Jegyzőkönyv: 2007. Augusztus 28., Kedd, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Testületi anyag - nyílt ülés
1010-15/2007. szám
J E G Y Z Ő K Ö N Y V


Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete által, 2007. augusztus 28-án, 9 órai kezdettel, a Városháza tanácskozó termében megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Huber László polgármester, Básthy Béla alpolgármester,
Földesi Zoltán, Gyarmati Kálmán, Horváth Andrea, Keszei Balázs, Kiss Péter, Preininger Ferenc, Racker Béla, Rába László, Raposa Helga, Schläffer József, Simonits Zsolt, Stampf Ferenc, dr. Sujbert Pál és Táncsics András képviselő (16 fő).

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor aljegyző, Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető, dr. Nagy Edina hatósági osztályvezető, Ávár Tamás gyámügyi és szociális osztályvezető-helyettes, Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető, Schlögl Krisztián szervezési ügyintéző, Pócza Zoltán a művelődési központ valamint Kovács István, a kht. igazgatója, valamint Fehér Csaba belső ellenőr.

Huber László polgármester köszönti a képviselő-testületi ülés résztvevőit és megállapítja, hogy a képviselő-testület ülése a megjelent 16 fővel határozatképes. Dr. Mátrai István jelezte, hogy később érkezik az ülésre.

A napirend előtt Racker Béla képviselő kér szót.

Racker Béla:
Tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a Kőszegen bioetanolt gyártani kívánó norvég cég 70%-os norvég, 30%-os magyar arányú üzletrésszel "GLOBAL GREEN ONE Kalocsa és Kőszeg" néven kft.–t hozott létre, amelynek a magyar oldalról ő lett az ügyvezetője. Ennek értelmében a jövőben összeférhetetlenség folytán tartózkodni fog a képviselő-testület előtt lévő, beruházást érintő kérdésekben. Kéri, hogy ezzel együtt a képviselő-testület a tervezett helyszínt érintő ingatlanok tekintetében értékesítési moratóriumot hirdessen meg. Az üzemnek 2-3 héten belül elkészül a megvalósíthatósági tanulmánya, a következő képviselő-testületi ülés elé ezt már várhatóan be fogják hozni. Mivel a helyszín adaptációja még nem tiszta, kéri, hogy ezen a területen az önkormányzat most ne adjon el semmit. 10 hektár biztosítására van képviselő-testületi határozat. Azt nem tudni, hogy ennyi elég lesz-e vagy esetleg több terület kell, mindenesetre nem lenne szerencsés, ha 1-1 magántulajdon most ebbe részbe beékelődne. Ha a 10 hektárnál nagyobb területre lesz szükség, akkor annak megvételére természetesen a normál piaci áron tesznek ajánlatot, illetve annál magasabb áron.

Huber László is egyetért az elhangzottakkal, viszont arra utal, amikor a Gazdasági Minisztériumban voltak a cég prezentációján, akkor ő a cég kifejezésére juttatta, hogy a képviselő-testület szeretne megnézni egy ilyen működő üzemet. Erre akkor szóban az volt a válsz, hogy nincs akadálya, meg fogják szervezni, de azóta erről neki semmilyen információja nincs.
Racker Béla elmondja, hogy ennek a látogatásnak az időpontja szeptember-októberre datálódik, hiszen tudni kell, hogy megvalósítható-e az üzem az adott helyen. Az elképzelések szerint 2 helyszínt javasolnak majd a kőszegi delegációnak megmutatni: a stockholmi és a mellette néhány 100 km-re lévő üzemet. Ez 3-4 napos út lenne, melyen az elképzelések szerint részt venne a teljes képviselő-testület és különböző szakemberek: a főépítész úr, a hivatal vezetői, a KÖH képviselője stb. Kb. 25 fővel számolnak, az utazás részleteit az IBUSZ szervezné meg. Természetesen mindez még az egyeztetés szintjén van, hiszen ezt megelőzi a megvalósíthatósági tanulmány. A helyszín tekintetében legfontosabb a talajmechanikai szakvélemény. Néhány változás már most van a korábbi állapothoz képest: nem 100 hanem 200 000 tonna kapacitású üzem lesz. Ez nyilván felveti a gabonatárolók kapacitási igényét is, ezért elképzelhető, hogy nem egy helyszínen lesz ez megoldva. Sík és nem oszlopos tárolók építéséről lenne szó. Meglátása szerint erre a korábbi szeméttelep megfelelne, amire úgyis rekultivációs kötelezettsége van a városnak. Tehát van már változás az eredeti elképzelésekhez képest. Ismét kéri, hogy a képviselő-testület erre a területre értékesítési tilalmat vezessen be, ugyanis a mai napirendek között is van arra példa, ami a projekt helyigényét érintheti. A cég egyébként 1 milliárd Ft alaptőkével jött létre, ami várhatóan elegendő lesz a tervezésre, az engedélyes és a kivitelei tervekre. A helyszínek Kőszeg és Kalocsa mellett Békéscsaba és Polgár lesz.

Ezután Huber László jelzi, hogy a jegyző úr betegsége miatt dr. Zalán Gábor aljegyző úr látja el a helyettesítését, majd a napirenddel kapcsolatban vár észrevételeket.

Dr. Zalán Gábor:
Kéri, hogy a meghívón szereplő 28/a. napirendi pontot vegye le a képviselő-testület a megtárgyalandók közül, ugyanis ezt tette tegnap a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság is rendkívüli ülésén. A Geodéziai és Térképészeti Kht. ajánlatára szeptemberben kell visszatérni.

A napirenddel kapcsolatban további észrevétel nem hangzik el, ezért a polgármester a 28/a. pont törlésével együtt bocsátja szavazásra a tárgysorozatot. A képviselő-testület 16 igen szavazattal az alábbi napirendet fogadja el:

N A P I R E N D:

1/a. Beszámoló Kőszeg Város Önkormányzata gazdálkodásának 2007. I. félévi teljesítéséről.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
1/b. Az önkormányzat 2007. évi költségvetéséről szóló 6/2007. (III. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
2. Az útépítési és közművesítési hozzájárulásról szóló 18/1999. (XI. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
3. A városi piac fenntartásáról és működtetéséről szóló 17/2005. (V. 9.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előterjesztő: Dr. Tóth László jegyző.
4. Az állatok tartásáról szóló 35/2005. (X. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előterjesztő: Dr. Tóth László jegyző.
5. A Dr. Batthyány-Strattmann László Kórház Kft. tájékoztatója a járóbeteg szakellátás tapasztalatairól
Előterjesztő: Dr. Németh Attila ügyvezető igazgató.
6. Településfejlesztési döntés.
Előadó a polgármester nevében: Németh István kistérségi főépítész.
7. A civil szervezetek pénzügyi támogatásáról szóló szabályzat megalkotása.
Előadó a polgármester nevében: Schlögl Krisztián szervezési ügyintéző.
8. A Kőszegi Hivatásos Önkormányzati Tűzoltóság alapító okiratának valamint Szervezeti és Működési Szabályzatának a jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: Schlögl Krisztián szervezési ügyintéző.
9. A Többcélú Kistérségi Társulás alapító okiratának hatályon kívül helyezése.
Előterjesztő: Huber László polgármester.
10. A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázathoz való csatlakozás.
Előadó a polgármester nevében: Dobos Róbert mb. gyámügyi és szociális osztályvezető.
11. Közterület elnevezése.
Előadó a jegyző nevében: Dr. Nagy Edina hatósági osztályvezető.
12. A közérdekű televíziós műsorok készítésére és sugárzására vonatkozó közbeszerzési eljárás értékelése.
Előterjesztő: Preininger Ferenc, a bíráló bizottság elnöke.
13. A Kőszegi Városüzemeltető Kht. egyszerűsített mérlegbeszámolója és könyvvizsgálói jelentése.
Előterjesztő: Kovács István ügyvezető igazgató.
14. A Kőszegi Városüzemeltető Kht. Felügyelő Bizottsága ügyrendjének a jóváhagyása.
Előterjesztő: Szima Andrea, a felügyelő bizottság elnöke.
15. Az Írottkő Natúrparkért Egyesülettel kötendő, a Rajnis u. 7. alatti ingatlan ingyenes használatáról szóló haszonkölcsön szerződés.
Előterjesztő: Dr. Tóth László jegyző.
16. A volt posztógyár területének megosztása és értékesítése.
Előterjesztő: Huber László polgármester.
17. A Városmajor területének hasznosítása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
18. Képviselők részére hordozható számítógép beszerzése.
Előterjesztő: Dr. Zalán Gábor aljegyző.
19. A Cigány Kisebbségi Önkormányzat helyiségügye.
Előterjesztő: Dr. Tóth László jegyző.
20. A nyilvános WC-kről készített tanulmányterv jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
21. A Kőszegfalvi Sport Egyesület támogatási kérelme.
Előadó a polgármester nevében: Schlögl Krisztián szervezési ügyintéző.
22. Közhasznú foglalkoztatási támogatás
Előadó a polgármester nevében: Fehér Csaba belső ellenőr.
23. Úszásoktatás támogatása.
Előadó a polgármester nevében: Schlögl Krisztián szervezési ügyintéző.
24. A Szabóhegyi Üdülőegyesület kérelme.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
25. Törvényességi észrevétel megtárgyalása.
Előterjesztő: Huber László polgármester.
26. A vagyonhasznosítási koncepció módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
27. Vagyonügyek.
a) A 2975/17 hrsz-ú ingatlan gázkiváltásra vonatkozó szerződése.
b) A 2869/16 ingatlanra vonatkozó vételi ajánlat.
c) A 1129/40 hrsz-ú ingatlan átminősítése.
d) Sikertelenül pályáztatott ingatlanok ügye (Űrhajósok útja).
e) A Sáncárok u. 22./b. alatti társasház lakóinak kérelme.
f) A 1160/11 hrsz-ú ingatlan megosztása és értékesítése.
g) A Csónakázó tónál lévő büfé ügye.
h) A Jurisics tér 7. alatti, megüresedett bérlakás hasznosítása.
i) A 484 és 485 hrsz-ú ingatlanok adásvétele.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
28. Digitális földmérési alaptérkép.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Nagy Edina hatósági osztályvezető.

A nyilvános ülés napirendjének megtárgyalása után:
– tájékoztató a Többcélú Kistérségi Társulási Tanács legközelebbi ülésének Kőszeget érintő napirendjeiről,
– közérdekű kérdések, javaslatok és bejelentések.

Zárt ülés keretében:

1. Behajtási engedély elutasítása ellen beadott fellebbezés elbírálása.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Nagy Edina hatósági osztályvezető.
2. Kitüntetésre javaslattétel.
Előadó a polgármester nevében: Schlögl Krisztián szervezési ügyintéző.
3. A Városfejlesztési, Vagyonügyi és Környezetvédelmi Bizottság megüresedett bizottsági helyére új tag választása.
Előterjesztő: Huber László polgármester.


A napirend megtárgyalása előtt a polgármester az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről az alábbiak szerint számol be:

• Június utolsó hétvégéjén, Berettyóújfaluban rendezték meg a II. országos Tűzoltó Versenyt, amelyen a kőszegi csapat az önkéntesek kategóriájában elhozta az aranyérmet, amihez a polgármester ezúton is gratulál.
• Június 28-án a vár lovagtermében tartotta ülését a Kistérségi Tanács, továbbá a többcélú kistérségi társuláshoz tartozó valamennyi képviselő-testület együttes ülést tartott.
• Június 29-én volt Kőszegen a Semmelweis Napi megemlékezés, ahol az egészségügyben és a szociális szférában dolgozók kaptak elismeréseket.
• A két ülés közti időszak bővelkedett kulturális programokban. Ezek közül kiemelkedik a megalakulásának 25. évfordulóját ünneplő Kőszegi Várszínház, mely rendkívül sikeres évet zárt. 6325 fő fizető néző látogatta meg a 22 belépődíjas előadást, 9.641.000.-Ft bevételhez juttatva a színházat. E mellett 50 ingyenes program várta az érdeklődőket, melyekre összességében több ezren voltak kíváncsiak. A főbb műsorok közül kiemelkedik a Nox-koncert, az utcaszínház, a Liliomfi, a Csárdáskirálynő és a Méla Tempefői c. előadások.
• A Rajnis utca 7. szám alá, új helyre költözött a Tourinform iroda 2007. július 2-án. A vár mellett kicsi, ámde forgalmas helyen lévő iroda egyben az Írottkő Natúrparkért Egyesület irodája is, mely nyitva tartásával igazodik a turisták igényeihez.
• Július 3-6. között rendezték meg Kőszegen már sokadik alkalommal a Mogensdorf konferenciát, amelyen magyarországi történészeken kívül Auszrtiából és Horvátországból érkeztek vendégek.
• Július 25-én elkezdte a munkát az Olasz Borakadémia és kőszegi partnerei, akik a "Klímaváltozás nyomon követése a Szőlő jövésnek könyve alapján" című projekt résztvevői. Olasz részről Calo professzor vezette a Kőszegre érkező delegációt, míg kőszegi oldalról dr. Bariska István irányítja a létrejött kutatócsoportot. A meteorológiai kutatásokat Kiss Zoltán a gimnázium tanára végzi, míg a hajtások mérését és a hajtások elemzését Láng Letícia és Németh János kapta feladatul. A szakmai koordinációt Szövényi Ernő és Szövényi Viktória látja el.
• Július 27…quot;28. között a polgármester Mödlingben, a hagyományos Bornapokon vett részt a Hegyközség elnökével.
• Július 28-án sikeresen zajlott le a Hétforrás piknik a natúrpark és fúvószenekar rendezésében.
• Magyar Országos Síugró Bajnokság került megrendezésre augusztus 11-én a Kenyér-hegyi sáncon.
• Augusztus 15-én a közszolgáltatókkal volt egyeztetés a hivatalban, alapvetően a belváros majdani rekonstrukciói tekintetében.
• Augusztus 16-án a kistérségi Társulási Tanács rendkívüli ülést tartott, de ezen közvetlenül Kőszeget érintő téma nem szerepelt.
• Az augusztus 20-i nemzeti ünnep kőszegi helyszíne eredetileg a Jurisics tér lett volna, de a rossz időjárás miatt a Jézus Szíve templomban lett megtartva a megemlékezés. Az ünnepi szónok Básthy Tamás országgyűlési képviselő volt. Az estet koncert zárta. A polgármester örömmel vette volna, ha a képviselők ezen az eseményen nagyobb számban vettek volna részt.
• Augusztus 27-én, tegnap pedig a vár projektet mutatta be a képviselő-testület számára Wächter Balázs.
• A HVG magazin internetes felmérésében a város honlapja a tízezer fő feletti települések kategóriájában 3. helyezést ért el, mindenki nagy örömére. A díjátadás augusztus 30-án a Fészek Klubban lesz.
• "Félhold és telihold" Kőszegi Ostromnapok címmel új programsorozatot hívott életre Kőszeg, amely nagy összefogással és kevés anyagi ráfordítás mellett óriási sikert hozott. A szervezőbizottság elnöke, Básthy Béla alpolgármester úr bizonyára részletesen beszámol az eseménysorozatról. A polgármester külön megköszöni Básthy Béla nagy teljesítményt jelentő munkáját továbbá minden résztvevőnek, szervezőnek, közreműködőnek ezúton is megköszöni fáradozását. Külön kiemeli Pócza Zoltán igazgató valamint dr. Bokányiné Boda Gyöngyi pályázati és turisztikai koordinátornak az ostrombizottságban végzett tevékenységét.
• A polgármester a képviselőknek írásban is bejelentette, hogy július 2. és augusztus 10. között szabadságon volt.


Kérdések és kiegészítések
a beszámolóval kapcsolatban:

Básthy Béla:
Augusztus 11-12. között a polgármester úr megbízásából Mödlingben, a Vándor Napon vett részt, ahol a kőszegieket Németh Lászlóné vezetésével a KSE túraszakosztálya képviselte.
Az ostromnapokkal kapcsolatban elsőként azt köszöni meg a polgármesternek, hogy megbízta a szervező bizottság vezetésével. Ez egy állandóan változó csapat volt, hiszen mindig az volt benne, aki szeretett volna valamit a programokhoz hozzátenni. Ő is személy szerint Pócza Zoltán és dr. Bokányiné Boda Gyöngyi munkáját köszöni meg, akik szabadidejüket nem kímélve szervezték a rendezvényeket.
Őt személy szerint pozitívan lepte meg és jóleső érzéssel fogadta a legkülönbözőbb szervezetek, intézmények és magánszemélyek jelentkezését, akik a maguk módján mindannyian csatlakozni akartak a programsorozathoz. Most nem szeretné számba venni az egyes programokat, hiszen egyrészt még nincs is vége, másrészt rengeteg eseményről lehetne szólni. Emlékezteti a képviselőket, hogy eredetileg az volt a céljuk, hogy a lehető legköltségkímélőbb módon, minél több külső szervezetet vonjanak be a megemlékezésbe. A jövőre nézve érdemes megfontolni a tapasztalatokat, hiszen nagyon fontos, hogy volt a városnak egy hónapnyi, egységes, átfogó reklámja. Érdekes, hogy ez mennyire megemelte azokat hagyományos rendezvényeket is, amelyek korábban is megrendezésre kerültek ugyan (pld. fúvósok, sí szakosztály programjai), de mégsem voltak egységes keretben. Ő átfutotta a képviselő-testülettel is ismertetett korábbi elképzeléseket és úgy találta, hogy ha módosulással is, de sikerült mindegyiket megvalósítani, teljesen nem esett ki egyik sem. Az anyagi ráfordítások számbavételénél pedig azt tapasztalata, hogy ha egy-egy program megvalósulásához szükséges, pici támogatást biztosította a város, akkor sikerült azt a legkülönfélébb módon, jócskán megnövelni. Ha a teljes költségvetést nézi, akkor nemcsak az 5 M Ft-ról, hanem annak szinte megduplázásáról lehet beszélni, a társadalmi munkákat és hasonlókat is számba véve.
Meglátása szerint két fontos hozadéka volt az ostromévfordulónak: az egyik az, hogy a kőszegiek kicsit újra felfedezték a történelmi örökségüket, amelyre jól fel lehet építeni a város turisztikai kínálatát. Erről a tegnapi vár projekt bemutatón is "áthallás" volt. A másik pedig az, hogy valóban sikerült társadalmi energiákat a programsorozatba bevonni és ez is nagyon fontos. Meglátása a Fő tér átépítés utáni "belakása" is erre az időszakra esett, hiszen augusztus hónapban szinte állandóan "nyüsgött" a Fő tér, ami nagyon jó dolog volt.
Augusztus 30-án lesz a gála, amikor mindenki hivatalosan is köszönetet kap az ostrom évfordulóban való részvételért. Tájékoztatást ad a rendezvény anyagi hátteréről is. Az a támogatás, amelyre az önkormányzat számít, valószínűsíthetően meg is érkezi a Regionális Idegenforgalmi Bizottság részéről. Több privát szponzor is segítette a rendezvények megvalósulását: ezek közül az Eutér Zrt. 1 M Ft-tal, a Bálház Kft. 500 000 Ft-tal, a Hotel Írottkő pedig 300 000 Ft-tal emelkedik ki, de több 100 000 Ft-nál nagyobb támogatást nyújtó szponzor is jelentkezett – valamennyiüknek ezúton is megköszöni a támogatását.
Fontos, hogy sikerült sok nagyszerű szakmai partnert is találni, ami a jövőre nézve is fontos. Ilyen – Pócza Zoltánnak köszönhetően – a Bethlen Gábor Hagyományőrző Egyesület, akik már jelezték, hogy a jövőben szívesen partnerei lennének a városnak, ha Kőszeg ezt az imázsát szeretné erősíteni, továbbá nagy szimpátiával nyilatkoztak a városról. Ezen kívül kőszegi szervezetek, intézmények is jelezték a jövőbeni folytatásra az együttműködési szándékukat: ilyen pld. a tűzoltóság, az ipartestület is. Ő személy szerint annak is örült, hogy sikerült megmenteni azokat a hagyományos kőszegi rendezvényeket is, amelyekre az anyagiak miatt most nem lehetett gondolni. Ilyen pld. a korábbi Lajtha László zenei fesztivál, amit az ostromnapok keretében az igen jelentős komolyzenei hét váltott fel. Összességében: mivel a rendezvénysorozat szerinte szerencsés csillagzat alatt született, talán többet is sikerült elérni a vártnál. Remélhetőleg a kőszegiek a jövőben nem fognak nagy elvárásokat támasztani a hasonló rendezvényeket illetően.
A rendezvénysorozat programjairól szóló, a képviselők felé történő tájékoztatás szerinte, volt amikor elfogadható volt, volt amikor hiányos. A rengeteg programról külön-külön nem készült meghívó, nem is lehetett volna, annyiféle volt. Amikor készültek meghívók, azoknak a képviselőkhöz való kiküldéséről gondoskodtak. Sajnos tényleg az utolsó pillanatban készültek el a felvonulás ruhái és az ezzel kapcsolatos információ is ekkor jutott el a képviselőkhöz. Köszöni, hogy rugalmasan reagáltak erre, meg azt is, hogy anyagi áldozatot is vállaltak a megfelelő megjelenés érdekében.

Huber László kéri, hogy a városi rendezvényeken való megjelenést is érezzék maguknak a képviselők, ne csak a nemzeti ünnepeket. Ne csak a munkában, az ünnepek alatt is legyen egységes a képviselő-testület, ez a lakosság felé üzenetként is fontos.

Rába László nem is tudott korábban semmit az augusztus 20-i ünnepség részleteiről. Nem is tudta, hova kell menni. Csupán egy sms-t kapott délután, hogy az időjárás miatt megváltozott az ünnepség helyszíne. Azért kellett volna egy felelős személynek lenni a hivatalban, aki ezt rendezi és értesítést küld róla. De ez nemcsak most, augusztus 20-án fordult elő, más rendezvények esetében is. Tudomása szerint volt amikor a polgármester utasítása ellenére is megtörtént ez. Nem szerencsés, ha a képviselőknek kell mindennek utána járniuk. Régen egy telefont vagy egy értesítést azért mindig kaptak az ilyen programokról.
Az imént mosolygott, amikor most szóba került az Eutér Zrt. neve, mert 10 hónapja most hallott róluk először. Annak idején, a választások után azonnal létre kellett hozni ezt a közös céget, most meg senki sem tudja, mivel foglalkoznak. Ő beszélt Kocsis József ügyvezetővel személyesen is, aki elmondta neki, hogy dolgoznak, dolgoznak, de hogy mit, azt nem mondta.

Huber László visszatér a képviselők tájékoztatására. Ilyen nagy tömegű rendezvénysorozat esetén előfordul, hogy a képviselők nem kapnak mindenről értesítést, a jövőben próbálnak erre figyelni.

Schläffer József az augusztus 20-i ünnepségre szóló meghívót előtte való napon kapta meg. Mindenkinek van programja, beosztása, ezért nehéz ezeket a helyzeteket kezelni.

Pócza Zoltán jelzi, hogy ezt a meghívót az intézményük rendelte meg, időben. Viszont egy nyomdagép meghibásodása miatt nem tudták időben legyártani, az utolsó pillanatban nyomták ki. Ilyenre korábban nem volt példa. Az ünnepség részletei azért az interneten olvashatók voltak.

Racker Béla a várszínház látogatottságával kapcsolatban kíváncsi részeltekre. A polgármester úr beszámolója szerint ez jobb volt mint a tavalyi. Pócza Zoltán megerősíti ezt. Több fizetős vendég volt és több olyan produkció volt (mint pld. a Nox-koncert), amelyek megvalósultak, bár az önkormányzat nem tudta volna felvállalni és ennek értelmében nem is a város viselte a kockázatát. Többször volt olyan is, hogy a várszínház területe bérbe lett adva azért, hogy kevesebbe kerüljön egy produkció és szintén azért, hogy ne legyen anyagi kockázat. Racker Béla a mostani és tegnapi összejövetelen elhangzottakkal kapcsolatban ellentmondást érez. Tegnap Wächter Balázs azt mondta, hogy 2006-ban 14 000 látogató volt a várban és ezt szeretnék a vár projekt befejezése után 40 000-re növelni. Meglátása szerint hiba van tehát a számokkal és az egész vár projekttel is.
Pócza Zoltán szerint nincsen semmiféle hiba, mert Wächter Balázs helyes statisztikákkal számolt. Viszont nemcsak az önkormányzati rendezvényeket vette figyelembe, hanem az összeset. A számsorokat az intézményük adta meg két statisztika alapján: a bevételeknél csak a sajátjukat tudták megadni, a látogatóknál pedig a várét összesen.

Preininger Ferenc szerint az ostromnapok sikere vitathatatlan, amiért mindenki elismerést érdemel. Kiemeli, hogy a város tisztasága és rendje is kifogástalan volt ebben az időszakban, ami Kovács István és kht. munkatársainak az érdeme. Ezúton is szeretne nekik ezért köszönetet mondani.
A polgármester úr szólt már a tűzoltók sikeréről, de nem volt most szó a Mont Blanc kőszegiek általi meghódításáról, a gátfutás országos bajnokságról és a kötélugrók Európa-bajnoki sikereiről. Vannak ugyan az önkormányzatnak kitüntetései és elismerései, de jó lenne ezeket az országos viszonylatban is kimagasló eredményeket azonnal elismerni, akár egy szép, rangos oklevéllel. Bár dr. Mátrai István bizottsági elnök úr még nincsen jelen, ezúton kéri fel a kulturális, idegenforgalmi, oktatási és sport bizottságot, hogy gondolja ezt át. Legyen az önkormányzat naprakész az elismerésben is, ne utólag kelljen ezeket átadni.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a két ülés közötti beszámolót a kiegészítésekkel együtt a képviselő-testület 16 igen szavazattal elfogadja.

Ezután a polgármester a Kistérségi Tanácsnak a legutóbbi ülésén hozott, Kőszeget érintő döntéseiről számol be az alábbiak szerint:
• A június 28-i ülésen az intézményátszervezések terén a szükséges végleges döntések, valamint az új jogszabály alapján felülvizsgált alapító okiratok kerültek elfogadásra.
• A Társulási Tanács a Kőszeghegyaljai Óvodát 2007. július 31-i hatállyal jogutódlással megszüntette.
• A Központi Óvodához került integrálásra a Felsővárosi Óvoda, a Horvátzsidányi és a Peresznyei Óvoda.
• Az Újvárosi Óvodához került integrálásra a Kőszegfalvi Óvoda, a Velemi és a Bozsoki Óvoda.
• A Társulási Tanács a 2007/2008-as tanévtől megszüntette az alapfokú művészetoktatást a Bersek József Általános Iskolában.

Ezután a lejárt határidejű határozatokról szóló jelentések kerülnek szóba. Básthy Béla szóba hozza Kovács István jelentését, mely szerint a városi tájékoztató táblákat azért nem célszerű most megterveztetni, mert a forgalmi rend most még nem végleges. Ez mikorra várható, lesz-e lényeges változás, illetve elképzelhető-e az, hogy a táblák szakaszolva készüljenek el?
Kovács István szerint lehet ugyan szakaszolni a táblák elkészítését, de sajnos csak úgy, hogy ez belülről kifelé valósuljon meg. A városi információs tábláknak az a lényege, hogy a turistákat a településbe érkezésüket követően elvezesse a látnivalókhoz, minden fontos kereszteződésben újabb információkat adjon, majd a megmutassa a kivezető utat. Azt nem lehet megtenni, hogy egy bizonyos pontig elkészülnek ezek a táblák és utána a vendég tanácstalan maradjon. Tehát lehet ugyan szakaszolni ezeket, de az eredménye kérdéses. Annyi eltérés megengedhető, hogy más táblák kerüljenek a belvárosba és mások a külső területekre. Az, hogy mikor lesz forgalmi rend változás, azt ő nem tudja megmondani, meg azt sem, hogy milyen változások várhatók. Sokkal inkább kérdéses, hogy mikor lesz erre költségvetési fedezet, ugyanis a bekerülési költsége minimum 5 M Ft. Addig felesleges pályázatot is kiírni. Azokat az elemeket, amiket ő a korábbi előterjesztésében felvázolt, fel lehet majd használni, továbbá ki lehet egészíteni pld. a Fő téren egy programokat is tartalmazó információs táblával.

Huber László hozzáfűzi, hogy a képviselő-testület júniusi ülésén foglalkozott a forgalmi helyzettel, amikor is hozott e tárgyban döntéseket. A forgalmi rendet nem lehet 2-3 havonta megváltoztatni. Inkább az a cél, hogy a költségvetési koncepció elkészítésére, vagy inkább októberre, pontos információk álljanak a város rendelkezésére az információs táblák ügyében.

Dr. Zalán Gábor a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság tegnapi ülésére utal, amikor a bizottság a közlekedési táblák ügyét tárgyalta meg. Ugyanez volt a bizottság álláspontja a táblák ügyében is: a koncepcióra készüljenek el. E két témát együtt lehet tehát kezelni, ha elkészült a felülvizsgálat.

Ezután a képviselő-testület 16 igen szavazattal elfogadja a lejárt határidejű határozatokról szóló jelentéseket, majd kérdés, hozzászólás nélkül – ugyancsak 16 igen szavazattal –, az átruházott jogkörben hozott döntésekről szóló beszámolót.

Ezután megkezdődik a napirend tárgyalása.


Az 1/a. és 1/b. napirendi pont tárgyalása:

A költségvetés I. félévi beszámolójáról és a költségvetésről szóló önkormányzati rendelet módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.
Sőbér Aurélia:
Szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy az idei költségvetésen a központi előirányzatoknál történt változásokat, a képviselő-testület időközben hozott határozatait, valamint a beérkezett pályázatokat vezették át. Az előirányzatokhoz képest a teljesítéseket nézve:
– működési előirányzatoknál időarányos a teljesítés,
– a működési bevételeknél – a gimnáziumot kivéve – szintén 50%-os a teljesítés,
– a fejlesztési bevételeknél a vagyonhasznosítás terén az előző beszámoló óta nem nagyon változott a helyzet, ugyanúgy 33%-on van teljesítés,
– a fejlesztési kiadásoknál a gondozóház teljesítése folyamatos, 1-2 előirányzaton van teljesítés, de sok olyan feladat van, amit a képviselő-testületnek át kell néznie, megvalósulhatnak-e.

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc:
Éppen szinte napra pontosan 1 éve, hogy az előző képviselő-testület egy 29 pontba foglalt intézkedéscsomagot fogadott el, mivel a város a 160 M Ft összegű ÖNHIKI támogatást nem kapta meg. Ennek az intézkedéscsomagnak a végrehajtása erre képviselő-testületre maradt. Kiemeli, hogy előtte 10 éven keresztül a város mindig megkapta ezt az állami segítséget. Az elmúlt évet a képviselő-testület minden erőfeszítése ellenére 58 M Ft működési hiánnyal és 34 M Ft áthozott szállítói kötelezettséggel terhelten kellett zárni. Ez összesen 92 M Ft-os hiány. Így indult a 2007-es esztendő, így érthető és nem szorul magyarázatra az, hogy az I. negyedévben komoly likviditási gondok voltak. A 2007. évi költségvetést a képviselő-testület 238 M Ft működési hiánnyal fogadta el.
Kiemeli az azóta történt fontosabb történéseket. A képviselő-testület a folyószámla hitelkeret 140 M Ft-ról 170 M Ft-ra való megemelését rendelte el. A korábbi pénzügyi-gazdasági szemlélet tovább nem folytatható, nincs esély az ÖNHIKI támogatás jövőbeni elnyerésére, a megszorítások több éves kihatással járnak. A pénzügyi helyzet javítását szolgálta az intézmények átvilágítása a bevételek növelése és a kiadások csökkentése érdekében. Az mindenki előtt világos, hogy csak elvonásból nem lehet élni, főleg nem lehet jövőt építeni. Ennek a feltételeit meg kell teremteni. Már ma is volt szó egy kiemelt projektről. Sok-sok intézkedésre van szükség ahhoz, hogy a város az adóbevételeit növelje, hiszen az intézmények másként nem számíthatnak többletbevételre. A képviselő-testület új vagyonrendeletet alkotott és rendet teremtett fontos vagyoni kérdésekben. Senki sem számított arra, hogy ez ilyen nehéz feladat lesz és sok apró tételt jelent majd. Sokat dolgozott a városfejlesztési és a pénzügyi bizottság is. Az I. félév legsúlyosabb problémája, a posztógyár értékesítésének elakadása várhatón a mai nappal megoldódik. A bankok versenyeztetése megtörtént, ami havonta 1 M Ft megtakarítást jelent. Erre sem volt eddig példa. A gimnázium fiúkollégiumának visszaadásából származó 167 M Ft kártalanítási összeget az önkormányzat megkapta, abból 100 M Ft a likviditási problémákra lett felhasználva, de azt év végére vissza kell tenni. Pályázott az önkormányzat 2006-ban és az idén is a működésképtelen önkormányzatokat támogatandó pályázaton, tavaly 50 M Ft-os összeggel, az idén 128 M-ra. Tavaly semmit sem kapott a város, 2007-ben pedig 5 M Ft-ot. Ebből megélni, alkotni és működtetni a várost – nagyon nehéz. A város pénzügyi helyzete továbbra sem jó, de a város működőképes. Ismerteti a rendelettervezet főszámait. Az I. félév bevételi teljesítése 54%, a kiadásé: 42%. Mindkettő szám pozitív, de kemény II. félév várható. A képviselő-testület eddigi intézkedései eredményesek voltak, ezt a gondolkodásmódot és ezt a tendenciát tovább kell folytatni.
A pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság a beszámolót és a rendelettervezetet is elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.

Racker Béla:
A civil központtal kapcsolatosan a 9 és a 10 M Ft közötti különbséget – tehát elköltötte az önkormányzat, kérdés, hogy mire?
A Kőszegi Városfejlesztő Kft. alapítása 1,5 M Ft-tal jelenik meg. Az elmúlt időszakban rengeteg munka, tervezés és előkészítési feladat esetében volt arról szó, hogy ezeket mind a kft. fogja elvégezni. Kérdés, hogy ezeket miből oldotta meg? Az alaptőkéből finanszírozta-e, ugyanis a kiadási oldalon is megjelenik ez az 1,5 M Ft. Az V. ütem hasznosítását is a mai ülésre kellett volna behozni, de nincs benne a mai anyagban. Amikor ő erről az ügyvezetőt kérdezte, az volt a válasz, hogy beteg volt az ügyvédjük.

Sőbér Aurélia a civil központtal kapcsolatban elmondja, hogy ebből a pénzből egy tanulmányterv készült. A Városfejlesztő kft. munkájáról neki nincsen információja. A 1,5 M Ft kimondottan az alapítás költsége. Racker Béla szerint sajnálatosan ő sem tudja, mit csinál ez a kft., pedig ő a felügyelő bizottság tagja. Huber László az alapítással kapcsolatban tisztázza, hogy az önkormányzat részét is a másik fél biztosította, ezért jelentkezik a bevételi és a kiadási oldalon is. A munkájukat tekintve ő igyekszik velük szót érteni. Az V. ütemmel kapcsolatban a nyári szünet lelassította a folyamatokat, továbbá szerinte ebben a hivatalra nagyobb teher fog hárulni. Azért megígérték, hogy a terület hasznosítására vonatkozó javaslattal állnak elő.

Racker Béla visszatér a költségvetés helyzetére. Lehet fanyalogni ezzel az anyaggal kapcsolatban, de nem érdemes, mert mindenki tudta, hogy ilyen lesz. Mindenki tudta, hogy pénzügyileg instabil lesz ez az év. Sajnos ennek ellenére még nem mindenki lát tisztán. Az önkormányzat most a vagyonát értékesíti és azt forgatja be a működésbe. Az elnök úr is félreérthetően említette az egyházi kártalanításból származó 100 M Ft-ot, mivel azt felélte az önkormányzat, az nincs. A folyószámla hitel szintén a maximumon van kihasználva és ő nem lát lehetőséget arra, hogy a jelenlegi hiány mellett az év végéig ez az összeg visszakerüljön a számlára. Ő azt látja valós problémának, hogy hiába dolgozik a hivatal kőkeményen, csupán most is 33 M Ft a vagyonhasznosítási bevétel, ami terv szintjén is 192 M Ft volt, ezen felül pályázati önrészeket is ebből a pénzből kellene biztosítani és ez nincs. Hiába történt jelentős értékesítés, a részletfizetések miatt 20 év múlva jön be ezekből pénz. A polgármester úrral már beszélgettek arról, hogy ezt a pénz meg kellene szerezni, magát a követeléseket el kellene adni. Vannak erre lehetőségek, mert erre a pénzre most van szükség. A dolgát jól végzi a hivatal, csak éppen az önkormányzat kintlévőségei nőttek meg 200 M Ft-tal. Elvileg rendelkezik a város ezzel a pénzzel, de gyakorlatilag nem.

Dr. Zalán Gábor szerint is a képviselő-testületre hárul az a feladat, hogy átnézze, mik azok a fejlesztések, amik elmaradhatnak. A 238 M Ft-os hiány csupán 8 M Ft-tal csökkent a félévre, ebből 5 M Ft a működésképtelen önkormányzatokat támogató pályázatból származik. Rába László képviselő úr elmondta a tegnapi bizottsági ülésen, hogy 2-3000 ilyen pályázatot adtak be és csupán 400 M Ft volt a felosztható összeg. Vas megyéből csak két település kapott, tehát így kell ezt megítélni.
A vagyonhasznosító osztály mellett a városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi valamint a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság is sok munkát végez és ők is foglalkoztak azzal a lehetőséggel, hogy a kintlévőségek értékesítve legyenek. Az valóban tény, hogy az egyházi kártalanításból származó 100 M Ft működésre fel lett használva. Nem tudni, hogy ha az egyház erre hitelt vett fel, az módosítja-e a jelenlegi helyzetet, mely szerint 5 éven belül kell visszafizetni és el kell számolni vele. A költségvetésnek szerinte az a summázata, hogy az önkormányzatnál feszített gazdálkodás folyik. Minden intézményvezető megpróbálta félévre az 50%-ot elérni. Az intézmények átvilágításának a tapasztalatairól az októberi ülésre készül előterjesztés.
Kéri, hogy a következő változatással együtt fogadja el az anyagot a képviselő-testület: a költségvetés elfogadásakor a kht.-nál soronként hagyta jóvá a képviselő-testület az egyes tételeket és amikor az intézményi takarítások átkerültek az intézményekhez, 1,216 M Ft maradvány keletkezett. Mivel ugyanakkor a köztéri berendezésekre szánt előirányzat elfogyott, javasolja ezt a maradványt erre átcsoportosítani. Ehhez a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság tegnapi ülésén hozzájárult. Azért nincs az anyagban megjelenítve, mert készült egy beszámoló az intézmények átvilágításának tapasztalatairól erre az ülésre (ami végül ma nem került napirendre) és abban kérték volna.

Simonits Zsolt elgondolkodtatónak érzi ezt a helyzetet, mert adott ez az intézményi struktúra, amit a többcélú kistérségi társulás és az önkormányzat közösen tart el. Ez a struktúra ennyibe kerül, ezt nem változtathatja meg a város. A mostani hiányt be lehet betonozni szinte évekre előre. A központi normatívák alakulása mögött mindig a kormányzati szándék húzódik meg. Amíg a saját bevételeit a város nem tudja megnövelni, addig nem lehet ezen a helyzeten változtatni. Nem lehet a kormányzati szándék ellen tenni. Ez a működési hiány nagyságrendben fenn fog állni, amennyiben az intézményrendszer nem változik. A többcélú kistérségi társulással kapcsolatos, a polgármester úr által vázolt elképzelések valószínűleg nem lesznek elegendőek ennek megváltozatásához.

Básthy Béla visszautal Racker Béla szavaira, akivel egyet is ért, azt kivéve, hogy "rendben van ez költségvetés, mert úgy is tudtuk, hogy ilyen lesz".
Sajnos a város saját bevételei annyira elegendőek csupán, hogy a működési hiányt kipótolja és másra nem elég. És ez a kötelező feladatokra vonatkozik, nem az önként vállaltakra. Egyetért azzal Simonits Zsolttal, hogy amíg a Kormány nem tartja azt fontosnak, hogy egy város kulturális és történelmi örökséggel rendelkezik, addig ez nem fog megváltozni. Nyugat-Európában egy ilyen város, mint Kőszeg, országos szinten finanszírozandó. Minden országban vannak dotált települések, mert szépek, a nemzet múltját hordozzák és jelképezik. Magyarországon ez nincs. Tehet bármit az önkormányzat, ő nem látja erre a megoldást. Ha viszonylag szerencsés is lesz az önkormányzat, akkor lehetnek ugyan sikeres pályázatok, de ez nem a város belső fejlődéséből és indíttatásából adódik majd.

Racker Béla is egyetért a kormányzati szándék megítélésével, de ezzel együtt is működtetni kell a várost és a finanszírozhatóságát biztosítani. Ebben a ciklusban várhatóan 1 milliárdnyi vagyont fog értékesíteni az önkormányzat és azt fel fogja élni.

Földesi Zoltán pozitívumnak tartja a kintlévőség növekedését.

Végül Huber László összefoglalja a vitát. A működési hiány félév táján szinte semmit sem változott. Év végére sem várható jelentős csökkenése. A kőszegi önkormányzat korábban is mindig nagy hiánnyal fogadta el a költségvetést, de év végére ez mindig eltűnt. Ez az ÖNHIKI támogatásból, takarékos gazdálkodásból, valamint elhagyott feladatokból oldódott meg. Ebből a 3 lehetőségből 2 már kiesett a mostani képviselő-testületnek. A fejlesztések már eleve olyan minimális szinten lettek beállítva, hogy nincs mit nagyon elhagyni. Ráadásul a Fő tér bekamerázására tervezett összeg is át lett téve működésre, mivel különböző támogatási igények is felléptek. Mindez lassan, de biztosan pénzügyi ellehetetlenüléshez vezet. Ha posztógyárat sikerül is eladni és kifizetik, időt nyer ugyan az önkormányzat, de a veszély nem múlik el. Az intézményi struktúrával kapcsolatban a szeptemberi ülésre készül előterjesztés. A képviselő-testület amit lehetett, megtette, de újabb komoly lépések várhatók 2008-ra. Nem akar rémképeket festeni, de kéri, hogy vegye komolyan ezt a hiányt a képviselő-testület. A vagyonértékesítésből származó bevételek valóban működésre lettek felhasználva, de ez máshol is így van csak éppen van ahol már nincs mit eladni. A lényeg az, hogy ne csökkenjen az önkormányzat vagyona. Ha pld. pályázat önrészéhez van felhasználva az ilyen bevétel, egy fejlesztéshez, akkor nem csökken a város vagyona és fejlődést jelent a városban. Ésszel kellene tehát gazdálkodni.

[A vita közben megérkezett az ülésterembe dr. Mátrai István képviselő, így a képviselő-testület létszáma teljes, 17 fő van jelen.]

Mivel további észrevétel nem hangzik el, lezárja a napirend tárgyalását. Racker Béla kéri, hogy a polgármester úr bocsássa szavazásra azt, hogy a szeptemberi ülésre kerüljön a képviselő-testület elő előterjesztés a kintlévőségek értékesítésének lehetőségeiről és módozatairól.
Huber László ezt nem tartja szükségesnek, mivel erről a júniusi ülésen már született döntés, a fejlesztésekkel kapcsolatos, létrehozandó alap kapcsán.

Először a beszámolót bocsátja szavazásra, amit a képviselő-testület 17 igen szavazattal elfogad.

169/2007. (VIII. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2007. I. félévi gazdálkodásáról szóló beszámolót elfogadja azzal, hogy a Kőszegi Városüzemeltetési és Kommunális Szolgáltató Kht. szolgáltatási díjaira tervezett előirányzatokon belül az intézményi takarítás maradványát, 1 216 e Ft-ot a köztéri berendezések karbantartására át kell csoportosítani.

Felelős: Huber László polgármester.
Hivatali felelős: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
Határidő: azonnal.

Ezután a képviselő-testület 17 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
25/2007. (IX. 1.) számú önkormányzati rendelete
a 2007. évi költségvetés megállapításáról szóló
6/2007. (III. 1.) önkormányzati rendelet
módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


A 2. napirendi pont tárgyalása:

Az útépítési és közművesítési hozzájárulásról szóló rendelet módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Rimányi Krisztina:
Szóbeli kiegészítésében ismerteti a rendelet módosításnak szükségességét. Legfontosabb a módosítások között, hogy ha a rendezési terv szerint kialakításra kerülne a jövőben egy út, az érintett ingatlantulajdonosok által ingyenesen átengedett terület értéke beszámításra kerülne az út vagy a közmű építés költségeibe. A fizetendő díj 30%-ról 50%-ra lenne felemelve a rendelettervezet szerint, továbbá pontosításokról is szó van benne (bizottságok neveinek megváltozása, a polgármester helyett a jegyző állapítja meg a fizetési kötelezettséget).

Kérdések és hozzászólások:

Preininger Ferenc:
A pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság egyhangúan elfogadásra ajánlja a rendelettervezetet.


Földesi Zoltán:
A városfejlesztési, vagyonügyi és környezetvédelmi bizottság szintén.

Dr. Mátrai István:
A 30-ról 50%-ra való emelés anyagilag mekkora összeget tesz ki a lakosságnak?
A 10 évre való visszamenőleges kitétel azt jelenti-e, hogy most valaki ezért pénzt kap?

Rimányi Krisztina szerint a második kérdésre "nem" a válasz. Az összegszerűséget most meghatározni nem lehet, hiszen ezt az egyes utak kialakításakor lehet megtudni. Arról van szó, hogy ha a rendezési terv olyan utat jelöl, ami egy ingatlantulajdonost érint, és ha ő erre a területre építési engedélyt kér, akkor az út részére a földdarab lejegyzése megtörténik. Az út megépítése esetén, hogy az illetőt kár ne érje, a legyezett terület értéke az útépítési hozzájárulásból levonásra kerül.

Básthy Bélánál már sokan panaszkodtak, mert ezek a dolgok nem igazán igazságosak. Minden útnak van két oldala és bizony gyakran előfordul, hogy csak az egyik oldalról vesznek el útépítés céljára. Ezt a kifejezetten hátrányos helyzetet jól oldaná fel a rendelettervezet, hiszen ezentúl akitől nem vettek el területet, az nyilván többet kell, hogy fizessen. Ez így lesz igazságos a jövőben.

Horváth Andrea:
Ismerve a pénzügyi helyzetet és tekintettel arra, hogy a rendezési tervben lévő utak nem 1-2 éven belül valósulnak meg, a 2. §-ban megfogalmazottak megváltoztatására tesz javaslatot. A szövegben jelenleg az szerepel, hogy a terület értékét "a tulajdonjog ingatlan-nyilvántartási átvezetésének időpontjában irányadó értéken" kell beszámítani. Ez helyett inkább azt javasolja, hogy "amikor az útépítés megvalósul", az akkori érték legyen az irányadó.

Rimányi Krisztina szerint ez az érték természetesen jóval nagyobb lenne, mint a mostani szöveg szerinti érték. Azért ezt az értéket határozták meg, mert egy csatornázott, közművesített út esetén azokra esne nagyobb teher, akiknek annakidején nem vettek el részt a telkükből.

Básthy Béla egyetért mindegyik javaslattal, ugyanis az utak megvalósulása és a rendezési terv között akár 10 év is eltelhet. Köztes megoldásként javasolja, hogy "az ingatlannyilvántartási átvezetésének időpontjában irányadó értéken" maradjon benn a szövegben, de "inflációval növelt" értéken.

Földesi Zoltán viszont arra utal, hogy 2-5 évvel ezelőtt sokkal magasabb áron voltak elérhetők ingatlanok Kőszegen, mint most. Ha ez így folytatódik, akár alacsony árakról is lehet beszélni, ezért ő változatlanul a rendelettervezetben lévő szöveget javasolja elfogadni.

Mivel az önkormányzat jelentősen emeli az útépítési és közművesítési hozzájárulás mértékét, Básthy Béla továbbra az inflációval növelt értéket javasolja elfogadásra.

Simonits Zsoltnak is voltak aggályai a 30-ról 50%-os emelést illetően, mert ez azért jelentős és a lakosság minden rétegét érinti. Úgy érzi, hogy képviselőként el kell döntenie, hogy ebben az esetben a lakosság vagy az önkormányzat érdeke-e a fontosabb. A korábban pár 100 000 Ft-os szántó vagy gyümölcsös ingatlanok a belterületbe vonás után felértékelődtek és ma már a többszörösét érik. Őt meggyőzte a 2. § jelenlegi szövegének változatlanul hagyása.

Rimányi Krisztina kihangsúlyozza, hogy a rendelet csak teljesen új utak esetében érvényes, felújításra nem. Ezek általában olyan területen vannak, ahol a lakók kifejezett kérésére történt meg a belterületbe vonás, és nemcsak az útépítés lesz kötelezettség, hanem a közművektől a postaszolgáltatásig minden.

Huber László szerint azért lesz ez igazságos, mert eddig ugyan 30%-os hozzájárulást kellett fizetni a tulajdonosoknak, ami 50% lesz, de ebből levonható az az érték, amivel a tulajdonosok hozzájárultak az úthoz. Éppen a lakosság nyomására történtek a belterületbe vonások, tehát a lakosság nagyobb szerepvállalása indokolt. Ha ennél nagyobb kedvezmény ad az önkormányzat, akkor megkérdőjeleződik a beruházás forrása és ezzel együtt a megvalósulása is. Egyébként – egy nem kőszegi ügy kapcsán – de ez a kérdés megjárta az Alkotmánybíróságot is.

[A vita közben elhagyta az üléstermet Rába László és Stampf Ferenc képviselő, így a képviselő-testület létszáma 15 főre csökkent.]

Rimányi Krisztina jelzi, hogy az építési törvény szerint az út és közműfejlesztési hozzájárulást maximum 90%-ban lehet meghatározni.

További észrevétel nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja a módosító indítványokat, elsőként Horváth Andreáét. Azt, hogy az "útépítés megvalósulása idején irányadó érték" szerepeljen a 2. §-ban, 1 igen, 11 nem, 3 tartózkodás mellett elveti a képviselő-testület.
Básthy Béla javaslatát – mely szerint az "ingatlan-nyilvántartási átvezetésének időpontjában irányadó értéken" kell beszámítani a területet, de "inflációval növelten" – szintén 3 igen, 10 nem szavazattal, 2 tartózkodás mellett, elveti a képviselő-testület.


Végül a polgármester az eredeti rendelettervezetet bocsátja szavazásra, amit 15 igen szavazattal elfogadnak a jelenlévők és ezzel a következő rendeletet alkották:


Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
26/2007. (IX. 1.) rendelete
az útépítési és közművesítési hozzájárulásról szóló 18/1999. (XI. 1.) rendelet módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


[A szavazás után Racker Béla képviselő is elhagyta az üléstermet és ezzel a képviselő-testület létszáma 14 főre csökkent.]


A 3. napirendi pont tárgyalása:

A piacrendelet módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Zalán Gábor:
Szóbeli kiegészítésében visszautal a képviselő-testület egy korábbi döntésére, amikor is döntött a piac áthelyezéséről. Ennek technikai átvezetése történik meg a rendeletben, hogy a piac törvényesen tudjon működni.

Hozzászólás és kérdés:

Preininger Ferenc:
A pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság elfogadásra ajánlja a rendelettervezetet.

Dr. Mátrai István:
Az 1. § (1) bekezdésében lévő 2247 hrsz-on szereplő terület tulajdonképpen egy járda, ami elhúzódik egészen a gyógyszertárig. Ugye ez nem azt jelenti, hogy addig végig piac lesz?

Dr. Zalán Gábor szerint nem, csak a terület Fő tér felőli részén. Ha megtörténik a terület pontos rendezése és megosztása, akkor pontosítva lesz a piac helye is a rendeletben. Most csak azért kellett bevenni, hogy a működni tudjon ezen a részen is a piac.

További észrevétel nélkül, a képviselő-testület 12 igen szavazattal, 2 tartózkodás mellett az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete
27/2007. (IX. 1.) önkormányzati rendelete
a városi piac fenntartásáról és működtetéséről
szóló 17/2005. (V. 9.) önkormányzati rendelet
módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


A 4. napirendi pont tárgyalása:

Az állattartásról szóló önkormányzati rendelet módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Zalán Gábor:
A jelenleg hatályos állattartási rendeletben megszabott határidő a korábbi állattartásra vonatkozóan lejárt. 21 lovat érint ez Kőszegfalván, amelyek tartását a rendelet értelmében meg kellene szüntetni. Mivel október hónapban várhatóan új, átfogó állattartási rendelettervezet kerül a képviselő-testület elé, addig célszerű ezt a határidőt most kitolni, továbbá hirtelen méltánytalan lépés lenne ez a vállalkozóval szemben is.

Hozzászólások:

Preininger Ferenc:
A pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság elfogadásra ajánlja a rendelettervezet, ugyanis az valóban nonszensz, hogy egy 15 napos hatósági intézkedést követően egy 22 lovat érintő gazdaságot fel kelljen számolni. Az is igaz, hogy már korábban kérni kellett volna az ügyfeleknek a méltányosságot. Mivel a város új állattartási rendeletet fog alkotni, célszerű megfontolni előtte lakossági fórum összehívását. Annál is inkább, mert ebben a konkrét esetben, Kőszegfalván, tudomása szerint a lakosság 95%-a nem ért egyet a gazdaság felszámolásával. Épüljön be a képviselő-testület gondolkodásmódjába ez, illetve a jelenlegi állapotokat figyelembe véve készüljön majd el az új rendelet.

Gyarmati Kálmán:
Egy osztrák vállalkozó évekkel ezelőtt megvásárolt egy romos épületet Kőszegfalván, hivatalos építési engedély alapján istállókat épített és ő kezdte el a lovak tartását. Abban az időben lóvásár is működött a faluban, amivel jelentősen megnőtt az idegenforgalom. Aztán ez a vállalkozó eladta az ingatlanát, 50 M Ft-ért. A jelenlegi tulajdonossal is meg van elégedve a lakosság, nem kifogásolják a lovak tartását, egy ügyfél kivételével. A faluban aláírásgyűjtéssel is támogatták a vállalkozót. A helyszínre kiment szakemberek sem tettek kifogást a lótartás ellen, egyedül a trágya elhelyezését firtatták. Ő ezt nem látja súlyos gondnak, ugyanis egy közeli kertészetbe állandóan elszállítják az összegyűjtött trágyát. Az igaz, hogy a jelenlegi vállalkozó hibázott, nem figyelt oda a helyi rendeletben megjelölt kötelezettségére, de ez annak is tudható, hogy külföldi állampolgár.

Simonits Zsolt:
Emlékezteti a képviselőtársait, hogy amikor az SOS Gyermekfalu melletti területet eladta a képviselő-testület a Hovi-Ép Kft-nek, akkor eladta a mellette lévő kutyafuttatónak kijelölt területet is. Ha az új rendelet készül, akkor ennek pótlásáról is gondoskodni kell.

További észrevétel nem hangzik el, így a képviselő-testület 14 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
28/2007. (IX. 1.) rendelete
az állatok tartásáról szóló 30/2005. (X. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)

[Az ülésterembe visszaérkezett Racker Béla és Stampf Ferenc, így a képviselő-testület létszáma 16 fő.]


Az 5. napirendi pont tárgyalása:

A Dr. Batthyány-Strattmann László Kórház Egészségügyi Szolgáltató Kft.-nek a szakellátás tapasztalatairól szóló tájékoztatója csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A napirend tárgyalásánál dr. Németh Attila megbízásából dr. Bárány Győző orvos-igazgató van jelen, aki szóbeli kiegészítést az anyaghoz nem tesz, de szívesen válaszol a képviselők kérdéseire.

Kérdések és hozzászólások:

Raposa Helga:
A szociális és egészségügyi bizottság egyhangúan elfogadásra ajánlja az előterjesztést. A szakrendelő zavartalanul működik a városban, legfeljebb 2 hetes előjegyzés után, de mindenki hozzájut a szükséges ellátáshoz.
Az anyagban szerepel, hogy örvendetes módon megnőtt a kismamák száma, így a terhes tanácsadás és a nőgyógyászat óraszámát át kellett csoportosítani, amit a körmendi kórház rugalmasan oldott meg.
Felhívja a figyelmet az anyag végén található részre, amelyben az előterjesztő a különböző szakrendelések beindításáról illetve az óraszámok megemelésével kapcsolatosan véleményét fejti ki.

Dr. Sujbert Pál:
Szakmabeliként szól hozzá az előterjesztéshez. Mindenki ismeri az egészségügyet érintő változásokat és azok anomáliáit. Kórházak valamint kórházi osztályok megszüntetése, a vizitdíj bevezetése, az egészségügyi és a biztosítási rendszer privatizációjával kapcsolatos elképzelések – ezek mind az egészségügyi reform címén zajló intézkedések. Ennek ellenére az a tapasztalata, hogy a szakrendelő ebben a 84 órában megfelelő színvonalon látja el a feladatát és ez az ott dolgozó orvosok és szakdolgozók áldozatos és sokszor nem a megfelelő körülmények között végzett munkájának köszönhető.
Az igazgató urat emlékezteti arra, hogy még az előző képviselő-testület idejében a jelenlegi óraszám 120-ra történő felfejlesztéséről volt szó. Erről van-e napjainkban még szó? Illetve mekkora óraszámra lenne szükség ahhoz, hogy a reumatológia zsúfoltsága enyhüljön, illetve, hogy a kőszegi szakrendelőben is be lehessen vezetni az onkológiai szakrendelést? Örömmel venné, ha ezt az OEP finanszírozná, bár szerinte a sebészet sokkal hasznosabb lenne. Ugyanakkor ez utóbbi műszerezése miatt nyilván anyagilag nagyobb kiadást jelentene. Mégis, ennek beindítását ő nagyon szorgalmazná.
Az anyagban is szó esik a Kőszeggel való együttműködésről. Emlékezteti a jelenlévőket, hogy az SZMSZ márciusi elfogadásakor a szakellátás és az alapellátás koordinálását és a megfelelő kapcsolattartást a szociális és egészségügyi bizottság kapta feladatul. Ebben kéri a jövőben a Dr. Batthyány-Strattmann László Kórház aktívabb közreműködését.

Racker Béla:
Nagyon nagy szerencse folytán és dr. Németh Attila közvetítésével maradt meg a kőszegi rendelőintézet. Azóta is ezen a szinten működik és most már a továbblépésen kell gondolkodni. Az olvasható ki az anyagból, hogy Kőszeg nem egyeztette a járóbeteg ellátásról szóló kérdéskört a körmendi kórházzal – ami valóban hiba volt. De ez nyilván azért történhetett meg, mert először csak az alapellátás áthelyezése került szóba. Meglátása szerint a kőszegi önkormányzatnak kezdeményeznie kellene, hogy a többcélú kistérségi társulás kezdje meg a tárgyalásokat a Dr. Batthyány-Strattmann László Kórházzal a rendelőintézet tekintetében, mivel a járóbeteg és a szakellátásra közösen lesz pályázati lehetőség. Ezek egy, új épületbe való kerülését, műszaki fejlesztését, megfelelő műszerekkel való ellátását mindenképpen támogatni kell. A rendelőintézet fejlesztése tekintetében ő sokkal inkább a radiológia megteremtését tartaná fontosabbnak a dr. Sujbert Pál által javasoltakkal szemben. Ez ad ugyanis megfelelő hátteret a sebészetnek, a bőrgyógyászatnak stb. is.

Huber László visszautal kora tavaszra, amikor felvetődött az egészségház gondolata. Akkor a felnőtt és gyermek alapellátás, a sürgősségi ellátás és a mentőszolgálat optimálisan egy helyre való telepítését tűzte ki célul a képviselő-testület. Mint kiderült, ez az út nem járható, mert nagyon kevés forrás áll hozzá rendelkezésre. Meg lett ugyanis határozva a pályázók köre, ugyanis elsősorban azokat a településeket támogatják majd – és ezt az Egészségügyi Minisztériumban is megerősítették – ahol nincsen megfelelő színvonalú ellátás. Június 15-én, egy Zalaegerszegen tartott régiós tanácskozáson ő maga személyesen találkozott dr. Németh Attilával, aki kifogásolta neki, hogy az újságból kellett megtudnia a város terveit. Ki kell emelni, hogy nem egy hivatalos tájékoztató után íródott a cikk, hanem egy párt által tartott sajtótájékoztató nyomán. Ő mindenfajta változtatást csak a kórházzal való együttműködés alapján tudna elképzelni, másként nem is lehet. Éppen ezen az említett találkozón tisztázódott, most nem ezt a fajta fejlesztést fogják támogatni, ezért mert nem is érdemes erőltetni, mert akkor egy támogatottra kevesebb pénz jut. A jövőt tehát csak a kistérséggel való szoros együttműködéssel lehet elképzelni. Erre ki is fog jelölni külön egy szakembert. Még egyszer elnézést kér, hogy nem történt egyeztetés, de nem ez volt a szándéka.

Földesi Zoltán arra utal, hogy a helyi szakmai teammel történő egyeztetés során már felmerült a szakellátás ügye és az, hogy pályázaton kell technikai eszközöket igényelni.

Básthy Béla:
Mi az oka annak, hogy a pszichiátriai szakrendelésen megjelentek száma jelentősen megnőtt?

Dr. Bárány Győző megválaszol a kérdésekre. Az óraszámok elosztása az OEP-el kötött szerződés alapján történik, amit az önkormányzatoknak kell kérnie. Tudomása szerint a 120 órás szakrendelés csupán tervezet volt. A vita mindig a megyével van, ugyanis ott osztják el a települések óraszámait. Ezért is nem oldható meg a sebészeti szakrendelés beindítása, és a tervezett proctológia is csak azért, mert emelkedett a daganatos betegek száma és ezt talán el lehet fogadtatni az OEP-vel.
Köszöni a polgármester úr szavait, ő biztos volt benne, hogy félreértés történt, hiszen a kapcsolat mindig megvolt a város és a körmendi kórház között. Szerencsére ettől a betegek nem szenvedtek semmilyen hátrányt.
Racker Béla képviselő úr javaslatát támogatja, hiszen valóban, mindenfajta pályázati célkitűzés csak a kistérséggel együtt oldható meg. Ismerteti a korábbi elképzeléseket is. Úgy volt, hogy pld. Őriszentpéteren is építenek egy új szakrendelőt, ez szerepelt is a Regionális Fejlesztési Tanács előtt is, de aztán megváltoztak a feltételek és a 6000 fő alatti településeken ezt nem támogatják.
A pszichiátriai szakrendelésen megjelentek száma nem azért növekedett meg, mert "bolondabbak lettek az emberek", hanem sokkal inkább azért, mert a terhelhetőségük jelentősen lecsökkent, a létbizonytalanság, a megélhetési gondok sok emberben feszültséget keltenek. Az 50-60 év közötti korosztálynak semmilyen elhelyezkedési lehetősége és ezzel együtt kilátása nincs.
Köszöni a rendelőintézettel kapcsolatos pozitív véleményeket és a képviselő-testületnek további jó munkát kíván.

Dr. Zalán Gábor hozzáfűzi, hogy a polgármesteri hivatal egészségügyi vizsgálata is átkerült a szakrendelőbe. Amit a hivatal fizet ezért, azt is vissza fogja forgatni a körmendi kórház eszközfejlesztésbe.

Huber László is további jó munkát kíván a rendelőintézet működtetéséhez. Mielőtt a határozati javaslatot szavazásra bocsátja, Racker Béla kéri, hogy azért fontolja meg a képviselő-testület a határozatba belevenni a kistérség felkérését a szakrendelővel történő tárgyalásokra. Huber László szerint erről nem célszerű most így dönteni és szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 16 igen szavazattal elfogadnak.

170/2007. (VIII. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Dr. Batthyány-Strattmann László Kórház Kft. tájékoztatóját elfogadja.


A 6. napirendi pont tárgyalása:

A településfejlesztési döntésről szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh István:
Szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a településrendezési terv módosítása több okból is szükséges. Ennek indoka a képviselő-testület által elfogadott cselekvési program, hiszen ennek megvalósításában a rendezési terv – mint eszköz – hathatós segítséget nyújthat. Ezáltal válik lehetőség különböző területek feltárására és kínálatára a befektetők és a nagyberuházók felé.
A másik nagy indoka a rendezési tervnek az un. "részelemek átdolgozása" címen szerepel. Ez a településszerkezet elemeit jelenti és nagyobb volumenű átdolgozást igényel. A harmadik indoka a módosításnak a soha nem szűnő lakossági kérelmek. Eddig 11 ilyen van beiktatva, de a mai napon is kapott a polgármester úrtól néhányat. A településfejlesztési döntést ilyen értele