Kávészünet Kelemen Péter elnökkel

Negyven éves a Kőszegi Sporthorgász Egyesület. Negyven éve, 1973-ban határozták el a horgászok, hogy létrehoznak egy szervező bizottságot, melynek az lesz a feladata, hogy a Lakástextil Vállalat Posztó-Nemezgyára Sport-szakosztályai mellé létrejöjjön egy horgászegyesület.

Kőszeg és Vidéke online

Negyven éves a Kőszegi Sporthorgász Egyesület
Negyven éve, 1973-ban határozták el a horgászok, hogy létrehoznak egy szervező bizottságot, melynek az lesz a feladata, hogy a Lakástextil Vállalat Posztó-Nemezgyára Sport-szakosztályai mellé létrejöjjön egy horgászegyesület. Oroszvári József igazgató úr engedélyezte a Latex Kőszegi Horgászegyesület megalakítását, működését. Így lett a kőszegi civilszervezetek egyike mára a legnagyobb taglétszámú egyesület. Hamarosan a Magyar Országos Horgász Szövetség tagjai lettek és a Rábavidéki (horgász) Intéző Bizottság kezelésében lévő összes közös vízterületet használhatták. (Akkor még nem voltak meg a kőszegi horgásztavak.) A nemrég elhunyt dr. Csiszár Károly tanácselnök volt az egyik fő mozgatója a téglagyári gödör helyén egy csónakázótó megépítésének. A terv 1978-ban valóság lett és már az év őszén sor került a haltelepítésre. Építésében a kőszegi horgászok, a város lakossága, a tanulóifjúság társadalmi munkával vették ki a részüket, hozzájárulva ezzel a város idegenforgalmának fellendítéséhez és a horgászsport népszerűsítéséhez.
Kelemen Péter elnökkel hosszú –negyvennyolc órás – szolgálata után találkoztunk a Csónakázótónál, mégis friss, energikus negyvenes fiatalembert ismertem meg személyében. A nemrég elkészült Horgászoktató és bemutatóházba invitál, ahol már katonás rendben sorakoznak az éppen zajló bojlis horgászverseny résztvevőinek a nyereményei. A tagdíjból és a halasítási támogatásokból építették ezt a házat is. Bevallom, nem horgászom, a vadászat is távol áll tőlem, alapvetően állatbarát vagyok. Megnyugtat, ez a fajta horgászás egyfajta sport. A kifogott halat mérlegelik, ha kell, ellátják sebeit és jelölés után visszaengedik a tóba. Aki a legtöbbet fogja a 80 óra alatt, az győz. Körbejárjuk a tavat, melyet erre az alkalomra tizenkét hasonló nagyságú területre parcelláztak. A sátrak és a horgászkellékek mellett várakozó pecások barátsággal üdvözlik a „főnököt”, akit úgy tíz éves korában érintett meg a pecasport. Láttunk kapást, mérlegelést, etetést. Feltűnő a rend és a tisztaság. Nagyjából így zajlik a mintegy 80 órás verseny az Ausztriából átlépő Gyöngyös-patak és a Malomárok mellékágával közrefogott Csónakázó és horgásztavon.
-Kezdettől nagy hangsúlyt fektetett az egyesület vezetése a horgászsport népszerűsítésére és az utánpótlás nevelésére. Eleinte a Latex klubhelyiségében zajlott az egyesületi élet -a hideg hónapokban- a főidényt követően.
-Közben volt a rendszerváltás, kicsúszott a Latex, mint patrónus az egyesület mögül.
-Bennünket sem kíméltek a változások, a MOHOSZ Vas Megyei Szövetsége tagegyesületeként működtünk egyre nehezebb anyagi helyzetben. Új nevünk is lett: Kőszegi Sporthorgászt Egyesület. A megyei szövetség és a város között létrejött haszonbérleti szerződés keretében használtuk tovább a két tavat, a Csónakázó tavat és a Téglagyári tavat.
-Mi az egyesület küldetése?
-A szabadidő kulturált eltöltésén túl az egészséges kikapcsolódás a természetben, a sportszerű eszközökkel és módszerekkel történő horgászás megvalósítása mind a tagok, mind a civilek számára. A törvényesség, kapcsolattartás, gazdálkodás, halgazdálkodás, környezetvédelmi tevékenység az alapja a munkánknak. Olyan ismereteket is szeretnénk adni, melyek hozzátartoznak a tájékozottsághoz. Ezért is hoztuk létre a közel egy kilométer hosszú sétaút mentén a 21 táblából, a Magyarországon egyedülálló halismereti tanösvényt. Minden táblának van „támogató gazdája”. Kellemes séta alatt ismerhetik meg a látogatók hazánk jellegzetes halfajtáit, rövid leírással, természetesen a tó halállományát is beleértve. Az elmúlt időben többször váltott vezetőséget az egyesület, de az ifjúsággal való foglalkozás jellemezte valamennyit. A rendszerváltást követően megzuhant a működése, hat éve van új vezetés, azóta újraszerveződött az építés és a más szellemű horgászat. Mindent önerőből és támogatók segítségével teszünk. Két tavunk van.
-Mekkora a közösségük?
- Háromszáz tagunk van, -a családtagokat is beszámítva- mintegy ezer fő tartozik hozzánk. Az életkor 4 éves kortól 90 évesig terjed. A társadalom minden rétegéből vannak. A munkanélkülitől a gyári munkáson át orvos, jogász, tanuló, nyugdíjas, férfi, nő megtalálható. Három gyermekem közül a legkisebb megszállott horgász lett. Gyakorlatilag a város tizede van kapcsolatban velünk. Az a célunk, hogy miél több embert bevonjunk az üzemeltetésbe is, a befolyó és kifolyó zsilipek kezelésébe, a környezettudatos magatartás példamutatás által történő életformává tételébe.
-Hogyan készülnek a 40 éves évfordulóra?
-Szeptember első hétvégéjén lesz a 40 éves megemlékezésünk, természetesen versennyel egybekötve. Többnapos lesz, gyermek- és felnőttprogramokkal. Szakmai pályázatot nyúj-tottunk be, a Wekerle központ befogadta. Lesz benne gyermektábor, rendezvények, fesztivál, állítunk sátrat, hívunk fellépőket, szeretnénk méltó módon megünnepelni.
-Az Ön elnöksége hat éve kezdődött, azóta is erősödött az egyesület.
-2007. őszi közgyűlésén vette át a mostani vezetés az egyesületet. Ettől az évtől megdupláztuk a telepítést, 58 mázsa hallal. Folyamatosan emeljük. Van olyan megyei egyesület, melynek a telepítését százszorosan meghaladjuk. A halászati jogot a víztulajdonostól (állam) meg kell váltani. Az államnak fizetjük a vízkészlet járulékot. A városnak nem fizetünk területbérleti díjat, ennek fejében a mintegy 10 hektár területet karban tartjuk. Ezt a felületet a Csónakázótó és a Téglagyári tó adja ki. A fák, cserjék is benne vannak a karbantartási munkában. Megfiatalítjuk a fákat, ha lehet, nem vágjuk ki. Tavaly mintegy 60 csemetét ültettünk. Több milliót spórolunk a mi munkánkkal az önkormányzatnak. Ezáltal adjuk meg a lehetőséget az embereknek, hogy sportoljanak. A lényege, hogy megfogja a halat, majd visszaereszti. Ebbe az irányba tartunk. Persze a kifogott halat el is viheti a kvótája határáig. E téren vasfegyelem van nálunk, szabálytalanság akár két év eltiltást is jelenthet. Én pénzügyőr vagyok, a titkárom rendőr, alapelvünk a tiszta, átlátható szervezeti működés, pénzügyi fegyelem. Óriási a közösségépítő ereje az egyesületnek. A gyerekeket már kiskorúk óta erre neveljük. A tóparton szabály az is, ha elmegyünk valaki mellett, annak köszönünk. A honlapon keresztül hívtuk tavaszi nagytakarítás előtti szemlézésre őket. Tömegestől jöttek és megcsinálták, amit később szerettünk volna.
-A civil egyesületek támogatók nélkül manapság nem nagyon élnek meg.
-Nekünk is van. Szívesen mondanám a nevüket, félek azonban, ha valakit kihagyok megsértem. Vasas, fém, fa munkákkal segítenek bennünket. Most pihenő padjainkat újítjuk fel segítségükkel, kis réztáblával jelöljük, kinek köszönhetjük. Megállapodást kötöttünk a Jurisich Gimnázium igazgatónőjével a köznevelési törvényben megfogalmazott, érettségiig végzendő közmunka letöltéséről. Környezet rendben tartás, táborokban gyermekfelügyelet, amit kínálunk. Gyakran támogatnak bennünket a helyi emberek, a nem horgászok is. Szívesen jönnek ide sétálni a szép, jó levegőjű környezetbe.
A Kőszegi Sporthorgász Egyesület épületének falain egyre több az elismerés. Többek között elnyerték a MAGOSZ kitüntetését a Tiszta víz, rendezett vízpart címen. Vas Megye Környezetvédelmi tevékenységéért pedig a Megyei Önkormányzat tüntette ki Kelemen Pétert.

• Magyar
  • English
  • Deutsch
2000-2021 © Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház
Adatkezelési tájékoztató | Impresszum
A honlap fejlesztése az Európai Unió támogatásával valósult meg „A kőszegi történelmi belváros rehabilitációja és funkcióbővítő megújítása – NYDOP-3.1.1/A-2F-2009-0003” projekt részeként.