivatali felelős: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
Határidő: azonnal.

Ezután a képviselő-testület 16 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
24/2008. (VIII. 28.) önkormányzati rendelete
a 2008. évi költségvetés megállapításáról szóló
4/2008. (III. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


A 2. napirendi pont tárgyalása:

Az állatok tartásáról szóló új önkormányzati rendelet tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Rimányi Krisztina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy az önkormányzat jelenlegi állattartási rendelete 2005-ben született. Azóta az erre vonatkozó jogszabályok megváltoztak, illetve módosulások még várható is. Ezért indokolt egy teljesen új rendeletet alkotni, ami sok tekintetben egyszerűsítést jelent. Egyre több állattartási szabályt állapítanak meg magasabb jogszabályok, amiket az önkormányzat már nem változtathat meg. Végül a védőtávolságok és az állati trágya kezelése az a két terület, ahol az önkormányzatnak szabályozási lehetősége van. A jelenlegi rendelet is a rendezési terv övezetein alapszik, az új rendeletbe 3 övezet elkülönítését javasolják. Az I. övezet a belvárost és a közigazgatási terület városias részét jelenti (a lakótelepet is ideértve), ahol a haszonállat tartása tilos lenne. A III. övezet a külterület és Kőszegfalva városrész lenne, ahol mennyiségi korlátozás nélkül lehetne haszonállatot tartani. E kettő övezetbe nem eső területek lennének pedig a II. övezetbe tartozók, ahol korlátozással lehetne – legfeljebb 3 nagyhaszonállatot, 10 db közepes haszonállatot és 100 db kishaszonállatot –tartani. Felhívja a figyelmet arra, hogy ez a szabályozás nem azt jelenti, hogy bárki bárhol a maximális számú állatot tarthatja. A maximális kereteken belül az elhelyezhető állatok száma a telek nagyságától, beépítettségétől, a szomszéd ingatlan elhelyezkedésétől függ.
Időlegesen kikerül az ebtartással kapcsolatos biléták használata a rendeletből, mert éppen az ebek nyilvántartása az egyik terület, ahol joghézag van. Ennek ellenére ezúton is kéri a kutyák gazdáit, hogy a jelenlegi bilétákat ne dobják el, mert azokat még lehet továbbra is használni és az azonosításnál nagyon hasznosak.
Új elem a macskák tartásának szabályozása. A macskák rendkívül kedvelt háziállatok, viszont eléggé elszaporodtak így tartásuk szabályozása mindenképpen indokolt.
A rendelet hatályba lépésének időpontja november 1. Ez az időszak lehetőséget ad a lakosságnak, hogy megismerjék az új szabályokat, és felkészüljenek alkalmazásukra. Lehetőség van továbbá az esetleges korrekciók elvégzésére, még a rendelet hatályba lépése előtt.
A hatályba lépést követően az állattartóknak felül kell vizsgálni tevékenységüket, és amennyiben a rendeletbe ütközően folytatnak állattartást, három éven belül kötelesek megszüntetni, vagy az előírt méretűre csökkenteni. Egyedi felmentésre nincs lehetőség, erre azonban a rugalmas szabályozás miatt valószínűleg nem is lesz szükség.

Kérdések és hozzászólások:

Földesi Zoltán a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság véleményét ismerteti, mely szerint a bizottság egyhangúan elfogadásra ajánlotta a rendeletet.

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét tolmácsolja. Az ülésen kritikaként felmerült, hogy miért megengedett a Fő téren a szökőkutakban az ebek fürdetése, ez ellen intézkedni kell.
A rendelet egészével kapcsolatban pedig elhangzott, hogy a kőszegieket miért nem illeti meg ugyanaz az állattartási jog, mint ami a kőszegfalviakat. A válasz ismeretében a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság az új rendelettervezet elfogadásra ajánlja.


Stampf Ferenc kérdezi, hogy a kőszegfalvi övezetre vonatkozó szabályozás a városrész lakóinak a kérésére történt-e, illetve a lakossági fórumról érdeklődik.

Rimányi Krisztina elmondja, hogy eleve Kőszegfalvára szervezték meg a fórumot e tárgyban, mert az állattartásban az a legjobban érintett rész a városban. A fórumon jelenlévők egyértelműen a korlátozás nélküli állattartást kérték. Egyébként más városrészből nem voltak jelen a fórumon.

Básthy Béla arra kíváncsi, hogy a macskákra vonatkozó szabályokat hogyan lehet ellenőrizni. Van-e eszköze arra az önkormányzatnak, hogy megállapítsa: kié egy macska, illetve hányat tart.
Véleménye szerint a 3 év átmeneti idő nagyon hosszú, szerinte ezt le kellene rövidíteni.

Rimányi Krisztina a válaszában elmondja, hogy a macskatartással kapcsolatban csak bejelentés alapján szerezhetnek tudomást.
Az átmeneti időszakot azért gondolták 3 évben meghatározni, mert a későbbiekben nem lesz lehetőség egyedi felmentésre. Le lehet ezt ugyan rövidíteni, ha a képviselő-testület úgy gondolja, de azért arra is gondolni kell, hogy az állattartó építmények engedély kötelesek: meg kell őket terveztetni, stb. Az átmeneti időszak alatt is lehet birtokvédelemmel élni, melyben a jegyző vagy a bíróság az illetékes.

Dr. Tóth László hozzáfűzi, hogy az átmeneti időszak kérdésköre nekik is okozott fejtörést, de végül is abból indultak ki, hogy van pld. olyan lótartó Kőszegen, aki ez miatt konfliktusoknak lenne kitéve. A 20 ló elhelyezését megfelelően meg kell oldani és ezt nem lehet rövid idő alatt elvégezni. Megfelelő területet kell vásárolni a lótartónak, építési engedélyezési eljárást kell lebonyolítania vagy esetleg fel kell számolnia a vállalkozását. Kisebb méretű állatokra vonatkoztatva igaza van az alpolgármester úrnak, mert azok tartása könnyebben megszüntethető.

Básthy Béla ismét a rövidebb átmeneti időszakot javasolja megfontolásra, mivel ez a szakasza a rendeletnek mindenkire egyformán vonatkozna. Szerinte meg lehet nyugodtan fogalmazni azt a kört, ahol elfogadható indoka van a meghosszabbított türelmi időnek, ilyen pld. az engedélyes terv készítése stb.

Dr. Tóth László szerint esetleg az állatok darabszámának a meghatározása lehet a járható út a szabályozásban. Pld. ki lehetne mondai, hogy 10 db nagyhaszonállat alatti számnál lehetne rövidebb az átmeneti időszak.

Rimányi Krisztina arra hívja fel a figyelmet, hogy a 3 év nem azt jelenti, hogy ha valaki most kezd el állatot tartani, azt most még tömegesen megteheti. A rendeletnek már a hatályba lépést követően is meg kell felelni.

Dr. Mátrai István kérdezi, hogy miért kell kivenni a biléta használatát a rendeletből, amikor úgyis vissza fog kerülni? Szerinte ez egy jól bevált gyakorlat és ha megszűnik, akkor utána sokkal nehezebb visszahozni.

Dr. Tóth László tisztázza, hogy az ebnyilvántartó biléta felfüggesztéséről van csupán szó. Ennek az az oka, hogy jelenleg a jogszabály az állatorvosokat hatalmazza fel a kutyák nyilvántartására, nem az önkormányzatokat, ezért erre nincsen most jogosítványa a képviselő-testületnek. Ez sajnálatos dolog, mert csak azt a kutyát fogják az orvosok nyilvántartani, amelyeket odavisznek hozzájuk beoltani. Annak idején egyébként ő találta ki Kőszegen a máig is nagyon hasznos kutya bilétát, ami a nyilvántartás alapja volt és amellyel a felmerülő gondokat lehetett kezelni. A kiskutyákat is pld. be kellett jelenteni. Most ez a rendszer meg fog szűnni és az állatorvosoknál szétaprózódott nyilvántartások lesznek. Remélhetőleg ezt a helyzetet a későbbi jogszabályok rendbe fogják hozni.

Stampf Ferenc arra hívja fel a figyelmet, hogy minden rendelet annyit ér, amennyit betartanak belőle. A rendelettervezet szerint a betartatásban a kht.-nak is van szerepe, de még ő sincs tisztában azzal, hogy a kht.-nál kit kell az ebtartással kapcsolatban keresni. Nagyon fontos a megfelelő kommunikáció a lakosság felé, hiszen a 0-24 óráig tartó elérhetőséget mindenkinek a tudomására kell hozni.

Rimányi Krisztina jelzi, hogy a kóbor kutyákkal kapcsolatos hirdetményt a hivatal már közzétett az írott és az elektronikus sajtóban is. A kht. a gencsapáti kutyamenhellyel kötött szerződést és ők látják el a kóbor ebek befogásával kapcsolatos teendőket. Ha szükség van rá, elsősorban a kht.-t kell értesíteni, aminek az elszámolás miatt van szerepe.

Keszei Balázs megnyugtatást szeretne az előterjesztőtől arra nézve, hogy ha egy kutya valakit megharap, azt az állatot be lehet-e azonosítani, illetve ki fog-e derülni, hogy milyen egészségügyi állapotban van.

Rimányi Krisztina szerint a kutya oltási könyvével kell igazolni az állapotát. Az állat azonosítására eddig nagyon jó módszer volt a biléta, aminek a megszüntetését maga is sajnálja, de újat egyelőre nem tudnak kiadni. Sajnos előfordulhat olyan eset is, mely szerint egy kőszegi ebet nem kőszegi, hanem pld. győri állatorvosnál oltanak be, mert az ismerőse a családnak. Innentől kezdve teljesen követhetetlen lesz a nyilvántartás.

Gyarmati Kálmán egy most történt esetet említ, amikor is Kőszegfalván bukkantak fel kóbor kutyák. Értesítették a gencsieket akik gyorsan jöttek is intézkedni, tehát nagyon jól működik az új rendszer.

Huber László hozzáfűzi még, hogy azért volt szükség a gencsapátiakkal való megállapodásra, mert Kőszegen nincs lehetőség a befogott ebek korszerű tartására.

További észrevétel nem hangzik el, így a képviselő-testület 16 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
25/2008. (VIII. 28.) rendelete
az állatok tartásáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


A 3. napirendi pont tárgyalása:

A távhőszolgáltatásról szóló önkormányzati rendelet módosításának tervezete csatolva jegyzőkönyvhöz.

Rimányi Krisztina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a napirend hosszú és bonyolult címe tulajdonképpen áremelést takar. A Kőszegi Távhőszolgáltatási Kft. kereste meg az önkormányzatot a hődíj emelésére vonatkozó kérelmével. A 2008. január 1-jén életbe lépett új távhőrendelet a korábbihoz képest nem tartalmazott áremelést, de a szolgáltató már akkor jelezte, hogy az év közepén erre fog kényszerülni, csak a mértéke nem volt számára ismert . Most, hogy ők is kiléptek a szabad piaci földgáz beszerzésére, a hatósági árhoz képest alacsonyabb, de így is 15%-os emelést javasolnak elfogadni a képviselő-testületnek.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc elmondja, hogy a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság fájdalmasan vette tudomásul, hogy áremelésről van szó, viszont azzal is tisztában van, hogy távhődíj áremelés az előző évben nem volt. Így ez most elkerülhetetlen lépés. Az árak emelése országos, mindenütt tapasztalható jelenség és ez alól a gázár se kivétel. A bizottság végül is 7 igen, 1 nem szavazattal elfogadásra ajánlja a rendelettervezetet.

Földesi Zoltán a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság véleményét tolmácsolja. Nem örömmel, de elfogadásra javasolják a megemelt díjakat azzal, hogy – ha lehetséges – az egyedi mérők kialakítására törekedni kell, mert a jelenlegi állapotokon sokat segíthet a társasházi lakásokban. Ezt a bizottság javasolja megvizsgálni.

Huber László az Idősügyi Tanács álláspontját ismerteti. A tanács tudomásul vette, hogy objektív indok – a gáz árának növelése – következménye ez az emelés, ami még elviselhetőnek tűnik. Viszont felhívták a figyelmet arra, hogy már sokan vannak most is olyanok, akik alig tudják a távhős lakások díjait fizetni.

Stampf Ferenc arra hívja fel a figyelmet, hogy az előterjesztésben 15%-os emelésről van szó, a nagyon jól előkészített anyagban a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter viszont 32,2%-os emeléssel is egyetért.

Rimányi Krisztina is észrevette ezt az eltérést és ő maga is többször utána számolt, de nyilván elírás van a miniszter úr levelében.

Básthy Béla a Kőszegi Távhőszolgáltató Kft.-t hozza szóba, melynek a tevékenysége szerinte elismerést érdemel. Persze szó sincs arról, hogy a távhő díjak alacsonyak lennének, de az látható, hogy komoly erőfeszítést tesz a szolgáltató annak érdekében, hogy a lakosságot a lehető legjobban megkímélje. Aki gázzal fűti a lakását az tudja, milyen magasra nőtt a gáz ára és ez a mostani emelés is messze a gázár emelés alatt van. Tudomása szerint a jövő év közepétől lesz kötelező a szolgáltatóknak a szabad piacon való beszerzés és azzal, hogy a kőszegi szolgáltató – senki által nem kényszerítetten – saját stratégiát alakított ki, a magas távhő árak mellett is, a lakosságnak megtakarítást ért el. A helyzetét senki nem maga választja meg és a szolgáltató valóban próbál olyan utakat keresni, hogy ne kelljen túl magas emelést kezdeményeznie és ezek az út keresései sikeresek voltak.

További észrevétel a rendelettervezettel kapcsolatban nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja azt. A képviselő-testület 14 igen, 2 nem szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
26/2008. (VIII. 28.) rendelete
a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény helyi végrehajtásáról szóló
35/2007. (XII. 22.) rendelet módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


[A szavazás után Racker Béla képviselő elhagyta az üléstermet és ezzel a képviselő-testület létszáma 15 főre csökkent.]


A 4. napirendi pont tárgyalása:

A vagyonrendelet módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Rimányi Krisztina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy az önkormányzat hatályos vagyonrendelete 20.§-ában a 2007-es költségvetési törvény alapján 20 millió forintban került meghatározásra az az értékhatár, amely felett kötelező az ingatlanokat versenytárgyalás (pályáztatás) útján értékesíteni. A 2008. évi költségvetéséről szóló törvény előírása értelmében viszont önkormányzati vagyon értékesítése esetén kötelező a pályáztatás, ha az ingatlanértéke a 25 millió forintot meghaladja.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc a pénzügyi, jog és rendészeti bizottság álláspontját ismerteti. Mivel központi előíráshoz, a költségvetési törvényhez való megfelelésről van szó, a bizottság a rendelettervezetet elfogadásra ajánlja.

Földesi Zoltán elmondja, hogy a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság szintén elfogadásra ajánlja az előterjesztést.

A képviselő-testület további vita nélkül, 15 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
27/2008. (VIII. 28.) rendelete
az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló
1/2007. (II. 2.) rendelet módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


Az 5. napirendi pont tárgyalása:

A parkolási rendelet módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Rimányi Krisztina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a Kőszegi Városüzemeltető Kht. kezdeményezésére készült el a rendelettervezet, melynek lényege: ha a gépjármű üzemeltetője a pótdíjat a fizetési felszólítás kihelyezésének napján befizeti, akkor a pótdíj összege az egy órai parkolási díj ötszöröse lenne. A másik változatás egy pontosítás: a pótdíj összege a teljesárú parkolójegy díja helyett az egy órai parkolási díjhoz igazodna.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét ismerteti. Mivel pontosításokról van szó, a bizottság ezt az előterjesztést is elfogadásra ajánlja.

Földesi Zoltán szerint a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság is elfogadásra ajánlotta a rendelet módosítását.

Dr. Mátrai István azért nem ért teljesen egyet a javaslattal, mert ha valaki nem vesz parkolójegyet pld. 8 órán keresztül, akkor ezzel a módosítással sokkal kedvezőbb számára inkább később megfizetni a felszólítást. Ő ezt nem tartja túl szerencsésnek, főleg ahhoz képest, hogy a rendeletben a további szankciók szigorúabbak.

Rimányi Krisztina szerint jellemzően a turisták azok, azok nem vesznek parkolójegyet. Egy nem kőszegi lakosnál minél tovább húzódik a befizetés, annál több levélváltásra van szükség, annál több a költség is. A módosításnak az a célja, hogy minél hamarabb legyen befizetve a pótdíj.

Táncsics András kiemeli: a rendszer úgy működik, hogy ha valaki 5 órai parkolójegyet vesz, akkor az egész napra szól.

Az előterjesztéssel kapcsolatban további észrevétel nem hangzik el, így a polgármester a rendelettervezetet szavazásra bocsátja. A képviselő-testület 15 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
28/2008. (VIII. 28.) rendelete
a parkolási rendről szóló 5/2001. (IV. 1.) rendelet módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


A 6. napirendi pont tárgyalása:

Egyes településrendezési terve hatályon kívül helyezéséről szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Nagy Edina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy napjainkban 7 olyan, korábban alkotott önkormányzati rendelet van hatályban, amelyek különböző területek részletes rendezési terveit foglalja magába. Ezen területek szabályozását viszont a jelenlegi, a város szabályozási tervéről és helyi építési szabályzatról alkotott 46/2006. (XII. 22.) rendelettel elfogadott szabályozás teljesen lefedi, mivel az a város teljes közigazgatási területére kiterjed. Ezért van szükség az előterjesztésben szerepelő korábbi rendeletek hatályon kívül helyezésére.

Hozzászólások:

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét ismerteti. Mivel felülvizsgálatról van szó, a bizottság az előterjesztést elfogadásra ajánlja.

Földesi Zoltán szerint a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság is elfogadásra ajánlotta a rendeletek hatályon kívül helyezését.

A képviselő-testület további észrevétel nélkül, 15 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
29/2008. (VIII. 28.) önkormányzati rendelete
egyes rendezési tervekről
szóló önkormányzati rendeletek hatályon kívül helyezéséről

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)

[Az ülésterembet elhagyta Táncsics András képviselő is, így a képviselő-testület létszáma 14 főre csökkent.


A 7. napirendi pont tárgyalása:

A Nyugat-Pannon Zrt.-vel kötendő városfejlesztési együttműködési megállapodásról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A napirendi pont tárgyalásánál tanácskozási joggal van jelen Tóth Viktor, a Nyugat-Pannon Zrt. vezérigazgatója valamint jelen van még Kolozsváry M. Dániel az Eutér Zrt. képviseletében.

Huber László polgármester szóbeli kiegészítésében kiemeli, hogy véleménye szerint Kőszeg városa elérkezett ahhoz a ponthoz, amikor nagyon szakszerűen, átgondoltan kell folytatni és végrehajtani a közép és hosszútávú városfejlesztési elképzeléseket. Ezek a fejlesztések szakmailag rendkívül felkészült és nagy tapasztalatokkal rendelkező szakemberek folyamatos részvételét igénylik. Ennek figyelembevételével próbálta megkeresni azt a partnert, amelyik segítséget nyújthat a városnak és amelyet a Nyugat Pannon Fejlesztési Zrt.-ben talált meg. A tervezett együttműködésnek több fázisa is le van írva az együttműködésben. Kéri a képviselő-testületet, fogadják el a javaslatát.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét ismerteti. A bizottság részletesen foglalkozott a tervezett együttműködési megállapodással, annak várható pozitív és negatív hatásaival. A város nagyon jelentős pályázatokat nyert el az utóbbi időben és a végrehajtásukkal kapcsolatos, jelenlegi állapoton változtatni kell, mert tovább nem folytatható. Határozottan és célratörőbben kell a projektek előkészítésével foglalkozni. Ugyanakkor felmerült a bizottság tagjai körében az ezzel szorosan összefüggő létszámbővítés aggálya is.
Az ülésen elhangzott, hogy van már az önkormányzatnak egy olyan cége, amelyik a városfejlesztéssel foglalkozik, ez a Kőszegi Városfejlesztő Kft. Ez mellett most még egy hasonló céget akar az önkormányzat létrehozni. Tisztán megfogalmazódott az ülésen, hogy nem arról van szó, hogy őket szeretné mellőzni az önkormányzat, hanem velük együtt dolgozni. A városnak szüksége van ebben felgyorsult időszakban olyan felkészült szervezetekre, amelyek segítik az önkormányzat céljainak megvalósulását. Külön elismerést érdemel az a szándék, amely az együttműködés kereteit határozná meg, a közös cég mielőbbi létrehozására. Ennek a lépcsői a következők: a helyzetelemzésre és a fő stratégiai elemek bemutatására 2008. október havi ülésen, a Fejlesztési Stratégia és az Operatív Cselekvési Terv kidolgozására a 2008. november havi ülésen, a Városfejlesztési Társaság létrehozására 2008. december havi ülésen kerülhetne sor. Az előterjesztést a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság elfogadásra ajánlja.

Földesi Zoltán elmondja, hogy a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság is tárgyalta az anyagot, a Nyugat-Pannon Zrt.-vel való együttműködést ők is elfogadásra ajánlják. Ők is kiemelték: nem a Városfejlesztő Kft. ellen, nem helyette, hanem mellette tudják ezt az új elképzelést elképzelni.

Tóth Viktor is egyetért a két bizottsági elnök által elmondottakkal. Valóban nem a Városfejlesztő Kft. helyettesítéséről van szó, hanem a velük való szoros együttműködésről, hiszen a felvázolt elképzelések csak így valósíthatók meg. Ők tőkével, szakértelemmel és tanácsadással tudnak a városnak segítséget nyújtani. A szoros határidők betartását elengedhetetlennek tartja. A fejlesztési stratégia fő vonalainak kidolgozása után is még dönthet a képviselő-testület a tervezett együttműködésről.

Básthy Béla szívből örül minden komoly és megalapozott befektetői szándéknak, ami Kőszeget érinti, annak meg külön is, hogy a különböző fejlesztési csoportok együtt is tudnak dolgozni. Ez bizonyára azért van így, mert lehetőséget látnak a városban és ezért hajlandóak működő tőkét illetve a tapasztalataikat, a szakértelműket ide csoportosítani.

Tóth Viktor elmondja, hogy az elmúlt időszak meggyőzte őket arról, hogy a várossal való együttműködést komolyan kell venni. Ezt ők mint befektetői társaság is így gondolják, mert ha nem így lenne, akkor az üzleti terveik bukásra lennének ítélve. Kőszeg városa lehetőségei okot adnak arra, hogy a várossal való együttműködés üzletet is jelentsen számukra, hiszen ők profitorientált cég is. A városfejlesztési stratégiában már megjelennek majd a fő elemek, projektszinten is. A közös célokat konzekvensen kell végigvinni, és ez csak akkor következik be, ha a város is prosperál. A közös munka során remélhetőleg sikeres projekteket tudnak megvalósítani.

Stampf Ferenc szerint lehet ugyan szép expozékat mondani, de neki ennél sokkal meggyőzőbbek a Nyugat-Pannon Zrt. referenciái. Ezek közül csak arra az egy pontra hívja fel figyelmet, hogy a kőszegi természetvédelmi látogatóközpont létrehozásában is jelentős szerepük volt.


[Az ülésterembe visszatért Táncsics András képviselő is, így a képviselő-testület létszáma ismét 15 fő. ]

További észrevétel nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a jelenlévő 15 képviselő egyhangú igen szavazattal elfogad.


186/2008. (VIII. 28.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a város dinamikus fejlesztése, valamint az elérhető állami, európai uniós és egyéb források hatékony bevonása érdekében elrendeli egy városfejlesztési társaság létrehozásának előkészítését a Nyugat-Pannon ZRt-vel közösen.

2. A fenti cél elérésének érdekében Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete együttműködési megállapodást köt a Nyugat-Pannon ZRt-vel a város stratégiai dokumentumainak áttekintésére és egy Fejlesztési Stratégia lefektetésére, különös tekintettel a gazdaságfejlesztési, befektetés-ösztönzési és városfejlesztési projektekre, valamint a város marketing esetleges új irányainak a meghatározására.
A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az együttműködési megállapodás aláírására.

3. A Fejlesztési Stratégia elfogadását követően – az együttműködési megállapodás keretében – a Nyugat-Pannon ZRt. a stratégia alapján egy Operatív Cselekvési Tervet köteles kidolgozni, mely rögzíti az elkövetkezendő 24 hónapban fejlesztendő projekteket, kezdeményezéseket és az azokhoz kapcsolódó tevékenységeket, feladatokat.

4. A Fejlesztési Stratégia és az ahhoz kapcsolódó Operatív Cselekvési Terv ismeretében Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a társbefektetőkkel együtt kíván dönteni az új fejlesztési társaság létrehozásáról.

Felelős: Huber László polgármester.
Határidők:
– a helyzetelemzésre és a fő stratégiai elemek bemutatására: 2008. október havi ülés
– a Fejlesztési Stratégia és az Operatív Cselekvési Terv kidolgozására: 2008. november havi ülés,
– a Városfejlesztési Társaság létrehozására 2008. december havi ülés




A 8. napirendi pont tárgyalása:

A Dr. Battyány-Strattmann László Kórház Eü. Kft. járóbeteg szakellátás tapasztalatairól szóló tájékoztató csatolva a jegyzőkönyvhöz.
Az előterjesztő dr. Németh Attila távollétében és megbízásából dr. Bárány Győző orvos-igazgató vesz részt az ülésen.

Dr. Bárány Győző szóbeli kiegészítésében megköszöni a rendelőintézetben dolgozó egészségügyi dolgozóknak a munkáját. A betegjogi képviselőkön keresztül hozzájuk a szakrendelésekkel kapcsolatban panasz nem érkezett és ez az ő munkájukat dicséri.

Kérdések és hozzászólások:

Raposa Helga elmondja, hogy a szociális és egészségügyi bizottság az anyagot megtárgyalta. A bizottság megállapította, hogy a rendelőintézet a pénzügyi, jogi környezetét és körülményeit figyelembe véve megfelelően látja el a feladatát és ezért a beszámolót a bizottság egyhangúan elfogadásra ajánlotta.

Dr. Sujbert Pál áttanulmányozva az anyagot, az egészségügyi kormányzat tevékenységét bírálja. Meddig lehet még az alulfinanszírozott egészségügyi és betegellátás helyzetét tovább is súlyosbítani? A központi támogatás csökkenése az oka a kórházak ágyszám leépítésének, kórházak bezárásnak, a botrányos kórház privatizációknak, a várólisták kialakulásának stb., nem beszélve a mentőszolgálatról és a megalázóan alacsony bérekről. Mindez az orvosok elvándorlását idézik elő. Minden a kedvezőtlen fejlődés irányába mutat.
A kőszegi rendelőintézet 6 M Ft veszteséget termelt, így nem is tudnak gondolni fejlesztésre, vagy óraszám növelésre. Kőszeg város járóbeteg ellátása sokkal korszerűbb, XXI. századi intézményt igényelne, ami remélhetőleg a jövőben is valósul majd. Ő is megköszöni a szakorvosok és a szakdolgozók munkáját és az előterjesztést elfogadásra ajánlja.

Básthy Béla megköszöni képviselőtársa mélyreható elemzését. Minden negatív mutató és szakmai nehézség ellenére ő azt az egy számot emeli ki, hogy a szakrendelés keretein belül működő terhesgondozáson megjelentek száma mennyire megnőtt. Ez számára nagyon pozitív és a kőszegiek "életre valóságát" bizonyítja. Ha nehéz is egy országban az emberek helyzete, fontos, hogy ne veszítsék el a jövőbe vetett hitüket és ez a szám ezt igazolja.

További észrevétel nem hangzik el, így a képviselő-testület 15 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:

187/2008. (VIII. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Dr. Batthyány-Strattmann László Kórház Kft. járóbeteg szakellátás tapasztalatairól szóló tájékoztatóját elfogadja.


A 9. napirendi pont tárgyalása:

Az esetleges ingatlanadóval kapcsolatos előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Nagy Edina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a helyi adókról szóló 1990. évi C. tv-t az utóbbi időben módosították a 2007. évi CXXVI. törvénnyel, illetve a 2008. évi VII. törvénnyel. A módosítások ún. ingatlanadóként váltak ismertté. Az "ingatlanadó" a gyakorlatban a következőt jelenti: 2009. január 1-től az építmény- és telekadó háromféle vetítési alap szerint működtethető: az eddigi hasznos alapterület, vagy a korrigált forgalmi érték alapú adóztatás mellé az önkormányzatok jogot nyertek az ún. számított értékalapú adóztatásra. Az előterjesztésében levezette a számított érték alapú adóztatás lényegét. Ennek kihatását konkrét példákkal mutatta be. Az előnyöket és hátrányokat figyelembe véve elmondható, hogy ennek bevezetése a lakosság számára a jelenleginél jóval nagyobb terhet és óriási kiadásokat jelentene, akár lakótelepi lakásról, akár családi házról lenne szó. Az építményadó bevezetése esetén a kommunális adóról szóló szabályozást hatályon kívül kellene helyezni.
Megvizsgálta a hivatali munkát illetően is az ingatlanadó bevezetését is, de e tekintetben is úgy látja, hogy a feltételek hiánya miatt nem célszerű ezt bevezetni.
Bizonytalanság mutatkozik viszont abban, hogy a központi költségvetés mennyivel fogja csökkenteni az önkormányzatok támogatását, arra hivatkozva, hogy az önkormányzatoknak jog van az ingatlanadót bevezetni.
Ezért 3 határozati javaslatot dolgozott ki. Az "A" változat tartalmazza azt a lehetőséget, ha a képviselő-testület esetleg az építményadó bevezetésének kidolgozását rendelné el. Mivel decemberre már várhatóan kiderül, hogy lesz-e esetleg állami támogatás elvonás és ha a város anyagi helyzete miatt esetleg szükség lenne a helyi adók felemelésére, akkor a "B" változat adhat erre lehetőséget. A "C" változat pedig azt mondja ki, hogy egyáltalán ne legyen a helyi adók körében módosítás az idei évhez képest.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc elmondja, hogy a képviselő-testület az éves munkatervében foglaltaknak megfelelően készült el az igényes előterjesztés az ingatlanadóval kapcsolatos kérdésekről. Fontos volt ezeket tisztázni, mert sok a bizonytalansági tényező van e témával kapcsolatban és nagyon átgondoltan kell a jövőben is ezzel foglalkozni. A pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság úgy találta, hogy Kőszegen az építményadó bevezetése nem aktuális. Ezt fejezte ki a bizottság 8 elutasító szavazata az "A" változatra vonatkozóan.
A "B" változatot viszont a bizottság támogatta, mert a kieső bevételek pótlásával várhatóan foglalkozni kell.

[Racker Béla visszaérkezett az ülésterembe és ezzel a képviselő-testület létszáma ismét 16 fő lett. ]

Keszei Balázs aggályát fogalmazza meg. Félő, hogy ha a kormányzat úgy alakítja a helyzetet, akkor a város költségvetése kényszerhelyzetbe kerülhet, mert a most nem javasolt módon kívánja a helyi adókról szóló rendeletet módosítani. Úgy érzi, hogy azzal iszonyúan nehéz helyzetbe kerülne a lakosság. Remélhetőleg sikerül ezt elkerülni.

Gyarmati Kálmán úgy látja, hogy a mai helyzetben egy ilyen súlyos adó bevezetését nem szabad az önkormányzatnak felvállalnia. Ez súlyosan érintené a lakosságot, hiszen az nem rendelkezik ehhez megfelelő fizetéssel, 60-70 ezer Ft-os fizetésekből élnek az emberek. Visszautal az önkormányzat megalakulásának időszakára, amikor a helyi adók be lettek vezetve. Akkoriban Kőszegen a kommunális adóban benne volt a szemétszállítási díj is, azért is lett akkora mértékben bevezetve. Viszont az évek során ismét bevezetésre került a külön szemétszállítási díj, de a kommunális adó nem csökkent le. Szerinte várni kell a jelenlegi adók megemelésével is, ezért ő a "C" változatot ajánlja elfogadásra.

Táncsics András szerint nem a kormány vezeti be az ingatlanadót, ez csupán egy lehetőség az önkormányzatoknak arra, hogy ennek révén többletbevételeket érjenek el. Ennek ellenére ő is a "C" változatot ajánlja elfogadásra, nem támogat semmiféle adóemelést. Az előterjesztés megfelelő összehasonlítást tartalmaz más városokhoz (Körmend, Szentgotthárd) képest is.

Básthy Béla kénytelen ellentmondani Táncsics Andrásnak, mert az ingatlanadó adónemét és modelljeit a magyar Parlament többsége megszavazta és lehetséges eszközként ajánlja az önkormányzatoknak elfogadásra. Ez mellett az ÖNHIKI támogatások megvonása miatt az önkormányzatok bevételei is szűkültek. A kettő tény egymás mellett azt jelenti, hogy a kormány "kezébe adta a kést az önkormányzatoknak, lehet vele vágni.". Azt nem lehet mondani, hogy ehhez semmi köze a kormánynak nincs.
Számára az egész ingatlanadó elvi háttere is megkérdőjelezhető, mert az ingatlanok birtoklása mögött adózott teljesítmények állnak. Ez mind az ingatlanok létrehozására, mind az épületek kivitelezésére vonatkozik, hiszen az áfát ezek kapcsán mindenki rendesen megfizeti. Ezért ő az ingatlanadót dupla adóztatásnak tartja, amit még elvből sem támogat.
Viszont ez miatt a város esetleg kényszerhelyzetbe kerülhet, hiszen minden jel arra mutat, hogy központi forrásra nem számíthat. Ezért a "B" változat elfogadását támogatja, a többletbevételek elérése érdekében, de azt is úgy, hogy ne legyen eleve "kidolgozva" az adóemelés, hanem átgondolva.
Azt mondani tehát, hogy az önkormányzatok kényük-kedvük szerint vezetik be az ingatlanadót, nem lehet, mert ez nem igaz.

Huber László ismét az Idősügyi Tanács véleményét tolmácsolja, ők is a "B" változatot ajánlják elfogadásra. Ha úgy alakul, hogy a város kényszerhelyzetbe kerül a központi bevételek csökkenése miatt, akkor esetleg a kommunális adó felemelését tartják elfogadható kompenzációnak. Az ingatlanadóval kapcsolatban a most elmondott véleményekhez hasonlóak hangzottak el. Egy átlagos lakás is meg lenne adóztatva, nem kis mértékben. A luxusadó nem érte el a célját, pedig azt kellene inkább valamilyen módon elérni, hogy a kiugróan nagy értékű ingatlanok után adózzanak a tulajdonosai.

Földesi Zoltán is támogatja az alpolgármester úr által elmondottakat. Vannak olyan országok egyébként, ahol van ilyen adó, de ott az ingatlanok létrehozásához kapcsolódó adóterhek lényegesen kevesebbek. Azt a helyzetet külön is cinikusnak és elfogad