Kávészünet Gadó Gábor mentőállomás-vezetővel

Ide azért kell jönni, hogy az embereken segítsünk

Az Országos Mentőszolgálat 2018. május 10-én ünnepli 70 éves születésnapját. A kőszegi sem sokkal fiatalabb. Korábban a Rohonci úton a tekepálya melletti „Bikaistálló” adott otthont nekik.

Kávészünet Gadó Gábor mentőállomás-vezetővel
Ide azért kell jönni, hogy az embereken segítsünk
Az Országos Mentőszolgálat 2018. május 10-én ünnepli 70 éves születésnapját. A kőszegi sem sokkal fiatalabb. Korábban a Rohonci úton a tekepálya melletti „Bikaistálló” adott otthont nekik. A Várkör és a Hegyalja utca érintkezésében található - az 1910-es években épült házban, amely a 40-es években az akkori polgármester rezidenciája volt -1952 óta működnek. Az államosítást követően kapta meg használatra a mentőszolgálat. Mivel eredetileg nem mentőállomásnak készült, a mai kívánalmaknak nem nagyon felel meg. A gázt ugyan bevezették, nagyobb felújítás azonban nem történt. Remélhetőleg hamarosan erre is sor kerülhet. A megyében lévő 10 mentőállomás közül már csak a kőszegi vár korszerűsítésre. Várnak egy új mentőautót is. Kezdetben az épület alatti garázsokba be lehetett állni a személygépkocsi méretű autókkal. Akkoriban Warszawa volt, majd következett a Nysa korszak, aztán a Toyota. Azok még befértek. Két mentőautó volt, meg egy tartalék. A személyzet - A Józsa és a Béres család - az épületben lakott. A Béres úr lányai ma is itt élnek szolgálati lakásban. A telefonhívások is idejöttek be, Béresné volt az egyik, aki a hívásokat fogadta. Aztán sok próbát kiállt Toyoták után jöttek a nagy, Mercedes típusú mentőkocsik, melyeknek nagyobb garázsra volt szükségük. Tavaly adták át az udvaron lévő, a kor követelményeinek minden tekintetben megfelelő épületet. Távirányítású szekcionált garázskapuk, patikatisztaságú beállók, a kocsik bal oldalán az „elektromos töltő” vezeték, mely egész állásidő alatt garantálja a motor hőmérsékletét, a szállítórész belső temperaturáját, az orvosi gázok, gyógyszerek megfelelő hőjét, az infúzió testhőmérsékletét, sőt még az akkumulátort is tölti. Egy ilyen felszerelt mentőkocsi sokmilliós értéket képvisel. Riasztás után nappal egy perc, éjjel 2 perc alatt menetkész állapotban van a mentő a személyzettel. A megyei hálózat is úgy lett kiépítve, hogy 15 perc alatt minden helyszín elérhető legyen. Lehet hívni a 104-et is, meg a 112-őt is. A 104-es tárcsázása esetén is a 112-ben veszik fel a telefont. Ez a Központi Segélyhívó Szám, mely Szombathelyre, vagy Miskolcra fut be, függően attól, honnan hívják. Ezután a mentőknél működő megyei mentésirányitási csoportot kapcsolják, ahonnét az esethez legközelebbi mentőállomást vagy mentőautót riasztják. Minden elektronikusan érkezik a diszpécserhez, minden szó digitálisan is dokumentálva van, időpontokkal együtt. A mentőegység a feladatot egy intelligens fedélzeti terminálra (tabletre) kapja, mely minden adatot rögzít. Látható rajta az esemény helyszíne, az ellátandó személy sérülése, betegsége. A megfelelő ellátást követően viszik kórházba, ahol az átvevő orvosnak ugyancsak elektronikusan adnak át minden tudnivalót róla. Az esetdokumentáció a kórház megfelelő osztályának e-mail címén landol. Igen fontos, hogy a mentők kiérkezéséig a mentésirányító kapcsolatba kerüljön a beteg mellett lévővel, aki irányítja, utasításokat ad, mit tegyen. Az a legrosszabb, ha nem történik semmi.
Gadó Gábor a mentőállomás vezetője 28 éve van a pályán. Szombathelyről házasodott Kőszegre 27 éve. Előtte hivatásos katona volt. Szakmája vegyész analítikus, vegyvédelmi technikusként Zalaegerszegen szolgált. Nehéz volt az ingázás. Az egészégügy nővére révén nem áll messze tőle. Így talált a mentőkre. Vele beszélgetünk a hétköznapjaikról. Második alkalommal már sikerült is, az elsőt egy riasztás, majd az azt követő szinte egésznapos távollét akadályozta. Kőszeg és Kőszeghegyalja mintegy 30 ezer fős lakosságának az ellátását végzik.
- Középfokú végzettséggel, egészségügyi szakképzettség nélkül kerültem ide. A hároméves képzést Szombathelyen a Szentgyörgyiben végeztem, általános ápolói és asszisztensi bizonyítványt kaptam. Külön képzésen még a mentő szakápolói képesítést is megszereztem. Közben az akkori főápoló elkerült a cégtől és 1993-ban rám bízták a beosztását. Ez szakmai vezetést és az autók felszereltségének a biztosítását jelentette. Sikeres pályázat után a mentőállomás vezetője 2005-től vagyok, amely a megszűnt gazdaságvezetői munkakört is magában foglalja, meg a főápolóit is. Azóta végzem a mentőállomás szakmai, adminisztratív és a személyzet irányításával járó munkát. A betegellátás folyamán nagyon szigorú ellátási protokoll szerint dolgozunk. Az ország bármely pontján ugyanazt az ellátást kell kapnia a rászorulónak. Erről időközönként számot is kell adnunk. Éppen most indultak az ez évi továbbképzések, ahol szigorúan megkövetelik, hogy az elvárt kompetenciáknak mindenki a birtokában legyen. Vannak olyan eljárások, melyeket máshol nem használnak, csak a mentőknél. Mint például speciális légútbiztosítás, vagy a sürgősségi betegellátás gyógyszerei. Tíz éve -2008-tól- csak olyan gépkocsivezetőt vesz fel a szolgálat, aki legalább középfokú végzettséggel bír. Tizenketten dolgozunk az állomáson, hat gépkocsivezető és hat mentőszakápoló. Kivétel nélkül minden mentőápoló szakképzett. Valamennyien régóta itt dolgozunk. A szolgálatot abszolút el tudjuk látni, hiány nincs, a megyében az egyik legstabilabb a dolgozói gárda.
-Példaszerű a kőszegi orvosi ügyelettel a kapcsolatunk. Az általuk használt eszközök, eljárások a mentőkéhez hasonló, az említett protokollokat ők is használják. Ez azért is fontos, mert ha nincs elérhető helyi mentő, akkor az orvosi ügyelet látja a mentő megérkezéséig a beteget. Akkor mi már csak átvesszük, ezért kell, hogy egyformán dolgozzunk. Ebben az orvosok maximálisan együttműködők. Több kolléga mellékállásban itt dolgozik. Kapcsolatban vagyunk a háziorvosokkal és az önkormányzati tűzoltósággal is. Sokszor nyújtanak segítséget számunkra. Nekik is tartottunk Pusztai Gergő doktorral együtt a félautomata defibrillátor kezeléséről képzést, meg a gerincsérült-hordágy használatáról is. Újjáéleszteni is tudnak. -A mentőgépkocsik eszközállománya rendben van. Ez egységes az OMSz-nál. Szabványos eszközökkel dolgozunk. Kiemelt mentőegység, esetkocsi, vagy rohammentő létezik. Nekünk két mentőkocsink van. Az egyik egy 24 órát teljesítő gépkocsin, ezen 24 órás szervezésben dolgozik a személyzet, valamint egy munkanapi 10 órás gépkocsink teljesít szolgálatot. -Kőszegi vállalkozóktól kapunk kisebb-nagyobb támogatásokat. Téli gumikkal szerelték fel a mentőnket. Juhász Tibor mosójában hetente akár több alkalommal grátisz moshatjuk a kocsikat. A Vas Megyei Mentésügyi Alapítványon keresztül is lehet bennünket támogatni. Célzott támogatásként hozzánk jut a felajánlás. -A betegszállítás 2008-ban került el tőlünk, azóta kizárólag mentéssel foglalkozunk. Amíg nem vált ketté a két feladat, évente 6-7 ezer betegszállításunk és mentőfeladatunk volt. Ezt követően évi 1700-1800 kivonulásunk van, ez megában foglalja az orvosi beutalást is meg a közvetlen riasztást is. Megyei viszonylatban is magas ez a szám, hiszen 7 szociális intézmény is hozzánk tartozik. Szolgálatban és szolgálati időn kívül mi magunk tartjuk rendben a ház mögött lévő fűves területet, melyet mindenki a magáénak érez. -Szigorú szabály, hogy innen semmilyen esetet nem viszünk ki, semmi nem publikus. Titoktartás kötelez bennünket. Vannak nehezen feldolgozható esetek, azokat egymás között beszéljük ki, de otthon a családban már nem kerül elő. -Ennek a munkának az is „szépsége”, hogy az ember nem tudja megmondani, hogy öt perc múlva mi fog történni. Egy központi rendszer riaszt bennünket. Számítógépes, illetve rádiókapcsolatban vagyunk. Digitális adatrögzítés történik. Papírt már nem használunk. A betegellátással kapcsolatos mindenféle adat egy tabletre kerül, amely egy központi rendszerbe van bekötve. Ezen keresztül jön a riasztás. Egyidejűleg a fix asztali számítógépre is. Hanggal és fénnyel jelzi, ha riasztás van, egyidejűleg a mentőápoló által kezelt tableten is megjelenik a riasztás. Innentől mindent rögzít az elektronika, még azt is, hogy a mentőautó motorja mikor lett beindítva. A diszpécser nagy pontossággal tudja merre jár a mentőautó. -Hívásnál még 28 év után is, felugrik az adrenalin szintem. Mindig a legrosszabbra számít a jelzés alapján az ember, de hál’Istennek az esetek nagy részénél nem akkora a baj. Az összes kollégám úgy van, hogy meg kellett tanulni a helyzetet felismerni. Ez a munka küldetéstudatot feltételez. örömmel tölt el, hogy sok éve velük dolgozhatok. Ez is bizonyítja, hogy Ők is ennek a hivatásnak a megszállottjai! Számitani lehet rájuk mindig akár hétvégén, ünnepnap és karácsonykor is. Nekünk mindig készen kell állni. Sok szó esik manapság az egészségügy szegénységéről. Ebből a munkából valóban nem lehet meggazdagodni, ezért nem kell idejönni, ide azért kell jönni, hogy az embereken segítsünk. Azért az érzésért, hogy az utcán látom azt az embert, aki nemrég mentettünk. Az emberek, amikor baj éri őket, meg vannak ijedve, kiszolgáltatottak, egy megnyugtató szó, magyarázat, hogy mi fog történni vele, nagyon sokat jelent nekik. -Nagyobbik fiam, Gábor is ezt a pályát választotta. Szombathelyen mentőápoló, rohamkocsin, illetve mentőorvosi kocsin dolgozik, aktív szerepet vállal a továbbképzések lebonyolításában. Több esetben a helyszínen együtt dolgozunk. Kisebbik fiam éppen érettségízik, gépészmérnöknek készül, de kiváló újjáélesztő ő is, aktív tagja a Kőszegi Tűzoltóságnak.
Szerencsés embernek érzem magam, ha újra kellene döntenem, hogy mi szeretnék lenni, valószínű akkor sem választanék mást.
A Kőszeg és Vidéke cikk bővített változata. Kiss János