Jegyzőkönyv: 2008. Február 28., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Az önkormányzat 2007. évi költségvetéséről szóló 6/2007. (III. 1.) önkormányzati rendelet módosítása
2. - Az önkormányzat 2008. évi költségvetéséről szóló rendelet megalkotása
3. - A szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól és a gyerme-kek védelméről szóló 10/1993. (V. 27.) önkormányzati rendelet módosítása
4. - Az önkormányzat által adományozható kitüntető címekről és díjakról szóló
5. - Tájékoztató a város közrendjéről és közbiztonságáról
6. - A rendőrség számára körzeti megbízotti helyiség biztosítása
7. - Tájékoztató a kistérségi belső ellenőrzésekről
8. - A többcélú kistérségi társulás módosítása
9. - A városmajor és a piac területének fejlesztése
10. - A 2008. évi vagyongazdálkodási irányelvek meghatározása
11. - A 2008. évi ingatlanfelújítási és karbantartási terv elfogadása
12. - A 2008. évi út- és járdafelújítási terv elfogadása
13. - Tájékoztató a régi hulladéklerakó rekultivációjáról
14. - A 2008. évi parkfenntartási terv jóváhagyása
15. - A 2008. évi útfelújítási terv jóváhagyása
16. - Beszámoló a nem önkormányzati szervezeteknek nyújtott 2007. évi támogatások el-számolásáról
17. - A Chernel Kálmán Városi Könyvtár intézkedési terve szakfelügyelői vizsgálatra
18. - Hunyadi Mátyás szobrának áthelyezése
19. - Közterület elnevezése
20. - A Károly Róbert téren és a Hunyadi parkban lévő nyilvános WC-k működtetése
21.a - Vagyonügy - 4903 hrsz-ú ingatlan értékesítése
21.b - A 0203/9 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonási ügye
27. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra és beszámoló az átruházott hatáskörben hozott döntésekről
1156-4/2008. szám
J E G Y Z Ő K Ö N Y V


Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete által 2008. február 28-án, 9 órai kezdettel, a Városháza tanácskozó termében megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Huber László polgármester,
Földesi Zoltán, Gyarmati Kálmán, Horváth Andrea, Keszei Balázs, Kiss Péter, Preininger Ferenc, Raposa Helga, Rába László, dr. Mátrai István Stampf Ferenc, Simonits Zsolt, dr. Sujbert Pál és Táncsics András képviselő (14 fő).

Igazoltan van távol:
Racker Béla és Schläffer József képviselő (2 fő).

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor aljegyző, Dobos Róbert mb. gyámügyi és szociális osztályvezető, Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető, Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető, valamint Kovács István a kht. ügyvezető igazgatója.

Huber László polgármester köszönti a képviselő-testületi ülésen megjelenteket és megállapítja, hogy a 14 képviselő jelenlétével határozatképes a testület. A két hiányzó képviselő betegség illetve külföldi tartózkodás miatt van távol. Básthy Béla alpolgármesternek jelenleg más elfoglaltsága van, de az ő érkezése a nap folyamán várható.
Elsőként a napirenddel kapcsolatban várja a képviselői észrevételeket. Mivel a tervezett tárgysorozattal kapcsolatban észrevétel nem hangzik el, csupán annyi változatást javasol, hogy a rendőrkapitány beszámolója és a körzeti megbízotti helyiségekről szóló 5. és 6. napirendi pontokat elsőként tárgyalja meg a képviselő-testület a jelenlévő vendégek miatt.
A képviselők a napirendek cseréjét 14 igen szavazattal jóváhagyják, majd szintén 14 igen szavazattal az alábbi napirendet fogadják el:

N A P I R E N D:

1. Tájékoztató a város közrendjéről és közbiztonságáról.
Előterjesztő: Stubán Tamás r. alezredes, városi rendőrkapitány.
2. A rendőrség számára körzeti megbízotti helyiség biztosítása.
Előterjesztő: Huber László polgármester.
3. Az önkormányzat 2007. évi költségvetéséről szóló 6/2007. (III. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
4. Az önkormányzat 2008. évi költségvetéséről szóló rendelet megalkotása.
Előterjesztő: Huber László polgármester.
5. A szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól és a gyermekek védelméről szóló 10/1993. (V. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Dobos Róbert, mb. gyámügyi és szociális osztályvezető.
6. Az önkormányzat által adományozható kitüntető címekről és díjakról szóló 2/2007. (II. 2.). önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi pályázati és turisztikai koordinátor.
7. Tájékoztató a kistérségi belső ellenőrzésekről.
Előterjesztő: Rétiné Tóth Anikó munkaszervezet-vezető.
8. A többcélú kistérségi társulás módosítása. (szóbeli előterjesztés)
Előterjesztő: Huber László polgármester.
9. A városmajor és a piac területének fejlesztése.
Előterjesztő: Kocsis József, a Kőszegi Városfejlesztő Kft. ügyvezető igazgatója.
10. A 2008. évi vagyongazdálkodási irányelvek meghatározása.
Előterjesztők: Földesi Zoltán, a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság elnöke valamint Rimányi Krisztina, a városfejlesztési és üzemeltetési osztály vezetője.
11. A 2008. évi ingatlanfelújítási és karbantartási terv elfogadása.
Előterjesztő: Kovács István, a Kőszegi Városüzemeltető Kht. ügyvezető igazgatója.
12. A 2008. évi út- és járdakarbantartási terv elfogadása.
Előterjesztő: Kovács István, a Kőszegi Városüzemeltető Kht. ügyvezető igazgatója.
13. Tájékoztató a régi hulladéklerakó rekultivációjáról.
Előterjesztő: Kovács István, a Kőszegi Városüzemeltető Kht. ügyvezető igazgatója.
14. A 2008. évi parkfenntartási terv jóváhagyása.
Előterjesztő: Kovács István, a Kőszegi Városüzemeltető Kht. ügyvezető igazgatója.
15. A 2008. évi útfelújítási terv jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
16. Beszámoló a nem önkormányzati szervezeteknek nyújtott 2007. évi támogatások el-számolásáról.
Előadó a polgármester nevében: Schlögl Krisztián szervezési ügyintéző.
17. A Chernel Kálmán Városi Könyvtár intézkedési terve szakfelügyelői vizsgálatra.
Előadó a polgármester nevében: Szabó Marianna közművelődési ügyintéző
18. Hunyadi Mátyás szobrának áthelyezése.
Előterjesztő: Huber László polgármester.
19. Közterület elnevezése.
Előterjesztő: Földesi Zoltán, a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság elnöke.
20. A Károly Róbert téren és a Hunyadi parkban lévő nyilvános WC-k működtetése.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
21. Vagyonügyek:
a) A 4903 hrsz-ú ingatlan értékesítése.
b) A 0203/9 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonási ügye.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.

Zárt ülés keretében:

1. Szavazatszámláló bizottságokba új tagok választása.
Előterjesztő: Dr. Tóth László jegyző.
2. Állattartási ügyben beadott fellebbezés elbírálása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
3. Az önkormányzati kitüntető címekre és díjakra érkezett javaslatok elbírálása.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi pályázati és turisztikai koordinátor.


A napirend megtárgyalása előtt Huber László polgármester az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről az alábbiak szerint számol be:
• Január 30 és február 2 között a képviselő-testület, a polgármesteri hivatal vezetői és a beruházó szakértői tanulmányúton vettek részt Franciaországban a Kőszegre tervezett biotenol üzemhez hasonló gyár megtekintése érdekében.
• Február 1-jén benyújtásra került a várprojekt és a Kenyér-hegyi kalandpark pályázata a ROP pályázat "A régió történelmi és kulturális örökségének fenntartható hasznosítása és természeti értékeken alapuló aktív turisztikai programok fejlesztése" című fejezetre. Mindkét pályázatot befogadták és formailag megfelelőnek találták.
• Kőszeg Város Fúvószenekara február 2-án rendezte hagyományos jelmezes fúvós farsangi bálját, melyhez idén is retro party társult. Ugyanebben az időpontban a horvát kisebbségi önkormányzat is megtartotta hagyományos bálját.
• A Kőszegért Egyesület és a művelődési központ szervezésében február 5-én, Húshagyó Kedden, ismét megrendezésre került a "Farsangfarka" hagyományápoló farsangbúcsúztató program. Délelőtt 10 órától a gyermekeket várták a szervezők, du. 15 órától pedig már a felnőttek is részt vettek a Fő téri utcabálban. Este tűzijáték zárta a rendezvényt, mely a jó szervezésen túl a sok beöltözött jelmezesnek köszönhette sikerét.
• Február 7-én a Kistérségi Társulási Tanács rendes ülését tartotta meg Ólmodon.
• A Kőszegi Polgári Kaszinó február 8-án a Jurisics-vár lovagtermébe várta az érdeklődőket, ahol Balczó András, a nemzet sportolója "Szenvedésbe ágyazott gyönyörűség" című előadását hallgathatták meg az érdeklődők.
• "Százszorszépek, emberábrázolások az őskori Nyugat-Magyarországon" címmel nyílt a Vármúzeumben kiállítás február 9-én.
• Február 10-17. között az ausztriai testvérvárosból, Mödlingből érkezett fiatal úszó tartottak úszóversenyeket a gyógyterápiás uszodában.
• Zenés gyermekszínházi előadásra került sor február 13-án a művelődési központ bérletsorozata keretében.
• Ugyanezen a napon délelőtt összeült a belváros-megújító projektet előkészítő szakmai grémium.
• Szintén február 13-án került sor "Az Év Természetfotósa" című kiállítás megnyitására a Bechtold István Természetvédelmi Látogatóközpontban. A megnyitó után rendkívül élvezetes diaporámás előadást tartott Radics Mihály természetfotós, a Magyar Természetfotósok Szövetségének elnöke
• Február 14-én, "Horvátország, a tenger gyöngyszeme" címmel tartotta soros összejövetelét a Világjárók Klubja a várban, ahol az érdeklődők megismerkedhettek Horvátország földrajzi csodáival, kultúrájával, gasztronómiájával.
• Ugyanezen a napon rendkívüli ülésen megtárgyalta a képviselő-testület Kőszeg város 2008. évi költségvetésének tervezetét – első olvasatban.
• A polgármester február 16-án részt vett a Kőszegi Nyugállományúak Egyesülete éves közgyűlésén. A három egyesület tagsága gazdag programot fogadott el 2008-ra, melyben az önkormányzati rendezvényeken való részvétel is szerepel.
• A polgármester február 19-én a városunkban vendégeskedő francia diákokat és kísérőiket fogadta.
• Február 21-24. között a Speciális Olimpia, I. Téli Nemzeti Játékok megrendezésére Kőszegen került sor. Ezen öt versenyszámban (alpesi sí, hófutás, gyorskorcsolya, műkorcsolya és padlóhoki) állt rajthoz közel 250 versenyző. A remekül sikerült rendezvény nyitó és záró ünnepélyén színvonalas előadások bűvölték el a versenyezőket és az érdeklődőket egyaránt.
• A Csekonics József Kőszegi Lovasegyesület a Kőszegi Evangélikus, Mezőgazdasági, Kereskedelmi és Informatikai Szakképző Iskolában február 22-23-án tartott Csekonics napokat, emlékezve az egyesület névadójára.
• "Smink nélkül" címmel beszélgetős estet rendezett a Chernel Kálmán Városi Könyvtár Törőcsik Marival február 23-án.
• Ugyanezen a napon Kőszegen járt Schmitt Pál a MOB elnöke, aki felszólalt az olimpia díjátadóján.
• Az önkormányzat február 24-én a kommunizmus áldozatainak emlékére rendezett megemlékezést. Ennek keretében először fáklyás felvonulás volt a Jézus Szíve templomtól a temető falán elhelyezett emléktáblához, ahol Keveházi László nyugalmazott lelkész mondott beszédet, majd a vár lovagtermében a"Mementó" című Sára Sándor rendezte dokumentumfilm vetítésére került sor. A vetítés után a film alkotójával illetve a főszereplő Palotainé Kali Gabriellával beszélgetett dr. Bariska István.
• Szintén ezen a napon, immár 7. alkalommal rendezte a Kőszegi Borbarát Hölgyek Egyesülete a borkorcsolya versenyét a várban.
• Február 25-én került sor a város valamint az Olasz Borakadémia közt a Szőlő Jövésnek Könyve kutatására létrejött munkacsoport konzultációjára, melyen részt vett prof. Antonio Calo az Olasz Borakadémia elnöke, dr. Diego Tomasi szőlészeti kutatásvezető, Szövényi Ernő borászati szakértő, koordinációs vezető, Kiss Zoltán tanár, meteorológiai kutató, Láng Letícia egyetemista és Németh János tanár – szőlészeti kutatók, valamint Pócza Zoltán szervezési koordinátor, Schlögl Krisztián külkapcsolati referens és tolmács, továbbá dr. Mátrai István elnök úr és a polgármester.
• Az Írottkő Natúrparkért Egyesület február 26-án forrástakarítást szervezett a Mohás-forrásnál.
• Február 26-án a polgármester a Többcélú Kistérségi Társulás székhelyén munkaügyi fórumon vett részt, melyen Kiss Ambrus a régió munkaügyi központjának főigazgatója tartott előadást, majd Fucinné Dorner Anikó a kőszegi kirendeltség vezetője ismertette az aktuális feladatokat és célkitűzéseket a kistérségre vonatkozóan.
• Február 27-én ismét ülésezett a belváros-megújító projektet előkészítő szakértő csoport.
• Ugyancsak tegnap került megrendezésre – második alkalommal – a "Partnerségben Kőszeg város turizmusáért" című fórum. A fórum kiemelt témája a város közbiztonsága és tisztasága volt. A sorozat 2 hónap múlva folytatódik, melyre meghívást kapnak az Őrségi Nemzeti Park és az erdőgazdaság vezetői is.
• Szintén tegnap az esti órákban Lékán egy kiállítás keretében lett bemutatva a "Gyöngyszemünk-e a Gyöngyösünk?" című projekt, amely a határon átnyúló fejlesztés okán szomszédaink érdeklődését is felkeltette.

A beszámolóval kapcsolatban sem kérdés, sem kiegészítés nem hangzik el, majd azt a képviselő-testület 14 igen szavazattal elfogadja.

Ezután Huber László a legutóbbi Társulási Tanács ülésén hozott, Kőszeget érintő döntésekről számol be. Mint már elmondta, az Ólmódon tartott ülésen szó volt a Balog iskola és a zeneiskola vezetői posztjára kiírt pályázatról, az óvodai nyári leállásokról, a kistérségi társulás 2008. évi költségvetéséről, a gondozóház átminősítéséről (amit a kőszegi képviselő-testület már elfogadott) és a Szociális Gondozási Központ alapító okiratának módosításáról.

A képviselők szintén nem tesznek fel sem kérdést, sem hozzászólást a lejárt határidejű határozatokra szóló jelentéssel, valamint az átruházott jogkörben hozott döntésekkel kapcsolatban. Mindkét dokumentumot a képviselő-testület 14-14 igen szavazattal fogadja el, majd megkezdődik a napirend tárgyalása.


Az 1. napirendi pont tárgyalása:

A közrend, közbiztonságról szóló tájékoztató csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A napirendi pontnál tanácskozási joggal van még jelen Stubán Tamás előterjesztőn kívül: dr. Takács Tibor r. alezredes, a megyei rendőr főkapitányság részéről, közbiztonsági igazgató, Faller Ferenc, a kőszegi kapitányság bűnügyi osztályvezetője, Csukovics Csaba, a közrendvédelmi osztály, valamint dr. Magyar Csaba a határ-rendészeti osztály vezetője.
Jelen van dr. Varga Tibor városi vezető ügyész, Prácser Lajos, a kőszegi polgárőr egyesület elnöke. A napirendi pont tárgyalásához meghívást kapott még dr. Füzi Erzsébet, a kőszegi bíróság elnöke is, aki tárgyalás tartása miatt jelezte távolmaradását.

Stubán Tamás szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy megpróbálták részletesen bemutatni az elmúlt évi munkájukat, számokkal is alátámasztva. A bizottsági ülésen is alaposan kitárgyalták az anyagot, a felvetésekre részéről a válaszadás megtörtént. Úgy látja, hogy 2007-ben a viszonylag rossz létszámfeltételek mellett, tisztességesen helyt tudtak állni és a közrendet, a közbiztonságot biztosítani tudták.
Az elmúlt év fontos feladata volt számukra a készülődés a schengeni csatlakozásra, döntő jelentőségű esemény volt a rendőrség és a határőrség integrációja. Ebben a kőszegi rendőrkapitányság – a határ közelsége miatt – sokkal jobban érintett volt. A belső határ őrzése és migránsok kiszűrése természetesen továbbra is feladatuk. Az integrációval a kőszegi kapitányság szervezeti struktúrája is megváltozott, a meglévő osztályok sora új szervezeti egységgel, a határrendészeti osztállyal bővült. Vezetője: dr. Magyar Csaba r. alezredes, aki a határőrség állományából került hozzájuk.
A tegnapi turisztikai fórumon is szó esett a város a közrendjéről, a városi rendezvények biztosításáról. Úgy érzi, hogy ez utóbbiakat – a polgárőrséggel együtt – megfelelően biztosították, beleértve a gyülekezeti törvény alá tartozó rendezvényeket is. Ezek alatt Kőszegen bűncselekmény nem történt.
A tavalyi beszámoló alkalmával szó volt idősek és kiszolgáltatottak sérelmére elkövetett, jó pár bűncselekményről. Azóta ezeket felderítették, az elkövetők nem helyi lakosok voltak. Kőszegen emberölés nem történt, rablás 1 esetben volt, amely fel lett derítve. A város környékén történt gépkocsi feltöréseket sem kőszegiek követték el. Ezúton is felhívja a lakosság figyelmét, hogy az utastérben soha nem szabad értékes holmikat hagyni. December-január hónapokig nem volt jellemző, de aztán elszaporodtak a falopások, nyilván fogy az elkövetők tüzelője. Az ország más részeihez hasonlóan, Kőszegen is probléma a színesfémlopás, gyakori a csatornák leszerelése és eltulajdonítása is. Sajnos kimondottan van egy réteg, amely erre állt rá.
Folyamatosan dolgoznak a közlekedési helyzet javításán, véleménye szerint ennek vannak eredményei is már. Az új létszámkeret remélhetőleg biztosítja majd az előre lépést.
Meglátása szerint a kábítószerkérdést tudták kezelni, a terjesztők és a fogyasztók irányába is. A létrejött KEF-ben részt vesznek, de kiemeli, hogy ez nemcsak rendőrségi, hanem társadalmi kérdés kell, hogy legyen.
Megköszöni az együttműködést a társszerveknek: bíróságnak, ügyészségnek, polgárőrségnek.
Tájékoztatást ad arról, hogy javaslatot tettek a körzeti megbízotti szolgálat visszaállítására, ami jó pár éve szűnt meg. A polgármester úrral egyeztetve, a város két körzetre lett osztva a Temető és Liszt F. utca vonalától északra és délre, mindkét városrészen 1-1 fix körzeti megbízott látja el a feladatokat, önálló szolgálat keretében.
A lakosságnak is megköszöni a partneri viszonyt és azt a közvetlen kapcsolatot, ami a rendőrséghez fűzi a polgárokat.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc elsőként a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét ismerteti. A bizottság tagjai nagyon igényes, jó színvonalú anyagot kaptak. Megállapításra került, hogy a közrend, közbiztonság Kőszegen megfelelő, a rendőri intézkedések törvényesek, a statisztikai adatok pedig pontosan tükrözik a helyzetet.
Fontosnak tartották, hogy a Vas Népéből a lakosság folyamatosan értesül a különböző visszaélésekről, bűncselekményekről, ezúton is felhívják a veszélyekre az állampolgárok figyelmét. A KMB szolgálat kialakítása sokat segíthet az együttműködés tekintetében. A bizottság tagjai számos kérdést tettek fel a kapitány úrnak. Ilyen felvetés volt pld. az is, hogy mit tesznek a verekedés, a megfélemlítés megakadályozása terén, főleg a fiatalkorúak körében. A kapitány úr válasza szerint egyeztettek az intézmények vezetőivel és a kollégiumi tanárokkal is. Szó volt még a Fő téren kialakult kaotikus közlekedési helyzetről. Kérték, hogy a rendőrség határozottan járjon el a jelenlegi állapotok megszűntetése miatt, amire a kapitány úr ígéretet is tett. A bizottság tagjai körében kisebb polémia alakult ki, hogy a mai napirendet tájékoztatásként vagy beszámolóként írja elő a jogszabály. A bizottság foglalkozott még a bírságolás gyakorlatával, továbbá köszönettel konstatálta a rendezvények biztosítását. Kőszegen számos olyan nagy rendezvény volt, ahol a szakmai irányítást a rendőrség végezte a biztosításban. Kérték, hogy a rendőrség a jövőben – a megemelt létszámával is – az itt elhangzottak figyelembe vételével továbbra is törvényes eszközökkel tartsa kézben a közrendet és a közbiztonságot.

Kiss Péter megköszöni Stubán Tamásnak az átfogó tájékoztatást. A kapitányság tavalyi évhez viszonyított létszám alakulását figyelembe véve kéri, hogy a Fő téren 24 órás, folyamatos felügyelet legyen. Ugyanis nemcsak a tilosban való parkolás állandóan a probléma, hanem az, hogy az éjszakai szórakozóhelyekről távozó randalírozó egyének kukákat borítanak fel, mindent szétszórnak, a virágokat kitépik stb. Egyébként van a képviselő-testületnek döntése a vendéglátóhelyek éjszakai nyitva tartásáról. Ennek ellenére ugyanúgy nyitva vannak reggelig a vendéglátó helyek, mert nem ellenőrzi őket senki. Ahol be kell zárni 11 órakor, az legyen bezárva. Ebben kéri a rendőrség segítségét.

Gyarmati Kálmán kérdezi, hogy mit tett a rendőrség a gyorshajtók kiszűrése érdekében , ehhez milyen technikai eszközök állnak rendelkezésre? Az új, szigorított rendelet hatása mennyire érezhető?

Táncsics András arra kíváncsi, hogy hány fővel nőtt konkrétan a kőszegi kapitányság létszáma. A belvárosban sor került-e már sebességmérésre?

Stubán Tamás megválaszol a kérdésekre. A rendőri jelenlét a Fő téren a KMB szolgálat beindítása nyilván sokat fog javulni, de a 24 órás szolgálatot biztosan nem tudja garantálni. Arra ígéretet tesz, hogy a kritikus időszakokban sokkal többet tartózkodnak majd a Fő téren. Ha pedig a kamerázás megvalósulna, az is nagy segítség lenne, mert 1-2 perces reagálással tudnának a Fő téren intézkedni, mind a közlekedési problémákra, mint a rongálásra vonatkozóan.
A szórakozóhelyekkel kapcsolatos felvetésnek két oldala van. Egyrészt a lakosság valóban pihenni szeretne, másrészt a vendéglátóhelyek üzemeltetői azt akarják, hogy minél tovább legyen náluk a vendég. (A jegyző úrtól bekérték az összes vendéglátóhely nyitvatartási idejét.) Nekik ennek a kettős szerepnek meg kell felelni. Végül is a kölcsönösségre és a másik tiszteletben tartására kellene törekednie mindenkinek. A mostani hétvégén is, a speciális olimpia záróünnepsége alatt többen betelefonáltak a rendőrségre a hangoskodás miatt. A tüzijáték pedig egyáltalán nem volt későn, mégis azt jelentették neki a kollégái, hogy volt olyan telefonáló aki szerint "állandóan lövöldöznek a Fő téren". Mindez azt mutatja, hogy mennyire más álláspontok léteznek.

Kiss Péter nem igazán elégedett a kapitány úr válaszával. Ha minden információjuk megvan az üzletek nyitva tartásáról, akkor időnként ellenőrizni kellene őket.
Stubán Tamás szerint ez nemcsak rendőrségi, hanem önkormányzati kérdés is, amiben a várossal közösen kellene előre lépni.

Dr. Takács Tibor a megyei rendőr-főkapitányság véleményét ismerteti. A megyei vezetés elégedett a kőszegi kapitányság munkájával. A létszámuk a 2007-es éven nem volt megfelelő, tulajdonképpen a megye területéről két komolyabb kapitányság létszámát kitevő rendőr, kb. 150 fő hiányzott. Ennek oka az volt, hogy már 2006-óta készültek az integrációra. A határőrségtől átkerült kollégák március 1-ig átképzésen vesznek részt, részletesen ismerkednek a rendőrség munkájával.
A gyorshajtások tárgyában a 410/2007. Korm. rendelet az irányadó, ami már hatályban van, de tulajdonképpen csak május 1-től lesz érezhető a hatása. Ismerteti a jogszabály szerinti bírságolás szigorított tételeit is.
A megyében 4 olyan mérőműszer van, amelyeket sebességmérésre használnak, általában a baleseti térkép szerinti helyeken alkalmazzák őket. A jövőben a sebességmérésekkel kapcsolatos tevékenységbe a civil szervezeteket is be kívánják vonni, így akár a polgárőrség részéről is elképzelhető ez.

Stubán Tamás elmondja, hogy az integráció előtt 50-55 körüli volt a kőszegi kapitányság létszáma (amiben benne volt a takarító, a titkárnő stb. is) az idén ez a szám 110-120 között fog alakulni. Vannak még nyugdíjazási és egészségügyi eljárások folyamatban, tehát 110-egynéhány lesz a várható végleges létszám. Örvendetes, hogy elsősorban a közterületi szolgálat fog megerősödni, mert az átkerült kollégák elsősorban a közrendvédelmi osztályhoz kerültek, a migráció vesztese viszont a bűnügyi osztály.
A megszigorító rendelkezésekkel kapcsolatban elmondja, hogy részükről a bírságolás nem cél, hanem eszköz. A magyar jövedelmi viszonyokhoz képest pedig a több 100 000 Ft-os tételek valóban riasztóak lehetnek. Elsősorban jó szóval, megelőzéssel próbálják a közlekedési szabályokat betartani. Amikor megkapják a trafipaxot, akkor elsősorban a 87-es főútra koncentrálnak, de szoktak mérni a városban az Alsó körúton és a Rákóczi úton is.
A schengeni határnyitással kapcsolatos tapasztalatokról is szól, az osztrák rendőrséggel megfelelő kapcsolatot alakítottak ki.

Stampf Ferenc úgy tapasztalata, hogy mostanában nem látható a rendőrség együttműködése a polgárőrséggel.
A helyi sajtóból értesült arról, hogy Kőszegen is létrejött egy "Világ Nemzetőrsége" elnevezésű, a Cigány Kisebbségi Önkormányzat által létrehozott szervezet, amely a fő feladatának a bűnözés és a kábítószer elleni harcot tűzte ki maga elé. Tudnak-e erről a szervezetről és esetleg együttműködnek-e velük?

Stubán Tamás válaszában elmondja, hogy a polgárőrséggel továbbra is nagyon jó a kapcsolatuk, a rendezvény naptárukat állandóan egyeztetik velük. A kisebb rendezvények biztosítását már a rendőrség egyedül is meg tudja oldani, de pld. a hétvégi speciális olimpián is részt vettek a polgárőrök. Az együttműködési megállapodásukat ez év januárjában újították meg. Ebben a kapcsolatban kicsit túl kell lépni már a rendezvények biztosításán, így rendszeresen tájékoztatják a polgárőröket, hogy milyen bűncselekmények történtek, mire kell számítani stb.
Az említett szervezet létrehozásáról ő is olvasott a sajtóban, de erről hivatalosan nincsen tudomásuk.

Rába László messzemenően kielégítőnek tartja a rendőrség beszámolóját. Viszont vannak azért problémák, amiket nem a rendőrségen kell számon kérni. A városban található jelzőtáblák 30%-a hibás és szabálytalanul van kihelyezve. Ezeken a helyeken a rendőr se tudja igazán, kit büntessen meg. Ezt a táblák ügyében illetékes bizottság ülésén is elmondta. Olyan helyzeteket kell teremteni, amiket be lehet tartani.
Kiss Péter felvetésével nem igazán ért egyet. Az üzletek éjszakai nyitvatartásáról az önkormányzat hozta a szigorító döntést, a hivatal létszámot is kapott, tartassa be ő a rendelet szabályait, ne mástól várja. Tudomása szerint a hivatal részéről még egy ilyen ellenőrzés se volt.

Táncsics Andrásnak az a véleménye, hogy a számokat tekintve azért emelkedett a bűncselekmények száma és ezért nem lehet igazán elégedett a képviselő-testület a rendőrség munkájával. Nőtt pld. a közlekedési bűncselekmények, a kábítószerrel való visszaélés vagy a lopások száma is. Az ittas vezetők ellen keményebb fellépést kér, hiszen csak 10 esetben vettek el ilyen tettért jogosítványt. Meg kellene fékezni a városban gyakran "gyorsasági versenyt" rendező fiatalokat is.

Stubán Tamás félreérthetőnek tartja Táncsics András véleményét, mert mintha a rendőrséget tenné felelősség a bűncselekményekért. Az említett számok emelkedése a felderített bűncselekmények számára vonatkozik. Ha rendőrség jól dolgozik, nő a felderítési mutató. Ő a bűncselekmények számát tekintve az elmúlt 5 évre visszatekintve kiegyensúlyozott trendet lát. Vannak olyan ügyek is, ahol un. látens bűncselekményről kell beszélni, mert pld. a kábítószernél senki sem jelenti be, hogy szert fogyasztott vagy árult – ezeket az ügyeket fel kell deríteni. Amikor ez megtörténik, akkor 15-20 ügy is napvilágra kerül és ezek természetesen a statisztikákban megugrást jelentenek. Ha az egyenruhás állomány megduplázódik és ha ők jól dolgoznak, akkor nyilván több ügyet tudnak majd felderíteni.

Földesi Zoltán számára egyértelmű a rendőrség munkájának az eredményessége, mert a Táncsics András által idézett adatok az ismertté vált bűncselekmények adatsorából valók. Sajnos az áremelkedések, az életszínvonal csökkenés is generálja a bűnözést és a vagyon elleni bűncselekményeket. Ő úgy látja, hogy a két KMB-s megbízottnak bizonyára közvetlen kapcsolatban lesz a lakossággal és így még több bűncselekmény lesz felderítve.

Dr. Zalán Gábor visszatér a polgármesteri hivatalt érintő felvetésre. Az önkormányzati rendeletek betartatása valóban a rendőrség feladata is. A hivatalból is mennek ellenőrizni egy-egy vendéglátóipari egységbe. Sokkal inkább a bizonyítási eljárással van a baj, mert a bejelentő polgárok nem tesznek utána pld. tanúvallomást. A rendőrséggel közösen volt egyébként több bejárás is, ezeken részt vettek közlekedésügyi szakemberek is. Még egyszer végig fogják járni a várost az erre hivatott bizottsággal együtt és áttekintik a hiányosságokat. A hivatalban eddig 1 fő közterület-felügyelő dolgozott, most várható a második munkába állása. Természetesen ők is "rajta vannak" a kritikus pontokon. A jegyző úrral tegnap személyesen is végigjárták a várost és több ezer Ft-nyi bírságot is kiszabtak. Kaptak érte hideget-meleget is, de sajnos nincs más mód a szabályok betartatására.

Gyarmati Kálmán a rendőrség tevékenységével és benne a bűnügyi munkát alapvetően jónak találja. A statisztika olyan amilyen, a számok mögött komoly munka van. Üdvözli azt is, hogy az integrációt követően a kőszegfalvi városrészre is odafigyelnek a rendőrök, többször látni őket a faluban. A KMB-s rendszer bevezetését követően a rendőrségnek a lakossággal való közvetlen kapcsolata is jobb lesz.

Rába László visszatér az üzletek éjszakai nyitva tartására. Hány esetben végzett ezekre vonatkozóan a jegyző úr és a hivatal ellenőrzést? A bűnözést szerinte nemcsak az életszínvonal csökkenése, hanem a határok megnyitása, a szabad közlekedés is generálja.

Stampf Ferenc arra hívja fel a figyelmet, hogy jön a nyár és ezzel együtt a hangos szabadtéri rendezvények miatt sokkal több bejelentés érkezik a rendőrségre. Nem irigyli azt a rendőrt, akinek egy ilyen bejelentésre ki kell mennie és el kell döntenie, hogy az a zene hangos vagy nem. Ezt hivatalosan csak méréssel lehet megállapítani. Sajnos egy-egy ilyen bejelentés több 100 személy szórakozását is megakadályozhatja, pedig Kőszegen a fiatalok szórakozási lehetősége kevés. Kéri, hogy az ilyen rendezvényekre minden esetben a hivatal adjon ki endgedélyt.

Dr. Zalán Gábor szerint is sok bejelentés érkezik a hivatalba hangoskodás miatt és a nyár közeledtével ezek száma biztosan megugrik. Ezeket az eljárásokat viszont a legtöbbször nem lehet befejezni, mert egy-egy zajmérés 120-125 Ft-ba kerül és kétszer kell elvégezni. Ha nem éri el a jogszabályban megengedett határt, akkor a költségeket a bejelentőnek kell vállalnia. Ezek után a bejelentő általában nem kéri az eljárás lefolytatását, tanúk sem állnak rendelkezésre, mindez a bizonyítási eljárást meghiúsítja.

Földesi Zoltán hozzáfűzi még, hogy egy-egy ilyen bejelentés esetén, bizonyára a rendőrség van a legnehezebb helyzetben. A békés egymás mellett élés politikáját kellene követnie mindenkinek. Akinek pld. a Fő téren van lakása, tudomásul kellene vennie, hogy ott rendezvények vannak.

Huber László lezárja a hosszúra nyúlt vitát és saját véleményét ismerteti. Az önkormányzatnak élő és nagyon jó kapcsolata van a kőszegi rendőrkapitányság vezetésével. A képviselők által felvetett problémák nyilván lakossági véleményt is hordoznak magukban. A helyi rendeleteket a rendőrségnek és a hivatalnak is kötelessége betartatni, mintegy "helyi törvényekként". Valóban szükség van a polgármesteri hivatal ellenőrzéseire is. A rendőrséggel való együttműködés a jövőben csak erősödni fog, ezt célozza meg a következő napirendi pont is, mert a KMB hivatalok létrehozása a városban lévő rendőri jelenléteket fogja erősíteni.

Szavazásra bocsátja a beszámolót, a képviselők pedig 14 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:

46/2008. (II. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Kőszegi Rendőrkaptányságnak a közrend, közbiztonságról szóló beszámolóját elfogadja.


A 2. napirendi pont tárgyalása:

A körzeti megbízottak részére helyiségek biztosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

A napirendi pont tárgyalásánál jelen vannak továbbra is az előző napirendnél jelen lévő meghívottak.

Huber László szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy Stubán Tamás kapitány úr a mellékelt levélben kereste meg, amelyben a két leendő körzeti megbízott elhelyezéséhez kérte az önkormányzat segítségét. Mint már említve lett, a város két körzetre lenne osztva és így 2 központi helyen lévő irodahelyiségre lenne szükségük. A rendelkezésre bocsátandó helyiségeket korábban pártok illetve civil szervezetek használták. Kéri a határozati javaslat elfogadását.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét ismerteti, mely szerint a bizottság elfogadásra ajánlja az előterjesztést.

Földesi Zoltán elmondja, hogy a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottságnak szintén ez volt az álláspontja. Az előző napirendi pontnál már kifejtette a nézetét a KMB körzetek létrehozásának pozitív hatásáról.

Táncsics András kérdezi, hogy a két megbízott járőrszolgálatot fog-e teljesíteni? Ha igen, akkor miért van szükség gépkocsira és irodahelyiségre?

Stubán Tamás elmondja, hogy a két körzetre egy gépkocsit fognak rendelkezésre bocsátani. Nyilván ha előállítanak valakit vagy bűncselekmény történik, nem végezhetik a munkájukat gyalogosan. A szolgálatukat pedig valahol meg kell kezdeni; annak végeztével jelentést kell írniuk; feljelentéseket kell írniuk, szembesítést illetve kihallgatást végezni. Az állampolgárok számára is kell egy olyan tartózkodási hely, egy iroda, ami elérhető a számukra, ha valamit a körzeti megbízottal meg akarnak beszélni. Jegyzőkönyvet felvenni nem lehet a Fő téren –10 fokos hidegben.

Stampf Ferenc is örömmel veszi a KMB szolgálat újbóli létrehozását. Hihetetlen előnyt lát abban, hogy ezek a megbízottak személy szerint is meg tudják ismerni majd a körzetben lakókat és ezért az idegeneket ki tudják szűrni. A rendszerváltás előtt hány ilyen körzet volt? A feladatukhoz hozzá lesz-e rendelve az, hogy felhívják a körzetben a potenciális bűnelkövetés lehetőségére a figyelmet, pld. az ingatlanok védelme érdekében?

Stubán Tamás szerint korábban 3 körzet volt, most kerttőre kaptak lehetőséget. Természetesen a megbízottak feladata lesz az állampolgárok figyelmének a felhívása a veszély forrásokra.

Rába László is egyetért a körzeti megbízotti rendszer létrehozásával és a személyek kinevezését is támogatja. Viszont a kapitány úr jelezte, hogy az integráció miatt ebben az évben nagyon rossz anyagi helyzetben vannak. A bizottsági ülésen is tett egy javaslatot, amit most is megismétel. Az önkormányzat határozott ideig, 2008. december 31-ig vállalja át a két helyiség rezsiköltségét is, ami 220-240 000 Ft-ot tesz. A rendőrség 2009-es költségvetése nyilván már tartalmazni fogja az irodák fenntartásához szükséges összegeket. Minden képviselő támogatta a KMB-s rendszer létrehozását és látja annak pozitívumait. Kéri, hogy legyen ebben nagyvonalú az önkormányzat.

Preininger Ferenc megerősíti, hogy valóban elhangzott a bizottsági ülésen ez az indítvány, viszont a bizottság nem értette, miért csak határozott időre szólna ez az engedmény. Ezt a szavazás is tükrözte, majd a bizottság tagjai az eredeti határozati javaslatot fogadták el.

Rába László megismétli: azért kéri csak ez év végéig a helyiségeket teljesen ingyen biztosítani, mert a szerződéskötés után már más helyzet áll elő.

Dr. Mátrai István szerint ez a gyakorlatban azt jelentheti, hogy a határozati javaslat kiegészülhet egy 4. ponttal, melyben a képviselő-testület átvállalja a 2008. évi fenntartás költségeit.

Földesi Zoltán számára Rába László javaslata értelmezhetetlennek tűnik, mivel mindent pontosan tervezni kell a költségvetésben. Most még nem lehet tudni, hogy a rezsi költségek 200 vagy 300 000 Ft-ot tennének ki, ez végül is egy biankó felhatalmazás lenne a képviselő-testület részéről. Egyébként is szabályozva van hogyan, milyen engedményeket lehet tenni. Ha mégis elfogadja a képviselő-testület ezt az indítványt, akkor azt is meg kell határozni, hogy minek a terhére.

Huber László is egyetért a városfejlesztési bizottság elnökével abban, hogy nincsen ez a költség az önkormányzatnál betervezve, bár ha korábban lett volna szó róla, akkor meg lehetett volna oldani. Szerinte csak arra költsön a város, ami feltétlenül indokolt, hiszen közpénzből gazdálkodik. A határozati javaslat megfelel a kapitány úr kérésének, tehát a körzeti megbízottak irodahelyisége adott lesz és elkezdhetik a munkát.

Rába László megjegyzi még, hogy az értetlenséggel szemben nem tud indokot felhozni. Előtte minden felszólaló támogatta a KMB rendszer beindítását, ezért tette meg javaslatát, amit módosító indítványként kér kezelni. Egyébként számtalan eset volt már, meg lesz is, amikor a képviselő-testület a költségvetés ellenére hagyott jóvá pénzbeni támogatásokat.

A polgármester végül lezárja a vitát és szavazásra bocsátja Rába László módosító indítványát. Azt, hogy a 2008. évre vonatkozóan teljes összegében biztosítsa az önkormányzat a két irodahelyiség működési költségét, 3 képviselő támogatja, 9 ellenzi, 2 pedig tartózkodik.

Mivel a javaslat nem kapott kellő számú megerősítést, a polgármester az eredeti határozati javaslatot bocsátja szavazásra, amit a képviselők 15 igen szavazattal elfogadnak.

47/2008. (II. 28.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a város lakossága nyugalmának biztosítása érdekében körzeti megbízotti iroda működtetése céljából a Kőszegi Rendőrkapitányság részére ingyenes használatba – a rezsi költségek Rendőrség általi viselésével - adja a Kőszeg, Kossuth L. u. 7. alatti, a Vas Megyei Kéményseprő Vállalat, valamint az Összefogás Kőszegért Egyesület által korábban használt helyiségeket. A képviselő-testület a helyiségek felújításával és funkcióra alkalmassá tételével megbízza a Kőszegi Városüzemeltetési és Kommunális Szolgáltató Kht-t.
2. A képviselő-testület az Összefogás Kőszegért Egyesülettel megkötött ingyenes használati szerződést 2008. március 1. napjával felmondja és megbízza a Városüzemeltetési Kht. igazgatóját a bérleti, valamint használati viszonyok rendezésével.
3. A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2008. április 1. napjától kezdődő határozatlan idejű ingyenes használati megállapodás megkötésére.

Felelős: Huber László polgármester és Kovács István igazgató.
Határidő: azonnal.


[Az ülésteremből kiment Rába László, Horváth Andrea és Gyarmati Kálmán képviselő, így a képviselő-testület létszáma: 11 fő.]

A 3. napirendi pont tárgyalása:

A 2007. évi költségvetés módosításáról szóló rendelet módosításának tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Sőbér Aurélia szóbeli előterjesztésében indokolja a 2007. IV. negyedévi rendeletmódosítás tételeit, amelyeket az 1. sz. melléklet tartalmaz. A központi előirányzat változások és a képviselő-testület hozott döntései jelennek meg az anyagban. Ezzel a rendelet módosítással a 2007. évi költségvetés hiánya 0-ra redukálódott.

Hozzászólás:

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét ismerteti, bár a képviselő-testület a múlt évi költségvetéssel részletesen a zárszámadás kapcsán fog foglalkozni. Az év folyamán 4 esetben lett módosítva az önkormányzat költségvetése, ami a törvényes előírásoknak megfelelő, de ezt indokolták a különböző átvilágítások is. Az bizonyos, hogy az elmúlt 10 esztendő legnehezebb éve volt a 2007-es. Az előző év végét 58 M Ft-os hiánnyal zárta a képviselő-testület. Az idén nem volt 150 M Ft-os ÖNHIKI támogatás mint korábban évekig, így a 2007-es évet 239 M Ft-os hiánnyal volt kénytelen kezdeni a képviselő-testület. Ennyi negatívum ellenére azonnal hozzákezdett a munkához, melynek eredménye a mai előterjesztésben látható: 0-ra csökkent a hiány. Az év folyamán működési hitelfelvételre nem került sor, az intézmények fenntartása folyamatosan biztosított volt. Ismerteti a főbb fejlesztési tételeket és a rendelettervezet fő számait. Közben pedig az önkormányzat megalapozta a 2008. évi költségvetését, de ez már a következő napirend tárgya lesz.
A bizottság egyhangúlag elfogadásra ajánlja a rendelettervezetet.

További észrevétel a képviselők részéről nem hangzik el, majd a képviselő-testület 11 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
3/2008. (II. 28.) önkormányzati rendelete
a 2007. évi költségvetés megállapításáról szóló
6/2007.(III. 1.) önkormányzati rendelet
módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


A 4. napirendi pont tárgyalása:

Az önkormányzat 2008. évi költségvetéséről szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

A polgármester nevében Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető ismerteti az anyagban átvezetett változásokat az első olvasathoz képest. A február 14-i ülésen döntött a képviselő-testület a 4,8 M Ft (a korábbi kistérségi könyvelési tétel) felosztásáról, amelyet ennek megfelelően épített be a pályázati tartalék, civil szervezetek támogatásának és a dologi kiadások megemelésre. Az "Utazás" kiállításon való részvétel költségét is csökkentette 300 000 Ft-ra. Átvezetésre került még a kisebbségi önkormányzatok állami támogatásának összege, valamint az intézmények vagyonvédelmi rendszerének kialakítására szánt pénz a fejezetek között. Nem szerepelt korábban a közhasznú foglalkoztatással kapcsolatos tétel, ami szintén beépítésre került és ezáltal 3 személy lesz foglalkoztatható az önkormányzatnál kedvezményesen.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc ismerteti a költségvetés készítésének folyamatát. 2007. november 29-én fogadta el a képviselő-testület a 2008. évi költségvetési koncepciót, amelyben 170 M Ft hiányt célzott meg. Bár ezt nem sikerült elérni, a mai rendelettervezetben szereplő 197 M Ft-os hiány az elmúlt évekhez képest a legalacsonyabb összegű. Ha ezen további csökkentést rendelne el a képviselő-testület, akkor azt már az intézmények működőképességét veszélyeztetné. Sajnos a működésre kell fordítani azokat a bevételeket, amelyeket még 18 év után sem tud a város iparűzési adó bevételből kompenzálni. Vannak tehát alternatívák: az egyik ilyen az, hogy legyenek bezárva a intézmények, de erről természetesen szó sem lehet, mert a gimnáziumra és a többi intézményre is szükség van. A fenntartásukat jelentő áldozatot vállalni kell addig, amíg Kőszegen be nem indul a munkahelyteremtés és ez bevételt jelent a városnak. Számos olyan fejlesztés indult el, ami erre mutat. Legnagyobb talán a posztógyár hasznosítása, a lakótelep V. ütem, de ilyen a kenyérhegyi projekt, a bioetanol üzem építése is. A volt ÉDÁSZ telep területén lakások épülnek, a Címerpajzs dűlőben pedig szintén nagyon szép lakókörnyezet alakult ki. A magántőke beindult tehát Kőszegen és ezek révén az önkormányzat működési célú hiányának csökkentését várja.
A költségvetésben a kistérség részére átadandó összegek is rendelkezésre állnak.
A bizottság határozottan jelzi, hogy azokról a nagyrendezvényekről, amelyekre a város pénz áldoz, tételes elszámolást kérnek.
A város 2008. évi költségvetése alaposan előkészített minden intézménnyel leegyeztetett anyag, így a pénzügyi bizottság a képviselő-testület felé elfogadásra ajánlja.

[Az ülésterembe visszatért Horváth Andrea és a Gyarmati Kálmán, így a képviselő-testületből 13-an vannak jelen.]

Földesi Zoltán elmondja, hogy a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság is elfogadásra ajánlja a rendelettervezetet. Azt gondolja, hogy nemcsak az önkormányzat által finanszírozott beruházásokkal kell foglalkozni, hanem fel kell térképezni azokat a lehetőségeket, amelyek magánberuházóknak jelentenek lehetőséget és ezáltal juthat a város adóbevételhez, munkahelyteremtéshez stb.
A számokból látható, hogy a vagyongazdálkodással foglalkozó osztályra és a bizottságra az idén is igen nagy terhek vannak róva.

Dr. Mátrai István a könyvvizsgáló asszony véleményét hozza szóba, amelynek alapvetően pozitív kicsengése van a költségvetésről. A 3. pontban megfogalmazott kijelentés szerint a személyi kiadások tervezésére is igaz az, hogy a törvényi előírásoknak megfelelőek. Mindenki tudja, hogy az intézmények és a polgármesteri hivatal a személyi kiadásokat 5%-al csökkentett összegben kapja meg, de ha a 100%-osra is szükség van, akkor ez pótlásra kerül. Kérdés, hogy ez így jól van-e?

Kőhalminé Major Judit könyvvizsgáló hozzászólásában elmondja, hogy a költségvetés első olvasatához és a jelenlegihez is készített könnyvizsgálói véleményt, bár a két anyag között valóban nem nagy változtatásokról van szó. Ismerteti a költségvetés főösszegeit, amelyben 197 M Ft az önkormányzat hiánya. Ebből a költségvetésből az elmúlt 5 év legszolídabban tervezett kiadási szintjét lehet kiolvasni és a lefedettsége is sokkal kedvezőbb, a hiány tehát kevesebb.
Már az előző napirendi pontnál is látható volt, hogy a tavalyi hiány (238 M Ft) jó részét, 84 M Ft-ot a vagyonhasznosítási tartalék felhasználásból és 74 M Ft-ot kiadási feladat elmaradásból lehetett elérni. 72 M Ft a bevételi többletből elért hiány csökkentés. Felhívja a figyelmet arra, hogy van a kiadási hiány csökkentésnek és feladat elhagyásnak is határa és ennek további jelentős csökkentése nem ad esélyt a hiány további csökkentésére, mert akkor az már az ellátandó feladatokat kérőjelezné meg. A kitörési pont új munkahelyek létesítésével stb. egyéb bevételi források igénybevételével érhető el.
Dr. Mátrai István kérdésre válaszolva elmondja, hogy a személyi kiadások tervezése a hatályos jogszabályoknak, tehát a költségvetési törvénynek illetve az adótörvényeknek megfelel. Az, hogy a törvényesen tervezett előirányzatokból a képviselő-testület végül is mikor, mennyit tesz bele a költségvetésbe, azon lehet polémiát nyitni, de alapvetően ez így a jogszabályoknak megfelel.

Stampf Ferenc elmondja, hogy több mint 80 civil szervezet tevékenykedik a városban, amelyek jelentős kulturális tevékenységet végeznek, illetve rendezvényeket szerveznek. Ezek közül végül is csak a kiemelt szervezeteket tudja az önkormányzat anyagilag támogatni. Bár valójában a költségvetési koncepciónál kellett volna ezzel a javaslattal előállnia, javasolja, hogy a turisztikai feladatokra tervezett 2 M Ft céltartalékot csoportosítsa át a többi civil szervezet támogatására a képviselő-testület, ha lehetőség van rá.

Huber László jelzi: ez a 2 M Ft-os támogatás végül is azt jelenti, hogy akkor fogja megadni az önkormányzat, ha a vállalkozók megfizetik a turisztikai marketing feladatok ellátáshoz szükséges összegeket.
Módosító javaslatai a következők: A fejlesztési kiadásoknál 1,2 M Ft van tervezve a Fő tér bekamerázására. A konkrét ajánlatokat nagyjából ismerve, ez az összeg biztosan nem lesz erre elég, még ha pályázaton is sikerül valamennyi pénzt hozzá nyerni is. Kéri, hogy 2,7 M Ft-ra emelje ezt fel a képviselő-testület, mert ekkora összegből már egy korszerű, mozgatható térfigyelő rendszert lehet vásárolni.
Ugyancsak 1,5 M Ft-tal javasolja felemelni a közvilágítási fejlesztési keret összegét. Ezzel a + 3 M Ft-al a vagyonhasznosítási bevételeket javasolja megnövelni, ez tehát a hiányt nem érinti.
Elmondja a költségvetés egészével kapcsolatos véleményét is. A 197 M Ft-os hiány az utóbbi évek legalacsonyabb összegű hiánya, amit úgy lehetett megtervezni, hogy a költségvetés mégis stabil és egyensúlyban van. Likviditási problémák várhatóan nem fordulhatnak elő, de a vagyonhasznosítási bevételeket valóban tartani kell. Ő bízik abban, hogy ez évben sikerül a pályázatok adta lehetőségeket jól kihasználni, illetve várható további megtakarítás a Szociális Gondozási Központ és a kistérségi társulás révén is. Az állam által biztosított támogatások "szokás szerint" csökkentek. Magas ez a hiány, de várhatóan tartható lesz, illetve talán sikerül a mértékét csökkenteni.

Stampf Ferenc is egyetért a közvilágítási keretösszeg megemelésével, ezt ő is javasolni akarta. Viszont a tervezési keretösszeg szerinte túlzó. Mivel a tervezési összeggel minden pályázatnál számolni lehet ez az összeg számára nem fogadható el és javasolja csökkentését. Ugyanakkor a gimnáziumnál a számítógép vásárlásra tervezett 500 000 Ft-os összeget 1 M Ft-ra, a polgármesteri hivatalban pedig szintén a számítástechnikai fejlesztésre tervezetett összeget, ugyancsak 1 M Ft-ra felemelné.

Rimányi Krisztina nem ért egyet a tervezési keretösszeg csökkentésével, még ha a hivatalhoz kerülhetne ennek egy része, akkor sem. Ebben a tételben éppen azoknak a fejlesztéseknek a tervezési költsége van belekalkulálva, ami pályázatból nem valósítható meg. Ilyen az új temető ügye de itt van figyelembe véve a rendezési terv módosításnak a költsége is. Ő a maga részéről még kevesli is ezt az összeget. Ez a legminimálisabb a szükséges feladatok ellátásához, pedig felmerül még az utak terveztetése is.

A költségvetéssel kapcsolatban további észrevétel nem hangzik el, így a polgármester a módosító indítványokat bocsátja szavazásra. Stampf Ferenc visszavonja a turisztikai feladatokra tervezett 2 M Ft átcsoportosítására vonatkozó indítványát.
Azzal, hogy a Fő tér bekamerázására tervezett 1,2 M Ft legyen felemelve 2,7 M Ft-ra, 12 képviselő ért egyet, 1 pedig ellenzi.
A közvilágítási keretösszeg 2 M Ft-ról való megnövelését 3,5 M Ft-ra, 13 igen szavazattal fogadja el a képviselő-testület.
Stampf Ferenc javaslata, mely szerint a Jurisich Miklós Gimnázium számítógép vásárlása 500 000 Ft-ról 1 M Ft-ra emelkedjen a 3 igen, 10 nem szavazattal nem kap kellő számú megerősítést.
A polgármesteri hivatal számítógépes fejlesztésére tervezett összeg felemelése (300 000 Ft-ról 1 M Ft-ra) – a 4 igen, 8 nem, 1 tartózkodás alapján – szintén nem kap kellő számú megerősítést.
Végül a polgármester kéri, hogy a vagyonhasznosítási bevétel megemelésével értsen egyet a képviselő-testület, a 2x1,5 M Ft tekintetében. Ezt 12 igen, 1 tartózkodás mellett elfogadja a képviselő-testület.
Végül a képviselők 12 igen, 1 nem szavazattal az alábbi rendeletet alkotják:

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
4/2008.(II. 28.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2008. évi költségvetéséről


(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)

Az 5. napirendi pont tárgyalása:

A szociális rendelet módosításáról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dobos Róbert szóban is indokolja a rendelet módosításnak a szükségességét. A szociális törvény változásait és a Szociális Gondozási Központ kistérségi fenntartásba adása miatt kell a helyi rendeleten módosítani. Változtak a köztemetéssel és a jövedelem számítással kapcsolatos szabályok, továbbá le van rendezve a jogosulatlanul felvett ellátások visszafizetése is.

Hozzászólások:

Raposa Helga a szociális és egészségügyi bizottság véleményét tolmácsolja, mely szerint a bizottság elfogadásra ajánlja a rendelettervezetet. Különösen a jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett támogatások visszafizetésének a szabályozását üdvözölte a bizottság, mert ez miatt már a hivatal és a bizottság is került nehéz helyzetbe.

Preininger Ferenc elmondja, hogy a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság szintén elfogadásra ajánlja a rendelettervezetet.

További hozzászólás nélkül, a képviselő-testület 13 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
5/2008. (II. 28.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól
és a gyermekek védelméről szóló
10/1993.(V. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról


(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


A 6. napirendi pont tárgyalása:

Az önkormányzati kitüntetésekről szóló rendelettervezet módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi szóbeli kiegészítésében ismerteti a kitüntetési rendelet jelenlegi szabályait majd elmondja, hogy a hatékonyabb ügymenet érdekében javasolják a benyújtási időpont minden év január 31-re, a döntéshozatal időpontját minden év márciusi képviselő-testületi ülésére módosítani.

Hozzászólások:

Preininger Ferenc elmondja, hogy a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság elfogadásra ajánlja a rendelettervezetet.

Dr. Mátrai István a kulturális, idegenforgalmi, oktatási és sport bizottság véleményét ismerteti. A bizottságuk is egyetértett a rendelet módosításával.

Ezután a képviselő-testület 13 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
6/2008. (II. 28.) rendelete
az önkormányzat által adományozható kitüntető címekről és díjakról szóló
2/2007. (II. 2.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


A 7. napirendi pont tárgyalása:

A többcélú kistérségi társulás által végzett belső ellenőrzésekről szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Rétiné Tóth Anikó szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy az eredeti anyagon a kulturális, idegenforgalmi, oktatási és sport bizottság javaslata nyomán szerkezeti módosítást végzett. A tavalyi ellenőrzések 3 területet érintettek. Ahogyan az előterjesztésben is jelezte, ebből a kistérséghez tartozó okkatatási-nevelési intézmények törvényességi munkájának teljes átvilágítása még nem történt meg az intézmények átszervezésnek elhúzódása miatt. A már átszervezett intézmények átfogó vizsgálatát a Társulási Tanács 2008-ra irányozta elő.

Hozzászólások:

Preininger Ferenc jelzi, hogy a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság az előterjesztést elfogadásra ajánlja.

Dr. Mátrai István is ismerteti a kulturális, idegenforgalmi, oktatási és sport bizottság véleményét. Az előterjesztő is jelezte, hogy a Pedagógiai Szakszolgálat belső ellenőrzése irányította rá a figyelmet arra, hogy milyen személyi feltételeket írnak elő a jogszabályok. Ezek értelmében a terület létszámbővítést igényel, ezért a bizottság azt javasolja, hogy a képviselő-testület a következő kiegészítéssel fogadja el a határozati javaslatot: "a képviselő-testület javasolj, a szakszolgálat törvényes működése érdekében a vonatkozó rendelet szerinti személyi feltételek biztosítását".

Huber László egyetért ugyan a bizottság kiegészítésével, de azért ennek elfogadását alapos megfontolásra javasolja a képviselő-testület részére, mivel ennek a létszámfejlesztésnek igen komoly pénzügyi vonzata lehet.

Dr. Mátrai István szerint a szakszolgálat eddig is nagyon színvonalas munkát végzett és a törvényi előírásoknak megfelelő személyi feltételek esetén még inkább azt végezne.

További észrevétel nem hangzik el, így Huber László polgármester elsőként a bizottság kiegészítését bocsátja szavazásra, de ezt a képviselő-testület 3 igen, 8 nem, 2 tartózkodás mellett elutasítja.

Ezután a polgármester az eredeti határozati javaslatról várja a szavazatokat. A képviselő-testület 13 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:

48/2008. (II. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulás Munkaszervezete által végzett 2007. évi belső ellenőrzési tájékoztatót elfogadja.



A 8. napirendi pont tárgyalása:

A kistérségi társulás megállapodásának módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Huber László szóbeli előterjesztésében jelzi, hogy a már említett könyvelési támogatásnak a megállapodás szövegéből való törléséről van szó, mivel ezt a feladatot az állami támogatás fedezi és ezért a biztosítására nincsen szükség. A javaslatot a Társulási Tanács elfogadta.

Hozzászólás:

Preininger Ferenc a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság véleményét ismerteti, mely szerint a bizottság a határozati javaslatot elfogadásra ajánlja.

A képviselő-testület további kérdés vagy hozzászólás nélkül, 13 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:

49/2008. (II. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete hozzájárul a Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulása létrehozásáról szóló megállapodás módosításához abban a tekintetben, hogy annak a könyvviteli és számviteli feladatok finanszírozása módjára vonatkozó 6.2.1. pontja hatályon kívül helyezésre kerüljön.

Felelős: Huber László társulási elnök
Határidő: azonnal

[A szavazás után visszatért az ülésterembe Rába László képviselő, így a képviselő-testület létszáma ismét 14 fő.]


A 9. napirendi pont tárgyalása:

A városmajor és a piac területének fejlesztéséről szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A napirendi pontnál tanácskozási joggal van jelen Kolozsváry M. Dániel az Eutér Zrt. részéről, továbbá érdeklődőként jelen vannak az Innovációs Park Kőszeg Kft. képviselői is.

Kocsis József előterjesztő szóbeli kiegészítésében visszautal a 2007. decemberi ülésre, amikor is a képviselő-testülettől kapták azt a feladatot, hogy a tekintsék át a terület hasznosíthatóságának lehetőségeit, különös tekintettel egy, a jelenleginél korszerűbb piac kialakítására, új parkolóhelyek létesítésre, a tűzoltóság végleges áthelyezésére stb.
Azóta elkészült a mellékletben szereplő anyag, amit a képviselő-testület felé megtárgyalásra javasol.

Hozzászólások:

Földesi Zoltán elmondja, hogy a bizottság megtárgyalta a benyújtott anyagot és végül is úgy döntöttek, hogy a benyújtott szakvéleményt nem tekintik végleges véleménynek. Az önkormányzatnak ennél sokkal több információra van szüksége ahhoz, hogy tudja, milyen intézkedésekre van szükség, minél kevesebb ráfordítással ahhoz, hogy a szóban forgó területen a szükséges fejlesztések elinduljanak. Ezért a benyújtott, már átdolgozott határozati javaslatot elfogadásra ajánlják. Ismét kihangsúlyozza, hogy a területen az önkormányzat és a magánszféra érdekeit össze kell hangolni. Ha a márciusi ülésre előterjesztésre kerül ez az anyag, az az önkormányzat számára szerinte megfelelő lesz.

Stampf Ferenc is kiemelt feladatnak tartja a terület fejlesztését, mert továbbra is azt gondolja, hogy a város egyik legfontosabb területéről van szó.

Táncsics András kéri, hogy a polgármester adjon szót az Innovációs Park Kőszeg Kft. egyik képviselőjének is.

Földesi Zoltán azt hangsúlyozza ki, hogy a határozati javaslat elfogadása esetén a képviselő-testület egyáltalán nem zárja ki a vállalkozók részvételét a projektben és természetesen vannak még további lehetőségek is.

Dr. Mátrai István azt veti fel, hogy a határozati javaslat szerint az elkészítendő anyagot a 2008. márciusi ülésen kell megtárgyalni, az arra vonatkozó leadási határidő viszont szerinte március 10-e.

Kolozsváry M. Dániel szerint a határidő szoros, de végül is ezt vállalták és már tulajdonképpen el is kezdték a munkát.

Huber László Táncsics András felvetésére reagál. Kiemeli, hogy a képviselő-testületi ülésen történő hozzászólásnak – ha nem tanácskozási joggal van az érintett jelen – szigorú szabályai vannak. Ha képviselő-testület többségi szavazással ehhez hozzájárul, ő megadja a hozzászólás lehetőségét az Innovációs Park Kőszeg Kft. képviselőjének.
A képviselő-testület ezt 10 igen, 4 tartózkodás mellett jóváhagyja.

Dr. Raffay Ernő megköszöni a szót és azt, hogy a képviselő-testület foglalkozik velük. Minden szándékuk az, hogy Kőszegi Városfejlesztő Kft.-vel együttműködjenek a kőszegi piac és a városmajor területének a megújítása érdekében. Kiemeli, hogy ők egyik multicéget sem képviselik és szándékuk szerint a lakosság érdekeit tartják elsődlegesnek. A márciusi ülésre is eljönnek és kéri, hogy akkor is hallgassa meg őket a képviselő-testület.

Rába László kéri, hogy a jövőben kaphasson a képviselő-testület a posztógyárral kapcsolatos helyzetről tájékoztatást: milyen stádiumban vannak az Innovációs Park Kőszeg Kft. vállalásai, pld. amit a 250 fős munkahelyteremtést illetően tettek, ugyanis azt a jövő év végéig el kell elérniük.

További észrevétel nem hangzik el, így a polgármester a lakosság számára felolvassa a határozati javaslatot, majd szavazásra is bocsátja, amit a képviselő-testület 13 igen, 1 tartózkodással el is fogadnak.


50/2008. (II. 28.)
képviselő-testületi határozat


Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testülete a Kőszegi Városfejlesztő Kft. által készített szakértői vélemény alapján a 299/2007. (XII. 20.) i határozatának 1. és 2. pontjait hatályon kívül helyezi és egyúttal az alábbiak szerint kiegészíti.

1. A KVF Kft készítsen egy szakvéleményt, amely feltárja az eredetileg a Városmajorban tervezett fejlesztések megvalósításának urbanisztikai- és gazdasági szempontból egyaránt optimális helyét és módját annak figyelembevételével, hogy a fejlesztések kizárólag külső befektetői forrásból kerülhetnek finanszírozásra. A szakvéleménynek ki kell térnie a tűzoltóság szakmai szempontoknak megfelelő végleges áthelyezésére.

2. Fenti szakvélemény:

- mérje fel a jelentősebb élelmiszer, vegyes kereskedelmi és egyéb kereskedelmi hálózatok elhelyezésének lehetőségét a műszaki, pénzügyi szempontok figyelembevételével,
- mérje fel Kőszeg Város közigazgatási területén belül valamennyi olyan, akár magán – akár önkormányzati tulajdonban lévő ingatlant, amely városfejlesztési célok megvalósítására, és fenntartható üzemeltetésére alkalmas.

3. Mindkét felmérésnél kiemelten figyelembe kell venni a város épített és körny